24-TA-2934: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 12. decembra rīkojumā Nr. 883 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "10. Aizsardzības ministrija", "14. Iekšlietu ministrija", "15. Izglītības un zinātnes ministrija", "16. Zemkopības ministrija", "18. Labklājības ministrija", "19. Tieslietu ministrija", "29. Veselības ministrija" un "62. Mērķdotācijas pašvaldībām""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 12. decembra rīkojumā Nr. 883 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "10. Aizsardzības ministrija", "14. Iekšlietu ministrija", "15. Izglītības un zinātnes ministrija", "16. Zemkopības ministrija", "18. Labklājības ministrija", "19. Tieslietu ministrija", "29. Veselības ministrija" un "62. Mērķdotācijas pašvaldībām""" (turpmāk - rīkojuma projekts) ir izstrādāts pamatojoties uz:
- likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantu;
- Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdes prot. Nr. 47 43. § 2. punktu un 7. punktu.
- likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantu;
- Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdes prot. Nr. 47 43. § 2. punktu un 7. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabinetam nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu racionālu un efektīvu līdzekļu izlietojumu un nodrošinātu nepārtrauktu neatliekamu un prioritāru pasākumu finansēšanu veselības nozarē, novirzot konkrētajam pasākumam neizlietoto finansējumu citu pasākumu faktisko izdevumu segšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam" 72.pantu un saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 12. decembra rīkojumu Nr. 883 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "10. Aizsardzības ministrija", "14. Iekšlietu ministrija", "15. Izglītības un zinātnes ministrija", "16. Zemkopības ministrija", "18. Labklājības ministrija", "19. Tieslietu ministrija", "29. Veselības ministrija" un "62. Mērķdotācijas pašvaldībām"" (prot. Nr.61 50.§) (turpmāk - MK rīkojums Nr.883) Nacionālajam veselības dienestam piešķirts finansējums dažādu veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai, tai skaitā:
- 1.1.3.6. punktā budžeta apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" 5 209 432 euro apmērā veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai, tai skaitā reto slimību diagnostikas attīstībai - kaulu trausluma ķirurģijai bērniem 165 737 euro apmērā;
- 1.1.5.1. punktā budžeta apakšprogrammā 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" 1 600 000 euro apmērā veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanai onkoloģijas jomā, tai skaitā stomas aprūpes preču skaita palielināšanai 1 600 000 euro apmērā;
- 1.1.6.1. punktā budžeta apakšprogrammā 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" 150 000 euro apmērā mātes un bērna veselības uzlabošanai, tai skaitā reproduktīvā materiāla saglabāšana pacientiem pirms ķīmijterapijas procedūrām, nodrošinot reproduktīvā materiāla uzglabāšanu, un sieviešu kontracepcijai 150 000 euro apmērā;
1.1.7.3. punktā budžeta apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" psihiskās veselības uzlabošanai 59 727 euro apmērā, tai skaitā zobārstniecības (t.sk., minimāli nepieciešamā protezēšana), optometrista pakalpojumu un nepieciešamo palīglīdzekļu nodrošināšanai personām, kurām ir nepieciešama ilgstoša ārstēšana psihiatriskā profila slimnīcās 51 184 euro apmērā un pacientiem ar ilgstošiem psihiskās veselības traucējumiem pārejai no bērnu profila ārstniecības iestādes uz pieaugušo ārstniecības iestādi pilnveidošanai 8 543 euro apmērā.
Veicot piešķirtā finansējuma 2024.gada 12 mēnešu apguves analīzi, tiek indikatīvi prognozēts, ka iepriekš minētajiem pasākumiem būs finansējuma neizpilde (līdzekļu ekonomija).
- 1.1.3.6. punktā budžeta apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" 5 209 432 euro apmērā veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai, tai skaitā reto slimību diagnostikas attīstībai - kaulu trausluma ķirurģijai bērniem 165 737 euro apmērā;
- 1.1.5.1. punktā budžeta apakšprogrammā 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" 1 600 000 euro apmērā veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanai onkoloģijas jomā, tai skaitā stomas aprūpes preču skaita palielināšanai 1 600 000 euro apmērā;
- 1.1.6.1. punktā budžeta apakšprogrammā 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" 150 000 euro apmērā mātes un bērna veselības uzlabošanai, tai skaitā reproduktīvā materiāla saglabāšana pacientiem pirms ķīmijterapijas procedūrām, nodrošinot reproduktīvā materiāla uzglabāšanu, un sieviešu kontracepcijai 150 000 euro apmērā;
1.1.7.3. punktā budžeta apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" psihiskās veselības uzlabošanai 59 727 euro apmērā, tai skaitā zobārstniecības (t.sk., minimāli nepieciešamā protezēšana), optometrista pakalpojumu un nepieciešamo palīglīdzekļu nodrošināšanai personām, kurām ir nepieciešama ilgstoša ārstēšana psihiatriskā profila slimnīcās 51 184 euro apmērā un pacientiem ar ilgstošiem psihiskās veselības traucējumiem pārejai no bērnu profila ārstniecības iestādes uz pieaugušo ārstniecības iestādi pilnveidošanai 8 543 euro apmērā.
Veicot piešķirtā finansējuma 2024.gada 12 mēnešu apguves analīzi, tiek indikatīvi prognozēts, ka iepriekš minētajiem pasākumiem būs finansējuma neizpilde (līdzekļu ekonomija).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tiek prognozētas indikatīvās finansējuma neizpildes 2024. gadā:
1. Kaulu trausluma ķirurģijai bērniem 130 553 euro apmērā, jo manipulācija tika iekļauta valsts budžeta apmaksājamo pakalpojumu klāstā tikai 2024. gadā, tādēļ ārstniecības iestādēm vēl nepieciešams laiks šo manipulāciju pilnīgākai kodēšanas apguvei un ieviešanai;
2. Stomas aprūpes preču skaita palielināšanai 1 271 941 euro apmērā, kur tiek pieņemts, ka liela daļa pacientu tika izņēmuši stomas preces pagājušā gada pašās beigās, līdz ar to finansējums šajā gadā ir izlietots mazāks kā plānots. Stomas preču apjoms mēnesī pacientiem ar mākslīgo atveri (Z93) ZIKS ietvaros ir palielināts no 2024.gada 15.janvāra - kolostomas maisiņi palielināti no 40 maisiņiem uz 80 maisiņiem mēnesī, urostomas maisiņi palielināti no 20 maisiņiem uz 30 maisiņiem mēnesī, ileostomas maisiņi palielināti no 15 maisiņiem uz 30 maisiņiem mēnesī, savukārt ileostomas, kolostomas, urostomas pamatnes (bāzes plates) palielināts skaits no 100 pamatnēm gadā uz 120 pamatnēm gadā. Salīdzinot pacientu skaitu 2024.gada 8 mēnešos ar 2023.gada 8 mēnešiem, konstatēts, ka pacientu ar mākslīgo atveri pieaudzis par 47 pacientiem;
3. Reproduktīvā materiāla saglabāšana pacientiem pirms ķīmijterapijas procedūrām, nodrošinot reproduktīvā materiāla uzglabāšanu, un sieviešu kontracepcijai 135 733 euro apmērā. Reproduktīvā materiāla saglabāšana pacientiem pirms ķīmijterapijas procedūrām, nodrošinot reproduktīvā materiāla uzglabāšanu tika plānots lielāks pacientu skaits 70 vīrieši un 100 sievietes. Atbilstoši ārstniecības iestāžu sniegtajai informācijai, sākotnēji prognozētais provizoriskais pacientu skaits, kuri izmantos iespēju saglabāt reproduktīvo materiālu pirms ķīmijterapijas uzsākšanas ir mazāks. Medikamentu izrakstīšanas nosacījumu maiņa veikta no 2024. gada 15. februāra , un 2024. gada 8 mēnešos medikamentus, norādot papildus diagnozi "Audzējs", ir saņēmušas tikai 16 pacientes (2024. gada 6 mēnešos tās bija 6 pacientes), līdz ar to finansējuma apguve notiek lēnāk un jāveic plašāka pacientu un ārstu informēšana par jaunā pakalpojuma pieejamību;
4. Zobārstniecības (t.sk., minimāli nepieciešamā protezēšana), optometrista pakalpojumu un nepieciešamo palīglīdzekļu nodrošināšanai personām, kurām ir nepieciešama ilgstoša ārstēšana psihiatriskā profila slimnīcās 44 036 euro apmērā un pacientiem ar ilgstošiem psihiskās veselības traucējumiem pārejai no bērnu profila ārstniecības iestādes uz pieaugušo ārstniecības iestādi pilnveidošanai 534 euro apmērā, jo iekļaušana valsts budžeta apmaksājamo pakalpojumu klāstā stājās spēkā tikai 2024. gada 1. janvārī, tādēļ ārstniecības iestādēm vēl nepieciešams laiks šo manipulāciju pilnīgākai kodēšanas apguvei un ieviešanai.
1. Kaulu trausluma ķirurģijai bērniem 130 553 euro apmērā, jo manipulācija tika iekļauta valsts budžeta apmaksājamo pakalpojumu klāstā tikai 2024. gadā, tādēļ ārstniecības iestādēm vēl nepieciešams laiks šo manipulāciju pilnīgākai kodēšanas apguvei un ieviešanai;
2. Stomas aprūpes preču skaita palielināšanai 1 271 941 euro apmērā, kur tiek pieņemts, ka liela daļa pacientu tika izņēmuši stomas preces pagājušā gada pašās beigās, līdz ar to finansējums šajā gadā ir izlietots mazāks kā plānots. Stomas preču apjoms mēnesī pacientiem ar mākslīgo atveri (Z93) ZIKS ietvaros ir palielināts no 2024.gada 15.janvāra - kolostomas maisiņi palielināti no 40 maisiņiem uz 80 maisiņiem mēnesī, urostomas maisiņi palielināti no 20 maisiņiem uz 30 maisiņiem mēnesī, ileostomas maisiņi palielināti no 15 maisiņiem uz 30 maisiņiem mēnesī, savukārt ileostomas, kolostomas, urostomas pamatnes (bāzes plates) palielināts skaits no 100 pamatnēm gadā uz 120 pamatnēm gadā. Salīdzinot pacientu skaitu 2024.gada 8 mēnešos ar 2023.gada 8 mēnešiem, konstatēts, ka pacientu ar mākslīgo atveri pieaudzis par 47 pacientiem;
3. Reproduktīvā materiāla saglabāšana pacientiem pirms ķīmijterapijas procedūrām, nodrošinot reproduktīvā materiāla uzglabāšanu, un sieviešu kontracepcijai 135 733 euro apmērā. Reproduktīvā materiāla saglabāšana pacientiem pirms ķīmijterapijas procedūrām, nodrošinot reproduktīvā materiāla uzglabāšanu tika plānots lielāks pacientu skaits 70 vīrieši un 100 sievietes. Atbilstoši ārstniecības iestāžu sniegtajai informācijai, sākotnēji prognozētais provizoriskais pacientu skaits, kuri izmantos iespēju saglabāt reproduktīvo materiālu pirms ķīmijterapijas uzsākšanas ir mazāks. Medikamentu izrakstīšanas nosacījumu maiņa veikta no 2024. gada 15. februāra , un 2024. gada 8 mēnešos medikamentus, norādot papildus diagnozi "Audzējs", ir saņēmušas tikai 16 pacientes (2024. gada 6 mēnešos tās bija 6 pacientes), līdz ar to finansējuma apguve notiek lēnāk un jāveic plašāka pacientu un ārstu informēšana par jaunā pakalpojuma pieejamību;
4. Zobārstniecības (t.sk., minimāli nepieciešamā protezēšana), optometrista pakalpojumu un nepieciešamo palīglīdzekļu nodrošināšanai personām, kurām ir nepieciešama ilgstoša ārstēšana psihiatriskā profila slimnīcās 44 036 euro apmērā un pacientiem ar ilgstošiem psihiskās veselības traucējumiem pārejai no bērnu profila ārstniecības iestādes uz pieaugušo ārstniecības iestādi pilnveidošanai 534 euro apmērā, jo iekļaušana valsts budžeta apmaksājamo pakalpojumu klāstā stājās spēkā tikai 2024. gada 1. janvārī, tādēļ ārstniecības iestādēm vēl nepieciešams laiks šo manipulāciju pilnīgākai kodēšanas apguvei un ieviešanai.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu racionālu un efektīvu līdzekļu izlietojumu un nodrošinātu nepārtrauktu neatliekamu un prioritāru pasākumu finansēšanu veselības nozarē, Veselības ministrija piedāvā konkrētajam pasākumam neizlietoto finansējumu novirzīt citu neatliekamu pasākumu faktisko izdevumu segšanai.
1. Indikatīvi prognozēto finansējuma neapguvi 2024. gadā stomas aprūpes preču skaita palielināšanai 1 271 941 euro apmērā un reproduktīvā materiāla saglabāšana pacientiem pirms ķīmijterapijas procedūrām, nodrošinot reproduktīvā materiāla uzglabāšanu, un sieviešu kontracepcijai 135 733 euro apmērā, kas kopā veido 1 407 674 euro, novirzīt MK rīkojuma Nr. 883 1.1.4. punkta pasākumu kompensējamo medikamentu pieejamības nodrošināšanai, lai mazinātu prognozēto deficītu kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšanai un nodrošinātu medikamentozās ārstniecības nepārtrauktību.
Medikamentiem un to lietošanai ir būtiska nozīme cilvēku veselības rezultātu uzlabošanā, tie ir īpaši izstrādāti, lai risinātu konkrētus veselības stāvokļus, slimības vai simptomus, pamatojoties uz plašiem klīniskiem pētījumiem, lai nodrošinātu, ka tie ir efektīvi paredzētajiem mērķiem. Daudzu hronisku slimību pacientiem nepieciešama pastāvīga medikamentu lietošana, lai novērstu simptomus un komplikācijas. Recepšu zāles palīdz cilvēkiem labāk kontrolēt savu veselību un samazina smagu seku risku. Zāles var ievērojami uzlabot dzīves kvalitāti, samazinot simptomus un veicinot emocionālo labsajūtu. Pareiza un konsekventa medikamentu lietošana var radīt ilgtermiņa ieguvumus veselībai, tostarp palielināt paredzamo dzīves ilgumu, samazināt invaliditāti un uzlabot vispārējo labklājību.
Kopumā zāles ir viens no mūsdienu veselības aprūpes stūrakmeņiem, jo tās nodrošina mērķtiecīgu, efektīvu un bieži vien dzīvību glābjošu ārstēšanu visdažādākajām veselības problēmām. To pareiza izmantošana veselības aprūpes speciālistu vadībā var ievērojami uzlabot cilvēku veselības rezultātus un vispārējo dzīves kvalitāti.
Latvijā piešķirtais finansējums zāļu kompensācijai ir ievērojami mazāks, kā citās Eiropas Savienības valstīs, t.sk. Lietuvā un Igaunijā. Nepietiekamā finansējuma dēļ iedzīvotājiem ir lieli maksājumi par zāļu iegādi, tāpēc daļa pacientu nevar atļauties tiem nepieciešamās zāles. Tas negatīvi ietekmē iedzīvotāju veselības rādītājus.
Ikgadēji pieejamais finansējums kompensējamo zāļu un medicīnas ierīču apmaksāšana ir mazāks kā faktiski nepieciešamais, lai nodrošinātu medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību.
2. Indikatīvi prognozēto finansējuma neapguvi 2024. gadā kaulu trausluma ķirurģijai bērniem 87 336 euro apmērā (kopējā neapguves prognoze uz šo brīdi 130 553 euro, kur daļa tiek novirzīta) un zobārstniecības (t.sk., minimāli nepieciešamā protezēšana), optometrista pakalpojumu un nepieciešamo palīglīdzekļu nodrošināšanai personām, kurām ir nepieciešama ilgstoša ārstēšana psihiatriskā profila slimnīcās 44 036 euro apmērā un pacientiem ar ilgstošiem psihiskās veselības traucējumiem pārejai no bērnu profila ārstniecības iestādes uz pieaugušo ārstniecības iestādi pilnveidošanai 534 euro apmērā, kas kopā veido 131 906 euro, novirzīt MK rīkojuma Nr. 883 1.1.5. punkta pasākumu veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanai onkoloģijas jomā 1.1.5.4. apakšpunktu uz pasākumiem budžeta apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana", neatliekamu un prioritāru stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijā finansēšanai, ņemot vērā, ka onkoloģija ir noteikta kā prioritārs virziens.
Pacientiem, kas pirmo reizi saskaras ar aizdomām par onkoloģisku slimību, nepieciešamie valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi diagnozes noteikšanai tiek veikti iespējami ātri, lai vajadzības gadījumā uzsāktu pacienta savlaicīgu ārstēšanu un sasniegtu labākus ārstēšanās rezultātus. Šo pakalpojumu saņemšana ārpus kopējās gaidīšanas rindas pakalpojumu saņemšanai tiek saukta par “zaļo koridoru”, kas ir būtisks uzlabojums veselības aprūpes organizēšanā.
Pacientu skaits onkoloģiskajos pakalpojumos pieaug, jo jaunākās un uzlabotās diagnostikas metodes ļauj agrāk atklāt onkoloģiskas saslimšanas, kas palielina to pacientu skaitu, kuri saņem ārstēšanu. Arī uzlabota veselības aprūpes pieejamība un sabiedrības izpratne par vēža simptomiem veicina biežāku ārstēšanās meklēšanu. Turklāt iedzīvotāju novecošanās un efektīvākas ārstēšanas metodes rada pieaugošu nepieciešamību pēc šiem pakalpojumiem.
Līdz ar to ir ļoti būtiski mazināt veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas rindu gan “zaļā”, gan “dzeltenā” koridora ietvaros, lai pacienti ar onkoloģiskām saslimšanām saņemtu savlaicīgus un atbilstošus veselības aprūpes pakalpojumus. Savlaicīga pakalpojuma saņemšana var būtiski mazināt onkoloģisko slimību radīto slogu, mazinot kopējo slimības aktīvas terapijas ilgumu un intensitāti, uzlabojot dzīvildzi un dzīves kvalitāti.
Finansējums tiks novirzīts onkoloģisko izmeklējumu pārstrāžu segšanu veselības aprūpes programmām "Vairogdziedzera un epitēlijķermenīšu operācijas" un "Leikožu šūnu fenotips (citofluorimetrija)". Vairogdziedzera un epitēlijķermenīšu operāciju skaits pieaug, pateicoties uzlabotām diagnostikas metodēm, kas ļauj agrīni atklāt tādas slimības kā vairogdziedzera mezgli un vēzis. Slimību izplatību veicina arī autoimūnas traucējumi, kā arī vides un dzīvesveida faktori. Savukārt leikožu šūnu fenotipēšana ir svarīga metode medicīnā, kurā analizē leikocītu (balto asins šūnu) īpašības. Šī procesa mērķis ir diagnosticēt hematoloģiskas slimības, piemēram, leikēmiju, un palīdzēt izvēlēties piemērotāko ārstēšanas metodi.
Rīkojuma projekts paredz izdarīt MK rīkojumā Nr. 883 šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.1.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.3. 48 018 210 euro apmērā veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai, tai skaitā:
1.1.3.1. 55 440 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.12.00 "Reto slimību ārstēšana";
1.1.3.2. 979 158 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana";
1.1.3.3. 568 230 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē";
1.1.3.4. 16 919 384 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.3.5. 24 014 576 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs";
1.1.3.6. 5 122 096 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.3.7. 305 146 euro apmērā uz apakšprogrammu 39.06.00 "Tiesu medicīniskā ekspertīze";
1.1.3.8. 54 180 euro apmērā uz apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana";".
2. Izteikt 1.1.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.4. 22 407 674 euro apmērā kompensējamo medikamentu pieejamības nodrošināšanai apakšprogrammā 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana";".
3. Izteikt 1.1.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.5. 8 455 464 euro apmērā veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanai onkoloģijas jomā, tai skaitā:
1.1.5.1. 328 059 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana";
1.1.5.2. 159 526 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē";
1.1.5.3. 7 388 068 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.5.4. 579 811 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";".
4. Izteikt 1.1.6. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.6. 11 893 589 euro apmērā mātes un bērna veselības uzlabošanai, tai skaitā:
1.1.6.1. 14 267 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana";
1.1.6.2. 1 747 704 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde";
1.1.6.3. 9 951 368 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana";
1.1.6.4. 8 245 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē";
1.1.6.5. 164 914 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.6.6. 7 091 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";".
5. Izteikt 1.1.7. apakšpunktu šādā redakcijā:
" 1.1.7. 308 459 euro apmērā psihiskās veselības uzlabošanai, tai skaitā:
1.1.7.1. 247 974 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.7.2. 45 328 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs";
1.1.7.3. 15 157 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";".
1. Indikatīvi prognozēto finansējuma neapguvi 2024. gadā stomas aprūpes preču skaita palielināšanai 1 271 941 euro apmērā un reproduktīvā materiāla saglabāšana pacientiem pirms ķīmijterapijas procedūrām, nodrošinot reproduktīvā materiāla uzglabāšanu, un sieviešu kontracepcijai 135 733 euro apmērā, kas kopā veido 1 407 674 euro, novirzīt MK rīkojuma Nr. 883 1.1.4. punkta pasākumu kompensējamo medikamentu pieejamības nodrošināšanai, lai mazinātu prognozēto deficītu kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšanai un nodrošinātu medikamentozās ārstniecības nepārtrauktību.
Medikamentiem un to lietošanai ir būtiska nozīme cilvēku veselības rezultātu uzlabošanā, tie ir īpaši izstrādāti, lai risinātu konkrētus veselības stāvokļus, slimības vai simptomus, pamatojoties uz plašiem klīniskiem pētījumiem, lai nodrošinātu, ka tie ir efektīvi paredzētajiem mērķiem. Daudzu hronisku slimību pacientiem nepieciešama pastāvīga medikamentu lietošana, lai novērstu simptomus un komplikācijas. Recepšu zāles palīdz cilvēkiem labāk kontrolēt savu veselību un samazina smagu seku risku. Zāles var ievērojami uzlabot dzīves kvalitāti, samazinot simptomus un veicinot emocionālo labsajūtu. Pareiza un konsekventa medikamentu lietošana var radīt ilgtermiņa ieguvumus veselībai, tostarp palielināt paredzamo dzīves ilgumu, samazināt invaliditāti un uzlabot vispārējo labklājību.
Kopumā zāles ir viens no mūsdienu veselības aprūpes stūrakmeņiem, jo tās nodrošina mērķtiecīgu, efektīvu un bieži vien dzīvību glābjošu ārstēšanu visdažādākajām veselības problēmām. To pareiza izmantošana veselības aprūpes speciālistu vadībā var ievērojami uzlabot cilvēku veselības rezultātus un vispārējo dzīves kvalitāti.
Latvijā piešķirtais finansējums zāļu kompensācijai ir ievērojami mazāks, kā citās Eiropas Savienības valstīs, t.sk. Lietuvā un Igaunijā. Nepietiekamā finansējuma dēļ iedzīvotājiem ir lieli maksājumi par zāļu iegādi, tāpēc daļa pacientu nevar atļauties tiem nepieciešamās zāles. Tas negatīvi ietekmē iedzīvotāju veselības rādītājus.
Ikgadēji pieejamais finansējums kompensējamo zāļu un medicīnas ierīču apmaksāšana ir mazāks kā faktiski nepieciešamais, lai nodrošinātu medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību.
2. Indikatīvi prognozēto finansējuma neapguvi 2024. gadā kaulu trausluma ķirurģijai bērniem 87 336 euro apmērā (kopējā neapguves prognoze uz šo brīdi 130 553 euro, kur daļa tiek novirzīta) un zobārstniecības (t.sk., minimāli nepieciešamā protezēšana), optometrista pakalpojumu un nepieciešamo palīglīdzekļu nodrošināšanai personām, kurām ir nepieciešama ilgstoša ārstēšana psihiatriskā profila slimnīcās 44 036 euro apmērā un pacientiem ar ilgstošiem psihiskās veselības traucējumiem pārejai no bērnu profila ārstniecības iestādes uz pieaugušo ārstniecības iestādi pilnveidošanai 534 euro apmērā, kas kopā veido 131 906 euro, novirzīt MK rīkojuma Nr. 883 1.1.5. punkta pasākumu veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanai onkoloģijas jomā 1.1.5.4. apakšpunktu uz pasākumiem budžeta apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana", neatliekamu un prioritāru stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijā finansēšanai, ņemot vērā, ka onkoloģija ir noteikta kā prioritārs virziens.
Pacientiem, kas pirmo reizi saskaras ar aizdomām par onkoloģisku slimību, nepieciešamie valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi diagnozes noteikšanai tiek veikti iespējami ātri, lai vajadzības gadījumā uzsāktu pacienta savlaicīgu ārstēšanu un sasniegtu labākus ārstēšanās rezultātus. Šo pakalpojumu saņemšana ārpus kopējās gaidīšanas rindas pakalpojumu saņemšanai tiek saukta par “zaļo koridoru”, kas ir būtisks uzlabojums veselības aprūpes organizēšanā.
Pacientu skaits onkoloģiskajos pakalpojumos pieaug, jo jaunākās un uzlabotās diagnostikas metodes ļauj agrāk atklāt onkoloģiskas saslimšanas, kas palielina to pacientu skaitu, kuri saņem ārstēšanu. Arī uzlabota veselības aprūpes pieejamība un sabiedrības izpratne par vēža simptomiem veicina biežāku ārstēšanās meklēšanu. Turklāt iedzīvotāju novecošanās un efektīvākas ārstēšanas metodes rada pieaugošu nepieciešamību pēc šiem pakalpojumiem.
Līdz ar to ir ļoti būtiski mazināt veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas rindu gan “zaļā”, gan “dzeltenā” koridora ietvaros, lai pacienti ar onkoloģiskām saslimšanām saņemtu savlaicīgus un atbilstošus veselības aprūpes pakalpojumus. Savlaicīga pakalpojuma saņemšana var būtiski mazināt onkoloģisko slimību radīto slogu, mazinot kopējo slimības aktīvas terapijas ilgumu un intensitāti, uzlabojot dzīvildzi un dzīves kvalitāti.
Finansējums tiks novirzīts onkoloģisko izmeklējumu pārstrāžu segšanu veselības aprūpes programmām "Vairogdziedzera un epitēlijķermenīšu operācijas" un "Leikožu šūnu fenotips (citofluorimetrija)". Vairogdziedzera un epitēlijķermenīšu operāciju skaits pieaug, pateicoties uzlabotām diagnostikas metodēm, kas ļauj agrīni atklāt tādas slimības kā vairogdziedzera mezgli un vēzis. Slimību izplatību veicina arī autoimūnas traucējumi, kā arī vides un dzīvesveida faktori. Savukārt leikožu šūnu fenotipēšana ir svarīga metode medicīnā, kurā analizē leikocītu (balto asins šūnu) īpašības. Šī procesa mērķis ir diagnosticēt hematoloģiskas slimības, piemēram, leikēmiju, un palīdzēt izvēlēties piemērotāko ārstēšanas metodi.
Rīkojuma projekts paredz izdarīt MK rīkojumā Nr. 883 šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.1.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.3. 48 018 210 euro apmērā veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai, tai skaitā:
1.1.3.1. 55 440 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.12.00 "Reto slimību ārstēšana";
1.1.3.2. 979 158 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana";
1.1.3.3. 568 230 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē";
1.1.3.4. 16 919 384 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.3.5. 24 014 576 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs";
1.1.3.6. 5 122 096 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.3.7. 305 146 euro apmērā uz apakšprogrammu 39.06.00 "Tiesu medicīniskā ekspertīze";
1.1.3.8. 54 180 euro apmērā uz apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana";".
2. Izteikt 1.1.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.4. 22 407 674 euro apmērā kompensējamo medikamentu pieejamības nodrošināšanai apakšprogrammā 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana";".
3. Izteikt 1.1.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.5. 8 455 464 euro apmērā veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanai onkoloģijas jomā, tai skaitā:
1.1.5.1. 328 059 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana";
1.1.5.2. 159 526 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē";
1.1.5.3. 7 388 068 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.5.4. 579 811 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";".
4. Izteikt 1.1.6. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.6. 11 893 589 euro apmērā mātes un bērna veselības uzlabošanai, tai skaitā:
1.1.6.1. 14 267 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana";
1.1.6.2. 1 747 704 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde";
1.1.6.3. 9 951 368 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana";
1.1.6.4. 8 245 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē";
1.1.6.5. 164 914 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.6.6. 7 091 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";".
5. Izteikt 1.1.7. apakšpunktu šādā redakcijā:
" 1.1.7. 308 459 euro apmērā psihiskās veselības uzlabošanai, tai skaitā:
1.1.7.1. 247 974 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.7.2. 45 328 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs";
1.1.7.3. 15 157 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Pacienti, kam tiks apmaksāti kompensējamie medikamenti un kas saņems neatliekamus veselības aprūpes pakalpojumus onkoloģijā.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
164 939 521
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
164 939 521
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
164 939 521
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
164 939 521
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK rīkojums Nr. 883 nosaka, ka atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 72. pantam tiek atbalstīta apropriācijas pārdale 2024. gadam 167 096 496 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai no 2024. gada 1. janvāra, tai skaitā uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammām 164 939 521 euro apmērā. Rīkojuma projektā ietvertie grozījumi tiek veikti Veselības ministrijai piešķirtā finansējuma 164 939 521 euro ietvaros.
Rīkojuma projekts paredz izdarīt MK rīkojumā Nr. 883 šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.1.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.3. 48 018 210 euro apmērā veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai, tai skaitā:
1.1.3.1. 55 440 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.12.00 "Reto slimību ārstēšana";
1.1.3.2. 979 158 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana";
1.1.3.3. 568 230 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē";
1.1.3.4. 16 919 384 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.3.5. 24 014 576 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs";
1.1.3.6. 5 122 096 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.3.7. 305 146 euro apmērā uz apakšprogrammu 39.06.00 "Tiesu medicīniskā ekspertīze";
1.1.3.8. 54 180 euro apmērā uz apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana";".
2. Izteikt 1.1.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.4. 22 407 674 euro apmērā kompensējamo medikamentu pieejamības nodrošināšanai apakšprogrammā 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana";".
3. Izteikt 1.1.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.5. 8 455 464 euro apmērā veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanai onkoloģijas jomā, tai skaitā:
1.1.5.1. 328 059 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana";
1.1.5.2. 159 526 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē";
1.1.5.3. 7 388 068 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.5.4. 579 811 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";".
4. Izteikt 1.1.6. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.6. 11 893 589 euro apmērā mātes un bērna veselības uzlabošanai, tai skaitā:
1.1.6.1. 14 267 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana";
1.1.6.2. 1 747 704 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde";
1.1.6.3. 9 951 368 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana";
1.1.6.4. 8 245 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē";
1.1.6.5. 164 914 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.6.6. 7 091 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";".
5. Izteikt 1.1.7. apakšpunktu šādā redakcijā:
" 1.1.7. 308 459 euro apmērā psihiskās veselības uzlabošanai, tai skaitā:
1.1.7.1. 247 974 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.7.2. 45 328 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs";
1.1.7.3. 15 157 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";".
Veicot piešķirtā finansējuma 2024.gada 12 mēnešu apguves analīzi, tiek indikatīvi prognozēts, ka pasākumiem, kuriem 2024. gadam piešķirts papildus finansējums ar MK rīkojumu Nr. 883, būs finansējuma neizpilde (līdzekļu ekonomija) 1 539 580 euro apmērā, tai skaitā:
- kaulu trausluma ķirurģijai bērniem 87 336 euro apmērā;
- stomas aprūpes preču skaita palielināšanai 1 271 941 euro apmērā;
- reproduktīvā materiāla saglabāšana pacientiem pirms ķīmijterapijas procedūrām, nodrošinot reproduktīvā materiāla uzglabāšanu, un sieviešu kontracepcijai 135 733 euro apmērā;
- zobārstniecības (t.sk., minimāli nepieciešamā protezēšana), optometrista pakalpojumu un nepieciešamo palīglīdzekļu nodrošināšanai personām, kurām ir nepieciešama ilgstoša ārstēšana psihiatriskā profila slimnīcās 44 036 euro apmērā;
- pacientiem ar ilgstošiem psihiskās veselības traucējumiem pārejai no bērnu profila ārstniecības iestādes uz pieaugušo ārstniecības iestādi pilnveidošanai 534 euro apmērā (skatīt anotācijas 1. Pielikumu).
Lai nodrošinātu racionālu un efektīvu līdzekļu izlietojumu un nodrošinātu nepārtrauktu neatliekamu un prioritāru pasākumu finansēšanu veselības nozarē, Veselības ministrija piedāvā konkrētajam pasākumam neizlietoto finansējumu novirzīt citu neatliekamu pasākumu faktisko izdevumu segšanai (skatīt anotācijas 2. Pielikumu). Līdzekļu pārdale notiks budžeta apakšprogrammas 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" un budžeta apakšprogrammas 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros, mainot tikai pasākumus.
Finansējuma neizpilde tiks novirzīta:
1. kompensējamo medikamentu pieejamības nodrošināšanai, lai mazinātu prognozēto deficītu kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšanai un nodrošinātu medikamentozās ārstniecības nepārtrauktību - 1 407 674 euro apmērā budžeta apakšprogrammas 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" ietvaros mainot piešķiršanas mērķi (detalizētus aprēķinus kopējā deficīta prognozei un novirzītā finansējuma sadalījumu skatīt anotācijas 3. Pielikumā);
2. neatliekamu un prioritāru stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijā finansēšanai - 131 906 euro apmērā budžeta apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" paplašinot piešķiršanas mērķi (detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas 2. Pielikumā).
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu līdzekļu pārdalei 2024. gadam Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam).
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par minēto līdzekļu pārdali, un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks līdzekļu pārdali.
Rīkojuma projekts paredz izdarīt MK rīkojumā Nr. 883 šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.1.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.3. 48 018 210 euro apmērā veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai, tai skaitā:
1.1.3.1. 55 440 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.12.00 "Reto slimību ārstēšana";
1.1.3.2. 979 158 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana";
1.1.3.3. 568 230 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē";
1.1.3.4. 16 919 384 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.3.5. 24 014 576 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs";
1.1.3.6. 5 122 096 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.3.7. 305 146 euro apmērā uz apakšprogrammu 39.06.00 "Tiesu medicīniskā ekspertīze";
1.1.3.8. 54 180 euro apmērā uz apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana";".
2. Izteikt 1.1.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.4. 22 407 674 euro apmērā kompensējamo medikamentu pieejamības nodrošināšanai apakšprogrammā 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana";".
3. Izteikt 1.1.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.5. 8 455 464 euro apmērā veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanai onkoloģijas jomā, tai skaitā:
1.1.5.1. 328 059 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana";
1.1.5.2. 159 526 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē";
1.1.5.3. 7 388 068 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.5.4. 579 811 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";".
4. Izteikt 1.1.6. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1.6. 11 893 589 euro apmērā mātes un bērna veselības uzlabošanai, tai skaitā:
1.1.6.1. 14 267 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana";
1.1.6.2. 1 747 704 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde";
1.1.6.3. 9 951 368 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana";
1.1.6.4. 8 245 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē";
1.1.6.5. 164 914 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.6.6. 7 091 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";".
5. Izteikt 1.1.7. apakšpunktu šādā redakcijā:
" 1.1.7. 308 459 euro apmērā psihiskās veselības uzlabošanai, tai skaitā:
1.1.7.1. 247 974 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
1.1.7.2. 45 328 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs";
1.1.7.3. 15 157 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";".
Veicot piešķirtā finansējuma 2024.gada 12 mēnešu apguves analīzi, tiek indikatīvi prognozēts, ka pasākumiem, kuriem 2024. gadam piešķirts papildus finansējums ar MK rīkojumu Nr. 883, būs finansējuma neizpilde (līdzekļu ekonomija) 1 539 580 euro apmērā, tai skaitā:
- kaulu trausluma ķirurģijai bērniem 87 336 euro apmērā;
- stomas aprūpes preču skaita palielināšanai 1 271 941 euro apmērā;
- reproduktīvā materiāla saglabāšana pacientiem pirms ķīmijterapijas procedūrām, nodrošinot reproduktīvā materiāla uzglabāšanu, un sieviešu kontracepcijai 135 733 euro apmērā;
- zobārstniecības (t.sk., minimāli nepieciešamā protezēšana), optometrista pakalpojumu un nepieciešamo palīglīdzekļu nodrošināšanai personām, kurām ir nepieciešama ilgstoša ārstēšana psihiatriskā profila slimnīcās 44 036 euro apmērā;
- pacientiem ar ilgstošiem psihiskās veselības traucējumiem pārejai no bērnu profila ārstniecības iestādes uz pieaugušo ārstniecības iestādi pilnveidošanai 534 euro apmērā (skatīt anotācijas 1. Pielikumu).
Lai nodrošinātu racionālu un efektīvu līdzekļu izlietojumu un nodrošinātu nepārtrauktu neatliekamu un prioritāru pasākumu finansēšanu veselības nozarē, Veselības ministrija piedāvā konkrētajam pasākumam neizlietoto finansējumu novirzīt citu neatliekamu pasākumu faktisko izdevumu segšanai (skatīt anotācijas 2. Pielikumu). Līdzekļu pārdale notiks budžeta apakšprogrammas 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" un budžeta apakšprogrammas 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros, mainot tikai pasākumus.
Finansējuma neizpilde tiks novirzīta:
1. kompensējamo medikamentu pieejamības nodrošināšanai, lai mazinātu prognozēto deficītu kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšanai un nodrošinātu medikamentozās ārstniecības nepārtrauktību - 1 407 674 euro apmērā budžeta apakšprogrammas 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" ietvaros mainot piešķiršanas mērķi (detalizētus aprēķinus kopējā deficīta prognozei un novirzītā finansējuma sadalījumu skatīt anotācijas 3. Pielikumā);
2. neatliekamu un prioritāru stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijā finansēšanai - 131 906 euro apmērā budžeta apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" paplašinot piešķiršanas mērķi (detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas 2. Pielikumā).
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu līdzekļu pārdalei 2024. gadam Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam).
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par minēto līdzekļu pārdali, un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks līdzekļu pārdali.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nacionālais veselības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks uzlabota veselības aprūpes pakalpojumu un kompensējamo medikamentu pieejamība pacientiem, kas radīs ilgtermiņa ieguvumus veselībai, tostarp palielinās paredzamo dzīves ilgumu, samazinās invaliditāti un uzlabos vispārējo labklājību.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi