Anotācija (ex-ante)

24-TA-696: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 31. maija rīkojumā Nr. 297 "Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības "Privatizācijas aģentūra" personā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Finanšu ministrijas iniciatīva.
Likuma „Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8.panta sestā daļa.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir mainīt valstij piekritīgās zemes vienības tiesisko valdītāju no sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” uz Finanšu ministriju, lai veidotu vienotu zemes un ēku (būvju) īpašumu, ņemot vērā, ka uz valstij piekritīgās zemes vienības atrodas būve, kura ir piekritīga valstij Finanšu ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2010.gada 31.maija rīkojumu Nr. 297 “Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības „Privatizācijas aģentūra” personā”  (12.pielikums, 37.punkts) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums  1700 015 0067) 0, 0561 ha platībā, Kapsēdes ielā 3D, Liepājā, ir saglabāta sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk –“ Possessor”) valdījumā.

Īpašuma tiesības uz zemes vienību zemesgrāmatā nav nostiprinātas. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk- NĪVKIS) “Possessor” reģistrēta kā zemes vienības tiesiskais valdītājs.
Zemes vienībai noteikts lietošanas mērķis – “ar maģistrālajām elektropārvades un sakaru līnijām un maģistrālajiem naftas, naftas produktu, ķīmisko produktu, gāzes un ūdens cauruļvadiem saistīto būvju, ūdens ņemšanas un notekūdeņu attīrīšanas būvju apbūve” 0,0561 ha platībā.
Zemei  noteiktais lietošanas veids:  zeme zem ēkām –0,0561 ha platībā.
Zemes vienības kadastrālā vērtība uz 01.01.2024. noteikta 241 euro.

Uz valstij piekritīgās zemes vienības atrodas Finanšu ministrijas valdījumā esoša, zemesgrāmatā neierakstīta būve (būves kadastra apzīmējumu 1700 015 0067 001) - 
“artēziskais urbums” ar kopējo platību 8,4 m2. Būvei NĪVKIS noteikts galvenais lietošanas veids (2222) - “vietējās nozīmes aukstā un karstā ūdens apgādes būves”. Būves kadastrālā vērtība uz 01.01.2024. noteikta 7741 euro .

Būve, pamatojoties uz Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.3. apakšpunktu, Rīgas pilsētas tiesas 2022. gada 23. novembra spriedumu lietā Nr.C77828622 (sprieduma likumīgā spēkā stāšanās datums 2022. gada 14. decembris), ar 2023.gada 3.augusta Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma aktu Nr.2522R/23 pārņemta Finanšu ministrijas valdījumā un valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” pārvaldīšanā.

"Possessor" ar 18.09.2023. vēstuli Nr. 1.17/4380 ir informējis, ka neiebilst zemes vienības nodošanai Finanšu ministrijas valdījumā un lūdz valsts akciju sabiedrību “Valsts nekustamie īpašumi” sagatavot un virzīt Ministru kabineta rīkojuma projektu par grozījumu izdarīšanu Ministru kabineta 2010.gada 31.maija rīkojumā Nr. 297 “Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības „Privatizācijas aģentūra” personā”, lai zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 015 0067) 0, 0561 ha platībā, Kapsēdes ielā 3D, Liepājā, svītrotu no rīkojuma 12.pielikuma un iekļautu to 11.pielikumā – zemes vienību sarakstā, kuras saglabājamas valsts īpašumā un nododamas Finanšu ministrijas valdījumā. 
 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt sadaļā 1.3. “Pašreizējā situācija”.
 
Risinājuma apraksts
Lai veidotu vienotu zemes un ēku (būvju) īpašumu, ņemot vērā, ka uz valstij piekritīgās zemes vienības atrodas būve, kura ir piekritīga valstij Finanšu ministrijas personā, ar izstrādāto rīkojuma projektu tiek paredzēts mainīt valstij piekritīgas zemes vienības valdītāju no Possessor uz Finanšu ministriju.

Ar Finanšu ministrijas un valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem. Attiecīgi, ņemot vērā  minētā nekustamā īpašuma tirgus situāciju, izmantošanas iespējas un to, ka nav zināmas valsts pārvaldes funkcijas, kuru nodrošināšanai būtu lietderīgi to saglabāt valsts īpašumā, ar valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts ierosināt Nekustamā īpašuma atsavināšanu un attiecīga Ministru kabineta lēmuma sagatavošanu.

Ievērojot minēto, pēc zemes vienības pārņemšanas Finanšu ministrijas valdījumā un ierakstīšanas zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, par izveidotā vienotā nekustamā īpašuma (zeme un būve) atsavināšanu Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma noteiktā kārtībā tiks sagatavots attiecīgs Ministru kabineta rīkojuma projekts par pārdošanu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Neietekmē, jo projekts paredz mainīt valstij piekritīgas zemes vienības valdītāju uz Finanšu ministriju.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Neietekmē, jo projekts paredz mainīt valstij piekritīgas zemes vienības valdītāju uz Finanšu ministriju.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta.
Saskaņā ar valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” un Finanšu ministrijas 2020.gada 18.martā noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” apņēmusies nodrošināt nepieciešamo darbību veikšanu, tajā skaitā segt izdevumus, lai nodrošinātu valstij piekrītošo nekustamo īpašumu īpašumtiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 25.08.2009. noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Finanšu ministrija, valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”, “Possessor”.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi