Anotācija

25-TA-1968: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2025. gada 5. augusta rīkojuma Nr. 457 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" 1. punktu, ir izsludināta ārkārtējā situācija lauksaimniecībā visā valsts teritorijā no minētā rīkojuma spēkā stāšanās dienas līdz 2025. gada 4. novembrim. Kopš 2025. gada maija Latvijā ilgstoši valdošie nokrišņi daudzviet izraisījuši sējumu un stādījumu applūšanu, ievērojami samazinot ražību vai pilnībā iznīcinot daļu ražas. Pārmērīgā augsnes mitruma dēļ lauksaimniecības tehnika bieži vien nevar piekļūt pie laukiem, kavējot vai padarot neiespējamu gan lauku apstrādi, gan ražas novākšanu, tāpēc labība dīgst uz lauka, zūd tās kvalitāte un tirgus vērtība. Šī iemesla dēļ ir paredzams, ka cietušajiem lauksaimniekiem samazināsies šā gada iegūstamās ražas apjoms, iegūtā raža būs zemākas kvalitātes un līdz ar to būs mazāki arī lauksaimnieku ieņēmumi. Tā kā Lauksaimniecības nozari 2025. gadā ir būtiski ietekmējuši nelabvēlīgie klimatiskie apstākļi, lai mazinātu lauksaimnieku saistību neizpildi aizdevējiem, jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā" (turpmāk – noteikumi Nr. 59), lai nodrošinātu kredītprocentu daļējai dzēšanai paredzētā atbalsta piešķiršanu pilnā apmērā. Kredītprocentu daļējas dzēšanas atbalstam nepieciešams paredzēt papildu finansējumu 6 746 995 euro apmērā (Lauku atbalsta dienesta informācija pēc stāvokļa 2025. gada 13. augustu). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt finanšu resursu pietiekamību kredītprocentu daļējas dzēšanas atbalstam lauksaimniecības nozarē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Tā kā pašlaik paredzētais finansējums kredītprocentu daļējai dzēšanai 19 794 940 euro apmērā ir nepietiekams, Lauku atbalsta dienestam atbalstam būtu jāpiemēro proporcionālais samazinājums un atbalsts netiktu izmaksāts pilnā apmērā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lauku atbalsta dienesta sniegtā informācija pēc stāvokļa 2025. gada 13. augustu liecina, ka atbalstam kredītprocentu daļējai dzēšanai ir nepietiekams finansējums 6 746 995 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Izdarīti grozījumi noteikumu Nr. 59 3. punktā, precizējot finansējuma apmēru atbalstam kredītprocentu daļējai dzēšanai un 2025. gadam to palielinot par 6 746 995 euro. Lai mazinātu noteikumu grozījumu skaitu, paredzot naudas pārdali starp noteikumu Nr. 59 3.1., 3.2. un 3.3. apakšpunktā noteikto finansējumu, finansējuma summa atbalstam kredītprocentu daļējai dzēšanai primāro lauksaimniecības produktu ražotājiem, kooperatīvajām sabiedrībām, kurām piešķirts atbilstības statuss saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kooperatīvo sabiedrību atbilstību lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauksaimniecības produktu pārstrādei, kā arī zvejniecībai un akvakultūrai vai to produktu apstrādei ietverta vienā apakšpunktā un atbilstoši izdarīti grozījumi noteikumu Nr. 59 31. un 41. punktā, precizējot atsauces uz konkrēto apakšpunktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās nozares izaugsmi un palielinās konkurētspēju.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiks sekmēta un lauksaimniecības nozarē iesaistīto uzņēmēju konkurētspēja, nodrošinot pieejamību finanšu resursiem. Tā arī tiks veicināta saimniecisko darbības veicēju stabilitāte un efektivitāte uzņēmumos.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiek nodrošināta finanšu pieejamība saimnieciskās darbības veicējiem.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Netieši var ietekmēt nodarbinātību.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
40 746 995
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
40 746 995
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
40 746 995
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
40 746 995
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbalstam kredītprocentu daļējai dzēšanai, ar pētījumiem un laboratoriskajām analīzēm saistītās materiālās bāzes pilnveidošanai un selekcijas materiāla izstrādei, lai veicinātu konvenciālo, integrēto un bioloģisko lauksaimniecības kultūraugu audzēšanas tehnoloģiju ieviešanai, kopējais finansējums 2025. gadā paredzēts 40 746 995 euro apmērā. Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" 2025. gadā valsts atbalstam subsīdiju veidā paredzētais finansējums ir 46 275 327 euro. No tiem noteikumu projekta īstenošanai 23 860 327 euro ir paredzēti lauksaimniecībā izmantojamiem zinātnes pētījumiem un lauksaimniecības zinātnisko institūciju materiāli tehniskās bāzes pilnveidošanai, selekcijas materiāla izstrādei, lai veicinātu konvenciālo, integrēto un bioloģisko lauksaimniecības kultūraugu audzēšanas tehnoloģiju, un kredītprocentu daļējai dzēšanai investīciju aizdevumiem, lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādes aizdevumiem, lauksaimniecības dzīvnieku iegādes aizdevumiem un īstermiņa aizdevumiem.
Savukārt finansējums kredītprocentu daļējai dzēšanai par investīciju aizdevumiem paredzēts no Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammas 65.10.00 Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA). Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna (turpmāk – KLP SP) intervencei LA4.1.6 "Atbalsts subsīdijas veidā procentu likmes daļējai dzēšanai" piešķirts 100 % ES finansējums (pārdalot no KLP I pīlāra Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda uz II pīlāru ELFLA KLP SP) 2 250 000 euro, 10 121 995 euro piešķirti atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra sēdes protokola Nr. 2 1.§ 2. punktam (prioritārajā pasākumā "Atbalsts lauku attīstības politikai, īstenojot Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam"), 4 139 673 euro piešķirti atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra ārkārtas sēdes protokola Nr. 38 2.§ 16.2. apakšpunktam (prioritārajā pasākumā "Atbalsts lauksaimniecības ekonomiskās dzīvotspējas stiprināšanai un krīzes radīto seko novēršanai") un intervencei LA4.2 "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē" 100 % ES finansējums 375 000 euro (pārdalot no KLP I pīlāra Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda uz II pīlāru ELFLA KLP SP). Kopā kredītprocentu daļējai dzēšanai paredzēti 16 886 668 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Noteikumu projektā kopējais finansējums 2025. gadam paredzēts 40 746 995 euro apmērā:
1) Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" 2025. gadā valsts atbalstam subsīdiju veidā paredzētais finansējums – 46 275 327 euro, no kuriem noteikumu projekta īstenošanai atvēlēti 23 860 327 euro;
2) Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammas 65.10.00 ELFLA finansējums KLP SP intervencei LA4.1.6 "Atbalsts subsīdijas veidā procentu likmes daļējai dzēšanai" un intervencei LA4.2 "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē" – kopumā 16 886 668 euro:
a) 100 % ES finansējums (pārdalot no KLP I pīlāra Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda uz II pīlāru ELFLA KLP SP) 2 250 000 euro un 100 % valsts finansējums 14 261 668 euro kā valsts papildu finansējums KLP SP intervencei LA4.1.6 "Atbalsts subsīdijas veidā procentu likmes daļējai dzēšanai", kopā 16 511 668 euro;
b) 100 % ES finansējums intervencei LA4.2 "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē" – 375 000 euro, pārdalalot no KLP I pīlāra Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda uz II pīlāru ELFLA KLP SP.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Kopējais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2025. gadam ir 40 746 995 euro, no tiem
1) 26 541 935 euro – daļējai kredītprocentu dzēšanai primāro lauksaimniecības produktu ražotājiem, kooperatīvajām sabiedrībām, kurām piešķirts atbilstības statuss saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kooperatīvo sabiedrību atbilstību lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauksaimniecības produktu pārstrādei, kā arī zvejniecībai un akvakultūrai vai to produktu apstrādei:
a) 9 655 267 euro no budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" 2025. gadā paredzētajiem līdzekļiem;
b) 16 886 668 euro no budžeta apakšprogrammas 65.10.00 ELFLA finansējums KLP SP intervencei LA4.1.6 "Atbalsts subsīdijas veidā procentu likmes daļējai dzēšanai" un no budžeta apakšprogrammas 65.10.00 ELFLA finansējums KLP SP intervencei LA4.2 "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē";
2) 9 000 000 euro – ar pētījumu un laboratorisko analīžu veikšanu saistītās materiālās bāzes pilnveidošanai no budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" 2025. gadā paredzētajiem līdzekļiem;
3) 4 000 000 euro – selekcijas materiāla izstrādei, lai veicinātu konvenciālo, integrēto un bioloģisko lauksaimniecības kultūraugu audzēšanas tehnoloģiju ieviešanu no budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" 2025. gadā paredzētajiem līdzekļiem; 
4) 1 205 060 euro – 2024. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam kredītprocentu daļējai dzēšanai no budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" 2025. gadā paredzētajiem līdzekļiem. 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums palielināts par 6 746 995 euro saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra sēdes protokola Nr. 2 1.§ 2. punktu (prioritārajā pasākumā "Atbalsts lauku attīstības politikai, īstenojot Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam") no ELFLA KLP SP LA.4 intervences "Ieguldījumi materiālajos aktīvos" esošajām intervencēm 2025. gadam pieejamā finansējuma, no kura KLP SP intervencei LA4.1.6 "Atbalsts subsīdijas veidā procentu likmes daļējai dzēšanai" 2025. gadā tiek paredzēts finansējums 10 121 995 euro apmērā. Pašlaik LA.4 intervencē "Ieguldījumi materiālajos aktīvos" esošajās intervencēs veidojas neizmantots finansējums, tādēļ ir iespējams to palielināt intervencei LA4.1.6 "Atbalsts subsīdijas veidā procentu likmes daļējai dzēšanai".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts ir steidzams, tādēļ netiek organizēts sabiedrības līdzdalības process. Pēc būtības atbalsta nosacījumi nav grozīti, ir tikai pārdalot piešķirts papildu finansējums atbalstam kredītprocentu daļējai dzēšanai, un norma ir labvēlīga atbalsta saņēmējiem. Zemkopības ministrija informēs lauksaimniekus pārstāvošās nevalstiskās organizācijas par sagatavoto noteikumu projektu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts vērsts uz lauku teritoriju attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi