23-TA-1351: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekritīgo transportlīdzekļu nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums un Ministru kabineta 2006.gada 25.jūlija noteikumi Nr.618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.618).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir sniegt atbalstu Ukrainas sabiedrībai, nododot Ukrainas valdības īpašumā valstij piekritīgos transportlīdzekļus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 8.panta 3.punktā noteikts, ka Valsts ieņēmumu dienests uzskaita valstij piekritīgo mantu, nodrošina kontroli par tās novērtēšanu, realizāciju, nodošanu bez maksas, iznīcināšanu un ieņēmumu iemaksu valsts budžetā. Attiecīgi saskaņā ar Ministru kabineta 2013.gada 26.novembra noteikumu Nr.1354 “Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” regulējumu Valsts ieņēmumu dienests, pēc dokumentu saņemšanas, kas apliecina, ka transportlīdzeklis ir piekritīgs valstij, to realizē pārdodot juridiskām un fiziskām personām (veicot cenu aptauju).
Lai palīdzētu novērst ar kara darbību Ukrainā saistītās ārkārtējās situācijas sekas un atbalstītu Ukrainas sabiedrību, atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.panta pirmajai daļai, valstij piekritīgos transportlīdzekļus var nodot bez atlīdzības Ukrainas valdības īpašumā.
Ukrainas valdības īpašumā paredzēts nodot tiesību akta pielikumā norādītos valstij piekritīgos transportlīdzekļus.
Valstij piekritīgiem transportlīdzekļiem netiek noteikta bilances vērtība, tie tiek uzskaitīti tikai skaitliskā izteiksmē. Tiesību akta pielikumā norādītajiem valstij piekritīgajiem transportlīdzekļiem Valsts ieņēmumu dienests nosaka provizorisko tirgus cenu, par kādu Valsts ieņēmumu dienests varētu realizēt transportlīdzekļus.
Lai palīdzētu novērst ar kara darbību Ukrainā saistītās ārkārtējās situācijas sekas un atbalstītu Ukrainas sabiedrību, atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.panta pirmajai daļai, valstij piekritīgos transportlīdzekļus var nodot bez atlīdzības Ukrainas valdības īpašumā.
Ukrainas valdības īpašumā paredzēts nodot tiesību akta pielikumā norādītos valstij piekritīgos transportlīdzekļus.
Valstij piekritīgiem transportlīdzekļiem netiek noteikta bilances vērtība, tie tiek uzskaitīti tikai skaitliskā izteiksmē. Tiesību akta pielikumā norādītajiem valstij piekritīgajiem transportlīdzekļiem Valsts ieņēmumu dienests nosaka provizorisko tirgus cenu, par kādu Valsts ieņēmumu dienests varētu realizēt transportlīdzekļus.
Risinājuma apraksts
Lai sniegtu atbalstu Ukrainas sabiedrībai, ar rīkojuma projektu paredzēts nodot bez atlīdzības Ukrainas valdības īpašumā šā rīkojuma pielikumā noteiktos valstij piekritīgos transportlīdzekļus. Ņemot vērā to, ka biedrība “Agendum”, reģistrācijas numurs 50008281431, (turpmāk - biedrība) no dažādām Ukrainas valdības institūcijām saņem palīdzības sniegšanas lūgumus par transportlīdzekļu nepieciešamību, Valsts ieņēmumu dienests sniedza biedrībai aktuālu informāciju par valstij piekritīgajiem transportlīdzekļiem, ko biedrība izvērtēja, atbilstoši saņemtajiem palīdzības sniegšanas lūgumiem, un attiecīgi informēja Valsts ieņēmumu dienestu, kuri no informācijā norādītajiem valstij piekritīgajiem transportlīdzekļiem, tajā skaitā ņemot vērā transportlīdzekļu tehnisko stāvokli, ir atbilstoši nodošanai Ukrainas valdības īpašumā vispārējam atbalstam Ukrainas sabiedrībai.
Paredzēts, ka biedrība valstij piekritīgos transportlīdzekļus nogādās Ukrainā un nodrošinās to nodošanu Ukrainas valdības institūcijām, sedzot visus saistītos izdevumus.
Valstij piekritīgie transportlīdzekļi tiks nodoti bez atlīdzības Ukrainas valdības īpašumā noformējot trīspusēju nodošanas un pieņemšanas aktu, ko parakstīs:
1) Valsts ieņēmumu dienesta atbildīgā amatpersona, ņemot vērā to, ka atbilstoši likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 8.panta 3.punktam Valsts ieņēmumu dienests uzskaita valstij piekritīgo mantu, nodrošina kontroli par tās novērtēšanu, realizāciju, nodošanu bez maksas, iznīcināšanu un ieņēmumu iemaksu valsts budžetā;
2) biedrības pārstāvis, apliecinot, ka pieņem transportlīdzekļus nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Ukrainas valdības institūcijām, tajā skaitā veicot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās akta parakstīšanu no Ukrainas valdības pārstāvja puses, un parakstīta akta iesniegšanu Valsts ieņēmumu dienestā;
3) Ukrainas valdības institūcijas pārstāvis, kurš saņēmis transportlīdzekļus no biedrības.
Paredzēts, ka biedrība valstij piekritīgos transportlīdzekļus nogādās Ukrainā un nodrošinās to nodošanu Ukrainas valdības institūcijām, sedzot visus saistītos izdevumus.
Valstij piekritīgie transportlīdzekļi tiks nodoti bez atlīdzības Ukrainas valdības īpašumā noformējot trīspusēju nodošanas un pieņemšanas aktu, ko parakstīs:
1) Valsts ieņēmumu dienesta atbildīgā amatpersona, ņemot vērā to, ka atbilstoši likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 8.panta 3.punktam Valsts ieņēmumu dienests uzskaita valstij piekritīgo mantu, nodrošina kontroli par tās novērtēšanu, realizāciju, nodošanu bez maksas, iznīcināšanu un ieņēmumu iemaksu valsts budžetā;
2) biedrības pārstāvis, apliecinot, ka pieņem transportlīdzekļus nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Ukrainas valdības institūcijām, tajā skaitā veicot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās akta parakstīšanu no Ukrainas valdības pārstāvja puses, un parakstīta akta iesniegšanu Valsts ieņēmumu dienestā;
3) Ukrainas valdības institūcijas pārstāvis, kurš saņēmis transportlīdzekļus no biedrības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.618 4.punktu, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt šo noteikumu 3. punktā minēto līgumu, kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību īpašumā, noformējot citus kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.
Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas valdības institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. Lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī ņemot vērā to, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests) uzskata par nepieciešamu nodot attiecīgo valstij piekritīgo kustamo mantu MK noteikumu Nr.618 4.punktā noteiktajā kārtībā parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu un neslēdzot rakstisku līgumu.
Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas valdības institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. Lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī ņemot vērā to, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests) uzskata par nepieciešamu nodot attiecīgo valstij piekritīgo kustamo mantu MK noteikumu Nr.618 4.punktā noteiktajā kārtībā parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu un neslēdzot rakstisku līgumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Papildu finanšu resursi Finanšu ministrijai (Valsts ieņēmumu dienestam) nebūs nepieciešami.
Valsts budžetā netiks ieskaitīti ieņēmumi, provizoriskās tiesību akta pielikumā norādītās tirgus cenas apmērā.
Valsts budžetā netiks ieskaitīti ieņēmumi, provizoriskās tiesību akta pielikumā norādītās tirgus cenas apmērā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība netiek piemērota, jo tiesību akta projekta izstrāde nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
- Projekta izpildē tiks iesaistīta arī nevalstiska organizācija – biedrība.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi