Anotācija

25-TA-1134: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2002. gada 23. aprīļa noteikumos Nr. 165 "Apdrošināšanas periodu pierādīšanas, aprēķināšanas un uzskaites kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma "Par valsts pensijām" (turpmāk - likums) pārejas noteikumu 2.1 punkts -  likuma pārejas noteikumu 1. un 2.punktā noteikto periodu aprēķināšanas, pierādīšanas un uzskaites kārtību, kā arī šo periodu aprēķināšanas nosacījumus nosaka Ministru kabinets.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt apdrošināšanas stāža aprēķināšanas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2002. gada 23. aprīļa noteikumi Nr.165 “Apdrošināšanas periodu pierādīšanas, aprēķināšanas un uzskaites kārtība” (turpmāk – MK noteikumi) nosaka likuma pārejas noteikumu 1.un 2. punktā noteikto apdrošināšanas periodu pierādīšanas, aprēķināšanas un uzskaites kārtību. Likuma pārejas noteikumu 1. un 2. punktā ir uzskaitīti tie apdrošināšanas stāžam pielīdzinātie periodi, kas uzkrāti attiecīgi līdz 1990. gada 31. decembrim un laikā no 1991. gada 1. janvāra līdz 1995. gada 31. decembrim. Tas ir laikā, kad nebija vēl ieviesta individualizētā sociālās apdrošināšanas iemaksu uzskaite, un šajos likuma pārejas noteikumu punktos noteiktie darba un tam pielīdzinātie periodi tiek pielīdzināti apdrošināšanas stāžam. MK noteikumos ir iekļauta apdrošināšanas stāža aprēķināšanas prakse, kas jau bija izveidojusies līdz MK noteikumu pieņemšanas dienai, un pēc kārtības, kas tika piemērota aprēķinot darba stāžu līdz 1995. gada 31. decembrim.  
MK noteikumi nosaka, ka apdrošināšanas perioda ilgumu aprēķina, no perioda beigu datuma atņemot perioda sākuma datumu un iegūtajam periodam pieskaitot vienu dienu (41. punkts), apdrošināšanas perioda ilgumu aprēķina, pieņemot, ka mēnesī ir 30 dienu (42. punkts) un  atsevišķus apdrošināšanas periodus summē un kopējo apdrošināšanas stāžu izsaka gados, mēnešos un dienās (47. punkts). Esošā kārtība ļauj aprēķināt apdrošināšanas stāžu visiem pēc vienotas kārtības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Apdrošināšanas stāžu veido ļoti dažādi nodarbinātības periodi dažādos laikos, piemēram, darbs kolhozā, darbs radošo savienību biedriem, darbs lauku saimniecībā u.c., kad iespējams dokumentos nav pilnīgi uzrādīti darba sākuma un beigu datumi, aprēķināt faktiski nostrādāto laiku bieži vien ir neiespējami. Tāpat iespējams, ka cilvēks strādājis periodiski, svētku dienās, kad stāža aprēķināšanā ieskaitot tikai kalendārās darba dienas, neatspoguļotu patieso nodarbinātības laiku. Latvijas Republikas Senāta 2023. gada 12. decembra spriedumā (lieta Nr. A420127220, SKA-144/2023) noteikts, ka Ministru kabinets pārkāpis savas pilnvaras, jo MK noteikumu 41. un 42. punktā ietvertais nav tikai procesuāla rakstura normas, bet Ministru kabinets pieņēmis materiālo tiesību normas, uz kā pamata tiek aprēķināts apdrošināšanas stāžs. Lai MK noteikumos varētu iekļaut arī apdrošināšanas stāža aprēķināšanas nosacījumus tika veikti grozījumi likumā (pieņemti Saeimā 12.12.2024.), paplašinot deleģējumu Ministru kabinetam noteikt gan apdrošināšanas periodu aprēķināšanas, pierādīšanas un uzskaites kārtību, gan arī šo periodu aprēķināšanas nosacījumus.
Risinājuma apraksts
Tā kā likumā iekļauts deleģējums Ministru kabinetam noteikt arī apdrošināšanas stāža aprēķināšanas nosacījumus, esošie MK noteikumi vairs nav pretrunā likumā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinetam, un MK noteikumos tiek saglabāti esošie apdrošināšanas stāža aprēķināšanas nosacījumi, kas līdz šim tiek piemēroti aprēķinot apdrošināšanas stāžu līdz 1995. gada 31. decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pensionāri
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Pēc VSAA datiem 2024.gadā ir 539 000 pensiju saņēmēju, t.sk. 436 893 vecuma pensijas saņēmēji, 77 871 invaliditātes pensiju saņēmēji. 2024.gadā piešķirtas 32 874 pensijas, t.sk. 22 023 vecuma pensijas un 8596 invaliditātes pensijas.
 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tā kā apdrošināšanas stāža aprēķināšanas nosacījumi netiek mainīti sabiedrības līdzdalība netika iesaistīta.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Apdrošināšanas stāža ilgums ietekmē pensijas apmēru. Jo lielāks ir apdrošināšanas stāžs, kas uzkrāts līdz 01.01.1996. un jo lielākas ir veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas no 01.01.1996, jo lielāks ir pensijas apmērs.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Apdrošināšanas stāža ilgums ietekmē pensijas apmēru. Jo lielāks ir apdrošināšanas stāžs, kas uzkrāts līdz 01.01.1996. un jo lielākas ir veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas no 01.01.1996, jo lielāks ir pensijas apmērs.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi