Anotācija

23-TA-2264: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Dabas lieguma "Mežole" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma „Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 13. panta otrā daļa, 14. panta otrā daļa un 17. panta otrā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Dabas lieguma "Mežole" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumu projekts) precizē dabas lieguma "Mežole" (turpmāk - dabas liegums) teritorijas aizsardzības, izmantošanas un apsaimniekošanas tiesisko regulējumu, pamatojoties uz apstiprinātajā dabas lieguma dabas aizsardzības plānā iekļautajiem priekšlikumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Izveidošana, apraksts, dabas aizsardzības plāns, esošais regulējums
Ar Ministru kabineta 1999. gada 15. jūnija noteikumiem Nr. 212 „Noteikumi par dabas liegumiem” apstiprinātas dabas lieguma „Mežole” robežas. 2005. gada 15. septembrī ar grozījumiem likumā “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” dabas liegums ir iekļauts Natura 2000 teritoriju tīklā kā C tipa teritorija (teritorijas, kas noteiktas īpaši aizsargājamo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai).
Dabas liegums „Mežole” atrodas Latvijas ziemeļaustrumos un ietilpst Smiltenes novada Launkalnes pagastā. Dabas lieguma platība, atbilstoši dabas datu pārvaldības sistēmā pieejamajai informācijai, ir 2832 ha.
Meža platības dabas liegumā “Mežole” aizņem 2784,0 ha (atbilstoši informācijai no Latvijas Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centra sagatavotās topogrāfiskās kartes mērogā 1:10 000).
Saskaņā ar Meža valsts reģistra datiem (ar aizsardzības pazīmi “dabas liegums Mežole”) fiksēti 2660,8 ha mežaudžu, 87,5 ha sūnu purvu, 30,5 ha pārplūstošu klajumu, 26,7 ha pārejas purvu, tikpat meža dzīvnieku barošanas lauču, 7,6 ha zāļu purvu, 4,1 ha bebru uzpludinājumu, 2,2 ha meža lauču un 0,6 ha smiltāju.
Dabas liegumā pašreiz ir spēkā Ministru kabineta 2003. gada 21. janvāra noteikumi Nr. 200 „Dabas lieguma „Mežole” individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi”, kurā noteiktas šādas funkcionālās zonās: stingrā režīma zona, regulējamā režīma zona un ainavu aizsardzības zona.
2018. gadā tika uzsākta dabas aizsardzības plāna izstrāde dabas liegumam. Dabas aizsardzības plāns tika izstrādāts atbilstoši Ministru kabineta 2007. gada 9. oktobra noteikumiem Nr. 686 „Noteikumi par īpaši aizsargājamās dabas teritorijas dabas aizsardzības plāna saturu un izstrādes kārtību”. Dabas aizsardzības plāns izstrādāts laika posmam no 2020. gada līdz 2032. gadam.

2. Dabas vērtības
Kā galvenās dabas lieguma kvalificējošās vērtības ir Eiropas Savienības nozīmes īpaši aizsargājamie biotopi 91D0*Purvaini meži, 7110* Neskarti augstie purvi, 7140 Pārejas purvi un slīkšņas, 9010* Veci vai dabiski boreāli meži, 9080* Staignāju meži, 7160 Minerālvielām bagāti avoti un avotu purvi, kā arī īpaši aizsargājamās sugas dzeltenā akmeņlauzīte Saxifraga hirculus, platlapu cinna Cinna latifolia, spīdīgā āķīte Hamatocaulis vernicosus, Lapzemes āķīte Hamatocaulis lapponicus, zirgskābeņu zilenītis Lycaena dispar, divjoslu airvabole Graphoderus bilineatus, biezā perlamutrene Unio crassus, strauta nēģis Lampetra planieri, kā arī Eirāzijas ūdrs Lutra lutra.
Dabas liegumā konstatētas 27 retas vai aizsargājamas vaskulāro augu sugas, 18 retas vai aizsargājamas sūnu sugas, 14 retas vai aizsargājamas ķērpju sugas, 3 retas vai aizsargājamas sēņu un piepju sugas, 21 īpaši aizsargājamās un Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 30. novembra direktīvas Nr. 2009/147/EK "Par savvaļas putnu aizsardzību" 1. pielikumā iekļautas putnu sugas, kā arī konstatētas divas putnu sugas, kas īpaši aizsargājamas tikai Latvijā. Dabas liegumā teritorijā ir konstatētas 48 īpaši aizsargājamas vai Latvijā retas bezmugurkaulnieku sugas, no kurām deviņas ir iekļautas Eiropas Padomes 1992. gada 21. maija direktīvas Nr. 92/43/EEK „Par dabisko dzīvotņu, savvaļas floras un faunas aizsardzību” 2. pielikumā, bet divas sugas – 4. pielikumā.
Dabas liegumā īpaši izsargājamie biotopi aizņem 47,2 % no teritorijas, no tiem lielākās platības (gandrīz 41 % jeb 1155,60 ha) aizņem mežu biotopi. Otra lielākā biotopu grupa dabas lieguma teritorijā ir purvu biotopi, kas aizņem 6,23 %. Saldūdeņu un zālāju biotopu platības dabas lieguma teritorijā nepārsniedz 0,31 %.

3. Zemes īpašumu piederība
Lielākā daļa dabas lieguma teritorijas ir valsts īpašums, kas ir nodots valdījumā VAS „Latvijas Valsts ceļi”, Meža pētīšanas stacija. Tā kā dabas datu pārvaldības sistēmā esošā (turpmāk - DDPS) lieguma teritorijas robeža nav iezīmēta pa zemes vienību robežām, teritorijā ietilpst arī daļa no pieguļošajām zemes vienībām.
 
Īpašumu piederība Skaits Platība, hektāri Procenti no dabas lieguma platības
Valsts 10 2824,43 99,73
Juridiska persona 1 7.57 0.27

Saskaņā ar dabas aizsardzības plānā minēto informāciju, tad dabas liegums "Mežole" nav apdzīvots, kā arī tajā neatrodas viensētu teritorijas. Tuvākā apdzīvotā vieta ir Launkalne, kas atrodas aptuveni 4.5 km uz rietumiem, tuvākās viensētas atrodas 400-600 m attālumā dabas lieguma “Mežole” teritorijas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Dabas aizsardzības plāna izstrādes laikā veicot teritorijas izpēti, konstatēti vairāki dabas vērtības negatīvi ietekmējoši faktori. Nozīmīgākie ietekmējošie faktori ir gan dabiskie procesi (koku sagāzumu veidošanās, bebru darbība), gan antropogēnā ietekme – mežsaimnieciskā darbība, pārmitro mežu un purvu platību nosusināšana, kā arī apmeklētāju plūsma teritorijā, it sevišķi vasaras un rudens sezonā.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu ietekmes, ir izstrādāti vairāki apsaimniekošanas īstermiņa un ilgtermiņa mērķi, kā arī apsaimniekošanas pasākumi un funkcionālais zonējums. Kā piemēram, dabas liegumā ir nodrošināta visu īpaši aizsargājamo biotopu un sugu pastāvēšana labvēlīgā aizsardzības stāvoklī, veicināta purvu biotopu atjaunošanās un tiek īstenota nepieciešamā biotopu apsaimniekošana. Teritorijas saimnieciskā izmantošana ir ilgtspējīga un negatīvi neietekmē aizsargājamās dabas vērtības. 
Regulējamā režīma zona ietver īpaši aizsargājamos biotopus, kā arī tiem pieguļošās pieaugušās un pāraugušās mežaudzes, kā arī jaunāku audžu fragmentus, kas ietilpst biotopu koncentrēšanās vietās vai nodrošina biotopu platību buferzonas funkcijas. Pieaugušās un pāraugušās mežaudzes, kas dabas aizsardzības plāna izstrādes laikā neatbilst īpaši aizsargājamo biotopu izdalīšanas prasībām, ir iekļautas regulējamā režīma zonā, lai nodrošinātu īpaši aizsargājamo biotopu attīstību šajās platībās, kalpotu kā buferzona un samazinātu bioloģiskās daudzveidības aizsardzībai nozīmīgu platību fragmentāciju, kā arī lai aizsargātu reto sugu atradnes. Lipsas un Ludzes upēm, kā arī to pieteku strautiem, pieguļošās teritorijas iekļautas regulējamā režīma zonā, lai nodrošinātu straujteču gliemju sugu dzīvotņu aizsardzību.
Ainavu aizsardzības zona izveidota, lai saglabātu teritorijai raksturīgo mežaines ainavu, kā arī lai nodrošinātu bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai atbilstošu teritorijas saimniecisko izmantošanu. Ainavu aizsardzības zonā ir iekļautas jaunas/mākslīgi ierīkotas audzes, kā arī audzes, kurās pēdējo 5-10 gadu laikā veiktas kopšanas cirtes, vidēja vecuma audzes, kurās šobrīd nav pietiekamas struktūras, lai tās atzītu par biotopiem.
Neitrālā zonā ir ietverti valsts nozīmes autoceļi.
 
Funkcionālā zona Esošais zonējums Plānotais zonējums
Platība, hektāri Platība no dabas lieguma, % Platība, hektāri Platība no dabas lieguma, %
Stingrā režīma zona 745 27 Nav Nav
Regulējamā režīma zona 494 17 1747 61
Aizsargājamo ainavu apvidus zona 1593 56 1076 38
Neitrālā zona Nav Nav 9 1
Problēmas apraksts
Dabas lieguma teritorijā ir atradušās četras derīgo izrakteņu atradnes – „Kapusils I”, „Kapusils II”, „Kapusils III”, „Kapusils IV”. 2014. gada 26. februārī Smiltenes novada dome ir izsniegusi “Bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju Nr. 1 ”smilts-grants un smilts ieguvei tikai derīgo izrakteņu atradnei „Kapusils I”.
 
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Latvijas Vides un ģeoloģijas meteoroloģijas centra uzturētajā Derīgo izrakteņu atradņu reģistrā pieejamo informāciju, derīgo izrakteņu atradnē „Kapusils I” 2018. gada 1. janvārī izpētītie A kategorijas smilts krājumi ir 1836,54 tūkst. m3, bet smilts-grants krājumi – 329,19 tūkst. m3. Noteikumi atļauj arī turpmāk veikt izstrādi derīgo izrakteņu atradnē "Kapusils I".
Problēmas apraksts
Vasaras laikā un rudenī dabas lieguma teritoriju rekreācijā pastiprināti apmeklē apkārtnes iedzīvotāji (ogošana, sēņošana, tūrisms u.c.), tādējādi, radot papildus antropogēno slodzi uz īpaši aizsargājamiem biotopiem un sugām. Tāpat, dabas lieguma teritorijā regulāri tiek organizētas orientēšanās sacensības. Orientēšanas klubs “Azimuts” organizē Smiltenes novada orientēšanas sacensību seriālu “Azimuts”, kur viens no posmiem ik gadu norisinās dabas lieguma teritorijā.
Risinājuma apraksts
Visā dabas lieguma teritorijā bez Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiskas atļaujas aizliegts rīkot orientēšanās sacensības putnu ligzdošanas sezonas laikā no 15. marta līdz 31. jūlijam, izņemot neitrālo zonu. Attiecīgi Dabas aizsardzības pārvalde putnu ligzdošanas laikā izvērtē vai atļaut rīkot orientēšanās sacensības rīkotāju ieplānotajā maršrutā jeb rekomendē mainīt sacensību maršrutu. Neitrālā zonā, kā arī no 1.augusta līdz 14.martam nav nepieciešams Dabas aizsardzības pārvaldes saskaņojums, lai rīkotu orientēšanās sacensības.
Vienlaikus visā dabas lieguma teritorijā bez Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiskas atļaujas aizliegts organizēt brīvā dabā publiskus pasākumus, kā arī nometnes, kurās piedalās vairāk nekā 60 cilvēku.
Dabas liegumā esošie valsts nozīmes autoceļi ir iekļauti neitrālā zonā, kur var rīkot sacensības, treniņbraucienus, izmēģinājuma braucienus ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem un velosipēdiem - bez ierobežojumiem.
Savukārt, regulējamā režīma zonā ir atļauta pārvietošanās pa ceļiem un dabā norādītiem maršrutiem, tai skaitā orientēšanās sacensību norise, ja saņemts rakstveida saskaņojums no Dabas aizsardzības pārvaldes.
Visā dabas lieguma teritorijā ir aizliegts iegūt sūnas, ķērpjus, lasīt ogas un sēnes, bojājot vai iznīcinot zemsedzi, tas nozīmē, ka ir atļauts iegūt meža veltes (visā dabas lieguma teritorijā t.sk. dabas lieguma un regulējamā režīma zonā), bet ogojot un sēņojot ir aizliegts izmantot mehāniskos darbarīkus (piemēram, ogu lasītājus, kas bojā ogulājus un zemsedzi).
2017. gadā Smiltenes novada pašvaldība izveidoja velomaršrutu “Izriteņo Dienvidkalni”., maršruta garums ir 40 km, un tas savieno tādus Smiltenes novada tūrisma apskates objektus, aptuveni 4 km no velomaršruta ietver autoceļa V253 Menskas-Medņi posmu dabas lieguma teritorijā, tā kā šis maršruts iezīmēts autoceļa V253 posmā - kas atrodas neitrālā zonā, tad nepastāv šķēršļu šī maršruta turpmākai sekmīgai darbībai.
Problēmas apraksts
Mežsaimnieciskās darbības ierobežojumi dabas lieguma teritorijā. 
Dabas lieguma "Mežole" teritorijā visplašāk ir pārstāvēti divi biotopu veidi - 9010* Veci vai dabiski boreāli meži un 91D0* Purvaini meži, kas veido gandrīz 90 % no meža biotopu platības. No pārējiem mežu biotopu veidiem plašāk ir pārstāvēti 9080* Staignāju meži – aptuveni 5 % no meža biotopu platības un 91E0* Aluviāli meži (aluviāli krastmalu un palieņu meži) ~ 4 % no meža biotopu platības.
Risinājuma apraksts
Meža platības dabas liegumā aizņem 2784,0 ha (atbilstoši informācijai no Latvijas Vides un ģeoloģijas meteoroloģijas centra sagatavotās topogrāfiskās kartes mērogā 1:10 000).
Dabas liegumā konstatēti šādi Eiropas Savienības nozīmes mežu biotopu veidi:
- 9010* Veci vai dabiski boreāli meži, kas konstatēts 600 ha platībā;
- otrs biežāk pārstāvētais biotopa veids dabas liegumā ir 91D0* Purvaini meži, tas konstatēts 95 poligonos un aizņem aptuveni 412 ha platību;
- savukārt 9020* Veci jaukti platlapju meži konstatēts 23,1 ha platībā;
- 9050 Lakstaugiem bagāti egļu meži kartēti 32 ha platībā;
- 9080* Staignāju meži konstatēts 50 ha platībā;
- 91E0* Aluviāli meži (aluviāli krastmalu un palieņu meži) aizņem nepilnus 37 ha;
- 9160 Ozolu meži konstatēts vienā poligonā, kura platība ir gandrīz 2 ha;
- 9180* Nogāžu un gravu meži konstatēts vienā poligonā, kura platība ir mazāka par 1 ha.

Meža valsts reģistrā (ar aizsardzības pazīmi “dabas liegums Mežole”) fiksēti 2660,8 ha mežaudžu, 87,5 ha sūnu purvu, 30,5 ha pārplūstošu klajumu, 26,7 ha pārejas purvu, tikpat meža dzīvnieku barošanas lauču, 7,6 ha zāļu purvu, 4,1 ha bebru uzpludinājumu, 2,2 ha meža lauču un 0,6 ha smiltāju.
Dabas lieguma teritorijā vislielākās platības (~ 58%) aizņem meži sausieņu augšanas apstākļos, pārmitrie meža augšanas apstākļi – slapjaiņi un purvaiņi aizņem 33%, savukārt susinātie augšanas apstākļi aizņem 9% meža platību. Susinātie meža augšanas apstākļu tipi liegumā aizņem salīdzinoši nelielas platības, vidēji Latvijā susināto augšanas apstākļu tipi aizņem aptuveni 33% no meža platībām. Vislielāko platību no sausieņu meža augšanas apstākļu tipiem aizņem damakšņa un vēra meža tipi, attiecīgi 596 ha un 655 ha. Izplatītākie no purvaiņu meža tipiem ir niedrājs - 332 ha un dumbrājs - 196 ha. Mežaudžu valdošo sugu sadalījums atbilst boreālo mežu klasei raksturīgiem mežiem.

Lielākās platības veido egļu audzes, kas aizņem gandrīz pusi meža platību – 1312,7 ha, otra izplatītākā suga ir priede, kas aizņem 805,9 ha. No lapu kokiem vislielāko audžu platību veido bērzs – 363,1 ha, kam seko melnalksnis 105,1 ha un apse 59,1 ha. Pārējās koku sugas kopā (liepa, osis, baltalksnis un lapegle) aizņem nepilnus 10 ha. 75% Dabas lieguma mežaudžu ir dabiskas izcelsmes audzes, attiecīgi atlikušie 25% ir mākslīgas izcelsmes audzes.
Aptuveni 1315 ha jeb gandrīz pusi no dabas lieguma mežiem veido pieaugušas un pāraugušas mežaudzes; briestaudzes un vidēja vecuma audzes aizņem attiecīgi 20% un 22% platības, bet jaunaudzes aizņem tikai 8% teritorijas. Jaunaudžu un vidēja vecuma audžu grupās būtisku platību aizņem mākslīgas izcelsmes audzes, attiecīgi 65% un 59% audžu. Savukārt pieaugušu un pāraugušu audžu vecuma grupās mākslīgas izcelsmes audzes kopā aizņem mazāk nekā 5% no platības.Meža masīvs, kurā ietilpst dabas liegums, ir vēsturiski mežiem klāta teritorija, kas izmantota plānveidīgai koksnes ieguvei. Par to liecina 20. gs sākuma mežaudžu plāni, kuros iezīmētas iepriekšējos periodos veikto kailciršu platības, kā arī “ar roku” atzīmētas plānotās cirsmas. Meža apsaimniekošana intensīvi turpinājusies līdz pat 1989. gadam, kad izveidots rajona nozīmes valsts aizsargājamais kompleksais dabas liegums “Mežoles purvu un mežu masīvs” 2260 ha platībā. Par to liecina arī dabas lieguma teritorijas jaunaudžu sadalījums. Lieguma teritorijā ir ap 110 ha jaunaudžu, kas vecākas par 30 gadiem, un tās pamatā ierīkotas mākslīgi, visticamāk, pēc mežaudžu nociršanas kailcirtē. Meža valsts reģistra datos redzams, ka 43 meža nogabalos no kopumā 44 platībām, tās ir mākslīgi ierīkotas egļu audzes sausieņu meža tipos. Jaunaudžu platība, kuru vecums ir 20 līdz 30 gadi, ir būtiski mazāks – tikai 33 ha, no kurām mākslīgi atjaunotas ir jaunaudzes 24 ha platībā. Jaunaudzes, kuru vecums no 20 līdz 10 gadiem un, kas jaunākas par 10 gadiem, aizņem attiecīgi 15.4 ha un 13.7 ha un tās atjaunojušās tikai dabiski. Turklāt jaunaudzes, kas jaunākas par 10 gadiem, ir audzes dumbrāja meža tipā, kas, visticamāk, ir audzes, kas dabiski atjaunojušās pēc iepriekšējās audzes iznīkšanas upes palienē vai citā pārmitrā platībā.

Visā dabas liegumā aizliegt izmantot citzemju sugas meža atjaunošanā un ieaudzēšanā, tādējādi saglabājot vietējo sugu populāciju.
Regulējamā režīma zonā ir aizliegta saimnieciskā darbība un cita veida darbība, tādējādi nodrošinot šajā zonē esošo sugu un biotopu netraucētu dabisko attīstību.
Ņemot vērā iepriekš minēto, ainavu aizsardzības zonā putnu ligzdošanas laikā no 15 .marta līdz 31. jūlijam ir aizliegts veikt mežsaimniecisko darbību, ar atsevišķiem izņēmumiem, piemēram - bīstamo koku ciršanu un izvešanu, jaunaudžu kopšanu.
Ainavu aizsardzības zonā ir atļauta koku ciršana un izvešana vējgāžu, vējlaužu un snieglaužu seku likvidēšanu gadījumos, kad kaitēkļu savairošanās vējgāžu, vējlaužu vai snieglaužu platībās var izraisīt mežaudžu bojāeju ārpus ainavu aizsardzības zonas un ir saņemts Valsts meža dienesta sanitārais atzinums, kurā noteikts konkrēts apjoms šo koku izvākšanai. Veicot sanitāro cirti, saglabā visus augtspējīgos kokus, kā arī kritalas un stāvošus kokus vai tādus bojātus kokus, kuri nevar veicināt konkrētas slimības vai kaitēkļu savairošanos.

Lai saglabātu ainavu aizsardzības zonas raksturīgo mežaines ainavu, tad aizliegts:
- veikt kailcirti, izņemot, ja tas nepieciešams īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu vai biotopu aizsardzības, saglabāšanas un atjaunošanas pasākumu īstenošanai;
- atzarot augošus kokus mežaudzēs, izņemot koku atzarošanu skatu punktu ierīkošanai un uzturēšanai, elektropārvades un citu lineāro komunikāciju uzturēšanai, kā arī satiksmes drošībai uz ceļiem;
- cirst kokus rekonstruktīvajā cirtē (izņemot neproduktīvu egļu tīraudžu dabiskošanu un sugu sastāva dažādošanu, kā arī mežaudzē, kuras šķērslaukums ir mazāks par kritisko šķērslaukumu);
- ierīkot jaunus mežsaimniecības (komerstantu) ceļus.

Ainavu aizsardzības zonā meža zemēs ir aizliegts cirst kokus rekonstruktīvajā cirtē (izņemot neproduktīvu egļu tīraudžu dabiskošanu un sugu sastāva dažādošanu, kā arī mežaudzē, kuras šķērslaukums ir mazāks par kritisko šķērslaukumu). Primāri Meža likumā minēto rekonstruktīvās cirtes veidu piemērojot izlases veidu.

Noteikumu projektā ir iekļauts punkts, kas paredz, ka visā dabas liegumā ir aizliegts veikt darbības, kas veicina augsnes erozijas attīstību. Vienlaikus veicot mežizstrādi jāvadās pēc Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumu Nr.936 "dabas aizsardzības noteikumi meža apsaimniekošanā" 8. punktā noteiktā, ka "Meža apsaimniekošanā izmanto paņēmienus, kas neizraisa augsnes eroziju (augsnes virskārtas pārvietošanos ūdens vai vēja iedarbības ietekmē), kura rada cilmieža atsegumus. Par šo noteikumu pārkāpumu nav uzskatāma erozija, kas notikusi vienlaidus ne vairāk kā 20 kvadrātmetru platībā, kā arī par eroziju nav uzskatāma augsnes sagatavošana meža atjaunošanai. Sagatavojot augsni meža atjaunošanai un izvedot meža materiālus, ņem vērā teritorijas reljefu un augsnes īpatnības, lai neizraisītu augsnes eroziju."

Dabas pieminekļu inventarizācija nav jāveic, ja dabas datu pārvaldības sistēmā reģistrēta informācija, kas nav vecāka par pieciem gadiem kopš meža apsaimniekošanas plāna izstrādes uzsākšanas.

Meža apsaimniekošanas plāns.
Īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un biotopu apsaimniekošanas pasākumu īstenošanai dabas lieguma teritorijā, kā arī galvenās cirtes, kopšanas cirtes un rekonstruktīvās cirtes veikšanai šajos noteikumos noteiktajos gadījumos ainavu aizsardzības zonā tiek sagatavots meža apsaimniekošanas plāns. Meža apsaimniekošanas plānu izstrādā saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 4. februāra noteikumiem Nr. 67 "Noteikumi par meža apsaimniekošanas plānu", ņemot vērā to, ka meža apsaimniekošanas plānu izstrādā īpaši aizsargājamai dabas teritorijai, tad to saskaņo Dabas aizsardzības pārvalde.

Meža apsaimniekošanas plānu var izstrādāt visai dabas lieguma teritorijai, meža īpašumam, zemes vienībai vai zemes vienības meža nogabalu grupai, pamatojoties uz aktuāliem meža inventarizācijas datiem, kā arī uz īpaši aizsargājamo sugu, īpaši aizsargājamo biotopu un dabas pieminekļu (turpmāk - dabas vērtības) inventarizācijas datiem. Tajā jānosaka mežsaimnieciskie un biotopu apsaimniekošanas pasākumi atsevišķu mežaudžu (meža nogabalu) līmenī, tāpat būtu jāsniedz pasākumu mērķa formulējums, detalizēts pasākumu veikšanas apraksts un sasniedzamie rezultāti. 
Dabas vērtību inventarizāciju veic biotopu grupu - meži un virsāji, purvi aizsardzības jomā sertificēts eksperts (turpmāk – eksperts), kas sagatavo atzinumu un kartoshēmu atbilstoši normatīvajiem aktiem par sugu un biotopu aizsardzības jomas ekspertu atzinuma saturu (turpmāk – atzinums). Atzinumā norāda dabas vērtību aizsardzības un apsaimniekošanas pasākumus pa meža nogabaliem, ievērojot normatīvajos aktos noteiktās prasības, kā arī norāda cirsmā saglabājamās dabiskam mežam raksturīgās struktūras. 
Eksperts dabas vērtību inventarizāciju veic no 1. maija līdz 1. oktobrim. Ja nepieciešams, Dabas aizsardzības pārvalde dabas vērtību inventarizācijas datus dabā pārbauda no 15. aprīļa līdz 15. oktobrim.
Meža apsaimniekošanas pasākumus plāno pa meža nogabaliem, ievērojot eksperta atzinumā norādītos pasākumus dabas vērtību aizsardzībai un apsaimniekošanai un normatīvajos aktos noteiktās prasības.
Dabas aizsardzības pārvalde nosaka un savā tīmekļa vietnē publicē meža apsaimniekošanas plāna, tai skaitā meža apsaimniekošanas pasākumu un dabas vērtību inventarizācijas datu, sagatavošanas nosacījumus (klasifikatorus, struktūras, formātus).
Meža īpašnieks vai tiesiskais valdītājs iesniedz Dabas aizsardzības pārvaldē iesniegumu meža apsaimniekošanas plāna saskaņošanai un meža apsaimniekošanas plāna datus, meža inventarizācijas datus, eksperta atzinumu, kā arī citu informāciju, ko uzskata par nepieciešamu.
Ja nepieciešams veikt dabas vērtību inventarizācijas datu pārbaudi dabā, iesnieguma izskatīšanas termiņu var pagarināt uz laiku, ilgāku par četriem mēnešiem.
Meža apsaimniekošanas plāna grozīšanu var ierosināt meža īpašnieks vai tiesiskais valdītājs, kā arī, pamatojoties uz jauniegūto informāciju, kas ierobežo vai aizliedz veikt plānā paredzētos meža apsaimniekošanas pasākumus, – Dabas aizsardzības pārvalde vai Valsts meža dienests.
Meža apsaimniekošanas plānu izstrādā laikaposmam līdz 10 gadiem.
Problēmas apraksts
Noteikumu projekts atkarībā no funkcionālā zonējuma paredz atsevišķus saimnieciskās darbības ierobežojumus.
Risinājuma apraksts
Lai salāgotu dabas vērtību aizsardzību ar esošo un plānoto saimniecisko darbību, dabas liegumā paredzētas dažādas funkcionālās zonas ar atšķirīgiem nekustamo īpašumu izmantošanas nosacījumiem. Stingrākie mežsaimnieciskās darbības ierobežojumi galvenokārt noteikti valsts zemēs, lai minimizētu ietekmi uz privātīpašumiem. Mežsaimnieciskās darbības ierobežojumi attiecas uz vienu juridisko personu, kur daļa no tās īpašuma 7.58 ha ietilpst dabas liegumā (attiecīgi aptuveni 60% no dabas liegumā esošā īpašuma daļas ietilpst ainavu aizsardzības, bet 40% regulējamā režīma zonā). Nekustamo īpašumu ierobežojumi īpaši aizsargājamās dabas teritorijās juridisko personu nekustamo īpašumu izmantošanā ar īpašnieka tiesībām brīvi rīkoties ar savu īpašumu citu starp izvērtēti, izstrādājot likumu „Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos”.
Par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem atbilstoši likumam „Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos” ir pieejami ikgadējie atbalsta maksājumi (Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumu Nr. 197 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai" 82. punkts (52 euro/ha par kailcirtes aizliegumu, 145 euro/ha par galvenās cirtes aizliegumu, 196 euro/ha – par mežsaimnieciskās darbības, galvenās cirtes un kopšanas cirtes aizliegumu)). Arī lauksaimniecībā izmantojamās zemēs - bioloģiski vērtīgos zālājos (ES nozīmes zālāju biotopos vai/un putniem nozīmīgi zālājos) ir pieejami atbalsta maksājumi par to atbilstošu apsaimniekošanu (no 96 euro/ha BDUZ 1.klases līdz 338 euro/ha BDUZ 4.klasei) papildus citiem atbalsta maksājumiem (ja attiecināmi).
Atbalsta maksājumus - pieprasījumu kompensācijai par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem iesniedz Lauku atbalsta dienestā.

Kompensācija netiek noteikta atkarībā no tā saimnieciskās darbības veida, ko bija iecerējusi katra ierobežotā persona, bet gan par tādas saimnieciskās darbības ierobežojumu, kuru būtībā varētu veikt uz ikviena zemesgabala laukos (lauksaimniecība vai mežsaimniecība). Kompensācija par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās paredzēta tikai tad, ja saimnieciskās darbības ierobežojums ir būtisks, un tikai tiktāl, lai atsvērtu ierobežojuma nesamērību (Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2010. gada 9. jūlija spriedums lietā Nr.A42443506, SKA – 35/2010).

Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 58 63. §) "Noteikumu projekts "Noteikumi par dabas liegumiem"" (TA-23-TA-621) 3.punkts noteic līdz 2024.gada 31.maijam (kas pagarināts līdz 2025. gada 1.septembrism) jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus par efektīvāko piedāvājumu kompensāciju nodrošināšanai par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, vienlaikus nosakot, ka papildu valsts budžeta finansējuma nepieciešamības gadījumā jautājumu izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Dabas aizsardzības plānā izvērtētas dabas aizsardzības un īpašumu izmantošanas intereses.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Īpašuma iekļaušana aizsargājamā teritorijā ir īpašuma tiesību ierobežojums, kuram ir leģitīms mērķis – dabas aizsardzība, kas ir sabiedrības interesēs, lai nodrošinātu dabas aizsardzību. Īpaši aizsargājamo sugu un biotopu labvēlīga aizsardzības stāvokļa nodrošināšanai valstī kopumā tiek veidotas īpaši aizsargājamas dabas teritorijas. Konkrētu sugu un biotopu aizsardzībai tiek veidotas konkrētas īpaši aizsargājamas dabas teritorijas, proti, ierobežojumu noteikšana īpaši aizsargājamā dabas teritorijā ir, lai nodrošinātu minēto sugu labvēlīgu aizsardzības stāvokli. Izvērtējot noteikumu projektā paredzētos ierobežojumus nekustamo īpašumu izmantošanā ar īpašnieka tiesībām brīvi rīkoties ar savu īpašumu, secināts, ka šo tiesību ierobežojums noteikts ar mērķi palielināt dabas lieguma kopējo bioloģisko daudzveidību un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzību, kā to paredz Latvijas Republikas Satversmes 115. pants (valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās saglabāšanu un uzlabošanu), līdz ar to noteikumu projektā noteiktie aprobežojumi uzskatāmi par izsvērtiem un samērīgiem.

Noteikumu projektā iekļautās prasības, balstoties uz dabas aizsardzības plāna izstrādes laikā veikto izpēti, salīdzinot ar esošo regulējumu, ir precīzāk definētas un vairāk mērķorientētas, ņemot vērā minēto, uzskatāms, ka dabas liegumā tiek optimālāk sabalansētas īpašuma izmantošanas un dabas vērtību aizsardzības intereses.

Ņemot vērā Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punktu, grozījumu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma. Šādā gadījumā sagatavo jaunu noteikumu projektu.
Līdz ar noteikumu pieņemšanu spēku zaudēs 2003. gada 21. janvāra Ministru kabineta noteikumi Nr. 45 "Dabas lieguma "Mežole" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi".
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Meža pētīšanas stacija
Ietekmes apraksts
Juridiska persona, kuras īpašumā, valdījumā vai turējumā esošās zemes vienības vai to daļas atrodas dabas lieguma teritorijā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
31992L0043
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Padomes 1992. gada 21. maija direktīvas Nr. 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību
Apraksts
Saskaņā ar likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” pielikumu  (186. punkts) dabas liegums ir noteikts kā Eiropas nozīmes aizsargājamā dabas teritorija (Natura 2000) atbilstoši Biotopu direktīvai un Putnu direktīvai kā "C" vieta (ar kodu LV0524100) - teritorija, kas noteikta īpaši aizsargājamo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Dabas liegums kā Natura 2000 teritorija izveidots īpaši aizsargājamo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai ar mērķi saglabāt teritorijas galvenās dabas vērtības – Eiropas Savienības nozīmes aizsargājamie biotopi 91D0*Purvaini meži, 7110* Neskarti augstie purvi, 7140 Pārejas purvi un slīkšņas, 9010* Veci vai dabiski boreāli meži, 9080* Staignāju meži, 7160 Minerālvielām bagāti avoti un avotu purvi, kā arī īpaši aizsargājamās sugas dzeltenā akmeņlauzīte Saxifraga hirculus, platlapu cinna Cinna latifolia, spīdīgā āķīte Hamatocaulis vernicosus, Lapzemes āķīte Hamatocaulis lapponicus, zirgskābeņu zilenītis Lycaena dispar, divjoslu airvabole Graphoderus bilineatus, biezā perlamutrene Unio crassus, strauta nēģis Lampetra planieri, kā arī Eirāzijas ūdrs Lutra lutra.
Darbībām, kurām var būt būtiska ietekme uz Natura 2000 teritoriju atbilstoši normatīvajiem aktiem par ietekmes uz vidi novērtējumu, ir jāveic ietekmes uz Natura 2000 teritoriju izvērtējums, kad tiek izvērtētas iespējamās negatīvās sekas uz īpaši izsargājamām sugām un biotopiem.
Ņemot vērā minēto, noteikumu projekts atbilst Biotopu direktīvas un Putnu direktīvas prasībām.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Padomes 1992. gada 21. maija direktīvas Nr. 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
-
-
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts 2024. gada 12.jūnijā tika ievietots Tiesību aktu portālā sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" līdz 2024. gada 26. jūnijam netika saņemti iebildumi vai priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

2024. gada 17. jūlijā ar reģistrācijas Nr. 9520 tika saņemta vēstule no Smiltenes novada pašvaldības, kurā lūdz veikt precizējumus funkcionālajā zonējumā.
2024. gada 8.augustā Smiltenes novada pašvaldībai ir sniegta atbildes vēstule ar reģistrācijas Nr. 1-15/4939, kurā ministrija sniedz viedokli par funkcionālās zonu, kā arī plānotajiem aprobežojumiem.

2024. gada 24. jūlijā ar reģistrācijas Nr. 9709 tika saņemta vēstule no Meža pētniecības stacijas, kura - par iesnieguma nosūtīšanu pēc piekritības par dabas lieguma "Mežole" individuālajiem noteikumiem, tika pārsūtīta no Dabas aizsardzības pārvaldes.
2024. gada 8. augustā Meža pētniecības stacijai ir sniegta atbildes vēstule ar reģistrācijas Nr. 1-14/4939, kurā ministrija ir sniegusi viedokli saistībā ar precizēto funkcionālo zonējumu un tajā plānotajiem aprobežojumiem.

2024. gada 24. jūlijā ar reģistrācijas Nr. 9734 tika saņemta vēstule no Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi", kurā izteikti priekšlikumi attiecībā par noteikumu projektu un funkcionālo zonējumu.
2024. gada 8. augustā sniegta atbilde ar vēstules reģistrācijas Nr. 1-14/4960, kurā informējam, ka ministrija ir ņēmusi vērā "Latvijas Valsts ceļi" izteikto priekšlikumu.
 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Dabas aizsardzības pārvalde
  • Valsts vides dienests
  • Valsts meža dienests
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Smiltenes novada pašvaldība
  • Meža pētīšanas stacija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projektā paredzētās rakstiskās atļaujas vai atzinumus Dabas aizsardzības pārvalde sagatavo bez maksas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ievērojot noteikumu projekta normas un veicot dabas aizsardzības plānā noteiktos apsaimniekošanas pasākumus, paredzama pozitīva ietekme uz vidi (atjaunojot vai uzlabojot dabas liegumā esošo īpaši aizsargājamo sugu dzīvotnes un biotopus, to kvalitāti).

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk