Anotācija (ex-ante)

23-TA-1411: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Dabas lieguma "Sātiņu dīķi" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 13. panta otrā daļa, 14. panta otrā daļa un 17. panta otrā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Dabas lieguma “Sātiņu dīķi” individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) noteic dabas lieguma “Sātiņu dīķi” (turpmāk – dabas liegums) teritorijas aizsardzības, izmantošanas un apsaimniekošanas tiesisko regulējumu, pamatojoties uz dabas lieguma “Sātiņu dīķi” dabas aizsardzības plānā iekļautajiem priekšlikumiem, kā arī ņemot vērā Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumu Nr. 264 “Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi” prasības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izveidošana, apraksts, dabas aizsardzības plāns, dabas vērtības.
Dabas liegums atrodas Saldus novada Zirņu, Novadnieku, Kursīšu un Pampāļu pagasta teritorijā, tā kopējā platība ir 3757 ha. Sākotnēji tika izveidots vietējas nozīmes dabas liegums putnu sugu aizsardzībai, bet 1999. gadā teritorija ieguva valsts nozīmes dabas lieguma statusu. Dabas lieguma robežu noteic Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra noteikumu Nr. 674 “Noteikumi par dabas liegumiem” 1.254. apakšpunkts un 254. pielikums. Dabas liegums 2004. gadā iekļauts putniem nozīmīgo vietu sarakstā (https://lob.lv/wp-content/uploads/2016/04/PNV-2004_76-77.pdf) (kods – LV023, platība – 3780 ha). Kopš 2005. gada dabas liegums (vietas kods – LV0525500) iekļauts Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (turpmāk - Natura 2000 teritorija) tīklā kā teritorija, kas noteikta īpaši aizsargājamo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai.
Dabas liegums sastāv no divām atsevišķām daļām – 3516 ha un 241 ha lielām teritorijām.

Dabas liegumā 47,8 % zemes ir valsts īpašumā, 50,5 % - privātā īpašumā, bet 1,7 % - pašvaldības īpašumā. Lielāko daļu dabas liegumā esošās valsts zemes pārvalda un apsaimnieko AS “Latvijas valsts meži”, Saldus novada pašvaldības īpašumā ir Raņķu purvs (60,9 ha). Lielākais privāto zemju īpašnieks dabas liegumā ir SIA “Sātiņi-S”, kura īpašumu aizņem galvenokārt zivju dīķi. Starp lielākajiem privāto zemju īpašniekiem dabas liegumā ir arī uzņēmumi, kas nodarbojas ar mežu apsaimniekošanu.

Lielāko daļu dabas lieguma aizņem meži (62,8 %), savukārt dīķi – 19,4 % no teritorijas. Lauksaimniecībā izmantojamā zeme un lauces aizņem 10,3 % no teritorijas.

Dabas liegumu šķērso valsts autoceļš V1180 Saldus-Pampāļi.

Dabas liegums izveidots un noteikts kā Natura 2000 teritorija, lai saglabātu teritorijas galvenās dabas vērtības – aizsargātu migrējošo putnu sugu un dabas liegumā ligzdojošo īpaši aizsargājamo putnu sugu dzīvotnes, kā arī Eiropas Savienības (turpmāk – ES) nozīmes mežu, zālāju un purvu biotopus.

Dabas liegumā konstatēti 12 ES nozīmes aizsargājami biotopi, septiņi no tiem ir ar prioritāru aizsardzības nozīmi ES. ES nozīmes aizsargājamie biotopi kopumā aizņem 15,5 % (~ 584 ha) no dabas lieguma teritorijas. Lielākās platības aizņem 91D0* Purvaini meži, 9010* Veci vai dabiski boreālie meži un 9080* Staignāju meži. Nelielas platības aizņem pārējie mežu un zālāju biotopi, no kuriem nozīmīgākie Latvijā, kā arī citur Eiropā ir ļoti retie biotopi – 9060 Ozolu meži un 6530* Parkveida pļavas un ganības.

Dabas lieguma galvenā vērtība ir putni. Dabas lieguma teritorijā konstatētas 67 Latvijā un ES īpaši aizsargājamas putnu sugas (tādas kā: mežirbe, lielais dumpis, ziemeļu gulbis, jūras ērglis, grieze, baltmugurdzenis, melnā dzilna, pelēkā dzilna, mazais mušķērājs, brūnā čakste, ormanītis, dzeltenais tārtiņš u.c.), no tām 36 sugas ir Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 30. novembra direktīvas 2009/147/EK par savvaļas putnu aizsardzību (turpmāk – Putnu direktīva) I pielikumā. Dabas lieguma teritorija ir nozīmīga ne tikai ligzdojošiem putniem, bet arī caurceļotājiem kā barošanās un atpūtas vieta. Lielu aizsargājamo putnu sugu koncentrāciju nodrošina galvenokārt daudzie zivju dīķi, maz skartas mežu teritorijas, mitraines, kā arī mežu un zālāju mozaīka.

Dabas lieguma teritorija ir bagāta ar dīķiem, bebrainēm un citām mitrainēm, kas īpaši piemērota sikspārņiem kā barošanās vieta. No 16 Latvijā sastopamajām sikspārņu sugām dabas liegumā konstatētas deviņas, no tām visbiežāk ziemeļu sikspārnis, Natūza sikspārnis un ūdeņu naktssikspārnis. Tāpat dabas liegumā ir konstatētas retas un aizsargājamas bezmugurkaulnieku, abinieku un rāpuļu sugas, kas iekļautas Eiropas Padomes 1992. gada 21. maija direktīvas 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību (turpmāk – Biotopu direktīva) pielikumos.
Dabas aizsardzības plānā dabas lieguma aizsardzībai un apsaimniekošanai noteikti trīs ilgtermiņa mērķi:
- veikt tādu dabas lieguma teritorijas apsaimniekošanu, kas nodrošina piemērotus apstākļus aizsargājamām putnu un citām sugām, kā arī aizsargājamo mežu, zālāju un purvu biotopu saglabāšanos;
- saglabāt ainavu un ekosistēmu daudzveidību, ko veido gan dabisku mežu masīvi, gan apsaimniekotu zivju dīķu un zālāju mozaīka, ko papildina viensētas, savrupi koki un koku grupas, meža puduri, bebraines un purviņi;
- dabas lieguma teritorijas apmeklēšanu veikt, ievērojot dabas aizsardzības un zemes īpašnieku un apsaimniekotāju intereses.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Dabas liegumam ir izstrādāts un ar vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra 2019. gada 20. decembra rīkojumu Nr.1-2/159 “Par dabas lieguma “Sātiņu dīķi” dabas aizsardzības plāna apstiprināšanu” apstiprināts dabas lieguma dabas aizsardzības plāns 2019. – 2025. gadam. Plānā noteikti aktuālie dabas lieguma aizsardzības un apsaimniekošanas mērķi, izstrādāts apsaimniekošanas pasākumu plāns un sagatavoti priekšlikumi teritorijas zonējumam un individuālo aizsardzības un izmantošanas noteikumu projektam, aprakstīti prioritārie pasākumi, kas īstenojami dabas lieguma teritorijā konstatēto sugu un biotopu aizsardzībai un bioloģiskās daudzveidības palielināšanai.

Patlaban dabas lieguma apsaimniekošanas un izmantošanas kārtību noteic Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumi Nr. 264 “Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi” (turpmāk – vispārējie noteikumi).

Lai nodrošinātu dabas lieguma aizsardzības mērķus, teritorijā sastopamās atšķirīgās vērtības un to saglabāšanai nepieciešamos nosacījumus un apsaimniekošanu, kā arī nodrošinātu dabas lieguma ilgtspējīgu attīstību, nepieciešams izstrādāt individuālos aizsardzības un izmantošanas noteikumus, kā arī noteikt dabas lieguma teritorijas funkcionālo zonējumu. Individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi izstrādājami pamatojoties uz dabas lieguma “Sātiņu dīķi” dabas aizsardzības plānā ietverto informāciju un priekšlikumiem, jaunāko pieejamo informāciju par īpaši aizsargājamām sugām un biotopiem, kā arī ņemot vērā vispārējo noteikumu prasības. Līdz ar šo noteikumu pieņemšanu un saskaņā ar vispārējo noteikumu 2. punktu, turpmāk dabas liegumam netiks piemēroti vispārējie noteikumi.
 
Risinājuma apraksts
Dabas lieguma platība ir 3753 hektāri (noteikumu projekta 4. punkts). Dabas lieguma platība noteikta dabas datu pārvaldības sistēmā. Dabas lieguma ārējā robeža ir noteikta Ministru kabineta 1999. gada 15. jūnija noteikumu Nr. 212 “Noteikumi par dabas liegumiem” 177. pielikumā. Atbilstoši šo noteikumu 4. punktam dabas liegumu robežu ģeotelpiskie dati pieejami dabas datu pārvaldības sistēmā atbilstoši normatīvajiem aktiem par dabas datu pārvaldības sistēmas uzturēšanas, datu aktualizācijas un informācijas aprites kārtību. Dabas lieguma platības atšķirības (noteikumu projektā un dabas aizsardzības plānā) radušās dabas lieguma ārējās robežas tehniskas precizēšanas ietvaros. Robeža precizēta ņemot vērā aktuālos kadastra informācijas sistēmas un Valsts meža dienesta datus. Grozījumi Ministru kabineta noteikumos, kas nosaka ārējo robežu, nav nepieciešami. 

Lielāko daļu dabas lieguma teritorijas aizņem meži, apmēram 63% no teritorijas, dīķi aizņem apmēram 19,5% teritorijas, savukārt lauksaimniecības zemes un lauces – apmēram 10% teritorijas. Ievērojamas platības aizņem arī purvi, bebraines un citi mitrāji. Apbūve (viensētas, bijušās mājvietas) un citas cilvēku pārveidotas teritorijas aizņem mazāk nekā 1,5% no dabas lieguma teritorijas.
Dabas lieguma dabas vērtību aizsardzības nodrošināšanai paredzēts noteikt teritorijas funkcionālo zonējumu:
- dabas lieguma zona ~2112 ha jeb 56,3 %;
- dabas parka zona ~1636 ha jeb 43,6 %;
- neitrālo zonu ~5 ha jeb 0,1 %.

Dabas lieguma zona izveidota, lai aizsargātu dabas liegumā ligzdojošo īpaši aizsargājamo putnu sugu dzīvotnes un ES nozīmes aizsargājamo mežu un purvu biotopus, kā arī veicinātu meža ekosistēmu dabisku attīstību. Dabas lieguma zonā iekļautas teritorijas, kurās ilgtermiņa prioritāte ir dabas aizsardzība un meža un purva dabiska attīstība. Dabas liegumā izveidoti seši mikroliegumi putnu sugu aizsardzībai, šīs teritorijas iekļautas dabas lieguma zonā.

Dabas parka zona noteikta, lai saglabātu putniem nozīmīgās dīķu platības, aizsargājamos zālāju biotopus, kā arī sekmētu dabas lieguma teritorijas ilgtspējīgu apsaimniekošanu un zālāju atjaunošanu.
Dabas parka zonā iekļautas dīķu un zālāju platības, viensētas ar piemājas zemi, kā arī bioloģiski mazāk vērtīgas mežaudzes – galvenokārt baltalkšņu, bērzu un egļu jaunaudzes un vidēja vecuma audzes. Dabas parka zonā iekļautas teritorijas, kurās ilgtermiņa prioritāte ir ekstensīva saimnieciskā darbība, kas nepieciešama aizsargājamo zālāju biotopu un aizsargājamo sugu dzīvotņu pastāvēšanai un vienlaikus nodrošina ražošanas iespējas.

Savukārt, neitrālā zona noteikta valsts autoceļam Saldus – Pampāļi (V1180) tā zemes nodalījuma joslas platumā, lai nodrošinātu transporta infrastruktūras objekta (autoceļa) uzturēšanu.

Lai mazinātu administratīvo slogu un vienas darbības veikšanai nebūtu jāsaņem divas atļaujas no divām valsts iestādēm, noteikumu projekts paredz, ka Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja nav nepieciešama darbībām, kurām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par koku ciršanu Valsts meža dienests izsniedz apliecinājumu. Šādos gadījumos Valsts meža dienests apliecinājumu izsniedz pēc Dabas aizsardzības pārvaldes pozitīva rakstiska atzinuma saņemšanas. Dabas aizsardzības pārvalde atzinumu sniedz 10 darbdienu laikā pēc Valsts meža dienesta pieprasījuma saņemšanas.

Noteikumu projektā noteiktie ierobežojumi netiek attiecināti uz ugunsdzēsības pasākumiem.

Lai sekmētu zālāju saglabāšanos noteikts aizliegums lietot ķīmiskos augu aizsardzības līdzekļus (noteikumu projekta 12.3. apakšpunkts). Savukārt, lai ierobežotu invazīvo augu sugu izplatību, noteikts izņēmums, ka ķīmisko augu aizsardzības līdzekļu lietošana ir atļauta, tos izsmidzinot lokāli uz invazīvajiem augiem.

Lai saglabātu atklātās platības un bioloģiski vērtīgos zālājus, ar noteikumu projekta 12.17. apakšpunktu visā dabas lieguma teritorijā tiek noteikts aizliegums bojāt vai iznīcināt (arī uzarot, kultivējot vai ieaudzējot mežu) īpaši aizsargājamos zālāju biotopus, kas reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā un par kuru reģistrēšanu informēts zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs. Zemes īpašnieku (tiesisko valdītāju) individuāla informēšana tiks veikta par no jauna konstatētām un dabas datu pārvaldības sistēmā reģistrētām zālāju biotopu platībām, kas nav konstatētas iepriekš – dabas aizsardzības plānu (turpmāk – plāns) izstrādes laikā (jo par plāna izstrādi tiek informēti visi zemes īpašnieki (tiesiskie valdītāji), kas ir tiesīgi pieprasīt informāciju no plāna izstrādātāja par izstrādes laikā konstatētajām dabas vērtībām, t.sk. biotopiem interesējošajā īpašumā).
Tāpat informēšana netiks attiecināta:
- uz biotopu platību, robežu precizēšanu;
- gadījumos, kad pats zemes īpašnieks (tiesiskais valdītājs) ir pasūtījis biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta vērtējumu un kura rezultātā konstatētā biotopa dati tiek reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā;
- īpašuma atsavināšanas gadījumā, kad atsavināšana veikta pēc iepriekšējā zemes īpašnieka (tiesiskā valdītāja) informēšanas par reģistrēto zālāju biotopu (atsavināmā īpašuma īpašniekam (tiesiskajam valdītājam) ir pienākums informēt nākamo zemes īpašnieku par nastām un apgrūtinājumiem, kas gulstas uz atsavināmo zemi).

Sugu un biotopu aizsardzībai ir ļoti svarīgi dabas liegumā saglabāt lielās zālāju platības. Dabas parka zonā nosakot aizliegumu bojāt vai iznīcināt (uzarot, kultivējot vai ieaudzējot mežu) zālājus, tiek paredzēts izņēmums, ka drīkst ierīkot aramzemi līdz viena hektāra platībā vienā zemes vienībā (noteikumu projekta 23.3. apakšpunkts). Aramzemes ierīkošana paredzēta piemājas saimniecības vajadzībām.

Apsaimniekojot zālājus, jāievēro putniem un dzīvniekiem draudzīgs pļaušanas veids – virzienā no lauka vidus uz malām vai virzienā no atklātās lauka malas uz mežu, krūmāju (noteikumu projekta 12.8. apakšpunkts), lai samazinātu to bojāeju. Arī mežā vai gar autoceļiem ierīkoti nožogojumi (sietveida, stiepļveida), kuri nav apzīmēti ar redzamību palielināmiem materiāliem, palielina dzīvnieku bojāeju, tajos ieskrienot, ielecot. Lai šādu gadījumu skaitu samazinātu, noteikumu projektā tiek noteikts, ka nožogojumi ir jāapzīmē ar dzīvniekiem pamanāmiem materiāliem, piem. zariem, lentēm u.c.

Lai novērstu zemsedzes bojāšanu un augsnes eroziju, ar noteikumu projekta 12.14. apakšpunktu noteikts aizliegums trešajām personām pārvietoties (arī apstāties un stāvēt) ar mehāniskiem transportlīdzekļiem, tai skaitā automašīnām, traktortehniku, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, mopēdiem un sniega motocikliem brīvā dabā (lauksaimniecībā izmantojamās zemēs, mežaudzēs) ārpus ceļiem, stigām un dabiskām brauktuvēm, ja tas nav saistīts ar teritorijas apsaimniekošanu. Aizliegums neattiecas uz pārvietošanos (arī apstāšanos un stāvēšanu), kas saistīta ar šo teritoriju apsaimniekošanu (tai skaitā medības un zveja), uzraudzību, valsts aizsardzības uzdevumu veikšanu, sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu, glābšanas un meklēšanas darbiem, tāpat arī pa speciāli izveidotiem dabā norādītiem maršrutiem, pagalmiem un stāvlaukumiem, kā arī ar Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju monitoringa un zinātnisko pētījumu veikšanai. Ņemot vērā, ka saskaņā ar Meža likuma 5. pantu jebkurai fiziskai personai ir tiesības uzturēties un brīvi pārvietoties (ar transportlīdzekļiem - tikai pa ceļiem un dabiskām brauktuvēm) valsts un pašvaldības mežā, kā arī privātīpašumā piederošā mežā (ja vien meža īpašnieks to nav ierobežojis, norobežojot attiecīgo teritoriju ar pārskatāmiem brīdinājuma uzrakstiem), jāievēro nosacījums, ka mehāniskie transportlīdzekļi jāapstādina un jānovieto stāvēšanai tā, lai tie neierobežotu un netraucētu citu transportlīdzekļu pārvietošanos pa ceļiem un dabiskām brauktuvēm. Transportlīdzekli stāvēšanai novieto blakus ceļa vai dabiskās brauktuves malai.

Vispārējos noteikumos dabas liegumu teritorijās noteikts (16.10. apakšpunkts), ka aizliegts rīkot dažādu veidu sacensības, treniņbraucienus un izmēģinājuma braucienus ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kā arī Nacionālo bruņoto spēku un zemessargu mācības. Ar noteikumu projektu dabas lieguma teritorijā tiek izdalītas dažādas aizsardzības zonas (lieguma, parka un neitrālā) ar atšķirīgiem aprobežojumiem atbilstoši sastopamajām dabas vērtībām katrā no tām, kā arī ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, pilnīgs aizliegums rīkot Nacionālo bruņoto spēku un zemessargu mācības turpmāk netiek paredzēts. Ar noteikumu projekta 12.24. un 12.24.1. apakšpunktu noteikts, ka organizēt brīvā dabā Nacionālo bruņoto spēku (arī zemessardzes) un civilās aizsardzības mācības atļautas, saņemot Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju.

Tāpat arī organizējot brīvā daba publiskus pasākumus, sacensības un treniņus, ja tajos piedalās vairāk nekā 60 cilvēki, jāsaņem ir Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja. Lai mazinātu antropogēno slodzi, kas rodas šādu aktivitāšu rezultātā, tiek noteikts ierobežojums pasākumu rīkošanai vienā un tajā pašā teritorijā (noteikumu projekta 12.24.1. apakšpunkts).

Dabas liegumā aizliegts būvēt hidrotehniskas būves un ierīkot meliorācijas sistēmas, veikt to pārbūvi un atjaunošanu. Aizliegums netiek attiecināts uz dīķiem un tiem nepieciešamo hidrotehnisko būvju (dambju, slūžu) uzturēšanu un atjaunošanu, savukārt dīķiem nepieciešamo hidrotehnisko būvju jaunu būvniecību un pārbūvi var veikt, ja ir saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja. Tāpat būvēt hidrotehniskas būves un ierīkot meliorācijas sistēmas atļauts ar Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju zālāju apsaimniekošanas nodrošināšanai, ja zālāju nav iespējams apsaimniekot pārmērīga mitruma dēļ, upju dabiskā tecējuma, ūdenstecēm un ūdenstilpēm piegulošo teritoriju hidroloģiskā režīma atjaunošanai, kā arī īpaši aizsargājamo biotopu un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu atjaunošanas pasākumu veikšanai.

Ņemot vērā, ka dabas liegums ir izveidots migrējošo putnu sugu un liegumā ligzdojošo īpaši aizsargājamo putnu sugu aizsardzībai (noteikumu projekta 2. punkts), noteikts aizliegums nosusināt dīķus (noteikumu projekta 12.10. apakšpunkta). Dīķu saglabāšana ir nozīmīga, jo dīķi ir pastāvīgas dzīvotnes un barošanās vietas ne tikai zivīm, bet arī putniem, sikspārņiem un bezmugurkaulniekiem. Atļauta ir periodiska nosusināšana zivju dīķu apsaimniekošanai (tīrīšanai, sanitāri higiēnisko prasību ievērošanai).

Ņemot vērā, ka dabas lieguma teritorija jau vēsturiski ir bagāta ar pārmitrām platībām (bebrainēm), svarīgi ir saglabāt tās, jo bebraines palielina bioloģisko daudzveidību, tās ir ne tikai izcila putnu barošanās un ligzdošanas vieta, bet nozīmīga barošanās vieta arī sikspārņu sugām un dzīvotne vairākām aizsargājamām bezmugurkaulnieku sugām. Bebraines var kalpot kā piemēroti nārsta biotopi arī abinieku sugām. Līdz ar to, lai saglabātu bioloģiski vērtīgās pārmitrās platības, noteikts aizliegums (ar izņēmuma gadījumiem) dabas lieguma zonā iznīcināt bebru veidotus aizsprostus (noteikumu projekta 19.2. apakšpunkts).

Līdz šo noteikumu pieņemšanai dabas liegumā spēkā ir vispārējie noteikumi, kuros noteikts, ka zemes lietojuma kategorijas maiņa visā dabas lieguma teritorijā ir aizliegta. Ar individuālo noteikumu projekta 19.1. apakšpunktu tiek noteikts, ka dabas lieguma zonā aizliegts veikt darbības, kuru rezultātā tiek mainīta zemes lietošanas kategorija, savukārt dabas parka zonā noteikts, ka aizliegts bez Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiskas atļaujas veikt darbības, kuru rezultātā tiek mainīta zemes lietošanas kategorija (noteikumu projekta 23.5. apakšpunkts). Līdz ar to dabas parka zonā zemes lietošanas kategorijas maiņa būs iespējama, saņemot Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju. Abās zonās noteikti arī izņēmumi, kādos gadījumos atļauta zemes lietošanas kategorijas maiņa.

Lai nodrošinātu labvēlīgu aizsardzības stāvokli un neiejaukšanos aizsargājamo meža biotopu dabiskajā attīstībā, visā dabas lieguma teritorijā tiek aizliegts veikt mežsaimniecisko darbību Latvijas un ES nozīmes mežu biotopos, kas reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā (noteikumu projekta 14.2. apakšpunkts).
Visi zemes īpašnieki ir informēti (gan dabas aizsardzības plāna, gan šo noteikumu projekta virzības ietvaros) par nekustamo īpašumu atrašanos dabas liegumā (t.sk. par īpaši aizsargājamiem meža biotopiem).
Ja meža īpašnieks plāno veikt mežsaimniecisko darbību, nepastāv risks, ka zemes īpašnieks var nepamanīt par jaunu aprobežojumu. Lai saņemtu ciršanas apliecinājumu ir jāvēršas Valsts meža dienestā, kas, izskatot iesniegumu, izvērtē plānotās darbības atbilstību normatīvo aktu prasībām, tajā skaitā, individuālajiem aizsardzības un izmantošanas noteikumiem un informē zemes īpašnieku, ja dabas datu pārvaldības sistēmā "Ozols" ir reģistrēti īpaši aizsargājamie biotopi. Jāatzīmē, ka dabas datu pārvaldības sistēma "Ozols" ir publiski pieejama.
Tiklīdz vairākumam iedzīvotāju būs oficiālā elektroniskā adrese, Dabas aizsardzības pārvalde elektronisko informēšanu plāno ieviest attiecībā uz visām īpaši aizsargājamām dabas teritorijām.

Putnu ligzdošanas periodā tiek noteikts sezonāls liegums (ar atsevišķiem izņēmumiem) mežsaimnieciskai darbībai un krūmu un koku ciršanai ārpus meža: dabas lieguma zonā no 1. marta līdz 31. augustam (noteikumu projekta 19.3. apakšpunkts), dabas parka zonā no 1. marta līdz 31. jūlijam (noteikumu projekta 23.1. apakšpunkts). Putnu ligzdošanas periodā dabas parka zonā atļauta meža atjaunošana un jaunaudžu kopšana ar rokas darbarīkiem bez motora vai ar elektromotoru, kas nerada lielu troksni (noteikumu projekta 23.1.4. un 23.1.5. apakšpunkti).

Ņemot vērā, ka dabas lieguma zona noteikta teritorijām, kurās koncentrējas ES nozīmes biotopi un īpaši aizsargājamo putnu dzīvotnes, kā arī citas bioloģiski vērtīgākās (vecākās[1], daudzveidīgākās[2]) mežaudzes un kuru ilgtermiņa prioritāte ir dabas aizsardzība un meža dabiska attīstība, noteikts galvenās cirtes un kopšanas cirtes aizliegums.
Attiecībā par kopšanas cirtes aizliegumu vispārējos noteikumos dabas liegumos ir noteikts, ka kopšanas cirte ir atļauta, ja valdošās koku sugas vecums nepārsniedz:
priežu un ozolu audzēm - 60 gadu;
egļu, bērzu, melnalkšņu, ošu un liepu audzēm – 50 gadu;
apšu audzēm – 30 gadu.
Dabas lieguma zonā esošās mežaudzes (90-95%) jau šobrīd pēc valdošās koku sugas vecuma ir pārsniegušas kopšanas cirtes veikšanai pieļaujamo vecumu. Ņemot vērā minēto un dabas lieguma zonas izveidošanas mērķi (aizsargāt dabas liegumā ligzdojošo īpaši aizsargājamo putnu sugu dzīvotnes un ES nozīmes aizsargājamo mežu un purvu biotopus, kā arī veicināt meža ekosistēmu dabisku attīstību), attiecīgi noteikts kopšanas cirtes aizliegums dabas lieguma zonas mežaudzēs.

Pārējās mežaudzēs, kas iekļautas dabas parka zonā, ir ar zemu bioloģisko vērtību (piem. baltalkšņu un bērzu meži, kas veidojušies pēckara periodā, aizaugot kādreizējām lauksaimniecības zemēm), līdz ar to, ir atļauta gan galvenā cirte, gan kopšanas un sanitārā cirte.


[1] Pieaugušas un pāraugušas audzes – pārsniegušas galvenās un kopšanas cirtes vecumu.

[2] Dabiskam mežam raksturīgu struktūru – ar dažādu koku sugu un dažādvecuma mežaudžu, sausokņu un kritalu veidošanos.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Dabas aizsardzības plānā izvērtētas dabas aizsardzības un īpašumu izmantošanas intereses.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Izvērtējot noteikumu projektā paredzētos ierobežojumus fizisko un juridisko personu nekustamo īpašumu izmantošanā ar īpašnieka tiesībām brīvi rīkoties ar savu īpašumu, secināts, ka šo tiesību ierobežojums noteikts ar mērķi palielināt dabas lieguma kopējo bioloģisko daudzveidību un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzību kā to paredz Latvijas Republikas Satversmes 115. pants (valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās saglabāšanu un uzlabošanu), līdz ar to noteikumu projektā noteiktie aprobežojumi uzskatāmi par izsvērtiem un samērīgiem.
Noteikumu projektā iekļautās prasības, salīdzinot ar esošo regulējumu, ir precīzāk definētas un vairāk mērķorientētas, jo noteikumu projekts sagatavots, balstoties uz dabas aizsardzības plāna izstrādes laikā veikto izpēti. Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka labums, ko iegūs sabiedrība kopumā, ir uzskatāms par lielāku attiecībā pret noteikumu projektā paredzēto prasību negatīvajām sekām.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Dabas lieguma teritorijas iedzīvotājus, nekustamā īpašuma (zemes, meža, ēku u.c.) īpašniekus, tiesiskos valdītājus un apsaimniekotājus (lauksaimniekus, mežsaimniekus u.c.), kuru īpašumā esošās zemes vienības vai to daļas atrodas dabas lieguma teritorijā. Dabas lieguma apmeklētājus, medniekus, zvejniekus, būvniekus, pētniekus, atzinumu sniedzējus - sugu un biotopu aizsardzības jomas sertificētus ekspertus, kokkopjus (arboristus).
Ietekmes apraksts
Dabas liegumā ietverto nekustamo īpašumu apsaimniekošanā (atkarībā no piemērotās funkcionālās zonas) būs jāievēro individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas, kuru īpašumā, valdījumā vai apsaimniekošanā esošās zemes vienības vai to daļas atrodas dabas lieguma teritorijā vai kuri veic saimniecisko darbību dabas lieguma teritorijā.
Ietekmes apraksts
Dabas liegumā ietverto nekustamo īpašumu apsaimniekošanā (atkarībā no piemērotās funkcionālās zonas) būs jāievēro individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekts tieši neietekmē valsts un pašvaldību budžetus. Noteikumu projekta ievērošanu un citas normatīvajos aktos noteiktās darbības (piemēram, rakstisku atļauju izsniegšana) dabas liegumā Dabas aizsardzības pārvalde un citas institūcijas veiks esošo budžetu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
ES nozīmes biotopu un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu aizsardzībai nepieciešamie pasākumi izvērtēti plāna izstrādes laikā.
Noteikumu projektā iekļautās prasības sagatavotas, balstoties uz plāna izstrādes laikā veikto teritorijas izpēti un sagatavotajiem priekšlikumiem nepieciešamajiem aizsardzības pasākumiem. Saskaņā ar likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" pielikumu (196. punkts) dabas liegums ir noteikts kā Eiropas nozīmes aizsargājamā dabas teritorija (Natura 2000), tās aizsardzības nodrošināšana veicina no Eiropas Padomes 1992. gada 21. maija direktīvas Nr. 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību (turpmāk - Biotopu direktīva) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 30. novembra direktīvas 2009/147/EK par savvaļas putnu aizsardzību (turpmāk - Putnu direktīva) prasību izpildi. Ar šo noteikumu projektu netiek pārņemtas Biotopu direktīvas un Putnu direktīvas prasības, noteikumu projekts tikai veicina no direktīvām izrietošo prasību izpildi.
Darbībām, kurām var būt būtiska ietekme uz Natura 2000 teritoriju atbilstoši normatīvajiem aktiem par ietekmes uz vidi novērtējumu, ir jāveic ietekmes uz Natura 2000 teritoriju izvērtējums, kad tiek izvērtētas iespējamās negatīvās sekas uz īpaši izsargājamām sugām un biotopiem.

 

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Veids
Pašvaldības un zemes īpašnieku informēšana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Saskaņā ar likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 12. panta ceturto daļu Saldus novada pašvaldībai 2023. gada 14. jūnijā nosūtīta vēstule ar lūgumu sniegt atzinumu par noteikumu projektu.
Pašvaldības un zemes īpašnieku informēšana veikta atbilstoši likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 13. panta ceturtās daļas prasībām, nosūtot katram informatīvu vēstuli, kā arī publicēts paziņojums oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” (https://www.vestnesis.lv/op/2023/130.DA12).
Lai ikvienam interesentam būtu iespēja iepazīties ar noteikumu projektu, publicēta informācija Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Dabas aizsardzības pārvaldes mājas lapās (https://www.varam.gov.lv/lv/jaunums/izstradats-mk-noteikumu-projekts-dabas-lieguma-satinu-diki-dabas-vertibu-saglabasanai).

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības viedokļu pārskats pievienots sadaļā "Papildu dokumenti".

Saldus novada pašvaldība 2023. gada 27. jūnija vēstulē (atzinumā) Nr. 4-24.1/2688 norāda, ka pozitīvi vērtē noteikumu projekta izstrādi un saskaņo to bez iebildumiem vai priekšlikumiem.
Saņemti četri zemes īpašnieku rakstiski iesniegumi un septiņi telefonzvani par individuālo noteikumu prasībām. Zemes īpašnieki interesējās par plānotajiem ierobežojumiem (vai tie kļūs stingrāki par esošajiem, kādas būs izmaiņas attiecībā pret spēkā esošajām tiesību normām, atļautās/aizliegtās darbības un vai varēs veikt saimniecisko darbību), sniegti skaidrojumi. Par funkcionālā zonējuma sadalījumu saņemti diametrāli pretēji viedokļi. Saņemts iesniegums, kurā zemes īpašnieks norāda, ka nepiekrīt plānotajam funkcionālo zonu sadalījumam dabas liegumā. Uzskata, ka dabas lieguma zona jāpatur visā dabas lieguma teritorijā (lai saglabātu aizsargājamo putnu dzīvotnes), izņemot neitrālo zonu gar Saldus-Pampāļu ceļu.
Saņemta arī akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" vēstule ar priekšlikumiem par individuālo noteikumu tiesību normām un anotāciju, kurā viens no izteiktajiem priekšlikumiem ir, ka dabas lieguma zonu nosaka tikai tām teritorijām, kurās ir esoši mikroliegumi vai ES nozīmes biotopi. Saņemtie viedokļi izvērtēti un sniegti skaidrojumi.

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts izstrādāts, balstoties uz dabas aizsardzības plānu, kura izstrādē tiek nodrošināta valsts un pašvaldību institūciju, kā arī sabiedrības līdzdalība atbilstoši Ministru kabineta 2007. gada 9. oktobra noteikumos Nr. 686 "Noteikumi par īpaši aizsargājamās dabas teritorijas dabas aizsardzības plāna saturu un izstrādes kārtību" noteiktajām prasībām. 
 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Dabas aizsardzības pārvalde
  • Valsts vides dienests
  • Valsts meža dienests
  • Saldus novada pašvaldība
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Nacionālie bruņotie spēki (Zemessardze)
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projektā paredzētās rakstiskās atļaujas vai atzinumus Dabas aizsardzības pārvalde sagatavo bez maksas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ievērojot noteikumu projekta normas un veicot dabas aizsardzības plānā noteiktos apsaimniekošanas pasākumus, paredzama pozitīva ietekme uz vidi un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu (atjaunojot/uzlabojot dabas liegumā esošo īpaši aizsargājamo sugu dzīvotnes un biotopus, to kvalitāti).
 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi