Anotācija (ex-ante)

23-TA-2426: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumos Nr. 133 "Noteikumi par valsts nodevu par personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Deleģējums noteikts Personu apliecinošu dokumentu likuma 5.panta devītajā daļā un 6.panta astotajā daļā. Ministru prezidentes 2023.gada 23.decembra rezolūcijā Nr. 2023-1.1.1./21-41 lūgts vērtēt sabiedrības līdzdalībai nodotā Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012.gada 21.februāra noteikumos Nr.133 "Noteikumi par valsts nodevu par personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu"" valsts nodevas par pases izsniegšanu pieauguma pamatotību un iespējas paredzēt pakāpenisku valsts nodevas pieaugumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012.gada 21.februāra noteikumos Nr.133 "Noteikumi par valsts nodevu par personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu"" (turpmāk – projekts) paredz precizēt valsts nodevas apmēru par pases izsniegšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
12.02.2024.
Pamatojums
Lai nodrošinātu tiesisko noteiktību un nodrošinātu projekta vienlaicīgu spēkā stāšanos ar grozījumiem Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumos Nr. 134 "Personu apliecinošu dokumentu noteikumi" (23-TA-234), nepieciešams noteikt projektam spēkā stāšanās laiku.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saistībā ar jauna paraugu pasu izsniegšanu ir izstrādāti attiecīgi grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumos Nr. 134 “Personu apliecinošu dokumentu noteikumi”, kas stāsies spēkā 2024. gada 12. februārī.
Ir nepieciešams nodrošināt personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas nepārtrauktību,dokumentu un to izsniegšanas procesa drošību, līdz ar to valsts nodeva par pases izsniegšanu ir pārskatāma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumu Nr. 134 "Personu apliecinošu dokumentu noteikumi" (turpmāk - noteikumi) 2., 3., 4., 5.un 6.pielikumā noteikti Latvijas pilsoņa pases, nepilsoņa pases, bezvalstnieka ceļošanas dokumenta, bēgļa ceļošanas dokumenta, ceļošanas dokumenta personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, paraugi. Pašreizējā parauga pases tika uzsākts izsniegt 2015.gadā.
Lai mazinātu riskus, kas saistās ar viltotu dokumentu izmantošanu, personu apliecinošu dokumentu paraugs periodiski ir uzlabojams, mainot to dizainu un ieviešot jaunākas paaudzes līdzekļus pret viltošanu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra sēdes protokola Nr.12 21.§ 2.punktā noteikto Iekšlietu ministrijai tika atļauts 2021.gadā veikt iepirkuma procedūru par pasu sagatavju un pasu personalizācijai nepieciešamā tehniskā aprīkojuma iegādi ar 2023.gadu. Minētajā uzdevumā noteiktās procedūras ir veiktas un ir sagatavoti jaunu pasu paraugi.
Pase ir viens no personas identitātes un tiesiskā statusa  apliecinošiem dokumentiem, no kā izriet arī personas noteiktu pienākumu, tiesību un atbildības kopums. Tādējādi projektā noteiktais valsts nodevas apmērs par pases izsniegšanu varētu veicināt arī sabiedrības cieņpilnu attieksmi pret valsts izsniegtu dokumentu, proti, veicināt ievērot pienākumu pasi glabāt un lietot tā, lai tā nekļūtu lietošanai nederīga vai nenonāktu citas personas rīcībā.

Attiecībā uz personu apliecinošu dokumentu ir izdots Ministru kabineta 2011. gada 27. jūlija rīkojums Nr.347 “Par informācijas sistēmas darbības koncepcijas aprakstu “Pasu sistēmas un Vienotās migrācijas informācijas sistēmas attīstība elektronisko identifikācijas karšu un elektronisko uzturēšanās atļauju (karšu) izsniegšanai”” , kas sasaista valsts budžeta ieņēmumus  no valsts nodevas par personu apliecinošiem dokumentiem ar konkrētām ilgtermiņa saistībām (izdevumiem) šī procesa nodrošināšanai, izņemot daļēju sertifikācijas pakalpojumu nodrošināšanu (no citiem avotiem).

Lai nodrošinātu personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas nepārtrauktību, procesa drošību, nodrošinātu augstus personu apliecinošu dokumentu kvalitātes un drošības standartus, nepieciešams uzturēt atbilstošu infrastruktūru, personāla resursus, valsts informācijas sistēmu nepārtrauktu darbību, kam nepieciešami arī attiecīgi finanšu resursi.
Daļu no nepieciešamajiem finanšu resursiem iespējams saņemt, piesaistot ES fondu līdzekļus, daļu no citiem avotiem (valsts budžeta dotācija, kas nav saistāma ar ieņēmumiem par personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu), bet tas pilnā apmērā nenosedz izmaksas, kas rodas personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas procesā. Spēkā esošās valsts nodevas apmērs tika noteikts 2012.gadā ar  Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumiem Nr.133 "Noteikumi par valsts nodevu par personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu"(turpmāk – Noteikumi). Kopš minētā laika ievērojami ir palielinājušās administratīvās izmaksas, lai nodrošinātu personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas procesu, kā arī kā obligātais personu apliecinošais dokuments no 15 gadu vecuma ir noteikta personas apliecība. Valsts nodevas apmērs pēc 2012. gada ir bijis pārskatīts saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 27. augusta noteikumiem Nr. 399 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumos Nr. 133 "Noteikumi par valsts nodevu par personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu"" un ar 2019. gada 2. septembri valsts nodevas apmēru par pases izsniegšanu paaugstināja no 28,46 uz 30 euro, ja pasi izsniedz 10 darbdienu laikā, bet samazināja no 56,91 uz 55 euro, ja pasi izsniedz divu darbdienu laikā.

Aktualizētie izmaksu aprēķini par izmaksām, kas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei (turpmāk – PMLP) rodas pases izsniegšanas procesā, norāda, ka izdevumi par vienu dokumenta vienību veido 34 euro, kas iekļauj dokumenta izsniegšanas tiešās izmaksas: 9,49 euro (pases sagataves iegādes izmaksas atbilstoši noslēgtajam līgumam) un 24 euro PMLP ar pases izsniegšanu saistītās izmaksas (preces, pakalpojumi, atlīdzība). Aprēķins veidots, vadoties no Valsts kontroles 2015. gada 2. martā publicētajā revīzijas ziņojumā "Biometrijas pasu izsniegšanas procesa un to atbalstošo informācijas sistēmu darbības efektivitāte" izmantotās dokumenta izmaksas noteikšanas metodes. Tā kā rasta iespēja izmaksas, kas saistītas ar pasu izsniegšanas procesā nepieciešamo informācijas sistēmu darbības un nepieciešamā tehniskā aprīkojuma nodrošināšanu kā arī izmaksas, kas saistītas ar uzticamu sertifikācijas pakalpojumu sniegšanu, segt no citiem finansējuma avotiem, tās netiek iekļautas pases izsniegšanas izmaksu noteikšanā.
Apzinot citu Eiropas Savienības dalībvalstu noteiktās nodevas  apmēru par pases izsniegšanu, secināms, ka Igaunijā nodeva par pases izsniegšanu parastā kārtībā ir 45 euro, Lietuvā – 50 euro, savukārt, no tām Eiropas Savienības valstīm, kuras atbildēja uz PMLP iniciēto aptauju, zemākā valsts nodeva par pases izsniegšanu parastā kārtībā ir Zviedrijā - 34 euro.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzētas šādas valsts nodevu likmes:
- valsts nodeva par pases izsniegšanu (pieaugušajam, bez atvieglojumiem, 10 darba dienu laikā) 34 euro (palielinājums 4 euro);
- valsts nodeva par steidzamu pases izsniegšanu (pieaugušajam, bez atvieglojumiem, 2 darba dienu laikā) 60 euro (palielinājums 5 euro).


Projektā paredzēts svītrot Noteikumu 5.punktu, kurā  noteiktas samazinātas valsts nodevas likmes par pases saņemšanu personām, ja vienlaikus iesniedz dokumentus pases un personas apliecības saņemšanai. Atvieglojums tika noteikts laikā, kad kā obligāts personu apliecinošs dokuments bija noteikta pase, bet bija nepieciešams veicināt personu apliecību saņemšanu iedzīvotājiem digitālo pakalpojumu un citu ar elektronisko vidi saistītu pasākumu pieejamības veicināšanai. Šobrīd tiesiskais regulējums ir mainījies un kā obligāts personu apliecinošs dokuments ir noteikta personas apliecība, un nav pamata piemērot nodevas atvieglojumu par izvēles dokumenta saņemšanu.  
 
Problēmas apraksts
Noteikumu 16.1.apakšpunktā noteikts, ka no valsts nodevas par personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu ir atbrīvojamas personas, kuras atrodas pilnā valsts vai pašvaldību apgādībā un iesniedz šādu faktu apliecinošu dokumentu. Šāds formulējums "pilnā valsts vai pašvaldības apgādībā" paredz iespēju to plaši interpretēt, jo nevienā tiesību normā nav konkrēti definēts, kāds personu loks uzskatāms kā esošs "pilnā valsts un pašvaldības apgādībā".  Tādējādi tiesiskās skaidrības nodrošināšanai nepieciešams norādīt konkrētu atbrīvojamo personu loku. Ņemot vērā, ka kā obligāts personu apliecinošs dokuments personām no 15 gadu vecuma ir noteikta personas apliecība, attiecīgi pases saņemšana  pamatota ar ceļošanas vajadzībām, tad vienlaikus nepieciešams precizēt arī dokumenta veidu, kuru saņemot, paredzēts atbrīvojums no valsts nodevas  samaksas.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts izteikt Noteikumu 16.punktu jaunā redakcijā, precizējot personu loku, kuras atbrīvotas no valsts nodevas samaksas par personu apliecinoša dokumenta saņemšanu. Līdzšinējā praksē gūtā pieredze liecina, ka šis ir personu loks, kas esošā regulējuma ietvaros faktiski saņem paredzēto atbrīvojumu no valsts nodevas samaksas. Pamatā tie ir ārpusģimenes aprūpē esoši bērni, tās  ir personas, kuras ilgstoši atrodas, piemēram, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā un valsts vai pašvaldība pilnībā vai daļēji apmaksā ilgstošas rehabilitācijas pakalpojumu vai personas, kurām ar tiesas lēmumu ir noteikta piespiedu ārstēšana stacionārajā ārstniecības iestādē vai personas, kuras atrodas ieslodzījumā. Personām, kuras atrodas ieslodzījumā vai kurām tiesa piespriedusi medicīniska rakstura piespiedu līdzekļa piemērošanu,  personas apliecība ir būtiska arī resocializācijas procesa  uzsākšanai. Tāpat tiek mazināts administratīvais slogs, saņemot personas apliecību, paredzot mazāku iesniedzamo dokumentu apjomu. Piemēram, ziņas par bērnam noteikto ārpusģimenes aprūpi ir iekļautas Fizisko personu reģistrā, un PMLP par šo informāciju var pārliecināties pati, tādējādi personai vairs nebūs nepieciešams iesniegt dokumentu, kas apliecina atrašanos valsts vai pašvaldības apgādībā. Tāpat informāciju par ieslodzījuma vietā esošām personām PMLP saņems no Ieslodzījuma vietu pārvaldes iestāžu sadarbības ietvaros. Atbrīvojumi no valsts nodevas samaksas pamatā tiek noteikti par personas apliecības saņemšanu, jo tā ir noteikta kā obligātais personu apliecinošais dokuments, bet pase pamatā kā ceļošanas dokuments.
Problēmas apraksts
Ievērojot to, ka mainījies valsts nodevas apmērs un atsevišķos gadījumos arī dokumenta veids, par kura saņemšanu piemērojams atbrīvojums no valsts nodevas samaksas, nepieciešams nodrošināt tiesisko skaidrību par valsts nodevas apmēra piemērošanu, ja persona dokumentus personu apliecinoša dokumenta – pases noformēšanai iesniegusi pirms 2024. gada 12. februāra, bet dokumentu saņem pēc šī datuma.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts, ja dokumenti personu apliecinoša dokumenta (pases) izsniegšanai iesniegti līdz 2024. gada 11. februārim un personai piemērots atbrīvojums no valsts nodevas samaksas vai tā līdz minētajam termiņam samaksājusi valsts nodevu, bet personu apliecinošu dokumentu saņem, sākot ar 2024. gada 12. februāri, valsts nodevas apmēru nosaka atbilstoši noteikumu redakcijai, kas ir spēkā 2024. gada 11. februārī. 
Tādējādi tiks nodrošināta tiesiskā paļāvība un tiesiskā skaidrība par to, kāds valsts nodevas apmērs ir piemērojams. Attiecīgi, ja persona būs iesniegusi dokumentus personu apliecinoša dokumenta izgatavošanai un samaksājusi valsts nodevu vai tai būs piemērots atbrīvojums no valsts nodevas līdz 2024.gada 11.februārim, tad pēc jaunā regulējuma spēkā stāšanās,  izsniedzot šo dokumentu, izdevējiestāde pārliecināsies par valsts nodevas samaksu atbilstoši tiesiskajam regulējumam, kas bija spēkā dokumentu noformēšanas brīdī, jo persona attiecīgi būs izpildījusi attiecīgajā brīdī spēkā esošo tiesību aktu. Savukārt, ja valsts nodevas samaksa tiks veikta vai dokumenti atbrīvojuma no valsts nodevas piemērošanai tiks uzrādīti pēc 2024. gada 12. februāra, tiks piemērota spēkā esošā tiesību norma. 
Problēmas apraksts
Saeimā 2023. gada 14. decembrī pieņemts likums "Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā", kas stājas spēkā 2024. gada 12. janvārī, saskaņā ar kuru lēmumu par aizliegumu personai izceļot no valsts var pieņemt ne tikai iekšlietu ministrs (spēkā esošā redakcija), bet arī Valsts policijas priekšnieka pilnvarots darbinieks. Attiecīgi šādai personai uz izceļošanas aizlieguma termiņu tās rīcībā esošie personu apliecinošie dokumenti ir jānodod. Personām, attiecībā uz kurām lēmumu par izceļošanas aizliegumu pieņēmis iekšlietu ministrs, izsniedz speciāla veida personas apliecību uz lēmumā par izceļošanas aizliegumu noteikto laiku bez valsts nodevas samaksas. Nepieciešams paredzēt līdzīgu kārtību arī uz procesu, kad minēto lēmumu pieņēmis Valsts policijas priekšnieka pilnvarots darbinieks.
Risinājuma apraksts
Lai noteiktu vienveidīgu rīcību līdzīgās situācijās, nepieciešams paredzēt, ka atbrīvojums no valsts nodevas samaksas par personas apliecības izsniegšanu attiecināms arī uz personu, attiecībā uz kuru lēmumu par izceļošanas aizliegumu pieņēmis  Valsts policijas priekšnieka pilnvarots darbinieks, attiecīgi precizējot Noteikumu 16.6.apakšpunktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kuras vēlas saņemt Latvijas izsniegtu pasi. Tiesiskais regulējums neietekmē personu tiesības, pienākumus un veicamās darbības pases saņemšanas procesā, jo pases saņemšanas procedūra netiek mainīta. Kā ietekme ir norādāma valsts nodevas apmēra palielinājums personām, kuras saņem personu apliecinošu dokumentu un kurām netiek piemēroti valsts nodevas atvieglojumi vai atbrīvojumi.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
11 114 344
0
6 195 518
1 777 749
5 377 918
961 618
965 257
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
11 114 344
0
6 195 518
1 777 749
5 377 918
961 618
965 257
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
11 235 832
816 750
7 588 858
1 508 343
6 710 023
798 549
798 549
2.1. valsts pamatbudžets
11 235 832
816 750
7 588 858
1 508 343
6 710 023
798 549
798 549
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-121 488
-816 750
-1 393 340
269 406
-1 332 105
163 069
166 708
3.1. valsts pamatbudžets
-121 488
-816 750
-1 393 340
269 406
-1 332 105
163 069
166 708
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
121 488
816 750
1 393 340
0
1 332 105
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
269 406
163 069
166 708
5.1. valsts pamatbudžets
0
269 406
163 069
166 708
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
1. Ieņēmumi no valsts nodevas par personu apliecinošu dokumentu (pases, identifikācijas kartes) izsniegšanu
Attiecīgi saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” un atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 27. jūlija rīkojuma Nr. 347 “Par informācijas sistēmas darbības koncepcijas aprakstu "Pasu sistēmas un Vienotās migrācijas informācijas sistēmas attīstība elektronisko identifikācijas karšu un elektronisko uzturēšanās atļauju (karšu) izsniegšanai”” (turpmāk – rīkojums Nr.347) 9. punktam noteikta valsts pamatbudžeta nenodokļu prognoze un valsts pamatbudžetā iemaksājamās valsts nodevas, paredzot ieņēmumus:
2024. gadā 11 114 344 euro, tai skaitā no valsts nodevas par pasu izsniegšanu  ne mazāk kā 6 088 527 euro;
2025. gadā 6 195 518 euro, tai skaitā no valsts nodevas par pasu izsniegšanu  ne mazāk kā 4 892 773 euro;
2026. gadā  5 377 918 euro, tai skaitā no valsts nodevas par pasu izsniegšanu  ne mazāk kā 4 328 397 euro;
2027. gadā  4 214 128 euro, tai skaitā no valsts nodevas par pasu izsniegšanu  ne mazāk kā 2 409 394 euro.

Ievērojot projektā paredzētās valsts nodevas par pasu izsniegšanu apmēra izmaiņas, kā arī prognozētās izsniegto pasu skaita izmaiņas (prognoze par izsniedzamo pasu skaita samazinājumu veikta, ņemot vērā datus par dokumentu skaitu, kuriem tuvākajos turpmākajos gados beigsies derīguma termiņš, datus par pēdējos gados izsniegto dokumentu skaita izmaiņām, un praksē balstīto pieredzi par iedzīvotāju vēlmi saņemt jauna parauga pases),  paveikts indikatīvs valsts pamatbudžeta ieņēmumu no valsts nodevas par pasu izsniegšanu  aprēķins (detalizēts aprēķins anotācijas 1.pielikumā). Nosakot jaunus valsts nodevu apmērus par pases izsniegšanu un prognozējot valsts pamatbudžeta ieņēmumu apmēru no nodevām par pases izsniegšanu, vidējais valsts nodevas apmērs par vienas pases izsniegšanu tiek prognozēts 29,19 euro apmērā.

Vidējās valsts nodevas palielinājuma apmēru ietekmē gan paredzamais izsniedzamo dokumentu skaits, gan izmaiņas valsts nodevas apmērā, kas iekļauj valsts nodevas palielinājumu no 30 uz 34 euro un no 55 uz 60 euro. Papildus ietekmi uz prognozēto vidējās valsts nodevas aprēķinu rada apstāklis, ka projektā paredzēts svītrot noteikumu 5.punktu, kurā bija noteikts zemāks valsts nodevas apmērs par pases izsniegšanu, ja vienlaikus noformēta pase un personas apliecība. Līdz ar to vidējās valsts nodevas aprēķinā ietverts arī valsts nodevas apmēra palielinājums no 20 uz 34 euro un no 40 uz 60 euro.
Aprēķinot vidējo valsts nodevu, ņemts vērā, ka 2023.gadā no visām 378 555 izsniegtajām pasēm 153 887 pases izsniegtas, iekasējot valsts nodevu 20 euro apmērā un 26 410 pases, iekasējot valsts nodevu 40 euro apmērā, kas ir 48 % no kopējā izsniegto pasu skaita. Savukārt, iekasējot valsts nodevu 30 euro apmērā, 2023.gadā izsniegtas 31 148 pases un iekasējot valsts nodevu 55 euro apmērā izsniegtas 7 342 pases, kas ir 10 % no kopējā izsniegto pasu skaita, bet 159 768 pases 2023.gadā izsniegtas, piemērojot atbrīvojumus un atvieglojumus. Tā kā tiek svītrota norma par zemākas valsts nodevas piemērošanu gadījumā, ja vienlaikus saņem gan pasi, gan personas apliecību, paredzams, ka personu grupai, kas dokumentus saņēma, maksājot šo nodevas apmēru, būs jāmaksā valsts nodeva 34 euro vai 60 euro apmērā un palielinājums būs attiecīgi 14 vai 20 euro apmērā, kas ietekmē gan vidējās valsts nodevas apmēru, gan kopējo prognozēto iekasēto valsts nodevu apmēru. Līdz ar to indikatīvie valsts pamatbudžeta ieņēmumi no valsts nodevas par pasu izsniegšanu paredzami lielāki nekā rīkojumā Nr.347 apstiprinātie.

Indikatīvie valsts pamatbudžeta ieņēmumi, ņemot vērā precizētās prognozes:
Informatīvi: 2024. gadā – 850 985 euro (ievērojot, ka likums “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” netiks grozīts, valsts pamatbudžeta ieņēmumu  apjoms netiek  palielināts);
2025. gadā – 6 670 522 euro (palielinājums par 1 777 749  euro);
2026. gadā – 5 290 015 euro (palielinājums par 961 618  euro);
2027. gadā – 3 374 651 euro (palielinājums par 965 257 euro).

2. Izdevumi
Attiecīgi saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” un atbilstoši rīkojuma Nr.347 7.12.-7.15. apakšpunktam Iekšlietu ministrijai noteiktas ilgtermiņa saistības (izdevumi) pasākumam "Eiropas Savienības prasībām atbilstošu pasu, elektronisko identifikācijas karšu un uzturēšanās atļauju izsniegšana":
2024. gadā 11 235 832 euro;
2025. gadā 7 588 858 euro;
2026. gadā 6 710 023 euro;
2027. gadā  2 261 715 euro.

Lai nodrošinātu personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas nepārtrauktību un drošību, nepieciešams atbalstīt Iekšlietu ministrijas priekšlikumu palielināt ieņēmumus no nodevu par pases izsniegšanu 2025.gadā 1 777 749 euro apmērā, 2026.gadā 961 618 euro apmērā, 2027.gadā 965 257 euro apmērā un paredzēt  dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus (detalizēts aprēķins anotācijas 2.pielikumā):
2025.gadā 1 508 343 euro apmērā:
- budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" 1 461 033 euro apmērā;
 - budžeta apakšprogrammā 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība" 47 310 euro apmērā;
2026.gadā 798 549 euro apmērā:
- budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" 751 239 euro apmērā;
- budžeta apakšprogrammā 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība" 47 310 euro apmērā;
2027. gadā 798 549 euro apmērā:
- budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" 751 239 euro apmērā;
-budžeta apakšprogrammā 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība" 47 310 euro apmērā.


Iekšlietu ministrija  nodrošinās budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" ilgtermiņa saistību pasākumam “Eiropas Savienības prasībām atbilstošu pasu, elektronisko identifikācijas karšu un uzturēšanās atļauju izsniegšana” 2024. gadam papildu nepieciešamo finansējumu ne vairāk kā 816 750 euro apmērā, veicot apropriācijas pārdali starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem vai sagatavos priekšlikumus par apropriācijas pārdali no valsts budžeta programmas 01.00.00 “Apropriācijas rezerve”.
Papildus Iekšlietu ministrija projekta sagatavošanas gaitā un izpildot Ministru prezidentes 2023.gada 23.decembra rezolūcijā Nr. 2023-1.1.1./21-41 noteikto, kurā lūgts vērtēt sabiedrības līdzdalībai nodotā Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012.gada 21.februāra noteikumos Nr.133 "Noteikumi par valsts nodevu par personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu"" valsts nodevas par pases izsniegšanu pieauguma pamatotību un iespējas paredzēt pakāpenisku valsts nodevas pieaugumu, ir sniegusi atbildi Ministru prezidentei, kurā konstatēts, ka likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” bāzes sagatavošanas procesā Iekšlietu ministrijai ieplānojams papildu nepieciešamais finansējums budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” 2025. gadā – 1 480 068 euro un 2026. gadā – 1 842 155 euro apmērā fizisko personu identitātes nodrošināšanai elektroniskā vidē un kvalificēta elektroniskā paraksta platformas un risinājumu uzturēšanai atbilstoši, neskatot šo jautājumu atkārtoti kā prioritāru pasākumu, ievērojot, ka Ministru kabinets par šo jautājumu jau lēmumu ir pieņēmis.


3. Valsts nodevas par pasu izsniegšanu apmēra aprēķins
3.1. Valsts nodeva par pases izsniegšanu personām bez atvieglojumiem 10 darbdienu laikā paredzēta 34 euro
Nodevas apmēra (34 euro) par pases izsniegšanu aprēķins:
3.1.1. Personu apliecinoša dokumenta 1 sagataves (pases grāmatiņas) izmaksa 7,84 euro + PVN 1,65 euro = 9,49 euro
3.1.2. dokumenta izsniegšanas tiešās izmaksas (preču, pakalpojumu izmaksas, personāla atlīdzība) 23,96 euro


Dokumenta izsniegšanas tiešo izmaksu aprēķins veidots, vadoties no Valsts kontroles 2015.gada 2.martā publicētajā revīzijas ziņojumā "Biometrijas pasu izsniegšanas procesa un to atbalstošo informācijas sistēmu darbības efektivitāte"  izmantotās dokumenta izmaksas noteikšanas metodes.
Dokumenta izsniegšanas tiešo izmaksu (preču, pakalpojumu izmaksas, personāla atalgojums) 23,96 euro apmērā aprēķins:
3.1.2.1. 1 personu apliecinoša dokumenta izmaksas pret PMLP 2024.gada budžeta izdevumiem pamatdarbības nodrošināšanai (16 582 291 euro)*, ņemot vērā, ka personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas funkcijas īpatsvars sastāda 60% no PMLP pamatfunkciju izpildes apjoma – 21,60 euro** 

*Saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam“ 4.pielikumu budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde”  resursi izdevumu segšanai 2024. gadā plānoti 30 729 133 euro  apmērā.

30 729 133 euro - 14 146 842 euro (no tiem: Maksājumi starptautiskajās institūcijās un programmās 59 632 euro, Izdevumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu norises nodrošināšanai 2024.gadā 202 084 euro, Finansējums, kas  paredzēts 50 klientu apkalpošanas speciālista amata vietām (20 amata vietu turpināšanai pēc 2022. gada 31. decembra un 20 jaunu amata vietu ieviešanai) un 10 personalizācijas procesa operatoru amata vietām (MK 20.09.2022. prot. Nr. 48 42.§)    917 680 euro, Eiropas Savienības prasībām atbilstošu pasu, elektronisko identifikācijas karšu un uzturēšanās atļauju izsniegšana" 10 999 284 euro, Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa piešķiršana Krievijas Federācijas pilsoņiem, kuri apliecinājuši valsts valodas prasmes 1 526 088 euro, izdevumi Eiroparlamenta vēlēšanu norises 2024. gadā nodrošināšanai (Vēlētāju reģistra drošības risku attīstībai un pilnveidošanai un tehniskā atbalsta nodrošināšanai) (MK 17.01.2023. not. Nr.15 9.7.p.) 103 818 euro, Izdevumi likumprojektu pakotnei reģistrētās partnerības jautājumā (Ziņu aktualizēšana Fizisko personu reģistrā par reģistrētu partnerību un konstatētajām ģimenes tiesiskajām attiecībām) 113 256 euro,  Finansējums, lai nodrošinātu stacionāro un mobilo pasu darbstaciju iekārtu nomaiņu Latvijas diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs 225 000 euro) = 16 582 291 euro.

** PMLP 2024.gada budžeta izdevumi pamatdarbības nodrošināšanai –16 582 291 euro - 133 191 euro (sociālie pabalsti) - 53 906 euro (PVN par maksas pakalpojumiem) = 16 395 194 x 60% = 9 837 116 euro.
1 persona apliecinoša dokumenta izmaksas 9 837 116 euro / 455 283 (plānotais kopējais izdodamo dokumentu skaits-bez nodevas atvieglojumiem) = 21,60 euro

3.1.2.2. 1 personu apliecinoša dokumenta izmaksas  pasākuma “Ilgtermiņa saistības Eiropas Savienības prasībām atbilstošu pasu, elektronisko identifikācijas karšu un uzturēšanās atļauju izsniegšana”  ietvaros (finansējums 2024.gadam) – 2,36 euro
Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" 2024.gada  ilgtermiņa saistības pasākumam "Eiropas Savienības prasībām atbilstošu pasu, elektronisko identifikācijas karšu un uzturēšanās atļauju izsniegšana" 10 999 284 euro - 4 835 786 euro (sertifikācijas izmaksas) – 5 323 695 euro (personu apliecinoša dokumenta sagataves) =  839 803 euro.
Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā  02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība" 2024.gada  ilgtermiņa saistības pasākumam "Eiropas Savienības prasībām atbilstošu pasu, elektronisko identifikācijas karšu un uzturēšanās atļauju izsniegšana" 236 548 euro.
1 personu apliecinoša dokumenta izmaksas (839 803 euro + 236 548 euro) = 1 076 353/ 455 283 (plānotais kopējais izdodamo dokumentu skaits) = 2,36 euro.
Pavisam KOPĀ: 23,96 euro (21,60 euro + 2,36 euro).

3.2. Nodeva par pases izsniegšanu personām bez atvieglojumiem divu darbdienu laikā paredzēta 60 euro.

Aprēķins: 34 euro x 1,75 (koriģējošais koeficients par steidzamību) = 60 euro

Kompensējošie pasākumi (papildu valsts budžeta ieņēmumi) valsts budžeta izdevumu palielinājumam saistībā ar izdevumu segšanu VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” fizisko personu identitātes nodrošināšanai elektroniskā vidē un kvalificēta elektroniskā paraksta platformas un risinājumu uzturēšanai  ir ieņēmumi no dividendēm (ieņēmumi no valsts (pašvaldību) kapitāla izmantošanas):
2024. gadā:
-VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” dividendes 1 546 386 euro;
-AS “Latvijas valsts meži” dividendes 1 115 420 euro
2025. gadā:
-VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” dividendes 1 546 386 euro
2026. gadā:
-VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” dividendes 1 546 386 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav plānotas
Cita informācija
[1] Pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz: 
 1. Iekšlietu ministrijas priekšlikumus:
1.1.noteikt ieņēmumu prognozi no valsts nodevas par pasu izsniegšanu 2025. gadā 6 670 522 euro apmērā (palielinājums par 1 777 749  euro), 2026. gadā 5 290 015 euro apmērā (palielinājums par 961 618  euro) un 2027. gadā 3 374 651 euro (palielinājums par 965 257 euro);
1.2.noteikt Iekšlietu ministrijas ilgtermiņa saistības pasākumam “Eiropas Savienības prasībām atbilstošu pasu, elektronisko identifikācijas karšu un uzturēšanās atļauju izsniegšana” šādā apmērā:
1.2.1.budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde”  2025. gadā  8 813 343 euro apmērā (palielinājums par 1 461 033 euro), 2026. gadā  7 309 414 euro apmērā (palielinājums par 751 239 euro), 2027. gadā 2 861 106 euro apmērā (palielinājums par 751 239 euro);
1.2.2.budžeta apakšprogrammā 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība” 2025. gadā 283 858  euro apmērā (palielinājums par 47 310 euro), 2026. gadā 199 158  euro apmērā (palielinājums par 47 310 euro), 2027. gadā 199 158 euro apmērā (palielinājums par 47 310 euro);
2. Iekšlietu ministrijai iesniegt Finanšu ministrijā priekšlikumus atbilstoši šā protokollēmuma 3. punktā noteiktajam bāzes izdevumu 2025., 2026. un 2027. gadam precizēšanai.
3. Atbilstoši šā protokollēmuma 3. punktā noteiktajam Iekšlietu ministrijai sagatavot un iekšlietu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2011. gada 27. jūlija rīkojumā Nr. 347 “Par informācijas sistēmas darbības koncepcijas aprakstu “Pasu sistēmas un Vienotās migrācijas informācijas sistēmas attīstība elektronisko identifikācijas karšu un elektronisko uzturēšanās atļauju (karšu) izsniegšanai.

[2] Valsts nodevas par personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu apmēra aprēķinā netiek iekļauti izdevumi saistībā ar:
- uzticamu sertifikācijas pakalpojumu sniegšanu, jo minētie izdevumi faktiski tikai daļēji tiek segti no ieņēmumiem no valsts nodevas, un tiek segti arī no citiem avotiem (tai skaitā, kapitālsabiedrību valstij izmaksātajām dividendēm);
- informācijas sistēmu attīstību, jo tam piesaistāms Eiropas Savienības politiku instrumentu finansējums. Šobrīd VARAM ir izsludinājusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm” 1.3.1.1. pasākuma “IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram” īstenošanas noteikumi” (23-TA-2382), kura ietvaros ir paredzēts iesniegt arī PMLP ERAF projekta pieteikumu “Personu apliecinošu dokumentu, personu ceļošanas dokumentu, personas statusu apliecinošu dokumentu izsniegšanas procesu attīstība, robotizācija un automatizācija, lai veicinātu klientu pašapkalpošanos” (plānotais finansējums ~ 5 000 000 euro), paredzot:
•   darbavietu aprīkošanu ar modernām mūsdienīgām tehnoloģijām;
•   klientu pašapkalpošanās darbstaciju ieviešanu PMLP teritoriālajās nodaļās;
•   Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas (PADIS) pilnveidošanu;
•   iekārtu iegādes (regulāras atjaunošanas) izmaksas, ar kurām tiek nodrošināta personu apliecinošu dokumentu noformēšana un izsniegšana.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 27. jūlija rīkojumā Nr. 347 “Par informācijas sistēmas darbības koncepcijas aprakstu "Pasu sistēmas un Vienotās migrācijas informācijas sistēmas attīstība elektronisko identifikācijas karšu un elektronisko uzturēšanās atļauju (karšu) izsniegšanai””

Pamatojums un apraksts
Lai precizētu budžeta ieņēmumus un izdevumus, nepieciešams izdarīt grozījumus rīkojumā Nr.347.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/ad457be7-5f29-41ce-ada1-332fefab126a

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sākotnējā projektā valsts nodeva par pases izsniegšanu tika paredzēta 60 euro apmērā. Valsts nodevas aprēķinā tika iekļautas izmaksas, kas saistītas ar personu apliecinošu dokumentu noformēšanas procesu kopumā, tai skaitā nepieciešamās izmaksas, lai uzturētu, attīstītu procesa nodrošināšanai nepieciešamās informācijas sistēmas un nodrošinātu to darbības nepārtrauktību. Aprēķinā tika iekļautas izmaksas, kas nepieciešamas personu apliecinošu dokumentu izsniegšanai nepieciešamā tehniskā aprīkojuma nodrošināšanai. Personu apliecinošu dokumentu izsniegšana nav iespējama bez attiecīgas infrastruktūras, informācijas sistēmām, tai skaitā ņemot vērā, ka personu apliecinošu dokumentu noformēšana tiek nodrošināta arī ārvalstīs un ir jānodrošina gan dokumenta, gan izsniegšanas procesa drošība un nepārtrauktība. Valsts nodevas aprēķinā tika iekļautas arī izmaksas, kas nepieciešamas fizisko personu identitātes nodrošināšanai elektroniskā vidē un kvalificēta elektroniskā paraksta platformas un risinājumu uzturēšanai. 
2023.gada 5.decembrī tika izsludināta šā tiesību akta projekta sabiedrības līdzdalība un viedokļi tika saņemti gan Tiesību aktu portālā, gan amatpersonu publiskos izteikumos, piemēram, https://xtv.lv/rigatv24/video/zONvbYxXNPM-valsts_prezidents_nav_pareizi_tik_strauji_celt_nodevu_par_pasi, https://zinas.tv3.lv/latvija/valdiba-nobremze-ieceri-dubultot-pases-nodevu/, https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/21.12.2023-pieprasa-skaidrot-jauno-pasu-planoto-sadardzinajumu-valdiba-diez-vai-tadu-akceptes.a536346/, gan sociālajos tīklos, piemēram, https://x.com/Gipters/status/1737729466435321926?s=20, https://twitter.com/M_Muiznieks/status/1737486844034494805, https://twitter.com/normundsbergs/status/1743536248491286891, https://twitter.com/KarikaturaLv/status/1743187488410128502. Tiesību aktu portālā izteikto viedokļu apkopojums un iestādes komentārs pievienots šo noteikumu Tiesību aktu lietas dokumentiem. Izvērtējot sabiedrības viedokli un atkārtoti izvērtējot personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas procesa nepārtrauktības nodrošināšanai nepieciešamos izdevumus,  tika  rasta iespēja daļu valsts nodevas aprēķinā iekļauto izmaksu segšanu nodrošināt no citiem avotiem un valsts nodevu par pases izsniegšanu paredzēt 34 euro apmērā. 
Līdz ar to projektā sākotnēji plānotais valsts nodevas apmērs ir pārskatīts un samazināts, ievērojot, ka valsts nodevas par personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu apmēra aprēķinā netiek iekļauti izdevumi saistībā ar:
- uzticamu sertifikācijas pakalpojumu sniegšanu, jo minētie izdevumi faktiski tikai daļēji tiek segti no ieņēmumiem no valsts nodevas, un tiek segti arī no citiem avotiem (tai skaitā, kapitālsabiedrību valstij izmaksātajām dividendēm);
- informācijas sistēmu attīstību, jo tam piesaistāms ES politiku instrumentu finansējums.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Latvijas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības ārvalstīs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek saglabāts personām ar invaliditāti noteiktais atvieglojums valsts nodevas apmaksā

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts ietekmēs tos diasporas pārstāvjus, kas vēlēsies saņemt Latvijas pasi

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektā paredzēts valsts nodevas atbrīvojums bērniem, kuri ar bāriņtiesas lēmumu ievietoti ārpusģimenes aprūpē.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Ieņēmumu no valsts nodevas par pasu izsniegšanu informatīvs aprēķins (indikatīvi)
2. pielikums
Nosaukums
Ieņēmumu un izdevumu kopsavilkums