Anotācija

25-TA-1842: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumos Nr. 462 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās un piektās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikuma projekts izstrādāts pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu, lai nodrošinātu sekmīgu un savlaicīgu Eiropas Savienības fondu līdzekļu apguvi un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam kopējā mērķa un iznākumu rādītāju sasniegšanu Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda ietvaros.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās kārtas ietvaros pieejamo kopējo finansējumu saistībā ar 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" ceturtās kārtas neizmantotā finansējuma pārdali.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Komisija 2022. gada 25. novembrī apstiprināja Latvijas izstrādāto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.-2027. gadam (turpmāk – Programma), nosakot, ka 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" ietvaros veselības aprūpei būtiska nozīme ir veselības sistēmas stiprināšanā, veselības aprūpes pieejamības un kvalitātes uzlabošanā, attīstot visaptverošu un integrētu veselības sistēmu un paredzot ieguldījumus ārstniecības iestāžu attīstībai visos aprūpes līmeņos, atbilstoši pakalpojumu kartējumam, veselības aprūpes pakalpojumu attīstībai pieejamiem cilvēkresursiem un finanšu resursiem, t.sk. nodrošinot ārstniecības iestāžu gatavību potenciālo sabiedrības veselības krīžu ierobežošanai.

Ar Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumiem Nr. 462 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās un piektās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 462) noteikta kārtība, kādā tiek īstenota Programmas 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" (turpmāk – 4.1.1. SAM) 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" (turpmāk – 4.1.1.1. pasākums) pirmā un piektā kārta un 4.1.1.5. pasākums “Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība” (turpmāk - 4.1.1.5. pasākums) (turpmāk kopā– pasākums).

Pasākuma ietvaros šobrīd finansējumu veido:
1) 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 114 061 260 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 96 952 070 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 17 109 190 euro.
2) 4.1.1.1. pasākuma piektās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 133 543 211 euro (no tā elastības finansējums – 46 682 293 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 113 511 729 euro (no tā elastības finansējums – 39 679 949 euro) un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 20 031 482 euro (no tā elastības finansējums – 7 002 344 euro).
3) 4.1.1.5. pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 12 307 060 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 10 461 001 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums ir 1 846 059 euro.

Pa kārtām 4.1.1.1. pasākuma finansējums šobrīd ir:
1) 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 114 061 260 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 96 952 070 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 17 109 190 euro.
2) 4.1.1.1. pasākuma otrās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 15 089 807 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 12 826 335 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, – 2 263 472 euro.
3) 4.1.1.1. pasākuma trešās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 7 957 886 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 6 764 203 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 1 193 683 euro.
4) 4.1.1.1. pasākuma ceturtās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 4 812 877 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 4 090 945 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 721 932 euro.
5) 4.1.1.1. pasākuma piektās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 133 543 211 euro (no tā elastības finansējums – 46 682 293 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 113 511 729 euro (no tā elastības finansējums – 39 679 949 euro) un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 20 031 482 euro (no tā elastības finansējums – 7 002 344 euro).

Pasākuma ietvaros atbalsts paredzēts valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu infrastruktūras attīstībai saskaņā ar valsts nozīmes tautsaimniecības pakalpojumu sniegšanas nosacījumiem IV un V līmeņa ārstniecības iestādēm, Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centram un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Situācijas apraksts VSIA „Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca” (turpmāk - TOS)

Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošanas plānā 2022. – 2024. gadam (turpmāk – Plāns) ietvertais 6.4. pasākums paredz Uzlabot sarkomas tipa audzēju diagnostikas iespējas, tā rezultātā plānots nodrošināt Kvalitātes prasībām atbilstošu aprīkojumu mugurkaulāja un iegurņa onkoloģisko pacientu ķirurģiskai ārstēšanai. VSIA "Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca" ir vienīgā valsts medicīnas iestāde Rīgā, kura sniedz augsti kvalificētu deģeneratīvo muguras saslimšanu, mugurkaula traumu un traumu seku ķirurģisku ārstēšanu, sniedz ķirurģisku palīdzību onkoloģiskiem pacientiem ar sertificētiem mugurkaula ķirurģijas speciālistiem, kura var nodrošināt mugurkaula ķirurgu konsīlijus trīs speciālistu sastāvā un nepārtrauktu neatliekamu palīdzību. 
Lai nodrošinātu Plānā noteikto, 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros TOS infrastruktūras attīstībai tika piešķirts finansējums 3 152 533 euro (tai skaitā ERAF finansējums 2 679 653,05 euro, valsts budžeta finansējums 427 798,73 euro un privātais finansējums 45 081,22 euro) mugurkaula ķirurģijas pakalpojumu attīstībai. Ar šo finansējumu tiks veikta operāciju zāles paplašināšana, izveidojot to atbilstošu mūsdienu prasībām (t.i., pielietojot modernus materiālus, izveidojot jaunas elektroinstalācijas un ventilācijas sistēmas), kā arī sekojošu iekārtu iegāde:
- Intraoperatīvās neironavigācijas iekārta;
- 3 dimensiju radioloģiska vizualizācijas iekārta;
- Operāciju galds un operāciju lampa, kas paredzēti mugurkaula operācijām;
- Neiromonitorings.

Jau pasākuma plānošanas laikā tika konstatēts, ka pilnvērtīgākai un efektīvākai Plānā noteiktā pasākuma nodrošināšanai nepieciešams veikt Mugurkaula un locītavu ķirurģijas centra reorganizāciju (sadalot to divās patstāvīgās struktūrvienībās: "Lielo locītavu ķirurģijas centrs" un "Mugurkaula ķirurģijas centrs"), kas ietver ne tikai iepriekš minētās un projekta iesniegumā norādītās darbības, bet arī pacientu palātu izveidi (nodrošinot piemērotus apstākļus pirms un pēcoperācijas periodā), medicīniskās aprūpes un personāla telpu atjaunošanu un modernizāciju. Tomēr sākotnēji piešķirtā ierobežotā finansējuma dēļ pacientu palātu izveidi (nodrošinot piemērotus apstākļus pirms un pēcoperācijas periodā), medicīniskās aprūpes un personāla telpu atjaunošanu un modernizāciju nebija iespējams nodrošināt. Bez šo darbību veikšanas līdzšinējās TOS 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas investīcijas nesasniegs plānoto rezultātu labākajā kvalitātē. Darbību īstenošanai nepieciešams papildus finansējums 560 000 euro apmērā.

Situācijas apraksts Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs (turpmāk - VTMEC)

4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros VTMEC tika piešķirts finansējumu 5 500 000 euro, tai skaitā ERAF finansējums 4 675 000 euro un valsts budžeta finansējums 825 000 euro, lai attīstītu VTMEC infrastruktūru.
Apstiprinātā projekta ietvaros tiks īstenoti būvniecības darbi Hipokrāta ielas 2 divos korpusos (6. un 17. korpuss), kā arī tehnoloģiju iegāde.

Jau sākotnēji iezīmējās risks - lai sasniegtu projekta mērķi (nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi tiesu medicīnas ekspertīzes pakalpojumiem, attīstot Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra infrastruktūru) un nodrošinātu pilnvērtīgu telpu ekspluatāciju un pieejamību gan personālam, gan klientiem, sasniedzot pilnu funkcionalitāti un rezultātu ilgtspēju, nepieciešams nodrošināt arī mēbeļu un aprīkojuma iegādi. Ņemot vērā ierobežoto finansējumu, atjaunotajās telpās sākotnēji tika plānots izmantot daļu iepriekš ekspluatācijā esošās mēbeles un aprīkojumu, tomēr remontdarbu laikā, mēbeles pārvietojot, tika konstatēts, ka mēbeles to vecuma un nolietojuma dēļ vairs nav lietošanas kārtībā un aprīkojuma nolietojums sasniedzis maksimumu, kā arī telpu pārbūves funkcionalitāte norādīja, ka ir nepieciešams papildus aprīkojums. Līdz ar to nepieciešams papildus finansējums 316 096 euro apmērā.

Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" ceturtās kārtas atlases ietvaros radies neizmantotais finansējums, jo:
1) no 47 potenciālajiem 2024. gada 5. novembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 704 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 704) pielikumā minētajiem atbalsta saņēmējiem projekta iesniegumus iesniedza 28 ārstniecības iestādes.
Izvērtējot iemeslus, kāpēc daļa potenciālo projektu iesniedzēju neiesniedza projektus, pieļaujams, ka potenciālie finansējuma saņēmēji atteicās lielā privātā līdzfinansējuma nodrošinājuma dēļ vai, izvērtējot projekta iesnieguma sagatavošanā ieguldāmo laiku un darbu, tika nolemts atlasē nepiedalīties.
2) gatavojot projektu iesniegumus, projekta iesniedzējiem bija jānorāda projekta ietvaros nodrošināmais privātais līdzfinansējums, kura apmēru nosaka atbilstoši infrastruktūras izmantošanas valsts apmaksāto pakalpojumu sniegšanai un citu darbību veikšanai proporcijas aprēķināšanas un aprēķina iekļaušanas projekta iesnieguma veidlapā metodikai. Attiecīgi pēc visu iesniegto projektu iesniegumu apstiprināšanas tika konstatēts atlikums MK noteikumos Nr. 704 plānotajā finansējumā.

Līdz ar to konstatēts, ka MK noteikumos Nr. 704 noteiktais 4.1.1.1. pasākuma 4. kārtai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums tiks izmantots daļēji.
Konstatēts neizmantotais finansējums 876 096 euro apmērā. 
Vienlaikus MK noteikumos Nr. 704 noteiktais 4.1.1.1. pasākuma 4. kārtas rezultāta rādītājs "personu skaits gadā, kuras izmanto jaunu vai modernizētu veselības aprūpes iestāžu pakalpojumus" tiks sasniegts.

Ņemot vērā veselības aprūpes nozares prioritātes, mērķus pakalpojumu pieejamībai un iepriekš minētās vajadzības, Veselības ministrija kā nozares ministrija lēma par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" ceturtās kārtas atlases ietvaros neizmantotā finansējuma pārdali TOS projekta Nr. 4.1.1.1/1/23/I/002 un VTMEC projekta Nr. 4.1.1.1/1/23/I/001 ietvaros līdz šim īstenoto darbību pilnvērtīgai pabeigšanai un pilnas funkcionalitātes nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz palielināt 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu par 876 096 euro, tai skaitā ERAF 744 681 euro un nacionālais finansējums 131 415 euro. 
Papildus finansējums tiks piesaistīts: 
1) TOS mugurkaula ķirurģijas pakalpojumu attīstībai 560 000 euro apmērā, tai skaitā ERAF 476 000 euro un nacionālais finansējums 84 000 euro
2) VTMEC pilnas funkcionalitātes nodrošināšanai 316 096 euro apmērā, tai skaitā ERAF 268 681,60 euro un nacionālais finansējums 47 414,40 euro

Attiecīgi par šo papildus piešķirto finansējumu precizēts MK noteikumu Nr. 462 12. punkts un precizēta pielikuma 1., 1.8. un 1.13. un KOPĀ aile. 
Bez tam papildināts MK noteikumu Nr. 462 55. punkts, norādot, ka VTMEC var iesniegt priekšlikumus par grozījumiem līguma nosacījumos, paredzot palielināt attiecināmās izmaksas, nepārsniedzot šo noteikumu ​pielikuma 1.13. ailē norādīto finansējumu.

Atbilstoši Programmai 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas finansējuma sadalījums pa intervences kodiem ir sekojošs:
- intervences kategorijā “Intervences laukums”
Nr. 128 “Veselības aprūpes infrastruktūra” – ERAF finansējums 15 631 480 euro;
Nr. 129 “Veselības aprūpes iekārtas” - ERAF finansējums 19 539 350 euro;
Nr. 44 “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” - ERAF finansējums 62 525 921 euro;
- intervences kategorijā “Finansējuma veids”
Nr. 1 “Dotācija” - ERAF finansējums 97 696 751 euro;
- intervences kategorijā “Teritoriālie sasniegšanas mehānismi”
Nr. 33 “Bez teritoriālā mērķa” - ERAF finansējums 97 696 751 euro;
- intervences kategorijā “ESF+ sekundārās tēmas”
Nr. 10 “Eiropas pusgadā apzināto problēmu risināšana” - ERAF finansējums 97 696 751 euro;
- intervences kategorijā “Dzimumu līdztiesība”
Nr. 3 “Dzimumu neitralitāte” - ERAF finansējums 97 696 751 euro.

Savukārt, 4.1.1.1. pasākuma piektās kārtas finansējuma sadalījums pa intervences kodiem ir sekojošs:
- intervences kategorijā “Intervences laukums”
Nr. 128 “Veselības aprūpes infrastruktūra” – ERAF finansējums 18 161 877 euro;
Nr. 129 “Veselības aprūpes iekārtas” - ERAF finansējums 22 702 346 euro;
Nr. 44 “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” - ERAF finansējums 72 647 507 euro;
- intervences kategorijā “Finansējuma veids”
Nr. 1 “Dotācija” - ERAF finansējums 113 511 729 euro;
- intervences kategorijā “Teritoriālie sasniegšanas mehānismi”
Nr. 33 “Bez teritoriālā mērķa” - ERAF finansējums 113 511 729 euro;
- intervences kategorijā “ESF+ sekundārās tēmas”
Nr. 10 “Eiropas pusgadā apzināto problēmu risināšana” - ERAF finansējums 113 511 729 euro;
- intervences kategorijā “Dzimumu līdztiesība”
Nr. 3 “Dzimumu neitralitāte” - ERAF finansējums 113 511 729 euro.

Kopumā minētie grozījumi ir vērsti uz labāku 4.1.1. SAM mērķa sasniegšanu un iznākumu rādītāju sasniegšanu.
Pēc grozījumu stāšanās spēkā būs nepieciešams veikt izmaiņas īstenošanā esošajos TOS un VTMEC projektos, un tie uzskatāmi par būtiskiem, jo paredz atbalsta apjoma izmaiņas, tomēr neietekmē Programmas rādītājus un kopējo 4.1. prioritātes “Veselības veicināšana un aprūpe” atbalsta apjomu. Minētās izmaiņas TOS un VTMEC projektos nemainīs projektu darbības veidu, mērķus vai īstenošanas nosacījumus un veicinās to sākotnējo mērķu sasniegšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • VSIA "Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca"
Ietekmes apraksts
Papildus piešķirtais atbalsts paredzēts veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
30 593 520
0
26 236 209
0
55 776 720
36 086 178
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
30 593 520
0
26 236 209
0
55 776 720
36 086 178
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
35 992 377
0
30 866 129
0
65 619 671
42 454 327
2.1. valsts pamatbudžets
0
35 992 377
0
30 866 129
0
65 619 671
42 454 327
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-5 398 857
0
-4 629 920
0
-9 842 951
-6 368 149
3.1. valsts pamatbudžets
0
-5 398 857
0
-4 629 920
0
-9 842 951
-6 368 149
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-5 398 857
-4 629 920
-9 842 951
-6 368 149
5.1. valsts pamatbudžets
-5 398 857
-4 629 920
-9 842 951
-6 368 149
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Šobrīd 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma pirmās, piektās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma ietvaros kopējais plānotais un pieejamais finansējums ir 259 911 531 euro (tai skaitā ERAF – 220 924 800 euro un nacionālais finansējums – 38 986 731 euro), t.sk.:
- 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros – 114 061 260 euro (tai skaitā ERAF – 96 952 070 euro un nacionālais finansējums – 17 109 190 euro);
- 4.1.1.1. pasākuma piektās kārtas ietvaros – 133 543 211 euro (no tā elastības finansējums 46 682 293 euro), no kuriem ERAF – 113 511 729 euro (no tā elastības finansējums 39 679 949 euro) un nacionālais finansējums – 20 031 482 euro (no tā elastības finansējums 7 002 344 euro);
- 4.1.1.5. pasākuma ietvaros – 12 307 060 euro (tai skaitā ERAF – 10 461 001 euro un nacionālais finansējums – 1 846 059 euro).

Izpildes dati 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma pirmās, piektās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma finansējuma izlietojumam 2024. gadā ir sekojoši:
4.1.1.1. pasākuma pirmā kārta – 6 301 209,04 euro (tai skaitā ERAF – 5 356 027,68 euro un nacionālais finansējums – 945 181,36 euro);
4.1.1.1. pasākuma piektā kārta – 9 598 012,60 euro (tai skaitā ERAF – 8 158 310,71 euro un nacionālais finansējums – 1 439 701,89 euro);
4.1.1.5. pasākums – 29 717,26 euro (tai skaitā ERAF – 25 259,67 euro un nacionālais finansējums – 4 457,59 euro).

Plānotā finansējuma apguve 2025. gadam ir šāda:
4.1.1.1. pasākuma pirmā kārta – 26 792 839,48 (tai skaitā ERAF – 22 773 913,56 euro un nacionālais finansējums – 4 018 925,92 euro);
4.1.1.1. pasākuma piektā kārta – 9 002 298,53 euro (tai skaitā ERAF – 7 651 953,75 euro un nacionālais finansējums – 1 350 344,78 euro);
4.1.1.5. pasākums – 197 238,41 euro (tai skaitā ERAF – 167 652,65 euro un nacionālais finansējums – 29 585,76 euro).

Grozījumu projekts paredz palielināt 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas finansējumu par 876 096 euro (tai skaitā ERAF – 744 681 euro un nacionālais finansējums – 131 415 euro).

Pēc grozījumu projekta stāšanās spēkā 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma ietvaros kopējais plānotais un pieejamais finansējums būs 260 787 627 euro (tai skaitā ERAF – 221 669 481 euro un nacionālais finansējums – 39 118 146 euro), t.sk.:
- 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros – 114 937 356 euro (tai skaitā ERAF – 97 696 751 euro un nacionālais finansējums – 17 240 605 euro);
- 4.1.1.1. pasākuma piektās kārtas ietvaros – 133 543 211 euro (no tā elastības finansējums 46 682 293 euro), no kuriem ERAF – 113 511 729 euro (no tā elastības finansējums 39 679 949 euro) un nacionālais finansējums – 20 031 482 euro (no tā elastības finansējums 7 002 344 euro);
- 4.1.1.5. pasākuma ietvaros – 12 307 060 euro (tai skaitā ERAF – 10 461 001 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 1 846 059 euro).

Šobrīd tiek prognozēts, ka 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma pirmās, piektās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma finansējums tiks izlietots šādi:
2025. gadā 35 992 376,42 euro (ERAF 30 593 519,96 euro; nacionālais finansējums 5 398 856,46 euro);
2026. gadā 30 866 128,06 euro (ERAF 26 236 208,85 euro; nacionālais finansējums 4 629 919,21 euro);
2027. gadā 65 619 670,84 euro (ERAF 55 776 720,21 euro; nacionālais finansējums 9 842 950,63 euro);
2028. gadā 42 454 327,10 euro (ERAF 36 086 178,03 euro; nacionālais finansējums 6 368 149,07 euro);
2029. gadā 69 926 183,35 euro (ERAF 59 437 255,85 euro; nacionālais finansējums 10 488 927,50 euro).

Uz doto brīdi finansējums 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma pirmajai, piektajai un 4.1.1.5. pasākumam nav iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Līdz šim finansējums tika pieprasīts no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00. programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” atbilstoši 2018. gada 17. jūlija Ministru kabineta noteikumos Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteiktajai kārtībai. Plānots, ka turpmākajos gados finansējums Veselības ministrijas padotības iestāžu projektu īstenošanai tiks iekļauts Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammā 62.09.00. „Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projektu veselības jomā īstenošana (2021-2027)”. Finansējumu paredzēts nodrošināt, to iekļaujot gadskārtējā valsts budžetā vai pieprasot no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00. programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, ievērojot Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteikto kārtību. Savukārt finansējums pārējiem finansējuma saņēmējiem – kapitālsabiedrībām – tiks plānots Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 62.10.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) avansa maksājumi un atmaksas finansējuma saņēmējiem (2021 - 2027)” kā avansi un atmaksa finansējuma saņēmējiem par ERAF projektu realizāciju.

Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ERAF daļa no projekta attiecināmajām izmaksām.

Budžeta izdevumi ir projektu ieviešanai nepieciešamie līdzekļi. 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Skatīt kopā ar 6.punktu.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt kopā ar 6.punktu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nepieciešamais valsts budžeta līdzfinansējums normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīts no 74. resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.

4.1.1. Ministru kabineta 2024. gada 5. novembra noteikumi Nr. 704 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumi".

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka tiek pārdalīts finansējums no 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" ceturtās kārtas uz 4.1.1.1. pasākuma pirmo kārtu, vienlaikus tiek veikti grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 5. novembra noteikumos Nr. 704 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumi".
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts nodrošina ātrāku un kvalitatīvāku 4.1.1. SAM mērķu sasniegšanu un pakalpojumu pieejamību sabiedrības interesēs un tam nav ietekmes uz sabiedrības interesēm un pienākumiem, līdz ar to nav nepieciešams organizēt sabiedrības informēšanas pasākumus saistībā ar šī projekta izstrādi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Veselības ministrija
neietekmē
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
neietekmē
Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs
palielinās
Vērtības nozīme:
10,19
euro/h
8,00
stundas
2
darbinieku skaits, kas iesaistīti projekta iesnieguma grozījumu sagatavošanā
2
projekta iesnieguma grozījumu iesniegšanas reižu skaits
326,08
Aprēķinam izmantots pieņēmums, ka projekta iesniegumu grozījumi tiek iesniegti elektroniski, šo pienākumu veic darbinieki ar vidējo mēneša darba samaksu sabiedriskajā sektorā, kas 2023. gadā Latvijā bija 1 433 euro mēnesī (https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__DS__DSV/DSV070/table/tableViewLayout1/), kam atbilst stundas samaksas likme 10,19 euro. Aprēķinam tiek izmantots pieņēmums, ka finansējuma saņēmējs datu ievadei un iesniegšanai sadarbības iestādē izmanto Kohēzijas politikas vadības informācijas sistēmu, projekta iesnieguma grozījumus ievada 2 darbinieki, un paredzēts, ka grozījumus iesniegs vienu reizi pirmreizēji un otru reizi veicot precizējumus, ja par tādiem lems sadarbības iestāde.
Kopā
326,08

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Atbildīgās iestādes funkcijas pilda Veselības ministrija, sadarbības iestādes funkcijas – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra. Finansējuma saņēmēji ir ārstniecības iestādes.
Ar noteikumu projektu noteiktie institūciju pienākumi tiks veikti esošo finanšu un darbinieku kapacitātes ietvaros, nepalielinot kopējās izmaksas
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu grozījumu projekta mērķis ir nodrošināt papildus finansējuma piesaisti TOS un VTMEC infrastruktūras attīstībai 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros, šim nolūkam novirzot 4.1.1.1. pasākuma 4. kārtas ietvaros neizlietoto finansējumu. 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros tiek sniegts atbalsts valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu infrastruktūras attīstībai saskaņā ar valsts nozīmes tautsaimniecības pakalpojumu sniegšanas nosacījumiem. Šobrīd ir nepieciešamas izmaiņas, lai neiestātos situācija, ka nav iespējams nodrošināt kvalitatīvu veselības aprūpi, papildus uzsverot, ka attiecībā uz ieguldījumiem ārstniecības iestāžu būvniecībā nav pieļaujams, ka valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi iedzīvotājiem netiks sniegti, jo tas tiešā veidā ietekmēs cilvēku veselību vai pat dzīvību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi