Anotācija (ex-ante)

22-TA-2960: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24., 25. un 62., 63., 63.1 un 68.pants.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai segtu izdevumus, kas radušies 2022.gadā vienreizēja atbalsta izmaksām 500 euro apmērā par katru bērnu, atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 62., 63. un 63.1 pantam, kā arī vienreizēja pabalsta 200 euro apmērā izmaksām Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 68. pantā noteiktajām personām, kuras saņem Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk – VSAA) administrēto pakalpojumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 62. pantu, lai mazinātu Covid-19 infekcijas izplatības radīto negatīvo ietekmi un spriedzi ģimenēs ar bērniem, personām, kuras audzina bērnu, laikposmā no 2021. gada 1. marta līdz sakarā ar Covid-19 izplatību izsludinātās ārkārtējās situācijas beigām tiek nodrošināts vienreizējs atbalsts  500 euro apmērā par katru bērnu. Tiesības saņemt atbalstu ir personām, kurām piešķirts bērna kopšanas pabalsts līdz viena gada vecumam, ģimenes valsts pabalsts, piemaksa pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti vai sakarā ar bērna dzimšanu maternitātes pabalsts par dzemdību atvaļinājuma laiku, ja bērns piedzimis laikā  līdz ārkārtējās situācijas beigām (turpmāk - maternitātes pabalsts), kā arī ārkārtējās situācijas laikā ir radušās tiesības saņemt bērna kopšanas pabalstu līdz viena gada vecumam, ģimenes valsts pabalstu, piemaksa pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti vai maternitātes pabalstu.
Saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 63.1 pantu, ja likuma 62. pantā minētajā laikposmā bērns atrodas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, sociālās korekcijas izglītības iestādē vai ieslodzījuma vietā un atbalsts par bērnu nav izmaksāts šā likuma 63. pantā noteiktajā kārtībā, atbalstu piešķir bērna vecākam, aizbildnim, audžuģimenei vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas vadītājam. Likums paredz vienreizēja atbalsta 500 euro apmērā izmaksu vecākam, aizbildnim, audžuģimenei un bērnu aprūpes iestādes vadītājam  par bērniem, kuri atrodas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās, ieslodzījuma vietās, sociālās korekcijas izglītības iestādēs. Tiesības pieprasīt atbalstu ir bērna likumiskajam pārstāvim – vecākam, aizbildnim, bērnu aprūpes iestādes vadītājam, savukārt audžuģimenē ievietotā bērna likumiskais pārstāvis ir bāriņtiesa, kura pilnvarojusi audžuģimeni pārstāvēt atsevišķas bērna mantiskās intereses un bērnam atrodoties ieslodzījuma vietā, bērna uzturēšanas audžuģimenē netiek pārtraukta, tādējādi audžuģimenes pienākums ir turpināt rūpēties par bērnu.  Proti, par bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās atbalstu var pieprasīt bērnu aprūpes iestādes vadītājs un bērniem, kuri atrodas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās, uz vecāku iesnieguma pamata, atbalstu var pieprasīt vecāks. Savukārt, par bērniem, kuri atrodas ieslodzījuma vietā vai sociālās korekcijas izglītības iestādē atbalstu var pieprasīt vecāks, aizbildnis vai audžuģimene.
2021.gadā vienreizējo atbalstu VSAA izmaksāja 187 894 600 euro apmērā, veicot 375 918  maksājumus.

Saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 68. pantu, lai mazinātu Covid-19 infekcijas izplatības radīto negatīvo ietekmi, tiek izmaksāts vienreizējs pabalsts 200 euro apmērā (turpmāk – vienreizējais pabalsts) Latvijā dzīvojošai personai, kura laikposmā no 2021. gada 1. marta līdz sakarā ar Covid-19 izplatību izsludinātās ārkārtējās situācijas beigām ir:
1) vecuma, invaliditātes vai apgādnieka zaudējuma pensijas saņēmēja, tai skaitā priekšlaicīgi un avansā piešķirtās pensijas saņēmēja, speciālās valsts pensijas saņēmēja, izdienas pensijas saņēmēja, kura sasniegusi vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, bet kurai vecuma pensija nav piešķirta, izdienas pensijas saņēmēja, kura nav sasniegusi vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu un kurai ir noteikta invaliditāte, atlīdzības par darbspēju zaudējumu vai atlīdzības par apgādnieka zaudējumu saņēmēja vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmēja, – arī tādā gadījumā, ja pabalsta izmaksa uz laiku ir pārtraukta;
2) bērna ar invaliditāti kopšanas pabalsta saņēmēja vai pabalsta personām ar invaliditāti, kurām nepieciešama kopšana, saņēmēja.
2021.gadā vienreizējo pabalstu VSAA izmaksāja 109 954 000 euro apmērā, veicot 549 770 maksājumus.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai arī lielākā daļa vienreizēja atbalsta izmaksām bērna vecākam, aizbildnim, audžuģimenei vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas vadītājam 500 euro apmērā par katru bērnu un vienreizēja pabalsta 200 euro apmērā izmaksām Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 68. pantā noteiktajām personām, kuras saņem VSAA administrēto pakalpojumu, izmaksas ir veiktas 2021.gadā, tomēr arī 2022.gadā VSAA turpina izmaksāt minētos atbalsta pasākumus, šobrīd to izmaksu veicot no Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” un speciālā budžeta apakšprogrammas 04.01.00 “Valsts pensiju speciālais budžets” izdevumiem sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām.

VSAA līdz 2022.gada 25.septembrim veikusi šādus izdevumus:
1) Vienreizēja atbalsta 500 euro apmērā par katru bērnu izmaksām 197 500 euro apmērā, veicot 397 maksājumus no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” izdevumiem sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām.
Šis pakalpojums ir piešķirts un izmaksāts pēc 31.12.2021., jo saskaņā Valsts sociālo pabalstu likuma 18.panta (1.1 ) daļu ģimenes valsts pabalsts var tikt piešķirts par iepriekšējiem 24 mēnešiem no iesnieguma iesniegšanas dienas. Līdz ar to, ja pabalsts tiek pieprasīts tagad, bet tiesības uz ģimenes valsts pabalstu personai ir par iepriekšēju periodu, proti, arī par periodu no 01.03.2021. līdz ārkārtējās situācijas beigām 06.04.2021., tad piešķirot ģimenes valsts pabalstu par šo periodu, personām tiek piešķirts un izmaksāts arī 500 euro atbalsts. Vienlaikus arī notiek pārsūdzības, kā rezultātā pieņemti lēmumi par atbalsta izmaksu.
2) Vienreizēja pabalsta 200 euro apmērā izmaksām Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 68. pantā noteiktajām personām, kuras saņem VSAA administrēto pakalpojumu, 18 600 euro apmērā, t.sk.,
- vecuma, invaliditātes vai apgādnieka zaudējuma pensijas saņēmējam, tai skaitā priekšlaicīgi un avansā piešķirtās pensijas saņēmējam, speciālās valsts pensijas saņēmējam, izdienas pensijas saņēmējam, kurš sasniedzis vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, bet kuram vecuma pensija nav piešķirta, izdienas pensijas saņēmējam, kurš nav sasniedzis vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu un kuram ir noteikta invaliditāte, atlīdzības par darbspēju zaudējumu vai atlīdzības par apgādnieka zaudējumu saņēmējam vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmējam, – arī  tādā gadījumā, ja pabalsta izmaksa uz laiku ir pārtraukta, 9 400 euro apmērā, veicot 47 maksājumus no speciālā budžeta apakšprogrammas 04.01.00 “Valsts pensiju speciālais budžets” izdevumiem sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām;
- bērna ar invaliditāti kopšanas pabalsta saņēmējam vai pabalsta personām ar invaliditāti, kurām nepieciešama kopšana, saņēmējam 9 200 euro apmērā, veicot 46 maksājumus no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” izdevumiem sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām.
Šis pakalpojums ir piešķirts un izmaksāts pēc 31.12.2021., jo 200 euro pabalsts tiek piešķirts un izmaksāts arī pensijām, kuras tiek noteiktas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu Nr.883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu vai divpusējiem starpvalstu līgumiem sociālās drošības jomā un tiesību noteikšanai ir nepieciešams ilgāks laiks. Vai arī pakalpojuma saņēmējs ir pieprasījis piešķirt pamatpakalpojumu iepriekš minēto pensiju gadījumā ar atpakaļejošu datumu, kas atbilst vienreizējā pabalsta izmaksas termiņam, bet VSAA ir pieņemts lēmums “Par lēmuma pieņemšanas termiņa pagarinājumu” (galvenokārt gadījumos, kad nepieciešama informācija no ārvalstīm) un lēmuma izskatīšana ir atlikta uz 1 vai 3 gadiem.

VSAA izmaksāto pabalstu skaits un nepieciešamais finansējuma apjoms gadā tiek plānots atbilstoši iepriekšējo gadu faktiskajai izpildei, analizējot pieprasījuma izmaiņu tendences un prognozējot faktisko nepieciešamību. Finansējuma apjomu, kas izlietots, lai nodrošinātu vienreizēja atbalsta 500 euro apmērā par katru bērnu izmaksām un vienreizēja pabalsta 200 euro apmērā izmaksām, sagatavojot LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” un speciālā budžeta apakšprogrammas 04.01.00 “Valsts pensiju speciālais budžets” prognozes 2022.gadam, kas apstiprinātas likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam”, LM nebija plānojusi.
LM šobrīd ir izvērtējusi, veikusi aprēķinus un prognozē apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” ietvaros izdevumu ietaupījumu sociālajiem pabalstiem 5 567 835 euro apmērā, ko tiek plānots prioritāri virzīt apakšprogrammas 20.02.00 "Izdienas pensijas" izdevumiem sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām, lai nosegtu iztrūkumu izdienas pensijām, jo izdienas pensijas vidējais apmērs pārsniedz plānoto rādītāju gan saistībā ar jaunpiešķirto izdienas pensiju lielāku apmēru, gan plānotajiem izdevumiem pensijas indeksācijai no 2022.gada 1.augusta (saistībā ar 2 mēnešu agrāku pensiju indeksāciju nekā budžetā plānots un ievērojami lielākiem indeksācijas apmēra indeksiem).  2 mēnešu ātrāka indeksācija ir likumdošanas norma, kura ir jāizpilda un kurai LM budžetā nav plānots finansējums.  Saskaņā ar grozījumu likumā “Par valsts pensijām” (pieņemti Saeimā 2022. gada 14. jūlijā) anotācijā ietverto informāciju ir noteikts, ka  LM izvērtēs ar izdienas pensiju saistīto izdevumu pieaugumu nodrošināt LM pamatbudžeta programmas 20.00.00 “Valsts sociālie pabalsti un izdienas pensijas” ietvaros, veicot apropriācijas pārdali starp apakšprogrammām.
Līdz ar to, lai nodrošinātu minētās likumdošanas normas ieviešanu, VSAA veiktos izdevumus vienreizēja atbalsta 500 euro apmērā par katru bērnu izmaksām 197 500 euro apmērā un vienreizēja pabalsta 200 euro apmērā izmaksām bērna ar invaliditāti kopšanas pabalsta saņēmējam vai pabalsta personām ar invaliditāti, kurām nepieciešama kopšana, saņēmējam 9 200 euro apmērā ir nepieciešams atjaunot LM pamatbudžeta apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” pamatpakalpojumu nodrošināšanai.

Vienlaikus saistībā ar 2 mēnešu agrāku pensiju indeksāciju nekā budžetā plānots un ievērojami lielākiem indeksācijas apmēra indeksiem speciālā budžeta apakšprogrammā 04.01.00 “Valsts pensiju speciālais budžets” 2022.gadā tiek prognozēts finanšu nepietiekamības risks pakalpojumu nodrošināšanai 165,8 milj. euro apmērā, kura novēršanai LM plāno iesniegt līdzekļu pieprasījumu Finanšu ministrijā apropriācijas palielināšanai, atbilstoši “Likuma par budžetu un finanšu vadību” 9.panta 14.daļas 6.punktam, kas nosaka, ka finanšu ministram ir tiesības palielināt gadskārtējā valsts budžeta likumā noteikto apropriāciju normatīvajos aktos noteikto speciālā budžeta izdevumu segšanai, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas ir izskatījusi to un nav iebildusi pret apropriācijas palielinājumu. Valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammas 04.01.00 “Valsts pensiju speciālais budžets” apropriācijas palielinājums tiktu nodrošināts par atbilstošo summu samazinot minētās apakšprogrammas atlikumu uz 2022.gada 1.janvāri.
Līdz ar to, lai nepasliktinātu finanšu situāciju speciālā budžeta apakšprogrammā 04.01.00 “Valsts pensiju speciālais budžets” VSAA veiktos izdevumus vienreizēja pabalsta 200 euro apmērā izmaksām vecuma, invaliditātes vai apgādnieka zaudējuma pensijas saņēmējam, tai skaitā priekšlaicīgi un avansā piešķirtās pensijas saņēmējam, speciālās valsts pensijas saņēmējam, izdienas pensijas saņēmējam, kurš sasniedzis vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, bet kuram vecuma pensija nav piešķirta, izdienas pensijas saņēmējam, kurš nav sasniedzis vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu un kuram ir noteikta invaliditāte, atlīdzības par darbspēju zaudējumu vai atlīdzības par apgādnieka zaudējumu saņēmējam vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmējam, – arī  tādā gadījumā, ja pabalsta izmaksa uz laiku ir pārtraukta, 9 400 euro apmērā ir nepieciešams atjaunot speciālā budžeta  apakšprogrammā 04.01.00 “Valsts pensiju speciālais budžets” pamatpakalpojumu nodrošināšanai.
 
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. pantu pasākumus ar Covid-19 izplatību saistītā valsts apdraudējuma un tā seku novēršanai un pārvarēšanai finansē no budžeta finansētajām institūcijām iedalītajiem valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem. Ministru kabinets pēc pamatota ministriju pieprasījuma var pieņemt lēmumu par valsts apdraudējuma seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem, kā arī par finansējuma piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

MK rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt LM (VSAA) finansējumu 216 100 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas radušies 2022.gadā, tai skaitā:
          1) 197 500 euro apmērā vienreizēja atbalsta izmaksām 500 euro apmērā par katru bērnu bērna vecākam, aizbildnim, audžuģimenei vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas vadītājam, atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 62., 63. un 63.1 pantam;
          2) 18 600 euro apmērā vienreizēja pabalsta izmaksām 200 euro apmērā vecuma, invaliditātes vai apgādnieka zaudējuma pensijas saņēmējam, tai skaitā priekšlaicīgi un avansā piešķirtās pensijas saņēmējam, speciālās valsts pensijas saņēmējam, izdienas pensijas saņēmējam, kurš sasniedzis vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, bet kuram vecuma pensija nav piešķirta, izdienas pensijas saņēmējam, kurš nav sasniedzis vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu un kuram ir noteikta invaliditāte, atlīdzības par darbspēju zaudējumu vai atlīdzības par apgādnieka zaudējumu saņēmējam vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmējam, – arī  tādā gadījumā, ja pabalsta izmaksa uz laiku ir pārtraukta, kā arī bērna ar invaliditāti kopšanas pabalsta saņēmējam vai pabalsta personām ar invaliditāti, kurām nepieciešama kopšana, saņēmējam, atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 68.pantam.
Pēc līdzekļu piešķiršanas VSAA veiks līdzekļu atjaunošanu LM apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” un speciālā budžeta apakšprogrammā 04.01.00 “Valsts pensiju speciālais budžets”.

Vienlaikus LM ir sagatavojusi un kopā ar MK rīkojuma projektu  iesniegs priekšlikumus grozījumiem Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra rīkojumā Nr.994 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, samazinot Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām pabalsta izmaksām 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam piešķirto finansējumu 216 100 euro apmērā.

Līdz ar to augstāk minētajiem Ministru kabineta rīkojumu projektiem kopumā nav papildus ietekmes uz valsts budžeta izdevumiem.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Bērni un personas, kuras dzīvo Latvijā un saņem kādu no šiem pakalpojumiem: vecuma, invaliditātes, apgādnieka zaudējuma, speciālās valsts pensijas vai izdienas pensiju (kuri pārsnieguši vispārējo pensionēšanās vecumu), atlīdzību par darbspēju zaudējumu vai atlīdzību par apgādnieka zaudējumu, vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, bērna īpašas kopšanas pabalstu vai īpašas kopšanas pabalstu kā persona ar invaliditāti.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
216 100
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
216 100
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-216 100
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-216 100
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
216 100
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
VSAA līdz 2022.gada 25.septembrim veikusi izdevumus vienreizēja atbalsta izmaksām bērna vecākam, aizbildnim, audžuģimenei vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas vadītājam 500 euro apmērā par katru bērnu, atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 62., 63. un 63.1 pantam, kā arī vienreizēja pabalsta 200 euro apmērā izmaksām Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 68. pantā noteiktajām personām, kuras saņem VSAA administrēto pakalpojumu kopumā 216 100 euro apmērā.

Vienreizēja atbalsta izmaksas 500 euro apmērā
VSAA līdz 2022.gada 25.septembrim veikusi izdevumus vienreizēja atbalsta nodrošināšanai kopumā 197 500 euro apmērā par 397 bērniem (t.sk., par 5 bērniem izmaksājot 300 euro atbalstu* un par 392 bērniem izmaksājot 500 euro atbalstu), izmaksas nodrošinot no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti”.

Vienreizēja pabalsta izmaksas 200 euro apmērā
VSAA līdz 2022.gada 25.septembrim veikusi izdevumus vienreizēja atbalsta nodrošināšanai kopumā 18 600 euro apmērā, tai skaitā:
- vecuma, invaliditātes vai apgādnieka zaudējuma pensijas saņēmējam, tai skaitā priekšlaicīgi un avansā piešķirtās pensijas saņēmējam, speciālās valsts pensijas saņēmējam, izdienas pensijas saņēmējam, kurš sasniedzis vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, bet kuram vecuma pensija nav piešķirta, izdienas pensijas saņēmējam, kurš nav sasniedzis vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu un kuram ir noteikta invaliditāte, atlīdzības par darbspēju zaudējumu vai atlīdzības par apgādnieka zaudējumu saņēmējam vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmējam, – arī  tādā gadījumā, ja pabalsta izmaksa uz laiku ir pārtraukta, 9 400 euro apmērā 47 personām, izmaksas nodrošinot no speciālā budžeta apakšprogrammas 04.01.00 “Valsts pensiju speciālais budžets”;
- bērna ar invaliditāti kopšanas pabalsta saņēmējam vai pabalsta personām ar invaliditāti, kurām nepieciešama kopšana, saņēmējam 9 200 euro apmērā 46 personām, izmaksas nodrošinot no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti”.
Pēc līdzekļu piešķiršanas LM pamatbudžeta programmā 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums", tiks veikta izdevumu atjaunošana attiecīgajās pamatbudžeta un speciālā budžeta apakšprogrammās, no kurām segti iepriekš minētie izdevumi.

Vienlaikus finansējuma nodrošināšanai LM iesniedz priekšlikumus grozījumiem MK 2021.gada 21.decembra rīkojumā Nr.994 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, samazinot Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām pabalsta izmaksām 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam piešķirto finansējumu 216 100 euro apmērā.

Līdz ar to augstāk minētajiem MK rīkojumu projektiem kopumā nav papildus ietekmes uz valsts budžeta izdevumiem.
 


*atbalsta apmērs samazināts par 200 euro, ja persona var pretendēt tikai uz vienu no Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 62., 63. un 63.1 pantā, kā arī šī likuma  68.pantā noteiktajiem valsts atbalsta veidiem, 200 euro atbalsta daļu izmaksājot no speciālā budžeta apakšprogrammas 04.01.00 “Valsts pensiju speciālais budžets” izdevumiem, atbilstoši VSAA pakalpojumu izmaksu kārtībai.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
LM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām, un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, tad tik veiktas apropriācijas izmaiņas.

Izdevumi tiks veikti LM pamatbudžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus 2022. gadā pārdalot no 74. resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

4.1.1. Grozījumi MK 2021.gada 21.decembra rīkojumā Nr.994 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”"

Pamatojums un apraksts
Ar MK rīkojumu projektu "Grozījumi MK 2021.gada 21.decembra rīkojumā Nr.994 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”"" paredzēts samazināt Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām pabalsta izmaksām 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam piešķirtā finansējuma apmēru, tajā skaitā 216 100 euro apmērā novirzot vienreizēja atbalsta 500 euro apmērā izmaksām un vienreizēja pabalsta 200 euro apmērā izmaksām 2022.gadā.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi