23-TA-1775: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts pētījumu programmu "Sports"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – Ministrija) ir izstrādājusi rīkojuma projektu saskaņā ar:
1. Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027.gadam rīcības virziena “Sports un fiziskās aktivitātes aktīvai un veselai sabiedrībai “ uzdevumu nr. 3.6.un rīcības virziena “Sports izcilībai – jaunatnes sporta, talantu un augstu sasniegumu sporta attīstība “ uzdevumu nr. 4.11.
2. Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 3. punktu, kas nosaka, ka Ministru kabinets apstiprina prioritāros zinātņu virzienus un valsts pētījumu programmas;
3. Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, kas nosaka, ka valsts pētījumu programmu mērķus un uzdevumus nosaka attiecīgās nozaru ministrijas, konsultējoties ar Latvijas Zinātņu akadēmiju un Latvijas Zinātnes padomi. Ministrija vai citas nozaru ministrijas valsts pētījumu programmu projektu konkursa kārtībā var piešķirt valsts pētījumu programmu projektiem finansējumu no zinātnes finansēšanai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Valsts pētījumu programmu projektu konkursu organizē un īsteno Latvijas Zinātnes padome.
4. Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu Nr. 560 “Valsts pētījumu programmu īstenošanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi) 4. punktu.
1. Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027.gadam rīcības virziena “Sports un fiziskās aktivitātes aktīvai un veselai sabiedrībai “ uzdevumu nr. 3.6.un rīcības virziena “Sports izcilībai – jaunatnes sporta, talantu un augstu sasniegumu sporta attīstība “ uzdevumu nr. 4.11.
2. Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 3. punktu, kas nosaka, ka Ministru kabinets apstiprina prioritāros zinātņu virzienus un valsts pētījumu programmas;
3. Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, kas nosaka, ka valsts pētījumu programmu mērķus un uzdevumus nosaka attiecīgās nozaru ministrijas, konsultējoties ar Latvijas Zinātņu akadēmiju un Latvijas Zinātnes padomi. Ministrija vai citas nozaru ministrijas valsts pētījumu programmu projektu konkursa kārtībā var piešķirt valsts pētījumu programmu projektiem finansējumu no zinātnes finansēšanai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Valsts pētījumu programmu projektu konkursu organizē un īsteno Latvijas Zinātnes padome.
4. Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu Nr. 560 “Valsts pētījumu programmu īstenošanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi) 4. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Apstiprināt valsts pētījumu programmu “Sports” (turpmāk – Programma), nosakot tās virsmērķi, mērķi, uzdevumus, īstenošanas termiņu, piešķirto finansējumu un sasniedzamos rezultātus.
Risinājums: Ministrija varēs īstenot un finansēt Programmas ietvaros pētniecību sporta jomā.
Risinājums: Ministrija varēs īstenot un finansēt Programmas ietvaros pētniecību sporta jomā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd nepastāv valsts reglamentēta pētījumu sistēma sporta jomā. Rīkojuma projekts ir nepieciešams, lai Ministrijai atļautu īstenot un finansēt pētniecību sportā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pētniecības sportā attīstībai noteicošs ir valsts pasūtījuma pieaugums caur stabilām un ilgtermiņā nodrošinātām Valsts pētījumu programmām, sevišķi valstij nozīmīgā tematikā, tostarp sporta zinātnē, kas ļauj vidējā termiņā sniegt papildu finansējumu nozarei, vienlaikus nosakot valstiski nozīmīgas tematiskās prioritātes un veidojot zinātniski pamatotos datos un analīzē balstītas rekomendācijas rīcībpolitikas pilnveidošanai.
Ņemot vērā programmas stratēģiskās padomes (turpmāk – padome) 2023.gada 13.jūnija sēdē diskutēto par situāciju sporta nozarē un veicamajiem soļiem nozares atbalstam, padomes pārstāvji vienojās par programmas virsmērki, mērķi un uzdevumiem, kas nodrošinātu sporta nozares attīstību.
Programmas rekomendētais ilgums līdz 3 gadi, programmas vidussposma izvērtējuma laikā paredzot uzsākt darbu pie programmas pagarinājuma nākamajam periodam, tādejādi nodrošinot tās nepārtrauktību.
Rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai apstiprinātu Programmu un noteiktu tās virsmērķi, mērķi, uzdevumus, īstenošanas termiņu un finansējumu. Rīkojums Ministrijai dos iespēju uzsākt Programmas konkursa nolikuma izstrādi sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi, secīgi izsludināt Programmas projekta pieteikumu konkursu, veikt projekta atlasi un noslēgt projekta īstenošanas līgumu, kā to paredz MK noteikumi. Programma kā valsts pasūtījums ir politikas īstenošanas mehānisms, ar kura palīdzību tiks identificēti un pētīti tādi Latvijas ilgtspējai un attīstībai nozīmīgi jautājumi, kuru risināšanai ir nepieciešams fokusēt Latvijas zinātnisko institūciju darbu un noteikt zinātniskus uzdevumus. Ievērojot minēto, Programma rada labvēlīgus apstākļus Latvijas ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanai un ekonomiskās izaugsmes stimulēšanai.
Saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 35. panta pirmo un otro daļu un MK noteikumu 3., 4. un 6. punktu, Ministrija, sadarbojoties ar padomi, kuras uzdevums ir konsultēt Ministriju par Programmas stratēģiskajiem mērķiem un uzdevumiem, sniegt priekšlikumus, izstrādāja rekomendācijas Programmai. Padomes locekļu sastāvā ir pārstāvji no ministrijas, Veselības ministrijas, Latvijas Antidopinga biroja, Latvijas Olimpiskās komitejas, Latvijas Sporta federāciju padomes, Latvijas Sporta izglītības iestāžu direktoru padomes, Latvijas Sporta medicīnas asociācijas, Latvijas Universitātes.
Pamatojoties uz Rīkojumu, kas apstiprina Programmu un ievērojot MK noteikumu 3., 5. un 16. punktu, konkursa nolikumu izstrādā ministrija, sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi, vai Latvijas Zinātnes padome nozares ministrijas uzdevumā, kas paredz programmas izpildi.
Ņemot vērā programmas stratēģiskās padomes (turpmāk – padome) 2023.gada 13.jūnija sēdē diskutēto par situāciju sporta nozarē un veicamajiem soļiem nozares atbalstam, padomes pārstāvji vienojās par programmas virsmērki, mērķi un uzdevumiem, kas nodrošinātu sporta nozares attīstību.
Programmas rekomendētais ilgums līdz 3 gadi, programmas vidussposma izvērtējuma laikā paredzot uzsākt darbu pie programmas pagarinājuma nākamajam periodam, tādejādi nodrošinot tās nepārtrauktību.
Rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai apstiprinātu Programmu un noteiktu tās virsmērķi, mērķi, uzdevumus, īstenošanas termiņu un finansējumu. Rīkojums Ministrijai dos iespēju uzsākt Programmas konkursa nolikuma izstrādi sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi, secīgi izsludināt Programmas projekta pieteikumu konkursu, veikt projekta atlasi un noslēgt projekta īstenošanas līgumu, kā to paredz MK noteikumi. Programma kā valsts pasūtījums ir politikas īstenošanas mehānisms, ar kura palīdzību tiks identificēti un pētīti tādi Latvijas ilgtspējai un attīstībai nozīmīgi jautājumi, kuru risināšanai ir nepieciešams fokusēt Latvijas zinātnisko institūciju darbu un noteikt zinātniskus uzdevumus. Ievērojot minēto, Programma rada labvēlīgus apstākļus Latvijas ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanai un ekonomiskās izaugsmes stimulēšanai.
Saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 35. panta pirmo un otro daļu un MK noteikumu 3., 4. un 6. punktu, Ministrija, sadarbojoties ar padomi, kuras uzdevums ir konsultēt Ministriju par Programmas stratēģiskajiem mērķiem un uzdevumiem, sniegt priekšlikumus, izstrādāja rekomendācijas Programmai. Padomes locekļu sastāvā ir pārstāvji no ministrijas, Veselības ministrijas, Latvijas Antidopinga biroja, Latvijas Olimpiskās komitejas, Latvijas Sporta federāciju padomes, Latvijas Sporta izglītības iestāžu direktoru padomes, Latvijas Sporta medicīnas asociācijas, Latvijas Universitātes.
Pamatojoties uz Rīkojumu, kas apstiprina Programmu un ievērojot MK noteikumu 3., 5. un 16. punktu, konkursa nolikumu izstrādā ministrija, sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi, vai Latvijas Zinātnes padome nozares ministrijas uzdevumā, kas paredz programmas izpildi.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai apstiprinātu Programmu un noteiktu tās virsmērķi, mērķus, uzdevumus, īstenošanas termiņu un finansējumu. Rīkojums Ministrijai dos iespēju uzsākt Programmas īstenošanu un tās projektu konkursa nolikuma izstrādi sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi, secīgi izsludināt Programmas projekta pieteikumu atklāto konkursu, veikt projekta pieteikumu atlasi un noslēgt projekta īstenošanas līgumus, kā to paredz noteikumi.
MK rīkojuma projekta 8.punktā iekļautie sasniedzamie rezultāti pilnībā atbilst MK noteikumu 12.punktā iekļautajiem nosacījumiem, ka projekta īstenošanas laikā sagaidāms viens vai vairāki šādi rezultāti, jo:
MK rīkojuma projekta 8.1. apakšpunkts atbilst MK noteikumu Nr. 560 12.1. apakšpunktā noteiktajiem sasniedzamajiem rezultātiem;
MK rīkojuma 8.4. apakšpunkts atbilst MK noteikumu Nr. 560 12.6. apakšpunktā noteiktajam;
MK rīkojuma 8.7. apakšpunkts atbilst MK noteikumu Nr. 560 12.4. apakšpunktā noteiktajam;
MK rīkojuma 8.5. apakšpunkts pēc būtības atbilst MK noteikumu 560 12.7. apakšpunktā noteiktajam, tomēr ir formulēts plašāk, akcentu liekot uz doktorantu, doktora grādu pretendentu un jauno zinātnieku iesaisti pētniecībā. Šāds formulējums tiek piedāvāts, jo projektu īstenošanas laiks ir pārāk īss, lai izstrādātu un aizstāvētu promocijas darbu;
Savukārt pārējie MK rīkojuma projekta 8. punkta apakšpunkti ir noteikti atbilstoši sporta nozares specifikai, programmas īstenošanas laikam, plānotajam finansējumam un rezultātu sasniegšanas iespējām un atbilst MK noteikumu Nr. 560 12.8. apakšpunktā noteiktajam.
Risinājums – Ministrija varēs īstenot un finansēt valsts pētījumu programmu, kas nodrošinās iespēju stiprināt sporta pētniecības nodrošināšanu.
MK rīkojuma projekta 8.punktā iekļautie sasniedzamie rezultāti pilnībā atbilst MK noteikumu 12.punktā iekļautajiem nosacījumiem, ka projekta īstenošanas laikā sagaidāms viens vai vairāki šādi rezultāti, jo:
MK rīkojuma projekta 8.1. apakšpunkts atbilst MK noteikumu Nr. 560 12.1. apakšpunktā noteiktajiem sasniedzamajiem rezultātiem;
MK rīkojuma 8.4. apakšpunkts atbilst MK noteikumu Nr. 560 12.6. apakšpunktā noteiktajam;
MK rīkojuma 8.7. apakšpunkts atbilst MK noteikumu Nr. 560 12.4. apakšpunktā noteiktajam;
MK rīkojuma 8.5. apakšpunkts pēc būtības atbilst MK noteikumu 560 12.7. apakšpunktā noteiktajam, tomēr ir formulēts plašāk, akcentu liekot uz doktorantu, doktora grādu pretendentu un jauno zinātnieku iesaisti pētniecībā. Šāds formulējums tiek piedāvāts, jo projektu īstenošanas laiks ir pārāk īss, lai izstrādātu un aizstāvētu promocijas darbu;
Savukārt pārējie MK rīkojuma projekta 8. punkta apakšpunkti ir noteikti atbilstoši sporta nozares specifikai, programmas īstenošanas laikam, plānotajam finansējumam un rezultātu sasniegšanas iespējām un atbilst MK noteikumu Nr. 560 12.8. apakšpunktā noteiktajam.
Risinājums – Ministrija varēs īstenot un finansēt valsts pētījumu programmu, kas nodrošinās iespēju stiprināt sporta pētniecības nodrošināšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Rīkojuma projekts ir saskaņots ar Latvijas Zinātnes padomi un Latvijas Zinātņu akadēmiju.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Latvijas zinātniskajām institūciju pārstāvjiem, studējošiem, zinātniskā doktora grāda pretendentiem, zinātniekiem būs papildu slogs saistībā ar projekta pieteikumu sagatavošanu Programmas projektu pieteikumu atklātajam konkursam un projekta īstenošanā atbilstoši MK noteikumiem.
Stratēģiskās padomes locekļiem – Izglītības un zinātnes ministrijai, Veselības ministrijai, Latvijas Antidopinga birojam, biedrībām “Latvijas Olimpiskā komiteja”, “Latvijas Sporta federāciju padomei”, “Latvijas Sporta izglītības iestāžu direktoru padomei”, “Latvijas Sporta medicīnas asociācijai” un Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes skolotāju izglītības nodaļai, īstermiņā ir papildu slogs, konsultējot ministriju programmas virsmērķu, mērķu definēšanā, kā arī uzdevumu izstrādē.
Latvijas zinātnes padomes pārstāvjiem radīsies papildu slogs Programmas projektu pieteikumu atklātā konkursa organizēšanā, līgumu slēgšanas nodrošināšanā ar projekta īstenotājiem, kā arī projektu īstenošanas administrēšanā un uzraudzībā.
Zinātniskajiem ekspertiem radīsies papildu slogs projekta pieteikumu izvērtēšanā un vērtējumu ziņojumu izstrādē.
Stratēģiskās padomes locekļiem – Izglītības un zinātnes ministrijai, Veselības ministrijai, Latvijas Antidopinga birojam, biedrībām “Latvijas Olimpiskā komiteja”, “Latvijas Sporta federāciju padomei”, “Latvijas Sporta izglītības iestāžu direktoru padomei”, “Latvijas Sporta medicīnas asociācijai” un Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes skolotāju izglītības nodaļai, īstermiņā ir papildu slogs, konsultējot ministriju programmas virsmērķu, mērķu definēšanā, kā arī uzdevumu izstrādē.
Latvijas zinātnes padomes pārstāvjiem radīsies papildu slogs Programmas projektu pieteikumu atklātā konkursa organizēšanā, līgumu slēgšanas nodrošināšanā ar projekta īstenotājiem, kā arī projektu īstenošanas administrēšanā un uzraudzībā.
Zinātniskajiem ekspertiem radīsies papildu slogs projekta pieteikumu izvērtēšanā un vērtējumu ziņojumu izstrādē.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Zinātniskajām institūcijām un augstskolām būs papildu slogs saistībā ar projekta pieteikumu sagatavošanu un projektu īstenošanu atbilstoši MK noteikumiem.
Latvijas Zinātnes padomei veidosies papildu slogs, veicot Programmas projektu pieteikumu atklātā konkursa norises organizēšanu, ārvalstu ekspertu piesaisti un viņu darbu izpildes procesa organizēšanu, kā arī projekta/-u īstenošanas administrēšanu atbilstoši MK noteikumiem.
Ministrija veidosies papildu slogs veicot projektu īstenošanas uzraudzību atbilstoši MK noteikumiem.
Latvijas Zinātnes padomei veidosies papildu slogs, veicot Programmas projektu pieteikumu atklātā konkursa norises organizēšanu, ārvalstu ekspertu piesaisti un viņu darbu izpildes procesa organizēšanu, kā arī projekta/-u īstenošanas administrēšanu atbilstoši MK noteikumiem.
Ministrija veidosies papildu slogs veicot projektu īstenošanas uzraudzību atbilstoši MK noteikumiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi tautsaimniecībai, jo tās rezultātā tiks radītas nozīmīgas zināšanas un cilvēkkapitāls sabiedrības saliedēšanas veicināšanai.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu sociālās un humanitārās zinātnes ataudzi, kas būtu starptautiski konkurētspējīga ar augstu kompetenci un reputāciju, kas veicinās nozares prestižu.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu sociālās un humanitārās zinātnes ataudzi, kas būtu konkurētspējīga ar augstu kompetenci un reputāciju, kas veicinās nozares prestižu.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi tautsaimniecībai, jo tās rezultātā tiks radītas darbavietas (pētniekiem un studējošajiem), kā arī tautsaimniecības stiprināšanai nozīmīgas zināšanas un cilvēkkapitāls.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
750 000
0
1 500 000
0
1 500 000
0
-750 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
750 000
0
1 500 000
0
1 500 000
0
-750 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
750 000
0
1 500 000
0
1 500 000
0
-750 000
2.1. valsts pamatbudžets
750 000
0
1 500 000
0
1 500 000
0
-750 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Programmas īstenošanai 2023. – 2026. gadam ir piešķirts finansējums 4 500 000 euro apmērā.
Programmu finansē no Ministrijas valsts budžeta programmas 05.00.00 “Zinātne” apakšprogrammā 05.12.00 “Valsts pētījumu programmas” piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem programmas īstenošanas nodrošināšanai ik gadu 750 000 līdz 1 500 000 euro apmērā.
2023.gadā - 750 000 euro
2024.gadā - 1 500 000 euro
2025.gadā - 1 500 000 euro
2026.gadā - 750 000 euro
Programmas īstenošanai piešķirto kopējo finansējumu ir plānots sadalīt viena Programmas projektu pieteikumu konkursa ietvaros, pie nosacījuma, ja projektu pieteikumi novērtēti virs kvalitātes sliekšņa un projektu ietvaros tiks risināti visi Programmas uzdevumi. Gadījumā, ja projektu pieteikumu skaits būs nepietiekošs, tad tiks organizēts atkārtots projektu pieteikumu konkurss.
Programmu finansē no Ministrijas valsts budžeta programmas 05.00.00 “Zinātne” apakšprogrammā 05.12.00 “Valsts pētījumu programmas” piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem programmas īstenošanas nodrošināšanai ik gadu 750 000 līdz 1 500 000 euro apmērā.
2023.gadā - 750 000 euro
2024.gadā - 1 500 000 euro
2025.gadā - 1 500 000 euro
2026.gadā - 750 000 euro
Programmas īstenošanai piešķirto kopējo finansējumu ir plānots sadalīt viena Programmas projektu pieteikumu konkursa ietvaros, pie nosacījuma, ja projektu pieteikumi novērtēti virs kvalitātes sliekšņa un projektu ietvaros tiks risināti visi Programmas uzdevumi. Gadījumā, ja projektu pieteikumu skaits būs nepietiekošs, tad tiks organizēts atkārtots projektu pieteikumu konkurss.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības iesaiste Rīkojuma projekta apspriedē netika plānota Programmas specifikas dēļ, kas paredz nozares kompetentu pārstāvju iesaisti Programmas izstrādes konsultēšanā.
Rīkojuma projekta izstrādes laikā, ministrija 2023.gada 13.jūnijā un 4.jūlijā organizēja Programmas stratēģiskās padomes sēdi, kurā tās locekļi konsultēja ministriju par Programmā iekļaujamo virsmērķi, mērķi, uzdevumiem, pētniecības procesa un pētījuma rezultātu ietekmi uz mērķa grupām, kā arī sasniedzamajiem rezultātiem, saskaņā ar MK noteikumu 6.pantu.
Padomei kā kompetentai iestādei valsts pētījumu programmu īstenošanas organizēšanā un administrēšanā, atbilstoši Latvijas Zinātnes padomes nolikuma 2.punktam un ievērojot Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, un akadēmijai kā kompetentai iestādei dažādu valsts programmu zinātniskajā ekspertīzē, atbilstoši Latvijas Zinātņu akadēmijas Hartas 2. un 4.pantam un ievērojot Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, ministrija lūdza izskatīt un sniegt viedokli par rīkojuma projektu.
Rīkojuma projekta izstrādes laikā, ministrija 2023.gada 13.jūnijā un 4.jūlijā organizēja Programmas stratēģiskās padomes sēdi, kurā tās locekļi konsultēja ministriju par Programmā iekļaujamo virsmērķi, mērķi, uzdevumiem, pētniecības procesa un pētījuma rezultātu ietekmi uz mērķa grupām, kā arī sasniedzamajiem rezultātiem, saskaņā ar MK noteikumu 6.pantu.
Padomei kā kompetentai iestādei valsts pētījumu programmu īstenošanas organizēšanā un administrēšanā, atbilstoši Latvijas Zinātnes padomes nolikuma 2.punktam un ievērojot Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, un akadēmijai kā kompetentai iestādei dažādu valsts programmu zinātniskajā ekspertīzē, atbilstoši Latvijas Zinātņu akadēmijas Hartas 2. un 4.pantam un ievērojot Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, ministrija lūdza izskatīt un sniegt viedokli par rīkojuma projektu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Zinātnes padome
- Izglītības un zinātnes ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi uz sabiedrību un Latvijas sporta kapitāls un tā potenciāls tiks efektīvāk izmantots valsts ilgtspējīgai attīstībai un sabiedrības labklājībai. Programmas ietvaros tiks stiprināta saikne starp pētniecību un sporta nozari, attīstīta sporta zinātniskā un analītiskā uz datiem balstītā bāze, radītas jaunas zināšanas, pieejas un stiprināta materiāl-zinātniskā un medicīniskā kapacitāte.
Programma ir izstrādāta, ievērojot Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027.gadam rīcības virziena “Sports un fiziskās aktivitātes aktīvai un veselai sabiedrībai“ uzdevumu nr. 3.6. un rīcības virziena “Sports izcilībai – jaunatnes sporta, talantu un augstu sasniegumu sporta attīstība“ uzdevumu nr. 4.11.
Programma ir izstrādāta, ievērojot Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027.gadam rīcības virziena “Sports un fiziskās aktivitātes aktīvai un veselai sabiedrībai“ uzdevumu nr. 3.6. un rīcības virziena “Sports izcilībai – jaunatnes sporta, talantu un augstu sasniegumu sporta attīstība“ uzdevumu nr. 4.11.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Programmas ietvaros paredzēts īstenot arī sabiedrības līdzdalības un zinātnes komunikācijas iniciatīvas, tostarp zinātnes komunikācijas iniciatīvas jaunatnei.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Programmas konkursa ietvaros plānots piesaistīts arī pētniekus un studējošos no diasporas.
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
