21-TA-1539: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 16. janvāra noteikumos Nr. 41 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.3. pasākuma "Inovāciju granti studentiem" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
1) Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punkts, kas paredz Ministru kabineta kompetenci Eiropas Savienības fondu vadības nodrošināšanā, dodot deleģējumu Ministru kabinetam noteikt specifiskā atbalsta mērķa pieejamo finansējumu, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības nosacījumus un kārtību, , un 20. panta 6. punkts, kas paredz vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību;
2) Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojums Nr. 406 "Grozījumi Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība"", kas paredz grozījumus jaunus REACT-EU specifiskos atbalsta mērķus, finansējumu un rādītājus.
3) Ministru kabineta 2020. gada 30. jūnija noteikumu Nr. 408 “Latvijas Zinātnes padomes nolikums” 22.punkts nosaka, ka Latvijas Zinātnes padome sākot ar 2022. gada 1. janvāri nodrošinās projekta Nr. 1.1.1.2/16/I/001 "Atbalsts pēcdoktorantūras pētniecības īstenošanai" vadību un īstenošanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
1. Samazināt 1.1.1.1. pasākuma ERAF finansējumu;
2. palielināt 1.1.1.3. pasākuma finansējumu, precizēt projekta īstenošanas termiņu;
3. samazināt 1.1.1.2. pasākuma finansējumu, precizēt projekta īstenotāju.
2. palielināt 1.1.1.3. pasākuma finansējumu, precizēt projekta īstenošanas termiņu;
3. samazināt 1.1.1.2. pasākuma finansējumu, precizēt projekta īstenotāju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
A. 1.1.1.3. pasākums "Inovāciju granti studentiem".
1. Finansējuma pārdale. 2021. gada 12. janvārī tika izsludināta 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.3. pasākuma "Inovāciju granti studentiem" (turpmāk – 1.1.1.3. pasākums) projektu iesniegumu otrā atlases kārta, kuras ietvaros tika iesniegti deviņi projektu iesniegumi par kopējo finansējumu 8 352 715 euro (t.sk. ERAF finansējums 6 950 938 euro un privātais finansējums 1 401 777 euro) un atbilstoši Eiropas Komisijas ekspertu datubāzē iekļautu ārvalstu ekspertu novērtējumiem visi projektu iesniegumi kvalitātes kritērijos kvalificējas atbalsta saņemšanai. 1.1.1.3. pasākuma otrajai projektu iesniegumu atlases kārtai pieejamais ERAF finansējums ir 4 540 684 euro, kas ir pietiekams piecu projektu finansēšanai par pieprasīto ERAF finansējumu 3 944 086 euro apmērā. Pārējie četri projekti par kopējo pieprasīto ERAF finansējumu 3 006 852 euro apmērā tika noraidīti nepietiekama finansējuma dēļ.
2. Projektu īstenošanas ilgums. Ministru kabineta 2018. gada 16. janvāra noteikumu Nr. 41 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.3. pasākuma "Inovāciju granti studentiem" īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 41) 39. punktā ir noteikts projekta īstenošanas termiņš līdz trim gadiem no dienas, kad projekta iesniedzējs noslēdzis vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu ar sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 30. novembrim.
B. 1.1.1.1. pasākums "Praktiskas ievirzes pētījumi". Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumu Nr. 34 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.1. pasākuma "Praktiskas ievirzes pētījumi" īstenošanas noteikumos" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 34) 11. punktā noteikts, ka darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.1. pasākumam "Praktiskas ievirzes pētījumi" (turpmāk – 1.1.1.1. pasākums) plānotais kopējais attiecināmais publiskais finansējums ir 112 803 734 euro (t.sk. Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 97 236 954 euro apmērā un nacionālais publiskais valsts budžeta līdzfinansējums 15 566 780 euro apmērā).
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 34 skat. MK noteikumu Nr. 34 grozījumu projekta anotācijā.
C. 1.1.1.2. pasākums "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts".
Ministru kabineta 2016. gada 19. janvāra noteikumu Nr. 50 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.2. pasākuma "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 50) 9. punktā noteikts, ka 1.1.1.2. pasākumam "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts" (turpmāk – 1.1.1.2. pasākums) pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 47 910 415 euro (t.sk. ERAF finansējums 40 399 189 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 4 754 147 euro apmērā), tai skaitā pētniecības pieteikumu īstenošanai plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 44 925 282 euro (t.sk. ERAF finansējums 37 861 826 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 4 306 377 euro apmērā).
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 50 skat. MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projekta anotācijā.
1. Finansējuma pārdale. 2021. gada 12. janvārī tika izsludināta 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.3. pasākuma "Inovāciju granti studentiem" (turpmāk – 1.1.1.3. pasākums) projektu iesniegumu otrā atlases kārta, kuras ietvaros tika iesniegti deviņi projektu iesniegumi par kopējo finansējumu 8 352 715 euro (t.sk. ERAF finansējums 6 950 938 euro un privātais finansējums 1 401 777 euro) un atbilstoši Eiropas Komisijas ekspertu datubāzē iekļautu ārvalstu ekspertu novērtējumiem visi projektu iesniegumi kvalitātes kritērijos kvalificējas atbalsta saņemšanai. 1.1.1.3. pasākuma otrajai projektu iesniegumu atlases kārtai pieejamais ERAF finansējums ir 4 540 684 euro, kas ir pietiekams piecu projektu finansēšanai par pieprasīto ERAF finansējumu 3 944 086 euro apmērā. Pārējie četri projekti par kopējo pieprasīto ERAF finansējumu 3 006 852 euro apmērā tika noraidīti nepietiekama finansējuma dēļ.
2. Projektu īstenošanas ilgums. Ministru kabineta 2018. gada 16. janvāra noteikumu Nr. 41 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.3. pasākuma "Inovāciju granti studentiem" īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 41) 39. punktā ir noteikts projekta īstenošanas termiņš līdz trim gadiem no dienas, kad projekta iesniedzējs noslēdzis vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu ar sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 30. novembrim.
B. 1.1.1.1. pasākums "Praktiskas ievirzes pētījumi". Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumu Nr. 34 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.1. pasākuma "Praktiskas ievirzes pētījumi" īstenošanas noteikumos" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 34) 11. punktā noteikts, ka darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.1. pasākumam "Praktiskas ievirzes pētījumi" (turpmāk – 1.1.1.1. pasākums) plānotais kopējais attiecināmais publiskais finansējums ir 112 803 734 euro (t.sk. Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 97 236 954 euro apmērā un nacionālais publiskais valsts budžeta līdzfinansējums 15 566 780 euro apmērā).
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 34 skat. MK noteikumu Nr. 34 grozījumu projekta anotācijā.
C. 1.1.1.2. pasākums "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts".
Ministru kabineta 2016. gada 19. janvāra noteikumu Nr. 50 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.2. pasākuma "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 50) 9. punktā noteikts, ka 1.1.1.2. pasākumam "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts" (turpmāk – 1.1.1.2. pasākums) pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 47 910 415 euro (t.sk. ERAF finansējums 40 399 189 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 4 754 147 euro apmērā), tai skaitā pētniecības pieteikumu īstenošanai plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 44 925 282 euro (t.sk. ERAF finansējums 37 861 826 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 4 306 377 euro apmērā).
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 50 skat. MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projekta anotācijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.1.1.1. pasākums.
Šobrīd 1.1.1.1. pasākuma 4.kārtas ietvaros ir veidojies līgumos nepiesaistītā finansējuma atlikums, ko būtu lietderīgi pārdalīt 1.1.1.3. pasākuma 2.kārtas rezerves sarakstā esošo projektu finansēšanai.
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 34 skat. MK noteikumu Nr. 34 grozījumu projekta anotācijā.
Šobrīd 1.1.1.1. pasākuma 4.kārtas ietvaros ir veidojies līgumos nepiesaistītā finansējuma atlikums, ko būtu lietderīgi pārdalīt 1.1.1.3. pasākuma 2.kārtas rezerves sarakstā esošo projektu finansēšanai.
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 34 skat. MK noteikumu Nr. 34 grozījumu projekta anotācijā.
Risinājuma apraksts
ERAF finansējuma pārdale uz 1.1.1.3. pasākumu. MK noteikumu Nr. 34 projekts paredz pārdalīt 1.1.1.1.pasākuma 4.kārtas ietvaros neizmantoto ERAF finansējumu 856 858 euro apmērā 1.1.1.3. pasākuma otrās atlases kārtas projektu finansēšanai (MK noteikumu Nr. 34 projekta 5. un 7. punkts), lai atbalstītu papildus projektus studējošo inovācijas spēju un uzņēmīguma attīstībai, tai skaitā sabiedrībai nozīmīgu problēmjautājumu risināšanai studentu inovāciju pieteikumu ietvaros un augstskolu un studējošo sadarbības stiprināšanai ar komersantiem, kā arī kopīgu iznākumu rādītāju sasniegšanai.
Finansējuma pārdalei nav negatīvas ietekmes uz DP rādītājiem, jo 1.1.1.1.pasākumam netiek samazināti uzraudzības rādītāji.
No 1.1.1.1. pasākuma uz 1.1.1.3. pasākumu tiek pārdalīts tikai ERAF finansējums, jo MK noteikumi Nr. 41 neparedz valsts budžeta finansējuma avotu. Publiskā finansējuma valsts budžeta daļa tiek pārdalīta uz 1.1.1.1. pasākuma 5.kārtu trūkstoša valsts budžeta finansējuma kompensēšanai. Pārdale nerada izmaiņas publiskās atbalsta intensitātes sadalījumā, jo visi 1.1.1.1. pasākuma un 13.1.2.1. pasākuma projekti jau ir apstiprināti un ir atbilstoši MK Noteikumos noteiktajai publiskā finansējuma intensitātei, kā arī pārdalāmais VB finansējums kompensē jau apstiprinātajos projektos radušos iztrūkumu (skat.skaidrojumu pie sadaļas „Resursu administratīvā nodalīšana”).
Ietekme uz finansējuma saņēmējiem
Pēc MK noteikumu Nr.34 projekta apstiprināšanas finansējuma saņēmēji kopā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru veiks līguma grozījumus, precizējot nepieciešamās projekta iesnieguma sadaļas un līguma vispārīgos noteikumus, tai skaitā precizējot finansēšanas avotu.
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 34 skat. MK noteikumu Nr. 34 grozījumu projekta anotācijā.
Finansējuma pārdalei nav negatīvas ietekmes uz DP rādītājiem, jo 1.1.1.1.pasākumam netiek samazināti uzraudzības rādītāji.
No 1.1.1.1. pasākuma uz 1.1.1.3. pasākumu tiek pārdalīts tikai ERAF finansējums, jo MK noteikumi Nr. 41 neparedz valsts budžeta finansējuma avotu. Publiskā finansējuma valsts budžeta daļa tiek pārdalīta uz 1.1.1.1. pasākuma 5.kārtu trūkstoša valsts budžeta finansējuma kompensēšanai. Pārdale nerada izmaiņas publiskās atbalsta intensitātes sadalījumā, jo visi 1.1.1.1. pasākuma un 13.1.2.1. pasākuma projekti jau ir apstiprināti un ir atbilstoši MK Noteikumos noteiktajai publiskā finansējuma intensitātei, kā arī pārdalāmais VB finansējums kompensē jau apstiprinātajos projektos radušos iztrūkumu (skat.skaidrojumu pie sadaļas „Resursu administratīvā nodalīšana”).
Ietekme uz finansējuma saņēmējiem
Pēc MK noteikumu Nr.34 projekta apstiprināšanas finansējuma saņēmēji kopā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru veiks līguma grozījumus, precizējot nepieciešamās projekta iesnieguma sadaļas un līguma vispārīgos noteikumus, tai skaitā precizējot finansēšanas avotu.
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 34 skat. MK noteikumu Nr. 34 grozījumu projekta anotācijā.
Problēmas apraksts
1.1.1.3. pasākums.
1. Finansējuma trūkums. Ņemot vērā Zinātnes, tehnoloģijas attīstības un inovācijas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam noteiktās prioritātes attiecībā uz P&A cilvēkkapitāla attīstību, kā arī to, ka visi projektu iesniegumi ir sasnieguši kvalitātes slieksni un arī Eiropas Savienības Eiropas Reģionālā attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus, Kohēzijas fonda vai Taisnīgas pārkārtošanās fonda (turpmāk – Eiropas Savienības fondi) 2021.-2027. gada plānošanas periodā plānots turpināt īstenot 1.1.1.3. pasākuma iniciatīvu, šobrīd būtu nepieciešams sniegt atbalstu pēc iespējas vairāk 1.1.1.3. pasākuma otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā iesniegto projektu iesniegumu īstenošanai, lai pēc iespējas plašāk veicinātu studentu inovācijas, uzņēmējspēju un tehnoloģiju prasmju pilnveidi kopsadarbībā ar industriju, fokusējoties uz zināšanu ietilpīgu produktu un pakalpojumu izstrādi, kā arī lai pēc iespējas vairāk atbalsta saņēmēju gūtu pieredzi studentu inovāciju grantu programmas īstenošanā, kas veicinātu kvalitatīvāku studentu inovāciju grantu programmas projektu īstenošanu Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā. Pēc piecu projekta iesniegumu finansēšanas 1.1.1.3. pasākumā ERAF atlikums ir 596 598 euro un pārējo četru projekta iesniegumu finansēšanai nepieciešams papildus ERAF finansējums 2 410 254 euro apmēra.
2. Projektu īstenošanas ilgums. Ņemot vērā, ka 1.1.1.3. pasākumam MK noteikumu Nr. 41 39.punktā ir noteikts projekta īstenošanas termiņš līdz trim gadiem no dienas, kad projekta iesniedzējs noslēdzis vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu ar sadarbības iestādi, taču pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas projektu finansējuma izlietošanas temps ir lēnāks kā sākotnēji tika prognozēts (tai skaitā dēļ COVID-19 pandēmijas izraisītās situācijas), pastāv risks, ka projekti var tikt ieviesti sasteigti, kas savukārt var ietekmēt projektu kvalitāti.
1. Finansējuma trūkums. Ņemot vērā Zinātnes, tehnoloģijas attīstības un inovācijas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam noteiktās prioritātes attiecībā uz P&A cilvēkkapitāla attīstību, kā arī to, ka visi projektu iesniegumi ir sasnieguši kvalitātes slieksni un arī Eiropas Savienības Eiropas Reģionālā attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus, Kohēzijas fonda vai Taisnīgas pārkārtošanās fonda (turpmāk – Eiropas Savienības fondi) 2021.-2027. gada plānošanas periodā plānots turpināt īstenot 1.1.1.3. pasākuma iniciatīvu, šobrīd būtu nepieciešams sniegt atbalstu pēc iespējas vairāk 1.1.1.3. pasākuma otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā iesniegto projektu iesniegumu īstenošanai, lai pēc iespējas plašāk veicinātu studentu inovācijas, uzņēmējspēju un tehnoloģiju prasmju pilnveidi kopsadarbībā ar industriju, fokusējoties uz zināšanu ietilpīgu produktu un pakalpojumu izstrādi, kā arī lai pēc iespējas vairāk atbalsta saņēmēju gūtu pieredzi studentu inovāciju grantu programmas īstenošanā, kas veicinātu kvalitatīvāku studentu inovāciju grantu programmas projektu īstenošanu Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā. Pēc piecu projekta iesniegumu finansēšanas 1.1.1.3. pasākumā ERAF atlikums ir 596 598 euro un pārējo četru projekta iesniegumu finansēšanai nepieciešams papildus ERAF finansējums 2 410 254 euro apmēra.
2. Projektu īstenošanas ilgums. Ņemot vērā, ka 1.1.1.3. pasākumam MK noteikumu Nr. 41 39.punktā ir noteikts projekta īstenošanas termiņš līdz trim gadiem no dienas, kad projekta iesniedzējs noslēdzis vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu ar sadarbības iestādi, taču pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas projektu finansējuma izlietošanas temps ir lēnāks kā sākotnēji tika prognozēts (tai skaitā dēļ COVID-19 pandēmijas izraisītās situācijas), pastāv risks, ka projekti var tikt ieviesti sasteigti, kas savukārt var ietekmēt projektu kvalitāti.
Risinājuma apraksts
1. Finansējuma pārdale
Pēc piecu projekta iesniegumu finansēšanas 1.1.1.3. pasākumā ERAF atlikums ir 596 598 euro un pārējo četru projekta iesniegumu finansēšanai nepieciešams papildus ERAF finansējums 2 410 254 euro apmēra. Papildus finanšu resursi ir pieejami no 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā” (turpmāk – 1.1.1. SAM) pasākumu līgumos par projekta īstenošanu nepiesaistītā finansējuma atlikuma. Taču, ņemot vērā ierobežoto papildus pieejamo finansējumu, Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 16. janvāra noteikumos Nr. 41 „Darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā” 1.1.1.3. pasākuma „Inovāciju granti studentiem” īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – MK noteikumu Nr. 41 grozījumu projekts) paredz palielināt 1.1.1.3. pasākumam pieejamo finansējumu divu otrās projektu iesniegumu atlases kārtas rezervē esošo projektu iesniegumu finansēšanai, veicot ERAF līdzekļu pārdali 1 201 044 euro apmērā (tai skaitā 856 858 euro no 1.1.1.1. pasākuma un 344 186 euro no 1.1.1.2. pasākuma).
Pārdale tiek veikta no 1.1.1.1. pasākuma 4.kārtas finansējuma atlikuma, kas iepriekš netika piesaistīts līgumos par projektu īstenošanu. Pārdales summas apkopotas 1. pielikuma 1.tabulā.
Ņemot vērā, ka 1.1.1.3. pasākuma privātā finansējuma apjoms ir proporcionāls publiskā finansējuma apjomam, pēc ERAF finansējuma pārdales tiks palielināts arī MK Noteikumu Nr.41 apakšpunktā 7.1.2. noteiktais rādītājs „privātās investīcijas, kas papildina valsts atbalstu inovācijām vai pētniecības un izstrādes projektiem”.
Finansējuma pārdale sniegs ieguldījumu iznākuma rādītāju i.1.1.1.f „Privātās investīcijas, kas papildina valsts atbalstu inovācijām vai pētniecības un izstrādes projektiem” (turpmāk – iznākuma rādītājs i.1.1.1.f) un i.1.1.1.ck (CO26) „To komersantu skaits, kuri sadarbojas ar pētniecības institūcijām (projekta īstenotājiem)” (turpmāk – iznākuma rādītājs i.1.1.1.ck) izpildē. Finansējuma izlietošana 1.1.1.3. pasākuma ietvaros var nodrošināt augstāku kopējo iznākuma rādītāju sasniegšanu, jo 1.1.1.3. pasākumam ir noteikts lielāks privātā finansējuma piesaistes nosacījums iznākuma rādītāja i.1.1.1.f izpildei (1.1.1.3.pasākuma 2.kārtas publiskais finansējums ir līdz 85%, bet 1.1.1.1.pasākuma 4.kārtas publiskā finansējuma intensitāte ir 92,5%), kā arī prognozējams lielāks ieguldījums iznākuma rādītāja i.1.1.1.ck izpildē, ņemot vērā, ka MK Noteikumos Nr.41 ir noteikts publiskā finansējuma apmērs 32 203 euro par katru piesaistīto komersantu.
Noteikumu projektā plānotām finansējuma pārdalēm nav ietekmes uz intervences kodiem, jo 1.1.1.3. pasākuma finansējums, 1.1.1.2. pasākuma un 1.1.1.5. pasākuma finansējums attiecas uz intervences jomu - 060 “Pētniecības un inovācijas darbības publiskos pētniecības centros un kompetences centros, kas ietver sadarbības tīklu veidošanu”.
2. Projektu īstenošanas ilgums
Lai nodrošinātu to, ka projekti tiek ieviesti kvalitatīvi nevis sasteigti, MK noteikumu Nr. 41 grozījumu projekts paredz svītrot 3 gadu projekta īstenošanas ilguma ierobežojumu, vienlaicīgi saglabājot projekta īstenošanas maksimālo termiņu – 2023. gada 30. novembris.
Lai nodrošinātu dubultā finansējuma riska novēršanu, 1.1.1.3. pasākuma otrās projektu iesniegumu atlases kārtas projekta iesnieguma vērtēšanas kritērija Nr. 2.6. ietvaros vērtēja projekta ietvaros plānoto atbalstāmo darbību sinerģiju un demarkāciju arī ar 1.1.1.3. pasākuma pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas projektu darbībām, tai skaitā nosakot projekta iesniedzējiem sniegt skaidrojumu, kā tiks nodrošināta izmaksu nepārklāšanās ar pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas projekta darbību izmaksām. Līdz ar to projekta īstenošanas termiņa pagarināšana (3 gadu ierobežojuma atcelšana) neietekmēs to projektu darbību un izmaksu pārklāšanos, kuru finansējuma saņēmējs īsteno gan pirmajā, gan otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā.
Pagarinot 1.1.1.3. pasākuma pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas projektu īstenošanas termiņu, katrs līguma par projekta īstenošanu grozījumu gadījums tiks izvērtēts individuāli atbilstoši finansējuma saņēmēja sniegtajam pamatojumam, finansējuma saņēmējam un Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai vienojoties par katrai situācijai atbilstošu risinājumu. Tāpat, pagarinot projekta īstenošanas ilgumu, finansējuma saņēmējs sniedz apliecinājumu Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai par dubultfinansējuma neesamību, paredzot to, ka 1.1.1.3.pasākuma ietvaros, vienai iestādei īstenojot projektu pirmajā atlases kārtā un otrajā atlases kārtā vienlaicīgi, neatkarīgi no iestādes statusa projektā (finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris), īstenotājs nodrošina, ka vienas un tās pašas projekta darbības un aktivitātes ietvaros (piemēram, publiskās lekcijas vai inovāciju konkursi) izmaksas attiecina tikai vienā no kārtām un arī iznākuma rādītājus uzskaita tikai vienā no kārtām.
Līgumu grozījumi nerada ietekmi Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra Regulas (EK) Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr.1083/2006 71.panta izpratnē, jo 1.1.1.3.pasākuma darbības neietver investīcijas infrastruktūrā vai investīcijas ražošanā un MK Noteikumos Nr.41 nav iekļauts nosacījums par investīciju saglabāšanas pienākumiem saskaņā ar piemērojamiem valsts atbalsta noteikumiem.
3. Ietekme uz īstenošanā esošajiem projektiem
Papildus finansējuma nodrošināšana 1.1.1.3.pasākuma otrās atlases kārtas rezervē esošo projektu finansēšanai neietekmē 1.1.1.3.pasākuma pirmās atlases kārtas projektus, jo pirmā kārta ir noslēgusies, papildus finansējums pirmās kārtas projektiem netiks piešķirts, ka arī netiek samazināts pirmās kārtas finansējums. Gadījumā, ja otrās kārtas ietvaros finansējums tiks piešķirts iestādei, kura jau piedalās projekta īstenošanā pirmās kārtas ietvaros, tika paredzēti iepriekšējā punktā minētie nosacījumi attiecībā uz dubultfinansējuma riska novēršanu. Gadījumā, ja pirmās kārtas finansējuma saņēmēji pagarinās projekta īstenošanas termiņu, būs nepieciešams veikt grozījumus vienošanās par projekta īstenošanu, saskaņojot tos ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru, tai skaitā atbilstoši iepriekšēja punktā aprakstītajiem nosacījumiem.
4. Komercdarbības atbalsta sniegšanas risku novēršana
Lai novērstu komercdarbības atbalsta sniegšanas riskus preču un pakalpojumu sniedzēju līmenī, precizēts MK noteikumu Nr.41 36. punktu, norādot, ka preču un pakalpojumu iegāde tiks nodrošināta, ievērojot normatīvos aktus publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Pēc piecu projekta iesniegumu finansēšanas 1.1.1.3. pasākumā ERAF atlikums ir 596 598 euro un pārējo četru projekta iesniegumu finansēšanai nepieciešams papildus ERAF finansējums 2 410 254 euro apmēra. Papildus finanšu resursi ir pieejami no 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā” (turpmāk – 1.1.1. SAM) pasākumu līgumos par projekta īstenošanu nepiesaistītā finansējuma atlikuma. Taču, ņemot vērā ierobežoto papildus pieejamo finansējumu, Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 16. janvāra noteikumos Nr. 41 „Darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā” 1.1.1.3. pasākuma „Inovāciju granti studentiem” īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – MK noteikumu Nr. 41 grozījumu projekts) paredz palielināt 1.1.1.3. pasākumam pieejamo finansējumu divu otrās projektu iesniegumu atlases kārtas rezervē esošo projektu iesniegumu finansēšanai, veicot ERAF līdzekļu pārdali 1 201 044 euro apmērā (tai skaitā 856 858 euro no 1.1.1.1. pasākuma un 344 186 euro no 1.1.1.2. pasākuma).
Pārdale tiek veikta no 1.1.1.1. pasākuma 4.kārtas finansējuma atlikuma, kas iepriekš netika piesaistīts līgumos par projektu īstenošanu. Pārdales summas apkopotas 1. pielikuma 1.tabulā.
Ņemot vērā, ka 1.1.1.3. pasākuma privātā finansējuma apjoms ir proporcionāls publiskā finansējuma apjomam, pēc ERAF finansējuma pārdales tiks palielināts arī MK Noteikumu Nr.41 apakšpunktā 7.1.2. noteiktais rādītājs „privātās investīcijas, kas papildina valsts atbalstu inovācijām vai pētniecības un izstrādes projektiem”.
Finansējuma pārdale sniegs ieguldījumu iznākuma rādītāju i.1.1.1.f „Privātās investīcijas, kas papildina valsts atbalstu inovācijām vai pētniecības un izstrādes projektiem” (turpmāk – iznākuma rādītājs i.1.1.1.f) un i.1.1.1.ck (CO26) „To komersantu skaits, kuri sadarbojas ar pētniecības institūcijām (projekta īstenotājiem)” (turpmāk – iznākuma rādītājs i.1.1.1.ck) izpildē. Finansējuma izlietošana 1.1.1.3. pasākuma ietvaros var nodrošināt augstāku kopējo iznākuma rādītāju sasniegšanu, jo 1.1.1.3. pasākumam ir noteikts lielāks privātā finansējuma piesaistes nosacījums iznākuma rādītāja i.1.1.1.f izpildei (1.1.1.3.pasākuma 2.kārtas publiskais finansējums ir līdz 85%, bet 1.1.1.1.pasākuma 4.kārtas publiskā finansējuma intensitāte ir 92,5%), kā arī prognozējams lielāks ieguldījums iznākuma rādītāja i.1.1.1.ck izpildē, ņemot vērā, ka MK Noteikumos Nr.41 ir noteikts publiskā finansējuma apmērs 32 203 euro par katru piesaistīto komersantu.
Noteikumu projektā plānotām finansējuma pārdalēm nav ietekmes uz intervences kodiem, jo 1.1.1.3. pasākuma finansējums, 1.1.1.2. pasākuma un 1.1.1.5. pasākuma finansējums attiecas uz intervences jomu - 060 “Pētniecības un inovācijas darbības publiskos pētniecības centros un kompetences centros, kas ietver sadarbības tīklu veidošanu”.
2. Projektu īstenošanas ilgums
Lai nodrošinātu to, ka projekti tiek ieviesti kvalitatīvi nevis sasteigti, MK noteikumu Nr. 41 grozījumu projekts paredz svītrot 3 gadu projekta īstenošanas ilguma ierobežojumu, vienlaicīgi saglabājot projekta īstenošanas maksimālo termiņu – 2023. gada 30. novembris.
Lai nodrošinātu dubultā finansējuma riska novēršanu, 1.1.1.3. pasākuma otrās projektu iesniegumu atlases kārtas projekta iesnieguma vērtēšanas kritērija Nr. 2.6. ietvaros vērtēja projekta ietvaros plānoto atbalstāmo darbību sinerģiju un demarkāciju arī ar 1.1.1.3. pasākuma pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas projektu darbībām, tai skaitā nosakot projekta iesniedzējiem sniegt skaidrojumu, kā tiks nodrošināta izmaksu nepārklāšanās ar pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas projekta darbību izmaksām. Līdz ar to projekta īstenošanas termiņa pagarināšana (3 gadu ierobežojuma atcelšana) neietekmēs to projektu darbību un izmaksu pārklāšanos, kuru finansējuma saņēmējs īsteno gan pirmajā, gan otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā.
Pagarinot 1.1.1.3. pasākuma pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas projektu īstenošanas termiņu, katrs līguma par projekta īstenošanu grozījumu gadījums tiks izvērtēts individuāli atbilstoši finansējuma saņēmēja sniegtajam pamatojumam, finansējuma saņēmējam un Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai vienojoties par katrai situācijai atbilstošu risinājumu. Tāpat, pagarinot projekta īstenošanas ilgumu, finansējuma saņēmējs sniedz apliecinājumu Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai par dubultfinansējuma neesamību, paredzot to, ka 1.1.1.3.pasākuma ietvaros, vienai iestādei īstenojot projektu pirmajā atlases kārtā un otrajā atlases kārtā vienlaicīgi, neatkarīgi no iestādes statusa projektā (finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris), īstenotājs nodrošina, ka vienas un tās pašas projekta darbības un aktivitātes ietvaros (piemēram, publiskās lekcijas vai inovāciju konkursi) izmaksas attiecina tikai vienā no kārtām un arī iznākuma rādītājus uzskaita tikai vienā no kārtām.
Līgumu grozījumi nerada ietekmi Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra Regulas (EK) Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr.1083/2006 71.panta izpratnē, jo 1.1.1.3.pasākuma darbības neietver investīcijas infrastruktūrā vai investīcijas ražošanā un MK Noteikumos Nr.41 nav iekļauts nosacījums par investīciju saglabāšanas pienākumiem saskaņā ar piemērojamiem valsts atbalsta noteikumiem.
3. Ietekme uz īstenošanā esošajiem projektiem
Papildus finansējuma nodrošināšana 1.1.1.3.pasākuma otrās atlases kārtas rezervē esošo projektu finansēšanai neietekmē 1.1.1.3.pasākuma pirmās atlases kārtas projektus, jo pirmā kārta ir noslēgusies, papildus finansējums pirmās kārtas projektiem netiks piešķirts, ka arī netiek samazināts pirmās kārtas finansējums. Gadījumā, ja otrās kārtas ietvaros finansējums tiks piešķirts iestādei, kura jau piedalās projekta īstenošanā pirmās kārtas ietvaros, tika paredzēti iepriekšējā punktā minētie nosacījumi attiecībā uz dubultfinansējuma riska novēršanu. Gadījumā, ja pirmās kārtas finansējuma saņēmēji pagarinās projekta īstenošanas termiņu, būs nepieciešams veikt grozījumus vienošanās par projekta īstenošanu, saskaņojot tos ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru, tai skaitā atbilstoši iepriekšēja punktā aprakstītajiem nosacījumiem.
4. Komercdarbības atbalsta sniegšanas risku novēršana
Lai novērstu komercdarbības atbalsta sniegšanas riskus preču un pakalpojumu sniedzēju līmenī, precizēts MK noteikumu Nr.41 36. punktu, norādot, ka preču un pakalpojumu iegāde tiks nodrošināta, ievērojot normatīvos aktus publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Problēmas apraksts
1.1.1.2. pasākums.
Finansējuma pārdale. Ņemot vērā, ka 1.1.1.2. pasākuma projekta ietvaros nav paredzēts finansēt jaunus pētniecības pieteikumus, ir izveidojies finansējuma atlikums, tai skaitā finansējuma atlikums, kas netika piesaistīts līgumos par pētniecības pieteikumu īstenošanu 575 927 euro apmēra (t.sk. ERAF 516 982 euro un VB 58 945 euro). Lai ievērotu 1.1.1.2. pasākuma projekta finansējuma intensitāti, no finansējuma atlikuma pārdalei iespējams izmantot ERAF 500 895 euro un VB 58 945 euro.
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 50 skat. MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projekta anotācijā.
Finansējuma pārdale. Ņemot vērā, ka 1.1.1.2. pasākuma projekta ietvaros nav paredzēts finansēt jaunus pētniecības pieteikumus, ir izveidojies finansējuma atlikums, tai skaitā finansējuma atlikums, kas netika piesaistīts līgumos par pētniecības pieteikumu īstenošanu 575 927 euro apmēra (t.sk. ERAF 516 982 euro un VB 58 945 euro). Lai ievērotu 1.1.1.2. pasākuma projekta finansējuma intensitāti, no finansējuma atlikuma pārdalei iespējams izmantot ERAF 500 895 euro un VB 58 945 euro.
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 50 skat. MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projekta anotācijā.
Risinājuma apraksts
Finansējuma pārdale. Grozījumi MK noteikumos Nr. 50 izstrādāti, lai nodrošinātu iespējami ātrāku 1.1.1.2. pasākuma projekta finansējuma atlikuma pārdali uz:
1) 1.1.1.5. pasākuma otro projektu iesniegumu atlases kārtu - 156 709 euro, VB 58 945 euro;
2) 1.1.1.3. pasākuma otro projektu iesniegumu atlases kārtu - ERAF 344 186 euro.
1.1.1.2. pasākuma finansējums samazināts atbilstoši finansējuma intensitātei pa finansējuma avotiem, samazinot arī 1.1.1.2. pasākuma privāto finansējumu par 34 184 euro.
MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projektā plānotām finansējuma pārdalēm nav negatīvas ietekmes uz spēkā esošajiem uzraudzības rādītājiem. Plānojot 1.1.1.2. pasākuma finansējuma samazinājumu, tika saglabāts nepieciešamais finansējuma apmērs, lai nodrošinātu plānoto uzraudzības rādītāju izpildi.
MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projektā plānotām finansējuma pārdalēm nav ietekmes uz intervences kodiem, jo 1.1.1.2. pasākuma finansējums, 1.1.1.5. pasākuma, kā arī 1.1.1.3.pasākuma finansējums attiecas uz intervences jomu - 060 “Pētniecības un inovācijas darbības publiskos pētniecības centros un kompetences centros, kas ietver sadarbības tīklu veidošanu”.
Šobrīd nav pamata uzskatīt, ka 1.1.1.2. pasākuma ietvaros radīsies finansējuma atlikums papildus šobrīd iezīmētajam, jo atbilstoši MK lēmumam (MK 2020.gada 22.septembra sēdes protokols Nr.55, 33§ Informatīvais ziņojums “Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm (pusgada ziņojums)” 2.1.apakšpunkts) viss atbrīvotais finansējums tiek novirzīts virssaistību dzēšanai. Gadījumā, ja 1.1.1.2. pasākuma ietvaros tomēr radīsies finansējuma atlikums, tas tiks novirzīts citu SAM vai pasākumu finansēšanai atbilstoši nepieciešamībai un situācijai.
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 50 skat. MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projekta anotācijā.
1) 1.1.1.5. pasākuma otro projektu iesniegumu atlases kārtu - 156 709 euro, VB 58 945 euro;
2) 1.1.1.3. pasākuma otro projektu iesniegumu atlases kārtu - ERAF 344 186 euro.
1.1.1.2. pasākuma finansējums samazināts atbilstoši finansējuma intensitātei pa finansējuma avotiem, samazinot arī 1.1.1.2. pasākuma privāto finansējumu par 34 184 euro.
MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projektā plānotām finansējuma pārdalēm nav negatīvas ietekmes uz spēkā esošajiem uzraudzības rādītājiem. Plānojot 1.1.1.2. pasākuma finansējuma samazinājumu, tika saglabāts nepieciešamais finansējuma apmērs, lai nodrošinātu plānoto uzraudzības rādītāju izpildi.
MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projektā plānotām finansējuma pārdalēm nav ietekmes uz intervences kodiem, jo 1.1.1.2. pasākuma finansējums, 1.1.1.5. pasākuma, kā arī 1.1.1.3.pasākuma finansējums attiecas uz intervences jomu - 060 “Pētniecības un inovācijas darbības publiskos pētniecības centros un kompetences centros, kas ietver sadarbības tīklu veidošanu”.
Šobrīd nav pamata uzskatīt, ka 1.1.1.2. pasākuma ietvaros radīsies finansējuma atlikums papildus šobrīd iezīmētajam, jo atbilstoši MK lēmumam (MK 2020.gada 22.septembra sēdes protokols Nr.55, 33§ Informatīvais ziņojums “Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm (pusgada ziņojums)” 2.1.apakšpunkts) viss atbrīvotais finansējums tiek novirzīts virssaistību dzēšanai. Gadījumā, ja 1.1.1.2. pasākuma ietvaros tomēr radīsies finansējuma atlikums, tas tiks novirzīts citu SAM vai pasākumu finansēšanai atbilstoši nepieciešamībai un situācijai.
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 50 skat. MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projekta anotācijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Kā alternatīvs risinājums ir neveikt MK noteikumu grozījumus, kā rezultātā veidotos finanšu līdzekļu atlikumi 1.1.1.1. pasākumā, 1.1.1.2. pasākumā, 1.1.1.3. pasākumā, kas rezultētos ar to, ka mazākam augstskolu skaitam tiktu sniegta iespēja gūtu pieredzi studentu inovāciju grantu programmas īstenošanā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- studenti
- skolēni
- akadēmiskais personāls
- sabiedrība kopumā
- zinātniskais personāls
Ietekmes apraksts
MK noteikumu Nr. 41 grozījumu projekts ietekmēs studentu un skolēnu inovācijas spēju, uzņēmīgumu un uzņēmējspēju attīstību, augstākās izglītības iestāžu akadēmiskā personāla inovācijas kompetenču attīstību (t.sk. darbu vadīšanas prasmes un pieredze metodoloģisku inovatīvu apmācību īstenošanā), sabiedrību kā informācijas sistēmu publiski pieejamās informācijas lietotājus.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
- augstākās izglītības iestādes
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde
Ietekmes apraksts
MK noteikumu Nr. 41 grozījumu projekts ietekmē augstākās izglītības iestādes iestāžu inovācijas vides attīstību, mazo, vidējo vai lielo saimnieciskās darbības veicēju sadarbības veidošanos ar augstākās izglītības iestādēm un studentiem, kā arī potenciālo darbinieku kompetenču attīstību.
Tiks veikta 1.1.1.3. pasākuma finansējuma saņēmēju, kurus ietekmē grozījumi, informēšana par grozījumiem pēc to apstiprināšanas Ministru kabinetā.
Tiks veikta 1.1.1.3. pasākuma finansējuma saņēmēju, kurus ietekmē grozījumi, informēšana par grozījumiem pēc to apstiprināšanas Ministru kabinetā.
Nozare
Visas nozares, Izglītība
Nozaru ietekmes apraksts
Izglītība: 1.1.1.3.pasākums – finansējums studentu inovāciju spēju attīstībai.
Visas nozares: 1.1.1.3. pasākuma ietvaros tiek finansētas Latvijas augstākās izglītības institūciju Studentu inovāciju programmas, kas sniedz ieguldījumu Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas mērķu sasniegšanā un izaugsmes prioritāšu īstenošanā, jo īpaši STEM, medicīnas un radošo industriju jomās, tostarp sniedzot ieguldījumu cilvēkkapitāla pieauguma nodrošināšanā.
Visas nozares: 1.1.1.3. pasākuma ietvaros tiek finansētas Latvijas augstākās izglītības institūciju Studentu inovāciju programmas, kas sniedz ieguldījumu Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas mērķu sasniegšanā un izaugsmes prioritāšu īstenošanā, jo īpaši STEM, medicīnas un radošo industriju jomās, tostarp sniedzot ieguldījumu cilvēkkapitāla pieauguma nodrošināšanā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
-2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
-2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Netieši: 1.1.1.3. pasākums - attīsta studējošo inovāciju spējas, lai paaugstinātu darbaspēka kvalitāti un veicinātu jauno uzņēmēju attīstību. Tiek attīstīta uzņēmēju un augstskolu/studentu sadarbība.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
-2.2.5. uz konkurenci:
-2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Netieši: 1.1.1.3. pasākums - attīsta studējošo inovāciju spējas, lai paaugstinātu darbaspēka kvalitāti un veicinātu jauno uzņēmēju attīstību. Tiek attīstīta uzņēmēju un augstskolu/studentu sadarbība.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
1 201 044
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
1 201 044
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 201 044
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 201 044
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekts paredz šādas izmaiņas:
Tiek palielināts 1.1.1.3. pasākuma ERAF finansējums par 1 201 044 euro, pārdalot finansējumu no 1.1.1.1. pasākuma (ERAF 856 858 euro) un no 1.1.1.2. pasākuma (ERAF 344 186 euro).
MK noteikumi Nr.41 neparedz valsts budžetu kā finansējuma avotu, tāpēc ERAF finansējums tiek pārdalīts bez valsts budžeta finansējuma.
Pārdaļu rezultātā kopējais finansējums 1.1.1.SAM līmenī nemainās, izmaiņas tiek veiktas starp pasākumiem.
Tiek palielināts 1.1.1.3. pasākuma ERAF finansējums par 1 201 044 euro, pārdalot finansējumu no 1.1.1.1. pasākuma (ERAF 856 858 euro) un no 1.1.1.2. pasākuma (ERAF 344 186 euro).
MK noteikumi Nr.41 neparedz valsts budžetu kā finansējuma avotu, tāpēc ERAF finansējums tiek pārdalīts bez valsts budžeta finansējuma.
Pārdaļu rezultātā kopējais finansējums 1.1.1.SAM līmenī nemainās, izmaiņas tiek veiktas starp pasākumiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. MK noteikumi Nr.41
Pamatojums un apraksts
Finansējuma pārdale
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.1.2. MK noteikumi Nr.34
Pamatojums un apraksts
Finansējuma pārdale
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.1.3. MK noteikumi Nr.50
Pamatojums un apraksts
Finansējuma pārdale
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība noteikumu projekta izstrādē tiks nodrošināta, ievietojot informāciju par noteikumu projektu IZM tīmekļvietnes www.izm.gov.lv sadaļā “Sabiedrības līdzdalība”
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
1.1.1.3.pasākuma projektu īstenošana veicinās augstskolu inovāciju vides attīstību, personāla inovāciju kompetenču attīstību, kā rezultātā uzlabosies personāla darba kvalitāte institūcijās, kas tai skaitā sniedz publiskos pakalpojumus.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ietekme atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojumam Nr. 406 "Grozījumi Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība"", kas paredz grozījumus jaunus REACT-EU specifiskos atbalsta mērķus, finansējumu un rādītājus.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pasākuma ietvaros tiks ievēroti nosacījumi, kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības, piemēram:
- tiks ievēroti tādi personāla atlases nosacījumi un prakses, kas ir nediskriminējošas un iekļaujošas cilvēkiem ar invaliditāti, piemēram, nodrošinot darbiniekam ar invaliditāti pielāgotu darba vietu/formu un tehnoloģijas;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par cilvēkiem ar invaliditāti u.c.
- tiks ievēroti tādi personāla atlases nosacījumi un prakses, kas ir nediskriminējošas un iekļaujošas cilvēkiem ar invaliditāti, piemēram, nodrošinot darbiniekam ar invaliditāti pielāgotu darba vietu/formu un tehnoloģijas;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par cilvēkiem ar invaliditāti u.c.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pasākuma ietvaros tiks īstenotas vispārīgas darbības un ievēroti nosacījumi, kas netieši veicina dzimumu līdztiesību, piemēram:
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienāda samaksa par vienādas vērtības darbu;
- mērķa grupai tiks piedāvātas alternatīvas darba formas un elastīgs darba laiks;
- visi dati par pasākuma mērķa grupu, kur vien tas ir iespējams, tiks sniegti dzimumu griezumā;
- pētījumos un izvērtējumos iegūtie dati, kas attiecas uz personām, kur vien tas ir iespējams, tiks norādīti dzimumu griezumā;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par dzimumu līdztiesību.
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienāda samaksa par vienādas vērtības darbu;
- mērķa grupai tiks piedāvātas alternatīvas darba formas un elastīgs darba laiks;
- visi dati par pasākuma mērķa grupu, kur vien tas ir iespējams, tiks sniegti dzimumu griezumā;
- pētījumos un izvērtējumos iegūtie dati, kas attiecas uz personām, kur vien tas ir iespējams, tiks norādīti dzimumu griezumā;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par dzimumu līdztiesību.
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
Pasākumam ir netieša ietekme uz horizontālo principu "Vienlīdzīgas iespējas". SAM ietvaros projektu īstenošana kopumā var veicināt dzimumu līdztiesību, personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un pamattiesību ievērošanu. Piemēram, dati par mērķa grupu un pētījumos, kur vien tas ir iespējams, tiks uzkrāti dzimumu griezumā. Īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par cilvēkiem ar invaliditāti, etnisko piederību vai dzimumu līdztiesību.
Pielikumi