Anotācija

21-TA-1221: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 119 "Kārtība, kādā Valsts probācijas dienests organizē kriminālsoda – piespiedu darbs – izpildi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 119 "Kārtība, kādā Valsts probācijas dienests organizē kriminālsoda – piespiedu darbs – izpildi"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Tieslietu ministrijas un Valsts probācijas dienesta (turpmāk – Dienests) iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz terminu "piespiedu darbs" aizstāt ar terminu "sabiedriskais darbs", izmaiņas atkārtotajā brīdināšanā nepilngadīgajiem probācijas klientiem un probācijas klientiem līdz 25 gadu vecumam, kā arī soda aizstāšanā attiecībā uz nepilngadīgajiem probācijas klientiem. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Dienests kriminālsoda – piespiedu darbs – izpildi organizē  Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 119 "Kārtība, kādā Valsts probācijas dienests organizē kriminālsoda – piespiedu darbs – izpildi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 119) noteiktajā kārtībā. 2020. gada 17. decembrī Saeimā pieņemts likums "Grozījumi Krimināllikumā" (turpmāk – Grozījumi KL), kas stājās spēkā 2022. gada 1. janvārī. 2021. gada 15. jūnijā Saeima pieņēma likumu "Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā" (turpmāk – Grozījumi LSIK), kurš stājās spēkā 2021. gada 29. jūnijā, izņemot atsevišķas likuma normas, kuras saskaņā ar pārejas noteikumiem stājās spēkā 2022. gada 1. janvārī. Grozījumi KL un Grozījumi LSIK lielā mērā atstāj iespaidu uz kriminālsodu politiku kopumā, kā arī kriminālsodu izpildi. Grozījumi KL paredz kriminālsoda nosaukumu "piespiedu darbs" aizstāt ar nosaukumu "sabiedriskais darbs". Apjomīgi grozījumi un papildinājumi veikti Krimināllikuma VII nodaļā "Nepilngadīgo kriminālatbildības īpatnības".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Grozījumi KL ietver normas, kas attiecas uz personām, kas noziedzīga nodarījuma izdarīšanas brīdī bija nepilngadīgas, bet MK noteikumos Nr. 119 šāds regulējums nav noteikts. Līdz šim MK noteikumos Nr. 119 nav iekļauts regulējums darbam ar minēto mērķgrupu, nav iekļauti atšķirīgi kritēriji atkārtotai brīdināšanai un starpinstitūciju sanāksmju sasaukšanai, kā arī kriminālsoda – piespiedu darbs (pēc grozījumu spēkā stāšanās – sabiedriskais darbs) – aizstāšanai ar probācijas uzraudzību, nevis īslaicīgu brīvības atņemšanu. Ņemot vērā pašreizējo situāciju un to, ka MK noteikumi Nr. 119 nav salāgoti ar veiktajiem Grozījumiem KL un Grozījumiem LSIK un ir pretrunā ar minētajiem normatīvajiem aktiem, nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus MK noteikumos Nr. 119, kas regulē kārtību, kādā Dienests organizē kriminālsoda – piespiedu darbs (pēc grozījumu spēkā stāšanās – sabiedriskais darbs) izpildi.
Risinājuma apraksts
2022. gada 1. janvārī spēkā stājās Grozījumi KL un Grozījumi LSIK, kas paredz kriminālsoda – piespiedu darbs – nosaukuma maiņu uz – sabiedriskais darbs. Ņemot vērā Grozījumus KL un Grozījumus LSIK, MK noteikumos Nr. 119 nepieciešams aizstāt vārdu "piespiedu" ar vārdu "sabiedriskais" (attiecīgā locījumā).

Šobrīd MK noteikumu Nr. 119 5.1 punktā ir noteikti dokumentu paziņošanas veidi probācijas klientiem, tai skaitā, izmantojot elektroniskā pasta adresi vai informējot probācijas klientu par dokumenta pieejamību e-lietas portālā. Ņemot vērā minēto, kā arī ievērojot privātpersonas intereses, noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 119 ar 5.3 punktu, kas noteiks, ka gadījumā, ja dokuments tiks paziņots probācijas klientam no Valsts probācijas dienesta informācijas sistēmas vai citā veidā (piemēram, dokumentu pārvaldības sistēma) uz norādīto elektroniskā pasta adresi, vai probācijas klienti tiks informēti par dokumenta pieejamību e-lietas portālā, Dienests vienlaikus nodrošinās attiecīgā dokumenta pieejamību oficiālās elektroniskās adreses kontā, ja personai būs aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts (dublēšanas pienākums, paplašinot Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12. panta otras daļas tvērumu dokumenta paziņošanas gadījumā uz elektroniskā pasta adresi). Vienlaikus grozījums veikts, lai MK noteikumus Nr. 119 salāgotu ar citu Ministru kabineta noteikumu redakcijām, kas regulē Dienesta funkciju izpildi un kuros veikti attiecīgie grozījumi par pienākumu dublēt paziņotos dokumentus, kas izriet no Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12. panta, tai skaitā paplašinot arī minētās normas tvērumu, piemēram, Ministru kabineta 2011. gada 5. aprīļa noteikumos Nr. 271 "Noteikumi par izvērtēšanas ziņojumā iekļaujamās informācijas apjomu un tā sastādīšanas un sniegšanas kārtību".

Ņemot vērā tehniskos grozījumus noteikumu projektā attiecībā uz MK noteikumu Nr. 119 7.1 3. apakšpunktu un 8. punktu, vienlaikus veikti normu redakcionāli precizējumi, kas noteiks oficiālās elektroniskas adreses prioritāti saziņai ar probācijas klientu. Iepriekš šādu regulējumu par oficiālās elektroniskās adreses prioritāti minētās normas neparedzēja.

Ņemot vērā Grozījumus LSIK, proti, 138. panta trešajā un ceturtajā daļā ir noteikta nepilngadīgo personu un personu līdz 25 gadiem soda izpilde, līdz ar to noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 119 ar 40.1 punktu, kas noteiks amatpersonas rīcību soda izpildē, ja probācijas klients noziedzīga nodarījuma izdarīšanas brīdī bija nepilngadīgs, un amatpersona konstatē, ka probācijas klients neņem vērā izteikto brīdinājumu un atkārtoti bez attaisnojuma pārkāpj soda izciešanas nosacījumus un kārtību. MK noteikumu Nr. 119 40.1 punkts noteiks, ka, ja probācijas klients, kurš noziedzīgā nodarījuma izdarīšanas brīdī bija nepilngadīgs, nepildīs soda izpildes nosacījumus, tiks nekavējoties sasaukta starpinstitūciju sanāksme, lai vienotos par iesaistīto institūciju turpmāko rīcību un izlemtu jautājumu par probācijas klienta atkārtotu brīdināšanu vai iesnieguma iesniegšanu tiesai par piespiedu darba (pēc grozījumu spēkā stāšanās – sabiedriskais darbs) aizstāšanu ar probācijas uzraudzību. Tas ļaus iesaistīt darbā ar probācijas klientu, kurš noziedzīgā nodarījuma izdarīšanas brīdī bija nepilngadīgs, lielāku ekspertu skaitu un mazinās subjektīvu lēmumu pieņemšanu. Starpinstitūciju sanāksmē piedalās institūciju pārstāvji saskaņā ar starpresoru vienošanos "Par sadarbību atkārtotu noziedzīgu nodarījumu pret tikumību un dzimumneaizsakaramību izdarīšanas novēršanai", kas 2015. gada 23. novembrī noslēgta starp Dienestu, Valsts policiju, Ieslodzījuma vietu pārvaldi un Valsts Bērnu tiesību aizsardzības inspekciju, un tajā noteikto kārtību.

Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 119 ar 40.2 punktu, kas noteiks probācijas klientu vecumā no 18 līdz 25 gadiem atkārtotu brīdināšanu vai iesnieguma par piespiedu darba (pēc grozījumu spēkā stāšanās – sabiedriskais darbs) aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu iesniegšanu tiesā, īpaši akcentējot atkārtotu brīdināšanu, jo probācijas klientiem vecumā no 18 līdz 25 gadiem vēl nav nostiprinājušās personības iezīmes, proti, probācijas klienti vēl nespēj sevi organizēt piespiedu darba veikšanai bez pārkāpumiem un nav lietderīgi šādiem jauniešiem piemērot ieslodzījumu. Tāpēc, ņemot vērā šo jauniešu psiholoģiskās īpatnības, probācijas klienta lietas vadītājs varēs izvērtēt atkārtotu brīdināšanu, nevis atbilstoši spēkā esošajam imperatīvajam regulējumam – vērsties tiesā par piespiedu darba (pēc grozījumu spēkā stāšanās – sabiedriskais darbs) aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu. 

Ņemot vērā to, ka MK noteikumi Nr. 119 tiks papildināti ar 40.2 punktu, ir nepieciešams noteikt kritērijus, kas ļaus amatpersonai efektīvāk un objektīvāk izlemt jautājumu par 40.2 punktā minētā probācijas klienta atkārtotu brīdināšanu vai iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu iesniegšanu tiesā. Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 119 ar 40.3 punktu, kas noteiks kritērijus, kuri jāņem vērā, lemjot jautājumu par probācijas klientu vecumā no 18 līdz 25 gadiem atkārtotu brīdināšanu vai iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu iesniegšanu tiesā.

Ņemot vērā to, ka MK noteikumi Nr. 119 tiks papildināti ar 40.1 punktu, MK noteikumi Nr. 119 vienlaikus tiks papildināti ar 40.4 punktu, kas noteiks iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar probācijas uzraudzību sagatavošanas un nosūtīšanas termiņu, attiecībā uz probācijas klientiem, kuri noziedzīgā nodarījuma izdarīšanas brīdī bija nepilngadīgi. Šāda norma nepieciešama, lai nepārprotami būtu noteikts, kādā termiņā sagatavo un nosūta tiesai iesniegumu par sabiedriskā darba aizstāšanu ar probācijas uzraudzību. 

Ņemot vērā to, ka MK noteikumi Nr. 119 tiks papildināti ar 40.2 punktu, nepieciešams MK noteikumus Nr. 119 papildināt ar 40.5 punktu, kas noteiks iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu sagatavošanas un nosūtīšanas termiņu, attiecībā uz probācijas klientu, kurš ir vecumā no 18 līdz 25 gadiem. Šāda norma nepieciešama, lai nepārprotami būtu noteikts, kādā termiņā sagatavo un nosūta tiesai iesniegumu par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu.

Šobrīd MK noteikumu Nr. 119 43. punktā ir noteikts termiņš iesnieguma tiesai par piespiedu darba (pēc grozījumu spēkā stāšanās – sabiedriskais darbs) aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu sagatavošanai un nosūtīšanai. Ņemot vērā to, ka šobrīd noteiktais iesnieguma par piespiedu darba (pēc grozījumu spēkā stāšanās – sabiedriskais darbs) aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu sagatavošanas un nosūtīšanas termiņš – 15 dienas – praksē nav pietiekams, jo iekļauj brīvdienas un bieži sakrīt ar valstī noteiktajām svētku dienām, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 119 43. punktu, aizstājot vārdu "dienas" ar vārdu "darbdienas". Ņemot vērā to, ka Dienesta amatpersona pirms iesnieguma sagatavošanas vienmēr noskaidro sabiedriskā darba neveikšanas iemeslus un brīdina probācijas klientu par sekām, kuras iestāsies, ja nebūs ievēroti normatīvajos aktos noteiktie sabiedriskā darba izpildes nosacījumi, 43. punkta izteikšana jaunā redakcijā vispārīgi noteiks kārtību un pamatojumu iesnieguma sagatavošanai par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu. Vienlaikus, 43. punkta jaunā redakcija iekļauj gan tos gadījumus, ja probācijas klients neierodas pieteikties sabiedriskā darba izpildei, gan to, ja probācijas klients atkārtoti pārkāpj sabiedriskā darba izpildes nosacījumus, ar kuriem tika iepazīstināts, un neinformē par attaisnojošiem iemesliem. Vienlaikus grozījums paredz noteikt atskaites punktu iesnieguma sagatavošanai tiesai pēc sabiedriskā darba izpildes pārkāpuma konstatēšanas atbilstoši kriminālsodu izpildi reglamentējošā likuma paredzētajiem gadījumiem, piemēram, probācijas klients neierodas Dienestā brīdinājumā vai uzaicinājumā norādītajā datumā. Šīs normas redakcija  noteiks iesnieguma sagatavošanu par soda aizstāšanu tikai tām personām, kuras noziedzīga nodarījuma brīdī bija pilngadīgas vai sabiedriskā darba izpildes laikā bija pilngadīgas. 

Ņemot vērā to, ka MK noteikumi Nr. 119 tiks papildināti ar 40.1 punktu, MK noteikumu Nr. 119 44. punkts tiks papildināts ar vārdiem "vai probācijas uzraudzību" aiz vārda "atņemšanu", precizējot iesnieguma par piespiedu darba (pēc grozījumu spēkā stāšanās – sabiedriskais darbs) aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu sastāvdaļas, tai skaitā iesniegumiem par soda aizstāšanu ar probācijas uzraudzību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Noteikumu projekts attiecināms uz personām, kurām tiks piemērots kriminālsods – sabiedriskais darbs.
Ietekmes apraksts
Attiecībā uz probācijas klientiem – nepilngadīgām personām noteikumu projekts paredzēs padziļinātu, atkārtotu situācijas izvērtēšanu pārkāpuma gadījumā, iesaistot citas institūcijas atbilstoša risinājuma apzināšanai, piemērošanai.

Attiecībā uz probācijas klientiem – personām no 18 līdz 25 gadiem, noteikumu projekts paredz iespēju, ka sabiedriskā darba izpildes laikā tiks paredzēta papildu izvērtēšana par iespēju atkārtoti brīdināt par pārkāpumu, nevis nekavējoties tiks lūgts tiesai izvērtēt sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas, ar kurām Dienests noslēdzis līgumus par nodarbināšanu sabiedriskajā darbā.
Ietekmes apraksts
Mērķgrupai noteikumu projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības un kopumā nerada administratīvo slogu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība nodrošināta TAP portālā atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā". Iebildumi vai priekšlikumi nav iesniegti.

6.4. Cita informācija

Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts probācijas dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Iesaistītajām institūcijām pienākumi un tiesības nemainās, administratīvais slogs nepalielinās.

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta izpildi Dienests nodrošinās piešķirtā budžeta līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz un nodrošina cilvēktiesības, nosakot padziļinātu, atkārtotu situācijas izvērtēšanu pārkāpuma gadījumā, nepilngadīgiem probācijas klientiem un personām no 18 līdz 25 gadiem.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk