Anotācija

25-TA-2042: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošā nekustamā īpašuma "Braueri-2" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, daļas nodošanu Ķekavas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmā daļa, 43. pants, likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts un Ķekavas novada pašvaldības domes 2025. gada 30. aprīļa lēmums Nr.27 (protokols Nr. 7) “Par daļas no nekustamā īpašuma “Braueri-2”, kadastra numurs 8070 008 0972, Ķekavā, Ķekavas novadā, pārņemšanu bez atlīdzības Ķekavas novada pašvaldības īpašumā” un Ķekavas novada pašvaldības domes 2025. gada 16. oktobra lēmums Nr.3 (protokols Nr.8/2025.) “Par grozījumu Ķekavas novada domes 2025. gada 30. aprīļa sēdes lēmumā Nr.27 (protokols Nr.7)” (turpmāk – Lēmums).
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai nodotu bez atlīdzības Ķekavas novada pašvaldības īpašumā valstij Satiksmes ministrijas personā piederošā nekustamā īpašuma daļu un uz tās izbūvēto inženierbūvi, kas nepieciešamas pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai, piesaistot tiem nepieciešamo finansējumu, tajā skaitā Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmas mērķdotāciju līdzekļiem pašvaldību ceļiem (ielām), kā arī operatīvāk realizējot izbūves un uzturēšanas pasākumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, ņemot vērā Lēmumu.
Rīkojuma projekts paredz nodot bez atlīdzības Ķekavas novada pašvaldības īpašumā valstij piederošā nekustamā īpašuma “Braueri-2” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8070 008 0972) daļu:
– zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 008 2270) 0,54 ha platībā, kā arī uz minētās zemes vienības esošo izbūvēto inženierbūvi “Nobrauktuve no A5-A7 mezgla km 19,004” (būves kadastra apzīmējums 8070 008 2270 001) saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības domes 2025. gada 16. oktobra lēmumā Nr.3 (protokols Nr.8/2025.) “Par grozījumu Ķekavas novada domes 2025. gada 30. aprīļa sēdes lēmumā Nr.27 (protokols Nr.7) minēto informāciju un atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem, saskaņā ar kuriem konstatējams, ka uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 008 2270 atrodas būve (būves kadastra apzīmējums 8070 008 2270 001);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 008 2406) 0,34 ha platībā;
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 008 2423) 0,01 ha platībā – Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums).
Nekustamo īpašumu paredzēts nodot bez atlīdzības Ķekavas novada pašvaldības īpašumā, lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmo daļu to izmantotu pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.
Atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu Ķekavas novada pašvaldības dome pieņēma Lēmumu, tā turpmāk nodrošinot autonomo funkciju realizāciju un izpildi – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Nekustamais īpašums pašvaldībai nepieciešams, jo tiek plānots īstenot publiskās infrastruktūras nodrošināšanai, lai pa šo Satiksmes infrastruktūras objektu attīstībai nepieciešamo teritoriju (TIN72) nākotnē izbūvētu savienojumu starp Ziemeļu ielu un Gaismas ielas turpinājumu.
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts nosaka pašvaldības pienākumu gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību. Pamatojoties uz likuma “Par autoceļiem” 5. panta pirmo daļu, ceļu lietotājiem ir tiesības transportlīdzekļu satiksmei lietot visus autoceļus, uz kuriem neattiecas īpašs aizliegums, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus un Ministru kabineta noteikumus par autoceļu valsts aizsardzību. Ņemot vērā, ka Nekustamo īpašumu paredzēts izmantot publiskai lietošanai un tādas infrastruktūras attīstībai, kas paredzēta publiskai lietošanai un Ķekavas novada pašvaldība Nekustamo īpašumu neizmantos saimnieciskās darbības veikšanai, komercdarbības atbalsta nosacījumi nav piemērojami.
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Rīgas rajona tiesas Ķekavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000021941.
Nekustamā īpašuma “Braueri-2” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8070 008 0972) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8070 008 2270, 8070 008 2406 un 8070 008 2423 nav noteikti apgrūtinājumi (saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem).
Ķekavas novada pašvaldība, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu, tiek pilnvarota:
- norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr Ķekavas novada pašvaldība nodrošina šā rīkojuma 1. punktā minētās funkcijas īstenošanu;
- ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Rīkojuma projekta 3.2. apakšpunktā minēto aizliegumu nepiemēro, ja Nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Izbeidzoties nepieciešamībai Ķekavas novada pašvaldībai izmantot Nekustamo īpašumu rīkojuma projektā minētās autonomās funkcijas izpildei, Nekustamais īpašums tiks atdots Satiksmes ministrijai visā tā sastāvā kopā ar neatdalāmiem uzlabojumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams Ķekavas novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktā noteikto autonomo funkciju nodrošināšanai – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Risinājuma apraksts
Pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai valstij Satiksmes ministrijas personā piederošais nekustamais īpašums ir nododams Ķekavas novada pašvaldības īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu, Ķekavas novada pašvaldība rīcībā ar Nekustamo īpašumu gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženiertīklu izbūvi un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus, un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šī uzdevuma izpildi.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Autoceļu lietotāji. Nekustamie īpašumi ir nepieciešami infrastruktūras attīstībai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, segs Ķekavas novada pašvaldība. Ķekavas novada pašvaldībai, pārņemot īpašumā nekustamo īpašumu, finansējuma apmērs tiks noteikts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Ķekavas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ietekmē transporta infrastruktūras attīstību.
 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi