Anotācija (ex-ante)

22-TA-2767: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 16. novembra noteikumos Nr. 1042 "Noteikumi par karavīru sociālajām garantijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts pēc Nacionālo bruņoto spēku iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai karavīriem, kuri dienesta pienākums veic civilajā apģērbā, palielinātu civilā apģērba iegādes kompensācijas apmēru, kā arī kompensējamo apģērba vienību apjomu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 16. novembra noteikumu Nr. 1042 “Noteikumi par karavīru sociālajām garantijām” 73.2.apakšpuntu Militārās policijas karavīriem dienesta pienākumu izpildei nepieciešamā civilā apģērba iegādes kompensācijas maksimālais apmērs ir 455,32 euro, un to izmaksā reizi kalendāra gadā. Šo noteikumu 7.pielikumā ir noteikts atsevišķu apģērba vienību uzskaitījums un katra kompensējamā apģērba vienību skaits, par kurām paredzēts saņemt kompensāciju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2010. gada 16. novembra noteikumu Nr. 1042 “Noteikumi par karavīru sociālajām garantijām” 73.2.apakšpunkta sākotnējā redakcijā izmaksājamā kompensācija bija noteikta 320 latu apmērā. Ar Ministru kabineta 2013. gada 3.septembra noteikumiem Nr.714 "Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 16.novembra noteikumos Nr.1042 "Noteikumi par karavīru sociālajām garantijām" kompensācijas apmērs noteikts euro, piemērojot noteikto tā brīža valūtas kursu un nosakot kompensācijas maksimālo apmēru 455,32 euro. Nosakot šādu kompensācijas maksimālo apmēru, inflācijas koeficients nav ņemts vērā, un kompensācijas apmērs nav mainīts kopš 2010. gada 16. novembra noteikumu Nr. 1042 “Noteikumi par karavīru sociālajām garantijām” spēkā stāšanās. Kopš 2010. gada 16. novembra līdz 2022. gada jūlijam inflācijas pieaugums attiecībā uz attiecīgo lietu kategoriju ir bijis 18.2 procentpunkti. Inflācijas pieauguma dēļ paredzētais civilapģērba iegādes kompensācijas apmērs vairs nekompensē dienesta uzdevumu izpildei nepieciešamā civilā apģērba iegādi tādā apmērā, kādā tas tika paredzēts sākotnējā Ministru kabineta 2010. gada 16. novembra noteikumu Nr. 1042 “Noteikumi ar karavīru sociālajām garantijām” redakcijā.
Ministru kabineta 2010. gada 16. novembra noteikumu Nr. 1042 “Noteikumi par karavīru sociālajām garantijām” 7.pielikumā ir noteikts atsevišķu apģērba vienību uzskaitījums un katra kompensējamā apģērba vienību skaits, par kurām paredzēts saņemt kompensāciju reizi kalendārajā gadā. Ņemot vērā Militārās policijas karavīru civilapģērba aktīvās izmantošanas noslodzi, karavīriem pildot dienesta pienākumus, tai skaitā daudzās nepārtrauktās darbības stundas, aktīvas un mērķtiecīgas darbības apsargājot un pavadot personu, zem un virs apģērba pievienotos speciālā ekipējuma elementus, ierīces un bruņojumu, rodas nepieciešamība pārskatīt kompensējamo apģērba vienību apjomu kopsakarā ar apģērba nolietošanos noslodzes rezultātā. Šobrīd noteikumu 7. pielikumā paredzētais kompensējamo apģērba vienību apjoms neatbilst noslodzei ikdienas dienesta pienākumu izpildē. Rodas situācija, ka kompensējamās apģērba vienības nolietojas ātrāk kā viena gada ietvaros. Nolietojuma dēļ tās nevar tikt izmantotas dienesta pienākumu izpildes laikā, radot nepieciešamību pēc papildu apģērba iegādes. Papildu apģērba iegādes kompensēšana šī brīža noteikumu redakcijā netiek paredzēta. Ņemot vērā minēto, paredzētais kompensācijas apmērs kopsakarā ar kompensējamo apģērba vienību skaitu nesasniedz Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 34. panta mērķi – karavīriem kompensēt civilapģērba iegādi.
 
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu atbilstoši inflācijas pieaugumam tiek palielināts civilā apģērba kompensācijas apmērs karavīriem, kuri dienesta pienākums veic civilajā apģērbā, kā arī palielināts kompensējamo apģērbu vienību skaitliskais apjoms.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Militārajā policijā dienošie profesionālā dienesta karavīri, kuri norīkoti veikt dienesta uzdevumus civilapģērbā.
Ietekmes apraksts
Projekts nosaka civilapģērba iegādes kompensācijas apmēru un kompensējamo apģērba vienību apjomu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ministru kabineta noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijai (Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem) piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.10.00 "Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts skar tikai Militārajā policijā dienošos profesionālā dienesta karavīrus, kuri norīkoti veikt dienesta uzdevumus civilapģērbā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi