Anotācija (ex-ante)

22-TA-3040: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 3. aprīļa noteikumos Nr. 152 "Darbnespējas lapu izsniegšanas un anulēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir pilnveidot darbnespējas lapu izsniegšanas kārtību darbnespējas lapas izrakstīšanai bez personas personīgas apskates un izmeklēšanas jeb attālināti.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 3. aprīļa noteikumos Nr.152 “Darbnespējas lapu izsniegšanas un anulēšanas kārtība”” (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir pilnveidot darbnespējas lapu izsniegšanas kārtību darbnespējas lapas izrakstīšanai bez personas personīgas apskates un izmeklēšanas jeb attālināti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2001. gada 3. aprīļa noteikumi Nr.152 “Darbnespējas lapu izsniegšanas un anulēšanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr.152) nosaka kārtību, kādā tiek apliecināta personas pārejoša darbnespēja, un attiecīgo dokumentu izsniegšanas un anulēšanas kārtību.

Ar 2020. gada oktobri tika ieviesta iespēja attālināti jeb bez personas personīgas (klātienes) apskates un izmeklēšanas izrakstīt darbnespējas lapu par pirmajām trim slimības dienām bērnu saslimšanas gadījumā ar akūtu augšējo elpceļu saslimšanu.
Izvērtējot situāciju un ņemot vērā to, ka šāds risinājums samazināja infekcijas saslimšanu izplatību risku, tajā skaitā ar Covid-19, kas bija jo īpaši nozīmīgi ārkārtējās situācijas laikā, šāda iespēja attālināti izrakstīt darbnespējas lapas par pirmajām trim slimības dienām ar akūtu augšējo elpceļu saslimšanu bez personas personīgas apskates un izmeklēšanas ar 2021.gadu tika atļauta un paredzēta arī pieaugušo saslimšanas gadījumā, tādējādi paplašinot personu loku un gadījumu skaitu, kad darbnespējas lapas var izsniegt arī attālināti (bez apskates klātienē). Lai varētu izvērtēt šāda regulējuma ietekmi, tajā skaitā uz nepamatoti izsniegtu darbnespējas lapu gadījumiem, kā arī ņemot vērā neparedzamo Covid-19 saslimstības periodu, minētai normai tika noteikts spēkā esamības laiks līdz 2022.gada 31.decembrim, ko attiecīgi nosaka MK noteikumu Nr.152 26.11 punkts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nosacījumam par iespēju izrakstīt darbnespējas lapu bez personas personīgas (klātienes) apskates un izmeklēšanas par pirmajām trīs saslimšanas dienām akūtas augšējo elpceļu saslimšanas gadījumā šobrīd noteikts spēkā esamības laiks līdz 2022.gada 31.decembrim.
Risinājuma apraksts
Izvērtējot pašreizējo situāciju attiecībā uz darbnespējas lapu izsniegšanu, ārstu paradumus un salīdzinoši nelielo konstatēto nepamatoti izsniegto DNL skaitu[1], kā arī ņemot vērā to, ka minētais regulējums atvieglo pacientu un ārstu slogu, vienlaikus iespējami mazinot augšējo respiratoro saslimšanu un Covid-19 izplatības riskus, tādējādi pasargājot sabiedrību kopumā, attiecīgais regulējums darbnespējas lapu izsniegšanai par pirmajām trim saslimšanas dienām personām ar akūtu augšējo elpceļu saslimšanu būtu saglabājams un nosakāms kā patstāvīga norma, attiecīgi svītrojot MK noteikumu Nr.152 26.11 punktu, kas nosaka, ka šis regulējums ir spēkā tikai līdz 2022.gada 31.decembrim.

[1] No 2022.gada 1.pusgadā Veselības inspekcijā izvērtētajiem 288 gadījumiem par darbnespējas lapu izsniegšanas pamatotību tikai 8.3 % jeb 24 darbnespējas lapu atzītas par nepamatoti izsniegtām, savukārt 91,7% jeb 264 gadījumos darbnespējas lapas izsniegtas pamatoti. Turklāt no par nepamatoti izsniegtām atzītām darbnespējas lapām tikai 14 darbnespējas lapas ir uzdots anulēt pilnībā, savukārt pārējās darbnespējas lapas anulējamas tikai par atsevišķām dienām.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā ārstu pieredzi un Veselības inspekcijas konstatēto pārbaužu laikā, nepieciešams precizēt regulējumu par attālināti izrakstāmām darbnespējas lapām akūto augšējo elpceļu saslimšanu gadījumos, precīzāk nosakot rīcību darbnespējas lapu izsniegšanai attiecīgajos gadījumos.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu tiek paredzēts, ka šādas darbnespējas lapas (bez personas personīgas apskates un izmeklēšanas par pirmajām trīs saslimšanas dienām akūtas augšējo elpceļu saslimšanas gadījumā) varēs izsniegt tikai personas ģimenes ārsts vai ģimenes ārsta praksē nodarbināts ārsta palīgs (feldšeris), nevis jebkuras specialitātes ārsts, tā kā pacienti šādas akūtas saslimšanas gadījumā vēršas tieši sava ģimenes ārsta un ģimenes ārsts pārzina savus pacientus.

Tāpat tiek noteikta prasība ģimenes ārsta/prakses apmeklēšanai, ja saslimšana turpinās un attiecīgi darbnespējas lapa turpināma ilgāk par pirmajām trīs saslimšanas dienām, skaitot no pirmās saslimšanas dienas. Ja veselības stāvoklis pacientam pirmajās trīs saslimšanas dienās ar akūtu augšējo elpceļu saslimšanu nav uzlabojies, nepieciešams ģimenes ārsta apmeklējums, lai novērtētu veselības stāvokli un vienotos par turpmāko ārstniecību, vienlaikus arī pārliecinātos par saslimšanu, mazinot nepamatotu darbnespējas lapu izsniegšanas risku un  negodprātīgu situācijas izmantošanu. Tādējādi noteikumu projekts paredz, ka ārsts vai ārsta palīgs veic personas personīgu apskati un izmeklēšanu ne vēlāk kā ceturtajā dienā no darbnespējas sākuma, ja darbnespēja turpinās ilgāk par pirmajām trīs saslimšanas dienām. Minētais regulējums tiek vienlaikus šādi noteikts, ņemot vērā Veselības inspekcijas konstatētos gadījumus, kad personai, kurai darbnespējas lapa izsniegta attālināti, personīga apskate/vizīte tiek veikta nevis ceturtajā dienā, bet, piemēram, septītajā vai devītajā dienā no saslimšanas sākuma, tā kā pašreizējā MK noteikumu Nr.152 redakcija nenosaka konkrētu laiku personīgas apskates veikšanai. Gadījumā, ja, piemēram, devītajā dienā pacienta apskate veikta un konstatēts, ka veselības stāvoklis pieļauj darba pienākumu veikšanu un darbnespējas lapa noslēdzama, nevar viennozīmīgi novērtēt, kāds bijis pacienta veselības stāvoklis un simptomātika līdz šai devītajai saslimšanas dienai, pieļaujot atsevišķos gadījumos arī negodprātīgu situācijas izmantošanu. Līdz ar to norma precizēta.

Tāpat noteikumu projekts paredz noteikt, ka par personīgas apskates laiku pacients ar ārstu vai ārsta palīgu vienojas jau darbnespējas lapas izsniegšanas laikā. Minētā norma noteikta ar mērķi savlaicīgi vienoties pacientam ar ģimenes ārstu par apmeklējuma laiku un turpmāko ārstniecību. Tādējādi izvairoties no situācijas, ka pacientam pēc trim saslimšanas dienām veselības stāvoklis neuzlabojas, un darbnespējas lapas turpināšanai pacientam nepieciešams ģimenes ārsta apmeklējums, taču ārstam jau ir saplānoti pieņemšanas laiki, pacientam apmeklējumu uz ceturto saslimšanas dienu atsakot un tādējādi pacientu pieņemot vēlāk. Vienlaikus, ja laika periodā līdz ceturtajai dienai pacienta veselības stāvoklis uzlabojies un apmeklējums pie ģimenes ārsta vai ģimenes ārsta praksē nodarbināta ārsta palīga vairs nav nepieciešams, vizīti var atcelt un telefoniski vienoties par darbnepsējas lapas noslēgšanu, savukārt ārsts vai ārsta palīgs var attiecīgi pārplānot pieņemšanu, pieņemot citus, piemēram, akūtos pacientus.

Vienlaikus noteikumu projekts nosaka, ka gadījumā, ja netiek veikta personas personīga apskate un izmeklēšana līdz ceturtajai dienai no darbnespējas sākuma, izsniegtā darbnespējas lapa par trim saslimšanas dienām noslēdzama ne vēlāk kā ceturtajā dienā no darbnespējas sākuma.  Savukārt gadījumā, ja tiek gaidīti analīžu rezultāti uz bīstamo infekcijas saslimšanu, tajā skaitā Covid-19, personas personīgu apskati un izmeklēšanu vai darbnespējas lapas noslēgšanu ārsts vai ārsta palīgs var veikt arī vēlāk nekā ceturtajā dienā, taču ne vēlāk kā līdz septītajai dienai no darbnespējas sākuma. Minētie nosacījumi attiecībā uz personīgu apskati nepieciešami, lai mazinātu nepamatoti izsniegtu darbnespējas lapu risku un riskus pacientu negodprātīgai rīcībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Iedzīvotāji ar akūtu augšējo elpceļu saslimšanu
  • Ģimenes ārsti un ģimenes ārsta praksē nodarbināti ārsta palīgi, kas izsniedz darbnespējas lapas
Ietekmes apraksts
Tiek mazināta infekcijas slimību izplatības iespēja
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Augšējo elpceļu infekcijas saslimšanas risku samazināšana

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi