Anotācija

25-TA-890: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas kandidatūrām dalībai Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Savienības Padomes Ģenerālsekretariāta 2024. gada 13. novembra paziņojums Nr. 14673/24 par Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejas 2025.–2030. gada atjaunošanas procedūru
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2020. gada 19. maija noteikumi Nr. 302 "Kārtība, kādā atlasa Latvijas pārstāvjus dalībai Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejā" (turpmāk – noteikumi Nr. 302)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir apstiprināt Latvijas pārstāvju kandidatūras dalībai Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejā pilnvaru termiņam no 2025. gada 21. septembra līdz 2030. gada 20. septembrim un noteikt uzdevumu Ārlietu ministrijai par Latvijas lēmumu informēt Eiropas Savienības institūcijas. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komiteja (turpmāk – EESLK) ir Eiropas Savienības (turpmāk – ES) institucionāla konsultatīva iestāde, kas nodrošina organizētas pilsoniskās sabiedrības dažādu ekonomisko un sociālo interešu pārstāvību, konsultējot nozīmīgākās ES iestādes – Eiropas Komisiju, ES Padomi un Eiropas Parlamentu, sniedzot atzinumus par ierosinātajiem ES tiesību aktiem un izstrādājot pašiniciatīvas atzinumus par tematiem, kurus uzskata par svarīgiem iedzīvotāju interesēs. EESLK statuss, pamatojoties uz pilsoniskās sabiedrības pārstāvniecības principu, ir nostiprināts Līgumā par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD). LESD nosaka, ka EESLK ir pārstāvji no darba devēju organizācijām, darba ņēmēju organizācijām un citām organizācijām, kas pārstāv pilsonisko sabiedrību, jo īpaši sociāli ekonomiskajā, pilsoniskajā, profesionālajā un kultūras jomā (LESD 300. panta 2. punkts). ES Padome regulāri pārskata nosacījumus, kas reglamentē EESLK sastāvu, ņemot vērā ekonomiskās, sociālās un demogrāfiskās pārmaiņas ES (LESD 300. panta 5. punkts). EESLK locekļiem nevar būt saistoši nekādi obligāti norādījumi, viņi pilda pienākumus pilnīgi neatkarīgi ES vispārējās interesēs (LESD 300. panta 4. punkts). EESLK konsultatīvā funkcija dod iespēju tās locekļiem un līdz ar to arī viņu pārstāvētajām organizācijām un interešu grupām piedalīties ES lēmumu pieņemšanas procesā. Pieredze, dialogi un kopīga viedokļa meklējumi uzlabo ES lēmumu pieņemšanas procesa kvalitāti, vairo uzticēšanos un palielina caurskatāmību, padarot minēto procesu Eiropas pilsoņiem saprotamāku un pieņemamāku. Eiropas institucionālajā sistēmā EESLK ir īpašs uzdevums. Tā ir galvenais forums, kurā tiek pārstāvēti un apspriesti ES organizētās pilsoniskās sabiedrības viedokļi un labākais starpnieks organizētas pilsoniskās sabiedrības un ES iestāžu attiecībās. Būdama vienlaikus forums un atzinumu izstrādes vieta, EESLK veicina demokrātiskāku viedokļu izpausmi ES veidošanā, kā arī ES attiecībās ar trešo valstu ekonomiskajām un sociālajām aprindām. Saskaņā ar LESD 302. panta 1. punktu EESLK locekļus ieceļ uz pieciem gadiem. ES Padome apstiprina EESLK locekļu sarakstu, pamatojoties uz visu dalībvalstu priekšlikumiem. EESLK locekļi ir visdažādāko ekonomisko, sociālo un kultūras interešu pārstāvji ES dalībvalstīs. Saskaņā ar Eiropas Savienības Padomes 2019. gada 21. maija lēmumu Nr. 2019/853 Latvijai ir septiņas vietas EESLK. Viņi darbojas kādā no trim grupām – Darba devēju grupā, Darba ņēmēju grupā vai grupā "Pilsoniskās sabiedrības organizācijas". EESLK atrodas Briselē, Beļģijā, taču tās locekļi Briselē neuzturas visu laiku. EESLK sanāk uz vismaz deviņām plenārsesijām gadā.

Ministru kabinets 2020. gada 19. maijā, apstiprinot noteikumus Nr. 302, lēma, ka konkursu uz divām Latvijas pārstāvju vietām EESLK Darba devēju grupā organizē Nacionālās Trīspusējās sadarbības padomes sastāvā esošā darba devēju pusi pārstāvošā biedrība "Latvijas Darba devēju konfederācija", uz divām Latvijas pārstāvju vietām EESLK Darba ņēmēju grupā organizē Nacionālās Trīspusējās sadarbības padomes sastāvā esošā darba ņēmēju pusi pārstāvošā arodbiedrību apvienība "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība", savukārt uz trim Latvijas pārstāvju vietām EESLK grupā "Daudzveidība Eiropā" (grupas aktuālais nosaukums ir "Pilsoniskās sabiedrības organizācijas") organizē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomē (turpmāk - Memoranda padome) ievēlētie nevalstisko organizāciju pārstāvji ar Valsts kancelejas atbalstu. Lai atbilstoši noteikumiem Nr. 302 izvirzītu savu kandidātu, nevalstiskajai organizācijai jāatbilst noteiktām prasībām (noteikumu Nr. 302 4. punkts), arī organizāciju izvirzītajiem kandidātiem ir jāatbilst noteiktiem atbilstības un kompetenču kritērijiem (noteikumu Nr. 302 7. punkts un pielikums), lai nodrošinātu, ka Latvijas kā ES dalībvalsts intereses EESLK pārstāv iespējami labākie kandidāti. Visiem konkursa rīkotājiem saskaņā ar noteikumiem Nr. 302 informācija par konkursu ir jāievieto Ministru kabineta tīmekļvietnē, savās tīmekļvietnēs, kā arī jānosūta attiecīgā konkursa rīkotāja dalīborganizācijām, lai būtu pēc iespējas plašāka informācija par iespēju izvirzīt kandidātus. Tāpat visiem konkursa rīkotājiem jānodrošina kandidātu vērtēšanas process atbilstoši noteikumos Nr. 302 noteiktajiem principiem un kritērijiem, par rezultātiem un procesu informējot Valsts kanceleju.

Līdz 2025. gada 20. septembrim EESLK kā Latvijas pārstāvji darbojas septiņi locekļi saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija rīkojumu Nr. 308 "Par Latvijas Republikas kandidatūrām dalībai Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejā". Latvija, tāpat kā citas ES dalībvalstis, ir saņēmusi ES Padomes Ģenerālsekretariāta 2024. gada 13. novembra paziņojumu Nr. 14673/24 par EESLK 2025.–2030. gada atjaunošanas procedūru. ES Padomes Ģenerālsekretariāts dalībvalstīm lūdzis kandidātu izvirzīšanas procesā nodrošināt ES Padomes secinājumu par vienlīdzību starp sievietēm un vīriešiem lēmumu pieņemšanas jomā (2015.gada 7.decembra secinājumi Nr. 14327/15) un dzimumu līdztiesības perspektīvas iekļaušanu politikas jomās, programmās un budžetā ievērošanu (2023.gada 12.jūnija secinājumi Nr. 9684/23). Valsts kanceleja par nepieciešamību Latvijai atlasīt kandidātus jaunam periodam (2025.-2030.gadam) darbam EESLK pēc saņemtā paziņojuma no ES Padomes Ģenerālsekretariāta informēja Memoranda padomes sēdē 2025. gada 29. janvārī. Minētajā formātā ar padomdevēja tiesībām arī piedalās biedrība "Latvijas Darba devēju konfederācija" un arodbiedrību apvienība "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība". 

Valsts kanceleja vērš uzmanību, ka kopš 2020.gada notikušas izmaiņas arī EESLK darbībā - ir stājies spēkā jauns reglaments (2022. gada 24. martā EESK pilnsapulce pieņēma pārskatīto Reglamentu, kas stājās spēkā 2022. gada 1. jūnijā), grupai "Daudzveidība Eiropā" aktualizēts nosaukums un tas saskaņā ar ES Padomes Ģenerālsekretariāta sniegto informāciju dalībvalstīm ir "Pilsoniskās sabiedrības organizācijas" (angļu valodā - Civil Society Organizations). Valsts kanceleja šīs izmaiņas ņēma vērā, uzsākot kandidātu atlases procesa organizēšanu 2025.gadā, piemēram, apliecinājumā, ko kandidātiem tika lūgts iesniegt atbilstoši noteikumu Nr. 302 6.2. punktam, lietota atsauce uz aktuālo EESLK Reglamentu. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Biedrība "Latvijas Darba devēju konfederācija" konkursu uz divām vietām EESLK Darba devēju grupā izsludināja 2025. gada 10. februārī, publicējot paziņojumu savā tīmekļvietnē. Paziņojums par konkursu 2025. gada 10. februārī publicēts arī Ministru kabineta tīmekļvietnē. Biedrības "Latvijas Darba devēju konfederācija" izsludinātajā konkursā tika saņemti trīs pieteikumi. Saņemtos pieteikumus izvērtēja komisija, kuras darbā piedalījās vairāki biedrības "Latvijas Darba devēju konfederācija" pārstāvji (to skaitā vadīja komisijas darbu), Valsts kancelejas direktors, Memoranda padomes un Ārlietu ministrijas deleģēti pārstāvji, kā arī papildus piesaistītā eksperte. Biedrība "Latvijas Darba devēju konfederācija" veica organizāciju, kuras iesniedza pieteikumus, vērtējumu atbilstoši noteikumu Nr. 302 4. punktam, kā rezultātā komisijas darbības protokolā fiksēts, ka viena no organizācijām, kas iesniedza pieteikumu, neatbilst noteikumu Nr. 302 4.8. apakšpunktam (ir apvienība un pārstāv ne mazāk kā 20 nevalstiskās organizācijas, ja kandidātu izvirza darbam Darba devēju grupā), attiecīgi šis pieteikums tālāk netika vērtēts. Turpinot vērtēšanas procesu, tika vērtēta abu pārējo kandidātu atbilstība noteikumu Nr. 302 7. punktā noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem. Ņemot vērā, ka abi kandidāti tika atzīti kā atbilstoši, komisija vienojās virzīt abus kandidātus apstiprināšanai Ministru kabinetā. Biedrība "Latvijas Darba devēju konfederācija" Valsts kancelejā 2025. gada 17. martā iesniedza ar konkursa norisi saistītos dokumentus. 

Arodbiedrību apvienība "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība" konkursu uz divām vietām EESLK Darba ņēmēju grupā izsludināja 2025. gada 19. februārī, publicējot paziņojumu savā tīmekļvietnē. Paziņojums par konkursu 2025. gada 19. februārī publicēts arī Ministru kabineta tīmekļvietnē.  Arodbiedrību apvienības "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība" izsludinātajā konkursā tika saņemti divi pieteikumi. Saņemtos pieteikumus izvērtēja komisija, kuras darbu vadīja arodbiedrību apvienības "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība" priekšsēdētāja vietniece, tajā piedalījās arodbiedrību apvienības "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība" dalīborganizāciju - Latvijas Industriālo nozaru arodbiedrības un Latvijas Tirdzniecības flotes jūrnieku arodbiedrības - pārstāvji. Komisija veica kandidātu, kuri iesniedza pieteikumus, atbilstības vērtējumu saskaņā ar noteikumu Nr. 302 7. punktu. Ņemot vērā, ka abi kandidāti tika atzīti kā atbilstoši, komisija vienojās abus kandidātus uzaicināt uz intervijām. Intervijas notika 2025. gada 11. martā, tās novēroja Valsts kancelejas pārstāve. Pēc intervijām komisija veica punktu apkopošanu un atzina abus kandidātus kā atbilstošus, attiecīgi lēma abus virzīt apstiprināšanai Ministru kabinetā. Arodbiedrību apvienība "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība" Valsts kancelejā 2025. gada 18. martā iesniedza ar konkursa norisi saistītos dokumentus. 

Valsts kanceleja saskaņoja ar Memoranda padomes nevalstisko organizāciju puses locekļiem konkursa sludinājumu un 2025. gada 6. februārī izsludināja konkursu uz trijām vietām EESLK grupā "Pilsoniskās sabiedrības organizācijas". Informācija par konkursu tika izsūtīta Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memorandu parakstījušajām organizācijām. Paziņojums par konkursu 2025. gada 10. februārī publicēts arī Ministru kabineta tīmekļvietnē. Atbilstoši Memoranda padomes 2025. gada 29. janvāra sēdē lemtajam laikā līdz pieteikumu iesniegšanas brīdim Valsts kanceleja veica Memoranda padomes nevalstisko organizāciju puses locekļu apzināšanu saistībā ar interešu konflikta situācijām potenciālo kandidātu darbam EESLK vērtēšanā, kā rezultātā četri Memoranda padomes locekļi informēja par iespējamām interešu konflikta situācijām un lēmumu komisijas darbā nepiedalīties. Atbilstoši Memoranda padomes locekļu lūgumam, Valsts kanceleja uzaicināja kandidātu vērtēšanā ar padomdevēja tiesībām piedalīties Ārlietu ministriju. Memoranda padomes nevalstisko organizāciju puses locekļu organizētajā konkursā tika saņemti deviņi pieteikumi. Valsts kanceleja veica pieteikumus iesniegušo organizāciju sākotnējo atbilstības izvērtējumu saskaņā ar noteikumu Nr. 302 4. punktu un izvirzīto kandidātu atbilstības izvērtējumu saskaņā ar noteikumu Nr. 302 7. punktu. Komisija iepazinās ar veiktajiem vērtējumiem un, atbilstoši labas pārvaldības principiem, lēma lūgt vienu organizāciju iesniegt papildus apliecinošus dokumentus saistībā ar noteikumu Nr. 302 4.5. apakšpunktā noteikto kritēriju (ir savas pamatdarbības jomas Eiropas līmeņa apvienības dalīborganizācija) un vienu organizāciju precizēt pieteikumā sniegto informāciju saistībā ar noteikumu Nr. 302 7.4. apakšpunktā noteikto kritēriju (trīs gadu pieredze attiecīgajā darbības jomā). Komisija arī lēma septiņus atbilstošos kandidātus uzaicināt uz intervijām. Intervijas ar kandidātiem norisinājās plānotajā laikā, pēc to norises komisijas locekļi iesniedza Valsts kancelejai apkopošanai to veiktos individuālos vērtējumus par katru kandidātu. Komisija arī pieņēma lēmumu attiecībā uz abu kandidātu, kam tika lūgta papildus informācija, neatbilstību noteikumu Nr. 302 prasībām, attiecīgi šie pieteikumi konkursā tālāk netika vērtēti. Komisijas locekļu vidējā vērtējumā trīs kandidāti ar augstāko punktu skaitu tiek virzīti apstiprināšanai Ministru kabinetā. Komisija savu darbu pabeidza 2025. gada 31. martā, protokolu parakstīja gan komisijas locekļi, gan Ārlietu ministrijas un Valsts kancelejas pārstāvji. Vienlaikus vērtēšanas komisija savā darbā konceptuāli arī pārrunāja jautājumus par noteikumu Nr. 302 piemērošanu, t.sk. par iespējām tos pilnveidot. Attiecīgi komisijas darbības protokolā sniegti priekšlikumi noteikumu Nr. 302 izmaiņām. 
Risinājuma apraksts
Valsts kanceleja ir apkopojusi visu trīs konkursu - Darba devēju grupas, Darba ņēmēju grupas vai grupas "Pilsoniskās sabiedrības organizācijas" rezultātus: 

Biedrība "Latvijas Darba devēju konfederācija" apstiprināšanai Ministru kabinetā Darba devēju grupā virza šādus kandidātus:
1) biedrības "Latvijas Darba devēju konfederācija" izvirzīto kandidātu Rihardu Blesi;
2) biedrības "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera" izvirzīto kandidāti Katrīnu Zariņu.

Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība apstiprināšanai Ministru kabinetā Darba ņēmēju grupā virza šādus kandidātus:
3) Egilu Baldzēnu;
4) Lindu Romeli.

Memoranda padomē ievēlētie nevalstisko organizāciju pārstāvji apstiprināšanai Ministru kabinetā grupā "Pilsoniskās sabiedrības organizācijas" virza kandidātus, kuri vērtēšanā ieguva augstāko punktu skaitu:
5) biedrības "Eiropas kustība Latvijā" izvirzīto kandidātu Andri Gobiņu;
6) biedrības "Latvijas Jaunatnes padome" izvirzīto kandidāti Katrīnu Leitāni;
7) biedrības "Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija" izvirzīto kandidāti Baibu Miltoviču. 

Rīkojuma projekts paredz apstiprināt visas minētās personas – Latvijas Republikas kandidatūras – darbam Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejā. Tāpat rīkojuma projekts paredz, ka Ārlietu ministrija līdz 2025. gada 30. aprīlim paziņo Eiropas Savienības Padomes Ģenerālsekretariātam par Latvijas Republikas izvirzītajiem kandidātiem dalībai EESLK. Informāciju par kandidātiem iesniegšanai Eiropas Savienības Padomes Ģenerālsekretariātam sagatavos Valsts kanceleja, ņemot vērā 2024. gada 13. novembra paziņojumā Nr. 14673/24 par Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejas 2025.–2030. gada atjaunošanas procedūru ietvertos pielikumus. 
Problēmas apraksts
Valsts kancelejas pārstāvji piedalījās visu trīs konkursu ietvaros saņemto pieteikumu vērtēšanas procesā: Darba devēju grupā - komisijas sastāvā, Darba ņēmēju grupā - novērotāja statusā, savukārt grupā "Pilsoniskās sabiedrības organizācijas" sniedza atbalstu komisijas darbam. Attiecīgi Valsts kanceleja vērš Ministru kabineta uzmanību uz šādiem turpmāk risināmajiem jautājumiem:
1) konkursa rīkotājs uz divām pārstāvju vietām EESLK Darba devēju grupā – biedrībā "Latvijas Darba devēju konfederācija" – kopumā noteikumos Nr. 302 noteiktās procedūras īstenoja korekti - konkursa sludinājums bija publiski pieejams, komisijā tika iekļauti dažādas organizācijas un institūcijas pārstāvoši locekļi, nodrošinot vērtēšanas procesa objektivitāti. Tā kā konkursā pieteicās trīs kandidāti, bet viens no tiem tika atzīts par neatbilstošu, tālāk tika virzīti divi kandidāti. Līdz ar to secināms, ka konkurences uz divām vietām Darba devēju grupā praktiski nebija. No biedrības "Latvijas Darba devēju konfederācija" iesniegtās informācijas var secināt, ka vērtēšanas komisija kolektīvi pieņēma lēmumu intervijas neorganizēt, ņemot vērā, ka atbilstības kritērijos abi kandidāti tika atzīti kā atbilstoši. 
2) konkursa rīkotājs uz divām Latvijas pārstāvju vietām EESLK Darba ņēmēju grupā – arodbiedrību apvienībā "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība" – konkursa komisijā iekļāva tikai pašas organizācijas vadības līmeņa personu (vadītāja vietnieci, tātad padoto vadītājam, kurš kandidēja konkursā), kā arī dalīborganizāciju pārstāvjus, kopā komisijā darbojās 3 locekļi. Konkursa sludinājums bija publiski pieejams. Konkursā uz divām vietām pieteicās tikai divi kandidāti un abi gan pārstāv, gan ir nodarbināti arodbiedrību apvienībā "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība", kura organizēja konkursu. Secināms, ka konkurence uz divām vietām Darba ņēmēju grupā praktiski nebija. Abu kandidātu iegūto punktu skaits ir maksimāli iespējamais. 
3) konkursa rīkotājam uz trim Latvijas pārstāvju vietām EESLK grupā "Daudzveidība Eiropā" – Memoranda padomē ievēlētajiem nevalstisko organizāciju pārstāvjiem – atbalstu saistībā ar konkursa rīkošanu sniedza Valsts kanceleja kā Memoranda padomes sekretariāts. Valsts kanceleja veica visas ar konkursa organizēšanu un kandidātu vērtēšanu saistītās darbības. Memoranda padomē ievēlētie nevalstisko organizāciju pārstāvji veica kandidātu kompetenču vērtēšanu, tajā piedalījās četri no astoņiem Memoranda padomes nevalstisko organizāciju puses locekļiem (četri atturējās interešu konflikta dēļ), vērtēšanas procesā ar padomdevēja tiesībām klātesošs bija Ārlietu ministrijas pārstāvis (viena un tā pati persona piedalījās arī biedrības "Latvijas Darba devēju konfederācija" organizētā konkursa kandidātu vērtēšanas procesā). Konkursā kopumā tika saņemti deviņi pieteikumi, kā atbilstoši tika vērtēti septiņi. Pieteikumi tika izvērtēti atklātā procesā, gan izvērtējot iesniegtos dokumentus, gan dodot iespēju visiem atbilstošajiem kandidātiem piedalīties intervijā. Komisijas locekļi atbilstošo kandidātu vērtēšanu veica individuāli, iesniedzot savu vērtējumu apkopošanai Valsts kancelejai. Valsts kancelejas ieskatā komisijas locekļu vidējais vērtējums korekti atspoguļo kandidātu sniegto informāciju pieteikumu dokumentos un sniegumu intervijā, to apstiprina arī punktu atšķirības starp kandidātiem un tas, ka komisijas locekļi nav piešķīruši maksimālo iespējamo punktu skaitu. Komisijas locekļi arī uzklausīja Ārlietu ministrijas pārstāvja viedokli par kandidātu sniegumu. Komisijas locekļi, precizējot pieteikuma dokumentos sniegto informāciju un uzklausot Valsts kancelejas viedokli attiecībā uz noteikumos Nr.302 iekļautajām priekšrocībām (pamatojoties uz noteikumu Nr. 302 tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes ziņojumā iekļauto informāciju), arī vienbalsīgi lēma nepiešķirt nevienam no kandidātiem 15 punktus saskaņā ar noteikumu Nr. 302 7.9. apakšpunktu. Memoranda padomē ievēlētie nevalstisko organizāciju pārstāvji komisijas darbības laikā vairākkārt diskutēja par noteikumu Nr. 302 piemērošanas praktiskajiem aspektiem, kā rezultātā komisijas darbības protokolā fiksēti šādi priekšlikumi: 
- kopumā pārskatīt punktu piešķiršanas kārtību, vienojoties par samērīgu proporciju starp priekšrocību punktiem un vērtēšanu;
- gradēt EESLK amatus, par kuriem piešķir papildu punktus – 15 punkti ir daudz, tāda veida priekšrocība varētu būt tikai, ja kandidāts ir ieguvis EESLK prezidenta amatu;
- noteikt divus periodus kā maksimālo ilgumu, ko EESLK loceklis var ieņemt pēc kārtas, lai nodrošinātu izmaiņas pārstāvniecībā;
- noteikt kārtību gadījumam, ja EESLK loceklis atsakās no mandāta;
- organizēt vienotu konkursu, komisijā iesaistot līdzšinējos konkursu organizētājus, lai nodrošinātu, ka katrā grupā pieteiktie kandidāti atbilst attiecīgās grupas būtībai (darba devēji, darba ņēmēji, pilsoniskās sabiedrības organizācijas);
- izvērtēt iespēju katrā grupā atlasīt 2 locekļus (2+2+2), bet septīto locekli nominēt atkarībā no aktualitātēm ES mērogā atbilstoši Latvijas interesēm attiecīgajā brīdī.

Apkopojot minēto, Valsts kanceleja uzskata, ka konkursu rīkošana, uzticot atbildību par to trim dažādiem rīkotājiem (biedrībai "Latvijas Darba devēju konfederācija", arodbiedrību apvienībai "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība" un Memoranda padomē ievēlētajiem nevalstisko organizāciju pārstāvjiem), nav attaisnojusies. Konkursu rīkotāju iesniegtie dokumenti liecina, ka konkursu rīkotāji atšķirīgi organizējuši vērtēšanas procesu, radot riskus, ka noraidītie kandidāti apstrīd vērtēšanas rezultātus attiecīgajā konkursā, kurā piedalījušies, un arī kopumā. Valsts kancelejā 2025. gada 8. aprīlī ir saņemta biedrības "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome" vēstule ar sūdzību minētās biedrības kandidāta vērtēšanu Memoranda padomes nevalstisko organizāciju organizētā konkursā. Valsts kancelejas ieskatā minētās biedrības vēstulē izteiktie pārmetumi par Memoranda padomes nevalstisko organizāciju organizētā konkursa rezultātu nav pamatoti šādu iemeslu dēļ:
1) komisija nav nevienam kandidātam piešķīrusi 15 punktus saskaņā ar noteikumu Nr. 302 7.9. apakšpunktu, attiecīgi šī būtiskā priekšrocība nav bijusi nevienam kandidātam;
2) kandidātu atlases procesam 2025. gadā bija atšķirīga situācija, salīdzinot ar 2020. gadu, - ES Padome lūdza dalībvalstis nodrošināt tikai dzimumu līdztiesības principus, kas arī kopumā ir nodrošināts. Apstiprināšanai Ministru kabinetā tiek virzītas četras sievietes un trīs vīrieši. Vienlaikus arī nodrošināta atbilstība noteikumu Nr. 302 18. punktā noteikto horizontālo plašākās pārstāvības un reprezentativitātes principu ievērošana - katrs kandidāts pārstāv citu organizāciju un jomu, izņemot arodbiedrību apvienības "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība" virzītos kandidātus;
3) biedrības "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome" pārstāvis iesniedza pieteikumu Memoranda padomē ievēlēto nevalstisko organizāciju pārstāvju organizētajā konkursā, kurā, salīdzinot ar pārējiem konkursiem, bija būtiski lielāks pieteikumu skaits - septiņi kritērijiem atbilstoši pieteikumi uz trīs vietām. Atzīstams, ka kandidātu virzīšana apstiprināšanai ir atbilstoša noteikumu Nr. 302 21. punktam - virzītie kandidāti ir ieguvuši augstāko punktu skaitu savā grupā (attiecīgi 32,25 punkti, 31,5 punkti, 30,75 punkti), savukārt biedrības "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome" kandidāts ieguvis 24,75 punktus. Valsts kancelejā 2025.gada 15.aprīlī saņemta vēstule no biedrības "Zemnieku Saeima", kurā lūgts nodrošināt divu lauksaimniecības jomas pārstāvju virzīšanu darbam EESLK grupā "Pilsoniskās sabiedrības organizācijas". Valsts kanceleja norāda, ka arī biedrības "Zemnieku Saeima" izvirzītais kandidāts piedalījās Memoranda padomes nevalstisko organizāciju puses locekļu organizētajā konkursā. Valsts kancelejas ieskatā biedrības "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome" un biedrības "Zemnieku Saeima" vēstulēs izteiktie lūgumi nominēt vienu vai pat divus pārstāvjus no lauksaimniecības jomas nav atbalstāmi -  Memoranda padomes nevalstisko organizāciju puses locekļu organizētā konkursa norise un pretendentu vērtēšana notika atbilstoši noteikumos Nr. 302 noteiktajai kārtībai un nozīmīga šī konkursa pazīme ir konkurence starp kandidātiem - izvirzīto un atbilstošo kandidātu skaits bija septiņi uz trim vietām grupā "Pilsoniskās sabiedrības organizācijas", attiecīgi apstiprināšanai tika virzīti kandidāti, kas saņēma augstāko punktu skaitu komisijas vidējā vērtējumā. Konkursu rīkošana atbilst Latvijas izvēlētajai pieejai kandidātu izvirzīšanai dalībai EESLK, par ko lēmums tika pieņemts 2015.gadā Ministru kabinetā dodot uzdevumu Valsts kancelejai izstrādāt normatīvo regulējumu. Attiecīgi labas pārvaldības, atklātības un godīguma ievērošanai ir būtiski apstiprināšanai virzīt konkursu rezultātā atlasītus kandidātus. 

Uzticot konkursa rīkošanu Valsts kancelejai, būs iespējams nodrošināt caurskatāmu un atklātu atlases procesu, vienveidīgu praksi kandidātu vērtēšanā, kā arī mazināt interešu konflikta iespējamību un veicināt vērtēšanas procesa godīgumu un taisnīgumu. Īpaši uzsverams, ka kandidātu atlasei veidojama vērtēšanas komisija, kuras locekļi nepārstāv tās pašas nevalstiskās organizācijas, kuras pieteikušas savus kandidātus dalībai konkursā, tādējādi nodrošinot objektīvu kandidātu snieguma vērtēšanu.
Risinājuma apraksts
Vēlreiz kopumā izvērtējot Latvijas pārstāvju EESLK atlases procesu un grozījumu nepieciešamību noteikumos Nr. 302, kā arī novērojot kandidātu atlases procesus 2020. un 2025.gadā, Valsts kanceleja lūdz Ministru kabinetu dot uzdevumu Valsts kancelejai līdz 2026. gada 31. decembrim sagatavot grozījumus noteikumos Nr. 302, paredzot, ka kandidātu atlases procesu organizē Valsts kanceleja, pārskatot kandidātu vērtēšanas kritērijus un veicot citas nepieciešamās izmaiņas, lai nodrošinātu kvalitatīvu Latvijas kandidātu dalībai Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejā atlases procesu. Šāds punkts iekļauts protokollēmumā. Valsts kanceleja noteikumu Nr.302 grozījumu izstrādei organizēs plašāku diskusiju ar ieinteresētajām pusēm. Grozījumu izstrāde  tiks īstenota Valsts kancelejas esošo funkciju un līdzekļu ietvaros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ar Latvijas pārstāvju dalību Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejā saistītās izmaksas sedz Eiropas Savienības institūcijas. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
2012/C 326/01
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
26/10/2012, Līgums par Eiropas Savienību un Līgums par Eiropas Savienības darbību
Apraksts
EESLK darbība ir noteikta LESD. LESD nosaka, ka EESLK ir pārstāvji no darba devēju organizācijām, darba ņēmēju organizācijām un citām organizācijām, kas pārstāv pilsonisko sabiedrību, jo īpaši sociāli ekonomiskajā, pilsoniskajā, profesionālajā un kultūras jomā (LESD 300. panta 2. punkts). ES Padome regulāri pārskata nosacījumus, kas reglamentē EESLK sastāvu, ņemot vērā ekonomiskās, sociālās un demogrāfiskās pārmaiņas ES (LESD 300. panta 5. punkts). EESLK locekļiem nevar būt saistoši nekādi obligāti norādījumi, viņi pilda pienākumus pilnīgi neatkarīgi ES vispārējās interesēs (LESD 300. panta 4. punkts). Saskaņā ar Eiropas Savienības Padomes 2019. gada 21. maija lēmumu Nr. 2019/853 Latvijai ir septiņas vietas EESLK.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Ar rīkojuma projektu tiks nodrošināta Eiropas Savienības Padomes Ģenerālsekretariāta 2024. gada 13. novembra paziņojumā Nr. 14673/24 par Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejas 2025.–2030. gada atjaunošanas procedūru noteiktā pienākuma dalībvalstīm, to skaitā, Latvijai, informēt par izvirzītajām kandidatūrām dalībai Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejā nākamajam pilnvaru termiņam. 

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
26/10/2012, Līgums par Eiropas Savienību un Līgums par Eiropas Savienības darbību
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
300.pants
Viss rīkojuma projekts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
302.pants
Viss rīkojuma projekts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Neattiecas
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Neattiecas
Cita informācija
-
Skaidrojums
Saskaņā ar noteikumiem Nr. 302 konkursus kandidātu atlasei organizē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sastāvā esošās nevalstiskās organizācijas, biedrība "Latvijas Darba devēju konfederācija" un arodbiedrību apvienība "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība". Valsts kanceleja par nepieciešamību Latvijai atlasīt kandidātus jaunam periodam (2025.-2030.gadam) darbam Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejā pēc saņemtā paziņojuma no Eiropas Savienības padomes Ģenerālsekretariāta informēja Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sēdē 2025.gada 29.janvārī. Minētajā formātā ar padomdevēja tiesībām piedalās biedrība "Latvijas Darba devēju konfederācija" un arodbiedrību apvienība "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība". Atbilstoši noteikumiem Nr. 302 tika organizēts atklāts atlases process uz septiņām vietām Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejā, paziņojumi par iespējām piedalīties konkursos tika publicēti Ministru kabineta tīmekļvietnē, kā arī izplatīti katra konkursa organizētāja dalīborganizācijām. Apstiprināšanai Ministru kabinetā tiek virzīti kandidāti, kas tika atlasīti konkursu ietvaros. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kanceleja
  • Ārlietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Valsts kanceleja un Ārlietu ministrija rīkojuma projektā ietvertās darbības veiks esošo funkciju ietvaros. 

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi