Anotācija (ex-ante)

22-TA-522: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumos Nr. 327 "Veterināro zāļu ievešanas un izvešanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (ES) 2019/6 par veterinārajam zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK (turpmāk – Regula 2019/6)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir sagatavots, lai ieviestu Regulas 2019/6 102. panta  nosacījumus un terminoloģiju par veterināro zāļu ievešanu no citas Eiropas Savienības dalībvalsts (turpmāk – dalībvalsts) paralēlās tirdzniecības nolūkā, kā arī 111. panta nosacījumus. Saskaņā ar tiem praktizējošs veterinārārsts ieved un lieto veterinārās zāles citā dalībvalstī, sniedzot īslaicīgus veterinārmedicīniskos pakalpojumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. No 2022. gada 28. janvāra tiek piemērota Regula 2019/6, kas atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 6. novembra Direktīvu 2001/82/EK par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz veterinārajām zālēm (turpmāk – Direktīva 2001/82/EK). Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumu Nr. 327 "Veterināro zāļu ievešanas un izvešanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 327) VIII nodaļā lietots termins "paralēlais imports" un noteikts, ka paralēlais imports ir citā dalībvalstī reģistrētu veterināro zāļu ievešana Latvijā, ja ar to nodarbojas veterināro zāļu izplatītājs vairumtirdzniecībā (turpmāk – lieltirgotava), kurš nav šo veterināro zāļu ražotājs, reģistrācijas apliecības turētājs vai viņa pilnvarots pārstāvis. Paralēlā importa procedūrā atļauts ievest citā dalībvalstī reģistrētas veterinārās zāles, kas ir līdzvērtīgas Latvijā reģistrētām veterinārajām zālēm. Lai lieltirgotava varētu ievest paralēli importētas veterinārās zāles, ir jāsaņem Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk – dienests) atļauja paralēli importēto veterināro zāļu izplatīšanai Latvijā un jāizpilda noteikumos noteiktās prasības attiecībā uz paralēli importējamo veterināro zāļu marķējumu, ziņošanu par zāļu lietošanas izraisītajām blakusparādībām, izmaiņu ieviešanu zāļu dokumentācijā utt. Noteikumu Nr. 327 6. pielikumā noteikts atļaujas veidlapas paraugs paralēli importēto veterināro zāļu izplatīšanai Latvijā, savukārt 7. pielikumā noteikts paraugs dienestā iesniedzamajam iesnieguma veidlapai, lai saņemtu iepriekšminēto atļauju. Dienests pēc iesnieguma un tam pievienotās dokumentācijas izvērtēšanas pieņem lēmumu par atļauju veikt veterināro zāļu paralēlo importu un izsniedz atļauju papīra vai elektroniskā formā. 
Tāpat noteikumu Nr. 327 VIII nodaļā noteikta  informācija, kas dienestam norādāma Latvijas veterināro zāļu reģistrā.
Visas minētās prasības noteiktas, pārņemot Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 6. novembra Direktīvas 2001/82/EK par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz veterinārajām zālēm, (turpmāk – Direktīva 2001/82/EK) 65. panta 5. punktu, un atbilst Komisijas paziņojumam par tādu patentētu zāļu paralēlo importu, kurām jau ir piešķirtas tirdzniecības atļaujas (COM/2003/839 Commission Communication on parallel imports of proprietary medicinal products for which marketing authorisations have already been granted. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=celex%3A52003DC0839 (turpmāk – Komisijas paziņojums).

Regulas  2019/6 102. pantā noteiktās prasības ir līdzvērtīgas  Direktīvas 2001/82/EK 65. panta 5. punktā un Komisijas paziņojumā minētām prasībām, un tiek lietots termins "paralēlā tirdzniecība". 

2. Noteikumu Nr. 327 37. punktā noteikts, ka citā dalībvalstī praktizējošs veterinārārsts, sniedzot īslaicīgu veterinārmedicīnisko pakalpojumu Latvijā, drīkst ievest citā dalībvalstī reģistrētas veterinārās zāles un lietot tās dzīvniekiem Latvijā, izpildot noteiktus nosacījumus. Šī prasība noteikta, pārņemot  Direktīvas 2001/82/EK 70. panta prasības. Regulas  2019/6 102. pantā noteiktās prasības ir līdzvērtīgas Direktīvas 2001/82/EK 70. panta prasībām.

3. Noteikumos Nr. 327 ir minētas atsauces uz  likumu "Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību".
Līdz ar likuma "Grozījumi likumā "Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību"" spēkā stāšanos 03.07.2019. tika mainīts likuma nosaukums, to pārdēvējot par Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Regulas 2019/6 102. pantā paredzēti nosacījumi veterināro zāļu paralēlajai tirdzniecībai, un tie ir tieši piemērojami. Regulas 2019/6 102. panta 1. punktā noteikts, ka paralēlā tirdzniecība iespējama ar veterinārajām zālēm, ja tām ir tāda pati izcelsme kā zālēm, kas atļautas galamērķa dalībvalstī (valstī, kurā paredzēta veterināro zāļu paralēlā tirdzniecība). Tāda pati izcelsme nozīmē, ka veterinārajām zālēm ir tāds pats aktīvo vielu sastāvs, zāļu forma, klīniskā informācija un izdalīšanās periods un tās ir ražojis viens un tas pats ražotājs vai cits ražotājs pēc tās pašas formulas. Tādējādi noteikumu Nr. 327 VIII nodaļā daļēji tiek dublētas Regulas 2019/6 102. pantā noteiktās prasības, jo tās atbilst Direktīvas 2001/82/EK 65. panta 5. punkta un Komisijas paziņojuma prasībām. Tāpat spēkā esošo noteikumu Nr. 327 VIII nodaļā izmantotais termins "paralēlais imports" atšķiras no Regulas 2019/6 102. pantā noteiktā termina "paralēlā tirdzniecība".

Noteikumu Nr. 327 VIII nodaļā paredzēts, ka dienests pieņem lēmumu atļaut konkrētam vairumtirgotājam ievest un izplatīt konkrētas zāles paralēlā importa procedūrā un pēc tam izsniedz atļauju konkrētam vairumtirgotājam ievest un izplatīt konkrētas veterinārās veterinārās zāles paralēlā importa procedūrā, bet zālēm jābūt ar tādu pašu aktīvo vielu sastāvu, zāļu formu, klīnisko informāciju un zāļu izdalīšanās periodu, kā arī ražotām pēc tās pašas formulas kā galamērķa zālēm. Lai saņemtu dienesta atļauju, vairumtirgotājam jāiesniedz iesniegums, kura veidlapa noteikta noteikumu Nr. 327 7. pielikumā. Paralēlā importa atļaujas veidlapas paraugs dots 6. pielikumā. Tādējādi dienests vispirms sagatavo lēmumu par atļauju konkrētam vairumtirgotājam ievest un izplatīt veterinārās zāles paralēlā importa procedūrā un pēc tam, pamatojoties uz pieņemto lēmumu, sagatavo un izsniedz atļauju konkrētam vairumtirgotājam ievest un izplatīt veterinārās zāles paralēlā importa procedūrā. Līdz regulas 2019/6 piemērošanai 2022. gada 28. janvārī Eiropas Savienībā nebija vienotas informācijas sistēmas, kurā būtu pieejama informācija par visām veterinārajam zālēm, tostarp paralēli importētām veterinārajām zālēm, to ražotājiem un vairumtirgotājiem, tādēļ vairumtirgotājam katru reizi vajadzēja uzrādīt dienesta izdoto atļauju paralēlajam importam, lai apliecinātu tiesības nodarboties ar konkrētu veterināro zāļu paralēlo importu. 
 No 2022. gada 28. janvāra ir jāpiemēro Regula 2019/6, kuras 55. pants paredz, ka dienests Eiropas Savienības veterināro zāļu datubāzē ievada informāciju par visām ES atļautām veterinārajām zālēm, tostarp paralēlajai tirdzniecībai paredzētām veterinārajām zālēm, savukārt Regulas 2019/6 102. panta 4. un 7. punktā noteikta informācija, kas dienestam jānorāda Eiropas Savienības veterināro zāļu datubāzē. Ievērojot Regulas 2019/6 55. pantā un 102. panta 4.un 7. punktā, kā arī starptautiskajos un nacionālajos plānošanas dokumentos par digitalizācijas attīstību paredzēto, ir pietiekami, ja dienests informāciju par lēmumu atļaut konkrētam veterināro zāļu vairumtirgotājam ievest un izplatīt konkrētas veterinārās zāles paralēlās tirdzniecības procedūrā norāda dienesta Veterināro zāļu informācijas sistēmā, kas nodrošina attiecīgas informācijas automātisku iekļaušanu Eiropas Savienības veterināro zāļu datubāzē. Regulas 2019/6 preambulas 65. punkts paredz, ka dalībvalstis izsniedz atļauju veterināro zāļu paralēlajai tirdzniecībai vienkāršotā procedūrā. Regulas 2019/6 102. panta 3. punkts paredz, ka dalībvalstis pašas nosaka paralēlās tirdzniecības pieteikumu administratīvās procedūras. Visa informācija par dienesta lēmumā minētajām veterinārajām zālēm, par vairumtirgotāju, kas pārdod veterinārās zāles ieguves dalībvalstī, un par vairumtirgotāju, kas ir tiesīgs nodarboties ar paralēlo tirdzniecību, kā arī dienesta lēmuma numurs un datums būs pieejami Eiropas Savienības veterināro zāļu datubāzē, tādēļ vairumtirgotājam vairs nevajadzēs ikreiz uzrādīt dienesta izsniegtu atļauju, lai apliecinātu tiesības nodarboties ar paralēlo tirdzniecību.
Risinājuma apraksts
1. Lai veicinātu digitalizāciju, vienkāršotu dokumentu apriti un samazinātu administratīvo slogu dienestam un veterināro zāļu vairumtirgotājiem, noteikumu Nr. 327 VIII nodaļā svītrots noteikumu Nr. 327 6. pielikums, kurā bija ietverts  paralēlā importa atļaujas veidlapas paraugs, jo visa informācija par dienesta lēmumu, t.i., lēmuma numurs un datums, veterināro zāļu vairumtirgotāji, kuriem atļauts ievest un izplatīt veterinārās zāles paralēlajā tirdzniecībā, kā arī informācija par attiecīgajām veterinārajām zālēm, būs pieejama dienesta Veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmā un Eiropas Savienības veterināro zāļu datubāzē.
 
Lai nodrošinātu Regulas 2019/6 102. panta nosacījumu un terminoloģijas ieviešanu, jāgroza noteikumu Nr. 327 VIII nodaļa un jānosaka informācija, kas norādāma iesniegumā par veterināro zāļu paralēlo tirdzniecību. Ievērojot Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2019. gada 14. novembra sanāksmes protokola Nr. 3  2.§ "Par veidlapām normatīvajos aktos" minēto uzdevumu, t.i., normatīvisma mazināšanas ietvaros izvērtēt iespēju normatīvajos aktos noteikt tikai veidlapā iekļaujamās informācijas saturu un apjomu, savukārt dizainu un formu kā ilustratīvu materiālu publicēt institūciju tīmekļvietnē, noteikumu projektā noteikts, ka norādāma tikai iesniegumā iekļaujamā informācija un ka dienesta tīmekļvietnē būs pieejama veidlapas paraugs, kurā iesnieguma iesniedzējs varēs norādīt un pievienot nepieciešamo informāciju (tostarp veidlapa būs pieejama arī elektroniski tiešsaistē). Regula 2019/6  ir jāpiemēro no 2022. gada 28. janvāra, tādēļ Eiropas Zāļu aģentūra sadarbībā ar dalībvalstu kompetentajām iestādēm izstrādā harmonizētu pieeju paralēlās tirdzniecības procedūrām ES dalībvalstīs, lai novērstu procedūru atšķirības dalībvalstīs, tā samazinot administratīvo slogu veterinārfarmaceitiskās darbības komersantiem. Ja veidlapas paraugs netiek dots noteikumos, dienestam būs iespēja operatīvi papildināt piedāvāto vizuālo iesnieguma veidlapas paraugu tīmekļvietnē. Tas atvieglos klientiem veidlapu aizpildīšanu, un iesniedzējiem nebūs jāsaskaras ar nepilnīgām veidlapām situācijās, ja veidlapas paraugu nav bijis iespējams laikā aktualizēt pēc straujiem normatīvo aktu grozījumiem.

a) Tiks samazināts iesniedzamo dokumentu un informācijas daudzums, tā samazinot administratīvo slogu veterināro zāļu vairumtirgotājiem, jo informācija par citā dalībvalstī izsniegtām speciālajām atļaujām veterināro zāļu ražošanai un labas ražošanas prakses sertifikātiem dienestam būs pieejama Eiropas Savienības ražošanas un vairumtirdzniecības datubāzē saskaņā ar Regulas 2019/6 91. pantu (turpmāk – ES  ražošanas un vairumtirdzniecības datubāze), savukārt informācija par visām Eiropas Savienībā atļautām veterinārajām zālēm būs pieejama ES veterināro zāļu datubāzē saskaņā ar regulas 2019/6 55. pantu (turpmāk – ES veterināro zāļu datubāze). Vairumtirgotājiem vairs nebūs dienestā obligāti jāiesniedz attiecīgo informāciju pamatojošu dokumentu kopijas.
Eiropas Zāļu aģentūrai (turpmāk – EZA) ir pienākums izveidot un uzturēt ES veterināro zāļu datubāzi un ES ražošanas un vairumtirdzniecības datubāzi, tādēļ EZA ir izveidojusi Organizāciju pārvaldības servisu (turpmāk – OMS), lai nodrošinātu  visā ES harmonizētus datus par organizāciju un uzņēmumu nosaukumu un atrašanās vietu. OMS ir EZA standartizētu datu pārvaldības servisa (klasifikatora) sastāvdaļa, kas datus gan par veterinārajām zālēm, gan par to izplatītājiem ļauj ievadīt tikai vienu reizi iepriekšminētajās ES datubāzēs. Veterināro zāļu ražotāji un vairumtirgotāji ir reģistrējuši precīzus datus par sava uzņēmuma nosaukumu un atrašanas vietu OMS. Dienestam ir jānodrošina, lai informācija par paralēlajai tirdzniecībai paredzētajām veterinārajām zālēm un vairumtirgotāju, kas ir tiesīgs nodarboties ar paralēlo tirdzniecību, tiek iekļauta ES veterināro zāļu datubāzē, tādēļ ir svarīgi, lai dienests saņemtu precīzu informāciju, kas, ievadīta dienesta Veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmā, automātiski iekļautos ES veterināro zāļu datubāzē.
Ievērojot minēto, iesniegumā ir noteikta prasība norādīt veterināro zāļu ražotāju un vairumtirgotāju reģistrācijas numuru OMS un ES ražošanas un vairumtirdzniecības datubāzē, kā arī paralēlajai tirdzniecībai paredzēto veterināro zāļu identifikāciju ES veterināro zāļu datubāzē. Ar noteikumu projektu svītrota prasība dienestam no veterināro zāļu izcelsmes dalībvalsts kompetentās iestādes pieprasīt informāciju par paralēlajai tirdzniecībai paredzēto veterināro zāļu tirdzniecības atļaujas turētāju un veterināro zāļu ražotāja statusu, marķējumu un lietošanas instrukciju, uzglabāšanas laiku un citus datus, ko dienests var iegūt ES veterināro zāļu datubāzē un ES ražošanas un vairumtirdzniecības datubāzē vai, ja ir nepieciešama papildu informācija, kas var skart veterināro zāļu drošumu, kvalitāti un iedarbīgumu, to pieprasīt no iesnieguma iesniedzēja. 
Regulas 2019/6 102. pants paredz konkrētus pienākumus vairumtirgotājam pirms veterināro zāļu paralēlās tirdzniecības uzsākšanas informēt gan veterināro zāļu tirdzniecības atļaujas turētāju, gan kompetento iestādi izcelsmes valstī un atsauces zāļu tirdzniecības atļaujas turēju galamērķa dalībvalstī, kā arī sniegt garantijas par farmakovigilances pienākumu izpildi, tādēļ ir paredzēts iesniegumu papildināt ar pretendenta apliecinājumiem par to, ka ir īstenoti iepriekšminētie pasākumi.

b) Gan Farmācijas likuma 25. pantā, gan Regulas 2019/6 88. panta 1. punktā ir noteikts, ka ražošanas atļauja ir nepieciešama jebkuru veterināro zāļu ražošanas darbību veikšanai, tostarp pārpakošanai, pārmarķēšanai, sērijas izlaidei u.c. Tāpat Regulas 2019/6 93. panta 1. punkta "j" apakšpunktā noteikts, ka veterinārās zāles jāražo saskaņā ar labas ražošanas prakses principiem, tādēļ noteikumu projektā prasība norādīt informāciju par attiecīgo veterināro zāļu ražošanas atļauju ir ietverta iesniegumā norādāmajā informācijā par paralēlajai tirdzniecībai paredzēto zāļu ražotāju, pārpakotāju un atbildīgo par sērijas izlaidi.

c) Līdz šim noteikumi paredzēja, ka, saņemot informāciju par izmaiņām paralēlajai tirdzniecībai paredzēto veterināro zāļu tirdzniecības atļaujā vai izdarot izmaiņas iesniegumā norādītajā informācijā (tostarp kontaktinformācijā, adresē u.c. juridiskajos rekvizītos), paralēlais tirgotājs aptur veterināro zāļu izplatīšanu, iesniedz iesniegumu dienestā un atsāk  veterināro zāļu izplatīšanu tikai pēc attiecīgo izmaiņu ieviešanas. Tāpat noteikumi Nr. 327 paredz iespēju izplatīt tos veterināro zāļu krājumus, kas bija vairumtirgotāja krājumā pirms izmaiņu apstiprināšanas lēmumā par paralēlo tirdzniecību. Saskaņā ar nosacījumiem normatīvajos aktos par veterināro zāļu izplatīšanu un kvalitātes kontroli atlikušo veterināro zāļu krājumu izplatīšana pieļaujama vēl 12 mēnešus.

 Regulas 2019/6 IV nodaļas 3. sadaļa par izmaiņām veterināro zāļu tirdzniecības atļaujas nosacījumos neprasa veterināro zāļu ražošanas un izplatīšanas apturēšanu uz laiku, līdz tiek apstiprinātas izmaiņas veterināro zāļu tirdzniecības atļaujas nosacījumos. Savukārt tādu veterināro zāļu izplatīšana, par kurām ir apstiprinātas izmaiņas, kas vēl nav ieviestas marķējumā un lietošanas instrukcijā, ir pieļaujama vēl 12 mēnešus, lai sniegtu iespēju tirdzniecības atļaujas turētājam ieviest nepieciešamās izmaiņas. Ievērojot minēto, nav lietderīgi apturēt veterināro zāļu paralēlo tirdzniecību uz laiku, līdz izdarītas izmaiņas lēmumā par veterināro zāļu paralēlo tirdzniecību pēc tam, kad izmaiņas attiecīgo veterināro zāļu  tirdzniecības atļaujas nosacījumos jau ir apstiprinātas. 
Noteikumu projektā paredzēts, ka paralēlajam tirgotājam ir pienākums iesniegt iesniegumu dienestā, lai informētu par tādām nepieciešamajām izmaiņām lēmumā par veterināro zāļu paralēlo tirdzniecību, kuras pamatotas ar apstiprinātām  izmaiņām paralēli tirgoto veterināro zāļu tirdzniecības atļaujas nosacījumos, vai iesniegumā norādītajā kontaktinformācijā. Tāpat iesniegumā  par veterināro zāļu paralēlo tirdzniecību norādāmā informācija papildināta ar apliecinājumu par to, ka veterināro zāļu paralēlais tirgotājs apņemas informēt dienestu par jebkurām apstiprinātām izmaiņām tirdzniecības atļaujas nosacījumos vai citām izmaiņām iesniegumā norādītajā informācijā. 

 Ja iespējamās izmaiņas tirdzniecības atļaujas nosacījumos rada risku attiecīgo veterināro zāļu drošumam un efektivitātei, cilvēku un dzīvnieku veselībai vai videi, konkrēto veterināro zāļu ražošana un izplatīšana tiek apturēta. Noteikumu projektā ir paredzēts, ka, tiklīdz  tiek apturēta veterināro zāļu ražošana vai izplatīšana izcelsmes dalībvalstī vai atsauces veterināro zāļu ražošana un izplatīšana Latvijā, tiek apturēts arī lēmums par attiecīgo paralēli tirgoto veterināro zāļu izplatīšanu. 

 Tā kā izmaiņas tirdzniecības atļaujas nosacījumos tiek apstiprinātas tikai drošām un iedarbīgām veterinārajām zālēm, (savukārt zālēm, kas neatbilst prasībām, izmaiņas netiek apstiprinātas, un to ražošana un izplatīšana tiek apturēta, vai tirdzniecības atļauja tiek apturēta vai anulēta) vairs nav prasības apturēt paralēlajai tirdzniecībai paredzēto veterināro zāļu izplatīšanu uz laiku, līdz izdarītas izmaiņas lēmumā par atļauju īstenot veterināro zāļu paralēlo tirdzniecību, ja dienests vai citas dalībvalsts kompetentā iestāde jau ir apstiprinājusi izmaiņas tirdzniecības atļaujas nosacījumos. Izmaiņas paralēlā tirgotāja kontaktinformācijā vai citos rekvizītos arī nerada risku veterināro zāļu drošumam un efektivitātei.  
Regulas 2019/6 102. panta 6. punkta "a" apakšpunktā personai, kas nodarbojas ar veterināro zāļu paralēlo tirdzniecību, noteikts pienākums saņemt garantijas tam, ka vairumtirgotājs, no kura tiek iegādātas zāles ieguves dalībvalstī, informēs attiecīgo personu par visām farmakovigilances problēmām (tostarp tādām, kuru dēļ iespējama veterināro zāļu izplatīšanas apturēšana vai aizliegšana). 

d) Lēmumu  par veterināro zāļu paralēlo tirdzniecību dienests pieņem Administratīvā procesa likumā noteiktā kārtībā, pamatojoties uz  saņemto iesniegumu. Saglabājas līdz šim spēkā esošā prasība par to, ka veterināro zāļu paralēlā tirdzniecība bez pārreģistrācijas pieļaujama piecus gadus.

e) Dienests pieņemto lēmumu par veterināro zāļu paralēlo tirdzniecību paziņo saskaņā ar Paziņošanas likumu iesnieguma iesniedzējam un informāciju reģistrē dienesta Veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmā nekavējoties (cik ātri vien iespējams), lai paralēlais tirgotājs varētu uzsākt paredzēto darbību uzreiz pēc lēmuma pieņemšanas. Informācija par veterināro zāļu paralēlo tirdzniecību tiek automātiski iekļauta ES veterināro zāļu datubāzē, tiklīdz dienests to ir reģistrējis, un tādējādi vairumtirgotāja sadarbības partneri veterināro zāļu izcelsmes dalībvalstī var pārliecināties, ka vairumtirgotājs ir tiesīgs iegādāties veterinārās zāles paralēlās tirdzniecības nolūkā.

f) Noteikumos Nr. 327 noteikts, ka, izvērtējot iesniegumu un tam pievienotos dokumentus, dienests sagatavo novērtējuma ziņojumu. Tā kā iesniegumā minētās informācijas pārbaudes procedūra, tostarp novērtējuma ziņojuma sagatavošana, ir dienesta iekšējā procedūra, nosacījums ir svītrots, lai mazinātu normatīvismu un pieļautu elastīgāku pieeju dienestam iekšējo procedūru izstrādē un piemērošanā.
 
g) Paralēlajai tirdzniecībai paredzētajām veterinārajām zālēm un atsauces veterinārajām zālēm jābūt vienādām, tostarp ražotām pēc vienādām metodēm. Regulas 2019/6 102. panta 1. punkta "d" apakšpunkts paredz, ka zālēm jābūt ražotām pēc vienas un tās pašas formulas vai ka tās ir ražojis viens un tas pats ražotājs. Dienests visu informāciju par ražošanas metodēm var iegūt ES veterināro zāļu datubāzē. Lai saglabātu dienestam iespēju nodrošināt elastīgu pieeju uzraudzībā, paturēts noteikumos Nr. 327 spēkā esošais nosacījums par to, ka dienests šaubu vai aizdomu gadījumā var pieprasīt papildu informāciju no iesnieguma iesniedzēja, lai pārliecinātos, vai paralēlajai tirdzniecībai paredzētās veterinārās zāles un attiecīgās Latvijas veterināro zāļu reģistrā iekļautās veterinārās zāles ir ražotas, izmantojot vienas un tās pašas ražošanas metodes.

h) Daļa grozījumu ir redakcionāli, lai terminu "paralēlais imports" aizstātu ar terminu "paralēlā tirdzniecība", kā arī aizstātu noteikumu prasības ar attiecīgām atsaucēm uz Regulas 2019/6 102. panta punktiem, lai novērstu tiesību normu dublēšanu.
Tā kā grozījumi jāizdara gandrīz katrā noteikumu Nr. 327 VIII nodaļas punktā, noteikumu Nr. 327 VIII nodaļa tiek izteikta jaunā redakcijā.  
Tāpat ir jāsvītro informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām, jo Direktīva 2001/82 ir atcelta (noteikumu projekta 10. punkts).
Lai nodrošinātu tiesību normu nepārtrauktību, noteikumi papildināti ar pārejas noteikumu par to, ka līdz šim izsniegtās veterināro zāļu paralēlā importa atļaujas saglabā spēku līdz to derīguma termiņa beigām (noteikumu projekta 9. punkts).
Problēmas apraksts
2. Regulas 2019/6 111. pantā paredzēti nosacījumi veterināro zāļu ieviešanai un lietošanai, ja to dara praktizējošs veterinārārsts, kas sniedz pakalpojumu dalībvalstī, kurā veterinārārsts nav reģistrējis savu darbību. Regulas 2019/6 111. panta prasības atbilst Direktīvas 2001/82/EK 70. panta prasībām, paredzot, ka veterinārajām zālēm, ko veterinārārsts ieved pakalpojumu sniegšanai citā dalībvalstī, jābūt tirdzniecības atļaujai valstī, kurā veterinārārsts veic savu pamatdarbību, tām jābūt oriģinālajā iepakojumā, veterinārārstam jāievēro laba veterinārā prakse un jānosaka zāļu izdalīšanas periods, tāpat noteikts, ka vakcīnas nedrīkst ievest. 
 Tā kā noteikumu Nr. 327 37. punkta prasības dublē Regulas 2019/6 111. panta prasības, ir jāsvītro 37. punkta apakšpunkti.  Regulas 2019/6 111. pants nepieļauj iespēju dalībvalstij noteikt papildu ierobežojumus, tādēļ projektā  netiek saglabāts nosacījums par veterināro zāļu kvalitatīvā un kvantitatīvā aktīvo vielu sastāva līdzvērtību to veterināro zāļu sastāvam, kuras atļauts lietot produktīvajiem dzīvniekiem galamērķa dalībvalstī.
Pārējās noteikumu Nr. 327 VII nodaļas prasības ir nacionālās prasības, kas netiek grozītas, jo nedublē Regulā 2019/6 noteiktās tiesību normas un ir noteiktas, lai nodrošinātu valstī ievesto veterināro zāļu izsekojamību veterinārmedicīniskajā praksē, kā arī narkotisko un psihotropo vielu saturošu zāļu ievešanas atbilstību Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumam.  
Risinājuma apraksts
3. Lai nodrošinātu Regulas 2019/6 111. panta  ieviešanu, noteikumu Nr. 327 37. punkta apakšpunktos noteiktās prasības jāaizstāj ar atsauci uz Regulas 2019/6 111. pantu (noteikumu projekta 5. punkts). Regulas 2019/6 111. panta 1. punkta "e" apakšpunkts dod dalībvalstij tiesības noteikt, vai ievestās zāles drīkst pārdot dzīvnieku īpašniekam, tādēļ netiek mainīts spēkā esošais noteikumu Nr. 327 38.1. apakšpunkts par to, ka  veterinārārsts drīkst pārdot dzīvnieka īpašniekam veterinārās zāles dzīvnieka ārstēšanas kursam.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 327 ir atsauces uz  likumu "Par narkotisko un psihotropo vielu un  zāļu likumīgās aprites kārtību". Ar 2019. gada 6. jūnija grozījumiem, kas stājās spēkā 2019. gada 3. jūlijā, likuma nosaukums izteikts jaunā redakcijā –  Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likums. Tādēļ ir jāaktualizē noteikumu Nr. 327 izdošanas pamatojums, 3., 21., 25. un 39. punkts.  
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 327 izdarīti redakcionāli precizējumi, likuma nosaukumu ""Par narkotisko un psihotropo vielu un
zāļu likumīgās aprites kārtību" aizstājot  ar jauno nosaukumu "Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likums", lai atsauces uz likumu atbilstu 2019. gada 3. jūlija grozījumiem  likumā "Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību" (noteikumu projekta 1., 2., 3., 4. un 6. punkts).
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • 26 veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā (lieltirgotavas)
  • 550 veterinārmedicīniskās prakses iestāžu
Ietekmes apraksts
Nedaudz samazināsies administratīvs slogs veterināro zāļu izplatītājiem vairumtirdzniecībā, jo vairs nebūs obligāta prasība saņemt atsevišķu dienesta atļauju veterināro zāļu izplatīšanai paralēlajā tirdzniecībā.
Nav ietekmes uz veterinārmedicīniskās prakses iestādēm, jo prasības nemainās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījums Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumos Nr. 681 "Noteikumi par kārtību, kādā aprēķina un veic maksājumus par Pārtikas un veterinārā dienesta valsts uzraudzības un kontroles darbībām, un maksas pakalpojumiem"

Pamatojums un apraksts
(21-TA-1790)  Projekts sagatavots, lai nodrošinātu pakalpojuma saņēmējam skaidru un nepārprotamu informāciju par maksas pakalpojuma veidu, saskaņojot Pārtikas un veterinārā dienesta cenrādī lietotos pakalpojumu nosaukumus ar Regulā 2019/6 izmantoto terminoloģiju attiecībā uz veterināro zāļu reģistrācijas procesu, kā arī saskaņot terminu "paralēlā tirdzniecība" attiecībā uz veterināro zāļu ievešanu un izplatīšanu.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R0006
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (EK) 2019/6 par veterinārajām zālēm un kas atceļ direktīvu 2001/82 EK
Apraksts
Tiesību aktā ir atsauces uz Regulas 2019/6 102. un 111. pantu un ieviesti 102. pantā lietotie termini.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (EK) 2019/6 par veterinārajām zālēm un kas atceļ direktīvu 2001/82 EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2019/6 102. pants 
7. punkts
-
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/6 111. pants 
5. punkts
-
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/6 47., 49., 52. un 53. pants
7. punkts 
-
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav saņemti iebildumi vai priekšlikumi

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Informācija par Pārtikas un veterinārā dienesta lēmumu atļaut konkrētu veterināro zāļu paralēlo tirdzniecību tiks iekļauta Latvijas Veterināro zāļu informācijas sistēmā un automātiski arī kopējā Eiropas Savienības Veterināro zāļu datubāzē.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Informācija par Pārtikas un veterinārā dienesta lēmumu atļaut konkrētu veterināro zāļu paralēlo tirdzniecību tiks iekļauta Latvijas Veterināro zāļu informācijas sistēmā un automātiski arī kopējā Eiropas Savienības Veterināro zāļu datubāzē.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi