Anotācija

23-TA-1189: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par policiju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
      Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par policiju"" (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts pēc Iekšlietu ministrijas (Valsts policijas) iniciatīvas, lai aktualizētu un paplašinātu likumā “Par policiju” noteiktās policijas darbinieka tiesības iestādes funkciju izpildē, nosakot tiesības lietot speciālos līdzekļus un tiesības pielietot šaujamieroci, lai notvertu, nosēdinātu vai iznīcinātu tālvadības vai autonomas vadības ierīci, nodarot tai bojājumus. Likumprojektā policijas darbiniekam tiek paredzētas arī tiesības noteiktos gadījumos izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
     Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu iespēju Valsts policijai efektīvāk un ātrāk novērst vai pārtraukt paaugstināta riska apdraudējumus personu, sabiedrības un valsts aizsardzības jomā, aktualizējot tiesības speciālo līdzekļu izmantošanā un šaujamieroča pielietošanā, un piešķirot tiesības izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
       [1] Attīstoties tehnoloģijām, konstatējams, ka tālvadības vai autonomas vadības ierīces (bezpilota gaisa kuģi vai cita veida lidaparāti, kuri nav kvalificējami kā gaisa kuģi, kā arī tālvadības vai autonomas vadības mehāniskās ierīces, kuras pārvietojas pa sauszemi vai ūdeni) (turpmāk - tālvadības vai autonomas vadības ierīces) var tikt izmantotas uzbrukumiem kritiskajai infrastruktūrai, personām, mantai un objektiem, lai ar to palīdzību pārvietotu un izmantotu sprāgstvielas vai veiktu nekontrolētas izlūkošanas darbības, radot reālus draudus valsts un sabiedrības drošībai.
      Likuma "Par policiju" 1. pants nosaka, ka policija ir apbruņota militarizēta valsts vai pašvaldības institūcija, kuras pienākums ir aizsargāt personu dzīvību, veselību, tiesības un brīvības, īpašumu, sabiedrības un valsts intereses no noziedzīgiem un citiem prettiesiskiem apdraudējumiem. Tādējādi Valsts policijas kompetencē ietilpst kaitējuma valsts un sabiedriskās drošības interesēm novēršana, ja minētās intereses tiek apdraudētas arī ar tālvadības vai autonomas vadības ierīču izmantošanu.
      Tā kā piekļūšana tālvadības vai autonomas vadības ierīcēm ir apgrūtināta, īpaši attiecībā uz bezpilota gaisa kuģiem, ir nepieciešami risinājumi minēto ierīču efektīvai un ātrai notveršanai, nosēdināšanai vai iznīcināšanai.
      Šobrīd tiesību normās tiesības izmantot speciālos līdzekļus un pielietot šaujamieročus tālvadības vai autonomas vadības ierīču notveršanai, nosēdināšanai vai iznīcināšanai ir noteiktas Valsts robežsardzes amatpersonai ar speciālo dienesta pakāpi un Nacionālo bruņoto spēku karavīram, turklāt minētās tiesības piešķirtas iestāžu normatīvajos aktos noteikto funkciju izpildei, tas ir, ja bezpilota ierīce apdraud vai traucē Valsts robežsardzes uzdevumu izpildi vai ir pamats uzskatīt, ka tā tiek izmantota nelikumīgai valsts robežas šķērsošanai vai nelikumīgai personas vai preces pārvietošanai pāri valsts robežai, kā arī, ja bezpilota gaisa kuģis rada apdraudējumu valsts aizsardzības interesēm, ja attiecīgais lidojums veikts, pārkāpjot normatīvajos aktos noteikto lidojumu aizliegumu virs militārajiem objektiem vai to tuvumā, virs karakuģiem, kā arī gaisa telpas aizliegtajās zonās, īslaicīgi rezervētajās zonās un īslaicīgi norobežotajās zonās, kas izveidotas Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām, vai radot pamatotus draudus personām, kuru apsardze tiek veikta saskaņā ar Nacionālo bruņoto spēku likuma 6.1 panta otrās daļas 1., 2. un 3. punktu, vai attālināti vadāma bezpilota mehāniskā ierīce, kura pārvietojas pa sauszemi vai ūdeni un pārkāpj normatīvajos aktos noteikto aizliegumu iekļūt militārajā objektā, atrodas karakuģa tuvumā vai rada pamatotus draudus personām vai objektiem, kuru apsardzi saskaņā ar likumu veic Militārā policija.
      Minētais attiecināms vienīgi uz Valsts robežsardzes uzdevumu izpildes apdraudējumu un valsts aizsardzības interešu nodrošināšanu un militāro jomu, tomēr, izmantojot tālvadības vai autonomas vadības ierīces, var tikt radīts apdraudējums arī personu dzīvībai vai veselībai, mantai un sabiedrībai kopumā, kā aizsardzība ietilpst Valsts policijas kompetencē.
      Ar Ministru kabineta 2023. gada 29. augusta noteikumiem Nr. 488 "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 18. janvāra noteikumos Nr. 55 "Noteikumi par speciālo līdzekļu veidiem un to lietošanas kārtību"" ir paplašināts speciālo līdzekļu klāsts ar ierīcēm, kas paredzētas tālvadības vai autonomas vadības ierīču notveršanai, nosēdināšanai vai iznīcināšanai, paredzot tiesības lietot minētās ierīces Valsts policijas darbiniekam, Valsts drošības dienesta amatpersonai un robežsargam, tomēr likuma "Par policiju" saturā minētās tiesības nav nepārprotami paredzētas.

      [2] Būtisku personu dzīvības vai veselības apdraudējumu novēršanai, veicot paaugstinātas bīstamības noziedznieku aizturēšanu, kā arī, lai iznīcinātu sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises, Valsts policijas rīcībā ir nepieciešami efektīvi līdzekļi.
      Tādējādi nepieciešams rast un nodrošināt risinājumu, papildus nosakot tiesības Valsts policijas speciālās intervences vienībām, kuras izmanto speciālo tehniku un taktiku, veicot paaugstinātas bīstamības noziedznieku aizturēšanu un neitralizēšanu, iznīcinātu sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises, taktiskās nepieciešamības situācijā tiesības izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises, ja citi risinājumi nav snieguši vēlamo rezultātu vai apdraudējums valsts un sabiedrības drošībai ir būtisks.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
      [1] Likuma “Par policiju” 13. un 14. pantā ir noteiktas policijas darbinieka tiesības lietot fizisku spēku, speciālos līdzekļus, speciālos transportlīdzekļus, izmantot dienesta suņus un zirgus un ievietot aizturētās personas pagaidu turēšanas vietās un tiesības pielietot šaujamieroci. Likumprojekts minētās tiesības aktualizē atbilstoši likuma "Par policiju" 3. panta pirmajā daļā noteiktajiem uzdevumiem, proti, policijas uzdevumos ietilpst personu un sabiedrības drošības garantēšana un noziedzīgu nodarījumu un citu likumpārkāpumu novēršana, un mūsdienu reālajai situācijai, nodrošinot dienesta pienākumu izpildes kvalitatīvu veikšanu.
      Attīstoties tehnoloģijām, strauji attīstās arī tālvadības un autonomas vadības ierīču, īpaši bezpilota gaisa kuģu nozare un to tehniskās spējas.
      Izmantojot tālvadības vai autonomas vadības ierīces, iespējams optimizēt resursus un uzlabot darba kvalitāti, tomēr jāsecina, ka minētās ierīces tiek izmantotas arī pretlikumīgām darbībām, sākot no izlūkošanas un informācijas iegūšanas līdz pat reāliem bruņotiem draudiem. Iespējamie apdraudējumi, ko, piemēram, var radīt bezpilota gaisa kuģi: bezpilota gaisa kuģi aprīkoti ar ieročiem/sprāgstvielām; pašiznīcinošie bezpilota gaisa kuģi; sadursmes gaisa telpā; signālu slāpēšana/pārtveršana; izlūkošana/pretizlūkošana; informācijas ievākšana; nelegāla iekļūšana; informācijas zādzības; bezpilota gaisa kuģu izmantošana noziedzīgu nodarījumu plānošanas un izdarīšanas stadijā. Norādītie apdraudējumi var tikt attiecināti arī uz tālvadības vai autonomas vadības ierīcēm, kas pārvietojas pa sauszemi vai ūdeni.
      Jāņem vērā fakts, ka arī publiskajos interneta resursos ir brīvi pieejama informācija, kā izmantot tālvadības vai autonomas vadības ierīces noziedzīgiem mērķiem un citiem ļaunprātīgiem nolūkiem.
      Objekti kurus var visvieglāk apdraudēt ar tālvadības vai autonomas vadības ierīcēm, tajā skaitā, bezpilota gaisa kuģiem: valsts robeža; kritiskā infrastruktūra; lidostas; ārvalstu delegāciju vizītes; pakalpojumi un serviss; valsts iestādes, tajā skaitā ieslodzījumu vietas; publiski pasākumi; civilpersonas; ēkas un īpašumi.
      Turklāt, attīstoties bezpilota gaisa kuģu tehniskajai veiktspējai, attīstās arī tehnoloģijas, kuras var izmantot bezpilota gaisa kuģu lidojumu pārtraukšanai, piemēram, bezpilota gaisa kuģu uztveršanas iekārtas (radari, sensori, kameras); bezpilota gaisa kuģu notriekšana ar citu bezpilota gaisa kuģi; bezpilota gaisa kuģa signāla slāpēšana.
      Saskaņā ar likuma "Par policiju" 13. panta pirmo daļu policijas darbiniekam, pildot dienesta pienākumus, ir tiesības  speciālos līdzekļus (ķīmiskās vielas, priekšmetus vai mehānismus, kas paredzēti pašaizsardzībai vai sabiedriskās kārtības un drošības garantēšanai, bet nav ieroči), lai:
      1) atvairītu uzbrukumu personām, policijas darbiniekiem un personām, kas pilda dienesta pienākumus sabiedrības drošības garantēšanā un cīņā pret noziedzību;
      2) atvairītu uzbrukumu ēkām, telpām, celtnēm un transportlīdzekļiem neatkarīgi no to piederības vai atbrīvotu apbruņotu personu ieņemtos objektus;
      3) atbrīvotu ķīlniekus;
      4) novērstu masu nekārtības un sabiedriskās kārtības grupveida pārkāpumus;
      5) aizturētu un nogādātu policijas iestādē likumpārkāpējus, kā arī savaldītu aizturētās, arestētās, apcietinātās un notiesātās personas, ja tās nepakļaujas vai pretojas policijas darbiniekiem vai ir pamats uzskatīt, ka tās var bēgt vai nodarīt kaitējumu apkārtējiem cilvēkiem; vai sev;
     6) pārtrauktu ļaunprātīgu nepakļaušanos likumīgām prasībām, kuras izvirza policijas darbinieki vai citas personas, pildot dienesta pienākumus sabiedriskās kārtības garantēšanā vai cīņā pret noziedzību.
     Savukārt, likuma "Par policiju" 14. panta trešā daļa nosaka, ka policijas darbinieks ir tiesīgs pielietot šaujamieroci galējas nepieciešamības situācijā, lai:
     1) aizsargātu citas personas un sevi no uzbrukuma, kas reāli apdraud dzīvību vai var nodarīt kaitējumu veselībai, novērstu mēģinājumu vardarbīgi iegūt šaujamieroci;
     2) atbrīvotu ķīlniekus;
     3) atvairītu grupveida vai bruņotu uzbrukumu policijas darbiniekiem vai citām personām, kuras pilda dienesta pienākumus sabiedrības drošības garantēšanā un cīņā pret noziedzību;
     4) atvairītu grupveida vai bruņotu uzbrukumu apsargājamiem objektiem, telpām, celtnēm, iestādēm, privāto tiesību juridiskajām personām un personu apvienībām;
     5) aizturētu personu, kura izrāda bruņotu pretošanos vai kura pārsteigta smaga vai sevišķi smaga nozieguma izdarīšanas brīdī, vai izbēgusi no apcietinājuma, kā arī lai aizturētu apbruņotu personu, kura atsakās izpildīt likumīgu prasību nodot ieroci vai sprāgstvielas;
     6) apturētu transportlīdzekli, nodarot tam bojājumus, ja tā vadītājs ar savu rīcību rada reālus draudus personu dzīvībai un veselībai un nepakļaujas policijas darbinieka prasībai apstādināt transportlīdzekli un ja nav citas iespējas viņu aizturēt;
     7) padarītu nekaitīgu dzīvnieku, kurš apdraud cilvēka dzīvību vai veselību.
     Likuma "Par policiju" saturā nav ietvertas pilnīgas un nepārprotamas policijas darbinieka tiesības speciālo līdzekļu lietošanā un šaujamieroča pielietošanā, lai notvertu, nosēdinātu vai iznīcinātu tālvadības vai autonomas vadības ierīces. Lai gan likums "Par policiju", tulkojot to ar teleoloģisko tiesību normu tulkošanas metodi, paredz tiesības izmantot minētās iespējas, lai atvairītu uzbrukumu, tiesību normu sistēmu būtu jāveido sistēmiski vienotu, jo ne vienmēr tālvadības vai autonomas vadības ierīces tiek izmantotas tiešam uzbrukumam, bet apdraudējums valsts un sabiedrības interesēm var tikt radīts arī ar netiešu iedarbību: izlūkošanu, informācijas iegūšanu, objektu pārvietošanu. u.c.. Tādējādi minētajām policijas darbinieka tiesībām būtu jāizriet no tiesību normām, izmantojot arī citas tiesību normu interpretācijas metodes, piemēram, gramatisko un sistēmisko.
     Likumā “Par aviāciju” 6. pantā ir noteikts, ka Valsts policijai ir kompetence veikt bezpilota gaisa kuģu lidojumu kontroli saistībā ar sabiedriskās kārtības un drošības ievērošanu un atbilstoši kompetencei veikt administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumiem civilās aviācijas drošības un bezpilota gaisa kuģu jomā.
     Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem normatīvajā regulējumā ir noteiktas tiesības bezpilota ierīču apdraudējuma novēršanai, taču jāņem vērā, ka tās paredzētas, lai novērstu apdraudējumus militārajā objektā, karakuģa tuvumā vai personām vai objektiem, kuru apsardzi saskaņā ar likumu veic Militārā policija, no kā izriet, ka personu un sabiedrības apdraudējuma novēršana visā Latvijas Republikas teritorijā ietilpst Valsts policijas kompetencē.
      Līdzšinējā prakse rāda, ka Valsts policija sadarbojas ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem jautājumos, kuri saistīti ar bezpilota gaisa kuģu notveršanu, nosēdināšanu vai iznīcināšanu apdraudējuma gadījumos. Nacionālie bruņotie spēki, iespēju robežās, sniedz tehnisko atbalstu Valsts policijas operācijās, kurās ir paaugstināti riski un var tikt nodarīts kaitējums ar bezpilota gaisa kuģu palīdzību, tomēr jāsecina, ka atbalsta saskaņošana ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem var būt laikietilpīgs process un ne vienmēr ir pieejami attiecīgie cilvēkresursi un tehniskais nodrošinājums.
      Valsts policijai ir tehniskas iespējas identificēt bezpilota gaisa kuģu sērijas numuru, lidojuma maršrutu, augstumu un tālvadības pilota atrašanās vietu, bet notvert, iznīcināt vai piespiedu kārtā nosēdināt bezpilota gaisa kuģi nav leģitīmu iespēju, pat, ja tas rada draudus sabiedrības drošībai un kritiskās infrastruktūras objektiem.
      Ņemot vērā vides specifiku (pilsētvide, lauku teritorijas utt.), objekta ievainojamību, būtu jāizvērtē, kādas pretdarbošanās iespējas bezpilota gaisa kuģu potenciālajiem apdraudējumiem būtu vispiemērotākās, lai neapdraudētu trešās personas dzīvību un veselību, kā arī mantu.
      Viena no lielākajām problēmām, kura ir iezīmējusies praksē – identificējot bezpilota gaisa kuģi aizliegtā gaisa telpā vai pie kritiskās infrastruktūras objekta, nav iespējams noteikt tā lidojuma mērķi (ļaunprātīgs, aiz neuzmanības vai pilots nepārzina normatīvo regulējumu).
      Pretdarbošanās iedalāma divos virzienos: miera laikā (maksimāli droši nosēdināt bezpilota gaisa kuģi, neapdraudot trešās personas un to īpašumu, kā arī, nebojājot pašu bezpilota gaisa kuģi) un krīzes situācijās (valsts apdraudējuma gadījumā, ārkārtas situācijās, bezpilota gaisa kuģu mērķtiecīga uzbrukuma gadījumā u.c.), izmantojot jebkurus līdzekļus, notvert, nosēdināt vai iznīcināt bezpilota gaisa kuģi, pirms tas radījis bojājumus objektiem vai personām.
      Kā jau minēts, likuma "Par policiju" 14. panta trešās daļas 6. punktā paredzēts, ka policijas darbinieks ir tiesīgs pielietot šaujamieroci galējas nepieciešamības situācijā, lai apturētu transportlīdzekli, nodarot tam bojājumus, ja tā vadītājs ar savu rīcību rada reālus draudus personu dzīvībai un veselībai un nepakļaujas policijas darbinieka prasībai apstādināt transportlīdzekli un ja nav citas iespējas viņu aizturēt. Tā kā tālvadības vai autonomas vadības ierīce nav uzskatāmas par transportlīdzekli, policijas darbiniekam šobrīd normatīvajā regulējumā nav noteiktas nepārprotamas tiesības pielietot šaujamieroci attiecīgo ierīču notveršanai, nosēdināšanai vai iznīcināšanai.
     Tālvadības vai autonomas vadības ierīču radītā personu un sabiedrības apdraudējuma novēršana visā Latvijas Republikas teritorijā ietilpst Valsts policijas kompetencē. Lai nodrošinātu efektīvu un tiesisku policijas darbinieka tiesību īstenošanu personu un sabiedrības drošības garantēšanā un noziedzīgu nodarījumu un citu likumpārkāpumu novēršanā, nepieciešams aktualizēt un paplašināt policijas darbinieka tiesības speciālo līdzekļu izmantošanā un šaujamieroča pielietošanā tālvadības vai autonomas vadības ierīču apdraudējuma novēršanai.
Risinājuma apraksts
      [1] Lai nodrošinātu efektīvu policijas funkciju veikšanu paaugstināta apdraudējuma situācijās, likumprojekta 1. pants paredz paplašināt policijas darbinieka tiesības speciālo līdzekļu izmantošanā, papildinot likuma “Par policiju” 13. panta pirmo daļu ar jaunu apakšpunktu, tajā nosakot, ka policijas darbinieks, pildot dienesta pienākumus, ir tiesīgs izmantot speciālos līdzekļus, lai notvertu, nosēdinātu vai iznīcinātu tālvadības vai autonomas vadības ierīci, nodarot tai bojājumus, ja tā pārkāpj normatīvajos aktos noteikto aizliegumu iekļūt apsargājamajā objektā, veic izlūkošanas darbībām pielīdzināmus manevrus vai rada reālus draudus kritiskajai infrastruktūrai, valsts un sabiedrības drošības interesēm, objektiem, mantai vai personu dzīvībai un veselībai, kā arī, ja tā tiek izmantota noziedzīga nodarījuma izdarīšanā vai atbalstīšanā.
      Vienlaikus ar likumprojekta 3. pantu tiek noteiktas tiesības policijas darbiniekam galējas nepieciešamības situācijā pielietot arī šaujamieroci, lai notvertu, nosēdinātu vai iznīcinātu tālvadības vai autonomas vadības ierīci, nodarot tai bojājumus, ja tā pārkāpj normatīvajos aktos noteikto aizliegumu iekļūt apsargājamajā objektā, veic izlūkošanas darbībām pielīdzināmus manevrus vai rada reālus draudus kritiskajai infrastruktūrai, valsts un sabiedrības drošības interesēm, objektiem, mantai vai personu dzīvībai un veselībai, kā arī, ja tā tiek izmantota noziedzīga nodarījuma izdarīšanā vai atbalstīšanā.
     Tā kā tālvadības vai autonomas vadības ierīces vadītājs var nebūt sasniedzams vai atrasties tādā attālumā, kura dēļ viņš var nedzirdēt policijas darbinieka izteikto brīdinājumu, ar likumprojektu tiek paredzētas tiesības pielietot šaujamieroci bez brīdinājuma, jo brīdināšana attiecīgajās situācijās faktiski nav iespējama.
Problēmas apraksts
      [2] Latvija kā Eiropas specvienību un pretterorisma organizāciju tīkla "ATLAS" (turpmāk - ATLAS) dalībvalsts regulāri piedalās ATLAS organizētajās apmācībās. 2022. gadā ATLAS dalībvalstu pieredzes apmaiņas vizītē Lietuvas Republikas amatpersonas sniedza informāciju, ka pēc 2015. gadā notikušajiem teroraktiem Eiropā Lietuvas Republikā veikti vairāki grozījumi normatīvajos aktos, tostarp likumā par "Par policiju" un likumā "Par policijas darbību", saskaņā ar kuriem Lietuvas Republikas policijai piešķirtas tiesības sprāgstvielu izmantošanā. Pašlaik Lietuvas Republikas Policijas departamenta specvienības "Aras" bruņojumā ir kaujas (šķembu) granātas un granātmetēji ar šķembu lādiņiem, nepieciešamības gadījumā pastāv iespēja arī izmantot sprāgstvielas. Kā norādīja Lietuvas Republikas amatpersonas, izmaiņas normatīvajos aktos bija nepieciešamas, lai paaugstinātu potenciālās speciālo policijas vienību spējas cīnīties pret īpaši bīstamām bruņotām personām, kuru rīcībā ir kaujas ieroči. Sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises ir arī citu ATLAS dalībvalstu bruņojumā, kas ļauj izmantot vienotu vai maksimāli pielīdzinātu taktiku bruņotu personu aizturēšanā.
      Valsts policijas bruņojumā ir plašs ieroču klāsts un likuma "Par policiju" 14. pants pieļauj to pielietošanu, taču līdz šim normatīvajos aktos nav noteiktas tiesības Valsts policijas speciālajām intervences vienībām, kuru pienākumos ietilpst bruņotu un sevišķi bīstamu noziedznieku aizturēšana un šo personu ieņemtu objektu atbrīvošana, ķīlnieku un nolaupīto personu atbrīvošana, izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises.
      Sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošana nemilitāriem mērķiem, kas paredzēta dzīvu vai nedzīvu mērķu iznīcināšanai vai bojāšanai, ļautu pielietot efektīvāku taktiku telpu atvēršanas gadījumos, iekļūšanas nodrošināšanai pretošanās darbībām paredzētu izveidotu nocietinājumu - barikāžu situācijās, kā arī sniegtu iespēju iznīcināt sprāgstvielas no droša attāluma (telpās, transportlīdzekļos u.c.). Šāda bruņojuma pielietošana ārkārtas situācijās nodrošinātu iespēju ātri un efektīvi rīkoties, lai atbrīvotu bruņotu personu ieņemtus objektus (telpas, celtnes, mehāniskos transportlīdzekļus, dzelzceļa transportu, gaisa kuģus, infrastruktūras objektu u.c.) vai iekļūtu tajos, likvidētu radītos nocietinājumus, atbrīvotu ķīlniekus, apturētu uzbrucējus (tostarp ar suicīda un spridzināšanas jostām) un sniegtu efektīvākas iespējas arī virknē citu situāciju, kas līdz šim notikušas Eiropas Savienībā, kur taktiskās nepieciešamības situācijā bijusi nepieciešamība pielietot augstas letalitātes ieročus un ierīces, tostarp granātas ar dažādu lādiņu un šķembu pildījumu.
Risinājuma apraksts
      [2] Risinājums, kas ļautu Valsts policijas speciālās intervences vienībām ar tās taktiskās kaujas, sapieru kapacitātes iespējām efektīvāk rīkoties paaugstinātas bīstamības incidentu gadījumos, kā arī bruņotu grupējumu aizturēšanai, ir grozījumu veikšana likumā “Par policiju”, papildinot to ar jaunu 13.1 pantu, kas noteiktu policijas darbinieka tiesības izmantot arī sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises.
      Likumprojektā tiek definēts, kas ir uzskatāms par sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošanu, kā arī tiek noteikts, kādos gadījumos policijas darbinieks ir tiesīgs izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises, kas viņam izsniegtas lietošanai dienesta vajadzībām. Ar norādīto vienlaikus tiek panākts mērķis maksimāli novērst prettiesisku vai nesamērīgu sprāgstvielu vai spridzināšanas ietaišu izmantošanu, jo vienīgi Valsts policijas speciālās intervences vienību nodarbinātajiem dienesta vajadzībām lietošanai tiek izsniegtas sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises.
      Tiek noteikts, ka policijas darbinieks ir tiesīgs izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises taktiskās nepieciešamības situācijā, galējo nepieciešamību aizstājot ar taktisko nepieciešamību, jo sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošanas mērķis var būt starpiedarbība, piemēram, iekļūšana telpā vai nocietinājuma likvidēšana, lai efektīvāk izmantotu speciālos līdzekļus vai pielietotu šaujamieroci. Tāpat likumprojekta 2. pantā paredzētajā likuma "Par policiju"13.1 pantā iekļauta norma, kas nosaka, ka sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises policijas darbinieks ir tiesīgs izmantot, nebrīdinot par nodomu to darīt, jo sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošana bez brīdinājuma arī var būt nepieciešama no taktikas viedokļa.
      Lai nodrošinātu samērīgu sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošanu un samazinātu iespējamos riskus attiecībā uz personu dzīvību un veselību vai mantu, tiek noteikts, ka sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošanai jābūt nepieciešamai un samērīgai, maksimāli ierobežojot nodarīto kaitējumu, kā arī to, ka visos sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošanas gadījumos policijas darbiniekam jādara viss iespējamais, lai garantētu citu personu drošību, kā arī lai sniegtu cietušajiem nepieciešamo pirmo palīdzību.
     Tā kā sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošanas rezultātā ne vienmēr var tikt radīts apdraudējums personu dzīvībai vai veselībai, nav nepieciešamība par katru to izmantošanas gadījumu ziņot prokuroram, tāpēc likumprojekts satur normu, kas nosaka, ka, ja sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošanas rezultātā personai ir radies ievainojums vai iestājusies tās nāve, atbildīgajai policijas iestādes amatpersonai par notikušo nekavējoties jāziņo prokuroram.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts skar fiziskās personas, kas veic likumpārkāpumus, jo Valsts policijas darbiniekiem tiek noteiktas tiesības izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises, kā arī lietot speciālos līdzekļus un pielietot šaujamieroci, lai notvertu un iznīcinātu attālināti vadāmu tālvadības vai autonomas vadības ierīci.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Sabiedrības pārstāvji var līdzdarboties, rakstiski iesniedzot viedokli, iebildumus un priekšlikumus par izstrādāto projektu Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi