21-TA-1173: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 21. maija noteikumos Nr. 208 "Trušu pārraudzības un snieguma pārbaudes kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Paslaik spēkā ir Ministru kabineta 2019. gada 21. maija noteikumi Nr. 208 “Trušu pārraudzības un snieguma pārbaudes kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 208), kuros ir noteikta trušu pārraudzības un snieguma pārbaudes kārtība.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Zemkopības ministrija ir sagatavojusi noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 21. maija noteikumos Nr. 208 "Trušu pārraudzības un snieguma pārbaudes kārtība"" (turpmāk – noteikumu projekts), lai precizētu informāciju, kas tiek iegūta snieguma pārbaudē trušu ganāmpulkā, par kuriem dzīvniekiem tā tiek iegūta, lai precizētu virspārraudzības norisi trušu ganāmpulkos, kuros tiek uzskaitīti snieguma pārbaudes dati, kā arī lai veiktu citus tehniskus labojumus trušu pārraudzības un snieguma pārbaudes normatīvajā regulējumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumi Nr. 208 ietver gan pārraudzības, gan snieguma pārbaudes kārtību.
1. Atbilstoši normatīvajam regulējumam trušu ganāmpulkos notiek pārraudzība un snieguma pārbaude un iegūtie dati par dzīvniekiem tiek uzkrāti un savstarpēji salīdzināti. Pārraudzības laikā ganāmpulkā iegūst pārraudzības datus, t.i., datus par trušu produktivitāti. Tos ganāmpulka īpašnieks izmanto ganāmpulka ekonomisko datu analizēšanai (turpmāk – pārraudzības ganāmpulks), savukārt snieguma pārbaudes laikā iegūst informāciju, kas ietver pārraudzības datus, dzīvnieka eksterjera vērtēšanas, apmatojuma kvalitātes un citus kvalitatīvus un kvantitatīvus datus lauksaimniecības dzīvnieku ģenētiskās kvalitātes noteikšanai atbilstoši audzēšanas programmas īstenošanas mērķiem un uzdevumiem (turpmāk – snieguma pārbaudes ganāmpulks). Snieguma pārbaude ļauj ganāmpulkos atlasīt labākos vaislas dzīvniekus šķirnes uzlabošanai. Tāpat snieguma pārbaudes dati ļauj šķirnes trušu audzētāju biedrībai (turpmāk – biedrība) izvirzīt konkrētus mērķus un uzdevumus audzēšanas programmas turpmākajiem periodiem. Ja ganāmpulka īpašnieks ir izvēlējies veikt pārraudzību, tad pārraudzībā iekļauj visus vienā ganāmpulkā esošos trušus. Savukārt, ja īpašnieks vēlas veikt snieguma pārbaudi, tad pārraudzības datus iegūst par visiem pārraudzībā esošajiem trušiem, bet eksterjera, apmatojuma kvalitāte vērtējumu un citus datus iegūst par tiem dzīvniekiem, ar kuriem īsteno trušu audzēšanas programmu.
2. Spēkā esošajos noteikumos Nr. 208 nav nepārprotami noteikts, kuri ir tie dati, kas jāuzkrāj snieguma pārbaudē. Snieguma pārbaudes dati ir datu kopums, kas ietver pārraudzības datus un eksterjera, apmatojuma kvalitātes vērtēšanas datus, kā arī citus datus ģenētiskās kvalitātes noteikšanai. Pārraudzības dati ir dati par lauksaimniecības dzīvnieku produktivitāti (piena izslaukumu, piena tauku un olbaltumvielu daudzumu u.c.), kurus reģistrē pārraugs. Snieguma pārbaudes laikā iepriekšminētos pārraudzības datus reģistrē pārraugs, bet vērtēšanas eksperts vērtē trušus, reģistrējot eksterjera vērtēšanas datus, apmatojumakvalitātes datus. Saskaņā ar trušu audzēšanas programmu, snieguma pārbaudē tiek noteikti arī citi dati, piemēram, dati par mātes instinktu, par pienīgumu u.c. Snieguma pārbaudes laikā iegūtie dati tiek izmantoti trušu mātīšu un trušu tēviņu selekcijas indeksa aprēķināšanai atbilstoši audzēšanas programmā noteiktajam, lai novērtētu dzīvnieku ģenētisko kvalitāti. Šos datus iegūst no trušu pārraudzības un snieguma pārbaudes informācijas datubāzes, kuru uztur un kārto biedrība, bet datubāzi ar datiem nodrošina ganāmpulka īpašnieki u.c. personas saskaņā ar noteikumos Nr. 208. noteikto kārtību.
3. Noteikumu NR 208 19. punkts paredz, ka truškopības biedrība nodrošina virspārraudzību ganāmpulkos, kuros tiek uzskaitīti snieguma pārbaudes dati, bet nav noteikts pēc kādiem kritērijiem jāvadās veicot virspārraudzību, kā jādokumentē virspārraudzībā konstatētais un kā jārīkojas neatbilstību gadījumos.
1. Atbilstoši normatīvajam regulējumam trušu ganāmpulkos notiek pārraudzība un snieguma pārbaude un iegūtie dati par dzīvniekiem tiek uzkrāti un savstarpēji salīdzināti. Pārraudzības laikā ganāmpulkā iegūst pārraudzības datus, t.i., datus par trušu produktivitāti. Tos ganāmpulka īpašnieks izmanto ganāmpulka ekonomisko datu analizēšanai (turpmāk – pārraudzības ganāmpulks), savukārt snieguma pārbaudes laikā iegūst informāciju, kas ietver pārraudzības datus, dzīvnieka eksterjera vērtēšanas, apmatojuma kvalitātes un citus kvalitatīvus un kvantitatīvus datus lauksaimniecības dzīvnieku ģenētiskās kvalitātes noteikšanai atbilstoši audzēšanas programmas īstenošanas mērķiem un uzdevumiem (turpmāk – snieguma pārbaudes ganāmpulks). Snieguma pārbaude ļauj ganāmpulkos atlasīt labākos vaislas dzīvniekus šķirnes uzlabošanai. Tāpat snieguma pārbaudes dati ļauj šķirnes trušu audzētāju biedrībai (turpmāk – biedrība) izvirzīt konkrētus mērķus un uzdevumus audzēšanas programmas turpmākajiem periodiem. Ja ganāmpulka īpašnieks ir izvēlējies veikt pārraudzību, tad pārraudzībā iekļauj visus vienā ganāmpulkā esošos trušus. Savukārt, ja īpašnieks vēlas veikt snieguma pārbaudi, tad pārraudzības datus iegūst par visiem pārraudzībā esošajiem trušiem, bet eksterjera, apmatojuma kvalitāte vērtējumu un citus datus iegūst par tiem dzīvniekiem, ar kuriem īsteno trušu audzēšanas programmu.
2. Spēkā esošajos noteikumos Nr. 208 nav nepārprotami noteikts, kuri ir tie dati, kas jāuzkrāj snieguma pārbaudē. Snieguma pārbaudes dati ir datu kopums, kas ietver pārraudzības datus un eksterjera, apmatojuma kvalitātes vērtēšanas datus, kā arī citus datus ģenētiskās kvalitātes noteikšanai. Pārraudzības dati ir dati par lauksaimniecības dzīvnieku produktivitāti (piena izslaukumu, piena tauku un olbaltumvielu daudzumu u.c.), kurus reģistrē pārraugs. Snieguma pārbaudes laikā iepriekšminētos pārraudzības datus reģistrē pārraugs, bet vērtēšanas eksperts vērtē trušus, reģistrējot eksterjera vērtēšanas datus, apmatojumakvalitātes datus. Saskaņā ar trušu audzēšanas programmu, snieguma pārbaudē tiek noteikti arī citi dati, piemēram, dati par mātes instinktu, par pienīgumu u.c. Snieguma pārbaudes laikā iegūtie dati tiek izmantoti trušu mātīšu un trušu tēviņu selekcijas indeksa aprēķināšanai atbilstoši audzēšanas programmā noteiktajam, lai novērtētu dzīvnieku ģenētisko kvalitāti. Šos datus iegūst no trušu pārraudzības un snieguma pārbaudes informācijas datubāzes, kuru uztur un kārto biedrība, bet datubāzi ar datiem nodrošina ganāmpulka īpašnieki u.c. personas saskaņā ar noteikumos Nr. 208. noteikto kārtību.
3. Noteikumu NR 208 19. punkts paredz, ka truškopības biedrība nodrošina virspārraudzību ganāmpulkos, kuros tiek uzskaitīti snieguma pārbaudes dati, bet nav noteikts pēc kādiem kritērijiem jāvadās veicot virspārraudzību, kā jādokumentē virspārraudzībā konstatētais un kā jārīkojas neatbilstību gadījumos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Kaut arī noteikumos Nr. 228 ir vērsta uzmanība uz to, ka snieguma pārbaudes laikā atbilstoši audzēšanas programmai iegūst pārraudzības un eksterjera vērtēšanas datus ganāmpulkā, kura īpašnieks ir noslēdzis vienošanos ar biedrību par attiecīgās audzēšanas programmas īstenošanu atbilstoši normatīvajiem aktiem par šķirnes lauksaimniecības dzīvnieku audzētāju biedrības un krustojuma cūku audzētāju organizācijas atzīšanas kārtību, kā arī audzēšanas programmas apstiprināšanas kārtību, līdzšinējā prakse liecina, ka bieži vien snieguma pārbaudes dati netiek iegūti par visiem audzēšanas programmas mērķim atbilstošiem dzīvniekiem.
Risinājuma apraksts
1. Lai turpmāk uzlabotu un pilnveidotu normatīvo regulējumu, padarot to viegli saprotamu, ar noteikumu projekta 1. punktu tiek papildināts un precizēts noteikumu Nr. 208 15. punkts. Precizējumā noteikts, ka ganāmpulka īpašniekam snieguma pārbaudes laikā ir jānodrošina datu ieguve par visiem audzēšanas programmas mērķim atbilstošiem trušiem. Ja ganāmpulka īpašnieks ir izvēlējies veikt trušu snieguma pārbaudi, ir svarīgi iegūt snieguma pārbaudes datus par visiem trušiem, kuri atbilst audzēšanas programmā noteiktajiem nosacījumiem, un iegūtajiem datiem jābūt precīziem attiecībā uz visu ganāmpulku kopumā. Īpaši svarīgi ir iegūt datus par visiem tīršķirnes trušiem. Nav atļauts snieguma pārbaudes datus izlases kārtā iegūt tikai par daļu no novietnē esošajiem dzīvniekiem.
Problēmas apraksts
2. Tā kā noteikumos Nr. 208 pašlaik nav nepārprotami noteikts, kādi dati ir jāuzkrāj dzīvnieka snieguma pārbaudē, veidojas situācijas, kad par attiecīgo dzīvnieku nav uzkrāti visi nepieciešamie dati tā selekcijas indeksa noteikšanai ģenētiskās kvalitātes izvērtēšanai. Tāpt noteikumos Nr. 208 nav nepārprotami pateikts, kas snieguma pārbaudes saimniecībās iegūst un reģistrē attiecīgos datus.
Risinājuma apraksts
2. Snieguma pārbaude ļauj ganāmpulkos atlasīt labākos vaislas dzīvniekus šķirnes uzlabošanai. Tāpat snieguma pārbaudes dati ļauj biedrībai izvirzīt konkrētus mērķus un uzdevumus audzēšanas programmas turpmākajiem periodiem. Lai uzlabotu normatīvo regulējumu, noteikumu projekta 2., 3. un 4. punktā paredzēts noteikumus Nr. 208 papildināti ar 17.1, 17.2 un 17.3 punktu, norādot informāciju par to, kādi dati tiek ietverti trušu snieguma pārbaudē un kas tos reģistrē, kā arī noteikumu projekta 5. punktā tiek precizēta noteikumu Nr. 208 18. punktā minētā atsauce par selekcijas indeksa aprēķināšanai izmantojamajiem datiem.
Problēmas apraksts
3. Pašreizējā prakse liecina, ka noteikumu Nr. 208 19. punkta regulējums nav pietiekams un ir pārāk vispārīgs, līdz ar to tiek dažādi interpretēts.
Risinājuma apraksts
3. Lai uzlabotu noteikumu Nr. 208 19. punkta regulējumu, noteikumu projekta 6. punktā paredzēts precizēt noteikumu 208. 19. punkta redakciju, kā arī noteikumu projekta 7. un 8. punktā papildināt noteikumus Nr. 208 ar 19.1 un 19.2 punktu, nosakot virspārraudzības veikšanas kritērijus, virspārraudzības nepieciešamību, virspārraudzības rezultātu piefiksēšanu un rīcību, ja tiek konstatētas neatbilstības noteikumos Nr. 208 un audzēšanas programmā noteiktajām prasībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Trušu ganāmpulku īpašnieki, kas veic pārraudzību vai snieguma pārbaudi. Pēc šķirnes trušu audzētāju biedrību sniegtajiem datiem, trušu pārraudzība tiek veikta 12 ganāmpulkos un snieguma pārbaude tiek veikta 19 ganāmpulkos.
Ietekmes apraksts
Ik gadu kopējais ganāmpulku skaits, kas veic snieguma pārbaudi un pārraudzību ir aptuveni minētajās robežās.
Personas, kas veic pārraudzību un snieguma pārbaudi – trušu pārraugi un vērtēšanas eksperti.
Personas, kas veic pārraudzību un snieguma pārbaudi – trušu pārraugi un vērtēšanas eksperti.
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Latvijas sīkdzīvnieku audzētāju biedrība “Trusis un citi” un Latvijas šķirnes trušu audzētāju asociācija.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
Latvijas sīkdzīvnieku audzētāju biedrība “Trusis un citi” un Latvijas šķirnes trušu audzētāju asociācija.Cits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sanāksme 28.09.2021. par noteikumu projektu ar nevalstiskajām organizācijām: Latvijas sīkdzīvnieku audzētāju biedrība “Trusis un citi” un Latvijas šķirnes trušu audzētāju asociācija" (turpmāk - NVO) platformā MS Teams, sanāksmē izteiktie priekšlikumi un komentāri ņemti vērā, un priekšlikumi iekļauti noteikumu projektā. Atkārtoti ar NVO noteikumu projekts saskaņots elektroniski 20.10.2021. bez iebildumiem un komentāriem.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi