Anotācija (ex-ante)

24-TA-1324: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana"" (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties u0z:
- Ministru kabineta 2024.gada 2.maija (prot. Nr. 18 55. §) rīkojumu Nr.338  “Par Pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024. - 2026. gadam” (turpmāk – Pasākumu plāns);
- likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 64. pantu;
- Ministru kabineta 2024.gada 30.aprīļa sēdē (prot. Nr. 18 55. §, 3.1.1., 3.2.2., 3.3.3. un 3.3.4. apakšpunkts un 4.punkts) doto uzdevumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt finansējumu, lai  kāpinātu Valsts policijas tehnoloģisko nodrošinājumu efektīvai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšanai, tostarp datu analītikai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kibernoziegumu apkarošanas pārvaldes viena no funkcijām ir plānot, koordinēt un veikt pasākumus elektronisko pierādījumu izgūšanai un izpētei; sniegt infotehnisko atbalstu Valsts policijas struktūrvienībām, nodrošinot un veicot infotehniskās apskates kriminālprocesu un operatīvo lietu ietvaros.

Iepriekš minēto funkciju izpilde tiek nodrošināta visā Latvijas teritorijā, kā arī izpildot Latvijas un ārvalstu tiesībaizsardzības iestāžu pieprasījumus un sniedzot atbalstu citām tiesībsargājošajām iestādēm, starptautiskajām organizācijām Eiropas un pasaules līmenī. Lai nodrošinātu izņemto elektronisko ierīču un elektronisko pierādījumu izpēti un iegūtu rezultātu, kas veido būtisku pierādījumu bāzi kriminālprocesos, ievērojot likumības principu, nepieciešams izmantot specializētu programmatūru elektronisko pierādījumu iegūšanai un nostiprināšanai. Tā nodrošina informācijas un datu integritāti, efektīvāko un pārskatāmāko darbības rezultātu pārskatu veidošanu procesa virzītājam.

Jāuzsver, ka elektronisko pierādījumu iegūšana un nostiprināšana atsevišķos sarežģītos kriminālprocesos, tostarp ar sabiedrisko rezonansi (t.sk., krāpnieku zvanu centri, kredītiestāžu izdarītie noziedzīgie nodarījumi un citi sevišķi smagi un smagi noziegumi), sniedza neizmērāmu atbalstu izmeklēšanas turpināšanai arī citām ārvalstu sadarbības partneri Latvijā un dažos gadījumos – ārvalstu sadarbības partneriem kopīgos kriminālprocesos, versiju izvirzīšanai. Atsevišķos kriminālprocesos savlaicīga datu izgūšana un analīze sekmējusi nozīmīgas informācijas iegūšanu un sekmīgu kriminālprocesa gaitu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā aizvien pieaugošās tehnoloģiskās iespējas, kas tiek izmantotas arī noziedzīgajā vidē, kā arī noziegumu transformāciju kibervidē, nodrošinot šo noziedzīgo procesu ātru izdarīšanu (krāpnieku zvanu centri, viltus investīciju platformas, bezskaidras naudas un kriptovalūtas darījumi), ir būtiski reaģēt nekavējoties, lai nodrošinātu pēc iespējas  pilnīgāku elektronisko pierādījumu saglabāšanu, kā arī nodrošinātu to kvalitatīvu izpēti. Elektronisko pierādījumu lomai izmeklēšanas procesā ir tendence pieaugt, tāpat pieaug arī tehnoloģiskās iespējas, kas nozīmē, ka Valsts policijai nepieciešams attīstīt arī savas iespējas to atklāšanā un izmeklēšanā.

Savukārt, mūsdienu datu šifrēšanas laikmetā, neievērojot iepriekš minēto principu un neizmantojot specializētu programmatūru, var tikt nozaudēti elektroniskie pierādījumi un var tikt apdraudēts pierādījumu vērtēšanas kritērijs – pierādījumu ticamība. Būtiski atzīmēt, ka atbilstoši specializēto programmnodrošinājumu ražotāju tirgus politikai attiecīgā programmatūra ir spējīga darboties un izpildīt savas funkcijas tikai abonēšanas periodā, tas ir, programmatūras licenci ir nepieciešams atjaunot katru gadu.

Ņemot vērā iepriekš minēto, nepieciešams būtisks atbalsts atbildīgo iestāžu kapacitātes un praktiskās pieredzes stiprināšanā. Programmnodrošinājuma licenču lietošanas termiņš ir viens gads, kā arī, ņemot vērā tehnoloģiju attīstību, nepieciešami digitālās infrastruktūras uzlabojumi.

Šobrīd esošajos sarežģītajos ģeopolitiskajos apstākļos, kad faktiski Latvija periodiski tiek pakļauta hibrīduzbrukumiem un Valsts policijā tiek uzsākti un izmeklēti vairāki kriminālprocesi par šiem noziedzīgajiem nodarījumiem, Valsts policijai pastāvīgi jānodrošina iespējas atrast un analizēt elektroniskos pierādījumus. Nepagarinot abonēšanu specializētajam programmnodrošinājumam, tiek apdraudēta Valsts policijas funkcijas un uzdevumi izpilde, tas ir Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kibernoziegumu apkarošanas pārvaldes 3.nodaļa nespēs izgūt elektroniskos pierādījumus un apstrādāt kriminālprocesam svarīgus datus, jo nepagarinot licenci - tā pārtrauks darboties.

Lai nostiprinātu Valsts policijas starptautisko reputāciju kā tiesībsargājošajai iestādei, kas spēj nepārtraukti apkarot smagus un sevišķi smagus noziegumus digitālajā laikmetā, bez tam, lai pilnvērtīgi sniegtu atbalstu ārvalstu tiesību aizsardzības iestādēm elektronisko pierādījumu meklēšanā un analīzē kā uzticams un efektīvs partneris, kā arī, lai neapdraudētu Valsts policijas funkciju un uzdevumu izpildi, nepieciešams papildu finansējums 2024. gadam - 240 000 euro apmērā, lai nodrošinātu programmnodrošinājumu prasības un turpmāk katru gadu – 240 000 euro apmērā, lai pagarinātu visas esošās licences un nodrošinātu programmnodrošinājuma prasības, kas sekmētu pilnvērtīgu un efektīvu uzdevumu izpildi.

Pasākumu plānā 7. rīcības virziena - noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana  - 7.10. punktā ietverti šādi pasākumi:
1. Kāpināt Valsts policijas tehnoloģisko nodrošinājumu efektīvai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas (NILL) izmeklēšanai, tostarp datu analītikai.
2. Divu specializētu programmatūru iegāde mobilo tālruņu drošības sistēmas apiešanai un mobilo datu izgūšanai.
3. Specializēto programmatūru iegāde datu izgūšanai no sistēmblokiem (datoru, portatīvo datoru).
4. Specializēto programmatūru iegāde datu izgūšanai no datu nesējiem.
5. Specializēto analītisko rīku komplektu iegāde.

 Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 30. aprīļa sēdē nolemtajam (prot. Nr.18 55.§ 3. un 4.punkts) attiecīgajām ministrijām normatīvajos aktos noteiktā kārtībā jāsagatavo un ministram jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projekts par finanšu līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana" plānotā finansējuma uz attiecīgajām budžeta programmām un apakšprogrammām atbilstoši nepieciešamajiem izdevumiem 2024. gadam un turpmākajiem gadiem. Tādējādi nepieciešams veikt finansējuma pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana" uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Valsts policija" 2024. gadam  240 000 euro apmērā un turpmāk katru gadu 240 000 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 64. pants nosaka, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana" noteikto apropriāciju 1 494 252 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajam pasākumu plānam noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.

Ievērojot iepriekš minēto, ir sagatavots rīkojuma projekts, kas paredz:
          1. Pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 64. pantu, atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadā 240 000 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana" uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Valsts policija”, lai veiktu specializēto programmnodrošinājumu iegādi un licenču atjaunošanu.
          2. Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši rīkojuma 1. punktam.
          3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
240 000
0
240 000
0
240 000
240 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
240 000
0
240 000
0
240 000
240 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-240 000
0
-240 000
0
-240 000
-240 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
-240 000
0
-240 000
0
-240 000
-240 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
240 000
0
240 000
0
240 000
240 000
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija” nepieciešams finansējums 2024. gadam 240 000 euro apmērā, un turpmāk katru gadu 240 000 euro apmērā  (Pasākuma plāna 7.10. pasākums:
1. Kāpināt VP tehnoloģisko nodrošinājumu efektīvai NILL izmeklēšanai, tostarp datu analītikai.
2. Divu specializētu programmatūru iegāde mobilo tālruņu drošības sistēmas apiešanai un mobilo datu izgūšanai.
3. Specializēto programmatūru iegāde datu izgūšanai no sistēmblokiem (datoru, portatīvo datoru).
4. Specializēto programmatūru iegāde datu izgūšanai no datu nesējiem).  
5. Specializēto analītisko rīku komplektu iegāde.

Detalizēta informācija iekļauta Pasākuma plāna (23-TA-3269) 2.pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
 2024.gadā un ik gadu – 240 000 euro apmērā, no tiem:
-Specializēto programmnodrošinājumu iegāde un licenču atjaunošana. Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi (EKK2250), no tiem:
 
Nosaukums Skaits Cena Kopā ar PVN
Cellebrite Premium vai analogs 1 45 000 45 000
GreyShift GrayKey vai analogs 1 45 000 45 000
UFED Ultimate vai analogs 9 6 667 60 000
Magnet Axiom vai analogs 12 6 250 75 000
Paliscope Discovery un Yose 1 15 000 15 000
    Kopā: 240 000














- Programmatūra ir paredzēta mobilo datu izgūšanai, datu izgūšanai no sistēmblokiem - datoru, portatīvo datoru, datu izgūšanai no datu nesējiem,
- Atbilstoši esošajai tirgus situācijai un IKT produktu attīstībai, licenču veids var tikt nomainīts uz analoģisko vai citu produktu ar līdzīgu funkcionalitāti.
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Izdevumi 2024.gadam tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 06.01.00. "Valsts policija" ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana".  
Pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmums paredz Iekšlietu ministrijai iesniegt Finanšu ministrijai priekšlikumus par valsts pamatbudžeta bāzes izdevumu palielināšanu Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija", paredzot finansējuma pārdali 2025.gadā un turpmāk katru gadu 240 000 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts skar apropriācijas pārdali un neietekmē sabiedrības mērķgrupas. Rīkojuma projekts paredz piešķirt finansējumu Valsts policijai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi