Anotācija (ex-ante)

22-TA-2796: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Patentu valdes 2023. gada budžeta apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Patentu valdes 2023. gada budžeta apstiprināšanu” (turpmāk – Projekts) izstrādāts, lai apstiprinātu Patentu valdes budžetu 2023. gadam.
Projekts sagatavots saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību (turpmāk - LBFV) 41. panta 1.1 daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz apstiprināt Patentu valdes 2023. gada budžeta ieņēmumus 4 420 392 euro apmērā un izdevumu 5 559 013 euro apmērā, tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2023. gada 1. janvāri 1 138 621 euro apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumu Nr. 720 “Patentu valdes nolikums” 12. punktu Patentu valdes darbību finansē no pašu ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem, citiem pašu ieņēmumiem, starptautisko organizāciju finanšu atskaitījumiem, ārvalstu finanšu palīdzības, ziedojumiem, dāvinājumiem un atsevišķu valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai piešķirtas dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem.
Šobrīd Patentu valdes 2022. gada budžetu nosaka Ministru kabineta 2021. gada 9. novembra rīkojums Nr. 809 “Par Patentu valdes 2022. gada budžeta apstiprināšanu”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši LBFV 41. panta 1.1 daļai Projekts paredz apstiprināt Patentu valdes 2023. gada budžeta ieņēmumus 4 420 392 euro apmērā un izdevumus 5 559 013 euro apmērā, tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2023. gada 1. janvāri 1 138 621 euro apmērā.
 
Risinājuma apraksts
Patentu valde 2023. gadā plāno:
1. Resursus izdevumu segšanai 4 420 392 euro apmērā, t.sk. ieņēmumus no sniegtajiem maksas pakalpojumiem 3 775 081 euro apmērā, ieņēmumus starptautiskās sadarbības ietvaros 645 311 euro apmērā.
2. Izdevumus 5 559 013 euro apmērā, t.sk. atlīdzības izdevumus 2 219 569 euro apmērā, preču un pakalpojumu izdevumus 1 660 234 euro apmērā, izdevumus kārtējiem maksājumiem Eiropas Savienības budžetā un starptautiskai sadarbībai 1 388 210 euro apmērā, uzturēšanas izdevumu transfertus 250 000 euro apmērā un kapitālos izdevumus 41 000 euro apmērā.

Salīdzinājumā ar 2022. gadu, Projektā paredzētas izmaiņas:

1. Atlīdzības izdevumu palielinājums par 595 915 euro galvenokārt saistīts ar grozījumiem Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, kas stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā. Patentu valdei ir būtiski nodrošināt darbinieku kvalifikācijai un darba pienākumiem atbilstošu atalgojuma līmeni, lai piesaistītu un noturētu izglītotu, profesionālu, kompetentu un izaugsmē ieinteresētu personālu. Motivētu darbinieku profesionalitāte ir viena no galvenajām Patentu valdes vērtībām, kas ļauj pilnvērtīgi nodrošināt pakalpojumus atbilstoši nozares attīstības virzieniem un tendencēm, īstenot iestādes funkcijas un ar saliedētu komandas darbu sasniegt kopīgos mērķus. Kvalificētu darbinieku piesaistē Patentu valdei ir jākonkurē ne tikai ar publisko, bet arī ar privāto sektoru, kur algas ir ievērojami lielākas, it īpaši tādiem speciālistiem kā fiziķi, ķīmiķi, informācijas tehnoloģiju speciālisti un citi.

2. Preču un pakalpojumu izdevumu palielinājums par 447 605 euro galvenokārt saistīts ar iestādes biznesa sistēmu (Patentu valdes preču zīmju un dizainparaugu informācijas sistēmas (Front Office un Back Office), preču zīmju un dizainparaugu datu izplatīšanas sistēmas (TMview un Designview), Eiropas Savienības preču zīmju senioritātes datu sinhronizācijas sistēmas, Patentu informācijas sistēmas, Rēķinu ģenerēšanas sistēmas) uzlabojumiem, papildinājumiem un attīstību. Attiecīgie izdevumi paredzēti arī sabiedrības informēšanas jomai - turpināt rīkot sabiedrības informēšanas pasākumus par intelektuālā īpašuma aizsardzības jautājumiem jaunuzņēmumu un biznesa inkubatoru pārstāvjiem, skolotājiem, skolēniem, t.sk. skolēnu mācību uzņēmumu dalībniekiem, tiesnešiem, policistiem, muitas darbiniekiem, prokuroriem, piedalīties starptautiskajās izstādēs un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras, Junior Achievement Latvia, Latvijas Tehnoloģiskā centra un Eiropas Biznesa atbalsta tīkla Latvijā, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras rīkotajos pasākumos, turpināt kampaņu sabiedrības izglītošanai, palielinot 2023. gadā organizēto pasākumu skaitu.

3. Starptautiskās sadarbības izdevumi Latvijas maksājuma daļas veikšanai Eiropas patentu iestādei (EPO) palielināti par 234 280 euro, jo tendence uzturēt patentu spēkā tiek saglabāta, maksājums par patentu uzturēšanu ik gadu palielinās. Eiropas patentu ikgadējās uzturēšanas gada maksas, pamatojoties uz 1973. gada 5. oktobra Konvencijas par Eiropas patentu piešķiršanu 39. panta pirmo daļu un EPO Administratīvās padomes 1984. gada 8. jūnija lēmumu, kas noteic, ka EPO pārskaitāmi 50 % no Eiropas patentu ikgadējās uzturēšanas gada maksām.

4. Kapitālie izdevumi palielināti par 15 000 euro drukas iekārtas, video un audio tehnikas iegādei.

Projekts paredz, ka saskaņā ar LBFV 6.1 panta piekto daļu Patentu valde kā budžeta nefinansētā iestāde kārtējā gada līdzekļu atlikumu, kas radies no ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem, izmantos 2023. gadā 1 138 621 euro apmērā šādu pasākumu nodrošināšanai:
1. 272 089 euro – atlīdzības izmaksai;
2. 526 700 euro – informācijas tehnoloģiju pakalpojumiem, iestādes biznesa sistēmu uzlabojumiem, papildinājumiem un attīstībai;
3. 89 832 euro – patentmeklējumiem, turpinot pilotprojektu, kas nodrošina nacionālā patenta pieteicējiem iespēju saņemt bezmaksas patentmeklējumu un eksperta atzinumu par attiecīgā izgudrojuma patentspēju no vadošās institūcijas pasaulē EPO, nodrošināt atbalstu Patentu kooperācijas līgumu (PCT) pieteikumu iesniegšanai, atmaksājot samaksāto maksu par starptautiskā pieteikuma iesniegšanu, sniegt atbalstu Eiropas patentu pieteikumu iesniegšanai, atmaksājot samaksāto maksu par patenta pieteikuma ekspertīzi atbilstoši EPO cenrādim.
4. 250 000 euro – 2023. gadā budžeta iestāžu uzturēšanas transferti, lai galvenokārt nodrošinātu ar Patentu valdes darbību saistītās centralizētās infrastruktūras daļēju uzturēšanu.

2023. gada Patentu valdes budžetā Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes darbības nodrošināšanai paredzēts novirzīt 145 824 euro (atlīdzība).
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekta īstenošanu Patentu valde nodrošinās no ieņēmumiem par maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Patentu valde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi