22-TA-1553: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 564 "Uzturēšanās atļauju noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1) Iekšlietu ministrijas iniciatīva;
2) Eiropas Komisijas 2020.gada 7.jūlija vēstule Ref.Ares(2020)3579802 par Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 15. maija direktīvas 2014/66/ES par ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem trešo valstu valstspiederīgajiem saistībā ar pārcelšanu uzņēmuma ietvaros pārņemšanu Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos;
3) Ministru prezidenta 2020.gada 1.jūlija uzdevums Nr. 2020-UZD-1169.
2) Eiropas Komisijas 2020.gada 7.jūlija vēstule Ref.Ares(2020)3579802 par Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 15. maija direktīvas 2014/66/ES par ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem trešo valstu valstspiederīgajiem saistībā ar pārcelšanu uzņēmuma ietvaros pārņemšanu Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos;
3) Ministru prezidenta 2020.gada 1.jūlija uzdevums Nr. 2020-UZD-1169.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts, lai paredzētu atsevišķas izmaiņas uzturēšanās atļauju un izsaukumu pieteikumu iesniegšanas kārtībā, kas uzsāktas piemērot atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā noteiktajam, kā arī, lai precizētu regulējumu saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 15. maija direktīvas 2014/66/ES par ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem trešo valstu valstspiederīgajiem saistībā ar pārcelšanu uzņēmuma ietvaros pārņemšanu un saskaņotu tiesību aktu ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašreizējais regulējums, kas iekļauts Ministru kabineta 2010.gada 21.jūnija noteikumos Nr.564 "Uzturēšanās atļauju noteikumi", jāsaskaņo ar Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 32.pantā noteikto, kā arī jāprecizē, lai panāktu pilnīgu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 15. maija direktīvai 2014/66/ES par ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem trešo valstu valstspiederīgajiem saistībā ar pārcelšanu uzņēmuma ietvaros pārņemšanu un Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā norādītajai klasifikācijai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Šobrīd saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 32.panta trešajā daļā noteikto līdz 2022.gada 30.jūnijam dokumentus atkārtotas uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai vai uzturēšanās atļaujas reģistrēšanai personas iesniedz elektroniski vai pa pastu. Tas attiecas arī uz pirmreizēju atļaujas pieteikumu gadījumā, ja ārzemnieks uzturas Latvijas Republikā. Savukārt gadījumos, kad ārzemnieks vēlas pieprasīt atkārtotu uzturēšanās atļauju vai to reģistrēt, pieteikumu un neuzturas Latvijā, pieteikumu var iesniegt viņa uzaicinātājs, tādējādi vienkāršojot pieteikuma iesniegšanu gadījumos, kad, piemēram, darba devējs nosūtījis ārzemnieku veikt darbu ārpus Latvijas Republikas (kravu pārvadātāji, jūrnieki, nosūtītie darbinieki), bet viņam izsniegtās uzturēšanās atļaujas termiņš tuvojas beigām, un ārzemnieka atgriešanās Latvijas Republikā paredzēta pārāk vēlu, lai viņš savlaicīgi varētu iesniegt dokumentus atļaujas atjaunošanai. Šāda pieteikumu iesniegšanas kārtība šobrīd nav paredzēta migrāciju regulējošajos normatīvajos aktos, bet būtu lietderīgi tādu saglabāt.
2) Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā noteikts, ka izsaukuma pieteikums iesniedzams tikai elektroniski, vai nu izmantojot elektronisko pakalpojumu "Ielūguma vai izsaukuma apstiprināšana vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai Latvijas Republikā", vai, ja ārzemnieku uzaicina juridiska persona vai darba devējs – elektroniski, apstiprinot pieteikumu ar drošu elektronisko parakstu. Arī pēc 2022.gada 30.jūnija būtu lietderīgi saglabāt šādu iesniegšanas kārtību, samazinot nepieciešamo apmeklējumu skaitu valsts iestādē.
3) Pašreizējais regulējums neatbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 15. maija direktīvas 2014/66/ES par ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem trešo valstu valstspiederīgajiem saistībā ar pārcelšanu uzņēmuma ietvaros pārņemšanu 5.panta 1.punkta “c” apakšpunktā minētajam, jo nacionālais normatīvais akts paredz, ka uzaicinot uzņēmuma iekšienē pārcelto darbinieku, pieteikumam jāpievieno ārvalsts uzņēmuma, kas nosūta darbinieku, vēstule arī tad, ja nepieciešamā informācija jau ir iekļauta darba līgumā. Savukārt gadījumos, kad izsaukuma pieteikums tiek iesniegts tādam darbiniekam, kurš kādā citā Eiropas Savienības dalībvalstī saņēmis uzņēmuma iekšienē pārceltā darbinieka atļauju un tiek nosūtīts darbam uz Latviju, saskaņā ar iepriekš minētās direktīvas 5.panta 1.punkta “d” apakšpunktu izsaukumam, pretēji šobrīd spēkā esošajam regulējumam, nebūtu jāpievieno darbinieka izglītību vai pieredzi apliecinošie dokumenti, ja vien ārzemnieks netiks nodarbināts reglamentētā profesijā;
4) Normatīvā akta pielikumā esošā uzturēšanās atļauja pieteikuma (anketas) sadaļa, kurā ārzemnieks norāda informāciju par paredzamo dzīvesvietu, neatbilst Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā norādītajai klasifikācijai.
2) Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā noteikts, ka izsaukuma pieteikums iesniedzams tikai elektroniski, vai nu izmantojot elektronisko pakalpojumu "Ielūguma vai izsaukuma apstiprināšana vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai Latvijas Republikā", vai, ja ārzemnieku uzaicina juridiska persona vai darba devējs – elektroniski, apstiprinot pieteikumu ar drošu elektronisko parakstu. Arī pēc 2022.gada 30.jūnija būtu lietderīgi saglabāt šādu iesniegšanas kārtību, samazinot nepieciešamo apmeklējumu skaitu valsts iestādē.
3) Pašreizējais regulējums neatbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 15. maija direktīvas 2014/66/ES par ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem trešo valstu valstspiederīgajiem saistībā ar pārcelšanu uzņēmuma ietvaros pārņemšanu 5.panta 1.punkta “c” apakšpunktā minētajam, jo nacionālais normatīvais akts paredz, ka uzaicinot uzņēmuma iekšienē pārcelto darbinieku, pieteikumam jāpievieno ārvalsts uzņēmuma, kas nosūta darbinieku, vēstule arī tad, ja nepieciešamā informācija jau ir iekļauta darba līgumā. Savukārt gadījumos, kad izsaukuma pieteikums tiek iesniegts tādam darbiniekam, kurš kādā citā Eiropas Savienības dalībvalstī saņēmis uzņēmuma iekšienē pārceltā darbinieka atļauju un tiek nosūtīts darbam uz Latviju, saskaņā ar iepriekš minētās direktīvas 5.panta 1.punkta “d” apakšpunktu izsaukumam, pretēji šobrīd spēkā esošajam regulējumam, nebūtu jāpievieno darbinieka izglītību vai pieredzi apliecinošie dokumenti, ja vien ārzemnieks netiks nodarbināts reglamentētā profesijā;
4) Normatīvā akta pielikumā esošā uzturēšanās atļauja pieteikuma (anketas) sadaļa, kurā ārzemnieks norāda informāciju par paredzamo dzīvesvietu, neatbilst Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā norādītajai klasifikācijai.
Risinājuma apraksts
Projektā:
1) noteikts, ka dokumentus atkārtotas uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai vai uzturēšanās atļaujas reģistrēšanai personas iesniedz elektroniski vai pa pastu vai, pirmreizējas atļaujas pieprasīšanas gadījumā - pa pastu (ja ārzemnieks uzturas Latvijas Republikā) vai oficiālajā elektroniskajā adresē – atbilstoši tam, kā šie pieprasījumi tiek iesniegti šobrīd saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 32.panta trešajā daļā noteikto. Lai personām, kuras vēlētos iesniegt pieteikumu, izmantojot elektronisko adresi, atvieglotu pieteikuma iesniegšanas procedūru, paredzēts izstrādāt elektronisko pieteikuma anketas veidlapu, kas pieejama e-adresē. Sagatavoto lēmumu saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12. panta 1. daļu Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde prioritāri paziņos e-adresē, ja personai tāda būs izveidota;
2) paredzēts, ka atkārtotas uzturēšanās atļaujas pieprasīšanas vai uzturēšanās atļaujas reģistrēšanas gadījumā pieteikumu var iesniegt arī ārzemnieka uzaicinātājs, ārzemniekam neuzturoties Latvijas Republikā. Šāds grozījums vienkāršos pieteikuma iesniegšanu gadījumos, kad, piemēram, darba devējs nosūtījis ārzemnieku veikt darbu ārpus Latvijas Republikas (kravu pārvadātāji, jūrnieki, nosūtītie darbinieki), bet viņam izsniegtās uzturēšanās atļaujas termiņš tuvojas beigām, un ārzemnieka atgriešanās Latvijas Republikā paredzēta pārāk vēlu, lai viņš savlaicīgi varētu iesniegt dokumentus atļaujas atjaunošanai;
3) noteikts, ka izsaukuma pieteikumu ārzemnieka uzaicinātājs var iesniegt tikai elektroniski, vai nu izmantojot elektronisko pakalpojumu "Ielūguma vai izsaukuma apstiprināšana vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai Latvijas Republikā", vai, ja ārzemnieku uzaicina juridiska persona vai darba devējs – elektroniski, apstiprinot pieteikumu ar drošu elektronisko parakstu. Šobrīd juridiskajām personām un darba devējiem nav iespējama vai nav pietiekami ērta elektroniskā pakalpojuma lietošana, jo tas neparedz iespēju uzaicināt ārzemnieku nodarbināšanas nolūkā, bet juridiskām personām, kas uzaicina ārzemniekus citam mērķim (piemēram, komercdarbība, studijas) nav iespējams veikt valsts nodevas maksājumu par pakalpojumu, izmantojot norēķinu karti. Šobrīd tiek strādāts pie atbilstošu izmaiņu veikšanas e-pakalpojumā, lai šos trūkumus novērstu un turpmāk elektroniskā pakalpojuma izmantošanu kā vienīgo izsaukuma pieteikuma iesniegšanas veidu noteiktu visām uzaicinātāju kategorijām. Projektā paredzēts arī tas, ka, pastāvot objektīviem apstākļiem, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes priekšnieks vai viņa pilnvarota amatpersona var atļaut fiziskai personai izsaukuma pieteikumu ģimenes locekļu uzaicināšanai iesniegt pa pastu vai personīgi, ja pastāv no uzaicinātāja neatkarīgi apstākļi, kas ir šķērslis pieteikuma elektroniskai noformēšanai (piemēram, personai ir veselības traucējumi, nav prasmju vai iespēju lietot datoru vai viedtālruni u.tml.);
4) ievērojot iepriekš minēto, no noteikumiem tiek svītrota norma, kas paredzēja uzaicinātājam uzrādīt personu apliecinošo dokumentu, jo šobrīd personas identifikācija tiek veikta e-pakalpojumā vai arī, ja pieteikums tiek iesniegts, izmantojot drošu elektronisko parakstu, identificējot e-parakstītāju, kas nepieciešamības gadījumā pievienojis pilnvaru;
5) projektā noteikta prasība uzaicinātājam saziņai norādīt savu elektroniskā pasta adresi, lai vienkāršotu un paātrinātu saziņas iespējas;
6) no noteikumiem izslēgta prasība atkārtotas uzturēšanās atļaujas vai atļaujas reģistrācijas gadījumā izsaukuma pieteikumam pievienot tās darba vai uzņēmuma līguma kopijas, kas jau ir Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes rīcībā. Šāds nosacījums samazinās administratīvo slogu gan iesniedzējiem, gan iestādei, kā arī samazinās iestādē uzglabājamo dokumentu apjomu;
7) veikti precizējumi izsaukuma pieteikumam pievienojamo dokumentu sarakstā gadījumos, kad tiek uzaicināti uzņēmuma iekšienē pārceltie darbinieki. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 15. maija direktīvas 2014/66/ES par ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem trešo valstu valstspiederīgajiem saistībā ar pārcelšanu uzņēmuma ietvaros pārņemšanu 5.panta 1.punkta “c” apakšpunktā minētajam, proti, uzaicinot uzņēmuma iekšienē pārcelto darbinieku, pieteikumam visos gadījumos jāpievieno ārvalsts uzņēmuma, kas nosūta darbinieku, vēstule (arī tad, ja nepieciešamā informācija jau ir iekļauta darba līgumā). Ja izsaukuma pieteikums tiek iesniegts tādam darbiniekam, kurš kādā citā Eiropas Savienības dalībvalstī saņēmis uzņēmuma iekšienē pārceltā darbinieka atļauju un tiek nosūtīts darbam uz Latviju – šādā gadījumā pieteikumam saskaņā ar iepriekš minētās direktīvas 5.panta 1.punkta “d” apakšpunktu nav jāpievieno darbinieka izglītību vai pieredzi apliecinošie dokumenti, ja vien ārzemnieks netiks nodarbināts reglamentētā profesijā;
8) veikti precizējumi atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam (turpmāk – likums), kas stājās spēkā 2020.gada 23.jūnijā un kas Latvijas Republiku iedala valstspilsētu un novadu pašvaldību teritorijās. Likums nosaka, ka Latvijas Republikā apdzīvotas vietas ir pilsētas, ciemi, mazciemi un viensētas. Attiecīgi pilsētas iedala valstspilsētās un novadu pilsētās. Ar likuma spēkā stāšanos spēku zaudēja Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likums (pieņemts 2008.gada 18.decembrī), kas kā vienu no Latvijas Republikas administratīvi teritoriālajām vienībām noteica republikas pilsētu un neparedzēja mazciemu kā apdzīvotu vietu. Projekts paredz saskaņot uzturēšanās atļaujas pieteikuma veidlapā noteikto personas dzīvesvietas adreses iedalījumu ar likumā noteikto administratīvi teritoriālo iedalījumu. Veidlapā noteiktais dzīvesvietas adreses iedalījums atbilst tam, kādu izmanto, ievadot datus par dzīvesvietu Fizisko personu reģistrā, līdz ar to šāda iedalījuma nepieciešamība ir objektīva. Ņemot vērā to, ka praktiski visiem ārzemniekiem ir uzaicinātāji, kas var sniegt palīdzību veidlapas aizpildīšanā, būtiskām problēmām saistībā ar šo iedalījumu nevajadzētu rasties, turklāt katra datu lauka aizpildīšana nav obligāta - ārzemnieks var norādīt to informāciju, kas viņam ir zināma, un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes amatpersona, iekļaujot datus Fizisko personu reģistrā, precizēs šos datus atbilstoši aktuālajām administratīvi teritoriālajām vienībām.
Projekts neparedz ieviest jaunus pakalpojumus vai jaunas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmas vai pilnveidot esošās.
1) noteikts, ka dokumentus atkārtotas uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai vai uzturēšanās atļaujas reģistrēšanai personas iesniedz elektroniski vai pa pastu vai, pirmreizējas atļaujas pieprasīšanas gadījumā - pa pastu (ja ārzemnieks uzturas Latvijas Republikā) vai oficiālajā elektroniskajā adresē – atbilstoši tam, kā šie pieprasījumi tiek iesniegti šobrīd saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 32.panta trešajā daļā noteikto. Lai personām, kuras vēlētos iesniegt pieteikumu, izmantojot elektronisko adresi, atvieglotu pieteikuma iesniegšanas procedūru, paredzēts izstrādāt elektronisko pieteikuma anketas veidlapu, kas pieejama e-adresē. Sagatavoto lēmumu saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12. panta 1. daļu Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde prioritāri paziņos e-adresē, ja personai tāda būs izveidota;
2) paredzēts, ka atkārtotas uzturēšanās atļaujas pieprasīšanas vai uzturēšanās atļaujas reģistrēšanas gadījumā pieteikumu var iesniegt arī ārzemnieka uzaicinātājs, ārzemniekam neuzturoties Latvijas Republikā. Šāds grozījums vienkāršos pieteikuma iesniegšanu gadījumos, kad, piemēram, darba devējs nosūtījis ārzemnieku veikt darbu ārpus Latvijas Republikas (kravu pārvadātāji, jūrnieki, nosūtītie darbinieki), bet viņam izsniegtās uzturēšanās atļaujas termiņš tuvojas beigām, un ārzemnieka atgriešanās Latvijas Republikā paredzēta pārāk vēlu, lai viņš savlaicīgi varētu iesniegt dokumentus atļaujas atjaunošanai;
3) noteikts, ka izsaukuma pieteikumu ārzemnieka uzaicinātājs var iesniegt tikai elektroniski, vai nu izmantojot elektronisko pakalpojumu "Ielūguma vai izsaukuma apstiprināšana vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai Latvijas Republikā", vai, ja ārzemnieku uzaicina juridiska persona vai darba devējs – elektroniski, apstiprinot pieteikumu ar drošu elektronisko parakstu. Šobrīd juridiskajām personām un darba devējiem nav iespējama vai nav pietiekami ērta elektroniskā pakalpojuma lietošana, jo tas neparedz iespēju uzaicināt ārzemnieku nodarbināšanas nolūkā, bet juridiskām personām, kas uzaicina ārzemniekus citam mērķim (piemēram, komercdarbība, studijas) nav iespējams veikt valsts nodevas maksājumu par pakalpojumu, izmantojot norēķinu karti. Šobrīd tiek strādāts pie atbilstošu izmaiņu veikšanas e-pakalpojumā, lai šos trūkumus novērstu un turpmāk elektroniskā pakalpojuma izmantošanu kā vienīgo izsaukuma pieteikuma iesniegšanas veidu noteiktu visām uzaicinātāju kategorijām. Projektā paredzēts arī tas, ka, pastāvot objektīviem apstākļiem, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes priekšnieks vai viņa pilnvarota amatpersona var atļaut fiziskai personai izsaukuma pieteikumu ģimenes locekļu uzaicināšanai iesniegt pa pastu vai personīgi, ja pastāv no uzaicinātāja neatkarīgi apstākļi, kas ir šķērslis pieteikuma elektroniskai noformēšanai (piemēram, personai ir veselības traucējumi, nav prasmju vai iespēju lietot datoru vai viedtālruni u.tml.);
4) ievērojot iepriekš minēto, no noteikumiem tiek svītrota norma, kas paredzēja uzaicinātājam uzrādīt personu apliecinošo dokumentu, jo šobrīd personas identifikācija tiek veikta e-pakalpojumā vai arī, ja pieteikums tiek iesniegts, izmantojot drošu elektronisko parakstu, identificējot e-parakstītāju, kas nepieciešamības gadījumā pievienojis pilnvaru;
5) projektā noteikta prasība uzaicinātājam saziņai norādīt savu elektroniskā pasta adresi, lai vienkāršotu un paātrinātu saziņas iespējas;
6) no noteikumiem izslēgta prasība atkārtotas uzturēšanās atļaujas vai atļaujas reģistrācijas gadījumā izsaukuma pieteikumam pievienot tās darba vai uzņēmuma līguma kopijas, kas jau ir Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes rīcībā. Šāds nosacījums samazinās administratīvo slogu gan iesniedzējiem, gan iestādei, kā arī samazinās iestādē uzglabājamo dokumentu apjomu;
7) veikti precizējumi izsaukuma pieteikumam pievienojamo dokumentu sarakstā gadījumos, kad tiek uzaicināti uzņēmuma iekšienē pārceltie darbinieki. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 15. maija direktīvas 2014/66/ES par ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem trešo valstu valstspiederīgajiem saistībā ar pārcelšanu uzņēmuma ietvaros pārņemšanu 5.panta 1.punkta “c” apakšpunktā minētajam, proti, uzaicinot uzņēmuma iekšienē pārcelto darbinieku, pieteikumam visos gadījumos jāpievieno ārvalsts uzņēmuma, kas nosūta darbinieku, vēstule (arī tad, ja nepieciešamā informācija jau ir iekļauta darba līgumā). Ja izsaukuma pieteikums tiek iesniegts tādam darbiniekam, kurš kādā citā Eiropas Savienības dalībvalstī saņēmis uzņēmuma iekšienē pārceltā darbinieka atļauju un tiek nosūtīts darbam uz Latviju – šādā gadījumā pieteikumam saskaņā ar iepriekš minētās direktīvas 5.panta 1.punkta “d” apakšpunktu nav jāpievieno darbinieka izglītību vai pieredzi apliecinošie dokumenti, ja vien ārzemnieks netiks nodarbināts reglamentētā profesijā;
8) veikti precizējumi atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam (turpmāk – likums), kas stājās spēkā 2020.gada 23.jūnijā un kas Latvijas Republiku iedala valstspilsētu un novadu pašvaldību teritorijās. Likums nosaka, ka Latvijas Republikā apdzīvotas vietas ir pilsētas, ciemi, mazciemi un viensētas. Attiecīgi pilsētas iedala valstspilsētās un novadu pilsētās. Ar likuma spēkā stāšanos spēku zaudēja Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likums (pieņemts 2008.gada 18.decembrī), kas kā vienu no Latvijas Republikas administratīvi teritoriālajām vienībām noteica republikas pilsētu un neparedzēja mazciemu kā apdzīvotu vietu. Projekts paredz saskaņot uzturēšanās atļaujas pieteikuma veidlapā noteikto personas dzīvesvietas adreses iedalījumu ar likumā noteikto administratīvi teritoriālo iedalījumu. Veidlapā noteiktais dzīvesvietas adreses iedalījums atbilst tam, kādu izmanto, ievadot datus par dzīvesvietu Fizisko personu reģistrā, līdz ar to šāda iedalījuma nepieciešamība ir objektīva. Ņemot vērā to, ka praktiski visiem ārzemniekiem ir uzaicinātāji, kas var sniegt palīdzību veidlapas aizpildīšanā, būtiskām problēmām saistībā ar šo iedalījumu nevajadzētu rasties, turklāt katra datu lauka aizpildīšana nav obligāta - ārzemnieks var norādīt to informāciju, kas viņam ir zināma, un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes amatpersona, iekļaujot datus Fizisko personu reģistrā, precizēs šos datus atbilstoši aktuālajām administratīvi teritoriālajām vienībām.
Projekts neparedz ieviest jaunus pakalpojumus vai jaunas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmas vai pilnveidot esošās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Ārzemnieki un viņu uzaicinātāji
Ietekmes apraksts
Projekts samazina administratīvo slogu, vienkāršojot pieteikumu iesniegšanu uzturēšanās atļauju pieprasīšanas vai reģistrēšanas gadījumos un samazinot izsaukuma pieteikumam pievienojamo dokumentu apjomu.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Projekts samazina administratīvo slogu, vienkāršojot pieteikumu iesniegšanu uzturēšanās atļauju pieprasīšanas vai reģistrēšanas gadījumos un samazinot izsaukuma pieteikumam pievienojamo dokumentu apjomu.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Projekts samazina administratīvo slogu, vienkāršojot pieteikumu iesniegšanu uzturēšanās atļauju pieprasīšanas vai reģistrēšanas gadījumos un samazinot izsaukuma pieteikumam pievienojamo dokumentu apjomu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Ārzemnieki un viņu uzaicinātāji
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
-3 925,00
visi uzņēmumi
samazinās
Vērtības nozīme:
7,85
Vidējā stundas likme privātajā sektorā atbilstoši CSP publicētajai informācijai par 2021.gadu
0,10
Laiks dokumentu kopēšanai, apliecināšanai
5 000
Pieteikumu skaits, kas saistīti ar nodarbināto ārzemnieku uzaicināšanu
1
Uzturēšanās atļauja tiek izsniegta uz vienu gadu, līdz ar to reizi gadā tā jāreģistrē vai jāpieprasa atkārtoti
-3 925,00
Samazinās iesniedzamo dokumentu skaits (darba līgums, izglītības dokumenti), līdz ar to samazinās dokumentu sagatavošanas laiks,kas tiktu patērēts dokumentu apliecināšanai, kopēšanai u.tml.
Kopā
-3 925,00
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32014L0066
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2014. gada 15. maija Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2014/66/ES par ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem trešo valstu valstspiederīgajiem saistībā ar pārcelšanu uzņēmuma ietvaros
Apraksts
Direktīva paredz:
1) nosacījumus, ar kādiem trešo valstu valstspiederīgie un viņu ģimenes locekļi var ieceļot un ilgāk par 90 dienām uzturēties dalībvalstu teritorijā, kā arī viņu tiesības saistībā ar pārcelšanu uzņēmuma ietvaros;
2)nosacījumus, ar kādiem a) apakšpunktā minētie trešo valstu valstspiederīgie var ieceļot un uzturēties to dalībvalstu teritorijā, kas nav tā dalībvalsts, kura, pamatojoties uz šo direktīvu, pirmā ir piešķīrusi uzturēšanās atļauju uzņēmuma ietvaros pārceltam darbiniekam, kas ir trešās valsts valstspiederīgais, kā arī viņu tiesības šajā sakarībā.
1) nosacījumus, ar kādiem trešo valstu valstspiederīgie un viņu ģimenes locekļi var ieceļot un ilgāk par 90 dienām uzturēties dalībvalstu teritorijā, kā arī viņu tiesības saistībā ar pārcelšanu uzņēmuma ietvaros;
2)nosacījumus, ar kādiem a) apakšpunktā minētie trešo valstu valstspiederīgie var ieceļot un uzturēties to dalībvalstu teritorijā, kas nav tā dalībvalsts, kura, pamatojoties uz šo direktīvu, pirmā ir piešķīrusi uzturēšanās atļauju uzņēmuma ietvaros pārceltam darbiniekam, kas ir trešās valsts valstspiederīgais, kā arī viņu tiesības šajā sakarībā.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2014. gada 15. maija Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2014/66/ES par ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem trešo valstu valstspiederīgajiem saistībā ar pārcelšanu uzņēmuma ietvaros
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
5.panta 1.punkta c apakšpunkts
16.3.18 apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Nē
5.panta 1.punkta e apakšpunkts
16.4.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Nē
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav attiecināms
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms
Cita informācija
Pārējās direktīvas normas pārņemtas Imigrācijas likumā un tam pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldeNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.iem.gov.lv/lv/ministru-kabineta-noteikumu-projekts-grozijumi-ministru-kabineta-2010gada-21junija-noteikumos-nr564-uzturesanas-atlauju-noteikumi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Komentāri nav saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Izsaukuma pieteikuma apstrāde notiek ātrāk, jo nav nepieciešama personas datu ievade informācijas sistēmā "Ielūgumu reģistrs" (pieteicējs pats ievada nepieciešamo informāciju, iestāde veic tikai datu pārbaudi un pieņem lēmumu).
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Paredzot paplašināt elektroniskā pakalpojuma lietojumu un izsaukumu pieteikumus saņemot elektroniski, tiek samazināta fizisko dokumentu aprite, izsaukumu pieteikumi tiek apstrādāti digitāli.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Samazinās to darbinieku iesaiste, kas nodrošina dokumentu apriti, jo, saņemot izsaukumu pieteikumus elektroniskajā informācijas sistēmā "Ielūgumu reģistrs", tos nav nepieciešams reģistrēt un vizēt izpildei, savukārt saglabājot iespēju uzturēšanās atļauju pieteikumus atsūtīt pa pastu, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nav nepieciešams organizēt apmeklētāju pieņemšanu, koordinējot apmeklējumu rezervācijas.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Normatīvā akta projekts neievieš jaunu regulējumu, bet saglabā šobrīd spēkā esošo, kas noteikts Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 32.pantā un kas būs spēkā līdz 2022.gada 30.jūnijam, līdz ar to nav pamata uzskatīt, ka samazināsies Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes administratīvais slogs. Projekta mērķis ir saglabāt noslodzi esošajā līmenī, to nepalielinot.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts paredz paplašināt attālinātas publisko pakalpojumu saņemšanas iespējas, dokumentus uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai iesniedzot pa pastu vai elektroniski.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts paredz aktīvāku elektroniskā pakalpojuma "Ielūguma vai izsaukuma apstiprināšana vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai Latvijas Republikā" izmantošanu, kā arī intensīvāku elektroniskā paraksta lietošanu juridiskajām un fiziskajām personām (juridiskajām personām - pienākums izsaukuma pieteikumu iesniegt, parakstot to ar elektronisko parakstu, fiziskām personām - iespēja iesniegt uzturēšanās atļaujas pieteikumu, parakstot to ar elektronisko parakstu).
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
