Anotācija

23-TA-439: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā” (turpmāk – Likumprojekts) izstrādāts, lai pielāgotu Latvijas nacionālo regulējumu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29. aprīļa Regulas (ES) 2021/782 par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem (turpmāk – Regula (ES) 2021/782) prasībām, vienlaikus nosakot nepieciešamos atbrīvojumus no šīs regulas noteikumu piemērošanas attiecībā uz dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem. Ar Regulu (ES) 2021/782 dzelzceļš tiek pielīdzināts attiecībā uz citiem transporta veidiem pieņemtajiem pasažieru tiesību jomas aktu vispārējiem aspektiem. Regulu (ES) 2021/782 piemēro no 2023.gada 7. jūnija, tomēr tās 6. panta 4. punktu piemēro no 2025. gada 7. jūnija. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir stiprināt dzelzceļa pasažieru tiesību aizsardzību un veicināt dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumu pievilcību, nodrošinot atbilstību jaunajam Eiropas Savienības regulējumam dzelzceļa pasažieru tiesību un pienākumu jomā, un nosakot atbrīvojumus no tiem Regulas (ES) 2021/782 noteikumiem, kurus Latvija izvēlējusies piemērot.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz 2023. gada 7. jūnijam jautājumus, kuri attiecas uz dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumu pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtību, turpina reglamentēt Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra regula (EK) Nr. 1371/2007 par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem (turpmāk – Regula (EK) Nr. 1371/2007). 
Latvija iepriekš ir piemērojusi Regulas (EK) Nr. 1371/2007 2. panta 4., 5. un 6. punktā paredzētos atbrīvojumus, nosakot tos Dzelzceļa pārvadājumu likumā. Atbilstoši 2019. gada 21. novembra likumam “Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā” noteikti šādi atbrīvojumi:   
 
- atbilstoši Regulas (EK) Nr. 1371/2007 2. panta 4. punktam ir noteikts, ka Regulu (EK) Nr. 1371/2007, izņemot tās 5. pantu, 8. panta 1. un 2. punktu, 9., 11., 12. pantu, 18. panta 1., 3., 4. un 5. punktu, 19., 20., 23., 26. pantu, 27. panta 1. un 3. punktu, 28. un 29. pantu, līdz 2024. gada 3. decembrim nepiemēro attiecībā uz iekšzemes dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem.   

Vietējās nozīmes dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumus Latvijā šobrīd veic iekšzemes dzelzceļa pārvadātāji AS “Pasažieru vilciens” un SIA “Gulbenes - Alūksnes bānītis” (Dzelzceļa likuma 7.1 pantā ir noteikts šaursliežu dzelzceļa līniju Gulbene—Alūksne vēsturiskā mantojuma dzelzceļa statuss). 

-  atbilstoši Regulas (EK) Nr. 1371/2007 2. panta 5. punktam ir noteikts, ka Regulu (EK) Nr. 1371/2007, izņemot tās 9., 11., 12., 19. pantu, 20. panta 1. punktu un 26. pantu, līdz 2024. gada 3. decembrim nepiemēro attiecībā uz pārrobežu reģionālajiem pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, kas tiek veikti starp stacijām, kuras atrodas Latvijā un tajā Igaunijas vai Lietuvas administratīvajā teritorijā, kas robežojas ar Latviju.   

Latvijā dzelzceļa pasažieru pakalpojumus, kuru mērķis ir nodrošināt reģiona, tostarp pārrobežu reģiona, pārvadājumu vajadzības, šobrīd veic AS “Pasažieru vilciens” dzelzceļa maršrutā Rīga (Latvija) – Valga (Igaunija). Nākotnē iespējami arī citi AS “Pasažieru vilciens” veiktie pārrobežu reģionālie pārvadājumi, īstenojot pārrobežu sadarbību transporta attīstības jomā.   

-  atbilstoši Regulas (EK) Nr. 1371/2007 2.  panta 6. punktam ir noteikts, ka Regulu (EK) Nr. 1371/2007 līdz 2024. gada 3. decembrim nepiemēro attiecībā uz starptautiskajiem dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, kas tiek veikti starp stacijām, kuras atrodas Latvijā un valstī, kura nav ES dalībvalsts.   

SIA “LDZ CARGO” nodrošina starptautisko pasažieru pārvadājumu organizāciju maršrutos Rīga – Maskava, Rīga – Sanktpēterburga, savukārt, maršrutā Rīga – Viļņa – Minska – Kijeva to nodrošina Ukrainas dzelzceļa formējuma vilciens. Šobrīd starptautiskie pasažieru pārvadājumi ir apturēti. No 2019. gada līdz 2022. gadam tie tika apturēti Covid-19 pandēmijas ierobežojošo pasākumu dēļ, un no 2022. gada tie tika apturēti uz nenoteiktu laiku dēļ Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Regula (EK) Nr. 1371/2007 tiek atcelta no 2023. gada 7. jūnija. Tās vietā no 2023. gada 7. jūnija piemēros Regulu (ES) 2021/782 (šīs regulas 6. panta 4. punktu piemēros no 2025. gada 7. jūnija), ar kuru dzelzceļš tiek pielīdzināts attiecībā uz citiem transporta veidiem pieņemtajiem pasažieru tiesību jomas aktu vispārējiem aspektiem, jo īpaši tādiem kā diskriminācijas aizliegums, ārkārtas rīcības plānu izstrāde, personāla apmācība par invaliditātes jautājumiem, pasažieru sūdzību izskatīšana un izpilde.   

Jau iepriekš Eiropas Komisija ir uzsvērusi, ka atbrīvojumu plaša izmantošana ir nopietns šķērslis Regulas (EK) Nr. 1371/2007 mērķu sasniegšanai, kā arī atbrīvojumi liedz dalībvalstīm izveidot vienlīdzīgus konkurences nosacījumus dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumiem visā Eiropas Savienībā un atņem pasažieriem tiesisko noteiktību, kā arī neļauj pilnībā īstenot savas tiesības.    

Ar Regulu (ES) 2021/782 tiek samazināts atbrīvojumu apjoms, kurus dalībvalstis tiesīgas piemērot, nodrošinot līdzīgu pasažieru tiesību aizsardzības līmenī visā Eiropas Savienībā. Lai nodrošinātu vienmērīgu pāreju no regulējuma atbilstoši Regulai (EK) Nr. 1371/2007 uz regulējumu, kas noteikts ar Regulu (ES) 2021/782, iepriekšējie dalībvalstu atbrīvojumi būs pakāpeniski atceļami, lai nodrošinātu vajadzīgo juridisko noteiktību un nepārtrauktību.    

Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 2. panta 3. punktu atbrīvojumi, kuri atbilstoši Regulas (EK) Nr.1371/2007 2. panta 4. un 6. punktam piešķirti pirms 2021. gada 6. jūnija, paliek spēkā līdz dienai, kad beidzas minēto atbrīvojumu termiņš. Atbrīvojumi, kuri saskaņā ar Regulas (EK) Nr.1371/2007 2. panta 5. punktu piešķirti pirms 2021. gada 6. jūnija, paliek spēkā līdz 2023. gada 7. jūnijam.   
Attiecīgi atbrīvojumi, kurus Latvija ir piešķīrusi ar 2019. gada 21. novembra likumu “Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā” attiecībā uz iekšzemes dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem un starptautiskajiem dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, kas tiek veikti starp stacijām, kuras atrodas Latvijā un valstī, kura nav ES dalībvalsts, paliek spēkā līdz 2024. gada 3. decembrim (ieskaitot). Ņemot vērā, ka iepriekš Latvija piešķīra atbrīvojumu SIA “Gulbenes - Alūksnes bānītis” atbilstoši Regulas (EK) Nr. 1371/2007 2. panta 4.punktam, šis atbrīvojums arī paliek spēkā līdz 2024. gada 3. decembrim (ieskaitot). Savukārt, atbrīvojumi attiecībā uz pārrobežu reģionālajiem pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, kas tiek veikti starp stacijām, kuras atrodas Latvijā un tajā Igaunijas vai Lietuvas administratīvajā teritorijā, kas robežojas ar Latviju, paliek spēkā līdz 2023. gada 7. jūnijam. 

Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 2. panta 2. punktu no šīs regulas piemērošanas dalībvalstis var atbrīvot pakalpojumus, ko ekspluatē tikai un vienīgi izmantošanai vēstures un tūrisma nolūkos. Tomēr minētais atbrīvojums netiek piemērots attiecībā uz šīs regulas 13. un 14.pantu. Latvija ir izvēlējusies piemērot šo regulā paredzēto atbrīvojumu. Dzelzceļa pasažieru pārvadājumus vēsturiskā mantojuma dzelzceļa šaursliežu dzelzceļa līnijā Gulbene - Alūksne veic SIA “Gulbenes - Alūksnes bānītis”.   

Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 2. panta 4. punktu pirms tam, kad beidzas atbrīvojums, kas iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumiem piešķirts, ievērojot Regulas (EK) Nr. 1371/2007 2. panta 4. punktu, dalībvalstis šādus iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumus var uz papildu laikposmu, kas nepārsniedz piecus gadus, atbrīvot no šīs regulas 15., 17. un 19. panta, 20.panta 2. punkta a) un b) apakšpunkta un 30. panta 2. punkta piemērošanas.     
Latvija ir izvēlējusies nepiemērot atbrīvojumus iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumiem saskaņā ar regulas 2. panta 4. punktu. 
Vietējās nozīmes dzelzceļa pasažieru pakalpojumus Latvijā šobrīd veic iekšzemes dzelzceļa pārvadātājs AS “Pasažieru vilciens”. VSIA “Autotransporta direkcija” 2008. gada 19. decembrī, pamatojoties uz Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 5. panta pirmās daļas 2.punktu, 8. panta trešo daļu, 8. panta septītās daļas 1. punktu un Ministru kabineta 2008. gada 2. septembra rīkojumu Nr. 526 “Par AS “Pasažieru vilciens” akciju pirkšanu un akciju turētāju”, ir noslēgusi ar AS “Pasažieru vilciens” līgumu par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālos starppilsētu nozīmes maršrutos pa dzelzceļu (iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumi) Nr. ATD/ST-2008/04PV262-08 (turpmāk - Pasūtījuma līgums). 2024. gada 31. decembrī beidzas termiņš AS “Pasažieru vilciens” noslēgtajam Pasūtījuma līgumam.
Prognozēts, ka AS “Pasažieru vilciens” var rasties papildu izdevumi, lai nodrošinātu atsevišķu Regulā (ES) 2021/782 noteikto prasību izpildi. Atbilstoši AS “Pasažieru vilciens” sniegtajai informācijai, papildu finanšu līdzekļi var būt nepieciešami, lai nodrošinātu regulas 15. panta “Avansa maksājumi”, 19. panta “Kompensācija” un 20. panta  “Palīdzība” 2. punkta a) apakšpunkta noteikumu prasību izpildi.        
Lai izpildītu Regulā (ES) 2021/782 noteiktās prasības, VAS “Latvijas dzelzceļš” (turpmāk – LDz) var rasties papildu izdevumi saistībā ar nepieciešamā aprīkojuma uzstādīšanu stacijās informācijas nodrošināšanai, kā arī netieši var rasties izdevumi, ja regresa kārtībā tiks iesniegti pieprasījumi par kompensācijām sakarā ar vilcienu kavējumiem. 
LDz 2021. gadā Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība” prioritārā virziena "Ilgtspējīga transporta sistēma” 6.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt konkurētspējīgu un videi draudzīgu TEN-T dzelzceļa tīklu, veicinot tā drošību, kvalitāti un kapacitāti” 6.2.1.2. pasākuma "Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija un izbūve” ietvaros uzsāka projektu “Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija”. 2021. gadā tika uzsākti un šobrīd turpinās projektēšanas darbi kopumā 44 pasažieru staciju un pieturas punktu modernizācijai un 4 jaunu pasažieru pieturas punktu izbūvei. Visas jaunās un modernizējamās pasažieru platformas tiks veidotas, balstoties uz LDz izstrādāto vienoto VAS “Latvijas dzelzceļš” Pasažieru infrastruktūras universālā dizaina standartu, kas nosaka LDz pārziņā esošo dzelzceļa staciju, pieturas vietu un pasažieru platformu vizuālo izskatu, to aprīkojumu un tostarp vides pieejamības nosacījumus. Sīkāka informācija pieejama LDz tīmekļa vietnē: https://www.ldz.lv/lv/pasazieru-infrastrukturas-universala-dizaina-standarts.  

Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 2. panta 5. punktu dalībvalsts līdz 2030. gada 7. jūnijam var paredzēt, ka 10. pantu nepiemēro, ja infrastruktūras pārvaldītājam nav tehnisku iespēju izplatīt reāllaika datus 10. panta 1. punkta nozīmē jebkuram dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumam, biļešu pārdevējam, ceļojumu rīkotājam vai stacijas apsaimniekotājam. Dalībvalstis vismaz reizi divos gados atkārtoti izvērtē, cik lielā mērā ir tehniski iespējams izplatīt šādus datus.  
Regulas 10. panta 1. punkts nosaka, ka infrastruktūras pārvaldītājiem ir jāizplata dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumiem, biļešu pārdevējiem un ceļojumu rīkotājiem reāllaika datus saistībā ar vilcienu pienākšanu un atiešanu.
Izvērtējot iespējas pilnībā nodrošināt 10. panta 1. punkta prasību izpildi no 2023.gada 7. jūnija, VAS “Latvijas dzelzceļš” secināja, ka pašreiz nav tehnisku iespēju nodrošināt  reāllaika datus saistībā ar vilcienu pienākšanu un atiešanu, izņemot Rīgas Centrālajā stacijā, Daugavpils stacijā un Jelgavas stacijā. Reāllaika dati par vilcienu pienākšanu un nosūtīšanu pilnībā stacijās varētu tikt nodrošināti  2024. gada beigās, pēc jaunu IT sistēmu ieviešanas. 
Regulas (ES) 2021/782 10. panta 2. punkts nosaka, ka dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumiem ir jānodrošina piekļuvi citiem dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumiem, biļešu pārdevējiem un ceļojumu rīkotājiem, kas pārdod viņu pakalpojumus, minimālajai ceļošanas informācijai, kas izklāstīta II pielikuma I un II daļā, un II pielikuma III daļā minēto rezervācijas sistēmu darbībām. 
II pielikumā norādītā informācija tostarp ietver informāciju par traucējumiem un kavēšanos (plānotos un reāllaikā). Kā minēts iepriekš, infrastruktūras pārvaldītājam pašreiz nav tehnisku iespēju izplatīt reāllaika datus un darīt tos pieejamus  visā dzelzceļa tīklā, visās stacijās.
Līdz ar to tiek izmantots regulas 2. panta 5. punktā atļautais atbrīvojums nepiemērot regulas 10. pantu attiecībā uz visiem dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem līdz 2030. gada 7. jūnijam. Ņemot vērā risku, ka jaunās IT sistēmas ieviešana reāllaika datu izplatīšanai varētu kavēties, ir izlemts  piemērot maksimālo atbrīvojuma termiņu - t.i., līdz 2030. gada 7. jūnijam. Attiecīgi, vismaz reizi divos gados atkārtoti  tiks izvērtētas iespējas pilnībā nodrošināt  10. panta prasību izpildi, un gadījumā ja šīs prasības būs iespējams izpildīt pirms noteiktā atrīvojumu temiņa, tiks veikti attiecīgie grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā.

Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 2. panta 6. punktu dalībvalstis var piešķirt atbrīvojumu no šīs regulas piemērošanas: a) pilsētas, piepilsētas un reģionālajiem dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem; b) starptautiskajiem dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem, kuru būtiska daļa, tostarp vismaz viena paredzēta stacijas pietura, tiek veikta ārpus Savienības. 
Latvija ir izvēlējusies nepiemērot atbrīvojumus saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 2. panta 6. punkta a) apakšpunktu attiecībā uz  pārrobežu reģionālajiem pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, kas tiek veikti starp stacijām, kuras atrodas Latvijā un tajā Igaunijas vai Lietuvas administratīvajā teritorijā, kas robežojas ar Latviju.  
Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 2. panta 6. punkta b) apakšpunktu Latvija ir izvēlējusies piemērot regulā paredzētos atbrīvojumus attiecībā uz starptautiskajiem dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, kas tiek veikti starp stacijām, kas atrodas Latvijā un valstī, kura nav ES dalībvalsts.   
Starptautiskajā pasažieru satiksmē ar trešajām valstīm, kas nav ES dalībvalstis, ir spēkā normatīvais regulējums (Nolīgums par pasažieru starptautisko satiksmi (SMPS, OP SMPS)), kurā ir atšķirīga pieeja jautājumos par pasažieru tiesībām, kompensācijām un to piemērošanu, līdz ar to visa brauciena laikā, tā ceļa posmā, kas ir ārpus ES teritorijas, nav iespējams nodrošināt ES regulas ievērošanu. Ņemot vērā šo apstākli, būtu nepieciešams piemērot atbrīvojumu attiecībā uz starptautiskajiem dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem ar trešajām valstīm.    
Ņemot vērā, ka attiecībā uz starptautiskajiem dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem Latvijā pilnībā netiek piemērotas gan Regulas (EK) Nr. 1371/2007, gan Regulas (ES) 2021/782 prasības, papildus iekļaut pārejas noteikumos Regulas (EK) 1371/2007 atbrīvojumu darbības termiņa beigas (t.i., Latvija ir noteikusi šos atbrīvojumus līdz 2024. gada 3. decembrim) nebūtu nepieciešams.

Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 2. panta 7. punktu Latvijai ir jāinformē Komisiju par atbrīvojumiem, kas piešķirti, ievērojot šī panta 2., 4., 5. un 6. punktu, un jāizklāsta minēto atbrīvojumu pamatojums. Kad tiks pieņemts Likumprojekts, Satiksmes ministrija attiecīgi informēs Komisiju. 

Regulas (ES) 2021/782 6. panta 5. punkts noteic, ka plānus kā palielināt un uzlabot velosipēdu pārvadāšanu, un par citiem risinājumiem, kas veicina kombinētu dzelzceļa un velosipēdu izmantošanu var sastādīt kompetentās iestādes pārvadājumu pakalpojumiem, ko veic saskaņā ar sabiedrisko pakalpojumu līgumiem vai pārvadātājs. Ņemot vērā minēto, Latvija ir izvēlējusies, ka VSIA "Autotransporta direkcija" kā kompetentā iestāde attiecībā uz jauna ritošā sastāva iegādi vai ievērojamu esošā ritošā sastāva modernizēšanu, noteiks konkrētas kvalitātes prasības iekšzemes dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumiem, tostarp par to, kā palielināt un uzlabot velosipēdu pārvadāšanu, un par citiem risinājumiem, kas veicina kombinētu dzelzceļa un velosipēdu izmantošanu. Lai nodrošinātu Regulas (ES) 2021/782 prasību izpildi, tiks papildināti Ministru kabineta 2012. gada 28. augusta noteikumi Nr. 599 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 599), paredzot VSIA "Autotransporta direkcija" kā pasūtītājam, pienākumu izstrādāt plānu un noteikt konkrētas kvalitātes prasības attiecībā uz iekšzemes dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumiem, tostarp par to, kā palielināt un uzlabot velosipēdu pārvadāšanu, un par citiem risinājumiem, kas veicina kombinētu dzelzceļa un velosipēdu izmantošanu, kā arī nodrošināt to publicēšanu VSIA "Autotransporta direkcija” tīmekļvietnē. 

Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 24. panta a) apakšpunktu dalībvalstis var atļaut, ka šī panta pirmajā, otrajā un trešajā apakšpunktā minēto 24 stundu laikposmu paziņojumu veikšanai palīdzības sniegšanai personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām pagarina līdz 36 stundām, bet ne pēc 2026. gada 30. jūnija.   
MK noteikumu Nr. 599 18. punkts noteic, ja pārvadātājs sabiedriskos transportlīdzekļus nav pielāgojis atbilstoši šo noteikumu 17. punktā minētajām prasībām, pārvadātājam ir pienākums nodrošināt šo noteikumu 17. punktā minētās personas ar attiecīgi aprīkotu transportlīdzekli. Minēto transportlīdzekli šo noteikumu 17. punktā minētās personas var pasūtīt 36 stundas pirms brauciena, piezvanot uz pārvadātāja norādīto tālruņa numuru. Informācijai par tālruņa numuru jābūt pieejamai visās pieturās un autoostās.  
Konsultējoties ar AS “Pasažieru vilciens” un LDz, tika izlemts pašlaik atstāt negrozītu 36 stundu laikposmu paziņojumu veikšanai, kā to nosaka MK noteikumu Nr. 599 18. punkts. Attiecīgi nākotnē Latvijai šīs Regulas (ES) 2021/782 prasības būs jāizpilda, un tiks veikti attiecīgie grozījumi MK noteikumos Nr. 599, nosakot, ka attiecībā uz dzelzceļa pārvadājumiem pēc 2026. gada 30. jūnija ir jābūt 24 stundu paziņošanas laikposmam.

Regulas (ES) 2021/782 24. panta f) apakšpunkts noteic, ka dalībvalstis var prasīt, lai staciju apsaimniekotāji un dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumi to teritorijā sadarbotos nolūkā izveidot un izmantot vienotos kontaktpunktus personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām.  
Šāda veida sadarbība starp dzelzceļa pasažieru pārvadājumu uzņēmumiem un infrastruktūras pārvaldītāju pašlaik jau notiek un Latvijā darbojas kontaktpunkti, lai nodrošinātu personu ar invaliditāti un personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām (turpmāk – PRM jeb "persons with reduced mobility") piekļuvi dzelzceļa infrastruktūrai un ritošajam sastāvam. LDz izstrādātie "Personu ar invaliditāti un personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām piekļuves noteikumi dzelzceļa infrastruktūrai un ritošajam sastāvam Latvijā" (turpmāk – Noteikumi) nosaka Latvijas dzelzceļa tiesības un pienākumus, kā arī  PRM tiesības un pienākumus, izmantojot Latvijas dzelzceļa  pakalpojumus. Izstrādāto Noteikumu mērķis ir nodrošināt PRM līdzvērtīgas un nediskriminējošas pārvietošanās iespējas vilcienā un ar to saistītajā infrastruktūrā.
Šo Noteikumu izpratnē "Latvijas dzelzceļš" nozīmē VAS "Latvijas dzelzceļš”, SIA "LDz CARGO” un AS "Pasažieru vilciens" un, pamatojoties uz Dzelzceļa likuma 5. panta 2.1 daļu, Noteikumi  ir saistoši VAS "Latvijas dzelzceļš", SIA "LDz CARGO” un AS "Pasažieru vilciens”, kā arī citām sabiedrībām, kas izmanto vai izmantos LDz pārvaldījumā esošo publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūru pasažieru pārvadājumiem. (Noteikumi ir pieejami LDz tīmekļa vietnē www.ldz.lv un https://www.pv.lv/lv/informacija-pasazieriem/pasazieriem-ar-ipasam-vajadzibam/). Papildus normatīvajā aktā atrunāt šos regulas noteikumus nav nepieciešams.  

Regulas (ES) 2021/782 31. pants nosaka Latvijas pienākumu norīkot izpildes struktūru vai struktūras, kas atbild par šīs regulas izpildi. Satiksmes ministrijai saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 31. panta 3. punktu jāinformē Komisija par struktūrām, kas norīkotas saskaņā ar šo pantu, un par to kompetenci. Komisija un norīkotās struktūras šo informāciju publicē savās tīmekļa vietnēs.
Valsts izpildes struktūras atbilstoši Regulas (EK) Nr. 1371/2007 prasībām jau ir noteiktas Dzelzceļa likumā. Saeima 2022. gada 20. oktobrī pieņēma grozījumus Dzelzceļa likumā (stājas spēkā 2022.gada 1. novembrī), ar kuriem tika aizstātas atsauces uz Regulu (EK) Nr. 1371/2007 ar atsaucēm uz jauno Regulu (ES) 2021/782, kā arī tika precizētas atbildīgo iestāžu atbildības jomas saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 IV pielikumā esošo atbilstības tabulu. Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 61. punktā ir noteikts, ka attiecīgie grozījumi saistībā ar Regulas (ES) 2021/782 prasību pārņemšanu stāsies spēkā 2023. gada 7. jūnijā.
Ar minētajiem grozījumiem Dzelzceļa likuma 33.3 panta pirmajā daļā tika noteikts, ka Regulas (ES) 2021/782 31. pantā minētā iestāde, kas atbild par šīs regulas (izņemot tās 23. panta 1. punkta g) apakšpunktu un 27. pantu) izpildi, iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumos ir VSIA "Autotransporta direkcija", un starptautiskajos dzelzceļa pasažieru pārvadājumos – Valsts dzelzceļa administrācija.  Dzelzceļa likuma 33.3 panta otrajā daļā ir noteikts, ka Regulas (ES) 2021/782 31. pantā minētā iestāde, kas atbild par šīs regulas 23. panta 1. punkta g) apakšpunkta un 27. panta izpildi, ir Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija.   

Regulas (ES) 2021/782 35. pants nosaka Latvijas pienākumu pieņemt noteikumus par sankcijām, kas piemērojamas par šīs regulas pārkāpumiem. Konsultējoties ar atbildīgajām iestādēm, tika secināts, ka būtu nepieciešams tiesisko regulējumu pilnveidot, nosakot, kādi tieši Regulas (ES) 2021/782 pārkāpumi atzīstami par tādiem, par kuru izdarīšanu persona saucama pie administratīvās atbildības, un arī administratīvo sodu apmēru, ko varēs piemērot pie administratīvās atbildības saucamajai personai. Grozījumi saistībā ar sankcijām par Regulas (ES) 2021/782 prasību pārkāpumiem netiek virzīti kopā ar šo Likumprojektu.
Risinājuma apraksts
Ar Likumprojekta 1. panta pirmo daļu Dzelzceļa pārvadājumu likuma 3. panta otrā daļa tiek izteikta jaunā redakcijā, nosakot, ka jautājumus, kuri attiecas uz dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumu pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtību, reglamentē arī Regula (ES) 2021/782.   

Ar Likumprojekta 1. panta otro daļu Dzelzceļa pārvadājumu likuma 3. pants tiek papildināts ar jauno trešo daļu, nosakot,  Regulas (ES) 2021/782  10. pantu nepiemēro līdz 2030. gada 7. jūnijam attiecībā uz visiem dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumu pakalpojumiem.

Ar Likumprojekta 2. panta pirmo daļu Dzelzceļa pārvadājumu likuma 4. panta otrā daļa tiek izteikta jaunā redakcijā, nosakot atbrīvojumu no Regulas (ES) 2021/782 attiecībā uz starptautiskajiem dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, kas tiek veikti starp stacijām, kuras atrodas Latvijā un valstī, kura nav Eiropas Savienības dalībvalsts.   

Ar Likumprojekta 2. panta otro daļu tiek izslēgta Dzelzceļa pārvadājumu likuma 4. panta trešā daļa, šādi nepiemērojot Regulas (ES) 2021/782 atbrīvojumus attiecībā uz pārrobežu reģionālajiem pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, kas tiek veikti starp stacijām, kuras atrodas Latvijā un tajā Igaunijas vai Lietuvas administratīvajā teritorijā, kas robežojas ar Latviju. 

Ar Likumprojekta 3. panta pirmo daļu tiek izslēgta Dzelzceļa pārvadājumu likuma 4.1 panta otrā daļa, šādi nepiemērojot Regulas (ES) 2021/782 atbrīvojumus attiecībā uz iekšzemes dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem.

Ar Likumprojekta 3. panta otro daļu Dzelzceļa pārvadājumu likuma 4.1 pants tiek papildināts ar jauno trešo daļu, nosakot atbrīvojumus no Regulas (ES) 2021/782 attiecībā uz vēsturiska mantojuma dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem.
 
Ar Likumprojekta 4. pantu tiek papildināti Dzelzceļa pārvadājumu likuma pārejas noteikumi, nosakot, ka atbrīvojumi  no Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra regulas (EK) Nr. 1371/2007 par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem, kas ir noteikti saskaņā ar 2019. gada 21. novembra likuma “Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā” 3. pantu attiecībā uz  iekšzemes dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, paliek spēkā līdz 2024. gada 3. decembrim. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pasažieri, kuri izmanto dzelzceļa pārvadātāju pakalpojumus, tostarp personas ar invaliditāti un personas ar ierobežotām pārvietošanās spējām.
Ietekmes apraksts
Tiks pastiprināta dzelzceļa pasažieru tiesību aizsardzība, pasažieriem tiks nodrošināta uzlabota dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumu kvalitāte un efektivitāte.   
Juridiskās personas
  • Dzelzceļa pasažieru pārvadātāji
  • Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs
  • Staciju apsaimniekotāji
  • Atbildīgās institūcijas: VSIA “Autotransporta direkcija”, Valsts dzelzceļa administrācija, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
Ietekmes apraksts
Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 2. panta 2. punktu Latvija ir izvēlējusies piemērot atbrīvojumus no šīs regulas, izņemot tās 13. un 14. pantu, attiecībā uz vēsturiska mantojuma dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem.
Latvija ir izvēlējusies piemērot Regulā (ES) 2021/782 2. panta 5. punktā paredzēto atbrīvojumu no šīs regulas 10. panta attiecībā uz visiem dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumu pakalpojumiem, nosakot termiņu šim atbrīvojumam līdz 2030. gada 7. jūnijam. Vienlaikus vismaz reizi divos gados atkārtoti  tiks izvērtētas iespējas pilnībā nodrošināt regulas 10. panta prasību  izpildi.  
Latvija ir izvēlējusies piemērot Regulā (ES) 2021/782 2. panta 6. punkta b) apakšpunktā paredzētos atbrīvojumus attiecībā uz starptautiskajiem dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, kas tiek veikti starp stacijām, kas atrodas Latvijā un valstī, kura nav Eiropas Savienības dalībvalsts. 

Latvija ir izvēlējusies nepiemērot regulas atbrīvojumus iekšzemes dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 2. panta 4. punktu, kā arī saskaņā ar 2. panta 6. punkta a) apakšpunktu attiecībā uz pārrobežu reģionālajiem pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, kas tiek veikti starp stacijām, kuras atrodas Latvijā un tajā Igaunijas un Lietuvas administratīvajā teritorijā, kas robežojas ar Latviju. Tiek prognozēts, ka dzelzceļa uzņēmumiem var rasties papildu izdevumi, lai nodrošinātu atsevišķu regulas prasību izpildi, taču šīs vajadzības plānots nodrošināt Satiksmes ministrijas rīcībā esošo budžeta līdzekļu ietvaros.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
AS “Pasažieru vilciens” veica indikatīvus aprēķinus par iespējamajiem izdevumiem, kas var rasties, lai nodrošinātu Regulā (ES) 2021/782 noteiktas prasības. Ņemot vērā 2019. gada datus (pirms Covid-19 pandēmijas uzliesmojuma), AS “Pasažieru vilciens”, lai izpildītu regulas 19. panta “Kompensācija” prasības, būs nepieciešami 10 000 euro gadā, savukārt izdevumi regulas 20. panta “Palīdzība” 2. punkta a)apakšpunkta noteikumu izpildei, ja ar maltītēm un atspirdzinājumiem tiek nodrošināti visi to reisu pasažieri, kuri kavēti 60 minūtes un ilgāk vai arī atcelti pilnā maršrutā vai daļēji, varētu sasniegt 200 000 euro gadā.    
VAS “Latvijas dzelzceļš” var rasties papildu izdevumi saistībā ar nepieciešamā aprīkojuma uzstādīšanu stacijās informācijas nodrošināšanai, kā arī netieši var rasties izdevumi, ja regresa kārtībā tiks iesniegti pieprasījumi par kompensācijām sakarā ar vilcienu kavējumiem. 
Kārtību, kādā VSIA “Autotransporta direkcija” nodrošina sabiedriskajam transportam no valsts budžeta Satiksmes ministrijas budžeta programmā 31.00.00 “Sabiedriskais transports” iedalīto finanšu līdzekļu administrēšanu un piešķiršanu un kompensē pārvadātājam ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus (u.c. jautājumus) nosaka Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumi Nr. 435 “Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu”. 
2023. gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā Satiksmes ministrijai 2023. gadam un turpmāk ik gadu ir atbalstīts papildu finansējums budžeta programmā 31.00.00 “Sabiedriskais transports” 28 382 753 euro apmērā, t.sk. 10 000 000 euro dotācijai zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem un 18 382 753 euro finansējumam dzelzceļa publiskai infrastruktūrai. Līdz ar to ir plānots, ka Likumprojekta īstenošana tiks nodrošināta Satiksmes ministrijas valsts budžeta esošo līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Dzelzceļa likums

Pamatojums un apraksts
Ar 2022. gada 20. oktobra likumu “Grozījumi Dzelzceļa likumā” daļa normu tika iestrādātas Dzelzceļa likumā - atsauces uz regulu (EK) Nr.1371/2007 tika aizstātas ar atsaucēm uz jauno regulu (ES) 2021/782, kā arī precizētas atbildīgo iestāžu atbildības jomas, ko lasa saskaņā ar regulas (ES) 2021/782 IV pielikumā esošo atbilstības tabulu. Minētie grozījumi stājas spēkā 2023. gada 7. jūnijā.
Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 35. pantu tiks pieņemti noteikumi par sankcijām, kas piemērojamas par Regulas (ES) 2021/782 pārkāpumiem. Konsultējoties ar iestādēm, kas ir atbildīgas par Regulas (ES) 2021/782 izpildi, lai pilnveidotu tiesisko regulējumu saistībā ar sankciju piemērošanu, ir plānoti grozījumi Dzelzceļa likumā.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2012. gada 28. augusta noteikumi Nr. 599 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība”

Pamatojums un apraksts
Lai nodrošinātu Regulas (ES) 2021/782 6. panta 5 punkta prasību izpildi, tiks veikti grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 28. augusta noteikumos Nr. 599 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība”, paredzot VSIA "Autotransporta direkcija" kā pasūtītājam, pienākumu izstrādāt plānu un noteikt konkrētas kvalitātes prasības attiecībā uz iekšzemes dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumiem, tostarp par to, kā palielināt un uzlabot velosipēdu pārvadāšanu, un par citiem risinājumiem, kas veicina kombinētu dzelzceļa un velosipēdu izmantošanu, kā arī nodrošināt to publicēšanu VSIA "Autotransporta direkcija” tīmekļvietnē.
Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 24. panta a) apakšpunktu tiks veikti grozījumi MK noteikumos Nr. 599, nosakot, ka attiecībā uz dzelzceļa pārvadājumiem pēc 2026. gada 30. jūnija ir jābūt 24 stundu paziņošanas laikposmam.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0782
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29. aprīļa regula (ES) 2021/782 par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem (Eiropas Savienības Oficiālais vēstnesis 17.05.2021, L172).
Apraksts
Ar šo regulu tika pārstrādāta Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra regula (EK) Nr. 1371/2007 par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem, kura tiek atcelta no 2023. gada 7. jūnija. Regulu (ES) 2021/782 piemēro no 2023. gada 7. jūnija, tomēr 6. panta 4. punktu piemēro no 2025. gada 7. jūnija.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29. aprīļa regula (ES) 2021/782 par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem (Eiropas Savienības Oficiālais vēstnesis 17.05.2021, L172).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. panta 1. punkts
1. panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2. panta 2. punkts
3. panta otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2. panta 3. punkts
4. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2. panta 5. punkts
1. panta otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Atbrīvojums saskaņā ar regulas 2. panta 5. punktu, kas atļauj nepiemērot regulas 10. pantu, tiek noteikts līdz 2030. gada 7. jūnijam. Vienlaikus vismaz reizi divos gados atkārtoti  tiks izvērtētas iespējas pilnībā nodrošināt 10. panta prasību izpildi. Gadījumā ja 10. panta prasības būs iespējams izpildīt  pirms noteiktā atbrīvojumu termiņa, tiks veikti attiecīgie grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā.
2. panta 6. punkta b) apakšpunkts
2. panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Konsultējoties ar atbildīgajām iestādēm, tika noteikts, kādas Regulas (ES) 2021/782 prasības nav iespējams pilnībā izpildīt, un tika izmantota dalībvalsts rīcības brīvība izmantot atbrīvojumus dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem atbilstoši Regulas (ES) 2021/782 2. panta 2. punktam un 2. panta 6. punkta b) apakšpunktam.  

2. panta 4. punkts - prognozēts, ka dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumi un staciju apsaimniekotāji spēs izpildīt regulas 15., 17. un 19. panta, 20. panta 2. punkta a) un b) apakšpunkta un 30. panta 2. punkta prasības attiecībā uz iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem, līdz ar to Latvija ir izvēlējusies nepiemērot Regulas (ES) 2021/782 2. panta 4. punktā paredzēto rīcības brīvību piešķirt atbrīvojumus. Vienlaikus jānorāda, ka dzelzceļa uzņēmumiem var būt nepieciešams papildu finansējums 15., 19. un 20. pantā noteikto saistību izpildei. Finanšu līdzekļus šādā gadījumā plānots nodrošināt no Satiksmes ministrijas rīcībā esošajiem budžeta līdzekļiem (budžeta programma 31.00.00 “Sabiedriskais transports”).

2. panta 6. punkts - prognozēts, ka dzelzceļa uzņēmumi un staciju apsaimniekotāji spēs izpildīt regulas prasības attiecībā uz reģionālajiem dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem, vienlaikus var būt nepieciešams papildu finansējums 15., 19. un 20. pantā noteikto saistību izpildei. Finanšu līdzekļus šādā gadījumā plānots nodrošināt no Satiksmes ministrijas rīcībā esošajiem budžeta līdzekļiem (budžeta programma 31.00.00 “Sabiedriskais transports”).

6. panta 4. punkta trešā daļa- Regulas (ES) 2021/782 6. panta 4. punktu piemēro no 2025. gada 7. jūnija. 6. panta 4. punkta trešās daļas  prasības attiecas uz iepirkumu procedūrām jaunā ritošā sastāva iegādei vai uz ievērojamu esošā ritošā sastāva modernizāciju, atļaujot dalībvalstīm par minimālo pienācīgo vietu velosipēdiem skaitu noteikt skaitu, kas pārsniedz četras vietas. Šī panta 4. punkta otrā daļa paredz, ka pienācīgu velosipēdiem paredzētu vietu skaitu nosaka šī panta 5. punktā minētajos plānos. Latvija ir izvēlējusies noteikt, ka VSIA "Autotransporta direkcija" kā kompetentā iestāde izstrādās plānu un noteiks konkrētas kvalitātes prasības iekšzemes dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumiem, tostarp par to, kā palielināt un uzlabot velosipēdu pārvadāšanu. Attiecīgās prasības ir paredzēts noteikt grozījumos Ministru kabineta 2012. gada 28. augusta noteikumos Nr. 599 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība”.

6. panta 5. punkta otrā daļa - Latvija ir izvēlējusies noteikt, ka VSIA "Autotransporta direkcija" kā kompetentā iestāde izstrādās plānu un noteiks konkrētas kvalitātes prasības iekšzemes dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumiem, tostarp par to, kā palielināt un uzlabot velosipēdu pārvadāšanu, un par citiem risinājumiem, kas veicina kombinētu dzelzceļa un velosipēdu izmantošanu. Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 6. panta 5. punkta otro daļu tiks veikti grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 28. augusta noteikumos Nr. 599 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība”. 

11. panta 4. punkta trešā un ceturtā daļa – jau šobrīd AS “Pasažieru vilciens” nodrošina, ka pērkot biļeti pie konduktora, ja iekāpšanas stacijā kase nedarbojas, tad biļete tiek pārdota par pamatcenu. Nav nepieciešams pārņemt.

18. panta 5. punkts  - saskaņā ar šo punktu dalībvalstis var prasīt, lai dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumi atlīdzinājumu pieprasījumus pieņemtu, izmantojot konkrētus saziņas līdzekļus, ar noteikumu, ka pieprasījums nerada diskriminējošu ietekmi. Šobrīd pārvadātājs AS "Pasažieru vilciens" nodrošina iesniegumu pieņemšanu: a) rakstveidā - atsūtītu pa pastu vai iesniegtu personīgi; b) elektroniskā veidā - atsūtītu pa elektronisko pastu uz pv@pv.lv vai aizpildot elektronisku formu sadaļā "Kontakti"; c) pa tālruni 80007600; d) izteiktus mutvārdos klātienē, pierakstot un noformējot iesnieguma formā. Ņemot vērā, ka esošā kārtība nodrošina šī pakalpojuma piekļūstamību dažādām sociālām grupām, t.sk. personām ar invaliditāti, tika izlemts nepiemērot 18. panta 5. punktā paredzētās prasības, lai noteiktu konkrētus saziņas līdzekļus.

19. panta 6. punkts - ņemot vērā, ka esošā iesniegumu pieņemšanas kārtība nodrošina šī pakalpojuma piekļūstamību dažādām sociālām grupām, t.sk. personām ar invaliditāti, tika izlemts nepiemērot 19. panta 6.punktā paredzētās prasības, lai noteiktu konkrētus saziņas līdzekļus.

24. panta pirmās daļas “f” apakšpunkts - šāda veida sadarbība starp dzelzceļa pasažieru pārvadājumu uzņēmumiem un infrastruktūras pārvaldītāju pašlaik jau notiek un Latvijā darbojas kontaktpunkti, lai nodrošinātu personu ar invaliditāti un personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām piekļuvi dzelzceļa infrastruktūrai un ritošajam sastāvam. Nav nepieciešams pārņemt. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Regulas (ES) 2021/782 2. panta 7. punkts nosaka dalībvalsts pienākumu informēt Komisiju par atbrīvojumiem, kas piešķirti, ievērojot 2. panta 2., 4., 5. un 6. punktu, un izklāstīt minēto atbrīvojumu pamatojumu.  

Daļa normu ir iestrādātas Dzelzceļa likumā, lai nodrošinātu Regulas (ES) 2021/782 pilnīgu piemērošanu (2022. gada 20. oktobra Grozījumi Dzelzceļa likumā, kas stājas spēkā 2022. gada 1. novembrī). Dzelzceļa likumā atsauces uz regulu (EK) Nr.1371/2007 tika aizstātas ar atsaucēm uz jauno regulu (ES) 2021/782, kā arī precizētas atbildīgo iestāžu atbildības jomas, ko lasa saskaņā ar regulas (ES) 2021/782 IV pielikumā esošo atbilstības tabulu. Minētie grozījumi veikti Dzelzceļa likuma 33.3 pantā, izsakot 33.3 panta pirmo, otro un trešo daļu jaunā redakcijā, veikti grozījumi 41. panta trešajā daļā, kā arī tika papildināti Dzelzceļa likuma pārejas noteikumi, nosakot, ka Šā likuma grozījumi, kas paredz 33.3 panta izteikšanu jaunā redakcijā, un grozījumi 41. panta trešajā daļā stājas spēkā 2023. gada 7. jūnijā. 

Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/782 35. pantu līdz 2023. gada 6. jūnijam tiks pieņemti noteikumi par sankcijām, kas piemērojamas par šīs regulas pārkāpumiem. Konsultējoties ar iestādēm, kas ir atbildīgas par Regulas (ES) 2021/782 izpildi, lai pilnveidotu tiesisko regulējumu saistībā ar sankciju piemērošanu, ir plānoti grozījumi Dzelzceļa likumā.  

Tiks veikti grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 28. augusta noteikumos Nr. 599 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība”, nosakot, ka attiecībā uz dzelzceļa pārvadājumiem pēc 2026. gada 30. jūnija ir jābūt 24 stundu paziņošanas laikposmam, kā arī papildinot, ka VSIA “Autotransporta direkcija” kā kompetentā iestāde izstrādās plānu un noteiks konkrētas kvalitātes prasības iekšzemes dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumiem, tostarp par to, kā palielināt un uzlabot velosipēdu pārvadāšanu, un par citiem risinājumiem, kas veicina kombinētu dzelzceļa un velosipēdu izmantošanu.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts dzelzceļa administrācija, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija, VSIA "Autotransporta direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrība, Latvijas dzelzceļnieku biedrība
Cits
AS "Pasažieru vilciens”, VAS "Latvijas dzelzceļš”, SIA "LDZ CARGO”, SIA "Gulbenes-Alūksnes bānītis”, Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācija “SUSTENTO”, Invalīdu un viņu draugu apvienība “Apeirons”

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/adbec761-64e6-47b8-af90-9ce3a011dfff

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
  • Valsts dzelzceļa administrācija
  • VSIA "Autotransporta direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks stiprināta pasažieru tiesību aizsardzība, veicināta dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumu piekļūstamība, pievilcība un efektivitāte.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Plašāk tiks aizsargātas personu ar invaliditāti un personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām pasažieru tiesības un atvieglināta dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumu izmantošana. 
Salīdzinājumā ar Regulu (EK) Nr. 1371/2007, Regulā (ES) 2021/782 lielāka uzmanība tiek veltīta palīdzības sniegšanai stacijās un vilcienā personām ar invaliditāti vai personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām (PRM) un informācijas sniegšanai PRM piekļūstamos formātos. Tiek noteikts, ka personālam vajadzētu būt pienācīgi apmācītam rīkoties atbilstīgi vajadzībām, kādas ir personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, jo īpaši tad, kad tiek sniegta palīdzība. Maršruta maiņas gadījumā pārvadātājiem ir jānodrošina PRM līdzvērtīga līmeņa palīdzību un piekļūstamību alternatīvā pārvadājuma laikā. Tāpat Regulā (ES) 2021/782 ir paredzētas kopējās tiesības un pienākumi attiecībā uz servisa suņiem. Papildus tiek atrunāts, ka ja dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumi un staciju apsaimniekotāji izraisa pārvietošanās palīglīdzekļu, cita starpā ratiņkrēslu un palīgierīču, zaudējumu vai bojājumu vai personu ar invaliditāti un personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām izmantoto servisa suņu zaudējumu vai ievainojumu, tad dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumi un staciju apsaimniekotāji ātri pieliek visas saprātīgās pūles, lai nodrošinātu nekavējoties vajadzīgus pagaidu aizstājējus pārvietošanās palīglīdzekļiem vai palīgierīcēm, ko atļauj paturēt līdz kompensācijas izmaksāšanai.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi