Anotācija (ex-ante)

23-TA-1041: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts, pamatojoties uz Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai (apstiprināts ar Ministru kabineta 2023. gada 20. aprīļa rīkojumu Nr. 200) 321.2. uzdevumu "Panāksim ievērojamu televīzijas programmu un cita veida audio un audiovizuāla satura prettiesiskas izplatīšanas samazinājumu, tai skaitā samazinot prettiesisku satura izplatīšanu gan tiešsaistē, gan izmantojot nelegālas iekārtas [..]" un 323. uzdevumu "Stiprināsim gan NEPLP tehnisko, gan cilvēkresursu kapacitāti, tādējādi palielinot iespējas pilnvērtīgi monitorēt, uzraudzīt, attīstīt un aizsargāt Latvijas informatīvu telpu.".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts un ar to saistītais likumprojekts "Grozījumi Autortiesību likumā" (23-TA-1047) izstrādāts, lai administratīvā procesa ietvaros nodrošinātu piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, kurās prettiesiski tiek izmantoti autortiesību vai blakustiesību objekti, paredzot attiecīgas pilnvaras Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei (turpmāk - NEPLP) un tādējādi mazinot autortiesību un blakustiesību pārkāpumu apjomu tiešsaistē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Autortiesību un blakustiesību pārkāpšana tiešsaistē rada būtiskus riskus ne tikai māksliniekiem, kas rada ar autortiesībām aizsargātu saturu, bet arī visai sabiedrībai kopumā. Tādu tīmekļvietņu veidošana un izmantošana, kurās prettiesiski ievietoti autortiesību un blakustiesību objekti (mūzika, filmas, e-grāmatas, fotogrāfijas u.c.), liedz minētā satura radītājiem saņemt tiem pienākošos atlīdzību, kā arī ilgtermiņā rada prettiesiski izplatīta satura apjoma palielināšanos un vieglu pieejamību gala lietotājiem, un  kvalitatīva satura piedāvājuma samazināšanās risku patērētājiem.

Atbilstoši Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma biroja 2021. gadā veiktajam pētījumam "Autortiesību pārkāpumi tiešsaistē Eiropas Savienībā" Latvijas interneta lietotāji 2020. gadā piekļuva autortiesības pārkāpjošam saturam visbiežāk Eiropas Savienībā – 13,9 reizes mēnesī (Igaunijā – 12,5, Lietuvā – 11,5; vidēji Eiropas Savienībā – 5,9 reizes mēnesī). Pētījums pieejams: https://euipo.europa.eu/ohimportal/lv/web/observatory/observatory-publications

Atbilstoši Kultūras ministrijas 2020. gadā pasūtītajam pētījumam "Latvijas populārāko torrentu lejuplādes vietņu audits un auditorijas izpēte", ko īstenoja "Gemius Latvia", 21,6% respondentu norādīja, ka pēdējā pusgada laikā ir izmantojuši torrentu lejuplādes vietnes. No tiem – 66% respondentu to darījuši salīdzinoši bieži, proti, reizi mēnesī vai biežāk. Visbiežāk torrentu lietotāji lejuplādējuši filmas (67,7%) un seriālus (43%), kā arī datorspēles (35%), datorprogrammas (31,7%), mūziku (27,7%) un e-grāmatas (15,10%).

Atbilstoši Kultūras ministrijas 2021. gadā pasūtītajam pētījumam "Apmeklētāko nelegālās straumēšanas vietņu audits un auditorijas izpēte", ko īstenoja "Gemius Latvia", 15% no respondentiem norādīja, ka pēdējā pusgada laikā ir izmantojuši pirātiskās video satura straumēšanas vietnes. No tiem – 42,5% respondentu šādas vietnes lietojuši ikdienā – vismaz reizi nedēļā un biežāk. Abi pētījumi pieejami: https://www.km.gov.lv/lv/petijumi-0

Visbeidzot, atbilstoši NEPLP 2021. gadā pasūtītajam pētījumam "Televīzijas un digitālā satura nelegālā apjoma patēriņš Latvijā un tā radītie zaudējumi valsts ekonomikai", ko īstenoja A.Sauka, autortiesību un blakustiesību aizsargāta digitālā satura nelegālā apjoma patēriņa radītie zaudējumi valsts ekonomikai ir apmēram 30 221 069 euro gadā. No šīs summas netiek nomaksāti nodokļi, un šis ir apjoms, kas ierobežo jauna ar autortiesībām un blakustiesībām aizsargāta satura veidošanu, tādējādi potenciāli nenodarbinot gan satura tiešos veidotājus (autorus, mūziķus, aktierus un tml.), gan arī cilvēkus, kas šo saturu palīdz veidot (tehniskais personāls, citas saistītās nozares). Vietējā satura samazināšanās un reklāmas ieņēmumu aizplūšana uz citām, tostarp tādām platformām, kurās tiek veikta uzņēmējdarbība, pārkāpjot autortiesības un blakustiesības, ir cieši saistāma arī ar valsts informatīvās telpas drošības aspektiem, jo potenciālajiem šādu tīmekļvietņu gala lietotājiem ir ievērojami lielāks risks nonākt tādā informatīvajā telpā, kurā tiek izplatītas nepatiesas ziņas, dezinformācija un arī propaganda, kā arī izplatīts ierobežoto resursu, tajā skaitā uz starptautisko sankciju pamata ierobežoto resursu, saturs. Pētījums pieejams: https://www.neplp.lv/lv/petijumi.

Eiropas Savienības tiesību akti paredz šādas iespējas vērsties pret autortiesību un blakustiesību pārkāpējiem interneta vidē:
1) tiesu iestādes attiecībā uz pārkāpēju var izdot pienākumrīkojumu, lai aizliegtu turpināt pārkāpjošās darbības (saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu 11. pantu);
2) autortiesību un blakustiesību subjekti var pieprasīt izdot pienākumrīkojumu pret starpniekiem, kuru pakalpojumus trešā persona izmanto, lai pārkāptu autortiesības vai blakustiesības (saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 22. maija Direktīvas 2001/29/EK par dažu autortiesību un blakustiesību aspektu saskaņošanu informācijas sabiedrībā 8. panta 3. punktu);
3) tiesa vai administratīva iestāde ir tiesīga prasīt, lai informācijas sabiedrības pakalpojumu sniedzējs izbeigtu vai novērstu likuma pārkāpumu (saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2000. gada 8. jūnija Direktīvas 2000/31/EK par dažiem informācijas sabiedrības pakalpojumu tiesiskiem aspektiem, jo īpaši elektronisko tirdzniecību, iekšējā tirgū (Direktīvas par elektronisko tirdzniecību) 12., 13. un 14. pantu).

Tādējādi ar terminu "bloķēšanas pienākumrīkojums" (angļu valodā – "blocking injunction") saprot pienākumrīkojumu/lēmumu, ar kuru tiek uzlikts pienākums interneta pakalpojumu sniedzējiem īstenot tehniskus pasākumus, lai ierobežotu vai atspējotu piekļuvi konkrētām tīmekļvietnēm. Bloķēšanas pienākumrīkojumus īsteno ar trim tehniskiem paņēmieniem: DNS (domain name system) bloķēšanu, IP (internet protocol) adreses bloķēšanu vai URL (uniform resource locator) filtrēšanu. Šādi bloķēšanas pienākumrīkojumi Eiropas Savienības dalībvalstīs tiek izmantoti arvien biežāk, tostarp vairākās valstīs tos izdod administratīvas iestādes (piemēram, Lietuvā, Itālijā, Grieķijā un Spānijā). Lietuvā bloķēšanas pienākumrīkojumus izdod Lietuvas Radio un televīzijas komisija (Study on Dynamic Blocking Injunctions in the European Union, EUIPO, 2021, p.16, 20. Pieejams: https://euipo.europa.eu/ohimportal/lv/web/observatory/observatory-publications).

Šobrīd Latvijā autortiesību un blakustiesību subjekti, lai ierobežotu piekļuvi tādām tīmekļvietnēm, kurās prettiesiski tiek izmantoti autortiesību un blakustiesību objekti, ir tiesīgi vērsties ar prasības pieteikumu tiesā Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. Taču šāda iespēja līdz šim ir reti izmantota, jo tā prasa laika un finanšu resursus. Tāpat šāds tiesvedības process var būt neefektīvs gadījumos, kad nepieciešama ātra piekļuves ierobežošana prettiesiskajai tīmekļvietnei, piemēram, kad filma ir prettiesiski pieejama tiešsaistē vienlaikus ar tās izrādīšanu kinoteātros. Tāpēc, lai mazinātu autortiesību un blakustiesību pārkāpumu apjomu tiešsaistē, ir nepieciešams nodrošināt ātru piekļuves tīmekļvietnei ierobežošanas mehānismu administratīvā procesa ietvaros, paredzot attiecīgas pilnvaras NEPLP.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd autortiesību un blakustiesību subjekti, lai ierobežotu piekļuvi tādām tīmekļvietnēm, kurās prettiesiski tiek izmantoti autortiesību un blakustiesību objekti, saskaņā ar Autortiesību likuma 69. panta pirmās daļas 7. punktu ir tiesīgi prasīt, lai starpnieki, kuru sniegtie pakalpojumi tiek izmantoti nolūkā pārkāpt autortiesību vai blakustiesību subjektu tiesības vai kuri padara iespējamu šādu pārkāpumu, veic attiecīgus pasākumus, lai pārtrauktu izmantotāju iespējas izdarīt šādus pārkāpumus. Ja starpnieks neveic attiecīgus pasākumus, autortiesību un blakustiesību subjektam vai tā pārstāvim ir tiesības vērsties pret starpnieku ar prasības pieteikumu tiesā Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. Taču šāda iespēja līdz šim ir reti izmantota un var būt neefektīva gadījumos, kad nepieciešama ātra piekļuves ierobežošana prettiesiskajai tīmekļvietnei.
Tāpēc nepieciešams veikt grozījumus Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā, paredzot tiesības autortiesību un blakustiesību subjektiem vērsties NEPLP ar iesniegumu ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās publiskoti autortiesību un blakustiesību objekti bez autortiesību un blakustiesību subjektu piekrišanas, kā arī paredzot pilnvaras NEPLP veikt piekļuves ierobežošanu šādām tīmekļvietnēm.

Tā kā Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 2. panta trešā daļa paredz, ka Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma noteikumi ir piemērojami elektronisko plašsaziņas līdzekļu audiovizuālo programmu izplatīšanai interneta vidē, nepieciešams paplašināt NEPLP funkcijas un noteikt, ka Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma noteikumi ir piemērojami visu autortiesību un blakustiesību objektu (nevis tikai audiovizuālu darbu) prettiesiskas izmantošanas ierobežošanai interneta vidē.

Šobrīd saskaņā ar Autortiesību likuma 7. pantu autortiesību subjekti var būt darba autors, līdzautori, ieskaitot audiovizuāla darba autorus, atvasināto darbu autori, viņu mantinieki un citi autora tiesību pārņēmēji, bet saskaņā ar Autortiesību likuma 47. panta trešo daļu blakustiesību subjekti var būt izpildītāji, fonogrammu producenti, filmu producenti, raidorganizācijas, preses izdevēji (tikai attiecībā uz specifisku preses izdevumu izmantošanu saskaņā ar Autortiesību likuma 53.1 pantu) vai to tiesību pārņēmēji. Tomēr, lai pēc iespējas efektīvāk mazinātu autortiesību un blakustiesību pārkāpumu apjomu interneta vidē, tiesībām vērsties ar iesniegumu NEPLP vajadzētu būt arī vienkāršās licences saņēmējiem ar autortiesību un blakustiesību subjekta rakstveida piekrišanu un izņēmuma licences saņēmējiem. Tāpat tiesības vērsties ar iesniegumu NEPLP jāparedz kolektīvā pārvaldījuma organizācijām (sk. kolektīvā pārvaldījuma organizāciju sarakstu Kultūras ministrijas tīmekļvietnē: https://www.km.gov.lv/lv/kolektiva-parvaldijuma-organizacijas), taču tikai attiecībā uz to pārstāvētajiem autortiesību vai blakustiesību subjektiem.
Pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei, ir būtiski nodrošināt tā samērīgumu un pamattiesību līdzsvaru. Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 10. pantā un Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 11. pantā ietvertās tiesības uz izpausmes brīvību ne tikai garantē tiesības sniegt informāciju, bet arī tiesības to iegūt, tostarp tiesības piekļūt internetam, lai iegūtu informāciju.

Eiropas Savienības tiesa (turpmāk – EST) savā spriedumā lietā C-314/12 UPC Telekabel Wien GmbH v Constantin Film Verleih GmbH, Wega Filmproduktionsgesellschaft mbH (turpmāk – Telekabel lieta) ir atzinusi, ka pienākumrīkojuma adresātam, izvēloties pasākumus, kas jāveic pienākumrīkojuma izpildei, ir jārūpējas par interneta lietotāju pamattiesību uz informācijas brīvību ievērošanu. Šajā ziņā interneta pakalpojumu sniedzēja veiktajiem pasākumiem ir jābūt precīzi mērķētiem – ar tiem ir jāizbeidz autortiesību vai blakustiesību pārkāpums, vienlaikus neietekmējot interneta lietotājus, kas izmanto konkrētā interneta pakalpojumu sniedzēja pakalpojumus, lai likumīgi piekļūtu informācijai. Pretējā gadījumā lietotāju tiesības uz informāciju tiktu nepamatoti ierobežotas (sk. EST sprieduma Telekabel lietā 55. un 56. rindkopu).

Līdz ar to nepieciešams paredzēt, ka NEPLP, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei un vērtējot tā samērīgumu, jāņem vērā vairāki apstākļi, tostarp tīmekļvietnes darbības mērķis, satura sniedzēja vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēja attieksme un rīcība, kā arī nepieciešamība nodrošināt līdzsvaru starp autortiesību un blakustiesību aizsardzību un tīmekļvietnes lietotāju tiesībām uz informāciju.

Autortiesību un blakustiesību pārkāpēji interneta vidē spēj ātri atjaunot pieejamību ar pienākumrīkojumu ierobežotajam prettiesiskajam saturam, izvietojot to zem citiem domēna vārdiem. Šo problēmu risina ar t.s. dinamiskajiem pienākumrīkojumiem – t.i. pienākumrīkojumiem, kurus izdod gadījumos, kad uzreiz pēc sākotnējā pienākumrīkojuma izdošanas tāda pati tīmekļvietne kļūst pieejama ar citu IP adresi vai URL, un kuri ir sagatavoti tā, lai tie attiektos arī uz jauno IP adresi vai URL, neuzsākot jaunu procedūru pienākumrīkojuma izdošanai (Komisijas Paziņojums Eiropas Parlamentam, Padomei un Eiropas Ekonomikas un Sociālo lietu komitejai. Norādījumi par dažiem aspektiem saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu. Publicēts 29.11.2017. Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:52017DC0708&from=EN).

Dinamisko pienākumrīkojumu pamatotību ir atzinusi arī EST savos spriedumos, piemēram, lietā C-324/09 L’Oréal SA v eBay, kur tā norādīja, ka pienākumrīkojumā var uzdot starpniekam veikt pasākumus, kuri efektīvi sekmē gan esošo pārkāpumu izbeigšanu, gan arī jaunu pārkāpumu novēršanu (sk. EST sprieduma lietā C-324/09 L’Oréal SA v eBay 131. rindkopu).

Līdz ar to nepieciešams paredzēt tiesības NEPLP pieņemt lēmumu, ar kuru var tikt ierobežota piekļuve arī tīmekļvietnes kopijai, neveicot atkārtotu izvērtēšanu, kā arī norādīt pazīmes, kāpēc konkrētā tīmekļvietne uzskatāma par citas tīmekļvietnes kopiju.

Visbeidzot, EST Telekabel lietā ir uzsvērusi, ka, lai nacionālajām tiesām būtu iespēja pārbaudīt, vai pienākumrīkojuma izpildē nav tikušas nepamatoti ierobežotas tīmekļvietnes lietotāju tiesības uz informāciju, nacionālajos normatīvajos aktos ir jāparedz iespēja lietotājiem aizstāvēt savas tiesības tiesā (sk. EST sprieduma Telekabel lietā 57. rindkopu).
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1. pants paredz papildināt Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 2. pantu ar jaunu 3.1 daļu, kas nosaka, ka Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma noteikumi ir piemērojami attiecībā uz autortiesību un blakustiesību objektiem interneta vidē (sk. Autortiesību likuma 4. pantu “Aizsargājamie darbi” un 47. panta “Blakustiesību objekti un subjekti” otro daļu), lai Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma III3 nodaļā noteiktajā kārtībā ierobežotu minēto objektu prettiesisku izmantošanu. Tādējādi NEPLP būs tiesīga ierobežot tīmekļvietnes, kurās prettiesiski tiek izmantoti visa veida autortiesību un blakustiesību objekti (izņemot preses izdevumus Autortiesību likuma 53.1 panta izpratnē), tostarp filmas, mūzikas ieraksti, audiogrāmatas, e-grāmatas u.c.

Likumprojekta 2. pants paredz papildināt Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumu ar jaunu III3 nodaļu “Piekļuves ierobežošana tīmekļvietnēm, kurās prettiesiski tiek izmantoti autortiesību vai blakustiesību objekti”, kas noteiks NEPLP kompetenci attiecībā uz autortiesību vai blakustiesību objektu izmantošanas uzraudzību interneta vidē. Tādējādi turpmāk NEPLP, īstenojot uzraudzības iestādes funkcijas Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma izpratnē, varēs pieņemt lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei, ja tajā tiks konstatēti autortiesību vai blakustiesību pārkāpumi.

Likumprojekta 2. pantā iekļautā Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 21.10 panta “Tiesības vērsties Nacionālajā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomē” pirmā daļa paredz tiesības autortiesību un blakustiesību subjektiem, kolektīvā pārvaldījuma organizācijām (attiecībā uz to pārstāvētajiem autortiesību vai blakustiesību subjektiem), vienkāršās licences saņēmējiem ar autortiesību vai blakustiesību subjektu piekrišanu vai izņēmuma licences saņēmējiem (turpmāk – tiesību turētāji) vērsties NEPLP ar iesniegumu ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās publiskoti autortiesību vai blakustiesību objekti bez autortiesību vai blakustiesību subjektu piekrišanas.

Šādas tiesības tiesību turētājiem rodas tikai pēc tam, kad tie ir rakstveidā vērsušies pie satura sniedzēja vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēja ar lūgumu pārtraukt prettiesisko rīcību, kuras rezultātā tiek pārkāptas autortiesības vai blakustiesības, bet tā saprātīgā termiņā nav pārtraukta.
Atbilstoši Autortiesību likuma 42. panta otrajai daļai vienkārša licence dod licenciātam tiesības veikt tajā norādītās darbības vienlaikus ar autoru vai citām personām, kuras arī saņēmušas vai saņems attiecīgo licenci. Savukārt atbilstoši 42. panta trešajai daļai izņēmuma (jeb ekskluzīvā) licence dod tiesības veikt tajā norādītās darbības vienīgi licenciātam.

Saskaņā ar likumprojektu "Grozījumi Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā" (Nr: 24/Lp14) (30.03.2023. pieņemti Saeimā 2. lasījumā) ar terminu “satura sniedzējs” saprot lietotāju, kas sniedzis informāciju, kuru glabā vai izplata sabiedrībai vai kuru ir glabājis un izplatījis sabiedrībā mitināšanas pakalpojumu sniedzējs, bet ar terminu “mitināšanas pakalpojumu sniedzējs” – informācijas sabiedrības pakalpojumu sniedzēju, kas nodrošina satura sniedzēja sniegtās informācijas glabāšanu pēc satura sniedzēja pieprasījuma.

Atbilstoši likumprojekta 2. pantā iekļautā Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 21.10 panta otrajai daļai NEPLP būs tiesīga ierobežot piekļuvi tikai tādām Latvijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās acīmredzami tiek pārkāptas autortiesības vai blakustiesības, tostarp tīmekļvietnēm, kuru darbība vērsta uz autortiesību vai blakustiesību objektu publiskošanu bez autortiesību vai blakustiesību subjektu piekrišanas. Tādējādi NEPLP varēs ierobežot tikai t.s. pirātiskās tīmekļvietnes, kuru darbība balstās uz autortiesību un blakustiesību prettiesisku izmantošanu. Šādās tīmekļvietnēs parasti pieejams liels daudzums prettiesiski ievietotu autortiesību un blakustiesību objektu. Visbiežāk šādās tīmekļvietnēs ar autortiesībām un blakustiesībām saistītais saturs lietotājiem pieejams par zemu abonēšanas maksu vai bez maksas. Autortiesības un blakustiesības var tikt acīmredzami pārkāptas arī tīmekļvietnēs, kuras nodrošina lietotājiem iespēju autortiesību un blakustiesību objektus sameklēt un kopīgot vienādranga tīklā (t.i. izmantojot torrentus, sk. EST spriedumu lietā C-610/15 Stichting Brein v Ziggo BV, XS4ALL Internet BV, turpmāk – Ziggo lieta).

Likumprojekta 2. pantā iekļautais Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 21.11 pants nosaka iesnieguma NEPLP saturu, tostarp iesniegumam pievienojamos dokumentus, un tā izskatīšanas kārtību.
Atbilstoši 21.11 panta otrajai daļai tiesību turētājam cita starpā ir pienākums iesniegumam pievienot dokumentus, kas apliecina tiesību turētāja tiesības uz konkrētā autortiesību vai blakustiesību objekta izmantošanu internetā, proti, tiesības publiskot attiecīgo objektu un/vai tiesības padarīt to pieejamu sabiedrībai pa vadiem vai citādā veidā tādējādi, ka tam var piekļūt individuāli izraudzītā vietā un individuāli izraudzītā laikā (sk. Autortiesību likuma 15. panta pirmās daļas 1. un 7. punktu).
Atbilstoši 21.11 panta trešajai daļai NEPLP, saņemot tiesību turētāja iesniegumu, vispirms ir pienākums izvērtēt tā atbilstību 21.10 panta pirmās un otrās daļas prasībām. Ja iesniegums neatbilst kādai no šīm normām, NEPLP pieņem lēmumu par atteikumu ierosināt administratīvo lietu.
Vienlaikus iesnieguma saturu un tam pievienotos dokumentus NEPLP izvērtē, ņemot vērā Administratīvā procesa likuma 56. pantu.
Ja tiesību turētāja iesniegums atbilst 21.10 panta pirmās un otrās daļas prasībām, NEPLP pieprasa, lai satura sniedzējs vai mitināšanas pakalpojumu sniedzējs 15 dienu laikā pārtrauc konkrētā autortiesību un blakustiesību objekta pieejamības nodrošināšanu, ja tas nevar iesniegt dokumentus, kas apliecina satura sniedzēja vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēja tiesības izmantot attiecīgo objektu tiešsaistē.
Ja ar satura sniedzēju vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēju nav iespējams sazināties, NEPLP ir tiesības pieņemt lēmumu par piekļuves ierobežošanu konkrētajai tīmekļvietnei, neprasot veikt iepriekš norādītās darbības (t.i. neprasot pārtraukt autortiesību vai blakustiesību pārkāpumu, ja netiek iesniegti dokumenti, kas apliecina attiecīgo autortiesību vai blakustiesību piederību).

Likumprojekta 2. pantā iekļautais Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 21.12 pants regulē lēmuma par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei pieņemšanu.
21.12 panta pirmā daļa paredz tiesības NEPLP pieņemt lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei, ja satura sniedzējs vai mitināšanas pakalpojumu sniedzējs 15 dienu laikā nav pārtraucis prettiesisko autortiesību vai blakustiesību objektu pieejamības nodrošināšanu interneta vidē.
21.12 panta otrā daļa paredz pienākumu NEPLP, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei un vērtējot tā samērīgumu, ņemt vērā vairākus apstākļus, tostarp tīmekļvietnes darbības mērķi, satura sniedzēja vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēja attieksmi un rīcību, prettiesiski publiskoto autortiesību un blakustiesību objektu apjomu, kā arī nepieciešamību nodrošināt līdzsvaru starp autortiesību un blakustiesību aizsardzību un tīmekļvietnes lietotāju tiesībām uz informāciju.
EST savā spriedumā Ziggo lietā ir uzsvērusi, ka jāņem vērā tādi apstākļi kā konkrētās tīmekļvietnes administratoru zināšanas par to, ka šajā tīmekļvietnē tiek publiskoti ar autortiesībām aizsargāti darbi bez autortiesību subjektu piekrišanas, un fakts, ka minētie administratori šajā tīmekļvietnē pieejamajos blogos un forumos skaidri pauž savu mērķi nodot ar autortiesībām aizsargātos darbus lietotāju rīcībā un mudina šos lietotājus izgatavot minēto darbu kopijas. Tāpat ņemams vērā, ka šādas tīmekļvietnes pārvaldīšana tiek veikta peļņas gūšanas nolūkā, jo tā gūst ievērojamus ienākumus no reklāmas (sk. EST sprieduma Ziggo lietā 45. un 46. rindkopu).
Savukārt spriedumā apvienotajās lietās C-682/18 un C-683/18 Frank Peterson v Google LLC, YouTube Inc. (C‑682/18), un Elsevier Inc. V Cyando AG (C‑683/18) EST norādīja, ka jāņem vērā pamudinājums izmantot konkrēto tīmekļvietni, kurā pieejami prettiesiski ievietoti ar autortiesībām aizsargāti darbi, caur tās piedāvāto atlīdzības sistēmu (finanšu modeli) un iespēju lietotājiem palikt anonīmiem, kā arī fakts, ka platformas administrators ir konkrēti zinājis par aizsargāta satura nelikumīgu pieejamību savā platformā un atturas to izdzēst vai nekavējoties bloķēt tam piekļuvi (sk. EST sprieduma 55., 84., 101. un 102. rindkopu).
NEPLP, pieņemot lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnei, ir jāvērtē katra tīmekļvietne atsevišķi, tostarp tās specifiskā struktūra, darbība un tajā izvietotais saturs, kā arī tas, vai tīmekļvietnē pieejamais saturs tiek reklamēts plašākai sabiedrībai. Tāpat NEPLP jāņem vērā, vai ar satura sniedzēju, mitināšanas pakalpojumu sniedzēju  vai kādu citu pārstāvi ir iespējams sazināties.

Likumprojekta 2. pantā iekļautā Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 21.12 panta trešā daļa paredz tiesības NEPLP pieņemt lēmumu par piekļuves ierobežošanu arī attiecībā uz tīmekļvietnes kopiju, bet 21.12 panta ceturtā daļa nosaka pazīmes, kuras jākonstatē (t.i. jākonstatē vismaz divas no normā norādītajām pazīmēm), lai kādu tīmekļvietni atzītu par tīmekļvietnes kopiju.
NEPLP, konstatējot, ka ir izveidota tīmekļvietnes kopija, ir tiesīga pieņemt lēmumu par piekļuves ierobežošanu šādai tīmekļvietnei, tikai izvērtējot tās atbilstību 21.12 panta ceturtajā daļā noteiktajām pazīmēm. Tas nozīmē, ka NEPLP nav jāveic saziņa ar satura sniedzēju vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēju un nav jāveic cita veida izvērtēšana (piemēram, nav jāvērtē tas, vai konkrētajā tīmekļvietnē tiek acīmredzami pārkāptas autortiesības vai blakustiesības, un nav jāvērtē lēmuma samērīgums).
Šāda kārtība atvieglos NEPLP ikdienas darbu, veicot tīmekļvietņu pārbaudes un ierobežošanas procedūru, jo nebūs atkārtoti jāveic padziļināts tīmekļvietnes monitorings, kā arī procesuālās darbības. Tāpat tā ļaus NEPLP izskatīt vairāk iesniegumu, pārbaudīt un ierobežot lielāku skaitu jaunu tīmekļvietņu, kuros konstatējami autortiesību un blakustiesību pārkāpumi.

Likumprojekta 2. pantā iekļautā Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 21.12 panta piektā daļa paredz, ka, ja NEPLP ir saņēmusi tiesību turētāja iesniegumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei un tai kļūst zināms, ka tiesā ierosināta lieta strīdā starp tiem pašiem lietas dalībniekiem un par to pašu prasības priekšmetu, NEPLP aptur iesnieguma izskatīšanu.
Tā kā personai saglabājas tiesības vērsties tiesā, lai prasītu pienākumrīkojuma izdošanu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei Civilprocesa likuma noteiktajā kārtībā, šīs normas mērķis ir nodrošināt, lai NEPLP neskatītu to pašu lietu, kas ir ierosināta tiesā, tādējādi novēršot divu pretrunīgu lēmumu pieņemšanas risku par to pašu prasības priekšmetu.
21.12 panta piektā daļa arī paredz, ka pēc tiesas galīgā nolēmuma stāšanās spēkā NEPLP pieņem lēmumu par attiecīgās lietas izbeigšanu.

Likumprojekta 2. pantā iekļautais Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 21.13 pants regulē lēmuma par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei pārsūdzēšanu un piekļuves atjaunošanu tīmekļvietnei.
21.13 panta pirmā daļa, ņemot vērā EST atziņas, paredz tiesības satura sniedzējam, mitināšanas pakalpojumu sniedzējam, elektronisko sakaru komersantam un tīmekļvietnes lietotājam pārsūdzēt NEPLP lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei Administratīvajā rajona tiesā. Lēmuma pārsūdzēšana tiesā neaptur tā darbību.
21.13 panta otrā daļa paredz tiesības satura sniedzējam un mitināšanas pakalpojumu sniedzējam vērsties NEPLP ar iesniegumu par piekļuves atjaunošanu tīmekļvietnei, vienlaikus iesniedzot dokumentus, kas apliecina tā tiesības tīmekļvietnē ievietot konkrēto autortiesību vai blakustiesību objektu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Šobrīd Latvijā autortiesību un blakustiesību subjekti, lai ierobežotu piekļuvi tādām tīmekļvietnēm, kurās prettiesiski tiek izmantoti autortiesību un blakustiesību objekti, ir tiesīgi vērsties ar prasības pieteikumu tiesā Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. Taču šāda iespēja līdz šim ir reti izmantota, jo tā prasa laika un finanšu resursus. Tāpat šāds tiesvedības process var būt neefektīvs gadījumos, kad nepieciešama ātra piekļuves ierobežošana prettiesiskajai tīmekļvietnei, piemēram, kad filma ir prettiesiski pieejama tiešsaistē vienlaikus ar tās izrādīšanu kinoteātros.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma biroja 2021. gadā veiktais pētījums "Autortiesību pārkāpumi tiešsaistē Eiropas Savienībā". Pētījums pieejams: https://euipo.europa.eu/ohimportal/lv/web/observatory/observatory-publications
Apraksts
Saskaņā ar šo pētījumu Latvijas interneta lietotāji 2020. gadā piekļuva autortiesības pārkāpjošam saturam visbiežāk Eiropas Savienībā – 13,9 reizes mēnesī (Igaunijā – 12,5, Lietuvā – 11,5; vidēji Eiropas Savienībā – 5,9 reizes mēnesī).
Nosaukums
Kultūras ministrijas 2020. gadā pasūtītais pētījums "Latvijas populārāko torrentu lejuplādes vietņu audits un auditorijas izpēte", ko īstenoja "Gemius Latvia". Pētījums pieejams: https://www.km.gov.lv/lv/petijumi-0
Apraksts
Saskaņā ar šo pētījumu 21,6% respondentu norādīja, ka pēdējā pusgada laikā ir izmantojuši torrentu lejuplādes vietnes. No tiem – 66% respondentu to darījuši salīdzinoši bieži, proti, reizi mēnesī vai biežāk. Visbiežāk torrentu lietotāji lejuplādējuši filmas (67,7%) un seriālus (43%), kā arī datorspēles (35%), datorprogrammas (31,7%), mūziku (27,7%) un e-grāmatas (15,10%).
Nosaukums
Kultūras ministrijas 2021. gadā pasūtītais pētījums "Apmeklētāko nelegālās straumēšanas vietņu audits un auditorijas izpēte", ko īstenoja "Gemius Latvia". Pētījums pieejams: https://www.km.gov.lv/lv/petijumi-0
Apraksts
Saskaņā ar šo pētījumu 15% no respondentiem norādīja, ka pēdējā pusgada laikā ir izmantojuši pirātiskās video satura straumēšanas vietnes. No tiem – 42,5% respondentu šādas vietnes lietojuši ikdienā – vismaz reizi nedēļā un biežāk.
Nosaukums
NEPLP 2021. gadā pasūtītais pētījums "Televīzijas un digitālā satura nelegālā apjoma patēriņš Latvijā un tā radītie zaudējumi valsts ekonomikai", ko īstenoja A.Sauka. Pētījums pieejams: https://www.neplp.lv/lv/petijumi
Apraksts
Saskaņā ar šo pētījumu autortiesību un blakustiesību aizsargāta digitālā satura nelegālā apjoma patēriņa radītie zaudējumi valsts ekonomikai ir apmēram 30 221 069 euro gadā. No šīs summas netiek nomaksāti nodokļi, un šis ir apjoms, kas ierobežo jauna ar autortiesībām un blakustiesībām aizsargāta satura izveidi, tādējādi potenciāli nenodarbinot gan satura tiešos veidotājus (autorus, mūziķus, aktierus un tml.), gan arī cilvēkus, kas šo saturu palīdz veidot (tehniskais personāls, citas saistītās nozares). Ar autortiesībām un blakustiesībām aizsargāta satura nelegāla pieejamība internetā ietekmē informatīvās vides drošību kopumā, jo šāds saturs tiek izplatīts neregulētā vidē un tādējādi var nodarīt kaitējumu arī gala lietotājiem – auditorijai.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
Skaidrojums
Apmēram gadu pēc Likumprojektā ietvertā tīmekļvietņu ierobežošanas mehānisma piemērošanas uzsākšanas plānots veikt pētījumu, lai noskaidrotu tā ietekmi uz autortiesību un blakustiesību pārkāpumu apjomu interneta vidē.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Pētījums tiks veikts pēc Kultūras ministrijas pasūtījuma
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
12
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Tiesību turētāji (autortiesību un blakustiesību subjekti, licenciāti)
  • Tīmekļvietņu lietotāji
Ietekmes apraksts
Likumprojekts ietekmēs tiesību turētājus, paredzot tiem tiesības vērsties NEPLP ar iesniegumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei, kurā prettiesiski tiek izmantoti autortiesību un blakustiesību objekti.
Tāpat Likumprojekts ietekmēs to tīmekļvietņu lietotājus, kurām tiks ierobežota piekļuve.
Juridiskās personas
  • Kolektīvā pārvaldījuma organizācijas
  • Satura sniedzēji
  • Mitināšanas pakalpojumu sniedzēji
  • Elektronisko sakaru komersanti
Ietekmes apraksts
Likumprojekts ietekmēs kolektīvā pārvaldījuma organizācijas, paredzot tām tiesības vērsties NEPLP (attiecībā uz to pārstāvētajiem autortiesību vai blakustiesību subjektiem) ar iesniegumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei, kurā prettiesiski tiek izmantoti autortiesību un blakustiesību objekti.
Tāpat Likumprojekts ietekmēs satura sniedzējus un mitināšanas pakalpojumu sniedzējus, kuriem tiks lūgts pārtraukt prettiesisko darbību, kā arī elektronisko sakaru komersantus, kuriem NEPLP uzliks pienākumu ierobežot piekļuvi tīmekļvietnei, kurā prettiesiski tiek izmantoti autortiesību un blakustiesību objekti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
96 949
0
73 941
0
73 941
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
96 949
0
73 941
0
73 941
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
-96 949
0
-73 941
0
-73 941
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
-96 949
0
-73 941
0
-73 941
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
-73 941
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Kopā indikatīvās izmaksas:
2024.gadā – 96 949,13 euro apmērā;
un turpmāk ik gadu 73 941,07 euro apmērā paredzētas:

Atlīdzība 2 NEPLP darbiniekiem ik gadu:
1) jurists (24.saime, II līmenis, 10.algu grupa) (2 118,00 + 499,64 (VSAOI 23,59%) = 2 617,64 euro mēnesī = 31 411,63 euro gadā (12 mēneši) + 3 282,90 euro (atvaļinājuma pabalsts līdz 50%, ikgadējās novērtēšanas prēmija līdz 75% un piemaksa par ieguldījumu iestādes stratēģisko mērķu sasniegšanā) + 426,00 euro (polises)): 35 120.53 euro;
2) jurists (24.saime, II līmenis, 10.algu grupa) (2 118,00 + 499,64 (VSAOI 23,59%) = 2 617,64 euro mēnesī = 31 411,63 euro gadā (12 mēneši) + 3 282,90 euro (atvaļinājuma pabalsts līdz 50%, ikgadējās novērtēšanas prēmija līdz 75% un piemaksa par ieguldījumu iestādes stratēģisko mērķu sasniegšanā) + 426,00 euro (polises)): 35 120.53 euro;
KOPĀ: 70 241,07 euro

Uzturēšanas izdevumi (telekomunikāciju pakalpojumi, internets, pasta pakalpojumi, komandējumi u.c.) ik gadu:
1) internets un paredzamās mobilo lietotņu abonentmaksas: 500,00 euro;
2) apmācības, semināri, ārvalstu pieredzes apmaiņa un komandējumi autortiesību jomā: 3 000,00 euro;
3) kancelejas preces: 200,00 euro;
KOPĀ: 3 700,00 euro

Materiālais nodrošinājums un kapitālie izdevumi 2024.gadā: 
1) portatīvais dators (725,00 + PVN): 877,25 euro;
2) portatīvais dators (725,00 + PVN): 877,25 euro;
3) garantija 65, 00 + PVN): 78,65 euro;
4) garantija 65, 00 + PVN): 78,65 euro;
5) klaviatūra un pele (48,00 + PVN): 58,08 euro;
6) klaviatūra un pele (48,00 + PVN): 58,08 euro;
7) monitors (405,00 + PVN): 490,05 euro;
8) monitors (405,00 + PVN): 490,05 euro;
KOPĀ: 3 008,06 euro.

Informācijas sistēmas rīka/u izstrāde/iegāde 2024.gadā: 20 000,00 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
2 (divas) jaunas amata vietas.
NEPLP kompetence ir noteikta Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 57. un 60. pantā, paredzot, ka NEPLP ir elektronisko plašsaziņas līdzekļu regulators un ir tiesīgs uzraudzīt tādus pakalpojumu sniedzējus, kuri uzskatāmi par elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma izpratnē – tātad normatīvajos aktos notiktajā kārtībā ir saņemta apraides atļauja, retranslācijas atļauja vai paziņots par pakalpojuma pēc pieprasījuma sniegšanu. Tāpat normatīvajos aktos noteiktos gadījumos NEPLP ir tiesības pieņemt lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, piemēram, ja tajās tiek konstatēta televīzijas programmu prettiesiska retranslācija.
Likumprojekts paredz būtiski paplašināt NEPLP funkcijas un uzraudzības apjomu noteikt ne tikai elektronisko plašsaziņas līdzekļu jomā, bet arī autortiesību un blakustiesību aizsardzības jomā.

ikumprojekts paredz, ka NEPLP izvērtēs jautājumus, kas saistīti ar autortiesību un blakustiesību pārkāpumiem interneta vidē un, konstatējot pārkāpumus, būs tiesīga pieņemt lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm. Minētās jaunās funkcijas nodrošināšanai NEPLP nepieciešams izveidot 2 (divas) jaunas jurista amata vietas. Šie speciālisti nodrošinās ar autortiesību un blakustiesību aizsardzību saistītu jautājumu izvērtēšanu, dokumentu, tajā skaitā iekšējo normatīvo aktu, informācijas pieprasījumu un lēmumprojektu sagatavošanu, kā arī veiks citas nepieciešamās darbības paredzētās funkcijas īstenošanai.

Šobrīd NEPLP sastāv no 5 (pieciem) NEPLP locekļiem un 18 (astoņpadsmit) sekretariāta darbiniekiem un šāda NEPLP kapacitāte nav pietiekama, lai nodrošinātu jaunu, būtiski atšķirīgu, funkciju veikšanu. Paplašinot NEPLP funkcijas, netiek samazinātas nekādas citas NEPLP funkcijas un tās būs jāturpina nodrošināt, tajā skaitā veicot regulāru un sistemātisku mediju monitoringu, izsniedzot nepieciešamās atļaujas, īstenojot starptautisko sadarbību, apkopojot un analizējot informāciju, kā arī veicot citas funkcijas NEPLP darbības nodrošināšanai atbilstoši Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā un citos nozari regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajam. Tādēļ, lai nodrošinātu funkciju, kas saistīta ar autortiesību un blakustiesību ievērošanas uzraudzību interneta vidē, nepieciešams stiprināt NEPLP kapacitāti, izveidojot 2 (divas) jaunas jurista amata vietas.

Ar autortiesībām un blakustiesībām aizsargāta satura prettiesiskas izplatīšanas ierobežošana ir vērtējama arī kā informatīvās telpas drošības jautājums, jo tieši tīmekļvietnēs, kurās prettiesiski tiek izplatīts ar autortiesībām un blakustiesībām aizsargāts saturs un kas nav pakļautas nekādam tiesiskajam regulējumam un uzraudzībai, visbiežāk ir augsts risks arī tāda satura, izplatīšanai, kuru Latvijas teritorijā satura, sankciju vai citu pārkāpumu dēļ ir aizliegts izplatīt. Šādu tīmekļvietņu darbība negatīvi ietekmē vietējo pakalpojumu sniedzēju darbību, nodara zaudējumus valsts ekonomikai un būtiski ietekmē informatīvo vidi kopumā. Atbilstoši Nacionālas drošības koncepcijai (apstiprināta ar Saeimas 2019.gada 26.septembra paziņojumu) priekšnoteikums nacionālās informatīvās telpas noturībai ir sabiedrības un valsts pārvaldes spēja apzināties riskus un apdraudējumus publiskajai telpai un uz tiem reaģēt. Tāpēc Latvijā jānodrošina efektīvs informatīvās telpas monitorings un analīze, lai spētu savlaicīgi identificēt, analizēt un vērsties pret apdraudējumiem informatīvajai telpai, tostarp naidīgām informatīvās ietekmēšanas aktivitātēm, kā arī izveidot stingru mehānismu, lai samazinātu satura prettiesisku izplatīšanu interneta vidē.
Cita informācija
-

4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Autortiesību likumā" (23-TA-1047)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts jāvirza kopā ar likumprojektu "Grozījumi Autortiesību likumā" (23-TA-1047), jo, tā kā Autortiesību likums šobrīd paredz tiesības autortiesību un blakustiesību subjektiem vērsties pret starpniekiem, kuru sniegtie pakalpojumi tiek izmantoti nolūkā pārkāpt autortiesības vai blakustiesības, Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā, likumprojektā "Grozījumi Autortiesību likumā" (23-TA-1047) būs norādīts, ka autortiesību un blakustiesību subjekti ir tiesīgi arī vērsties NEPLP ar lūgumu ierobežot piekļuvi tīmekļvietnēm, kurās tiek prettiesiski izmantoti autortiesību vai blakustiesību objekti.
Atbildīgā institūcija
Kultūras ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Kultūras ministrija, Latvijas Nacionālā bibliotēka, Tieslietu ministrija, Augstākā tiesa, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
Nevalstiskās organizācijas
Ārvalstu investoru padome Latvijā, Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera", Latvijas Tirgotāju asociācija, Latvijas Preses izdevēju asociācija, Latvijas Grāmatizdevēju asociācija, Latvijas Komponistu savienība, Biedrība "LATREPRO", Latvijas Kinoproducentu asociācija, Latvijas Reklāmas asociācija, Latvijas Raidorganizāciju asociācija, Biedrība "Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība", Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija, Biedrība "Par legālu saturu", Latvijas Datortehnoloģiju asociācija, Latvijas Rakstnieku savienība, Latvijas Radošo savienību padome, Biedrība "Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūra / Latvijas Autoru apvienība", Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija, Latvijas Profesionālo aktieru apvienība, Biedrība "Māksla. Autortiesības. Kultūrizglītība"
Cits
Latvijas Universitāte (Juridiskā fakultāte), Biznesa augstskola "Turība" (Tiesību zinātņu katedra)

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Likumprojekts, pamatojoties uz biedrības "Par legālu saturu" priekšlikumu, izstrādāts Darba grupā autortiesību normatīvā regulējuma pilnveidei ietvaros (darba grupa izveidota ar kultūras ministra 2018. gada 25. jūnija rīkojumu Nr. 2.5-1-121).

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
  • Administratīvā tiesa

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiks paplašinātas NEPLP funkcijas. Paredzēts, ka NEPLP turpmāk uzraudzīs ne tikai elektroniskos plašsaziņas līdzekļus, bet arī autortiesību un blakustiesību objektu izmantošanu interneta vidē.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Vērtējot lēmuma par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei samērīgumu, NEPLP būs jāņem vērā nepieciešamība nodrošināt līdzsvaru starp autortiesību un blakustiesību aizsardzību un tīmekļvietnes lietotāju tiesībām uz informāciju.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi