24-TA-2079: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pēc Zemkopības ministrijas iniciatīvas ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā"" (turpmāk – noteikumu projekts), lai noteiktu lauku saimniecību pārvaldības sistēmas uzturētāju, nomainītu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumu ar jauno nosaukumu, kā arī redakcionāli precizētu normas saistībā ar tehniskās palīdzības finansējumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt elektroniskajā vidē izveidotās lauku saimniecību pārvaldības sistēmas uzturētāju, tā īstenojot Eiropas Savienības tiesību aktā par kopējās lauksaimniecības politikas (turpmāk – KLP) stratēģiskajiem plāniem noteikto attiecībā uz elektronisku lauku saimniecības ilgtspējas rīku, precizēt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumu, kā arī redakcionāli precizēt normas saistībā ar tehniskās palīdzības finansējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk – noteikumi Nr. 50) noteikta kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, (turpmāk – regula 2021/2115) preambulas 51. apsvērums un 15. panta 4. punkta "g" apakšpunkts noteic, ka lauku saimniecību agronomiskā un vidiskā snieguma atbalstīšanai informācija par barības vielu pārvaldību būtu jāsniedz, izmantojot īpaši šim nolūkam paredzētu elektronisku lauku saimniecības ilgtspējas rīku, ko dalībvalstis dara pieejamu individuāliem lauksaimniekiem. Projektā "Lauku saimniecību pārvaldības elektroniskās sistēmas izveide", kas tika īstenots Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam pasākuma "Sadarbība" apakšpasākumā "Atbalsts Eiropas inovāciju partnerības lauksaimniecības ražīguma un ilgtspējas darba grupu projekta īstenošanai", tika izveidota elektroniskajā vidē visiem brīvi pieejama universāla lauku saimniecību pārvaldības sistēma "Mans Lauks" (manslauks.lv), kas dod iespēju uz datu un zināšanu pamata ilgtspējīgi pārvaldīt saimniecību ilgtermiņa mērķu sasniegšanai un atbilst regulas 2021/2115 preambulas 51. apsvērumā un 15. panta 4. punkta "g" apakšpunktā minētajam lauku saimniecību ilgtspējas rīkam. Ar sistēmas starpniecību lauku saimniecību vadītāji, izmantojot saimniecības datus, regulāri var izvērtēt saimnieciskās darbības rādītājus, plānot ražošanas norisi, modelēt attīstības scenārijus un pieņemt uz attīstību vērstus lēmumus. Tāpat sistēma nodrošina abpusēju datu apmaiņu ar Lauku atbalsta dienesta, Valsts augu aizsardzības dienesta un Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras datubāzēm, kas lauksaimniekiem ļauj ērti piekļūt informācijai par savu saimniecību, turklāt sistēmā ir iespēja veidot augu maiņas un mēslošanas plānus, saimniecības lauku vēsturi un krājumu uzskaiti noliktavā, sagatavot pārskatus par produktu izlietojumu saimniecībā u. c. Projekta īstenošanas vadošais partneris bija sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs" (turpmāk – LLKC), kas projekta īstenošanā kopumā piesaistīja 14 dažādu partneru – gan zinātniskās institūcijas, gan biedrības, gan lauksaimniekus. Projekts tika pabeigts 2023. gada 30. jūnijā.
Lai nodrošinātu izveidotās lauku saimniecību pārvaldības sistēma "Mans Lauks" darbību, ir jāturpina to uzturēt.
Lai nodrošinātu izveidotās lauku saimniecību pārvaldības sistēma "Mans Lauks" darbību, ir jāturpina to uzturēt.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu regulas 2021/2115 preambulas 51. apsvērumā un 15. panta 4. punkta "g" apakšpunktā noteikto par elektroniska lauku saimniecības ilgtspējas rīka pieejamību, noteikumu projekta 1. punkts paredz papildināt noteikumus Nr. 50 ar 11.1 punktu, nosakot, ka LLKC, kas bija vadošais partneris minētās sistēmas izstrādē, kā arī ir kapitālsabiedrība ar uzkrātu pieredzi konsultāciju un pakalpojumu sniegšanā lauksaimniecības nozares un lauku attīstības veicināšanai, uztur elektroniskajā vidē izveidoto visiem brīvi pieejamo lauku saimniecību pārvaldības sistēmu "Mans Lauks" (manslauks.lv). Sistēmas uzturēšanas izdevumi tiks segti no ELFLA tehniskās palīdzības finansējuma.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 50 20. un 21. punktā minētais tehniskās palīdzības nosaukums neatbilst regulas 2021/2115 85. panta 2. punktā un 125. panta 1. punktā lietotajiem terminiem, tāpēc noteikumu Nr. 50 20. un 21. punktā ir nepieciešami redakcionāla rakstura precizējumi. Tāpat ir konstatēts, ka noteikumu Nr. 50 20. punktā ir dota norāde uz neatbilstošu regulas 2021/2115 pantu, tas ir, 89. pantu. Tā vietā noteikumu Nr. 50 20. punktā ir vajadzīga atsauce uz regulas 2021/2115 94. pantu, kurā ietverti dalībvalstu rīcībā esošajiem tehniskās palīdzības finanšu līdzekļiem piemērojamie noteikumi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 2. un 3. punkts paredz redakcionāla rakstura precizējumus attiecībā uz terminu "tehniskā palīdzība" atbilstoši regulas 2021/2115 85. panta 2. punktā un 125. panta 1. punktā lietotajiem terminiem, tas ir, ELFLA finansētā tehniskā palīdzība to darbību atbalstīšanai, kas ir saistītas ar KLP stratēģisko plānu. Tāpat noteikumu projekta 2. punkts precizē atsauci uz regulas 2021/2115 94. pantu, svītrojot atsauci uz regulas 2021/2115 89. pantu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 50 24. punktā ir noteikts KLP stratēģiskā plāna uzraudzības komitejas institucionālais pārstāvju sastāvs, tā 24.3. apakšpunktā paredzot divus pārstāvjus no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM).
Tā kā VARAM ir mainīts nosaukums un tā pašlaik ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, ir jāprecizē noteikumu Nr. 50 24.3. apakšpunkts.
Tā kā VARAM ir mainīts nosaukums un tā pašlaik ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, ir jāprecizē noteikumu Nr. 50 24.3. apakšpunkts.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 4. punktā ir precizēts noteikumu Nr. 50 24.3. apakšpunkts, aizstājot VARAM nosaukumu ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Tā kā atbilstoši regulas 2021/2115 15. panta 4. punkta "g" apakšpunktam izveidotā lauku saimniecību pārvaldības sistēma ir saistīta ar KLP stratēģiskajā plānā iekļautajiem pasākumiem lauksaimniecisko konsultāciju pakalpojumu jomā, šīs sistēmas uzturēšanas izdevumi tiks segti no pieejamā ELFLA tehniskās palīdzības finansējuma, ar kuru, ievērojot regulas 2021/2115 125. panta 1. punktu, var atbalstīt darbības saistībā ar KLP stratēģisko plānu efektīvu īstenošanu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/2115 94. pants
Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 125. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/fad2882c-3873-4afc-a89c-8894908e85b7
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par sabiedrības līdzdalībai nodoto noteikumu projektu iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- Lauku atbalsta dienests
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi