Anotācija (ex-ante)

22-TA-2485: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams pārņemt prasības no Komisijas 2022. gada 11. augusta Īstenošanas lēmuma (ES) 2022/1400, ar ko groza Padomes Direktīvu 2008/72/EK, lai pagarinātu periodu, kurā dalībvalstis var izlemt par nosacījumiem attiecībā uz dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla, kas nav sēklas, importu no trešām valstīm (turpmāk – lēmums 2022/1400). Importa prasības no trešajām valstīm ir spēkā līdz 2029. gada 31. decembrim.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pārņemt lēmuma 2022/1400 prasības un noteikt uzskaites un etiķetēšanas prasības no trešajām valstīm ievestam dārzeņu pavairošanas un stādāmajam materiālam, kas nav sēklas (turpmāk – dārzeņu pavairojamais materiāls).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošajos Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 124) nav nosacījumu par dārzeņu pavairojamā materiāla ievešanu no trešajām valstīm, bet ir jānosaka šāda materiāla uzskaites un etiķetēšanās prasības. Šī iemesla dēļ sagatavots noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība"" (turpmāk – noteikumu projekts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2010. gadā tika pieņemti noteikumi Nr. 124, un to 50. punktā bija noteikts, ka 9.5.2. apakšpunkts un 15., 20. un 30. punkts, kuros noteiktas prasības dārzeņu pavairojamam materiālam, kas ievests no trešajām valstīm, ir spēkā līdz 2012. gada 31. decembrim. Bija paredzēts, ka Eiropas Komisija, ievērojot Padomes 2008. gada 15. jūlija Direktīvas 2008/72/EK par tāda dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla tirdzniecību, kas nav sēklas, (turpmāk – Direktīva 2008/72/EK) 16. panta 1. punktu, pieņems lēmumu par to, vai dārzeņu pavairošanas materiāls, kas ražots trešajā valstī un sniedz tādas pašas garantijas attiecībā uz piegādātāja saistībām, identitāti, raksturīgajām pazīmēm, augu veselību, augsni, iepakojumu, pārbaudes režīmu, marķēšanu un iepakojumu noslēgšanu, pēc visām šīm pazīmēm ir līdzvērtīgs dārzeņu pavairošanas materiālam un dārzeņu pavairošanas materiāls, kas ražots Eiropas Savienībā, atbilst Direktīvas 2008/72/EK prasībām un nosacījumiem. Tā kā pieejamā informācija par nosacījumiem, ko piemēro trešajās valstīs, nebija pietiekama, lai Komisija varētu pieņemt šādus lēmumus attiecībā uz trešajām valstīm, kā arī lai novērstu tirdzniecības modeļu traucējumus, dalībvalstīm, kas no trešajām valstīm importē dārzeņu pavairošanas materiālu, tika atļauts to turpināt, saskaņā ar Direktīvas 2008/72/EK 16. panta 2. punktu piemērojot šādiem produktiem nosacījumus, kuri ir vismaz līdzvērtīgi tiem, ko piemēro līdzīgiem Eiropas Savienības produktiem.

No 2013. gada 1. janvāra prasības dārzeņu pavairošanas materiālam no trešajām valstīm noteikumos Nr. 124 vairs nebija spēkā. 

Tikai 2013. gada 2. aprīlī tika pieņemts Komisijas Īstenošanas lēmums 2013/166/ES, ar ko groza Padomes Direktīvu 2008/72/EK nolūkā pagarināt atkāpi, kura attiecas uz nosacījumiem dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla importam no trešām valstīm, kas nav sēklas. Tas paredz, ka termiņš, kādā piemēro Direktīvā 2008/72/EK importam paredzēto atkāpi, tiek attiecīgi pagarināts pēc 2012. gada 31. decembra. Tā kā pieejamie pierādījumi liecināja, ka līdz šim nav bijušas problēmas saistībā ar importētā materiāla atbilstību Direktīvas 2008/72/EK noteikumiem, pagarinājums tika noteikts uz 10 gadiem līdz 2022. gada 31. decembrim. 

Patlaban spēkā ir stājies lēmums 2022/1400, kurā noteikts, ka tirdzniecības modeļu traucējumu novēršanas nolūkā pagarināms periods, kurā dalībvalstīm ir atļauts trešajā valstī ražotam dārzeņu pavairošanas materiālam piemērot nosacījumus, kas ir vismaz līdzvērtīgi tiem, kurus piemēro līdzīgiem Eiropas Savienības produktiem. Ievērojot investīcijas un laiku, kas vajadzīgs minēto produktu ražošanai atbilstoši importa nosacījumiem, minētais periods tiek pagarināts par septiņiem gadiem līdz 2029. gada 31. decembrim.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Direktīvas 2008/72/EK 16. panta 2. punkta prasību pārņemšanu, noteikumi Nr. 124 tiek papildināti ar 9.5.1.1 apakšpunktu un 19.un 29.1 punktu (noteikumu projekta 1., 2. un 3. punkts), nosakot, ka no trešajām valstīm ievestajam dārzeņu pavairošanas materiālam audzētavas grāmatā un uzskaites žurnālā norāda sugu, šķirni, daudzumu un vienotās sanitārās ievešanas dokumenta numuru, lai nodrošinātu pavairojamā materiāla izsekojamību un tā atbilstību kvalitātes prasībām.

Reģistrētai personai 24 stundu laikā pēc materiāla ievešanas, lai saņemtu atļauju lietot etiķeti no trešajām valstīm ievestajam dārzeņu pavairošanas materiālam, Valsts augu aizsardzības dienestā (turpmāk – dienests) jāiesniedz iesniegums par atbilstības pārbaudes nepieciešamību un jānorāda pārbaudāmā materiāla suga, šķirne, daudzums un uzglabāšanas vieta. Reģistrētai personai jāinformē dienests par to, ka materiāls ir ievests valstī no trešās valsts, lai nodrošinātu to, ka materiālam, laižot to ES tirgū, ir pievienota atbilstoša etiķete, kas garantē, ka ir ievērotas Direktīvā 2008/72/EK noteiktās pavairojām materiāla kvalitātes prasības.

Tāpat kā par pavairojamo materiālu, kas ievests no citas ES dalībvalsts, arī par materiālu, kas ievests no trešajām valstīm, ir jānorāda informācija uzskaites žurnālā. Kad pavairojamais materiāls tiek ievests no trešās valsts, Pārtikas un veterinārā dienesta robežkontroles punktā notiek fitosanitārā pārbaude, kuras laikā novērtē to, vai materiāls atbilst fitosanitārajām prasībām un tam ir trešās valsts izsniegts fitosanitārais sertifikāts. Ja materiāls atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 26. oktobra  Regulas (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK, (turpmāk – Augu veselības regula) prasībām, tiek izsniegts vienotais sanitārais ievešanas dokuments. Lai pavairojamo materiālu varētu pārvietot ES iekšējā tirgū, tam attiecīgos gadījumos, kā noteikts Augu veselības regulā, ir jāpievieno augu pase. Augu pasu izmantošanu uzrauga dienests.

Pārņemot lēmuma 2022/1400 prasības, noteikumi Nr. 124 tiek papildināti arī ar 51. punktu (noteikumu projekta 4. punktu), kas paredz, ka iepriekšminētie noteikumu punkti ir spēkā līdz 2029. gada 31. decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz dārzeņu pavairojamā materiāla audzētājiem un izplatītājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā un importē dārzeņu pavairojamo materiālu no trešajām valstīm.
Tā kā dārzeņu pavairojamā materiāla audzēšana pārdošanai Latvijā nav izplatīta, profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā ir reģistrēts neliels skaits dārzeņu pavairojamā materiāla audzētāju vai izplatītāju.
Patlaban dārzeņu pavairojamais materiāls no trešajām valstīm netiek ievests.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz dārzeņu pavairojamā materiāla audzētājiem un izplatītājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā un importē dārzeņu pavairojamo materiālu no trešajām valstīm.
Tā kā dārzeņu pavairojamā materiāla audzēšana pārdošanai Latvijā nav izplatīta, profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā ir reģistrēts neliels skaits dārzeņu pavairojamā materiāla audzētāju vai izplatītāju.
Patlaban dārzeņu pavairojamais materiāls no trešajām valstīm netiek ievests.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Tiek sakārtota nozare un uzlabots normatīvais regulējums.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022D1400
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 11. augusta Īstenošanas lēmums (ES) 2022/1400, ar ko groza Padomes Direktīvu 2008/72/EK, lai pagarinātu periodu, kurā dalībvalstis var izlemt par nosacījumiem attiecībā uz dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla, kas nav sēklas, importu no trešām valstīm
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32008L0072
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2008. gada 15. jūlija Direktīva 2008/72/EK par tāda dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla tirdzniecību, kas nav sēklas (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 11. augusta Īstenošanas lēmums (ES) 2022/1400, ar ko groza Padomes Direktīvu 2008/72/EK, lai pagarinātu periodu, kurā dalībvalstis var izlemt par nosacījumiem attiecībā uz dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla, kas nav sēklas, importu no trešām valstīm
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants
Noteikumu projekta 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. pants
Norma netiek pārņemta, jo norādīti adresāti.
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2008. gada 15. jūlija Direktīva 2008/72/EK par tāda dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla tirdzniecību, kas nav sēklas (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
16. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 1., 2., 3. un 4. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteiktas tādas pašas prasības pavairojamā materiāla apritei no trešajām valstīm kā materiālam, kas audzēts Eiropas Savienībā. 
Lai nodrošinātu pavairojamā materiāla izsekojamību un atbilstību kvalitātes prasībām, nepieciešams noteikt, ka reģistrētā persona kārto audzētavas grāmatu, kurā norāda informāciju par materiālu, kas ir ievests no trešajām valstīm.
Noteikts, ka reģistrētai personai jāinformē Valsts augu aizsardzības dienests (turpmāk – dienests) par to, ka materiāls ir ievests valstī no trešās valsts un ir jānodrošina, lai materiālam, laižot to ES tirgū, ir pievienota atbilstoša etiķete, kas garantē, ka ir ievērotas Direktīvā 2008/72/EK pavairojam materiālam noteiktās kvalitātes prasības.
Tāpat kā par pavairojamo materiālu, kas ievests no citas ES dalībvalsts, arī par materiālu, kas ievests no trešajām valstīm, ir jānorāda informācija uzskaites žurnālā. Kad pavairojamais materiāls tiek ievests no trešās valsts, Pārtikas un veterinārā dienesta robežkontroles punktā notiek fitosanitārā pārbaude, kuras laikā novērtē to, vai materiāls atbilst fitosanitārām prasībām un tam ir trešās valsts izsniegts fitosanitārais sertifikāts. Ja materiāls atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 26. oktobra Regulas (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK, prasībām, tiek izsniegts vienotais sanitārais ievešanas dokuments. Lai pavairojamo materiālu varētu pārvietot ES iekšējā tirgū, materiālam attiecīgos gadījumos, kā noteikts minētajā regulā, ir jāpievieno augu pase. Augu pasu izmantošanu uzrauga dienests.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Stādu audzētāju biedrība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/aa7cf208-c7eb-44e8-9c6a-8778c721cc36

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Par TAP portāla sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" ievietoto noteikumu projektu nav saņemti iebildumi vai priekšlikumi.

Zemnieku saeimai, Stādu audzētāju biedrībai un Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomei (turpmāk – nevalstiskās organizācijas) tika nosūtīta e-pasta vēstule ar informāciju par plānotajiem noteikumu grozījumiem. Nevalstiskajām organizācijām nebija ne priekšlikumu, ne iebildumu par noteikumu projektu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Lai Profesionālo operatoru reģistrā reģistrētā persona saņemtu atļauju lietot etiķeti no trešajām valstīm ievestajam dārzeņu pavairošanas materiālam, dienestam jāveic atbilstības pārbaude. 
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi