Anotācija (ex-ante)

22-TA-1667: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamo īpašumu daļu pirkšanu valsts galvenā autoceļa A14 Daugavpils apvedceļš (Kalkūni – Tilti) pārbūves projekta īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9.panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no nekustamo īpašumu īpašniekiem atsavināt nekustamo īpašumu daļas, kuras nepieciešamas transporta infrastruktūrai – valsts galvenā autoceļa A14 Daugavpils apvedceļš (Kalkūni – Tilti) posma 0,06.-8,30. km pārbūves projekta īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts galvenā autoceļa A14 Daugavpils apvedceļš (Kalkūni – Tilti) posma 0,06.-8,30. km pārbūves projekta īstenošanai nepieciešams no nekustamo īpašumu īpašniekiem atsavināt:
nekustamā īpašuma “Gulbīši” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0232) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4488 005 0883) 0,0056 ha platībā – Sventes pagastā, Augšdaugavas novadā;
nekustamā īpašuma “Līgotāji” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0135) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4488 005 0891) 0,0019 ha platībā – Sventes pagastā, Augšdaugavas novadā;
nekustamā īpašuma “Upmales” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0230) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4488 005 0887) 0,0104 ha platībā – Sventes pagastā, Augšdaugavas novadā.
Minētā nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Ministru kabineta rīkojuma projekta konceptuālā nepieciešamība ir apliecināta, valsts budžeta apakšprogrammā 23.06.00 “Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana” paredzot finanšu līdzekļus programmai “2.1.1.2. galveno autoceļu segu un posmu pārbūve pamatbudžeta finansētajos projektos 2019.-2021.gadā”.
Vienlaikus projekta konceptuālā nepieciešamība apliecināta ar Transporta attīstības pamatnostādnēm 2014.gadam-2020.gadam, kur paredzēta aktivitāte – Ceļu satiksmes drošības uzlabošana (Ministru kabineta 2013. gada 27. decembra rīkojums Nr.683 “Par Transporta attīstības pamatnostādnēm 2014.-2020.gadam”).  Attiecīgi Ministru kabinets ir ne tikai izteicis vispārīgu piekrišanu līdzekļu apropriācijai projektiem vai arī to īstenošanai kopumā, bet vienlaikus ir akceptējis, ka šie projekti ietvers arī nekustamo īpašumu atsavināšanu no privātpersonām.   
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums “Gulbīši” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0232) ir ierakstīts Daugavpils tiesas Sventes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000485070.
Nekustamā īpašuma “Gulbīši” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0232) daļai – zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4488 005 0883 ir noteikti šādi apgrūtinājumi (saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem):
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts galvenajiem autoceļiem lauku apvidos – 0,0056 ha platībā;
pierobeža – 0,0056 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašnieces ir piekritušas nekustamā īpašuma “Gulbīši” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0232) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4488 005 0883) 0,0056 ha platībā – Sventes pagastā, Augšdaugavas novadā atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram. Viena no īpašniecēm atbildēja telefoniski, otra rakstiski.

Nekustamais īpašums “Līgotāji” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0135) ir ierakstīts Daugavpils tiesas Sventes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000602827.
Nekustamā īpašuma “Līgotāji” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0135) daļai – zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4488 005 0891 ir noteikti šādi apgrūtinājumi (saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem):
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts galvenajiem autoceļiem lauku apvidos – 0,0019 ha platībā;
aizsargājamo ainavu apvidus teritorija, ja tā nav iedalīta funkcionālajās zonās – 0,0019 ha platībā;
pierobeža – 0,0019 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašniece ir piekritusi nekustamā īpašuma “Līgotāji” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0135) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4488 005 0891) 0,0019 ha platībā – Sventes pagastā, Augšdaugavas novadā atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram, informējot par to telefoniski.

Nekustamais īpašums “Upmales” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0230) ir ierakstīts Daugavpils tiesas Sventes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000198180.
Nekustamā īpašuma “Upmales” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0230) daļai - zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4488 005 0887ir noteikti šādi apgrūtinājumi (saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem):
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts galvenajiem autoceļiem lauku apvidos – 0,0104 ha platībā;
pierobeža – 0,0104 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir piekritis nekustamā īpašuma “Upmales” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0230) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4488 005 0887) 0,0104 ha platībā – Sventes pagastā, Augšdaugavas novadā atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram, informējot par to telefoniski.

Pamatojoties uz Likuma 9.pantu un Ministru kabineta 2011.gada 15.marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija:
 ar 2022. gada 6. maija lēmumu Nr.03.1-14/1412 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Gulbīši” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0232) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4488 005 0883) 0,0056 ha platībā – Sventes pagastā, Augšdaugavas novadā, nosakot to 79,00 euro apmērā;
ar 2022. gada 6. maija lēmumu Nr.03.1-14/1410 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Līgotāji” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0135) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4488 005 0891) 0,0019 ha platībā – Sventes pagastā, Augšdaugavas novadā, nosakot to 27,00 euro apmērā;
ar 2022. gada 9. maija lēmumu Nr.03.1-14/1426 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma nekustamā īpašuma “Upmales” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0230) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4488 005 0887) 0,0104 ha platībā – Sventes pagastā, Augšdaugavas novadā, nosakot to 147,00 euro apmērā.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekiem ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Satiksmes ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu daļām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt šādas nekustamo īpašumu daļas:
nekustamā īpašuma “Gulbīši” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0232) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4488 005 0883) 0,0056 ha platībā – Sventes pagastā, Augšdaugavas novadā;
 nekustamā īpašuma “Līgotāji” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0135) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4488 005 0891) 0,0019 ha platībā – Sventes pagastā, Augšdaugavas novadā;
nekustamā īpašuma “Upmales” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4488 005 0230) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4488 005 0887) 0,0104 ha platībā – Sventes pagastā, Augšdaugavas novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Minēto nekustamo īpašumu daļas tiek atsavinātas transporta infrastruktūras attīstībai. Satiksmes ministrija ir meklējusi risinājumus un līdzekļus mērķa sasniegšanai, un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamo īpašumu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar nekustamo īpašumu īpašniekus.
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi netiešā veidā skar valsts galvenā autoceļa A14 Daugavpils apvedceļš (Kalkūni-Tilti) lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi netiešā veidā skar valsts galvenā autoceļa A14 Daugavpils apvedceļš (Kalkūni-Tilti) lietotājus. Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmejdarbība autopārvadājumu jomā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību vai pārbūvi, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
253
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
253
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
253
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
253
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nepieciešamo nekustamo īpašumu daļu pirkšanu, tiks segti no valsts budžetā 2022.gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti nepieciešamo nekustamo īpašumu tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā tiks segti no valsts budžetā 2022.gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Satiksmes ministrija un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”
 

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Ministru kabineta rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabojot transporta infrastuktūru, tiek veicināta attiecīgā reģiona ekonomiskā izaugsme.
 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi