Anotācija (ex-ante)

22-TA-993: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 340 "Noteikumi par apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2020.gada 6.jūlijā spēkā stājās grozījumi Krimināllikumā un Kriminālprocesa likumā, kas paredz atteikties no kriminālprocesa uzsākšanas un transportlīdzekļa vadītāja saukšanas pie kriminālatbildības par ceļu satiksmes noteikumu vai transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu, ja tā rezultātā cietušajam nodarīts viegls miesas bojājums. Līdz ar to ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem, kuriem ir nodarīti maznozīmīgi vai viegli miesas bojājumi, tiesu medicīniskā ekspertīze netiek noteikta un netiek noteikta miesas bojājumu smaguma pakāpe. Tomēr cietušajai personai, kurai kriminālprocesa vai administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros netiek noteikta tiesu medicīniskā ekspertīze, saskaņā ar Ministru kabineta 2017.gada 16.augusta noteikumiem Nr. 475 “Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra maksas pakalpojumu cenrādis” ir tiesības par maksu saņemt Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra (turpmāk - VTMEC) atzinumu par viņai nodarīto miesas bojājumu smaguma pakāpi. Šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2014.gada 17.jūnija noteikumi Nr. 340 “Noteikumi par apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem” (turpmāk – Noteikumi Nr. 340) nosaka, ka apdrošināšanas atlīdzības saņemšanai viens no nepieciešamiem dokumentiem ir tiesu medicīnas eksperta atzinuma kopija. Ar šiem Noteikumu Nr. 340 grozījumiem tiek rasts risinājums, lai nodrošinātu nemateriālo zaudējumu atlīdzību.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir precizēt Noteikumus Nr.340 atbilstoši Krimināllikuma un Kriminālprocesa likuma normām, kas 2020.gada 6.jūlijā stājās spēkā, paredzot atteikties no kriminālprocesa uzsākšanas un transportlīdzekļa vadītāja saukšanas pie kriminālatbildības par ceļu satiksmes noteikumu vai transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu, ja tā rezultātā cietušajam nodarīts viegls miesas bojājums; kā arī Noteikumos Nr.340 paredzēt, ka apdrošināšanas atlīdzība tiek izmaksāta arī tad, ja cietusī persona ir bērns, kurš kļuvis par bērnu ar invaliditāti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreiz Noteikumi Nr.340 paredz, ka viens no nepieciešamiem dokumentiem ir tiesu medicīnas eksperta atzinuma kopija. Lai nodrošinātu nemateriālo zaudējumu atlīdzību atbilstoši Noteikumiem Nr. 340, nepieciešams rast risinājumu nemateriālo zaudējumu aprēķināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2020.gada 6.jūlijā spēkā stājās grozījumi Krimināllikumā un Kriminālprocesa likumā, kas paredz atteikties no kriminālprocesa uzsākšanas un transportlīdzekļa vadītāja saukšanas pie kriminālatbildības par ceļu satiksmes noteikumu vai transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu, ja tā rezultātā cietušajam nodarīts viegls miesas bojājums. Līdz ar to ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem, kuriem ir nodarīti maznozīmīgi vai viegli miesas bojājumi, tiesu medicīniskā ekspertīze netiek noteikta un netiek noteikta miesas bojājumu smaguma pakāpe. Tomēr cietušajai personai, kurai kriminālprocesa vai administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros netiek noteikta tiesu medicīniskā ekspertīze, saskaņā ar Ministru kabineta 2017.gada 16.augusta noteikumiem Nr. 475 “Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra maksas pakalpojumu cenrādis” ir tiesības par maksu no VTMEC saņemt atzinumu par viņai nodarīto miesas bojājumu smaguma pakāpi. Šobrīd spēkā esošie Noteikumi Nr. 340 nosaka, ka apdrošināšanas atlīdzības saņemšanai viens no nepieciešamiem dokumentiem ir tiesu medicīnas eksperta atzinuma kopija. Ar grozījumiem Noteikumos Nr. 340 tiek rasts risinājums, lai nodrošinātu nemateriālo zaudējumu atlīdzību.
 
Risinājuma apraksts
Lai rastu risinājumu nemateriālo zaudējumu aprēķināšanai ir izstrādāti grozījumi Noteikumos Nr. 340, kas paredz:

1) papildināt noteikumus ar norādi, ka cietušais iesniegumam apdrošināšanas atlīdzības saņemšanai par cietušās personas sāpēm un garīgajām ciešanām cietušās personas fiziskās traumas vai sakropļojuma dēļ pievieno VTMEC tiesu medicīnas eksperta atzinuma, kas tiek veikts kriminālprocesa vai administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros, kopiju vai VTMEC atzinuma, kas sniegts maksas pakalpojuma ietvaros, kopiju;

2) noteikt, ka minimālais mēneša darba algu apmērs ir viena minimālā mēneša darba alga, ja cietušajai personai ir maznozīmīgi miesas bojājumi vai ir miesas bojājumi, kuru smaguma pakāpe nav noteikta (Noteikumu Nr. 340 Pielikuma 2.4.apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Pašlaik Noteikumos Nr.340 tiek lietota Apvienoto Nāciju Organizācijas Konvencijai par personu ar invaliditāti tiesībām un Invaliditātes likumam neatbilstoša terminoloģija attiecībā uz personu, kurai ir noteikta invaliditāte.
Risinājuma apraksts
Precizēt terminoloģiju. Pamatojoties uz Apvienoto Nāciju Organizācijas Konvenciju par personu ar invaliditāti tiesībām un Invaliditātes likumu attiecībā uz personu, kurai ir noteikta invaliditāte, lietojams jēdziens “persona ar invaliditāti”. Savukārt apzīmējot invaliditātes grupas smaguma pakāpi, lietojami romiešu cipari, proti, I, II vai III invaliditātes grupa (skatīt Invaliditātes likuma 6.pantu).
Problēmas apraksts
Pašlaik Noteikumos Nr.340 nav paredzētas bērna līdz 18 gadu vecumam tiesības saņemt apdrošināšanas atlīdzību par cietušās personas sāpēm un garīgām ciešanām ceļu satiksmes negadījumā cietušās personas invaliditātes dēļ, kā arī nav paredzētas tiesības saņemt apdrošināšanas atlīdzību par nemateriālajiem zaudējumiem sakarā ar apgādājamā bērna līdz 18 gadu vecumam invaliditāti.

Pašlaik Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja metodikā "Ceļu satiksmes negadījumā personai nodarīto zaudējumu atlīdzināšana", kas ir spēkā no 2022.gada 2.aprīļa (pieejama https://www.ltab.lv/normativie-akti/transportlidzeklu-apdrosinataju-biroja-tiesibu-akti/personai-un-mantai-nodarito-zaudejumu-atlidzinasana/)(turpmāk – Personu metodika) 3.2.punktā ir noteikts, ka bērniem līdz 18 gadu vecumam apdrošināšanas atlīdzība, kas paredzēta par cietušās personas sāpēm un garīgām ciešanām cietušās personas invaliditātes dēļ, jāizmaksā Noteikumu Nr.340 pielikuma 4.3.punktā noteiktajā apmērā, vienlaikus ņemot vērā Noteikumu Nr. 340 pielikuma 2.nodaļas nosacījumus (proti, apmērā, kāds noteikts personām ar I invaliditātes grupu).

Personu metodikas 3.4.punktā ir paredzēts, ka apdrošināšanas atlīdzību Noteikumu Nr.340 pielikuma 6.punktā un 2.nodaļā noteiktajā apmērā būtu jāizmaksā arī gadījumos, ja apgādājamais – bērns līdz 18 gadu vecumam – kļuvis par bērnu ar invaliditāti ar ļoti smagiem funkcionēšanas ierobežojumiem, ko apliecina lēmums par invaliditāti un kas atbilst 1.grupas invaliditātei.
Norādāms, ka Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija (turpmāk - VDEĀVK) saskaņā ar Invaliditātes likumu un Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumiem Nr.805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.805) nevērtē un savā lēmumā nenorāda bērna veselības traucējumu smaguma pakāpi. Tomēr gadījumā, ja bērnam ar invaliditāti ir medicīniskās indikācijas (kritēriji) īpašas kopšanas nepieciešamībai atbilstoši MK noteikumu Nr.805 4.pielikumam "Kritēriji invaliditātes noteikšanai un atzinuma sniegšanai par īpašas kopšanas nepieciešamību personām līdz 18 gadu vecumam", VDEĀVK izsniedz atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību.
Risinājuma apraksts
Veikt šādus grozījumus Noteikumos Nr.340:

1) Noteikumu Nr.340 Pielikuma 4.6.apakšpunktā noteikt, ka nemateriālo zaudējumu atlīdzība tiek noteikta arī gadījumā, ja cietusī persona ir bērns ar invaliditāti (ievērojot, ka personām līdz 18 gadu vecumam saskaņā ar Invaliditātes likumu invaliditāti nosaka bez iedalījuma grupās);

2) Noteikumu Nr.340 8.4.apakšpunktā un Pielikuma 6.punktā noteikt, ka nemateriālo zaudējumu atlīdzība tiek izmaksāta gadījumā, ja apgādājamam bērnam ir noteikta invaliditāte un VDEĀVK ir sniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību. 

3) ņemot vērā Noteikumu Nr.340 8.4.apakšpunktu, Noteikumu Nr.340 8.3.apakšpuntā noteikt iesniedzamos dokumentus gadījumā, ja apgādājamais ir pilngadīga persona (piemēram, pilngadīgs bērns līdz 24 gadu vecumam, kurš turpina iegūt vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību; nestrādājoši vecāki). Tā, piemēram, ja apgādājamais ir pilngadīgs bērns līdz 24 gadu vecumam, kurš turpina iegūt vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību, viens no apgādības faktu pamatojošiem dokumentiem būtu apgādājamā dzimšanas apliecības kopija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Bērni līdz 18 gadu vecumam, kas cietuši ceļu satiksmes negadījumos.
  • Personas, kas cietušas ceļu satiksmes negadījumos.
Ietekmes apraksts
Cietušajai personai, kurai kriminālprocesa vai administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros netiek noteikta tiesu medicīniskā ekspertīze, saskaņā ar Ministru kabineta 2017.gada 16.augusta noteikumiem Nr. 475 “Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra maksas pakalpojumu cenrādis” ir tiesības saņemt atzinumu - Izpētes aktu par viņai nodarīto miesas bojājumu smaguma pakāpi VTMEC izpētes maksas pakalpojuma ietvaros. Šobrīd spēkā esošie Noteikumi Nr. 340 nosaka, ka apdrošināšanas atlīdzības saņemšanai viens no nepieciešamiem dokumentiem ir  tiesu medicīnas eksperta atzinuma kopija. Ar šiem Noteikumu Nr. 340 grozījumiem tiek rasts risinājums, lai nodrošinātu nemateriālo zaudējumu atlīdzību tajos, gadījumos, kad netiek noteikta tiesu medicīniskā ekspertīze, kā arī risināts jautājums par bērniem līdz 18 gadu vecumam.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
197,92
Bērni līdz 18 gadu vecumam, kas cietuši ceļu satiksmes negadījumos.
Personas, kas cietušas ceļu satiksmes negadījumos.
Vērtības nozīme:
197,92
197,92
1
1
197,92
Precīzu fizisko personu skaitu nav iespējams noteikt. Minētās izmaksas noteiktas atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 16.augusta noteikumiem Nr.475 “Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra maksas pakalpojumu cenrādis”. Minētās izmaksas personai atlīdzinās apdrošināšanas sabiedrība, ja tiks konstatēts, ka miesas bojājumi radušies ceļu satiksmes negadījuma rezultātā.
Kopā
197,92
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs"
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumi netika saņemti. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Grozījumi paredz, ka nemateriālo zaudējumu atlīdzība tiks izmaksāta arī gadījumā, ja ceļu satiksmes negadījumā cietušais ir bērns, kuram gūto traumu rezultātā iestājusies invaliditāte.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi