Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
22-TA-2260: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna otrās komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.2. reformas "Digitālās prasmes sabiedrības un pārvaldes digitālajai transformācijai" 2.3.2.3.i. investīcijas "Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2021/241 (2021.gada 12.februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – Regula Nr. 2021/241), 2021. gada 27. aprīlī (prot. Nr. 36; 27. §) Ministru kabineta (turpmāk – MK) apstiprināto Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu (turpmāk – Atveseļošanas fonds) un Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 621 „Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība” nosacījumiem, kā arī balstoties uz Finanšu ministrijas izstrādātajām vadlīnijām „Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma  plāna reformas vai investīcijas ieviešanu”, kā arī  saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta pirmo, otro daļu.
Noteikumu projekts izstrādāts, lai sniegtu atbalstu pašvaldību un valsts dibinātām vispārējās, speciālās un profesionālās izglītības iestādēm (turpmāk – izglītības iestādēm) un izglītojamiem no sociāli neaizsargātām grupām, tai skaitā ārpusģimenes aprūpē esošiem izglītojamiem, izglītojamiem no trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm, izglītojamiem ar invaliditāti, izglītojamiem no viena vecāka ģimenēm un daudzbērnu ģimenēm, tādējādi mazinot šķēršļus vispārējās izglītības satura apguvei.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai mazinātu šķēršļus vispārējās izglītības satura apguvei, nodrošinot portatīvās datortehnikas pieejamību izglītojamajiem no sociāli neaizsargātām grupām, kā arī palielinot datu pārraides jaudu vispārējās, profesionālās un speciālās izglītības iestādēs kvalitatīvai, jēgpilnai un plānveidīgai digitālo tehnoloģiju izmantošanai mācību procesā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar 2020. gada 1. septembri ir stājušies spēkā valsts pamatizglītības un valsts vispārējās vidējās izglītības standarti, kas stiprina Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – Ministrija) rosinātās pārmaiņas izglītības saturā un pieejā, lai ieviestu tādu izglītības saturu un pieeju mācībām, kas izglītojamajos attīstītu dzīvei 21. gadsimtā svarīgās kompetences. Minēto standartu saturu veido caurviju prasmes, tostarp digitālā pratība, kas paredz digitālo tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā zināšanu ieguvei, jauna satura radīšanai, satura koplietošanai un komunikācijai. Minēto standartu ieviešanai tiek izmantoti digitālie mācību līdzekļi, un to īpatsvars mācību procesā turpinās palielināties.
Koronavīrusa izraisītās slimības COVID-19 (turpmāk – COVID-19) pandēmija ir radījusi vēl nepieredzētas izmaiņas un ietekmi uz izglītības nozari un mācību procesu, kuras  dēļ ir notikusi plaša pāreja uz attālinātu un jaukta tipa (apvienojot klātienes un attālināto mācību iespējas) mācīšanu un mācīšanos, lai turpinātu izglītības nodrošināšanu izglītojamajiem. Šī pāreja izglītības un mācību sistēmām ir radījusi dažādus izaicinājumus un iespējas, atklājot digitālās savienojamības nepilnību ietekmi valstī, kā arī nevienlīdzību starp ienākumu grupām un starp pilsētu un laukiem, bet vienlaikus arī parādot izglītības un mācību potenciālu noturības veidošanā un ilgtspējīgas un iekļaujošas izaugsmes veicināšanā, ņemot vērā, ka nabadzības cēloņi var būt gan sociāli, gan individuāli.
Latvijā izsludinātās ārkārtējās situācijas dēļ, kas saistīta ar COVID-19, arvien vairāk tiek pievērsta uzmanība attālinātā mācību procesa nozīmībai formālajā izglītībā, palielinot izglītības pieejamību. Attālinātās mācības ir viena no iespējām izglītojamajam iegūt un attīstīt digitālās prasmes, kas ir viens no pilnveidotā mācību satura obligātajiem elementiem. Ministrija, pamatojoties uz Izglītības likuma 14. panta 45. punktu, ir apstiprinājusi Ministru kabineta 2022. gada 8. februāra noteikumus Nr.111 „Attālināto mācību organizēšanas un īstenošanas kārtība” (turpmāk – Noteikumi par attālināto mācību organizēšanu). Tie paredz kārtību, kādā tiek organizētas un īstenotas attālinātās mācības kā efektīva, kvalitatīva, pilnvērtīga un iekļaujoša klātienes mācības procesa daļa, lai nodrošinātu iespēju izglītojamam apgūt plānotos sasniedzamos rezultātus, attīstot pašvadītas mācīšanās, digitālās pratības, kritiskās domāšanas, problēmrisināšanas un sadarbības caurviju prasmes. Noteikumu mērķis ir pēc Latvijā izsludinātās ārkārtējās situācijas, kas saistīta ar COVID-19, turpināt veiksmīgi iesākto praksi attālināto mācību īstenošanā, tādējādi nodrošinot labās prakses pēctecību, nodrošinot izglītības pieejamību un palielinot attālināto mācību procesa nozīmīgumu formālajā izglītībā. Ar minētā normatīvā akta apstiprināšanu tika izpildīts Atveseļošanas fonda investīciju ieviešanas priekšnosacījums (atskaites punkts Nr. 77): Apstiprināts normatīvais regulējums, kas nosaka kārtību attālināto mācību organizēšanai un īstenošanai. To ievērojot, investīcijas priekšnoteikums informāciju un komunikāciju tehnoloģiju (turpmāk – IKT) saņemšanai tiek noteikta attālināto mācību organizēšana un iekšējās kārtības[1] piemērošana saskaņā ar Noteikumiem par attālināto mācību organizēšanu, lai nodrošinātu attālināto mācību formas iedzīvināšanu praksē ārpus COVID-19 ārkārtējās situācijas regulējuma.
Ir būtiski nošķirt COVID-19 krīzes periodu, kurā nereti nebija iespējams nodrošināt mācības klātienē, un pēckrīzes periodu, kad ir iespējama izvēle, kurām aktivitātēm izmantot attālināto mācīšanos, tai skaitā dažādus tehnoloģiju bagātinātus mācīšanās risinājumus, veicinot valsts izglītības standartos ietverto mērķu sasniegšanu un izglītojamo pašvadītu mācīšanās prasmju attīstību. Ievērojot izglītības iestādes patstāvību izglītības programmas īstenošanā, pedagogu tiesības patstāvīgi izvēlēties un izglītības programmas īstenošanā izmantot dažādas mācību metodes, paņēmienus un mācību līdzekļus un reizē atbildēt par savu darbu, tā mācību metodēm, paņēmieniem un rezultātiem, Noteikumi par attālināto mācību organizēšanu paredz ikvienai izglītības iestādei tiesības patstāvīgi noteikt attālinātajās mācībās katrai izglītības pakāpei un katrai klasei izmantojamo stundu apmēru, ievērojot maksimālo procentuālo sadalījumu.
Gan pilnveidotā mācību satura apguvei, gan attālinātā mācību procesa norisei ir būtisks atbilstošs IKT aprīkojums. COVID-19 izraisītā pandēmija, jo īpaši ir izgaismojusi nevienlīdzību starp dažādām sociālo grupu (trūcīgie, maznodrošinātie, viena pieaugušā ar bērnu un daudzbērnu ģimenes u.c.) tehnoloģisko nodrošinājumu, kas nākotnē rada risku minēto sociālo grupu izglītojamajiem atbilstošai mācību procesa piekļuvei. Lai arī Ministrija ir radusi iespēju pakāpeniskai IKT aprīkojuma iegādei izglītības iestādēm, taču, lai risinātu iepriekšminētā riska iestāšanos ir nepieciešams mērķtiecīgs atbalsts tieši izglītojamajiem no sociāli neaizsargātajām grupām[2].
Izglītības jomā digitālā transformācija ir būtiska, tādējādi Digitālās izglītības rīcības plānā[3] tika uzsvērta atbilstoša tīkla infrastruktūras izveide, lai paātrinātu drošu un kvalitatīvu augstas datu pārraides interneta pieslēguma nodrošinājumu. Izglītības iestādēs ir nepieciešams atbilstošs interneta datu pārraides pieslēgums un IKT aprīkojums, lai pēc iespējas sekmīgāk izmantotu novatoriskus hibrīda mācību modeļus, apvienojot klātienes un attālināto mācību iespējas.  Kā īstermiņa risinājumu interneta pieslēguma jaudas palielināšanai, lai iespējami īsākā termiņā risinātu izglītības iestāžu ierobežotās iespējas mācību procesa (attālināta, tiešsaistes) organizēšanai, Ministrija sadarbībā ar Rīgas Tehniskās Universitātes Rīgas biznesa skolu, sakaru operatoriem (tai skaitā, mobilo sakaru operatoriem), SIA „Mikrotīkls”, SIA „Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”, kā arī Latvijas Pašvaldību savienību noslēdza sadarbības memorandu „Jaudīgs internets ikvienai Latvijas skolai”. Tā ietvaros 2021. gadā tika analizēti individuāli risinājumi vispārējās izglītības iestādēm, izvērtējot esošā interneta pieslēguma nepieciešamās jaudas palielināšanas iespējas, nomainot vai papildinot iekārtas vai tehniskos ātruma ierobežojumus. Primāri atbalsts tika sniegts izglītības iestādēm, kuru interneta pieslēguma jauda bija mazāka par 50 Mbps.
Satiksmes ministrijas pētījuma “Pētījums Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda ieguldījumu priekšnosacījumu izpildei”[4]  (turpmāk – SM pētījums) ietvaros veiktās pašvaldību aptaujas rezultātā secināts, ka augstākā prioritāte ir ātrgaitas interneta pakalpojumu pieejamība izglītības iestādēs. Ātrgaitas optiskais internets pieejams 457 izglītības iestādēs[5] jeb 50,6% no izglītības iestādēm. 445 izglītības iestādēm piekļuves VHCN[6] tīklam šobrīd nav un optiskā pieslēguma izveide būtu viens no risinājumiem (103 gadījumos tuvākais optiskā tīkla piekļuves punkts ir tālāk par 3 km). Kopējais iespējamā optiskā tīkla garums no tuvākā pieejamā optiskā piekļuves punkta līdz 342 izglītības iestādēm ir 166,7 km. Atlikušajām 103 izglītības iestādēm kopīgais iespējamā optiskā tīkla garums sastāda 1087,7 km, un tām izglītības iestādēm SM pētījumā izteikts ieteikums rast alternatīvu pieslēguma risinājumu. 
Izglītībai ir stratēģiska nozīme pašvaldības konkurētspējā un iedzīvotāju piesaistē. Izglītības sistēma saskaras ar vairākiem izaicinājumiem interneta datu pārraides nodrošinājumā pašvaldību un izglītības iestādes līmenī, piemēram:
1) augstas izmaksas pašvaldībām vai ierobežotas iespējas tehnoloģiski attīstīt pēdējās jūdzes pieslēgumu izglītības iestādēm, kurās izglītojamo skaits samazinās vai pašvaldībā ir izglītības iestādes ar mazu izglītojamo skaitu;
2) izglītības iestādes „digitalizācijas pakāpe” ir saistīta ar pašvaldības iespējām novirzīt papildus finansējuma izglītībai;
3) izglītības iestādes dažādos apjomos integrē digitālos mācību līdzekļus mācību procesa apguvē, līdz ar to nepieciešamās interneta datu pārraides jaudas ātrums izglītības iestādēs var atšķirties;
4) no 2023.gada plānots uzsākt centralizētos eksāmenus  organizēt un kārtot elektroniski, kas paredz, ka izglītības iestādei ir jānodrošina iespēja izglītojamiem eksāmenus kārtot izglītības iestādē.
Interneta datu pārraides jaudas palielināšana izglītības iestādēs nodrošinātu šķēršļu mazināšanu  izglītojamajiem, kuriem mājsaimniecībās nav pieejams mācību procesam atbilstošs datu pārraides internets vai ir problēmas nodrošināt interneta pieslēgumu, sniedzot iespēju izglītojamajiem piekļūt un izmantot digitālos mācību līdzekļus un resursus izglītības iestādē. Risinājumi datu pārraides interneta pakalpojuma pieejamības nodrošināšanai ir saistīti ar individuālo vajadzību apzināšanos, tāpēc ir nepieciešams veikt padziļināto analīzi, lai izstrādātu izglītības iestādēm efektīvākos un ekonomiski pamatotus uzlabojuma risinājumus.
Lai nodrošinātu mūsdienīgu un efektīvu mācību procesu, ir būtiski turpināt digitālās transformācijas procesu izglītībā. Iesaistīto pušu apņemšanos šī procesa sekmīgai ieviešanai apliecina arī 2021. gadā noslēgtais sadarbības memorands “Dators katram bērnam”[7], kuru parakstījušās puses vienojušās kopīgi strādāt, lai ikvienam bērnam un skolotājam zināšanu un prasmju apguvei nodrošinātu atbilstošu tehnisko mācību līdzekli – datoru, kā arī katrā pašvaldībā izveidotu atbalsta sistēmu jēgpilnai un efektīvai datoru izmantošanai mācību procesā.


[1] 22.06.2022. IZM nosūtīja vēstuli visām pašvaldībām par attālināto mācību īstenošanu, t.sk. prasību izstrādāt iekšējās kārtības noteikumus par attālināto mācību organizēšanu un īstenošanu.

[2] AF plāna 762.ridkopa

[3] Analītiskais materiāls elektronisko sakaru nozares attīstības plāna 2021.-2027. gadam izstrādei https://www.sam.gov.lv/sites/sam/files/content/p%C4%93t%C4%ABjumi/sm_2020_05_gala-zinojums_26102020_final.pdf ; pirmavots: https://www.digitaleurope.org/resources/the-new-digital-education-action-plan-should-boost-digitals-role-as-enabler-of-innovative-and-flexible-learning/

[4] https://www.sam.gov.lv/lv/media/1391/download

[5] Pētījuma īstenošanas gads: 2020

[6] Platjoslas elektronisko sakaru tīkls, kas nodrošina datu pārraides ātrumu100 Mbiti/s, ir ļoti augstas veiktspējas tīkls jeb VHCN (Very high capacity network).

[7] https://www.izm.gov.lv/lv/jaunums/izglitibas-un-zinatnes-ministre-paraksta-memorandu-dators-ikvienam-bernam
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nav izstrādāts normatīvais regulējums, kādā tiek īstenota Atveseļošanas fonda (turpmāk – AF) plāna investīcija, lai sniegtu atbalstu pašvaldību un valsts dibinātām vispārējās, speciālās un profesionālās izglītības iestādēm un izglītojamiem no sociāli neaizsargātām grupām, tādējādi mazinātu šķēršļus vispārējās izglītības satura apguvei.
Risinājuma apraksts
Atveseļošanas noturības mehānisma reforma 2.3.2.r „Digitālās prasmes sabiedrības un pārvaldes digitālajai transformācijai” sinerģijā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 4.2.1.5. pasākumu „Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē” sekmē Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam definēto 2.2.1.uzdevumu  “Stiprināt vispārējās izglītības iestāžu nodrošinājumu ar mūsdienīgas un kvalitatīvas izglītības īstenošanai nepieciešamajiem resursiem, pilnveidot mācību vidi un infrastruktūru” un sniedz ieguldījumu Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.-2027. gadam 4.4.13.rīcības virziena „Izglītības procesu digitalizācija” īstenošanā. Investīcijas īstenošana paplašinās pilnveidotā mācību satura un tā apguvei nepieciešamo resursu pieejamību izglītojamajiem, kā arī palielinās izglītības iestāžu iespēju sniegt kvalitatīvāku un mūsdienu sabiedrības prasībām atbilstošu izglītības pakalpojumu. Investīcija sniegs tiešu ieguldījumu ES Digitālās stratēģijas mērķu sasniegšanā, uzlabojot savienojamību, digitālās prasmes, palielinot datu pieejamību izglītojamajiem un izglītības iestāžu personālam.
Investīcijas ietvaros plānotā portatīvās datortehnikas iegāde papildinās Eiropas Komisijas iniciatīvu „Atveseļošanās palīdzība kohēzijai un Eiropas teritorijām” jeb REACT-EU, kuras resursi tostarp ir izmantojami investīcijām, kas veicina pāreju uz digitālo ekonomiku, kā arī izglītībai, apmācībai un prasmju attīstīšanai. Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 13.1.2.2. pasākums “Izglītības iestāžu digitalizācija”  tiek finansēts gan no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, gan REACT-EU, lai paaugstinātu mācību efektivitāti un mazinātu nevienlīdzību, ievērojot principu „dators ikvienam bērnam[1]”. 13.1.2.2. pasākuma “Izglītības iestāžu digitalizācija” (turpmāk – 13.1.2.2. pasākums) ietvaros7. - 9. klases izglītojamie  tiks nodrošināti ar portatīvo datortehniku. Pilnvērtīgai mācību procesa nodrošināšanai, paredzot to digitalizācijas plānā par iegādātā IKT aprīkojuma efektīvu izmantošanu, 13.1.2.2. pasākuma ietvaros iegādāto datortehniku var izmantot arī pedagogi un izglītojamie citās klašu grupās. Ņemot vērā, ka AF un 13.1.2.2. pasākuma ietvaros tiks iegādāts līdzīgs IKT aprīkojums (līdzīgs iepirkuma priekšmets), demarkācijas nodrošināšanai sadarbības līgumā tiks definēti portatīvās datortehnikas izmantošanas mērķi un vieta, kā arī finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri nodrošinās portatīvās datortehnikas uzskaiti, tai skaitā izmantojot datoru vienību reģistrēšanas informācijas sistēmu, tiklīdz tā būs funkcionāla.
Lai pilnvērtīgi izmantotu arī no valsts un pašvaldības budžeta, kā arī REACT-EU iniciatīvas ietvaros iegādāto portatīvo datortehnikas sniegtās iespējas izglītības procesa nodrošināšanai, ir nepieciešams atbilstošs datu pārraides internets, lai izmantotu digitālos risinājumus, piemēram, digitālie mācību līdzekļi, platformas u.c., sabalansējot tiešsaistes risinājumus ar klasiskām mācību metodēm un personalizējot izglītības apguvi[2]. Vienlaikus attālināto mācību ieviešana atbilstoši pilnveidotā mācību satura pieejai jau šobrīd ir īstenojama un var sniegt būtisku ieguldījumu caurviju prasmju apguvē, sniedzot iespēju izglītojamajiem elastīgāk attīstīt savas mācīšanās prasmes un nodrošināt individualizētu mācīšanos, tai skaitā iespēju mērķtiecīgi mainīt mācīšanās vidi ārpus izglītības iestādes vides.

Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā īsteno investīciju, finansējuma saņēmēju un sadarbības partnerus, investīcijas mērķi un rādītājus, atbalstāmās darbības, izmaksu attiecināmību, projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumus, kā arī pieejamā atbalsta finansējuma apmēru.
Noteikumu projekts nosaka, ka par investīcijas ieviešanu atbildīga ir Ministrija kā nozares ministrija (turpmāk – nozares ministrija). Uzdevumu izpildē nozares ministrija, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra un Iepirkumu uzraudzības birojs ievēro noteikumu projektā paredzēto un 2021. gada 7. septembra Ministru kabineta noteikumus Nr. 621 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība”.
Projekta iesniedzējs investīcijas ietvaros ir Ministrija, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas kļūst par finansējuma saņēmēju.
Ministrija nodrošina, ka uzdevumi, kurus tā pilda kā nozares ministrija, tiktu nodalīti no tiem uzdevumiem, kurus tā pilda kā finansējuma saņēmējs, kā arī tie nepārklāsies.

Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanā iesaista sadarbības partnerus – pašvaldības un valsts tiešās pārvaldes iestādes, kas ir vispārējās, tai skaitā speciālās izglītības, un profesionālās izglītības iestādes dibinātājs, noslēdzot ar tām sadarbības līgumu. Investīcijas mērķa sasniegšanai pašvaldības var veidot stratēģisko sadarbību ar vispārējās, profesionālās un speciālās izglītības iestādēm, pašvaldību sociālo dienestu, valsts sociālās aprūpes centriem, pašvaldību un privātpersonu dibināto bērnu aprūpes institūcijām.

2005. gada 11. janvāra Ministru kabineta noteikumi Nr. 32 „Noteikumi par sociāli mazaizsargāto personu grupām” definē mazaizsargātas grupas, bet nepastāv spēkā esoša normatīvā regulējuma Latvijā, kas definē „sociāli neaizsargātas grupas”. Noteikumu projekta ietvaros sociāli neaizsargātas grupas ir definētas, balstoties uz mazaizsargāto grupu sarakstu, kā arī uz neaizsargāto grupu vispārīgu raksturojumu[3] ņemot vērā Centrālās statistikas pārvaldes statistisko datu krājumā „Bērni Latvijā” apkopoto informāciju, ka neaizsargātas personas ir fiziski, garīgi vai sociāli nelabvēlīgas personas, kurām ir grūtības apmierināt savas pamatvajadzības un tādēļ var būt nepieciešama īpaša palīdzība. Tādējādi noteikumu projekta un investīcijas mērķa grupa ir pašvaldību un valsts dibinātās vispārējās, profesionālās un speciālās izglītības iestādes (turpmāk – izglītības iestādes) un to izglītojamie no sociāli neaizsargātajām grupām, tai skaitā: ārpusģimenes aprūpē esoši izglītojamie – izglītojamie no valsts sociālās aprūpes centriem, pašvaldību un privātpersonu dibināto bērnu aprūpes institūcijās, izglītojamie audžuģimenēs un aizbildnībā esošie izglītojamie; izglītojamie no trūcīgām ģimenēm; izglītojamie no maznodrošinātām ģimenēm; izglītojamie ar invaliditāti[4]; izglītojamie no viena vecāka ģimenēm[5]’; izglītojamie no daudzbērnu ģimenēm.
Investīcijas mērķi sasniedz, īstenojot noteikumu projektā minētās atbalstāmās darbības un sasniedzot šādus rādītājus:
1. uzraudzības rādītājs: līdz 2023. gada 31.decembrim nodrošinātas 18 333 IKT aprīkojuma vienības mērķa grupai (izglītojamajiem). Mērķa vērtība ir noteikta atbilstoši Ministrijas ierosinātajiem grozījumiem AF plānā;
2. specifiskais rādītājs: līdz 2023. gada 31. decembrim veikts datu apkopojums un analīze par esošā datu pārraides interneta pakalpojuma un iekšēja interneta tīkla nodrošināšanu izglītības iestādēs (turpmāk – priekšizpēte);
Finansējuma saņēmējs, pamatojot uzraudzības rādītāja izpildi, sagatavo kopsavilkuma dokumentu ar izpildi pamatojošo informāciju un pierādījumiem, pievienojot vismaz šādus dokumentus:
1. projekta iepirkuma darba uzdevumā iekļautās tehniskās specifikācijas kopiju un šīs tehniskās specifikācijas atrašanas interneta vietnes adresi;
2. investīcijas īstenošanai noslēgto līgumu kopijas;
3. iegādātās portatīvās datortehnikas vienību sarakstu un to atrašanās vietu kartējumu.

Noteikumu projekts nosaka kopējais investīcijai pieejamais finansējums ir 15 000 000 euro, ko piešķir dotācijas veidā. AF finansējums plānots viena investīcijas projekta „Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs” (turpmāk – projekts) īstenošanai, tai skaitā 11 000 000 euro portatīvās datortehnikas iegādei mācību procesa nodrošināšanai izglītojamajiem no sociāli neaizsargātajām grupām. Projektā plānotajām darbībām un izmaksām maksimālā AF finansējuma intensitāte ir 100 procenti no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām bez pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN).
Projekta īstenošanas rezultātā tiek:
1. sekmēta portatīvās datortehnikas pieejamība mācību procesa nodrošināšanai izglītības iestādēs vispārējās izglītības apguvei koordinētas pašvaldības un izglītības iestādes sadarbības ietvaros;
2. palielināta interneta datu pārraides jauda izglītības iestādēs, tai skaitā nodrošinot izglītības iestāžu iekšējā interneta tīkla uzlabojumus.


[1] 2021. gada 14. maijā parakstīts  sadarbības memorands „Dators ikvienam bērnam”, kura ietvaros cita starpā izvirzīts mērķis līdz 2025. gadam nodrošināt mācību procesam piemērotu datoru katram skolēnam un skolotājam, un datoru iepirkumus organizēt centralizēti, lai panāktu izdevīgākus nosacījumus.

[2] https://www.sam.gov.lv/lv/petijumi#petijums-analitiskais-materials-elektronisko-sakaru-nozares-attistibas-plana-2021-2027-gadam-izstradei

[3] https://inee.org/eie-glossary/vulnerable-groups

[4] Piešķirta invaliditāte vai saskaņā ar 2019.gada 19.novembra MK noteikumiem Nr. 556 „Prasības vispārējās izglītības iestādēm, lai to īstenotajās izglītības programmās uzņemtu izglītojamos ar speciālām vajadzībām” , piemēram, dzirde un redze, disleksija, disgrāfija, diskalkulija u.c.

[5] Atbilstoši izmantota Centrālās statistikas pārvaldes definīcijas: Mājsaimniecība – vairākas personas, kuras dzīvo vienā mājoklī un kopīgi sedz izdevumus, vai viena persona, kura saimnieko atsevišķi. Bērns – persona, kas jaunāka par 18 gadiem. Apgādībā esošs bērns ir persona, kas jaunāka par 18 gadiem, kā arī personas 18–24 gadu vecumā, ja tās ir ekonomiski neaktīvas un dzīvo ar vismaz vienu no vecākiem

Atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumi

Investīcijas ietvaros atbalstāmās darbības ir:
1) portatīvās datortehnikas iegāde mācību procesa nodrošināšanai izglītojamajiem no sociāli neaizsargātajām grupām, izmantojot Elektroniskās iepirkumu sistēmas iepirkuma katalogu, tostarp paredzot atbalstu lietotāju grupu instruktāžām vai mācībām;
2) datu pārraides interneta pakalpojuma un iekšējā interneta tīkla funkcionēšanas uzlabojumi izglītības iestādēs mācību procesa nodrošināšanai, tostarp nepieciešamās priekšizpētes veikšana ekonomiski pamatota uzlabojumu plāna izstrādei un īstenošanai Uzlabojumu nodrošināšanai projekta ietvaros tiek veikta priekšizpēte, kas paredz datu apkopošana un analīzi par esošā datu pārraides interneta pakalpojuma un iekšēja interneta tīkla nodrošināšanu izglītības iestādēs , tai skaitā veicot izglītības iestāžu interneta jaudas mērījumus un esošā tehniskā risinājuma izpēti ar mērķi noteikt iespējas to pilnveidot. Investīcijas ietvaros nav plānots atbalsts interneta pakalpojuma izmaksu segšanai;
3) projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
4) projekta informācijas un publicitātes pasākumi.
Projekta atbalstāmas darbības sekmē investīcijas mērķa un uzraudzības rādītāju sasniegšanu, risinot Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam noteiktos izaicinājumus un problēmas.

Finansējuma saņēmējs veic pasūtījumu portatīvās datortehnikas iegādei, izmantojot Elektroniskās iepirkumu sistēmas iepirkuma katalogu un sadali sadarbības partneriem,  kas ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc finansējuma saņēmēja uzaicinājuma ir noslēguši sadarbības līgumu – atbilstoši finansējuma saņēmēja apstiprinātai kvotai, balstoties uz datiem par izglītojamajiem no sociāli neaizsargātās izglītojamo grupām. Gadījumā, ja pašvaldība vai valsts profesionālās izglītības iestāde sadarbības līgumu nenoslēdz noteiktajā termiņā – 3 mēnešu laikā pēc brīža, kad finansējuma saņēmējs ir nosūtījis uzaicinājumu –, tai paredzētā projekta ietvaros iegādājamā portatīvās datortehnikas kvota tiek proporcionāli novirzīta sadarbības partneriem, kas ir noslēguši sadarbības līgumu ar finansējuma saņēmēju.

Ņemot vērā, ka informācija un dati, tai skaitā personu dati, ir pieejami dažādu informāciju un datu turētāju rīcībā un mērķa grupas izglītojamie var atbilst vairākām mērķa grupas izglītojamo pazīmēm, tāpēc izstrādājot portatīvās datortehnikas kvotu, nepieciešams to ņemt vērā. Tādējādi, finansējuma saņēmējs, aprēķinot kvotu, datus iegūst no šādiem informāciju sistēmu un datu turētājiem:
1) no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra Nepilngadīgo personu atbalsta informācijas sistēmas par ārpusģimenes aprūpē esošajiem izglītojamiem – izglītojamie no valsts sociālās aprūpes centriem, pašvaldību un privātpersonu dibināto bērnu aprūpes institūcijās, izglītojamie audžuģimenēs un aizbildnībā esošiem izglītojamajiem;
2) no sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammas par izglītojamajiem ģimenēs, kurām ir piešķirts no trūcīgās  un maznodrošinātās ģimenes statuss;
3) no Valsts izglītības informācijas sistēmas par izglītojamajiem izglītības iestādēs un izglītojamajiem ar invaliditāti līdz 18 gadu vecumam;
4) no Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas Invaliditātes informatīvās sistēmas par izglītojamajiem ar invaliditāti (personām no 18 gadu vecuma);
5) no Centrālās statistikas pārvaldes par izglītojamajiem viena vecāka ģimenēs un daudzbērnu ģimenēs.  
Noteikumu projekts paredz, ka iepriekš minētās iestādes finansējuma saņēmējam sniedz informāciju Valsts izglītības informācijas sistēmā atbilstoši normatīvajam regulējumam par Valsts izglītības informācijas sistēmu vai savstarpēji vienojoties citā formā 10 darbdienu laikā pēc finansējuma saņēmēja pieprasījuma.

Finansējuma saņēmējs sadarbības partnera kvotu aprēķināta un apstiprina vienu reizi pirms portatīvās datortehnikas sadales. Sadales kvotas izstrādē tiek ņemts vērā, ka Centrālās statistikas pārvaldes dati par izglītojamajiem viena vecāka un daudzbērnu ģimenēs ir apkopojuma veidā, kas iegūti atbilstoši ģimenes kodola noteikšanas algoritmam un ir balstīti uz reģistros pieejamo informāciju par personu radniecību un iedzīvotāju skaita novērtējumā iegūtajiem rezultātiem.

Investīcijas ietvaros pašvaldības un izglītības iestādes nodrošina izglītojamajiem iespēju izmantot portatīvo datortehniku:
1) valsts sociālās aprūpes centros, pašvaldību un privātpersonu dibināto bērnu aprūpes institūcijās;
2) pašvaldību dibinātas vispārējās un speciālās izglītības iestādēs, kā arī pašvaldību un valsts dibinātajās profesionālās izglītības iestādēs, tai skaitā piešķirot portatīvo datortehniku lietošanai ārpus izglītības iestādēm uz noteikto laiku atbilstoši noslēgtajam lietošanas līgumam ar izglītojamā likumisko pārstāvi.

Sadarbības partneri:
1. nodrošina, ka izglītības iestādēs īsteno attālinātās mācības kā izglītības programmas klātienes formas sastāvdaļu no 2022./2023. mācību gada, izstrādājot un ar dibinātāju saskaņojot iekšējos noteikumus par kārtību, kādā izglītības iestādē tiek organizētas un īstenotas attālinātās mācības, cita starpā iekļaujot visus Noteikumu par attālināto mācību organizēšanu 7.3. apakšpunktā minētos nosacījumus. Attālinātās mācības neorganizē Noteikumu par attālināto mācību organizēšanu 4.2.2. un 4.2.3. apakšpunktos minēto programmu izglītojamajiem;
2. izstrādā un apstiprina iekšējās kārtības, kas tostarp nosaka portatīvās datortehnikas piešķiršanas izglītojamajiem lietošanai ārpus izglītības iestādes, juridiskos aspektus un portatīvās datortehnikas piešķiršanas kritērijus, kas paredz šādu sadales prioritāti:
1) ārpusģimenes aprūpē esošiem izglītojamie – izglītojamie no valsts sociālās aprūpes centriem, pašvaldību un privātpersonu dibināto bērnu aprūpes institūcijās, izglītojamie audžuģimenēs un aizbildnībā esošie izglītojamie;
2) izglītojamie no trūcīgām ģimenēm;
3) izglītojamie no maznodrošinātām ģimenēm;
4) izglītojamie ar invaliditāti (piešķirta invaliditāte vai veikts pedagoģiskais vai psiholoģiskais novērtējums un sniegts atzinums);
5) izglītojamie no viena vecāka ģimenēm, ja likumiskais pārstāvis šādu informāciju izglītības iestādei ir iesniedzis;
6) izglītojamie no ģimenēm, kur vispārējo (izņemot pimsskolas posmā), profesionālo vai augstāko izglītību, tostarp ārvalstīs, pamatojoties uz izglītojamā likumisko pārstāvju iesniegto informāciju, iegūst trīs vai vairāk izglītojamie;
7) izglītojamie no ģimenes, kur galvenais ienākumu avots ir sociālie maksājumi vai bezdarbnieka pabalsts, kas nepārsniedz divas minimālās mēnešalgas, ja likumiskais pārstāvis šādu informāciju izglītības iestādei ir iesniedzis;
8) izglītojamie, kuri ir bēgļi vai patvēruma meklētāji, tai skaitā Ukrainas civiliedzīvotāji.
Pašvaldības atsevišķi apzina valsts sociālās aprūpes centros un pašvaldību bērnu aprūpes institūcijās esošo bērnu vajadzības. Pašvaldības un izglītības iestādes apzina mērķa grupas izglītojamos un viņu ģimenes, informējot par atbalsta pieejamību un mazinot risku, ka iesniegums atbalstam būtu vērtējams kā pazemojums. Pašvaldības un izglītības iestādes sadarbībā ar pašvaldības sociālo dienestu, sniedzot atbalstu izglītojamajiem no ģimenēm, kurās var notikt piešķirtās portatīvās datortehnikas izmantošana tam neparedzētiem mērķiem, var nodrošināt tās pieejamību izglītības iestādē.
3. izmanto datoru vienību reģistrēšanas informācijas sistēmu. Ministrija sadarbībā ar Rīgas valstspilsētas aģentūru “Rīgas digitālā aģentūra”, īstenojot Ministrijas projektu „Valsts pārbaudījumu organizēšanas procesa pilnveide”, plāno nodrošināt informācijas sistēmu izglītības procesam nepieciešamās portatīvās datortehnikas reģistrēšanai un izsniegšanai,  lai ģimenēm un izglītojamo likumiskajiem pārstāvjiem atvieglotu pieteikšanās procesu datoru saņemšanai un veiktu efektīvu portatīvās datortehnikas pārvaldību un lietošanas monitoringu. Platformas izveides un uzturēšanas izmaksas projektā nav attiecināmas.
2022. gada 1. jūlijā Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijai tika iesniegts Izglītības likuma grozījumu priekšlikums, kas paredz Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmas izveidi. Sistēmas izveides un datu apstrādes mērķis ir sniegt atbalstu mācību procesa plānošanai, tai skaitā attālinātām mācībām, un nodrošinātu izglītības iestāžu rīcībā esošās datortehnikas un citu tehnoloģisko resursu, kas ir nodoti izglītojamo lietošanā,  lietderīgu un plānotu izmantošanu.
4. nodrošina lietotāju kontu pārvaldību un datoru izmantošanas monitoringu, datoru tehnisko uzturēšanu (datoru konfigurācija, apkope, apdrošināšana, tehnoloģiju savietojamības risinājumi, papildaprīkojums, kur nepieciešams izglītojamajiem ar speciālām vajadzībām), kā arī atbalstu un stimulus lietotāju digitālo prasmju pilnveidei portatīvās datortehnikas efektīvam izmantojumam un pārvaldībai.
Finansējuma saņēmējs, sadarbības partneri un stratēģiskie partneri, veicot portatīvās datortehnikas sadali un apstrādājot personas datus ievēro Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regula Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula), tai skaitā nosaka lomas, datu pārzini un datu apstrādātāju. Datu iegūšanas un apstrādes nepieciešamību pamato šis noteikumu projekts.
Datu pārraides interneta pakalpojuma un iekšējā interneta tīkla funkcionēšanas uzlabojumus pašvaldību un valsts dibinātajās izglītības iestādēs mācību procesa nodrošināšanai veic, balstoties uz projekta ietvaros veiktās priekšizpētes rezultātiem. Tās ietvaros  tiks veikti izglītības iestāžu interneta jaudas mērījumi un esošā tehniskā risinājuma izpēte ar mērķi noteikt pilnveides iespējas. Priekšizpēte aptvers arī digitālo mācību līdzekļu un resursu lietojumu izglītības iestādēs un tiks izstrādāti ieteikumi infrastruktūras uzlabošanai, lai sekmētu attālināto mācību īstenošanu. Rezultātā tiks sagatavots nodevums par pieejamā datu pārraides interneta pakalpojuma un iekšēja interneta tīkla nodrošināšanu izglītības iestādēs, kas ietvers uzlabojumu plānu ieguldījumiem izglītības iestāžu infrastruktūras modernizēšanā, lai sekmētu tiešsaistes mācību līdzekļu integrāciju un dažādus tehnoloģiju bagātinātus mācīšanās risinājumu ieviešanu mācību procesā, balstoties uz izglītības iestāžu vajadzībām un ekonomiski pamatotiem risinājumiem.


Investīcijas attiecināmas izmaksas:
1. portatīvās datortehnikas iegādes izmaksas;
2. mācību izmaksas un ar mācībām saistīto pakalpojumu izmaksas portatīvās datortehnikas lietotājiem un administratoriem, ja nepieciešams;
3. atlīdzības izmaksas ekspertu komandai projekta vadībai un īstenošanai (piemēram, IKT speciālisti, biznesa procesa analītiķi, datu speciālisti, komunikācijas eksperti) uz darba vai uzņēmumu līguma pamata uz noteiktu laiku, tai skaitā normatīvajos aktos noteiktās piemaksas un nodokļi;
4. vietējo un ārvalstu  komandējumu izmaksas. Ir paredzētas iekšzemes un ārvalstu komandējumu un darba braucienu izmaksas, lai nodrošinātu mācību, metodisko, konsultatīvo vai informatīvo atbalstu pašvaldībām un izglītības iestādēm, labās prakses un piemēru pieredzēšanu (arī ārvalstu) un izplatību finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem.
5. pakalpojumu izmaksas šo noteikumu 14.2. un 14.4. apakšpunktā noteiktās darbības īstenošanai, ievērojot normatīvajos aktos publisko iepirkumu jomā noteiktās prasības, tai skaitā ekspertīzes un konsultāciju pakalpojumi, IKT risinājumu ieviešanas, aprīkojuma un iekārtu iegādes un uzstādīšanas izmaksas, licenču vai programmatūras iegādes izmaksas;
6. datu pārraides interneta pakalpojuma un iekšēja interneta tīkla nodrošinājuma izmaksas, tai skaitā tehnoloģisko risinājumu iegādes izmaksas, projektēšanas, būvdarbu veikšanas un izmaksas, kas saistītas ar darbu nodošanu ekspluatācijā, ja tās nav paredzētas līgumā par būvdarbu veikšanu, kā arī citas izmaksas, pamatojoties uz  noteikumu projekta 14.2. apakšpunktā minētās priekšizpētes rezultātiem;
7. zvērināta revidenta audita izmaksas (lai gūtu pārliecību par veikto izmaksu pamatotību, atbilstību īstenošanas nosacījumiem un normatīvo aktu prasību ievērošanai, tai skaitā, konstatējot pieļautā interešu konflikta, dubultā finansējuma, korupcijas un krāpšanas situāciju pazīmju neesamību, kā arī apliecinot sasniegto rezultātu atbilstību projektā plānotajam);
8. citas izmaksas, kas saistītas ar noteikumu projekta 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu, tai skaitā izmaksas, kas nav tieši saistītas ar investīcijas projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus investīcijas projekta veicamo darbību īstenošanai un investīcijas projekta rezultātu sasniegšanai.
Atbilstoši Ministrijas noteiktajai organizatoriskajai struktūrai un funkciju aprakstam AF plāna īstenošanai un uzraudzībai projekta uzraudzības nodrošināšanai, pēc šo noteikumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, nozares ministrija apstiprina iekšējos noteikumus, kas reglamentē projekta īstenošanu, vadību un uzraudzību.
Noteikumu projekts nosaka prasības datu uzkrāšanai Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, tai skaitā informāciju AF īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai un sasniedzamo mērķu uzskaiti projektu ietvaros.
Finansējuma saņēmējam nosaka prasības, lai plānotu projektā paredzētos maksājumus un iepirkumu pārbaudes, lai nodrošinātu, ka tiek glabāta un ir pieejama izdevumus pamatojošā informācija un citi projektu īstenošanai, uzraudzībai un mērķu sasniegšanai būtiski nosacījumi.
Ņemot vērā noslēgto sadarbības memorandu „Dators ikvienam bērnam”, ministrija memoranda padomes sēdēs nozares sniegts informāciju par projekta īstenošanas progresu un sasniegtajiem rezultātiem.
Sadarbības partneri nodrošina projekta rezultātu ilgtspēju, tai skaitā nodrošinot portatīvās datortehnikas un izveidotās infrastruktūras darbību un izmantošanu izglītības mērķiem vismaz 3 (trīs) gadus pēc projekta beigām, kā arī nodrošina projekta ietvaros iegādāto portatīvo datortehniku apdrošināšanu, uzturēšanu, apkopi.

Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris projekta vajadzībām publiskos iepirkumus veic Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, īstenojot atklātas, pārredzamas, nediskriminējošas un konkurenci nodrošinošas iepirkuma procedūras, un, ja vien tas ir iespējams un attiecināms, veic sociāli atbildīgu publisko iepirkumu.
Projekta iesniedzējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Regulas Nr. 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Saskaņā ar AF plāna 1.pielikumu „Nenodarīt būtisku kaitējumu” projektam nav ietekmes uz principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” vides mērķiem.
Investīcijas īstenošanā nav plānota tāda darbību īstenošana, kuru finansēšanai būtu piemērojams valsts atbalsta regulējums, jo atbalsts tiks sniegts vispārējās izglītības sistēmas ietvaros.

Izmaksas investīcijas ietvaros ir attiecināmas no noteikumu projekta spēkā stāšanās. Projektu īsteno līdz 2026. gada 30. jūnijam.

Ievērojot iepriekš minēto, vienlaikus ar noteikumu projektu ir izstrādāts Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts, kas paredz, ka atļaut Ministrijai veikt datortehnikas pasūtījumu, izmantojot Elektroniskās iepirkumu sistēmas iepirkuma katalogu, pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas, lai paredzētu iespēju ātrāk uzsākt projekta darbības, tai skaitā ņemot vērā relatīvi īso projekta īstenošanas laiku datortehnikas iegādei un sadalei.

Ministrija ir veikusi arī risku izvērtējumu, ja datortehnikas pasūtījums tiek veikts pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas. Identificētie būtiskākais risks ir līdz projekta iesnieguma apstiprināšanai veiktie izdevumi netiek attiecināti normatīvo aktu prasību neievērošanas rezultātā. Šī riska iestāšanās varbūtība ir vērtējama kā zema, ņemot vērā, ka  investīcijas īstenošanas noteikumi precīzi nosaka projekta ietvaros attiecināmās izmaksas. Riska mazināšanai Ministrija projekta īstenošanai piesaistīs kvalificētu projekta vadības un īstenošanas personālu.
Lai arī identificēto risku iestāšanās varbūtība ir novērtēta kā zema, tomēr Ministru kabineta protokollēmumā tiek uzdots Ministrijai nekavējoties informēt Ministru kabinetu gadījumā, ja izmaksas, kas investīcijas ietvaros veiktas pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas, varētu netikt vai netiek attiecinātas finansēšanai no AF granta, sagatavojot attiecīgu informatīvo ziņojumu, kurā norādīts detalizēts apraksts par radušos situāciju, neatbilstības rašanās cēloņiem, finansiālo ietekmi, un sniegt fiskāli neitrālus priekšlikumus, veicot finansējuma pārdali starp Ministrijas budžeta programmām/apakšprogrammām, lai nodrošinātu projekta neattiecināto izdevumu segšanu.

Pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) izmaksas, kuras finansējuma saņēmējs norāda projekta iesniegumā un veic projekta ietvaros, nav attiecināmas finansēšanai no AF finansējuma, bet tās finansējuma saņēmējs sedz no valsts budžeta līdzekļiem, ko atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai piešķir no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”. Izmaksas PVN segšanai plānotas indikatīvi 3 000 000 euro.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • izglītojamo likumiskie pārstāvji
Ietekmes apraksts
Īstenojot projektu tiks mazināti šķēršļi vispārējās izglītības satura apguvei, nodrošinot izglītojamos no sociāli neaizsargātām grupām ar portatīvo datortehniku, kā arī palielinot interneta datu pārraides jaudu vispārējās, profesionālās un speciālās izglītības iestādēs kvalitatīvai, jēgpilnai un plānveidīgai digitālo tehnoloģiju izmantošanai mācību procesā. 
Juridiskās personas
  • Pašvaldības, kā arī valsts un pašvaldību dibinātās vispārējās, tai skaitā speciālās, un profesionālās izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Ieviešot projektu, tiks veicināta kvalitatīvākās izglītības apguve, tai skaitā mazinot šķēršļus vispārējās izglītības satura apguvei.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
11 300 000
1 200 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
11 300 000
1 200 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
11 300 000
0
1 200 000
1 500 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
11 300 000
0
1 200 000
1 500 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-11 300 000
0
10 100 000
-300 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-11 300 000
0
10 100 000
-300 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-11 300 000
10 100 000
-300 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar AF plānā definēto 2.3.2.3.i mērķi (FM ir iesniegti grozījumi AF plānā) līdz līdz 2023.gada beigām projekta ietvaros tiks piegādātas 18 333  IKT aprīkojuma vienības. Savukārt, īstenojot atbalstāmās darbības interneta pieejamības uzlabošanai, līdz 2023.gada 31.decembrim tiks veikta priekšizpēte investīciju efektīvākai izmantošanai un līdz 2026.gada jūnija beigām tiks realizēti risinājumi interneta pieejamības nodrošināšanai.

Nozares ministrija saskaņo projekta informāciju ar Ministrijas iekšējo tiesību aktu un atbilstoši tajā norādītajam projekta finansēšanas plānam iesniegs Finanšu ministrijā atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai sagatavotu pieprasījumu piešķirt no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” finansējumu projekta īstenošanai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Kopējo valsts budžeta ieņēmumu summu veido investīcijai ieguldāmais AF finansējums 15 000 000 euro apmērā, tai skaitā 11 000 000 euro portatīvās datortehnikas iegādei mācību procesa nodrošināšanai izglītojamajiem no sociāli neaizsargātajām grupām.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Finansējuma saņēmējs ir IZM.

Kopējo valsts budžeta izdevumu summu veido investīcijai plānotais kopējais projektu attiecināmo izmaksu finansējums, kas sedzams no AF finansējuma (15 000 000 euro). Projekta ietvaros nav attiecināmas PVN izmaksas, bet tās finansējuma saņēmējs segs no valsts budžeta līdzekļiem, ko atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai lūgs piešķirt no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”. Precīzi PVN apmērs būs zināms projektu faktiskās īstenošanas laikā, MK noteikumos ir norādīta minimālā PVN segšanai nepieciešamā summa – 3 000 000 euro, kas noteikta arī šo noteikumu protokollēmumā.


IZM plānotās attiecīgās izdevumu proporcijas dalījumā pa gadiem indikatīvi ir šādas:
a) 2023.gadā: 13 673 000 euro, tai skaitā AF finansējums 11 300 000 euro un valsts budžets PVN segšanai    2 373 000 euro;
b) 2024. gadā: 1 452 000 euro, tai skaitā AF finansējums 1 200 000 euro un valsts budžets PVN segšanai 252 000 euro.
c) 2025. gadā: 1 815 000 euro, tai skaitā AF finansējums 1 500 000 euro un valsts budžets PVN segšanai 315 000 euro.
d) 2026. gadā: 1 060 000 euro, tai skaitā AF finansējums 1 000 000 euro un valsts budžets PVN segšanai 60 000 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
MK noteikumu projekts ietekmē amata vietu skaitu, t.i. plānojot projekta īstenošanu, tiks izvērtēta esošo cilvēkresursu kapacitāte, nepieciešamības gadījumā piesaistot personālu uz darba līguma pamata vai nodrošinot projekta pasākumu īstenošanu ārpakalpojuma ietvaros. Projekta īstenošanas personāls tiks finansēts no projekta līdzekļiem.
Cita informācija
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts. Pēc MK noteikumu projekta spēkā stāšanās Ministrija izstrādās un iesniegs projekta iesniegumu.
Projektam nepieciešamais finansējums tiks pieprasīts no budžeta programmas 80.00.00 „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regula Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regula Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
22.pants
Noteikumu projekta 23.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
22.pants
Noteikumu projekta 31.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
27.pants
Noteikumu projekta 23.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
27.pants
Noteikumu projekta 31.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
34.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 31.3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
nav
Skaidrojums
Noteikumu projekts izstrādāts, ņemot vērā nepieciešamību nekavējoties uzsākt AF plānā paredzētās investīcijas īstenošanu, nodrošinot 2023.gadam noteikto mērķa sasniegšanu.

Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra sēdes protokola Nr.60, 32§ 5. punktam, lai nodrošinātu AF plānā noteikto termiņu ievērošanu un to ietvaros ar Eiropas Komisiju nepieciešamo dokumentu projektu saskaņošanu, Noteikumu projekts izskatīšanai Ministru kabinetā tiek virzīts steidzamības kārtībā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija; Pašvaldības; valsts un pašvaldību dibinātās vispārējās un profesionālās izglītības iestādes, speciālās izglītības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks mazināti šķēršļi vispārējās izglītības satura apguvei, nodrošinot izglītojamos no sociāli neaizsargātajām grupām ar portatīvo datortehniku, kā arī nodrošinot vispārējās, profesionālās un speciālās izglītības iestādes ar interneta pieslēgumu kvalitatīva, jēgpilna un plānveidīga digitālo tehnoloģiju izmantošanai mācību procesā.
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks mazināti šķēršļi vispārējās izglītības satura apguvei, nodrošinot izglītojamos no sociāli neaizsargātām grupām ar portatīvo datortehniku, kā arī palielinot interneta datu pārraides jaudu vispārējās, profesionālās un speciālās izglītības iestādēs  kvalitatīvai, jēgpilnai un plānveidīgai digitālo tehnoloģiju izmantošanai mācību procesā.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Finansējuma saņēmējs sagatavo informāciju par datortehnikas sadalījumu pašvaldībām un valsts profesionālās izglītības iestādēm, balstoties datiem par izglītojamajiem. Sadarbības partneri piešķir datortehniku izglītojamajam, balstoties uz izglītojamā likumiskā pārstāvja pieteikuma.
Apstrādājot personas datus tiek ievērotas Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regula Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula), tai skaitā nosakot lomas, t.i., kurš ir datu pārzinis un apstrādātājs.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks mazināti šķēršļi vispārējās izglītības satura apguvei, nodrošinot izglītojamos no sociāli neaizsargātām grupām ar portatīvo datortehniku, kā arī palielinot interneta datu pārraides jaudu vispārējās, profesionālās un speciālās izglītības iestādēs kvalitatīvai, jēgpilnai un plānveidīgai digitālo tehnoloģiju izmantošanai mācību procesā.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi