25-TA-2948: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 28. novembra rīkojumā Nr. 998 "Par nekustamā īpašuma "Mežalīči" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Atsavināt nekustamā īpašuma "Mežalīči " Baldones pag., Ķekavas nov. (kadastra Nr. 80250020016) daļu - zemes vienību (kadastra apzīmējums 80250020518) 0,3328 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 80250020519) 0,085 ha platībā.
Grozīt MK rīkojumu, mainot finansējuma avotu un paredzot izdevumus, kas saistīti ar MK rīkojuma 1. punktā minētā nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, segt no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 49.00.00 “Rail Baltica projekta pārvaldības funkcijas nodrošināšana” līdzekļiem.
Grozīt MK rīkojumu, mainot finansējuma avotu un paredzot izdevumus, kas saistīti ar MK rīkojuma 1. punktā minētā nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, segt no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 49.00.00 “Rail Baltica projekta pārvaldības funkcijas nodrošināšana” līdzekļiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 2. pantu transporta infrastruktūras attīstībai un tieši projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām nekustamā īpašuma "Mežalīči" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (kadastra Nr. 80250020016) daļa - zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250020518) 0,3328 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250020519) 0,085 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa) būs izmantojama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras (dzelzceļa nodalījuma josla) un ar to saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica un ar tās būvniecību saistītajām būvēm noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Satiksmes ministrija 2024. gada 30. oktobrī pieņēma lēmumu Nr. 03.1-14/3696 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra noteikšanu sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma “Mežalīči” Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas atsavināšanai” un apstiprināja atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 1378,74 EUR jeb 0,33 EUR par vienu zemes kvadrātmetru, un nolēma atlīdzināt zaudējumus – uz zemes vienībām (kadastra apzīmējums 8025 002 0518 un 8025 002 0519) augošās mežaudzes tirgus vērtību 1402,00 EUR. Saskaņā ar minēto lēmumu Satiksmes ministrija apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par kopējo summu 2780,74 EUR (divi tūkstoši septiņi simti astoņdesmit eiro un 74 eiro centi).
Ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 998 “Par nekustamā īpašuma "Mežalīči" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai” Satiksmes ministrijai dota atļauja pirkt Nekustamā īpašuma daļu, savukārt Satiksmes ministrijas pilnvarotā persona – Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Eiropas dzelzceļa līnijas” (turpmāk – Institūcija) nepanāca vienošanos par pirkuma līguma labprātīgu noslēgšanu ar Nekustamā īpašuma daļas īpašnieku (turpmāk – Īpašnieks). Īpašnieks izteica iebildumus par mežaudzes vērtības neatbilstību faktiskajiem tirgus apstākļiem.
Lai nodrošinātu, ka Īpašniekam tiek noteikta taisnīga atlīdzība iespējami tuvāk atsavināšanas darījumam, tikai veikta novērtējuma aktualizācija un Satiksmes ministrija 2025. gada 25. novembrī pieņēma lēmumu Nr. 03.1-14/3608 “Par grozījumiem Satiksmes ministrijas 2024. gada 30. oktobra lēmumā Nr. 03.1-14/3696 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra noteikšanu sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma “Mežalīči” Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas atsavināšanai””.
Satiksmes ministrija apstiprināja taisnīgu atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļu, nosakot to kopējās summas 6 994,49 EUR (seši tūkstoši deviņi simti deviņdesmit četri eiro, 49 eiro centi) apmērā (tirgus vērtība 1 629,42 EUR un zaudējumi (mežaudzes tirgus vērtība) 5 365,07 EUR).
Tiesību akta lietai pievienots dokuments, kas apliecina Īpašnieka piekrišanu taisnīgai atlīdzībai atbilstoši Satiksmes ministrijas 2025.gada 25. novembra lēmumam Nr. 03.1-14/3608.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica un ar tās būvniecību saistītajām būvēm noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Satiksmes ministrija 2024. gada 30. oktobrī pieņēma lēmumu Nr. 03.1-14/3696 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra noteikšanu sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma “Mežalīči” Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas atsavināšanai” un apstiprināja atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 1378,74 EUR jeb 0,33 EUR par vienu zemes kvadrātmetru, un nolēma atlīdzināt zaudējumus – uz zemes vienībām (kadastra apzīmējums 8025 002 0518 un 8025 002 0519) augošās mežaudzes tirgus vērtību 1402,00 EUR. Saskaņā ar minēto lēmumu Satiksmes ministrija apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par kopējo summu 2780,74 EUR (divi tūkstoši septiņi simti astoņdesmit eiro un 74 eiro centi).
Ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 998 “Par nekustamā īpašuma "Mežalīči" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai” Satiksmes ministrijai dota atļauja pirkt Nekustamā īpašuma daļu, savukārt Satiksmes ministrijas pilnvarotā persona – Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Eiropas dzelzceļa līnijas” (turpmāk – Institūcija) nepanāca vienošanos par pirkuma līguma labprātīgu noslēgšanu ar Nekustamā īpašuma daļas īpašnieku (turpmāk – Īpašnieks). Īpašnieks izteica iebildumus par mežaudzes vērtības neatbilstību faktiskajiem tirgus apstākļiem.
Lai nodrošinātu, ka Īpašniekam tiek noteikta taisnīga atlīdzība iespējami tuvāk atsavināšanas darījumam, tikai veikta novērtējuma aktualizācija un Satiksmes ministrija 2025. gada 25. novembrī pieņēma lēmumu Nr. 03.1-14/3608 “Par grozījumiem Satiksmes ministrijas 2024. gada 30. oktobra lēmumā Nr. 03.1-14/3696 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra noteikšanu sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma “Mežalīči” Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas atsavināšanai””.
Satiksmes ministrija apstiprināja taisnīgu atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļu, nosakot to kopējās summas 6 994,49 EUR (seši tūkstoši deviņi simti deviņdesmit četri eiro, 49 eiro centi) apmērā (tirgus vērtība 1 629,42 EUR un zaudējumi (mežaudzes tirgus vērtība) 5 365,07 EUR).
Tiesību akta lietai pievienots dokuments, kas apliecina Īpašnieka piekrišanu taisnīgai atlīdzībai atbilstoši Satiksmes ministrijas 2025.gada 25. novembra lēmumam Nr. 03.1-14/3608.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Institūcija ar 2024. gada 8. decembra vēstuli Nr. 2.3.N/2024-6375 nosūtīja Īpašniekam aicinājumu labprātīgi noslēgt pirkuma līgumu un papildus saskaņā ar Īpašnieka 2024. gada 16. decembrī elektroniskā sarakstē izteikto lūgumu nosūtīja arī pirkuma līguma projektu un sniedza citu nepieciešamo informāciju, kas izskaidroja pirkuma līguma noslēgšanas kārtību.
Īpašnieks 2024. gada 16. un 17. decembrī telefonsarunā informēja Institūciju, ka nepiekrīt atlīdzības apmēram daļā, kas noteikta kā zaudējumi par mežaudzes vērtību. Atbilstoši Institūcijas lūgumam Īpašnieks telefonsarunā izteiktos iebildumus/skaidrojumu iesniedza arī elektroniski 2024. gada 20. decembrī. Īpašnieka iebildumi izteikti par mežaudzes vērtēšanai piemērojamo metodi, ar kuru sertificēts vērtētājs noteicis mežaudzes aptuvenās tīrās tagadnes vērtību, nosakot kailcirti pēc vecuma. Īpašnieka ieskatā mežaudzes vērtēšanā jāpiemēro augošās koksnes tūlītējas cirsmas metode.
Pēc Īpašnieka sniegtā skaidrojuma saņemšanas saziņā ar sertificētu vērtētāju Institūcija noskaidroja, ka Īpašnieka iebildumi ir pamatoti un apmierināmi un mežaudze jānovērtē atkārtoti ar tūlītējas cirsmas metodi. 2024. gada 19. un 20. decembrī elektroniskā sarakstē ar sertificētu vērtētāju saņemts mežaudzes tūlītējas cirsmas vērtējums. Padziļināti izvērtējot konkrēto situāciju, sertificēts vērtētājs secināja, ka pēc lietas faktiskajiem apstākļiem ir piemērojama vērtēšanas metode - mežaudzes kā tūlītējas cirsmas novērtējums, un noteica, ka mežaudzes tirgus vērtība ir 4101,95 EUR, kas būtiski atšķiras no sākotnēji aprēķinātās mežaudzes tirgus vērtības 1402,00 EUR.
Satiksmes ministrija 2024. gada 27. decembrī vēstulē Nr. 07-02/4413 informēja Institūciju, ka, ievērojot apstākli, ka zaudējumu vērtība precizēta pēc Atsavināšanas likuma 9. pantā noteiktā lēmuma pieņemšanas, sertificētam vērtētājam mainot vērtēšanas metodi, Satiksmes ministrija vērsīsies biedrībā “Latvijas Īpašumu Vērtētāju asociācija” (turpmāk – Biedrība) un lūgs sniegt skaidrojumu, lai pārliecinātos par novērtējumu atbilstību noteiktajām prasībām, pirms jautājumu par Ministru kabineta 2024. gada 26. novembra sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 50, 17. §) noteiktā atlīdzības apmēra grozīšanu virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā.
Biedrība 2025. gada 24. februārī vēstulē Nr. 8 norādīja, ka sertificēta vērtētāja sākotnēji sagatavotajam Nekustamā īpašuma daļas vērtējumam pievienotajā 2024. gada 25. aprīļa Nekustamā īpašuma apsekošanas aktā, kuru ir parakstījis Īpašnieka pārstāvis, nav fiksētas īpašās Īpašnieka vēlmes par zaudējumu no nekustamajā īpašumā augošajiem kokiem atlīdzināšanas kārtība. Tādēļ sākotnēji mežaudzes vērtību sertificēts vērtētājs ir noteicis ar ienākumu pieeju, aprēķinot no mežsaimnieciskās darbības, kas veikta Meža likumā un Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 935 “Noteikumi par koku ciršanu mežā” paredzētajā kārtībā, nākotnē gūstamo ienākumu pašreizējo vērtību. Pēc iepazīšanās ar sertificēta vērtētāja sagatavoto vērtējumu Īpašnieks nav piekritis noteiktajam atlīdzības par mežaudzi apmēram, uzskatot, ka summa neatbilst tai, kas būtu iegūstama no augošu koku ciršanas pārdošanai, un pieprasījis veikt mežaudzes kā tūlītējas cirsmas novērtējumu. Tā kā šis gadījums atbilst metodikā paredzētajam (nekustamā īpašuma īpašnieks pieprasa atlīdzināt zaudējumus nocērtamās koksnes tirgus vērtības apmērā), kā arī secinot, ka Rail Baltica projekta realizācijai ir paredzēta zemes atmežošana, sertificēts vērtētājs ir veicis mežaudzes kā tūlītējas cirsmas novērtējumu. Biedrība arī norādīja, ka tas nenozīmē, ka sertificēts vērtētājs sākotnēji nav piemērojis pareizu vērtēšanas metodi, jo tās izvēle bija atbilstoša nekustamā īpašuma raksturam un apsekošanas laikā fiksētajam tā īpašnieka zaudējumu atlīdzināšanas pieprasījumam.
Finansējuma nepieejamības dēļ 2025. gada sākumā tika apturēti Rail Baltica projekta ietvaros uzsāktie nekustamo īpašumu iegūšanas procesi, kas tika īstenoti no Finansēšanas līguma Nr. INEA/CEF/TRAN/M2019/2098073, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru (CEF 6W), paredzētajiem līdzekļiem un objektīvu apstākļu dēļ nebija pabeidzami finansējuma attiecināmības periodā līdz 2024. gada 31. decembrim.
Pēc cita finansējuma avota rašanas, apturētais Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas process tika atjaunots, tostarp, nodrošināta minētā nekustamā īpašuma novērtējuma aktualizācija iespējami tuvāk atsavināšanas darījumam.
Satiksmes ministrija ar 2025. gada 25. novembra lēmumu Nr. 03.1-14/3608 grozīja Satiksmes ministrijas 2024. gada 30. oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3696 un apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Mežalīči” (kadastra Nr.8025 002 0016) daļas – zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0518) 0,3328 ha platībā un zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0519) 0,085 ha platībā - Baldones pagastā, Ķekavas novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 1 629,42 EUR jeb 0,39 EUR par vienu kvadrātmetru zemes platības, un nolēma atlīdzināt zaudējumus – uz zemes vienībām (kadastra apzīmējums 8025 002 0518 un 8025 002 0519) augošās mežaudzes tirgus vērtību 5365,07 EUR.
Satiksmes ministrijas apstiprinātais kopējais taisnīgas atlīdzības apmērs ir 6 994,49 EUR (seši tūkstoši deviņi simti deviņdesmit četri eiro un 49 eiro centi).
2025. gada 3. decembrī saņemta elektroniski parakstīta Īpašnieka piekrišana, ar kuru Īpašnieks informē, ka piekrīt taisnīgai atlīdzībai, kas apstiprināta ar Satiksmes ministrijas 2025. gada 25. novembra lēmumu Nr. 03.1-14/3608. Līdz ar to ir paredzama pirkuma līguma noslēgšana par labprātīgu Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Īpašnieks 2024. gada 16. un 17. decembrī telefonsarunā informēja Institūciju, ka nepiekrīt atlīdzības apmēram daļā, kas noteikta kā zaudējumi par mežaudzes vērtību. Atbilstoši Institūcijas lūgumam Īpašnieks telefonsarunā izteiktos iebildumus/skaidrojumu iesniedza arī elektroniski 2024. gada 20. decembrī. Īpašnieka iebildumi izteikti par mežaudzes vērtēšanai piemērojamo metodi, ar kuru sertificēts vērtētājs noteicis mežaudzes aptuvenās tīrās tagadnes vērtību, nosakot kailcirti pēc vecuma. Īpašnieka ieskatā mežaudzes vērtēšanā jāpiemēro augošās koksnes tūlītējas cirsmas metode.
Pēc Īpašnieka sniegtā skaidrojuma saņemšanas saziņā ar sertificētu vērtētāju Institūcija noskaidroja, ka Īpašnieka iebildumi ir pamatoti un apmierināmi un mežaudze jānovērtē atkārtoti ar tūlītējas cirsmas metodi. 2024. gada 19. un 20. decembrī elektroniskā sarakstē ar sertificētu vērtētāju saņemts mežaudzes tūlītējas cirsmas vērtējums. Padziļināti izvērtējot konkrēto situāciju, sertificēts vērtētājs secināja, ka pēc lietas faktiskajiem apstākļiem ir piemērojama vērtēšanas metode - mežaudzes kā tūlītējas cirsmas novērtējums, un noteica, ka mežaudzes tirgus vērtība ir 4101,95 EUR, kas būtiski atšķiras no sākotnēji aprēķinātās mežaudzes tirgus vērtības 1402,00 EUR.
Satiksmes ministrija 2024. gada 27. decembrī vēstulē Nr. 07-02/4413 informēja Institūciju, ka, ievērojot apstākli, ka zaudējumu vērtība precizēta pēc Atsavināšanas likuma 9. pantā noteiktā lēmuma pieņemšanas, sertificētam vērtētājam mainot vērtēšanas metodi, Satiksmes ministrija vērsīsies biedrībā “Latvijas Īpašumu Vērtētāju asociācija” (turpmāk – Biedrība) un lūgs sniegt skaidrojumu, lai pārliecinātos par novērtējumu atbilstību noteiktajām prasībām, pirms jautājumu par Ministru kabineta 2024. gada 26. novembra sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 50, 17. §) noteiktā atlīdzības apmēra grozīšanu virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā.
Biedrība 2025. gada 24. februārī vēstulē Nr. 8 norādīja, ka sertificēta vērtētāja sākotnēji sagatavotajam Nekustamā īpašuma daļas vērtējumam pievienotajā 2024. gada 25. aprīļa Nekustamā īpašuma apsekošanas aktā, kuru ir parakstījis Īpašnieka pārstāvis, nav fiksētas īpašās Īpašnieka vēlmes par zaudējumu no nekustamajā īpašumā augošajiem kokiem atlīdzināšanas kārtība. Tādēļ sākotnēji mežaudzes vērtību sertificēts vērtētājs ir noteicis ar ienākumu pieeju, aprēķinot no mežsaimnieciskās darbības, kas veikta Meža likumā un Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 935 “Noteikumi par koku ciršanu mežā” paredzētajā kārtībā, nākotnē gūstamo ienākumu pašreizējo vērtību. Pēc iepazīšanās ar sertificēta vērtētāja sagatavoto vērtējumu Īpašnieks nav piekritis noteiktajam atlīdzības par mežaudzi apmēram, uzskatot, ka summa neatbilst tai, kas būtu iegūstama no augošu koku ciršanas pārdošanai, un pieprasījis veikt mežaudzes kā tūlītējas cirsmas novērtējumu. Tā kā šis gadījums atbilst metodikā paredzētajam (nekustamā īpašuma īpašnieks pieprasa atlīdzināt zaudējumus nocērtamās koksnes tirgus vērtības apmērā), kā arī secinot, ka Rail Baltica projekta realizācijai ir paredzēta zemes atmežošana, sertificēts vērtētājs ir veicis mežaudzes kā tūlītējas cirsmas novērtējumu. Biedrība arī norādīja, ka tas nenozīmē, ka sertificēts vērtētājs sākotnēji nav piemērojis pareizu vērtēšanas metodi, jo tās izvēle bija atbilstoša nekustamā īpašuma raksturam un apsekošanas laikā fiksētajam tā īpašnieka zaudējumu atlīdzināšanas pieprasījumam.
Finansējuma nepieejamības dēļ 2025. gada sākumā tika apturēti Rail Baltica projekta ietvaros uzsāktie nekustamo īpašumu iegūšanas procesi, kas tika īstenoti no Finansēšanas līguma Nr. INEA/CEF/TRAN/M2019/2098073, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru (CEF 6W), paredzētajiem līdzekļiem un objektīvu apstākļu dēļ nebija pabeidzami finansējuma attiecināmības periodā līdz 2024. gada 31. decembrim.
Pēc cita finansējuma avota rašanas, apturētais Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas process tika atjaunots, tostarp, nodrošināta minētā nekustamā īpašuma novērtējuma aktualizācija iespējami tuvāk atsavināšanas darījumam.
Satiksmes ministrija ar 2025. gada 25. novembra lēmumu Nr. 03.1-14/3608 grozīja Satiksmes ministrijas 2024. gada 30. oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3696 un apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Mežalīči” (kadastra Nr.8025 002 0016) daļas – zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0518) 0,3328 ha platībā un zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0519) 0,085 ha platībā - Baldones pagastā, Ķekavas novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 1 629,42 EUR jeb 0,39 EUR par vienu kvadrātmetru zemes platības, un nolēma atlīdzināt zaudējumus – uz zemes vienībām (kadastra apzīmējums 8025 002 0518 un 8025 002 0519) augošās mežaudzes tirgus vērtību 5365,07 EUR.
Satiksmes ministrijas apstiprinātais kopējais taisnīgas atlīdzības apmērs ir 6 994,49 EUR (seši tūkstoši deviņi simti deviņdesmit četri eiro un 49 eiro centi).
2025. gada 3. decembrī saņemta elektroniski parakstīta Īpašnieka piekrišana, ar kuru Īpašnieks informē, ka piekrīt taisnīgai atlīdzībai, kas apstiprināta ar Satiksmes ministrijas 2025. gada 25. novembra lēmumu Nr. 03.1-14/3608. Līdz ar to ir paredzama pirkuma līguma noslēgšana par labprātīgu Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma “Mežalīči” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80250020016) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250020518) 0,3328 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250020519) 0,085 ha platībā - Baldones pagastā, Ķekavas novadā.
Atlīdzība un izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 49.00.00 “Rail Baltica projekta pārvaldības funkcijas nodrošināšana” līdzekļiem.
Atlīdzība un izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 49.00.00 “Rail Baltica projekta pārvaldības funkcijas nodrošināšana” līdzekļiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts tiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros atsavināmā Nekustamā īpašuma daļas īpašnieku.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projekts tiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros atsavināmā Nekustamā īpašuma daļas īpašnieku.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Rīkojuma projektam ir ietekme uz valsts budžetu. Finansējuma nepieejamības dēļ 2025. gada sākumā tika apturēti Rail Baltica projekta ietvaros uzsāktie nekustamo īpašumu iegūšanas procesi, kas tika īstenoti no Finansēšanas līguma Nr. INEA/CEF/TRAN/M2019/2098073, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru (CEF 6W), paredzētajiem līdzekļiem un objektīvu apstākļu dēļ nebija pabeidzami finansējuma attiecināmības periodā līdz 2024. gada 31. decembrim.
Izdevumi, kas saistīti ar minētā nekustamā īpašuma pārņemšanu, atsavināšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no valsts budžeta līdzekļiem, kas paredzēti budžeta programmā 49.00.00 "Rail Baltica projekta pārvaldības funkcijas nodrošināšana".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
