Anotācija (ex-ante)

22-TA-1832: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Saglabājamo datu apstrādes kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9.panta piektā daļa.
Elektronisko sakaru likuma (Latvijas Vēstnesis, 2022, Nr.144) (stājies spēkā 2022.gada 29.jūlijā) 99.panta piektā daļa un Pārejas noteikumu 2.punkts.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts ievērojot, ka, lai ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīvā Nr. 2018/1972/ES par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi  (turpmāk – Direktīva 2018/1972) noteiktās prasības, tika izstrādāts Elektronisko sakaru likuma projekts, kas ir pieņemts un stājies spēkā 2022.gada 29.jūlijā. Stājoties spēkā jaunajam Elektronisko sakaru likumam, zaudēs spēku Ministru kabineta noteikumi, kas izdoti uz spēku zaudējušā Elektronisko sakaru likuma pamata.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Stājoties spēkā Noteikumu projektam, spēku zaudē Ministru kabineta 2007. gada 4. decembra noteikumus Nr. 820 „Kārtība, kādā pirmstiesas izmeklēšanas iestādes, operatīvās darbības subjekti, valsts drošības iestādes, Konkurences padome, prokuratūra un tiesa pieprasa un elektronisko sakaru komersants nodod saglabājamos datus, un kārtība, kādā apkopo statistisko informāciju par saglabājamo datu pieprasījumiem un to izsniegšanu” (Latvijas Vēstnesis, 2007, Nr. 197).

Elektronisko sakaru likuma Pārejas noteikumu 2.punktā noteikts, ka "Līdz šajā likumā paredzēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 30. septembrim piemērojami šādi Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu"

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz šim kārtību, kādā institūcijas pieprasa un elektronisko sakaru komersants nodod saglabājamos datus, noteica Ministru kabineta 2007.gada 4.decembra noteikumi Nr.820 „Kārtība, kādā pirmstiesas izmeklēšanas iestādes, operatīvās darbības subjekti, valsts drošības iestādes, Konkurences padome, prokuratūra un tiesa pieprasa un elektronisko sakaru komersants nodod saglabājamos datus, un kārtība, kādā apkopo statistisko informāciju par saglabājamo datu pieprasījumiem un to izsniegšanu.”” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr.820).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai ieviestu Direktīvā 2018/1972 noteiktās prasības, ir izstrādāts jauns Elektronisko sakaru likuma projekts, kas ir pieņemts un stājies spēkā 2022.gada 29.jūlijā. Ievērojot Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9.panta piekto daļu, stājoties spēkā jaunajam Elektronisko sakaru likumam, zaudēs spēku Ministru kabineta noteikumi, kas izdoti uz spēku zaudējušā Elektronisko sakaru likuma pamata.

Par Noteikumu projekta 10.punktu. Praksē konstatēts, ka dažreiz, pieprasot par vienu subjektu, tiek lūgts sniegt informāciju gan par šī subjekta rīcībā esošajiem visiem objektiem (piemēram, tālruņa numuriem), gan šo objektu saglabājamiem datiem par pieprasījumā norādīto laika posmu. Praksē ir gadījumi, ka atbildē norāda tikai telefona numurus un pieprasa, lai par katru telefona numuru tiktu iesniegts atsevišķs pieprasījums. Šādā gadījumā atbilde pēc būtības nemaz netiek sniegta, jo atbildē nav ietverta pilnīga informācija – gan telefona numuri, gan uz/no šiem telefona numuriem veiktie zvani.

Iekšlietu ministrija ierosinājusi veikt grozījumus Noteikumu projekta punktā par pieprasījuma izpildes termiņiem - termiņus piesaistot noteiktam atlasāmo datu apjomam, nevis datu reģistrēšanas laikam. Saskaņā ar 2022.gada 16.augusta sanāksmē panākto vienošanos Iekšlietu ministrijas ierosinātie grozījumi tiks izdiskutēti Satiksmes ministrijas izveidotajā darba grupā ("Par likumprojekta „Elektronisko sakaru likums” (Nr.1216/Lp13) 99., 100. un 101.panta otrreizējās caurlūkošanas darba grupu") kopsakarā ar saglabājamo datu regulējuma pārskatīšanu. Tādējādi elektronisko sakaru komersantiem netiks uzlikts papildus administratīvs un izmaksu slogs sistēmu pielāgošanai īsā termiņā ar grozījumu potenciāli īsu darbības termiņu līdz tiks izstrādāts jauns regulējums minētās darba grupas ietvaros.

Noteikumu projekta nosaukums saīsināts atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 90. punktam, kas noteic, ka projekta nosaukumu veido iespējami īsu un atbilstošu likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz pārizdot Ministru kabineta noteikumus Nr.820. Noteikumu projektā tiek saglabāta spēkā esošā Ministru kabineta noteikumu Nr.820 redakcija, veicot nelielus precizējumus atbilstoši jaunajam Elektronisko sakaru likumam:
1) noteikumi attieksies arī uz Patērētāju tiesību aizsardzības centru;
2) datus Patērētāju tiesību aizsardzības centrs varēs pieprasīt ar tiesas lēmumu, neskarot noteikumos Nr.820 atrunāto kārtību, kādā pārējās institūcijas līdz šim pieprasīja saglabājamos datus;
3) 4.punkts dzēsts, lai nedublētu citos ārējos normatīvajos aktos noteikto un panāktu atbilstību Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 3.2. apakšpunktam;
4) 5.4.apakšpunkts izslēgts, lai nedublētu Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5. panta 1. punkta f apakšpunktu.
4) izslēgts Ministru kabineta noteikumu Nr.820 12.punkts, ņemot vērā, ka šādas statistikas nodrošināšana izrietēja no Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 15.marta direktīvas 2006/24/EK "Par tādu datu saglabāšanu, kurus iegūst vai apstrādā saistībā ar publiski pieejamu elektronisko komunikāciju pakalpojumu sniegšanu vai publiski pieejamu komunikāciju tīklu nodrošināšanu, un par grozījumiem Direktīvā 2002/58/EK" 10.panta. Attiecīgi dzēsts arī Noteikumu 1.2.apakšpunkts un norāde nosaukumā.
Elektronisko sakaru likuma 104.panta otrā daļa neietver deleģējumu Ministru kabinetam, bet tikai tiesības pieprasīt statistisko informāciju pēc Datu valsts inspekcijas ieskatiem, pildot uzraudzības funkcijas.
Elektronisko sakaru likuma 104.panta otrā daļa:
"Datu valsts inspekcijai ir tiesības pieprasīt un elektronisko sakaru komersantiem ir pienākums sniegt statistisko informāciju par šā likuma 99. panta pirmajā daļā minēto institūciju pieprasījumiem saņemt saglabājamos datus un par šo datu izsniegšanu, nenorādot institūciju, kura datus pieprasījusi."
5) Noteikumu projekta nosaukums saīsināts uz "Saglabājamo datu apstrādes kārtība" atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 90. punktam.

Par Noteikumu projekta 10.punktu. Piemērojot noteikumu projekta 10.punktu (kas nosaka "Par katru subjektu vai objektu sagatavo atsevišķu pieprasījumu.") ņemt vērā, ka gadījumos, kad vienā pieprasījumā par vienu subjektu tiek lūgts sniegt informāciju gan par šī subjekta rīcībā esošajiem visiem objektiem (piemēram, tālruņa numuriem) un saglabājamiem datiem, tad atbildē sniedzama informācija gan par viesiem objektiem, gan par šo objektu saglabājamiem datiem par pieprasījumā norādīto laika posmu un apjomu.

Stājoties spēkā Noteikumu projektam, spēku zaudē Ministru kabineta 2007. gada 4. decembra noteikumi Nr. 820 „Kārtība, kādā pirmstiesas izmeklēšanas iestādes, operatīvās darbības subjekti, valsts drošības iestādes, Konkurences padome, prokuratūra un tiesa pieprasa un elektronisko sakaru komersants nodod saglabājamos datus, un kārtība, kādā apkopo statistisko informāciju par saglabājamo datu pieprasījumiem un to izsniegšanu” (Latvijas Vēstnesis, 2007, Nr. 197).

Noteikumu projektam jānodrošina tiesiskā noteiktība pārejas posmā līdz tiks izstrādāts jauns regulējums saglabājamo datu jautājumā atbilstoši Latvijas Republikas prezidenta 2022.gada 9.jūnija vēstulē Nr.229 norādītajam un Elektronisko sakaru likuma Pārejas noteikumu 18.punktā minētajam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz sakaru nozares komersantiem
Nozare
Informācijas un komunikācijas pakalpojumi
Nozaru ietekmes apraksts
Administratīvais slogs nemainās

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Iekšlietu ministrija, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Tieslietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Biedrība "Latvijas Telekomunikāciju asociācija", Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Interneta asociācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sabiedrības līdzdalība: Ministru kabineta noteikumi, kas izdodami saskaņā ar Elektronisko sakaru likumu (kodeksu) | Satiksmes ministrija (sam.gov.lv)

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumi un iebildumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts saistīts ar saglabājamo datu (neietver saziņas saturu) apstrtādi starp elektronisko sakaru komersantiem un valsts iestādēm.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi