Anotācija (ex-ante)

23-TA-2662: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Saldus novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Maliņa" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants un Meža likuma 4. panta otrā daļa.
Saldus novada domes 2022. gada 8. septembra lēmums (protokols Nr. 10, 7.§) "Par ceļa servitūta nodibināšanu pašvaldībai piederošajā zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 8472 008 0107 (Maliņa, Novadnieku pagastā)" (turpmāk – pašvaldības lēmums Nr. 1),
Saldus novada domes 2022. gada 24. novembra lēmums (protokols Nr. 21, 5.§) "Par Saldus novada pašvaldības nekustamā īpašuma Maliņa, Novadnieku pagastā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas Valstij Zemkopības ministrijas personā" (turpmāk – pašvaldības lēmums Nr. 2),
Saldus novada domes 2023. gada 27. septembra lēmums (protokols Nr. 11, 10.§) "Par grozījumiem Saldus novada domes 2022. gada 24. novembra lēmumā "Par Saldus novada pašvaldības nekustamā īpašuma Maliņa, Novadnieku pagastā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas Valstij Zemkopības ministrijas personā" (protokols Nr. 21, 5.§)" (turpmāk – pašvaldības lēmums Nr. 3).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Saldus novada pašvaldības (turpmāk –  pašvaldība) nekustamo īpašumu "Maliņa" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8472 008 0126) Novadnieku pagastā, Saldus novadā (turpmāk – nekustamais īpašums), jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētais nekustamais īpašums sastāv no vienas zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8472 008 0107) 1,13 ha platībā, un tas ierakstīts zemesgrāmatā Kurzemes rajona tiesas Novadnieku pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000733516 uz Saldus novada pašvaldības vārda.

Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamajam īpašumam ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi: no 25 līdz 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (7311020102) 0,9900 ha platībā, tauvas joslas teritorija gar upi (7311050200) 0,2700 ha platībā, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) 0,0700 ha platībā, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050101) 0,0300 ha platībā un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu 110 kilovolti (7312050102) 0,1200 ha platībā. Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.
Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.

Saldus novada dome, ievērojot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2022. gada 17. augusta iesniegumu, pieņēma pašvaldības lēmumu Nr. 1, ar kuru tika nolemts atteikt Sabiedrībai nodibināt ceļa servitūtu uz nekustamā īpašuma sastāvā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8472 008 0107 1,2 ha platībā par labu nekustamajam īpašumam "Valsts mežs Novadnieki" Novadnieku pagastā (kadastra Nr. 8472 003 0039) un piedāvāt to nodot bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības funkciju īstenošanai.
Pēc pašvaldības lēmuma Nr. 1 saņemšanas Sabiedrība ar 2022. gada 17. oktobra iesniegumu vērsās pašvaldībā par minētā nekustamā īpašuma nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā, lai Sabiedrība nodrošinātu Meža likumā noteiktās valsts funkcijas īstenošanu – valsts mežu apsaimniekošanu un aizsardzību – un pieņemtu lēmumu par nekustamā īpašuma lietošanas veida maiņu zemes vienībai 8472 008 0107, nomainot to no "0101– zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" pret "1101 – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā".
Ievērojot minēto Sabiedrības iesniegumu, Saldus novada dome ar pašvaldības lēmumu Nr. 2 nolēma minēto nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrija personā Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības funkciju īstenošanai pēc attiecīga Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas. Vienlaikus ar pašvaldības lēmumu Nr. 2 tika noteikts: ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantots Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas nodrošināšanai, Zemkopības ministrijai nekustamais īpašums jānodod bez atlīdzības atpakaļ īpašumā pašvaldībai, kā arī pilnvarot Zemkopības ministriju pašvaldības vārdā veikt visas nepieciešamās darbības, tostarp parakstīt nostiprinājuma lūgumu, īstenot citas nepieciešamās darbības nekustamā īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā un slēgt vienošanos par sadarbību, ar kuru Sabiedrība apņemas ar saviem spēkiem un līdzekļiem veikt zemes vienības kadastrālo uzmērīšanu un reģistrēšanu zemesgrāmatā.
Pēc vienošanās ar pašvaldību noslēgšanas Sabiedrība nekustamā īpašuma sastāvā esošo zemes vienību kadastrāli uzmērīja un reģistrēja zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda. Tā kā minēto nekustamo īpašumu kadastrāli uzmērot un aktualizējot datus NĪVKIS, tika precizēta minētā nekustamā īpašuma zemes vienības platība uz 1,13 ha, Sabiedrība ar 2023. gada 9. augusta iesniegumu vērsās pie pašvaldības ar lūgumu izdarīt grozījumus pašvaldības lēmumā Nr. 2 par atbilstošu nekustamā īpašuma zemes vienības kopplatību. Ievērojot minēto Sabiedrības iesniegumu, Saldus novada dome ar pašvaldības lēmumu Nr. 3 nolēma izdarīt grozījumus pašvaldības lēmumā Nr. 2, precizējot nekustamā īpašuma platību no 1,2 ha uz 1,13 ha.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību un uz tās izbūvēt inženierbūvi ceļu, jo tas nepieciešams minētās valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai.
Risinājuma apraksts
Meža ceļa izbūve ar piemērotu ceļa noturību un kvalitāti dos iespēju piekļūt valsts meža masīvam zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 8472 007 0080 30,12 ha platībā.
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.

Ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas izpildei, tas pēc datu aktualizācijas NĪVKIS visā tā sastāvā ar izbūvēto būvi tiks nodots pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertajām prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Saldus novada domes lēmumi, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 
Juridiskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Saldus novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi