Anotācija

22-TA-3380: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 545 "Noteikumi par algas pabalsta, kompensācijas ceļa izdevumiem un ar uzturēšanos ārvalstī saistīto izdevumu apmēru un šo izdevumu segšanas kārtību Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes amatpersonai ar speciālo dienesta pakāpi, kura apsargā Latvijas Republikas diplomātisko vai konsulāro pārstāvniecību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 545 "Noteikumi par algas pabalsta, kompensācijas ceļa izdevumiem un ar uzturēšanos ārvalstī saistīto izdevumu apmēru un šo izdevumu segšanas kārtību Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes amatpersonai ar speciālo dienesta pakāpi, kura apsargā Latvijas Republikas diplomātisko vai konsulāro pārstāvniecību" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts pēc Iekšlietu ministrijas (Valsts policijas) iniciatīvas. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt jaunu algas pabalsta apmēru par amata pienākumu izpildi ārvalstī (turpmāk – algas pabalsts), apdrošināšanas izdevumu apmēru un ar uzturēšanos ārvalstīs saistīto izdevumu apmēru atbilstoši šī brīža tirgus situācijai un sociāli - ekonomiskajiem apstākļiem, kā arī noteikt papildus koeficientu algas pabalstam par amata pienākumu izpildi valstī, kurā notiek bruņots konflikts, kā arī valstī, kura ir izraisījusi bruņotu konfliktu vai aktīvi to atbalsta.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. novembra rīkojumu Nr. 808 "Par Valsts policijas apsargājamajiem objektiem" (turpmāk – rīkojums Nr. 808) Valsts policijai ir noteikts pienākums nodrošināt Latvijas Republikas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību apsardzi ārvalstīs, t.sk. rīkojuma Nr. 808 1.1.1. apakšpunktā noteikts pienākums nodrošināt Latvijas Republikas vēstniecības Krievijas Federācijā, Maskavā apsardzi, rīkojuma Nr. 808 1.1.3. apakšpunktā - Latvijas Republikas pastāvīgās pārstāvniecības Eiropas Savienībā Beļģijas Karalistē, Briselē apsardzi, rīkojuma Nr. 808 1.1.4. apakšpunktā - Latvijas Republikas vēstniecības Ukrainā, Kijevā apsardzi un rīkojuma Nr. 808 1.1.5. apakšpunktā -  Latvijas Republikas vēstniecības Baltkrievijas Republikā, Minskā apsardzi.
Pamatojoties uz Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 36. panta desmito daļu, Ministru kabinets 2010. gada 21. jūnijā ir pieņēmis Ministru kabineta noteikumus Nr. 545 "Noteikumi par algas pabalsta, kompensācijas ceļa izdevumiem un ar uzturēšanos ārvalstī saistīto izdevumu apmēru un šo izdevumu segšanas kārtību Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes amatpersonai ar speciālo dienesta pakāpi, kura apsargā Latvijas Republikas diplomātisko vai konsulāro pārstāvniecību" (turpmāk – noteikumi Nr. 545).
Laikā no noteikumu Nr. 545 pieņemšanas līdz šim brīdim nav veikti grozījumi noteikumos Nr. 545 saistībā ar algas pabalsta, kompensācijas ceļa izdevumiem un sedzamo izdevumu apmēra pārskatīšanu, atbilstoši tirgus situācijai un mainīgajiem sociāli-ekonomiskajiem apstākļiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Darba samaksa un sociālās garantijas (pabalsti, kompensācijas ceļa izdevumiem un izdevumu segšana, kas saistīta ar darba pienākumu veikšanu) ir nozīmīgs darbinieku motivācijas elements. Ir svarīgi, lai noteiktie atbalsta pasākumi būtu atbilstoši mūsdienu preču un pakalpojumu izmaksām, tādā veidā kompensējot papildus izdevumus, kas rodas saistībā ar amata pienākumu izpildi ārvalstīs (piemēram, ēdināšana, dažādi sadzīves pakalpojumi). Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem (https://tools.csb.gov.lv/cpi_calculator/lv/2010M07-2024M12/0/100) patēriņa cenu pārmaiņas patēriņu grupai "Visas preces un pakalpojumi" 2024. gada decembrī salīdzinot ar 2010. gada jūliju ir sasniegušas 56.9 %  (praktiski tas nozīmē, ka pirktspēja 100,00 euro apmērā 2010. gada jūlijā ir vienāda ar 156,90 euro 2024. gada decembrī - salīdzinot ar 2022. gada septembri rādītājs pieaudzis par 5,4 %) (https://tools.csb.gov.lv/cpi_calculator/lv/2022M09-2024M12/0/100) Līdz ar to secināms, ka nav iespējams ar atbalsta apmēru, kas tika noteikts 2010. gadā, saņemt līdzvērtīgu preču un pakalpojuma apjomu 2025. gadā.
Valsts policijā kopumā un, t.sk., Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Speciālo objektu apsardzes pārvaldē (turpmāk – SOAP) ir ievērojams personālsastāva trūkums (ievērojot SOAP amatpersonu amata vietu pārveidi, ieviešot darbinieku amata vietas un amatpersonu vakanto amata vietu pārdali citām Valsts policijas struktūrvienībām ~13,6 %), kas būtiski ietekmē normatīvajos aktos noteikto uzdevumu izpildi.
Veicot personālsastāva aptauju un apkopojot informāciju par 2024. gadu, kā arī plānojot uzdevumus Valsts policijas funkciju izpildes nodrošināšanai 2025. gadam, secināms, ka īstermiņā atvaļināties sakarā ar likumā noteiktā vecuma sasniegšanu ir izlēmušas viena ceturtā daļa no SOAP amatpersonām, tai skaitā vairākas SOAP Diplomātisko pārstāvniecību apsardzes nodaļas amatpersonas, kuras regulāri veic amata pienākumu izpildi ārvalstīs. Lai sekmīgi nodrošinātu Valsts policijai noteikto uzdevumu izpildi ārvalstīs, izpildē iesaistītām amatpersonām ir nepieciešamas specifiskas prasmes un zināšanas, kuru iegūšanai ir nepieciešams laiks un profesionālā pieredze. Vērtējot ierobežoto personālsastāva papildinājumu, ko ik gadus nodrošina Valsts policijas koledža, secināms, ka uzdevumu īstenošanā joprojām būtiska nozīme ir pieredzējušiem darbiniekiem, kuri turpina pildīt amata pienākumus pēc likumā noteiktā vecuma sasniegšanas.
Risinājuma apraksts
Valsts policija norāda, ka, lai netiktu kritiski apdraudēta Valsts policijas pamatuzdevumu izpildes nepārtrauktība, nodrošinot Latvijas Republikas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību apsardzi ārvalstīs, kā arī, lai motivētu personālsastāvu turpināt pildīt amata pienākumus, tādā veidā pēc iespējas pakāpeniski īstenojot darbinieku nomaiņu, kā arī, aktualizējot algas pabalsta, kompensācijas ceļa izdevumiem un sedzamo izdevumu apmēra atbilstību faktiskajiem apstākļiem, ir izstrādāts noteikumu projekts, ar kuru ir paredzēts paaugstināt algas pabalstu, apdrošināšanas un ar uzturēšanos ārvalstīs saistīto izdevumu apmēru Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kuras nodrošina Latvijas Republikas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību apsardzi ārvalstīs.
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikumu Nr. 545 1. pielikumā ir noteikts amatpersonas algas pabalsta apmērs mēnesī, bet noteikumu Nr. 545 2. pielikumā ir noteikts dzīvojamās telpas īres un komunālo pakalpojumu izdevumu maksimālais apmērs gadā, veicot amata pienākumu izpildi Sanktpēterburgā, taču saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 23. novembra rīkojumu Nr. 830 "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 25. novembra rīkojumā Nr. 808 "Par Valsts policijas apsargājamajiem objektiem"" no Valsts policijas apsargājamo objektu skaita tika svītrots Latvijas Republikas ģenerālkonsulāts Krievijas Federācijā, Sanktpēterburgā, un Valsts policijas amatpersonas objekta apsardzi Krievijas Federācijā, Sanktpēterburgā, neveic. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz svītrot no noteikumu Nr. 545 1. un 2. pielikuma norādi uz Krievijas Federāciju, Sanktpēterburgu.
Problēmas apraksts
2022. gada 24. februārī Krievijas Federācija uzsāka pilna apmēra bruņotu iebrukumu Ukrainā, tādējādi Valsts policijas amatpersonas, kuras apsargā Latvijas Republikas vēstniecību Ukrainā, Kijevā, savus amata pienākumus veic valstī, kurā notiek bruņots konflikts, kas savukārt nozīmē to, ka amata pienākumi tiek veikti paaugstināta riska, intensitātes un psiho-emocionālās slodzes režīmā.
Tāpat norādāms, ka pēc Krievijas Federācijas uzsāktā pilna apmēra bruņotā iebrukuma Ukrainā, Valsts policijas amatpersonu amata pienākumu izpilde Krievijas Federācijā, Maskavā norit pastāvīga paaugstināta stresa un negatīva emocionālā fona apstākļos.
Papildus norādām, ka noteikumu projektā tiek saglabāta atsauce par amata pienākumu izpildi Baltkrievijas Republikā, kas saistīts ar Latvijas Republikas vēstniecības apsardzi, taču anotācijā ietvertajā aprēķinā par  nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem Baltkrievijas Republika nav iekļauta, jo pašlaik nav skaidrs, kad apsardze Latvijas Republikas vēstniecībā varētu tikt atjaunota.
Risinājuma apraksts
Amata pienākumu izpilde ārvalstīs nodrošina valsts institūcijai būtisku funkciju un stratēģiski svarīgu mērķu īstenošanu un ir saistīta ar specifisku zināšanu, prasmju un iemaņu nepieciešamību. Lai sekmīgi nodrošinātu fiziskās drošības pasākumu īstenošanu, ir nepieciešams iesaistīt profesionāli pieredzējušus un psiholoģiski noturīgus darbiniekus, kuri ir sagatavoti un motivēti uzdoto uzdevumu veikšanai.
Lai papildus motivētu Valsts policijas amatpersonas, kas savus amata pienākumus veic paaugstināta riska, intensitātes, stresa un psiho-emocionālās slodzes režīmā, kā arī negatīva emocionālā fona apstākļos, noteikumu projekta 1. punkts paredz noteikumus Nr. 545 papildināt ar 4.1 punktu, kas paredz iespēju ar Valsts policijas priekšnieka lēmumu piemērot papildus koeficientu algas pabalstam par amata pienākumu izpildi ārvalstī, kurā notiek bruņots konflikts, vai ārvalstī, kura izraisījusi bruņotu konfliktu vai to atbalstošās valsts teritorijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi, kuras saskaņā ar institūcijas vadītāja lēmumu ārvalstī apsargā Latvijas Republikas diplomātisko vai konsulāro pārstāvniecību.
Ietekmes apraksts
Uzlabota atlīdzības konkurētspēja un materiālais atbalsts amata pienākumu izpildei ārvalstīs.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
548 012
0
548 012
0
548 012
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
548 012
0
548 012
0
548 012
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
548 012
171 081
548 012
684 319
548 012
684 319
684 319
2.1. valsts pamatbudžets
548 012
171 081
548 012
684 319
548 012
684 319
684 319
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-171 081
0
-684 319
0
-684 319
-684 319
3.1. valsts pamatbudžets
0
-171 081
0
-684 319
0
-684 319
-684 319
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
171 081
0
684 319
0
684 319
684 319
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas nav.
Cita informācija
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" Valsts policijai 2025. gadā un turpmāk ik gadu paredzēts finansējums 548 012 euro apmērā.
Noteikumu projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts Iekšlietu ministrijas apakšprogrammai 06.01.00 "Valsts policija" piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Detalizēts aprēķins pievienots anotācijas pielikumā.
Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Valsts policija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/1ccbe1d3-1f77-45be-aef4-ca88fe134835

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Valsts kancelejas Tiesību aktu projektu publiskā portāla sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" publicētā iebildumu un priekšlikumu izteikšanas termiņa ietvaros no sabiedrības pārstāvjiem iebildumi vai priekšlikumi par projektu netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Ierobežota pieejamība
Nosaukums
Detalizēts aprēķins par nepieciešamajiem valsts budžeta līdzekļiem saistībā ar grozījumiem Ministru kabineta 2010.gada 21.jūnija noteikumos Nr. 545 “Noteikumi par algas pabalsta, kompensācijas ceļa izdevumiem un ar uzturēšanos ārvalstī saistīto izdevumu apmēru un šo izdevumu segšanas kārtību Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes amatpersonai ar speciālo dienesta pakāpi, kura apsargā Latvijas Republikas diplomātisko vai konsulāro pārstāvniecību”
Ierobežotas pieejamības informācija