22-TA-3333: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas palielināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma "Par valsts budžetu 2022.gadam" 40.panta otrā un trešā daļa, Ministru kabineta 2022.gada 24.augusta rīkojuma Nr.566 "Par valsts nekustamā īpašuma Marijas ielā 4, Rīgā, pārdošanu" (turpmāk - MK rīkojums Nr.566) 4.punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir atbalstīt apropriācijas palielināšanu Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - IZM) 690 000 euro apmērā un šo līdzekļu ieguldīšanu valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Rīgas Tūrisma un radošās industrijas tehnikums" (turpmāk - RTRIT) pamatkapitālā, lai nodrošinātu finansējumu RTRIT infrastruktūras uzlabošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz MK rīkojuma Nr.566 1.punktu, IZM tika atļauts pārdot izsolē nekustamo īpašumu Marijas ielā 4, Rīgā, savukārt, pamatojoties uz MK rīkojuma Nr.566 3.punktu, IZM tika dots uzdevums pēc minētā nekustamā īpašuma atsavināšanas sagatavot rīkojuma projektu par apropriācijas palielināšanu IZM resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem.
IZM ir pārdevusi nekustamo īpašumu Marijas ielā 4, Rīgā, par summu 2 760 000 euro.
IZM ir pārdevusi nekustamo īpašumu Marijas ielā 4, Rīgā, par summu 2 760 000 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamā īpašuma Marijas ielā 4, Rīgā, atsavināšanā iegūtos līdzekļus, no kuriem Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 “Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 36.punktā noteiktajā kārtībā atskaitīti nekustamā īpašuma atsavināšanas izdevumi, 1 380 000 euro apmērā IZM ir ieskaitījusi valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā.
Risinājuma apraksts
2021.gada augustā ir noslēgti RTRIT dienesta viesnīcas ēkas Augusta Deglava ielā 41B, Rīgā, pārbūves būvdarbu, būvuzraudzības un autoruzraudzības līgumi. 2021.gada 28.oktobrī ir parakstīts objekta pieņemšanas-nodošanas akts un uzsākti būvdarbi. Būvdarbu termiņš ir noteikts 14 mēneši (līdz 27.12.2022.).
Dienesta viesnīcas pārbūves būvniecība tiek finansēta valsts budžeta augstas gatavības projektu īstenošanai apstiprinātā finansējuma ietvaros. Kopējais plānotais būvniecības finansējuma apjoms ir 4 187 595 euro, tostarp būvdarbu līguma summa ir 4 122 629 euro.
Ņemot vērā būvdarbu laikā esošos sarežģījumus, kas saistīti ar būvprojekta izmaiņām, kara ietekmi uz būvmateriālu cenām un pieejamību un būvdarbu līguma izpildi kopumā, kā arī ģenerāluzņēmēja SIA “BūvKORE” problēmas līguma izpildē, ir prognozējams būvdarbu termiņa pagarinājums un projekta būvdarbu pabeigtība ir prognozējama 2023.gada 2.ceturksnī. Būvuzņēmējs ir iesniedzis pamatojošos dokumentus būvdarbu termiņa pagarinājumam līdz 2023.gada februāra beigām un gatavo iesniegšanai dokumentus termiņa pagarinājumam līdz 2023.gada 2.ceturksnim.
Būvdarbu izpilde šobrīd atpaliek no plānotās finanšu plūsmas. Būvdarbu līguma summa ir 4 122 628,64 euro ar PVN un līgumā paredzēto finanšu rezervi. Finanšu rezerves atlikums šobrīd ir 124 318,98 euro ar PVN, kuru plānots novirzīt būvprojektā neparedzētu darbu veikšanai un būvdarbu sadārdzinājuma segšanai. Izpildītais būvdarbu apjoms ir 1 290 452,88 euro ar PVN, savukārt atlikušais būvdarbu apjoms ir 2 832 175,76 euro ar PVN (ieskaitot esošo finanšu rezerves atlikumu 124 318,98 euro ar PVN).
Pēc 2022.gada 24.februāra saistībā ar karadarbību Ukrainā un pret Krieviju un Baltkrieviju ieviestām sankcijām un saistībā ar būtisku energoresursu pieaugumu, daudzām būvmateriālu pozīcijām ir noticis neparedzams izmaksu sadārdzinājums un atsevišķām pozīcijām tas ir ļoti liels, kas rada būtiskus iepriekš neparedzamus apstākļus gan pasūtītājam, gan izpildītājam un rada būtiskus riskus vai pat neiespējamu būvdarbu līguma izpildi ar esošajām būvdarbu līguma būvmateriālu cenām. Ņemot vērā iepriekš minēto un savstarpējo izpratni par situāciju, kā arī ievērojot Iepirkumu uzraudzības biroja ieteikumus par rīcību šādā neparedzamā krīzes situācijā, būvdarbu līguma puses risina un turpinās risināt jautājumus par sadārdzinājuma segšanu, lai pusēm būtu iespējama būvdarbu līguma turpināšana un objekta pabeigšana.
Ņemot vērā augstāk minēto un objektīvi vērtējot atlikušo būvdarbu vērtību un pozīcijas kopsakarībā ar esošajām būvdarbu līguma būvmateriālu cenām un faktisko cenu pieaugumu tirgū, ir prognozējams, ka esošais finanšu rezerves atlikums būs nepietiekams būvniecības pabeigšanai pilnā apjomā. Būvniecības pabeigšanai, tostarp sadārdzinājuma segšanai, būtu nepieciešams papildus finansējums aptuveni 200 000 euro (ieskaitot PVN).
Vienlaikus, lai nodrošinātu RTRIT dienesta viesnīcas darbību, RTRIT būs nepieciešams iegādāties mēbeles un aprīkojumu (provizoriskais nepieciešamais finansējums 530 372 euro apmērā).
IZM uzskata, ka ir lietderīgi pieņemt Ministru kabineta lēmumu par apropriācijas palielināšanu IZM 690 000 euro apmērā un šo līdzekļu ieguldīšanu RTRIT pamatkapitālā, lai nodrošinātu finansējumu RTRIT infrastruktūras uzlabošanai.
Dienesta viesnīcas pārbūves būvniecība tiek finansēta valsts budžeta augstas gatavības projektu īstenošanai apstiprinātā finansējuma ietvaros. Kopējais plānotais būvniecības finansējuma apjoms ir 4 187 595 euro, tostarp būvdarbu līguma summa ir 4 122 629 euro.
Ņemot vērā būvdarbu laikā esošos sarežģījumus, kas saistīti ar būvprojekta izmaiņām, kara ietekmi uz būvmateriālu cenām un pieejamību un būvdarbu līguma izpildi kopumā, kā arī ģenerāluzņēmēja SIA “BūvKORE” problēmas līguma izpildē, ir prognozējams būvdarbu termiņa pagarinājums un projekta būvdarbu pabeigtība ir prognozējama 2023.gada 2.ceturksnī. Būvuzņēmējs ir iesniedzis pamatojošos dokumentus būvdarbu termiņa pagarinājumam līdz 2023.gada februāra beigām un gatavo iesniegšanai dokumentus termiņa pagarinājumam līdz 2023.gada 2.ceturksnim.
Būvdarbu izpilde šobrīd atpaliek no plānotās finanšu plūsmas. Būvdarbu līguma summa ir 4 122 628,64 euro ar PVN un līgumā paredzēto finanšu rezervi. Finanšu rezerves atlikums šobrīd ir 124 318,98 euro ar PVN, kuru plānots novirzīt būvprojektā neparedzētu darbu veikšanai un būvdarbu sadārdzinājuma segšanai. Izpildītais būvdarbu apjoms ir 1 290 452,88 euro ar PVN, savukārt atlikušais būvdarbu apjoms ir 2 832 175,76 euro ar PVN (ieskaitot esošo finanšu rezerves atlikumu 124 318,98 euro ar PVN).
Pēc 2022.gada 24.februāra saistībā ar karadarbību Ukrainā un pret Krieviju un Baltkrieviju ieviestām sankcijām un saistībā ar būtisku energoresursu pieaugumu, daudzām būvmateriālu pozīcijām ir noticis neparedzams izmaksu sadārdzinājums un atsevišķām pozīcijām tas ir ļoti liels, kas rada būtiskus iepriekš neparedzamus apstākļus gan pasūtītājam, gan izpildītājam un rada būtiskus riskus vai pat neiespējamu būvdarbu līguma izpildi ar esošajām būvdarbu līguma būvmateriālu cenām. Ņemot vērā iepriekš minēto un savstarpējo izpratni par situāciju, kā arī ievērojot Iepirkumu uzraudzības biroja ieteikumus par rīcību šādā neparedzamā krīzes situācijā, būvdarbu līguma puses risina un turpinās risināt jautājumus par sadārdzinājuma segšanu, lai pusēm būtu iespējama būvdarbu līguma turpināšana un objekta pabeigšana.
Ņemot vērā augstāk minēto un objektīvi vērtējot atlikušo būvdarbu vērtību un pozīcijas kopsakarībā ar esošajām būvdarbu līguma būvmateriālu cenām un faktisko cenu pieaugumu tirgū, ir prognozējams, ka esošais finanšu rezerves atlikums būs nepietiekams būvniecības pabeigšanai pilnā apjomā. Būvniecības pabeigšanai, tostarp sadārdzinājuma segšanai, būtu nepieciešams papildus finansējums aptuveni 200 000 euro (ieskaitot PVN).
Vienlaikus, lai nodrošinātu RTRIT dienesta viesnīcas darbību, RTRIT būs nepieciešams iegādāties mēbeles un aprīkojumu (provizoriskais nepieciešamais finansējums 530 372 euro apmērā).
IZM uzskata, ka ir lietderīgi pieņemt Ministru kabineta lēmumu par apropriācijas palielināšanu IZM 690 000 euro apmērā un šo līdzekļu ieguldīšanu RTRIT pamatkapitālā, lai nodrošinātu finansējumu RTRIT infrastruktūras uzlabošanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
1 380 000
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
1 380 000
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
690 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
690 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
690 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
690 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
690 000
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
690 000
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 “Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 36. un 37.punktu ieņēmumu un izdevumu aprēķins: pirkuma summa (realizācijas cena) – atsavināšanas izdevumi (50% no realizācijas cenas) = atlikušo summu pārskaita budžetā.
Nekustamā īpašuma realizācijas cena – 2 760 000 euro, atsavināšanas izdevumi 1 380 000 euro, nekustamā īpašuma atsavināšanā iegūtie līdzekļi, no kuriem atskaitīti atsavināšanas izdevumi – 1 380 000 euro.
Valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā ieskaitīti 1 380 000 euro, no kuriem IZM 50 procentu apmērā (690 000 euro) var palielināt apropriāciju resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem.
Nekustamā īpašuma realizācijas cena – 2 760 000 euro, atsavināšanas izdevumi 1 380 000 euro, nekustamā īpašuma atsavināšanā iegūtie līdzekļi, no kuriem atskaitīti atsavināšanas izdevumi – 1 380 000 euro.
Valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā ieskaitīti 1 380 000 euro, no kuriem IZM 50 procentu apmērā (690 000 euro) var palielināt apropriāciju resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
RTRIT infrastruktūras uzlabošanai izmantotie līdzekļi palielinās vispārējās valdības budžeta izdevumus par 690 000 euro 2023.gadā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi