25-TA-2138: Saeimas lēmumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par termiņa pagarināšanu Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalībai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas vadītajā starptautiskajā operācijā Kosovā (KFOR)" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību I sadaļa "Droša Latvija". Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanas pasākums Nr. 1.8. ar darbības rezultātu - "Nodrošināt NBS iesaisti NATO, Eiropas Savienības un ANO starptautiskajās militārajās misijās un operācijās, kā arī citās sabiedroto militārajās iniciatīvās un militārajos formātos."
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Saeimas lēmuma projekts sagatavots, lai varētu turpināt Latvijas Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk – NBS) karavīru dalību Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (turpmāk – NATO) starptautiskajā operācijā Kosovā (Kosovo Force – KFOR) pēc 2025.gada 31.decembra.
Spēkā stāšanās termiņš
31.12.2025.
Pamatojums
Saeimas 2023. gada 7. septembrī pieņemtais lēmums "Par termiņa pagarināšanu Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalībai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas vadītajā starptautiskajā operācijā Kosovā (KFOR)" nosaka NBS dalību operācijā līdz 2025.gada 31.decembrim.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
NBS dalība KFOR noris saskaņā ar Saeimas 2023. gada 7.septembrī pieņemto lēmumu, kas nosaka NBS dalību operācijā uz laiku līdz 2025. gada 31. decembrim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Balstoties uz Apvieno Nāciju Organizācijas (ANO) Drošības padomes 1999. gada 10. jūnija rezolūciju Nr. 1244 (1999), Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) vadītā operācija Kosovā (Kosovo Force – KFOR) tika uzsākta 1999. gada jūnijā pēc ilgstoša starpetniska konflikta un vardarbības Balkānu reģionā.
KFOR galvenie uzdevumi ir: (1) drošas vides izveide un uzturēšana, kas garantē pārvietošanās brīvību visā Kosovas teritorijā visiem pilsoņiem neatkarīgi no viņu etniskās izcelsmes; (2) atbalstīt un koordinēt starptautiskās humānās palīdzības centienus; (3) atbalstīt un koordinēt Kosovas drošības spēku pilnveidi; (4) atbalstīt miermīlīgas, stabilas, demokrātiskas un daudz etniskas Kosovas attīstību.
Lai gan kopumā politiskā, ekonomiskā, etniskā un drošības situācija šobrīd Kosovā, salīdzinot ar 1999. gadu, ir būtiski uzlabojusies sakarā ar nacionālo reformu īstenošanu valsts iekšienē, tā joprojām ir nestabila un trausla sakarā ar problēmām valsts iekšienē, ko raksturo politiskā polarizācija un fragmentācija, zema opozīcijas un sabiedrības uzraudzības efektivitāte, vēlēšanu boikoti, korupcijas apkarošanas un novēršanas iekārtas ierobežota efektivitāte u.c., kas bieži rezultējas vardarbībā. Turklāt to pastiprina nopietns politisks saspīlējums ar Serbiju, kas ir savstarpēji saistīts ar minētajām problēmām valsts iekšienē. Šie apsvērumi būtiski apgrūtina Kosovas integrāciju Eiropas Savienībā (ES) un citās starptautiskās organizācijās.
Pašreiz KFOR spēkos dien ap 4741 karavīriem (uz 2025.g. septembri) no 33 valstīm no kurām 28 ir NATO dalībvalstis un 5 ir partnera valstis.
Latvijas Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk – NBS) dalība KFOR šobrīd noris saskaņā ar Saeimas 2023. gada 7. septembrī pieņemto lēmumu, kas noteica NBS dalību operācijā uz laiku līdz 2025. gada 31. decembrim, nosūtot uz operācijas rajonu vieglās kājnieku rotas līmeņa vienību, kas integrēta ASV vadītajā daudznacionālajā bataljonā
Saskaņā ar Latvijas ārpolitikas un attīstības sadarbības prioritātēm Latvijai kopumā ir būtiska Rietumbalkānu reģiona stabilizēšana un integrēšana ES politiskajā, ekonomiskajā, sociālajā un arī drošības telpā. Tiesiskas un demokrātiskas valsts izveide Kosovā vēl joprojām ir procesā. Ņemot vērā, ka Kosova ir potenciālā kandidātvalsts pievienošanās sarunām ar ES, lai veicinātu ES iekšējo, ārējo drošību, kā arī ES jēgpilnu paplašināšanos un integrāciju, ir svarīgi turpināt Latvijas dalību KFOR, kas ir starptautiski pamanāms un vērtīgs ieguldījums ES drošībā.
ASV ir ilggadējs, svarīgs Latvijas stratēģiskais partneris un sabiedrotais, kam ir nozīmīga loma Latvijas drošības stiprināšanā. Latvijas partnerības stiprināšana ar ASV šajā formātā ir būtiska gan reģionālās, gan arī transatlantiskās drošības stiprināšanā. No politiskā viedokļa Latvijas apņemšanās turpināt sniegt atbalstu stratēģiskajam partnerim ASV tiek augsti novērtēta.
Šobrīd Latvija piedalās operācijā RC-E (Regional Command – East) Amerikas Savienoto Valstu (ASV) vadītajā daudznacionālajā bataljonā vienas vieglās kājnieku rotas sastāvā. Kontingenta skaitliskais sastāvs šobrīd ir 142 karavīri un tas nepārsniegs 160 karavīrus. Galvenie Latvijas kontingenta uzdevumi ir patrulēšana, savu spēku aizsardzība (Force Protection – FP), savu kaujas spēju uzturēšana (pašapmācība) un ātrās reaģēšanas spēku uzdevumu pildīšana.
Latvijas dalība KFOR nodrošina iespēju NBS turpināt taktisko sadarbību un savietojamību ar NATO un partnervalstu bruņotajiem spēkiem operācijas rajonā, kā arī pilnveidot savas militārās spējas, pildot uzdevumus dažādos operāciju rajonos. Dalība NATO starptautiskajās operācijās apliecina, ka Latvija ir ne tikai drošības garantiju patērētājs, bet arī sniedzējs.
KFOR galvenie uzdevumi ir: (1) drošas vides izveide un uzturēšana, kas garantē pārvietošanās brīvību visā Kosovas teritorijā visiem pilsoņiem neatkarīgi no viņu etniskās izcelsmes; (2) atbalstīt un koordinēt starptautiskās humānās palīdzības centienus; (3) atbalstīt un koordinēt Kosovas drošības spēku pilnveidi; (4) atbalstīt miermīlīgas, stabilas, demokrātiskas un daudz etniskas Kosovas attīstību.
Lai gan kopumā politiskā, ekonomiskā, etniskā un drošības situācija šobrīd Kosovā, salīdzinot ar 1999. gadu, ir būtiski uzlabojusies sakarā ar nacionālo reformu īstenošanu valsts iekšienē, tā joprojām ir nestabila un trausla sakarā ar problēmām valsts iekšienē, ko raksturo politiskā polarizācija un fragmentācija, zema opozīcijas un sabiedrības uzraudzības efektivitāte, vēlēšanu boikoti, korupcijas apkarošanas un novēršanas iekārtas ierobežota efektivitāte u.c., kas bieži rezultējas vardarbībā. Turklāt to pastiprina nopietns politisks saspīlējums ar Serbiju, kas ir savstarpēji saistīts ar minētajām problēmām valsts iekšienē. Šie apsvērumi būtiski apgrūtina Kosovas integrāciju Eiropas Savienībā (ES) un citās starptautiskās organizācijās.
Pašreiz KFOR spēkos dien ap 4741 karavīriem (uz 2025.g. septembri) no 33 valstīm no kurām 28 ir NATO dalībvalstis un 5 ir partnera valstis.
Latvijas Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk – NBS) dalība KFOR šobrīd noris saskaņā ar Saeimas 2023. gada 7. septembrī pieņemto lēmumu, kas noteica NBS dalību operācijā uz laiku līdz 2025. gada 31. decembrim, nosūtot uz operācijas rajonu vieglās kājnieku rotas līmeņa vienību, kas integrēta ASV vadītajā daudznacionālajā bataljonā
Saskaņā ar Latvijas ārpolitikas un attīstības sadarbības prioritātēm Latvijai kopumā ir būtiska Rietumbalkānu reģiona stabilizēšana un integrēšana ES politiskajā, ekonomiskajā, sociālajā un arī drošības telpā. Tiesiskas un demokrātiskas valsts izveide Kosovā vēl joprojām ir procesā. Ņemot vērā, ka Kosova ir potenciālā kandidātvalsts pievienošanās sarunām ar ES, lai veicinātu ES iekšējo, ārējo drošību, kā arī ES jēgpilnu paplašināšanos un integrāciju, ir svarīgi turpināt Latvijas dalību KFOR, kas ir starptautiski pamanāms un vērtīgs ieguldījums ES drošībā.
ASV ir ilggadējs, svarīgs Latvijas stratēģiskais partneris un sabiedrotais, kam ir nozīmīga loma Latvijas drošības stiprināšanā. Latvijas partnerības stiprināšana ar ASV šajā formātā ir būtiska gan reģionālās, gan arī transatlantiskās drošības stiprināšanā. No politiskā viedokļa Latvijas apņemšanās turpināt sniegt atbalstu stratēģiskajam partnerim ASV tiek augsti novērtēta.
Šobrīd Latvija piedalās operācijā RC-E (Regional Command – East) Amerikas Savienoto Valstu (ASV) vadītajā daudznacionālajā bataljonā vienas vieglās kājnieku rotas sastāvā. Kontingenta skaitliskais sastāvs šobrīd ir 142 karavīri un tas nepārsniegs 160 karavīrus. Galvenie Latvijas kontingenta uzdevumi ir patrulēšana, savu spēku aizsardzība (Force Protection – FP), savu kaujas spēju uzturēšana (pašapmācība) un ātrās reaģēšanas spēku uzdevumu pildīšana.
Latvijas dalība KFOR nodrošina iespēju NBS turpināt taktisko sadarbību un savietojamību ar NATO un partnervalstu bruņotajiem spēkiem operācijas rajonā, kā arī pilnveidot savas militārās spējas, pildot uzdevumus dažādos operāciju rajonos. Dalība NATO starptautiskajās operācijās apliecina, ka Latvija ir ne tikai drošības garantiju patērētājs, bet arī sniedzējs.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā pieaugošo saspīlējumu pie Eiropas robežām un nepieciešamību situāciju stabilizēt, kā arī Latvijas apņemšanos pildīt saistības attiecībā pret NATO un saviem partneriem, NBS dalību operācijā ar Saeimas lēmumu nepieciešams pagarināt uz laiku līdz 2027. gada 31.decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Latvijas dalība KFOR nodrošina iespēju NBS turpināt taktisko sadarbību un savietojamību ar NATO un partnervalstu bruņotajiem spēkiem, pilnveidot savas militārās spējas, kā arī no politiskā viedokļa šāda atbalsta sniegšana ASV tiek augsti novērtēta un ir liels ieguvums.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Aizsardzības ministrija nodrošinās Latvijas saistības atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem budžeta programmas 22.00.00 "Nacionālie bruņotie spēki" apakšprogrammas 22.10.00 “Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums” un apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Saskaņā ar Saeimas 2023.gada 7.septembra lēmumu “Par termiņa pagarināšanu Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalībai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas vadītajā starptautiskajā operācijā Kosovā (KFOR)”, NBS piedalās operācijā līdztekus 27 NATO dalībvalstīm un 5 tās partnervalstīm, apliecinot apņemšanos īstenot (ANO) Drošības padomes 1999. gada 10. jūnija rezolūcijā Nr. 1244 (1999) ietvertos mērķus.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
- Aizsardzības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
