23-TA-521: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumos Nr. 695 "Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu izglītības iestādē"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
2022.gada 14.decembra Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 264.punktā valdība apņemas stiprināt labklājības nozares pamatus un sociālā darba jomā strādājošo profesijas prestižu, virzoties uz konkurētspējīgāku atalgojumu. Grozījums Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumos Nr. 695 "Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu izglītības iestādē (turpmāk - Noteikumu projekts) ir izstrādāti, lai paaugstinātu izglītojamās personas atlīdzības apmēru asistenta pakalpojuma sniedzējam, tādējādi virzoties uz konkurētspējīgāku atalgojumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir paaugstināt izglītojamās personas atlīdzības apmēru asistenta pakalpojuma sniedzējam, lai saglabātu profesijas konkurētspēju un nepasliktinātu iespējas piesaistīt atbilstošu asistenta pakalpojuma sniedzēju.
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2023.
Pamatojums
17.02.2023. Saeimas sēdē pirmajā lasījumā pieņemtais likumprojekts "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam".
Ministru kabineta 07.02.2023.sēdē atbalstītais likumprojekts "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" (protokols Nr.6/29.§).
Ministru kabineta 13.01.2023. sēdē pieņemtais informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam" (protokols Nr.2/1.§).
2023.gada 23.martā pieņemtie grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr.316 “Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti” (23-TA-336)
Ministru kabineta 07.02.2023.sēdē atbalstītais likumprojekts "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" (protokols Nr.6/29.§).
Ministru kabineta 13.01.2023. sēdē pieņemtais informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam" (protokols Nr.2/1.§).
2023.gada 23.martā pieņemtie grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr.316 “Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti” (23-TA-336)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts nodrošinātais atlīdzības apmērs asistentam par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu šobrīd ir noteikts 4,79 euro apmērā, iekļaujot darba samaksu, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un iedzīvotāju ienākuma nodokli.
Šāds atlīdzības apmērs tika noteikts, lai no 2023.gada 1.janvāra atlīdzības apmērs asistentam nebūtu mazāka par minimālo stundas tarifa likmi, ņemot vērā, ka līdz 2023.gada 1.janvārim atlīdzības apmērs par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu, iekļaujot visus nodokļus, bija 4,50 euro, kas bija pielīdzināts Labklājības ministrijas padotībā esošo ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestāžu aprūpēta atlīdzību par pilnas darba slodzes (40 stundas nedēļā) 608 euro apmērā.
Šāds atlīdzības apmērs tika noteikts, lai no 2023.gada 1.janvāra atlīdzības apmērs asistentam nebūtu mazāka par minimālo stundas tarifa likmi, ņemot vērā, ka līdz 2023.gada 1.janvārim atlīdzības apmērs par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu, iekļaujot visus nodokļus, bija 4,50 euro, kas bija pielīdzināts Labklājības ministrijas padotībā esošo ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestāžu aprūpēta atlīdzību par pilnas darba slodzes (40 stundas nedēļā) 608 euro apmērā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
No 2023.gada 1.janvara izglītojamās personas asistenta atlīdzības apmēra paaugstināšana tikai līdz līmenim, kur asistenta pakalpojuma sniedzēja saņemtā atlīdzība nevienu mēnesi nav mazāka par valstī noteikto minimālo mēneša stundas tarifa likmi, kas pielīdzināta 2023. gada februāra un aprīļa mēneša minimālajai stundas tarifa likmei (3,875 euro + Darba devēja VSAOI =4,79 euro), samazina profesijas konkurētspēju, kā rezultātā grūtāk atrast atbilstošu asistenta pakalpojuma sniedzēju.
Vienlaikus ir jāņem vērā, ka 2023.gada 23.martā ir pieņemti grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr.316 “Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti” (23-TA-336), kur 35. punkts nosaka, ka valsts nodrošinātais finansējuma apmērs par vienu asistenta pakalpojuma un pavadoņa pakalpojuma sniegšanas stundu ir 5,37 euro, kas ietver asistenta un pavadoņa atlīdzību ne mazāk kā 5,11 euro apmērā, tai skaitā darba samaksu, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un iedzīvotāju ienākuma nodokli, kā arī pakalpojumu administrēšanas izdevumus ne vairāk kā 0,26 euro apmērā.
Vienlaikus ir jāņem vērā, ka 2023.gada 23.martā ir pieņemti grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr.316 “Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti” (23-TA-336), kur 35. punkts nosaka, ka valsts nodrošinātais finansējuma apmērs par vienu asistenta pakalpojuma un pavadoņa pakalpojuma sniegšanas stundu ir 5,37 euro, kas ietver asistenta un pavadoņa atlīdzību ne mazāk kā 5,11 euro apmērā, tai skaitā darba samaksu, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un iedzīvotāju ienākuma nodokli, kā arī pakalpojumu administrēšanas izdevumus ne vairāk kā 0,26 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka valsts nodrošinātā atlīdzība par vienu asistenta pakalpojuma stundu no 2023.gada 1.aprīļa ir 5,11 euro apmērā, tai skaitā darba samaksa, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un iedzīvotāju ienākuma nodoklis.
Lai neveidotos nevienlīdzīgi atlīdzības samaksas nosacījumi visiem asistenta pakalpojuma sniedzējiem, kuri veic asistenta darbu, noteikumi piemērojami no 2023.gada 1.aprīļa.
Tādējādi saglabājas atlīdzības apmēra pielīdzināšana par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu valsts sociālajos aprūpes centros strādājošo aprūpētāju mēnešalgai (aprūpētāju mēnešalgas intervāla viduspunkts 2023. gadā plānots 690 euro).
Lai neveidotos nevienlīdzīgi atlīdzības samaksas nosacījumi visiem asistenta pakalpojuma sniedzējiem, kuri veic asistenta darbu, noteikumi piemērojami no 2023.gada 1.aprīļa.
Tādējādi saglabājas atlīdzības apmēra pielīdzināšana par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu valsts sociālajos aprūpes centros strādājošo aprūpētāju mēnešalgai (aprūpētāju mēnešalgas intervāla viduspunkts 2023. gadā plānots 690 euro).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- asistenta pakalpojuma sniedzēji
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums ietekmēs personu ar invaliditāti asistentus, kuriem noteikts atlīdzības apmērs 5,11 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu (iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu).
Asistenta un pavadoņa pakalpojumu saņēmējus tiesiskais regulējums ietekmēs netieši, jo tiks palielināts atlīdzības apmērs personām, kuras viņiem sniedz attiecīgo pakalpojumu.
Uz 2023.gada 1.janvāri izglītojamie par kuriem tika veikta asistenta pakalpojuma finansējuma aprēķins bija 456 izglītojamie.
Asistenta un pavadoņa pakalpojumu saņēmējus tiesiskais regulējums ietekmēs netieši, jo tiks palielināts atlīdzības apmērs personām, kuras viņiem sniedz attiecīgo pakalpojumu.
Uz 2023.gada 1.janvāri izglītojamie par kuriem tika veikta asistenta pakalpojuma finansējuma aprēķins bija 456 izglītojamie.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 764 821
0
2 969 727
0
2 969 727
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 764 821
0
2 969 727
0
2 969 727
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 764 821
0
2 969 727
0
2 969 727
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
2 764 821
0
2 969 727
0
2 969 727
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu, ka atlīdzības apmērs par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu tiek pielīdzināts valsts sociālajos aprūpes centros strādājošo aprūpētāju mēnešalgai (aprūpētāju mēnešalgas intervāla viduspunkts 2023. gadā plānots 690 euro), kā tas bija līdz 2022. gada 31.decembrim, noteikumu projekts paredz no 2023. gada 1.aprīļa palielināt atlīdzības apmēru par vienu pakalpojuma stundu līdz 5,11 euro.
Nepieciešamais finansējums, lai no 2023. gada 1.aprīļa palielinātu atlīdzības apmēru par vienu pakalpojuma stundu līdz 5,11 euro, ir atbalstīts 2023.gada 13.janvāra Ministru kabineta sēdē (prot. Nr.2 1.§), izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam" (2.punkts) un iekļauts likumprojektā «Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam» (prioritārais pasākums "Atlīdzības palielināšana asistenta un pavadoņa pakalpojuma sniedzējiem (LM un IZM)").
Aprēķins nosūtīts Finanšu ministrijai.
Izdevumu posteņa nosaukums | Vienība | Vienas vienības cena euro, mēnesī | VSAOI darba devēja daļa (23,59%), euro | Kopā atlīdzība mēnesī, euro | 1 h vidējās izmaksas, euro | Aprēķins | Komentāri |
Asistenta pakalpojuma atlīdzība | 1 slodze | 690,00 | 162.77 | 852,77 | 5.11 | Vidējo darba stundu skaitu mēnesī aprēķina pēc formulas - darba laika kalendāra kopējo darba stundu skaitu gadā dalot ar 12 mēnešiem. Atbilstoši 2023.gadā ir 2004 darba stundas, vidēji mēnesī 167h ( pie 40 stundu darba nedēļas). Atlīdzības izdevumi mēnesī 852,77 euro (t.sk. darba devēja VSAOI 23,59%) : 167 h = 5,11 euro/1 h | Asistentam atlīdzības izmaksas pielīdzinātas plānotajai mēnešalgai valsts sociālās aprūpes centros nodarbinātajiem aprūpētājiem. |
Nepieciešamais finansējums, lai no 2023. gada 1.aprīļa palielinātu atlīdzības apmēru par vienu pakalpojuma stundu līdz 5,11 euro, ir atbalstīts 2023.gada 13.janvāra Ministru kabineta sēdē (prot. Nr.2 1.§), izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam" (2.punkts) un iekļauts likumprojektā «Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam» (prioritārais pasākums "Atlīdzības palielināšana asistenta un pavadoņa pakalpojuma sniedzējiem (LM un IZM)").
Aprēķins nosūtīts Finanšu ministrijai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekts tiks īstenots piešķirtā finansējuma ietvaros.
Ailēs "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" norādīts likumprojektā «Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam» budžeta programmā 12.00.00 Finansējums asistenta pakalpojuma nodrošināšanai personai ar invaliditāti pārvietošanas atbalstam un pašaprūpes veikšanai” plānotais finansējums, tai skaitā atbalstītais finansējums prioritārajam pasākumam “Atlīdzības palielināšana asistenta un pavadoņa pakalpojuma sniedzējiem (LM un IZM)”.
Ailēs "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" norādīts likumprojektā «Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam» budžeta programmā 12.00.00 Finansējums asistenta pakalpojuma nodrošināšanai personai ar invaliditāti pārvietošanas atbalstam un pašaprūpes veikšanai” plānotais finansējums, tai skaitā atbalstītais finansējums prioritārajam pasākumam “Atlīdzības palielināšana asistenta un pavadoņa pakalpojuma sniedzējiem (LM un IZM)”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts sagatavots atbilstoši 2023.gada 9.martā pieņemtajam likumam "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" piešķirtajam finansējumam, lai palielinātu asistentu un pavadoņu atlīdzību 5,11 euro apmērā par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu no 01.04.2023. Likumprojekts atbalstīts 07.02.2023.Ministru kabineta sēdē (protokols Nr.6/29.§), savukārt Ministru kabineta 13.01.2023. sēdē pieņemts informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam" (protokols Nr.2/1.§).
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības iestādes un pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi