Anotācija (ex-ante)

21-TA-1133: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 1994. gada 6. decembra rīkojumā Nr. 527 "Par Latvijas Republikas interešu pārstāvēšanu Starptautiskajā rekonstrukcijas un attīstības bankā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar likuma „Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā Rekonstrukcijas un attīstības bankā, tās apvienotajās organizācijās un Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankā” (turpmāk - Likums) 6. pantu Ministru kabinetam piešķirts pilnvarojums izdot norādījumus, kas nepieciešami, lai izpildītu Latvijas saistības pret augstāk minētajām institūcijām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt Latvijas pilnvarnieka vietnieka Starptautiskajā Rekonstrukcijas un attīstības bankā (turpmāk - IBRD) funkciju pārņemšanu Finanšu ministrijas kompetencē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pasaules Bankas grupa (turpmāk - WBG) ir starptautiska finanšu institūcija, kuras mērķis ir galējas nabadzības izskaušana un kopīgas labklājības veicināšana attīstības valstīs. IBRD ir viena no piecām WBG institūcijām, un tās mērķis ir nodrošināt aizdevumus, garantijas, riska vadības produktus un sniegt tehnisko atbalstu vidēja ienākuma un kredītspējīgām zema ienākuma valstīm.

IBRD statūtu (jeb Vienošanās līguma saskaņā ar Likumā ietverto formulējumu) 5. panta otrā daļa nosaka, ka pilnvarnieku valde ir augstākā IBRD lēmējinstitūcija, kas pieņem lēmumus par jaunu dalībvalstu uzņemšanu vai dalības apturēšanu, izmaiņām pamatkapitālā, peļņas sadalījumu, oficiālu sadarbību ar citām starptautiskām organizācijām, operāciju apturēšanu, izmaiņām statūtos vai to interpretāciju. Pārējās IBRD pārraudzības funkcijas ir deleģētas direktoru valdei. IBRD statūtu 5. panta otrās daļas a) apakšpunkts nosaka, ka katra IBRD dalībvalsts dalībai IBRD pilnvarnieku valdē izvirza pilnvarnieku un pilnvarnieka vietnieku, un pilnvarnieka vietniekam ir tiesības balsot tikai pilnvarnieka prombūtnē. IBRD dalībvalstu izvirzītie pārstāvji pilda pilnvarnieka un pilnvarnieka vietnieka pienākumus arī citās WBG institūcijās – Starptautiskajā Attīstības asociācijā (saskaņā ar Starptautiskās Attīstības asociācijas statūtu 6. panta otrās daļas b) apakšpunktu), Starptautiskajā Finanšu korporācijā (saskaņā ar Starptautiskās Finanšu korporācijas statūtu 4. panta otrās daļas b) apakšpunktu) un Starptautiskajā Investīciju strīdu izšķiršanas centrā (saskaņā ar Konvencijas par ieguldījumu strīdu izšķiršanu starp valstīm un citu valstu pilsoņiem 4. panta otro daļu).

Latvijas Republika ir IBRD dalībvalsts kopš 1992. gada. Sadarbību ar IBRD nosaka likums „Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā rekonstrukcijas un attīstības bankā, tās apvienotajās organizācijās un Eiropas rekonstrukcijas un attīstības bankā”. Savukārt Ministru kabineta 1994. gada 6. decembra rīkojums Nr. 527 nosaka, ka Latvijas Republikas pilnvarnieks IBRD ir finanšu ministrs un Latvijas Republikas pilnvarnieka vietnieks IBRD ir ekonomikas ministrs.

Finanšu ministrs, īstenojot IBRD pilnvarnieka funkcijas, piedalās WBG pilnvarnieku valdes gada sanāksmēs un pavasara sanāksmēs, ar balsošanas tiesībām piedalās lēmumu pieņemšanā par WBG stratēģiskajiem, politikas un operacionālajiem jautājumiem, kas nav direktoru valdes kompetencē, nominē Latvijas pārstāvi (padomnieku) WBG direktoru valdē Ziemeļu un Baltijas valstu grupā, kā arī piedalās Ziemeļu un Baltijas grupas WBG pilnvarnieku sanāksmēs, tiekoties ar WBG augstākajām amatpersonām. IBRD pilnvarnieka funkciju nodrošināšanu, tai skaitā stratēģisko, politikas, pārvaldības un operacionālo jautājumu analīzi un Latvijas pozīcijas izstrādi, WBG kapitāldaļu un balsstiesību uzskati, kā arī WBG atpazīstamības Latvijā veicināšanu un sadarbības aktivizēšanu ar Latvijas publisko un privāto sektoru īsteno Finanšu ministrija, sadarbojoties ar nozaru ministrijām un partnerorganizācijām. Ņemot vērā, ka pilnvarnieka vietnieka funkcijas ir deleģētas ekonomikas ministram, Finanšu ministrija nodrošina informācijas apriti un koordināciju ar Ekonomikas ministriju par aktuālajiem WBG jautājumiem, ziņojumiem un veiktajiem balsojumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd ekonomikas ministram kā IBRD pilnvarnieka vietniekam ir formāla loma, tas nozīmē, ka praksē visas funkcijas nodrošina pilnvarnieks bez pilnvarnieka vietnieka iesaistes – gan veicot Latvijas Republikas balsojumus, gan piedaloties pilnvarnieku valdes sanāksmēs vai citās sanāksmēs, kur nepieciešama pilnvarnieka vai pilnvarnieka vietnieka dalība. Ņemot vērā, ka ekonomikas ministrs nav piedalījies WBG pilnvarnieku valdes sanāksmēs kopš 2008. gada un lai nodrošinātu pilnvērtīgu pārstāvību pilnvarnieku valdes gada sanāksmēs (to ietvaros tiek organizētas arī bilaterālās sanāksmes), finanšu ministrs regulāri deleģē Latvijas Republikas pilnvarnieka pagaidu vietnieku WBG uz gada sanāksmju laiku - Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieku finanšu politikas jautājumos. Līdz ar to Latvijas Republikas pilnvarnieka vietnieka funkcija netiek izmantota, kas praksē ierobežo Finanšu ministrijas iespējas nodrošināt pilnvērtīgu Latvijas Republikas pārstāvību WBG augsta līmeņa sanāksmēs vai iespēju aizstāt pilnvarnieku tā prombūtnē nepieciešamo funkciju veikšanai.
Risinājuma apraksts
Lai pilnvērtīgi izmantotu IBRD pilnvarnieka vietnieka lomu, aizstājot pilnvarnieku tā prombūtnē, plānojot Latvijas Republikas pārstāvību WBG pilnvarnieku sanāksmēs, kā arī citās WBG augsta līmeņa sanāksmēs, un lai optimizētu administratīvos resursus, Finanšu ministrija ir vienojusies ar Ekonomikas ministriju par IBRD pilnvarnieka vietnieka funkciju nodošanu Finanšu ministrijas kompetencē. Finanšu ministrija rosina par IBRD pilnvarnieka vietnieku noteikt Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieku finanšu politikas jautājumos. Arī Igaunijā un Lietuvā IBRD pilnvarnieka un pilnvarnieka vietnieka funkcijas ir Finanšu ministrijas pārziņā – tās nodrošina attiecīgi finanšu ministrs un Finanšu ministrijas ģenerālsekretāra vietnieks (Igaunijā) vai finanšu ministra vietnieks (Lietuvā). Vienlaikus IBRD pilnvarnieka vietnieka funkciju pārņemšana Finanšu ministrijas kompetencē neierobežos iespējas Ekonomikas ministrijai kompetences ietvaros iesaistīties WBG darbības jautājumos un informācijas apritē. Finanšu ministrija turpinās konsultēties ar Ekonomikas ministriju par WBG stratēģiskajiem un operacionālajiem jautājumiem, kas ir saistīti ar Ekonomikas ministrijas kompetenci.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Starptautiskās Rekonstrukcijas un attīstības bankas statūtu 5. panta otrās daļas a) apakšpunkts nosaka, ka katra IBRD dalībvalsts dalībai IBRD pilnvarnieku valdē izvirza pilnvarnieku un pilnvarnieka vietnieku, un pilnvarnieka vietniekam ir tiesības balsot tikai pilnvarnieka prombūtnē.
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Ekonomikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Finanšu ministrijas kompetencē tiks nodotas Latvijas Republikas pilnvarnieka vietnieka IBRD funkcijas, kas līdz šim bija deleģētas ekonomikas ministram.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Finanšu ministrija nodrošinās Latvijas Republikas pilnvarnieka vietnieka IBRD funkcijas Latvijas Republikas pilnvarnieka IBRD (finanšu ministra) prombūtnē.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi