22-TA-2427: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumos Nr. 343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts, lai paredzētu veikt lielgabarīta un smagsvara pārvadājumus, turpmāk optimāli sabalansējot: biznesa vajadzības (liberalizācija, jeb piemērošanas iespēju paplašināšana) un procesuālo kārtību (vienkāršība, tiešums, precizitāte, viennozīmīgums, sadarbība).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašreizēja dokumenta redakcija ir 2010.gada, bet tā pamatā ir 2001.gada dokuments. Laika gaitā būtiski mainījušās autopārvadājumu nozares vajadzības un pats process, vairākus līdzšinējos procesuālos principus padarot par laikam neatbilstošiem (morāli novecojuši, neviennozīmīgi piemērojami, konkurenci kropļojoši un pārkāpumus provocējuši). Lai gan laika gaitā dokumentā tika veikti selektīvie grozījumi, tomēr pašreiz ir vajadzība ne tikai veikt daudzas konkrētās izmaiņas, bet arī būtiski uzlabot tā struktūru.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai gan esošā MK not. 343 redakcija paredz tikai nedalāmu lielgabarītu un smagsvara kravu pārvadājumus (LSP), noteikumos ir paredzēti arī atsevišķi izņēmumi, piem. kokvedējiem, cementa, dolomīta akmens kravu pārvadājumiem, kas rada nevienlīdzīgus apstākļus pārvadājumu tirgū. Nepieciešams veikt kravu pārvadājumu liberalizāciju, pieļaujot veikt arī citu dalāmu kravu LSP pārvadājumus. Ilgtermiņa atļaujās, šiem pārvadājumiem, nosakot maksimāli pieļaujamo faktisko masu līdz 46,0 t, atbilstoši transportlīdzekļu ass kompozīcijām.
Esošā MK not. 1228 redakcija neparedz lineāru pārvadājumu cenu pieaugumu, pēc principa, jo smagāks, jo dārgāk. Cenu pieaugums apstājas jau pie 46.0 t faktiskās masas, kā rezultātā veidojas vienāda pārvadājumu cena pie 46.01 t un piem. 200,0 t pārvadājumiem. Nepieciešams izveidot lineāru cenu pieaugumu atbilstoši faktiskai masai ar cenas pieauguma soli ik pa 10,0 t..
Lai paaugstinātu Latvijas pārvadātāju spējas konkurencē ar ziemeļvalstu pārvadātājiem, kā arī lai samazinātu izmešus uz pārvadājamo kravas vienību, veicot intermodālos pārvadājumus, jāparedz atsevišķas LSP atļaujas pārvadājumiem ar Eiropas Modulārās sistēmas (EMS) transportlīdzekļu sastāviem (L=25,25 m un faktisko masu līdz 60,0 t).
Lai optimizētu LSP kravu pārvadājumus, ilgtermiņa atļaujās jāparedz arī pārvadājumi pa Valsts vietējiem autoceļiem, paredzot ierobežojumus atsevišķos posmos, kas būtu jāatspoguļo LVC mājas lapā, interekatīvajā kartē - https://lvceli.lv/#_ierobežojumi_smagajam_transportam
atbilstoši esošai MK not. 343 redakcijai, visas LSP atļaujas ir jāsaskaņo ar ceļa īpašnieku (pašvaldībām) vai to pilnvarotām personām, kas, pie nebūtiskiem LSP kravu pārvadājumiem, rada nevajadzīgu administratīvo slogu. Nepieciešams noteikt minimālos LSP gabarītus, pie kuriem šāds saskaņojums būtu veicams, piem H=4,5 m, W=3,49 m, L=22,0 m un faktiskā masa 52,0 t.
Esošā MK not. 343 redakcija paredz ilgtermiņa atļaujas izsniegšanu tikai uz termiņu kas nepārsniedz iegādātās Vinjetes termiņu. Šāds risinājums būtiski ierobežo kravu pārvadātājus, kad ilgtermiņā plānoti pārvadājumi, gan pa ceļiem, kur šāds maksājums ir nepieciešams, gan pa ceļiem kur vinjetes nav nepieciešamas. Kā rezultātā pārvadātāji bieži vien ir spiesti iegādāties divas LSP atļaujas. Nepieciešams izņemt MK not. 343 13.1 punktu.
Lai veiktu precīzu izsniegto LSP transportlīdzekļu atļauju uzskaiti, nepieciešams izslēgt MK not. 343 10 punktu, kas paredz atļaujas izsniegšanu bez termiņa – Beztermiņa.
Esošā MK not. 1228 redakcija neparedz lineāru pārvadājumu cenu pieaugumu, pēc principa, jo smagāks, jo dārgāk. Cenu pieaugums apstājas jau pie 46.0 t faktiskās masas, kā rezultātā veidojas vienāda pārvadājumu cena pie 46.01 t un piem. 200,0 t pārvadājumiem. Nepieciešams izveidot lineāru cenu pieaugumu atbilstoši faktiskai masai ar cenas pieauguma soli ik pa 10,0 t..
Lai paaugstinātu Latvijas pārvadātāju spējas konkurencē ar ziemeļvalstu pārvadātājiem, kā arī lai samazinātu izmešus uz pārvadājamo kravas vienību, veicot intermodālos pārvadājumus, jāparedz atsevišķas LSP atļaujas pārvadājumiem ar Eiropas Modulārās sistēmas (EMS) transportlīdzekļu sastāviem (L=25,25 m un faktisko masu līdz 60,0 t).
Lai optimizētu LSP kravu pārvadājumus, ilgtermiņa atļaujās jāparedz arī pārvadājumi pa Valsts vietējiem autoceļiem, paredzot ierobežojumus atsevišķos posmos, kas būtu jāatspoguļo LVC mājas lapā, interekatīvajā kartē - https://lvceli.lv/#_ierobežojumi_smagajam_transportam
atbilstoši esošai MK not. 343 redakcijai, visas LSP atļaujas ir jāsaskaņo ar ceļa īpašnieku (pašvaldībām) vai to pilnvarotām personām, kas, pie nebūtiskiem LSP kravu pārvadājumiem, rada nevajadzīgu administratīvo slogu. Nepieciešams noteikt minimālos LSP gabarītus, pie kuriem šāds saskaņojums būtu veicams, piem H=4,5 m, W=3,49 m, L=22,0 m un faktiskā masa 52,0 t.
Esošā MK not. 343 redakcija paredz ilgtermiņa atļaujas izsniegšanu tikai uz termiņu kas nepārsniedz iegādātās Vinjetes termiņu. Šāds risinājums būtiski ierobežo kravu pārvadātājus, kad ilgtermiņā plānoti pārvadājumi, gan pa ceļiem, kur šāds maksājums ir nepieciešams, gan pa ceļiem kur vinjetes nav nepieciešamas. Kā rezultātā pārvadātāji bieži vien ir spiesti iegādāties divas LSP atļaujas. Nepieciešams izņemt MK not. 343 13.1 punktu.
Lai veiktu precīzu izsniegto LSP transportlīdzekļu atļauju uzskaiti, nepieciešams izslēgt MK not. 343 10 punktu, kas paredz atļaujas izsniegšanu bez termiņa – Beztermiņa.
Risinājuma apraksts
-
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- pārvadātāji
Ietekmes apraksts
Atvieglo un uzlabo lielgabarītu un smagsvara atļaujas saņemšanu pārvadātājam.
Juridiskās personas
- pārvadātāji
Ietekmes apraksts
Atvieglo un uzlabo lielgabarītu un smagsvara atļaujas saņemšanu pārvadātājam.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumi Nr. 1228 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas izsniegšanas valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību un atbrīvojumiem"
Pamatojums un apraksts
Papildinot noteikumu projektu Nr. 343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem" groza lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas izsniegšanas valsts nodevas apmēru. Šis noteikuma projekts (22-TA-2427) un noteikumi Nr. 1228 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas izsniegšanas valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību un atbrīvojumiem" (22-TA-2689) vienaikus tiek nosūtīti saskaņošanai institūcijām un Valsts kancelejai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
VSIA "Latvijas Valsts ceļi"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
- Valsts Tehniskās uzraudzības aģentūra
- Valsts policija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi