24-TA-3273: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 15. septembra noteikumos Nr. 1065 "Noteikumi par aizdevumiem sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju un lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību attīstības veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2024. gada 16. decembrī stājas spēkā Komisijas 2024. gada 10. decembra Regula (ES) Nr. 2024/3118 ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2024. gada 13. decembris) (turpmāk – Regulas grozījumi), kas groza Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (EK) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk – regula Nr. 1408/2013).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu aizdevumu programmas nepārtrauktību aizdevumiem, ko piešķir saskaņā ar regulas Nr. 1408/2013 noteiktajām prasībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2024. gada 13. decembrī Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī ir publicēti Regulas grozījumi. Regulas grozījumi paredz palielināt vienam vienotam uzņēmumam jebkurā trīs gadu periodā piešķiramo atbalsta summu no 25 000 eiro līdz 50 000 eiro un kumulatīvo de minimis atbalsta summu Latvijai no 20,22 milj. eiro līdz 38,45 milj. eiro. Ministru kabineta 2018. gada 24. jūlija noteikumi Nr. 446 "Noteikumi par lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmu" (turpmāk – noteikumi Nr. 446) uzņēmumiem, kuri nodarbojas ar lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, atbalstu aizdevumu piešķiršanai paredz atbilstoši regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punktā noteiktajām prasībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr. 1065 nosaka, ja aizdevumu piešķir saskaņā ar regulu Nr. 1408/2013, tad vienam vienotam uzņēmumam plānotais de minimis atbalsts kopā ar plānoto un iepriekš piešķirto atbalstu pēdējo triju fiskālo gadu periodā nepārsniedz regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punktā noteikto maksimālo atbalsta apmēru , bet saskaņā ar Regulas grozījumiem regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punkts tiek svītrots.
Ja netiktu veikti grozījumi MK noteikumos Nr. 1065, tad pastāv risks, ka lauksaimniekiem netiks sniegts aizdevums MK noteikumu Nr. 1065 ietvaros.
Ja netiktu veikti grozījumi MK noteikumos Nr. 1065, tad pastāv risks, ka lauksaimniekiem netiks sniegts aizdevums MK noteikumu Nr. 1065 ietvaros.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu aizdevuma sniegšanu lauksaimniekiem MK noteikumu Nr. 1065 ietvaros, MK noteikumos Nr. 1065 tiek veikti grozījumi 19.2., 34.1. apakšpunktos un 34.1, 37.9 punktos, aizstājot regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punktu ar 3. panta 2. punktu. No regulas Nr. 1408/2013 grozījumu stāšanās spēkā datuma mainās arī de minimis atbalsta uzskaites periods, kur turpmāk trīs gadu laikposms noteikts kā slīdošs periods, tas ir, turpmāk de minimis atbalsta kopsumma, ko piešķir vienam vienotam uzņēmumam vai dalībvalstij noteiktā kopsumma, nevienā trīs gadu periodā no tā piešķiršanas brīža nedrīkst pārsniegt noteikto robežlielumu (no datuma, kurā plānots piešķirt atbalstu skatās trīs kalendāro gadu laikā piešķirto atbalstu).
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr. 1408/2013 3.panta 2.punktā ir mainīts de minimis atbalsta robežvērtības aprēķināšanas periods, nosakot, ka de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta ar šo regulu, viena vienota uzņēmuma līmenī pēdējo trīs gadu periodā nepārsniedz 50 000 EUR. Attiecīgi pēdējo trīs gadu laika posms, piešķirot de minimis atbalstu ar Komisijas regulu Nr.1408/2013, nosakāms kā trīs gadu laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums. Attiecībā uz trīs gadu periodu identiska kārtība ir noteikta Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulā (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Ņemot vērā, ka 2024. gada 1. jūlijā stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība", ar MK noteikumu projektā tiek MK noteikumu Nr. 1065 31.1.1. apakšpunktā un 37. punktā tiek svītroti vārdi "un uzskaites veidlapu paraugiem”.
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr. 1408/2013 3.panta 2.punktā ir mainīts de minimis atbalsta robežvērtības aprēķināšanas periods, nosakot, ka de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta ar šo regulu, viena vienota uzņēmuma līmenī pēdējo trīs gadu periodā nepārsniedz 50 000 EUR. Attiecīgi pēdējo trīs gadu laika posms, piešķirot de minimis atbalstu ar Komisijas regulu Nr.1408/2013, nosakāms kā trīs gadu laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums. Attiecībā uz trīs gadu periodu identiska kārtība ir noteikta Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulā (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Ņemot vērā, ka 2024. gada 1. jūlijā stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība", ar MK noteikumu projektā tiek MK noteikumu Nr. 1065 31.1.1. apakšpunktā un 37. punktā tiek svītroti vārdi "un uzskaites veidlapu paraugiem”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- mikrouzņēmumi
- vidējie uzņēmumi
- mazie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
-
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Grozījumi paredz palielināt vienam vienotam uzņēmumam jebkurā trīs gadu periodā piešķiramo atbalsta summu no 25 000 eiro līdz 50 000 eiro un kumulatīvo de minimis atbalsta summu Latvijai no 20,22 milj. eiro līdz 38,45 milj. eiro.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Grozījumi paredz palielināt vienam vienotam uzņēmumam jebkurā trīs gadu periodā piešķiramo atbalsta summu no 25 000 eiro līdz 50 000 eiro un kumulatīvo de minimis atbalsta summu Latvijai no 20,22 milj. eiro līdz 38,45 milj. eiro.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Grozījumi paredz palielināt vienam vienotam uzņēmumam jebkurā trīs gadu periodā piešķiramo atbalsta summu no 25 000 eiro līdz 50 000 eiro un kumulatīvo de minimis atbalsta summu Latvijai no 20,22 milj. eiro līdz 38,45 milj. eiro.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R3118
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 10. decembra Regulu (ES) 2024/3118, ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2391
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 4. oktobra Regula (ES) 2023/2391, ar ko attiecībā uz de minimis atbalstu zvejas un akvakultūras produktu apstrādei un tirdzniecībai groza Regulas (ES) Nr. 717/2014, (ES) Nr. 1407/2013, (ES) Nr. 1408/2013 un (ES) Nr. 360/2012 un attiecībā uz vienam vienotam uzņēmumam piešķirtā de minimis atbalsta kopējo summu, tā piemērošanas periodu un citiem jautājumiem groza Regulu (ES) Nr. 717/2014
Apraksts
Grozītas ieviestās Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulas (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (turpmāk - regula 717/2014) vienības
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 10. decembra Regulu (ES) 2024/3118, ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2024/3118 1. panta 3. punktu (grozīts Regulas 1408/2013 3. panta 2. un 3. punkts)
Noteikumu projekta 1. punkts (MK noteikumu 19.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2024/3118 1. panta 3. punktu (grozīts Regulas 1408/2013 3. panta 2. punkts)
Noteikumu projekta 2. punkts (MK noteikumu 34.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2024/3118 1. panta 5. punktu (grozīts Regulas 1408/2013 5. panta 1., 2. un 2a. punkts)
Noteikumu projekta 3. punkts (MK noteikumu 34.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2024/3118 1. panta 3. punktu (grozīts Regulas 1408/2013 3. panta 2. punkts)
Noteikumu projekta 3. punkts (MK noteikumu 34.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2024/3118 1. panta 3. punktu (grozīts Regulas 1408/2013 3. panta 2. punkts)un Regulas 2024/3118 1. panta 5. punktu (grozīts Regulas 1408/2013 5. panta 1., 2. un 2a. punkts)
Noteikumu projekta 4. punkts (MK noteikumu 37.9 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Regula Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 2. punkts (MK noteikumu 34.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula Nr. 2023/2831 5. panta 1. un 2. punkts
Noteikumu projekta 3. punkts (MK noteikumu 34.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 3. punkts (MK noteikumu 34.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 4. oktobra Regula (ES) 2023/2391, ar ko attiecībā uz de minimis atbalstu zvejas un akvakultūras produktu apstrādei un tirdzniecībai groza Regulas (ES) Nr. 717/2014, (ES) Nr. 1407/2013, (ES) Nr. 1408/2013 un (ES) Nr. 360/2012 un attiecībā uz vienam vienotam uzņēmumam piešķirtā de minimis atbalsta kopējo summu, tā piemērošanas periodu un citiem jautājumiem groza Regulu (ES) Nr. 717/2014
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Regula 2023/2391 1. panta 3. punkta b) apakšpunkts (grozīts regulas 717/2014) 3. panta 2a. punkts)
Noteikumu projekta 2. punkts (MK noteikumu 34.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula Nr. 2023/2391 1. panta 5. punkts (grozīts regulas 717/2014) 5. panta 1. un 2. punkts)
Noteikumu projekta 3. punkts (MK noteikumu 34.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula 2023/2391 1. panta 3. punkta b) apakšpunkts (grozīts regulas 717/2014) 3. panta 2a. punkts)
Noteikumu projekta 3. punkts (MK noteikumu 34.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula 2023/2391 1. panta 3. punkta b) apakšpunkts (grozīts regulas 717/2014) 3. panta 2a. punkts) un Komisijas Regula Nr. 2023/2391 1. panta 5. punkts (grozīts regulas 717/2014) 5. panta 1. un 2. punkts)
Noteikumu projekta 4. punkts (MK noteikumu 37.9 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 717/2014 3. panta 2a. punkts paredz, ka "atkāpjoties no 2. punkta, dalībvalsts var nolemt, ka vienam vienotam uzņēmumam piešķirtā de minimis atbalsta kopējā summa jebkurā trīs fiskālo gadu periodā nepārsniedz 40 000 EUR, ar noteikumu, ka dalībvalsts ir izveidojusi valsts centrālo reģistru saskaņā ar 6. panta 2. punktu"
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi