Anotācija (ex-ante)

21-TA-568: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā pārtraucama elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšana" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīvas Nr.2018/1972/ES par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – Direktīva) 124.pants.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt elektronisko sakaru nozares pakalpojumu regulējumu, nodrošinot atbilstību Direktīvas un Elektronisko sakaru likuma (turpmāk - ESL) (stājās spēkā 2022.gada 29.jūlijā) prasībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 22.panta piektajā daļā noteikts, ka sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā var pārtraukt sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu tiem lietotājiem, kuri nav samaksājuši par saņemtajiem sabiedriskajiem pakalpojumiem vai nav izpildījuši citas saistības pret sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2001.gada 3.jūlija noteikumu Nr.298 “Kārtība, kādā pārtraucama sabiedrisko pakalpojumu sniegšana” (turpmāk – Noteikumi) III daļa, kas noteica gadījumus un kārtību, kādā tiek pārtraukta elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšana, zaudēja spēku 2022.gada 28.augustā. Izvērtējot Noteikumus, tika konstatēts, ka ir nepieciešamas būtiskas izmaiņas Noteikumos lietotajā terminoloģijā, kas neatbilst ESL un Direktīvai, nepieciešams ieviest Direktīvas prasības, kā arī nepieciešams vienkāršot procedūru, kādā pārtraukt sniegt elektronisko sakaru pakalpojumu galalietotāja parāda dēļ vai neizpildot citas elektronisko sakaru pakalpojumu līguma saistības.  
Risinājuma apraksts
Lai ieviestu Direktīvas prasības un nodrošinātu skaidrāku, saprotamāku un vienkāršāku elektronisko sakaru nozares regulējumu attiecībā par kārtību, kādā pārtrauc sniegt elektronisko sakaru pakalpojumu galalietotāja parāda dēļ vai neizpildot citas elektronisko sakaru pakalpojumu līguma saistības, ir lietderīgi izstrādāt Noteikumu projektu.
Ņemot vērā grozījumu apjomu, kā arī, lai nodrošinātu elektronisko sakaru nozari regulējošo tiesību normu iekļaušanu elektronisko sakaru nozari specifiski regulējošos normatīvajos aktos, nav lietderīgi veikt grozījumus Noteikumos, tādēļ ir izstrādāts Noteikumu projekts.
Direktīvas VI pielikuma “e” apakšpunkts noteic, ka dalībvalstis atļauj konkrētus pasākumus, kam jābūt samērīgiem, nediskriminējošiem un atklātiem, lai segtu neapmaksātus rēķinus, ko izdevuši pakalpojumu sniedzēji. Minētie pasākumi ir paredzēti, lai nodrošinātu to, ka galalietotājiem iepriekš izsniedz pienācīgu brīdinājumu par vēlāku pakalpojuma pārtraukšanu vai atvienošanu.      Izņemot krāpniecības gadījumus, gadījumus, ja rēķinu samaksa ir pastāvīgi kavēta vai nenotiek vispār minētie pasākumi, ciktāl tas ir tehniski iespējams, nodrošina, ka jebkura pakalpojuma pārtraukšana aprobežotos ar attiecīgo pakalpojumu. Atvienošana par rēķinu nemaksāšanu notiek tikai pēc pienācīga brīdinājuma galalietotājiem. Dalībvalstis var ļaut ierobežota pakalpojuma posmu pirms pilnīgas atvienošanas, un tā laikā ir atļauti izsaukumi, par ko galalietotājiem nav jāmaksā (piemēram, izsaukumi uz numuru “112”), un minimāls interneta piekļuves pakalpojumu līmenis, ko noteikušas dalībvalstis, ņemot vērā apstākļus valstī.

Noteikumu projekta 1.punktā ir noteikts, ka noteikumi nosaka kārtību, kādā elektronisko sakaru komersants (turpmāk – komersants) var pārtraukt elektronisko sakaru pakalpojumu (turpmāk – pakalpojums) sniegšanu tam galalietotājam, kurš nav samaksājis par saņemtajiem pakalpojumiem vai nav izpildījis citas saistības pret komersantu.

Noteikumu projektā ir ietvertas šādas būtiskākās izmaiņas:
- ieviesta terminoloģija atbilstoši ESL un Direktīvai;
- vienkāršota kārtība, saglabājot, ka elektronisko sakaru komersantam ir pienākums pienācīgi informēt galalietotāju par elektronisko sakaru pakalpojumu pārtraukšanu galalietotāja parāda dēļ vai neizpildot citas saistības;
- noteikta paziņojumā ietveramā informācija vai norāde, kur pieejama informācija.

1. Terminoloģija
Noteikumos ir lietots vēsturiskais apzīmējums “telekomunikācijas”, kas šobrīd atbilstoši ESL un Direktīvai ir “elektroniskie sakari”, tādējādi Noteikumu projektā tiek lietots atbilstošs elektronisko sakaru nozares apzīmējums.
Saskaņā ar ESL 1.pantā lietotajiem terminiem ESL vairs neparedz lietot terminu “lietotājs”, attiecīgi Noteikumu projektā saskaņā ar ESL 1.panta pirmās daļas 22.punktu, ir ieviests termins “galalietotājs”.
Noteikumu projektā ir precīzi lietots elektronisko sakaru komersanta, elektronisko sakaru pakalpojuma un elektronisko sakaru pakalpojumu līguma termins.
Ņemot vērā minēto, Noteikumu projektā ir ieviesta un lietota ESL un Direktīvai atbilstoša terminoloģija.

2.Vienkāršota kārtība
Noteikumu projektā ir vienkāršota procedūra pakalpojuma pārtraukšanai galalietotāja parāda dēļ vai neizpildot citas saistības pret komersantu. Tomēr svarīgi ir nodrošināt, ka komersants pirms pakalpojumu pārtraukšanas pienācīgi informē galalietotāju. Noteikumu projektā nav noteikts specifisks informēšanas veids, kā komersants informē galalietotāju. ESL 36.panta pirmā un otrā daļa noteic, ka komersanta un galalietotāja savstarpējās tiesības, pienākumus un atbildību nosaka elektronisko sakaru pakalpojuma līgums. Elektronisko sakaru pakalpojuma līgumu noslēdz rakstveidā vai elektroniski. Tādējādi komersants un galalietotājs, slēdzot elektronisko sakaru pakalpojuma līgumu, vienojas par abām pusēm piemērotāku saziņas veidu arī attiecībā uz paziņojuma nosūtīšanu par pakalpojuma pārtraukšanu galalietotāja parāda dēļ vai neizpildot citas līguma saistības.

3.Pakalpojuma pārtraukšanas kārtība un nosacījumi

3.1. Noteikumu projekts paredz, ka komersants pirms pilnīgas pakalpojumu sniegšanas pārtraukšanas un elektronisko sakaru pakalpojuma līguma izbeigšanas rakstiski brīdina galalietotāju. Noteikumu projekta 2.punkts paredz, ka komersants paziņojumu par pakalpojuma sniegšanas pārtraukšanu nosūta vismaz 10 dienas pirms pakalpojuma sniegšanas pārtraukšanas, ja līgumā nav paredzēta cita kārtība. Attiecīgi tiek norādīts konkrēts un precīzs datums vai termiņš, kad pakalpojumu sniegšana tiks pārtraukta.

Noteikumu projekta 2.punktā ir noteikts, kāds minimālais informācijas apjoms ir jāietver paziņojumā vai paziņojumā norādītajā vietā, kur pieejama informācija:
- rēķina numurs vai periods, par kuru nav veikta samaksa;
- nesamaksātā parāda apmērs;
- datums, līdz kuram vai periods kurā parāds apmaksājams atbilstoši elektronisko sakaru pakalpojumu līgumā (turpmāk – līgums) noteiktajai pakalpojuma apmaksas kārtībai;
- datums vai termiņš, kurā komersants pārtrauc galalietotājam sniegt pakalpojumu, ja galalietotājs parādu nesamaksā paziņojumā noteiktajā apmērā un termiņā;
- informāciju par galiekārtu kompensācijas izmaksu vai nodošanu komersantam. 

Ņemot vērā minēto, saskaņā ar Noteikumu projekta 2.punktu komersantam ir pienākums paziņojumā norādīt informāciju vai vietni, kur informācija pieejama par konkrētu termiņu un datumu līdz kuram galalietotājam ir jāsamaksā parāds, kā arī datumu, kad komersants pārtrauks sniegt pakalpojumu.

3.2. Noteikumu projekta 4.punkts noteic, ka komersants parāda samaksas gaidīšanas laikā, pirms pilnīgas pakalpojumu sniegšanas pārtraukšanas, galalietotājam nodrošina bezmaksas ārkārtas gadījuma saziņu, kā arī no 2023.gada 1.marta platjoslas interneta piekļuves pakalpojumu Latvijā ar pieslēguma ātrumu, kas nav zemāks par līgumā norādīto minimālo garantēto pieslēguma ātrumu,  ievērojot līgumā noteikto datu apjomu.

Saskaņā ar Direktīvas VI pielikuma “e” apakšpunktu un ESL 19.panta otrās daļas 11.punktu, 13.punkta “b” apakšpunktu un trešās daļas 3.punktu komersantam ir pienākums bez maksas nodrošināt eZvana izsaukuma maršrutēšanu uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukuma numuru “112”, nepārtrauktu iespēju sazināties ar ārkārtas palīdzības dienestiem, izsaukuma un īsziņas nosūtīšanu uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukuma numuru “112”, kā arī nepārtrauktu iespēju saņemt galalietotājam adresētu sabiedrībai paredzētu brīdinājumu. Tādējādi Noteikumu projekta 4.punkts paredz, ka komersants parāda samaksas gaidīšanas laikā, pirms pilnīgas pakalpojumu sniegšanas pārtraukšanas, galalietotājam nodrošina bezmaksas izsaukumus uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukuma numuru un platjoslas interneta piekļuves pakalpojumu Latvijā ar pieslēguma ātrumu, kas nav zemāks par līgumā norādīto minimālo garantēto pieslēguma ātrumu vai minimālo interneta piekļuves pakalpojuma līmeni. Proti, kas nepieciešams sociālai un ekonomiskai līdzdalībai sabiedrībā, piemēram, e-pārvaldes pakalpojumi, internetbanka, darba meklēšana, e-pasts, sociālie plašsaziņas līdzekļi, izglītības rīki tiešsaistē u.c.

3.3. Noteikumu projekta 5. punkts paredz, ka parāda gaidīšanas laikā galalietotājs maksā par parāda gaidīšanas laikā sniegto pakalpojumu, ja šāda maksa ir noteikta līgumā. 

3.4. Noteikumu projekts noteic, ka komersants pakalpojumu sniegšanu atjauno piecu darbdienu laikā pēc apliecinājuma saņemšanas par visu paredzēto maksājumu veikšanu. Noteikumu projekta 8.punkts paredz, ja galalietotājs parādu samaksā pēc šo noteikumu 2.4.apakšpunktā norādītā termiņa vai pārtrauc līgumā noteikto saistību neievērošanu pēc šo noteikumu 6.3.apakšpunktā norādītā termiņa, un komersants ir pārtraucis galalietotājam sniegt pakalpojumu, komersants līgumā noteiktā termiņā, ja vien līgums nav izbeigts, ne vēlāk kā piecu darbadienu laikā atjauno galalietotājam pakalpojumu sniegšanu.

3.5. Noteikumu projekta 9.punkts paredz komersantam tiesības paredzēt līgumā ar galalietotāju īpašus gadījumus, kad komersants var pārtraukt sniegt pakalpojumus galalietotājam bez iepriekšējas brīdināšanas.
Piemēram, šobrīd komersantu līgumos ir noteikti vairāki gadījumi, kad komersants var pārtraukt sniegt pakalpojumus galalietotājam bez iepriekšējas brīdināšanas:
1) galalietotājs saņēmis pakalpojumus, pārsniedzot noteikto kredītlimitu, komersanta noteikto pakalpojumu apjomu vai iemaksāto garantijas depozītu;
2) galalietotājs sniedzis nepatiesu informāciju vai ir maldinājis komersantu, vai noslēdzis līgumu ar viltu;
3) komersantam ir pamatotas aizdomas par pakalpojumu prettiesisku izmantošanu, tostarp prettiesiska satura informācijas izplatīšanai, komerciālu paziņojumu aizliegtai sūtīšanai, darbībām, kas aizskar citu personu tiesiskās intereses, intelektuālā īpašuma tiesības, nevēlamai saziņai u.tml.;
4) galalietotāja pieslēguma numurs vai iekārta ir izmantota, lai radītu traucējumus komersantam, citiem galalietotājiem vai elektronisko sakaru tīkliem, citu elektronisko sakaru komersantu sakaru plūsmas novirzīšanai komersanta tīklā vai galalietotāja ierosinātu sakaru plūsmu novirzīšanai caur komersanta tīklu uz citiem tīkliem, ir pārkāpti pakalpojumu godīgas lietošanas noteikumi;
5) saņemtā SIM karte, iekārta, pieslēguma numurs vai komersanta sniegtie pakalpojumi tiek izmantoti elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai vai signālu pārraidei trešajām personām ar vai bez atlīdzības;
6) galalietotājs vai Valsts policija lūdz bloķēt SIM karti un/vai ierīces IMEI kodu;
7) galalietotājs pakalpojuma saņemšanai lieto tādas ierīces, kuras Latvijā nav atļauts lietot;
8) un citos komersanta un galalietotāja līgumā paredzētos izņēmuma gadījumos.

Attiecībā pret gala lietotājiem, kas ir patērētāji, līguma noteikumi nedrīkst būt netaisnīgi, ņemot vērā, patērētāju tiesības reglamentējošo aktu prasības.

3.6. Noteikumu projekta 10.punktā ir noteikts, ka par laikposmu, kad pakalpojumu sniegšana pārtraukta galalietotāja parāda dēļ, komersants galalietotājam aprēķina:
- abonēšanas maksu par laiku, kad pakalpojums bija pārtraukts;
- maksu par pakalpojuma atjaunošanu, ja pakalpojuma atjaunošanai nepieciešama pakalpojuma pieslēguma punkta ierīkošana vai elektronisko sakaru tīkla iekārtas uzstādīšana pakalpojuma saņemšanai.

Ņemot vērā minēto un ievērojot, ka tīkla uzturēšana nepieciešama neatkarīgi no pakalpojuma esamības, komersants galalietotājam, par laika posmu pēc parāda apmaksas termiņa līdz pakalpojuma pārtraukšanai, aprēķina abonēšanas maksu un maksu par pakalpojuma atjaunošanu, ja pakalpojuma atjaunošanai nepieciešama pakalpojuma pieslēguma punkta ierīkošana vai elektronisko sakaru tīkla iekārtas uzstādīšana pakalpojuma saņemšanai.

3.7. Noteikumu projekta 5.punktā ir saglabāta prasība, ka komersants vismaz 30 dienas pirms pakalpojumu sniegšanas pārtraukšanas nosūta galalietotājam paziņojumu, ja galalietotājs neievēro citas līgumā noteiktās saistības. Noteikumu projekta 5.punktā ir precizēta informācija, kas ir jāiekļauj šajā paziņojumā vai vietnē, kur pieejama paziņojumā minētā informācija:
- līguma punktu un nosacījumu, kuru galalietotājs nav ievērojis;
- informāciju galalietotājam, par veicamajām darbībām, lai pakalpojuma sniegšana netiktu pārtraukta;
- datumu vai termiņu, kurā komersants pārtrauc galalietotājam sniegt pakalpojumu, ja galalietotājs turpina neievērot līgumā noteiktās saistības;
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • jebkura persona (galalietotājs), kura izmanto elektronisko sakaru pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • nozares komersanti
Ietekmes apraksts
Paredzama pozitīva tiesiskā regulējuma ietekme uz nozares komersantiem, jo tiks precizēts normatīvais regulējums, nodrošinot atbilstību ESL un Direktīvai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīvas Nr.2018/1972/ES par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (pārstrādāta redakcija)[publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” L 321, 17.12.2018.] VI pielikuma A daļas “e” punkts pārņemts pilnībā, projekts stingrākas prasības neparedz.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Satiksmes ministrija, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/7bbd7ad2-35b3-4025-8f2a-e3ef1c561fa9/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi