Anotācija (ex-ante)

25-TA-93: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Pacientu tiesību likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veselības informācijas sistēmas pārziņa maiņa, ko nosaka Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumu Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" 2.p.:"2. Veselības informācijas sistēmas pārzinis ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs"". [Ministru kabineta 2024.gada 19.novembra noteikumi Nr.722 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" (stājās spēkā 2025.gada 1.janvārī.)]
Saistībā ar vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas (turpmāk e-veselība vai veselības informācijas sistēma) pārziņa maiņu nepieciešami grozījumi Pacientu tiesību likumā, lai noteiktu jaunajam pārzinim SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" tiesības noteiktā apjomā apstrādāt pacienta datus, bet Nacionālajam veselības dienestam precizētu pacientu datu apstrādes  apjomu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt subjekta tiesības apstrādāt pacienta datu apjomu atbilstoši tam piešķirtajam kompetences apjomam; noteikt ārstniecības iestādei pienākumu izskatīt pacienta sūdzības pirms vēršanās Veselības inspekcijā; papildināt pilnvaroto personu tiesības uz informāciju par pacienta veselību
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pacientu tiesību likums (turpmāk- Likums) 10.panta 5.1 daļas 2.punkts  nosaka, ka:
51) Veselības aprūpes jomu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informāciju par pacientu sniedz šādām personām un institūcijām:
2) Nacionālajam veselības dienestam — no valsts budžeta apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu administrēšanai un valsts budžeta līdzekļu izlietojuma uzraudzībai, personas datu apstrādei, lai attiecīgo informāciju nodotu statistikas iestādei, kā arī ceļu satiksmes negadījumā ievainoto un stacionēto pacientu datu apstrādei, lai nodrošinātu vienotu ceļu satiksmes negadījumos smagi ievainoto personu datu uzskaiti un klasificēšanu atbilstoši maksimāli saīsinātās ievainojumu skalas trešās vai augstākās pakāpes (MAIS3+) prasībām.
Veikta veselības informācijas sistēmas pārziņa maiņa, ko nosaka Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumu Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" 2.p.:"2. Veselības informācijas sistēmas pārzinis ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs"". [Ministru kabineta 2024.gada 19.novembra noteikumi Nr.722 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" (stājās spēkā 2025.gada 1.janvārī.)

Ārstniecības iestādes izvairās no pacientu sūdzību izskatīšanas, ar pamatojumu, ka tas ir Veselības inspekcijas kompetencē. Lai novērstu noraidošu attieksmi pret pacientu iesniegumiem, nepieciešams noteikt pienākumu ārstniecības iestādei izskatīt pacienta sūdzības pirms vēršanās Veselības inspekcijā.
Pacienta interešu pārstāvībai papildināmas pacientu pilnvaroto personu tiesības uz informāciju par pacienta veselību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Likuma 10. panta 5.daļas 2. punkts nosaka, ka:
51) Veselības aprūpes jomu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informāciju par pacientu sniedz šādām personām un institūcijām:
2) Nacionālajam veselības dienestam — no valsts budžeta apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu administrēšanai un valsts budžeta līdzekļu izlietojuma uzraudzībai, personas datu apstrādei, lai attiecīgo informāciju nodotu statistikas iestādei, kā arī ceļu satiksmes negadījumā ievainoto un stacionēto pacientu datu apstrādei, lai nodrošinātu vienotu ceļu satiksmes negadījumos smagi ievainoto personu datu uzskaiti un klasificēšanu atbilstoši maksimāli saīsinātās ievainojumu skalas trešās vai augstākās pakāpes (MAIS3+) prasībām.

Likuma 10.panta 5.1 daļas 2.punktā izslēdzama kompetence, kas turpmāk neattiecas uz Nacionālo veselības dienestu (saistībā ar veselības informācijas sistēmas pārziņa maiņu), ko turpmāk veic SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" - t.i. ceļu satiksmes negadījumā ievainoto un stacionēto pacientu datu apstrāde, lai nodrošinātu vienotu ceļu satiksmes negadījumos smagi ievainoto  personu datu uzskaiti un klasificēšanu  Šie dati tiek iegūti no veselības informācijas sistēmas, tādēļ saistībā ar veselības informācijas sistēmas pārziņa maiņu to turpmāk veic SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs". 
Risinājuma apraksts
Likuma 10. panta 5.1 daļas 2.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, izslēdzot kompetenci, ko turpmāk veic SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" - ceļu satiksmes negadījumā ievainoto un stacionēto pacientu datu apstrādei, lai nodrošinātu vienotu ceļu satiksmes negadījumos smagi ievainoto  personu datu uzskaiti un klasificēšanu  (veic SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", jo šie dati tiek ņemti veselības informācijas sistēmā no e-veselības traumu kartēm). 

Likuma 10. panta 5.1 daļas 2.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, ar ko Nacionālajam veselības dienestam tiek saglabātas tiesības saņemt šādu informāciju: no valsts budžeta apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu  administrēšanai un  un valsts budžeta līdzekļu izlietojuma uzraudzībai, personas datu apstrādei, lai attiecīgo informāciju nodotu statistikas iestādei.
SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" kompetence saistībā ar veselības informācijas sistēmas pārziņa maiņu piešķirtajām tiesībām saņemt pacienta datus tiek ietverta atsevišķā likuma normā. 
 
Problēmas apraksts
2. Likuma 10.  panta 5.2 daļas 3. punkts nosaka, ka:
(52) Veselības informācijas sistēmā uzkrāto informāciju par pacientu normatīvajos aktos par veselības informācijas sistēmā apstrādājamiem datiem noteiktajā kārtībā un apjomā apstrādā:
3) Nacionālais veselības dienests — no valsts budžeta apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu administrēšanai, valsts budžeta līdzekļu izlietojuma uzraudzībai un veselības informācijas sistēmas uzturēšanai, kā arī valsts organizētā vēža skrīninga nodrošināšanai;

Saistībā ar veselības informācijas sistēmas pārziņa maiņu Nacionālajam veselības dienestam nav nepieciešams turpmāk saņemt informāciju veselības informācijas sistēmas uzturēšanai. Tādēļ Nacionālais veselības dienests turpmāk Veselības informācijas sistēmā uzkrāto informāciju par pacientu normatīvajos aktos par veselības informācijas sistēmā apstrādājamiem datiem noteiktajā kārtībā un apjomā apstrādā šādiem mērķiem: no valsts budžeta apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu administrēšanai, valsts budžeta līdzekļu izlietojuma uzraudzībai, kā arī valsts organizētā vēža skrīninga nodrošināšanai.

Veselības informācijas sistēmā uzkrāto informāciju par pacientu informācijas sistēmas  uzturēšanai turpmāk veiks veselības informācijas sistēmas pārzinis SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", kura kompetence saistībā ar veselības sistēmas pārziņa maiņu saņemt pacienta datus nosakāma atsevišķā likuma normā. 
SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" kā e-veselības sistēmas pārzinim pienākumi noteikti Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" (grozījumi veikti ar Ministru kabineta 2024.gada 19.novembra noteikumiem Nr.722 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" (stājās spēkā 2025.gada 1.janvārī.)

 
Risinājuma apraksts
Likuma 10.  panta 5.2 daļas 3. punkts  tiek izteikts jaunā redakcijā:
"3) Nacionālais veselības dienests — no valsts budžeta apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu administrēšanai, valsts budžeta līdzekļu izlietojuma uzraudzībai , kā arī valsts organizētā vēža skrīninga nodrošināšanai""

Likumprojekts paredz papildināt  likuma 10. panta 5.2 daļu ar 13. punktu šādā redakcijā:

"13) Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" - veselības informācijas sistēmas  uzturēšanai un ceļu satiksmes  negadījumā ievainoto pacientu datu apstrādei, lai nodrošinātu vienotu ceļu satiksmes  negadījumos smagi ievainoto  personu datu uzskaiti  un klasificēšanu atbilstoši maksimāli  saīsinātās ievainojumu salas  trešās vai augstākās pakāpes  (MAIS3+) prasībām". 
Problēmas apraksts
3. Veselības inspekcijā (turpmāk – Inspekcija) ir pieaudzis to iesniegumu skaits, kuros pacienti sūdzas par domstarpībām un konfliktiem ar ārstniecības iestādēm un ārstniecības personām un par pacienta tiesībām uz informāciju, tiesībām uz informāciju par pacienta veselību, tiesībām uz ārstniecību, un tiesībām iepazīties ar medicīniskajiem dokumentiem. Tostarp minētie konflikti nereti ir saistīti, piemēram, ar ārstniecības izdevumiem, pacienta personisko mantu nozaudēšanu, liegumu iepazīties ārstniecības iestādē ar medicīniskajiem dokumentiem, un arī ar saskarsmes un attieksmes problēmām savstarpējā komunikācijā. Inspekcija ir konstatējusi, ka ārstniecības iestādes apzināti nevēlas un izvairās risināt ar pacientu to kompetencē esošus jautājumus, novirzot pacientu vērsties minēto jautājumu risināšanai Inspekcijā. Inspekcija norāda, ka nav pieļaujama tāda ārstniecības iestāžu un tajās nodarbināto ārstniecības personu rīcība, kas neveicina pacienta ārstniecību vai pacienta tiesību un interešu ievērošanu, kas noteiktas Pacientu tiesību likumā. Nav pieļaujama tāda situācija, ka ārstniecības iestāde patvaļīgi bez objektīva pamatota iemesla atsakās veikt pacienta ārstniecību vai izskaidrot pacientam ar viņa ārstniecību saistītus jautājumus, nesniedz atbildes uz iesniegumiem, bet nosūta pacientu vērsties Inspekcijā ar jautājumiem, kas ir ārstniecības iestādes un ārstniecības personu kompetencē. Šāda ārstniecības iestāžu attieksme rada sabiedrības neuzticēšanos veselības aprūpei kopumā, un rada nepamatotu slogu Inspekcijai, iesaistot to tādu domstarpību risināšanā starp ārstniecības iestādi un pacientu, kas nav Inspekcijas kompetencē, un ko ārstniecības iestādēm ir pienākums, iespēja un resursi veiksmīgi atrisināt radušos domstarpību brīdī.
Inspekcija, risinot minētās konfliktsituācijas, ir vairākkārt vērsusies ārstniecības iestādēs ar aicinājumu pacienta ārstniecību un pacienta tiesībām saistītus jautājumus risināt ārstniecības iestādē, kurā pacients ir vērsies vai saņēmis ārstniecību, un sniegt Inspekcijai atgriezenisko saikni. Rezultātā, Inspekcija ir saņēmusi informāciju no ārstniecības iestādēm, ka konflikts ar pacientu ir atrisināts, uzaicinot pacientu vai viņa pārstāvi uz pārrunām klātienē klīnikā. Likumā nepieciešams nostiprināt, ka pacienta konfliktsituāciju ar ārstniecības iestādi sākotnēji ir jārisina, vēršoties ārstniecības iestādē, ārstniecības iestādei ir pienākums to izvērtēt un risināt. Tikai tad, ja ārstniecības iestādē to nav izdevies atrisināt, pacients var vērsties Inspekcijā. Savlaicīga pacienta vēršanās ārstniecības iestādē ar sūdzību par ārstniecības personas rīcību, sniegtu iespēju savlaicīgi, bez laika kavējumiem, izvērtēt strīdus situāciju, kā arī sniegtu iespēju ārstniecības iestādei uzklausīt ārstniecības personas viedokli, un izvērtējot visus apstākļus, sniegt pacientam situāciju izvērtējošu un izskaidrojošu informāciju. 

Normas mērķis ir izvērtēt starp pacientu un ārstniecības personu vai iestādi radušos konfliktsituāciju, ārstniecības iestādei sniegt pacientam savu vērtējumu un atrisināt radušos konfliktsituāciju, izdarīt secinājumus un novērst līdzīga rakstura konfliktsituācijas. Konfliktsituācija ir veiksmīgi risināma pēc iespējas ātrāk, nevis pēc pāris gadiem, kad pacients galvenokārt vēršas Inspekcijā. 
Veselības ministrija norāda, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2019.gada 9.jūlija noteikumiem Nr.309 „Veselības inspekcijas nolikums” (turpmāk – Nolikums) 3.1.apakšpunktu, Inspekcija uzrauga ārstniecības iestādēm saistošo normatīvo aktu izpildi veselības aprūpes (..) jomā, kā arī veselības aprūpes profesionālo (..) kvalitāti. Saistībā ar minēto Inspekcijai ir noteiktas tiesības, veikt pārbaudes, ekspertīzes un sniegt atzinumus par veselības aprūpes (..) kvalitāti (Nolikuma 4.1.apakšpunkts). Tādējādi pacientam vienmēr pastāvēs iespēja gadījumos, kad viņam radušās aizdomas par ārstniecības iestādes vai ārsta darba kvalitāti, par nepareizi veiktu izmeklēšanu vai ārstēšanu un saskaņā ar Likuma 18.panta trešo daļu, vērsties ar iesniegumu Inspekcijā, lai Inspekcija izvērtētu konkrēto gadījumu un personai sniegtu atbildi pēc būtības Iesniegumu likuma noteiktajā kārtībā. 
 
Risinājuma apraksts
Likuma 18.pants tiek papildināts ar 1.daļu, kas nosaka, ka šajā likumā  noteikto tiesību un no tām izrietošo interešu aizstāvēšanai persona sākotnēji vēršas ārstniecības iestādē, kurā persona vērsusies pēc veselības aprūpes pakalpojuma vai saņēmusi to. Ārstniecības  iestāde atbilstoši tās kompetencei normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā personai sniedz atbildi pēc būtības, kā arī, ja nepieciešams, risina domstarpības ar personu savstarpējo sarunu ceļā.
Problēmas apraksts
4.6.panta septītā daļa
Pacienta tiesības  uz informāciju ir noteiktas Likuma 4.pantā "Tiesības uz informāciju par veselības aprūpes pakalpojumiem un to sniedzējiem"  un 4.1pantā "Tiesības uz informāciju par pacienta veselību".
Likuma 6.panta septītā daļa, kas tika ietverta Likumā ar 2024.gada 13.jūlijā pieņemtajiem grozījumiem (stājās spēkā 2024.gada 12.jūlijā), nosaka, ka
"(7) Ja pacients pilnvarojis citu personu (turpmāk — pacienta pilnvarotā persona) viņa vietā piekrist ārstniecībai kopumā vai ārstniecībā izmantojamai metodei vai atteikties no ārstniecības kopumā vai ārstniecībā izmantojamās metodes, kā arī saņemt informāciju saskaņā ar šā likuma 4.pantā noteikto, pacients informē ārstniecības iestādi par šādu pilnvarojumu vai arī izdara attiecīgu pilnvarojuma ierakstu vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā."
Tā kā pacientam ir tiesības saņemt informāciju arī saskaņā ar Likuma 4.1pantu "Tiesības uz informāciju par pacienta veselību", tad šādas tiesības uz informāciju par pacienta veselību ir piešķiramas arī pacienta pilnvarotajai personai. Esošajā situācijā Likuma 6.panta septītajā daļā pilnvarotajai personai norādītais tiesību apjoms (4.pants) rada likuma robu, kas rada kaitējumu pacienta interesēm un pilnvarotās personas pilnvērtīgai pacienta interešu pārstāvībai.
Tādēļ Likuma 6.panta septītajā daļā papildus tajā jau norādītajam 4.pantam, šajā pantā nepieciešams ietvert norādi arī uz Likuma 4.1pantu.
Risinājuma apraksts
Papildināt 6.panta septīto daļu aiz skaitļa un vārda "4.pantā" ar skaitli un vārdiem  "un 4.1 pantā".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Daļā par informācijas aizsardzību alternatīvi risinājumi nav piemērojami, jo likumprojektam ir tehnisks raksturs,  tiek veikti sakarā ar veselības informācijas sistēmas (e-veselības) pārziņa maiņu, ko nosaka Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" 2.p. 
"2. Veselības informācijas sistēmas pārzinis ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" (turpmāk - centrs)."

Ministru kabineta 2024.gada 19.novembra noteikumi Nr.722 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" (stājās spēkā 2025.gada 1.janvārī.) Informācija par risinājumu sniegta Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlija rīkojuma Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju" anotācijā.

Pacienta interešu pārstāvībai papildināmas pacientu pilnvaroto personu tiesības uz informāciju par pacienta veselību.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Informācija sniegta Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlija rīkojuma Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju" anotācijā. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Detalizēta informācija par finansējumu pa gadiem, kā arī sadalījums ar finansējumu pa esošajiem un pa jaunajiem pakalpojuma veidiem sniegts Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlija rīkojuma Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju" anotācijā.
Likumprojektam ir tehnisks raksturs, grozījumi tiek veikti sakarā ar veselības informācijas sistēmas pārziņa maiņu, ko nosaka Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumu Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" 2.p. 
"2. Veselības informācijas sistēmas pārzinis ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" ";
(Ministru kabineta 2024.gada 19.novembra noteikumi Nr.722 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" (stājās spēkā 2025.gada 1.janvārī.)
E-veselības sistēmas pārziņa maiņa veikta, izpildot Ministru kabineta pieņemto lēmumu par Nacionālā veselības dienesta reorganizāciju un e-veselības sistēmas pārziņa maiņu.
Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlijā rīkojuma Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju" (turpmāk–rīkojums). Rīkojuma 2. punkts nosaka, ka  sabiedrība ar ierobežotu atbildību (turpmāk - SIA) "Latvijas Digitālās veselības centrs" ar 2025. gada 1. janvāri ir Nacionālā veselības dienesta (turpmāk - NVD) tiesību, saistību, finanšu līdzekļu, mantas un lietvedības pārņēmēja attiecībā uz funkciju – īstenot e-veselības politiku – un valsts pārvaldes uzdevumiem, kas ir noteikti Rīkojuma 2.1., 2.2., 2.3., 2.4. un 2.5. apakšpunktā. Pamatojoties uz Rīkojuma 2.1. apakšpunktā noteikto, sākot ar 2025. gada 1. janvāri Veselības informācijas sistēmas (e-veselības sistēmas) pārziņa funkcijas jāpārņem  SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs".
Veselības informācijas sistēmas pārziņa maiņa, ko nosaka Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" 2.p.:"2. Veselības informācijas sistēmas pārzinis ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs"". [Ministru kabineta 2024.gada 19.novembra noteikumi Nr.722 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" (stājās spēkā 2025.gada 1.janvārī)].

Daļā par iesniegumu izskatīšanu ārstniecības iestādē nevar būt alternatīvi risinājumi, jo katrs iesniegums, ko persona ir iesniegusi ārstniecības iestādei, ir tajā jāizskata.
 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • 1) fiziskas personas, kas sniedz pilnvarojumu citai personai apstrādāt e-veselības sistēmā uzkrātos datus tās vietā 2)pacienti, kuri vēršas ar iesniegumu savu tiesību un interešu aizsardzībai 3) fizisku personu pilnvarotās personas Pacienta interešu pārstāvībai papildināmas pacientu pilnvaroto personu tiesības uz informāciju par pacienta veselību.
Ietekmes apraksts
1) Turpmāk personām, kurām būs nepieciešams piešķirt tiesības citai personai apstrādāt viņu datus e-veselības sistēmā, būs jādodas uz SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" klātienē, lai iesniegtu pilnvarojumu vai iesniegumu. Tas nozīmē, ka tiks mainīta esošā kārtība, un personai būs jāpielāgojas jaunajiem noteikumiem, sākot ar 2025. gada 1. janvāri. Līdz ar to personām būs jānodrošina, ka viņu iesniegumi un pilnvaras tiek adresētas pareizajai iestādei, kas pilda e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas.
2) Šajā likumā  noteikto tiesību un no tām izrietošo interešu aizstāvēšanai personai sākotnēji jāvēršas ārstniecības iestādē, kurā persona vērsusies pēc veselības aprūpes pakalpojuma vai saņēmusi to. Ārstniecības iestāde atbilstoši tās kompetencei normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā personai sniedz atbildi pēc būtības, kā arī, ja nepieciešams, risina domstarpības ar personu savstarpējo sarunu ceļā.
3) Ja pacients pilnvarojis citu personu (turpmāk — pacienta pilnvarotā persona) viņa vietā piekrist ārstniecībai kopumā vai ārstniecībā izmantojamai metodei vai atteikties no ārstniecības kopumā vai ārstniecībā izmantojamās metodes, kā arī saņemt informāciju saskaņā ar šā likuma 4.pantā (tiesības uz informāciju par veselības aprūpes pakalpojumiem un to sniedzējiem) un 4.1 pantā (tiesības uz informāciju par pacienta veselību) noteikto, pacients informē ārstniecības iestādi par šādu pilnvarojumu vai arī izdara attiecīgu pilnvarojuma ierakstu vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā.

Pacienta interešu pārstāvībai papildināmas pacientu pilnvaroto personu
 
Juridiskās personas
  • Ārstniecības iestādes Aptiekas un to filiāles Augstākās izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
1) No 2025. gada 1. janvāra, mainoties e-veselības sistēmas pārzinim, veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem, kuriem jānodrošina datu sniegšana e-veselības sistēmai un/vai piekļuve e-veselības sistēmā esošajiem pacientu datiem, piemēram, ģimenes ārstu praksēm, ambulatorās veselības aprūpes centriem, laboratorijām, slimnīcām, aptiekām un citiem medicīnas pakalpojumu sniedzējiem, kā arī augstākās izglītības iestādēm, līgumi par e-veselības sistēmas izmantošanu būs jāslēdz ar SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs". Tāpat, ja būs nepieciešamība pārskatīt esošos ar NVD noslēgtos līgumus par e-veselības sistēmas izmantošanu un veikt tajos grozījumus, tas arī būs jādara, vēršoties SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs". 
2) Šajā likumā  noteikto tiesību un no tām izrietošo interešu aizstāvēšanai persona sākotnēji vēršas ārstniecības iestādē, kurā persona vērsusies pēc veselības aprūpes pakalpojuma vai saņēmusi to. Ārstniecības  iestāde atbilstoši tās kompetencei normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā personai sniedz atbildi pēc būtības, kā arī, ja nepieciešams, risina domstarpības ar personu savstarpējo sarunu ceļā.
3) Ja pacients pilnvarojis citu personu (turpmāk — pacienta pilnvarotā persona) viņa vietā piekrist ārstniecībai kopumā vai ārstniecībā izmantojamai metodei vai atteikties no ārstniecības kopumā vai ārstniecībā izmantojamās metodes, kā arī saņemt informāciju saskaņā ar šā likuma 4.pantā (Tiesības uz informāciju par veselības aprūpes pakalpojumiem un to sniedzējiem) un 4.1 pantā (tiesības uz informāciju par pacienta veselību) noteikto, pacients informē ārstniecības iestādi par šādu pilnvarojumu vai arī izdara attiecīgu pilnvarojuma ierakstu vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Grozījumu projektam nav tiešas ietekmes uz valsts budžetu. 

4.1.1. Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumi Nr. 330 "Vakcinācijas noteikumi".
 

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumi Nr. 330 "Vakcinācijas noteikumi" cita starpā nosaka pienākumus NVD kā e-veselības sistēmas pārzinim vakcinācijas procesa ietvaros. Sākot ar 2025. gada 1. janvāri, šo funkciju pārņems SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", līdz ar to ir nepieciešams veikt atbilstošus saistītos grozījumus šajos noteikumos.
 
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2022. gada 6. decembra noteikumi Nr. 759 "Invaliditātes informatīvās sistēmas noteikumi". 

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 759 "Invaliditātes informatīvās sistēmas noteikumi" 14.19. apakšpunktā noteikts, ka NVD ir tiesības bez maksas saņemt noteiktus datus no Invaliditātes informatīvās sistēmas. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra šos datus kā e-veselības sistēmas pārzinis saņems SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus saistītos grozījumus šajos noteikumos.
 
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra noteikumi Nr. 81 "Adopcijas reģistra noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 81 "Adopcijas reģistra noteikumi" 9.10. apakšpunkts nosaka, ka reģistrā iekļaujamos datus par bērna veselību, kuri noteikti šo noteikumu 5.1.26.1., 5.1.26.2., 5.1.26.3., 5.1.26.4., 5.1.26.5. un 5.1.26.6. apakšpunktā, iegūst no NVD. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra šos datus kā e-veselības sistēmas pārzinis sniegs SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus saistītos grozījumus šajos noteikumos.
 
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.4. Ministru kabineta 2008. gada 15. septembra noteikumi Nr. 746 "Ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība". 

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 746 "Ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība" 5. punkts nosaka, ka NVD reizi mēnesī no e-veselības sistēmas sniedz reģistram nepersonalizētu informāciju, kas norādīta noteikumu 5.1. - 5.9. apakšpunktā. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra šos datus kā e-veselības sistēmas pārzinis sniegs SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus saistītos grozījumus šajos noteikumos.
 
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija

4.1.5. Ministru kabineta noteikumu Nr. 746 "Ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība" 5. punkts nosaka, ka NVD reizi mēnesī no e-veselības sistēmas sniedz reģistram nepersonalizētu informāciju, kas norādīta noteikumu 5.1. - 5.9. apakšpunktā. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra šos datus kā e-veselības sistēmas pārzinis sniegs SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus saistītos grozījumus šajos noteikumos.
 

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumi Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi" 17.20 apakšpunkts paredz, ka datus, kuri norādīti noteikumu 13.63 apakšpunktā par valsts budžeta finansētā tehniskā palīglīdzekļa saņemšanu Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmai sniedz NVD, savukārt noteikumu 18.10. apakšpunkts nosaka, ka NVD no Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas saņem noteikumu 12.8.13. apakšpunktā minēto informāciju - ziņas par faktisko uzturēšanos institūcijā. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra šie datus kā e-veselības sistēmas pārzinim jāsniedz un jāsaņem SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus saistītos grozījumus šajos noteikumos.
 
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.6. Ministru kabineta 2017. gada 28. marta noteikumi Nr. 172 "Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 172 "Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas noteikumi" 12.12. apakšpunkts nosaka, ka NVD bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmai sniedz minēto noteikumu 7.19. apakšpunktā norādītos datus (informāciju par personas pārejošu darbnespēju). Tā kā no 2025. gada 1. janvāra šos datus kā e-veselības sistēmas pārzinis sniegs SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus saistītos grozījumus šajos noteikumos.
 
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.7. Epidemioloģiskās drošības likums

Pamatojums un apraksts
Atbilstoši Epidemioloģiskās drošības likuma 11.1 panta astotās daļas 1) punktam, vienotā digitālā epidemioloģiskā sistēma šā panta pirmajā daļā norādītajiem mērķiem informāciju saņem no NVD e-veselības sistēmas - ziņas par personu laboratoriskām pārbaudēm attiecībā uz Covid-19 un citām reģistrējamām infekcijas slimībām un šo pārbaužu rezultātiem, ziņas par inficētās personas vai kontaktpersonas deklarēto dzīvesvietu un kontakttālruni, kā arī inficētās personas likumisko pārstāvi identificējošu informāciju un informāciju par ģimenes ārstu, informāciju par inficētās personas un kontaktpersonas vakcināciju. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra e-veselības pārziņa funkcijas jāpārņem SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus.
 
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija

4.1.8. Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra noteikumi Nr. 19 "Covid-19 sertifikātu noteikumi".

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 19 "Covid-19 sertifikātu noteikumi" 3. un 9. punkts nosaka, ka NVD aptur vakcinācijas sertifikāta darbību līdz septītajai dienai pēc laboratoriski apstiprināta Covid-19 un pēc personas pieprasījuma sagatavo sertifikātu, kas lejupielādei pieejams tīmekļvietnē www.covid19sertifikats.lv. Savukārt noteikumu 11. punkts nosaka, ka NVD ir tiesības pārbaudīt sertifikāta atbilstību normatīvajiem aktiem, to anulēt neatbilstības gadījumā vai pēc tiesībaizsardzības iestāžu informācijas, kā arī atjaunot, ja nepilnības ir novērstas. Digitālais Covid-19 sertifikāts (covid19sertifikats.lv) ir rīks, kas ir piesaistīts e-veselības sistēmai, ar kura palīdzību, pamatojoties uz  e-veselības datiem tiek ģenerēti Covid-19 sertifikāti. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra e-veselības pārziņa funkcijas jāpārņem SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt grozījumus šo noteikumu 3., 9., un 11. punktā.
 
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija

4.1.9. Ministru kabineta 1999. gada 5. janvāra noteikumi Nr. 7 "Infekcijas slimību reģistrācijas kārtība".

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 7 "Infekcijas slimību reģistrācijas kārtība" 1.3. apakšpunkts nosaka, ka vienotajā digitālajā epidemioloģiskajā sistēmā (turpmāk - EPID sistēma) tiek saņemti, iekļauti un apstrādāti dati, šo datu apjoms, glabāšanas termiņi un piekļuves noteikumi, pacienta aptaujas saturs un iesniegšanas kārtība, kā arī kārtību, kādā iegūst, apstrādā un glabā informāciju no NVD informācijas sistēmām, kuru dati tiek saņemti, iekļauti un apstrādāti EPID sistēmā. Informācijas sistēma, no kuras EPID sistēma  saņem informāciju ir e-veselības sistēma. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra e-veselības pārziņa funkcijas jāpārņem SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus šo noteikumu 1.3. apakšpunktā, kā arī izvērtēt grozījumu nepieciešamību šo noteikumu 23.1.5. apakšpunktā. 
 
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Veselības inspekcija, sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs", ārstniecības iestādes
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija


Likumprojektam daļā par informācijas pieejamību ir tehnisks raksturs,  grozījumi sagatavoti sakarā ar veselības informācijas sistēmas pārziņa maiņu, ko nosaka Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" 2.p. 
"2. Veselības informācijas sistēmas pārzinis ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" [.]". 
(Ministru kabineta 2024.gada 19.novembra noteikumi Nr.722 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" (stājās spēkā 2025.gada 1.janvārī.)

Projekts un tā anotācija publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālais veselības dienests
  • Veselības inspekcija
  • SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs".

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Informācija sniegta Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlija rīkojuma Nr.623 “Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju anotācijā.
E-veselības sistēmas pārziņa funkcija nodota kapitālsabiedrībai, kā rezultātā daļa no NVD līdzšinējām funkcijām un uzdevumiem pārnesta (deleģēta) uz jauno pārziņa institūciju. Šīs izmaiņas samazina NVD kompetencē esošo funkciju un uzdevumu skaitu, koncentrējot e-veselības sistēmas pārvaldību vienā specializētā kapitālsabiedrībā. Tas veicina skaidrāku atbildības sadalījumu un efektīvāku e-veselības sistēmas pārvaldību, atstājot NVD iespēju veikt citas ar veselības aprūpi saistītas funkcijas. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
E-veselības sistēmas pārziņa funkcija tiek nodota kapitālsabiedrībai, kā rezultātā daļa no NVD līdzšinējām funkcijām un uzdevumiem pārnesta uz jauno pārziņa institūciju. Šīs izmaiņas samazina NVD kompetencē esošo funkciju un uzdevumu skaitu, savukārt, e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas īsteno specializētā kapitālsabiedrības, kuras kompetencē ietilps tikai digitālās veselības politikas īstenošana, tas, savukārt, stiprina digitalizācijas kapacitāti un ļauj efektīvāk ieviest jaunus digitālus risinājumus un uzlabot esošos.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts

E-veselības sistēmas pārziņa funkcijas nodošanas kapitālsabiedrībai rezultātā daļa no NVD līdzšinējām funkcijām un uzdevumiem tiks pārnesta uz jauno pārziņa institūciju. Šīs izmaiņas samazinās NVD kompetencē esošo funkciju un uzdevumu skaitu, savukārt, e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas īstenos specializētā kapitālsabiedrība, kuras kompetencē ietilpst tikai digitālās veselības politikas īstenošana, tas, savukārt, stiprinās veselības  nozares digitalizācijas kapacitāti un ļaus efektīvāk ieviest jaunus digitālus risinājumus un uzlabot esošos, tādējādi sekmējot veselības aprūpes pakalpojumu efektivitāti.
 Veselības informācijas sistēmas pārziņa maiņu nosaka Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" 2.p. Veselības informācijas sistēmas pārzinis ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" (turpmāk - centrs).";
Ar Ministru kabineta 2024.gada 19.novembra noteikumi Nr.722 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" (stājās spēkā 2025.gada 1.janvārī.) precizēta  kompetence pacientu datu apstrādei.
Pienākums ārstniecības iestādei izskatīt pacientu sūdzības un sniegt uz tām atbildi, veicinās pacientu uzticību veselības aprūpes nozarei.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts

E-veselības sistēmas pārziņa funkcija tiek nodota kapitālsabiedrībai, kā rezultātā daļa no NVD līdzšinējām funkcijām un uzdevumiem tiks pārnesta uz jauno pārziņa institūciju. Šīs izmaiņas samazinās NVD kompetencē esošo funkciju un uzdevumu skaitu, savukārt, e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas īstenos specializētā kapitālsabiedrības, kuras kompetencē ietilps tikai digitālās veselības politikas īstenošana, tas, savukārt, stiprinās digitalizācijas kapacitāti un ļaus efektīvāk ieviest jaunus digitālus risinājumus un uzlabot esošos, kas, savukārt, veicinās datu pārvaldības un drošības uzlabošanu.
 Veselības informācijas sistēmas pārziņa maiņu nosaka Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" 2.p. "2. Veselības informācijas sistēmas pārzinis ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" (turpmāk - centrs)." (Ministru kabineta 2024.gada 19.novembra noteikumi Nr.722 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" (stājās spēkā 2025.gada 1.janvārī.) - precizēta  kompetence pacientu datu apstrādei datu aizsardzības uzdevumā.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk