Anotācija (ex-ante)

23-TA-3076: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu tekstilizstrādājumiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu prasības ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas tekstilizstrādājumiem (turpmāk - sistēma) izveidošanai un kārtību dokumentu par sistēmas izveidošanu un izpildi sagatavošanu un iesniegšanu Valsts vides dienestam atbilstoši Dabas resursu nodokļa likuma (turpmāk - DRN likums) 9. prim panta otrajā daļā noteiktajam deleģējumam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt prasības sistēmas izveidošanai un kārtību dokumentu par sistēmas izveidošanu un izpildi sagatavošanai un iesniegšanai Valsts vides dienestam.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2024.
Pamatojums
DRN likuma Pārejas noteikumu 43.punkts.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
DRN likuma 9. prim panta otrajā daļā noteiktā deleģējuma izpildei ir jāizstrādā pirmreizējs tiesību akts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
DRN likuma 9. prim panta "Atbrīvojums no nodokļa samaksas par tekstilizstrādājumiem" pirmajā daļā noteikts, ka nodokli par tekstilizstrādājumiem nodokļa maksātājs (turpmāk – nodokļa maksātājs) nemaksā, ja tas nodrošina tekstilizstrādājumu dalītu savākšanu un sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, pārstrādei vai reģenerācijai atbilstoši vides aizsardzības normatīvajos aktos noteiktajām normām. Šo atbrīvojumu nodokļa maksātājs var saņemt, ja izpilda vienu no šī panta pirmās daļas punktos noteiktajām darbībām, proti:

1) ir izveidojis un piemēro sistēmu, iesniedzis Valsts vides dienestam (turpmāk - dienests) finanšu nodrošinājumu un noslēdzis ar dienestu līgumu par sistēmas piemērošanu (turpmāk — apsaimniekošanas līgums);
2) ir noslēdzis ar tekstilizstrādājumu atkritumu apsaimniekotāju (turpmāk – apsaimniekotājs) līgumu par dalību sistēmā.

Balstoties uz augstāk minēto, ir nepieciešams ieviest noteikumus šādas sistēmas izveidošanai, uzraudzībai un kontrolei, un sadarbības nosacījumiem starp apsaimniekotāju un nodokļu maksātāju, kas ietver arī jaunu un lietotu, bet vēl lietojamu tekstilizstrādājumu tirgotājus.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projektā iekļautais Ministru kabineta deleģējums.

Atbilstoši DRN likuma 9. prim panta otrajā daļā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinetam, VARAM ir sagatavojusi noteikumu projektu "Noteikumi par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu tekstilizstrādājumiem" (turpmāk - noteikumu projekts), nosakot:

1) kārtību, kādā apsaimniekotājs vai nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, iesniedz dokumentus, kas apliecina tekstilizstrādājumu atkritumu apsaimniekošanas sistēmas piemērošanu un apsaimniekotāja līgumpartneru piedalīšanos šādas sistēmas darbībā;
2) prasības tekstilizstrādājumu atkritumu apsaimniekošanas sistēmu izveidei un piemērošanai, kā arī prasības nodokļa maksātājam, kas pats izveidojis un piemēro tekstilizstrādājumu atkritumu apsaimniekošanas sistēmu un nemaksā nodokli, un prasības apsaimniekotājiem, kuru līgumpartneri nemaksā nodokli par tekstilizstrādājumiem;
3) kārtību, kādā nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, un apsaimniekotājs iesniedz pusgada pārskatu un auditētu gada pārskatu par tekstilizstrādājumu atkritumu apsaimniekošanu, aprēķināto nodokli, pārskata formu un tajā iekļaujamo informāciju;
4) tekstilizstrādājumu atkritumu dalītās savākšanas un sagatavošanas atkārtotai izmantošanai, pārstrādei vai reģenerācijai apjomu noteikšanas kārtību tekstilmateriālu atkritumu apsaimniekošanas sistēmu ietvaros;
5) tekstilizstrādājumu apsaimniekošanas līguma būtiskos noteikumus;
6) kārtību, kādā Valsts vides dienests pieņem lēmumu par atbrīvojumu no nodokļa samaksas par tekstilizstrādājumiem un izskata pusgada pārskatu un auditētu gada pārskatu par tekstilizstrādājumu atkritumu apsaimniekošanu un aprēķināto nodokli;
7) kārtību, kādā slēdz, groza un izbeidz DRN likuma 9. prim panta pirmajā daļā minēto līgumu, līguma grozīšanas nosacījumus, kā arī gadījumus un kārtību, kādā vienpusēji atkāpjas no šā panta pirmajā daļā minētā līguma;
8) tekstilizstrādājumu klasifikāciju.

2. Sistēmā iekļauto objektu apsaimniekošana.

Šajos noteikumos lietotais termins "tekstilizstrādājums" atbilst DRN likuma 1.panta 16. punktā noteiktajam terminam "tekstilizstrādājums" – "mājsaimniecības tekstilizstrādājums, apģērbs, apģērba gabala un piederumu tekstilizstrādājums, apavi, kā arī apģērba gabals un piederums, kura galvenā sastāvdaļa nav tekstilmateriāls". Tekstilizstrādājumi, uz ko attiecas prasības par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas piemērošanu, ir uzskaitīti šo noteikumu 2.punktā.

Minētie objekti ir noteikti Komisijas 2023.gada 5.jūlija priekšlikuma Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK par atkritumiem (COM(2023) 420 final) IVc pielikumā. Šajā pielikumā dotie nomenklatūras kodi ir noteikti Komisijas 2023.gada 26.septembra īstenošanas regulā (ES) 2023/2364 ar ko groza I pielikumu Padomes Regulai (EEK) Nr. 2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu. Minētie nomenklatūras kodi un tiem atbilstošie produkti doti un klasificēti šo noteikumu 1.pielikumā.

3. Līgumi un līgumpartneri.

Noteikumu projekts nosaka pienākumu apsaimniekotājam un nodokļu maksātajam, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, slēgt līgumu ar dienestu par sistēmas ieviešanu un apsaimniekošanas plāna apstiprināšanu. Dienestam iesniedzamajā plānā apsaimniekotājam ir jāiekļauj informācija par sistēmā esošajiem līgumpartneriem (ražotājiem, t.sk. tirgotājiem, atkritumu pārstrādātājiem un preču labotājiem, kas piedalās apsaimniekotāja veidotajā sistēmā), līdz ar to apsaimniekotājs šos līgumus ar saviem partneriem noslēdz pirms līguma ar dienestu noslēgšanas.

Saskaņā ar Komisijas 2023.gada 5.jūlija priekšlikumā Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK par atkritumiem (COM(2023) 420 final) noteikto skaidrojumu direktīvas grozījumu 22.c panta 6.punkta "a" apakšpunktā, sistēmas ietvaros veidojamais savākšanas punktu tīkls sastāv no savākšanas punktiem, ko ražotāju atbildības organizācijas un atkritumu apsaimniekošanas operatori to vārdā izveidojuši sadarbībā ar vienu vai vairākiem šādiem subjektiem: sociālie uzņēmumi un sociālās ekonomikas struktūras*, izplatītāji, publiskas iestādes vai trešās personas, kas to vārdā vāc noteikumu projekta 2.punktā uzskaitītos lietotos tekstilizstrādājumus, tekstilizstrādājumiem radniecīgos produktus un apavus un to atkritumus, kā arī citi brīvprātīgi savākšanas punkti. Tādējādi sistēmā ir jāiesaistās arī tādām organizācijām kā labdarības un ziedojumu vākšanas organizācijām. Šāda pieeja ir atbalstīta arī biedrības "Zaļā brīvība" 2023.gadā veiktajā pētījumā "Paplašinātas ražotāju atbildības sistēmas (EPR) tekstilizstrādājumiem novērtējums un rekomendācijas šķiroto tekstilizstrādājumu sistēmas īstenošanai Latvijā".

*Sociālajiem uzņēmumiem ir atļauts uzturēt un ekspluatēt pašiem savus atsevišķās savākšanas punktus. Sociālajiem uzņēmumiem un sociālās ekonomikas struktūrām, kas ir daļa no saistītajiem savākšanas punktiem, nav pienākuma savāktos noteikumu projekta 2.punktā uzskaitītos lietotos tekstilizstrādājumus, tekstilizstrādājumiem radniecīgos produktus un apavus, kā arī to atkritumus nodot apsaimniekotājam, bet tiem tad apsaimniekotājam ir jāsniedz informācija par to savāktajiem apjomiem.

Sistēmas ietvaros savākšanas punktos nodotos lietotus tekstilizstrādājumus, tekstilizstrādājumiem radniecīgus produktus un apavus un tekstilizstrādājumu, tekstilizstrādājumiem radniecīgu produktu un apavu atkritumus, savākšanas brīdī uzskata par atkritumiem. Tādējādi apsaimniekotājam šīm personām (visām) jānodrošina bezmaksas savākto lietoto tekstilizstrādājumu un tekstilizstrādājumu atkritumu pieņemšana un transportēšana uz apsaimniekotāja tekstilizstrādājumu atkritumu pāršķirošanas punktu/-iem.

Iesnieguma par sistēmas ieviešanu izskatīšanu un ar to saistīto dokumentu izskatīšanu, kā arī apsaimniekotāja un nodokļu maksātāja, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, sagatavotā pārskata par sistēmas īstenošanu izskatīšanu veic Valsts vides dienests. Dienests attiecīgi arī pieņem lēmumu par apsaimniekošanas līguma starp apsaimniekotāju vai nodokļu maksātāju, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, un dienestu slēgšanu un pārtraukšanu, ja apsaimniekotājs vai nodokļu maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, neizpilda šajā noteikumu projektā noteiktās prasības attiecībā uz sistēmas īstenošanu.

4. Pielikumu saturs.

Noteikumu projektam ir pieci pielikumi:
1. pielikumā dots saraksts ar tekstilizstrādājumiem, uz ko attiecināmas sistēmas prasības;
2. pielikumā noteikts formāts iesniegumam par sistēmas ieviešanu un apsaimniekošanas plāna apstiprināšanu;
3. pielikums satur formātu apsaimniekošanas plānam, ko apsaimniekotājs sniedz dienestam;
4. pielikumā noteikts formāts iesniegumam par izmaiņām līgumpartneru sarakstā;
5. pielikumā noteikts formāts pārskatam par sistēmas īstenošanu viena kalendārā gada ietvaros īstenotajām darbībām attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanu un pārstrādi, komunikācijas pasākumu plāna izpildi un finanšu plāna izpildi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi nav paredzēti.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Biedrības "Zaļā brīvība" 2023.gadā veiktais pētījums "Paplašinātas ražotāju atbildības sistēmas (EPR) tekstilizstrādājumiem novērtējums un rekomendācijas šķiroto tekstilizstrādājumu sistēmas īstenošanai Latvijā".
Apraksts
Pētījums pieejams: https://wastetoresources.varam.gov.lv/en/results?year=2023

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Sabiedrība kopumā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam būs pozitīva ietekme uz Latvijas tautsaimniecību – tiks samazināti kopējie sadzīves atkritumu poligonos apglabājamo atkritumu apjomi un palielināti atkritumu atkārtotas izmantošanas apjomi, kā arī paildzināts sadzīves atkritumu poligonu izmantošanas laiks.
Juridiskās personas
  • Atkritumu apsaimniekotāji
Ietekmes apraksts
Nodokļa maksātājam ir jāveido ražotāja paplašinātās atbildības sistēma vai jāslēdz līgums ar ražotāja paplašinātās atbildības komersantu. Attiecīgi nodokļa maksātājam ir jānodrošina cilvēkresursi ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidei vai līguma par dalību ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā prasību nodrošināšanai. Būtiska ietekme uz administratīvo slogu sagaidāma nav, bet pašlaik skaitlisks ietekmes novērtējums nav nosakāms.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Valsts vides dienests noteikumu projektā paredzētos uzdevumus īstenos tam piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks pievienota.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks pievienoti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Papildu pienākumi attiecībā uz RAS izveidošanas pieteikumu un ikgadējo pārskatu izskatīšanu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Samazināsies tekstilmateriālu izstrādājumu atkritumu daudzums.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi