Anotācija (ex-ante)

22-TA-1182: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālo plānu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts "Par Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālo plānu" (turpmāk – Rīkojuma projekts) izstrādāts, lai apstiprinātu Latvijas Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālo plānu (turpmāk – TPTP) un atbalstītu tajā paredzēto darbību un pasākumu īstenošanu. Vienlaikus Rīkojuma projekts paredz  atbildīgajām nozaru ministrijām sadarbībā ar sociālajiem un sadarbības partneriem nodrošināt savā atbildībā esošo TPTP pasākumu īstenošanas nosacījumu izstrādi, kā arī plānot savā atbildībā esošo pasākumu finansējuma apguvi un rādītāju sasniegšanu. Rīkojuma projekts ietver arī uzdevumu atbildīgajām nozaru ministrijām atbilstoši kompetencei piedalīties turpmākajā TPTP saskaņošanas procesā ar Eiropas Komisiju (turpmāk – EK) un būtisku izmaiņu, kas skar Rīkojuma projekta 2.pielikumā paredzētos pasākumus, tiem pieejamo finansējuma apmēru vai sasniedzamos rādītājus, gadījumā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sadarbībā ar atbildīgo nozares ministriju informēt Ministru kabinetu. Savukārt Rīkojuma projekta 5.punkts paredz pēc TPTP saskaņošanas ar EK, Finanšu ministrijai iesniegt apstiprināšanai Ministru kabinetā precizētu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam (turpmāk – Programma), papildinot to ar 6.politikas mērķi “Taisnīgas pārkārtošanās fonda investīcijas”, un nodrošināt precizētās  Programmas iesniegšanu EK.



 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir apstiprināt  TPTP un atbalstīt tajā paredzēto pasākumu īstenošanu Taisnīgas pārkārtošanās fonda (turpmāk - TPF) finansējuma ietvaros, lai mazinātu klimata pārmaiņu radīto negatīvo ietekmi, atbalstot vissmagāk skartās teritorijas un darba ņēmējus, un veicinātu līdzsvarotu sociālekonomisko pārkārtošanos, tādējādi novēršot reģionālo atšķirību palielināšanos un veicinātu reģionālo attīstību klimatneitrālā veidā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
TPTP  projekta sabiedriskā apspriešana norisinājās laika posmā no 2020. gada 4. līdz 18. decembrim. Sabiedriskās apspriešanas izziņa un aktualizētais TPTP projekts publicēts VARAM tīmekļvietnē 2021. gada 18. janvārī. Savukārt 2021. gada 3. jūnijā Valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināta  taisnīgas pārkārtošanās dokumentu pakotne (VSS-518), kas ietvēra informatīvā ziņojuma projektu "Par Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālā plāna projekta izstrādes un plānotajām investīcijām Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda Darbības programmas sestajā politikas mērķī" un tam pievienotos divus pielikumus: “Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālais plāns”  un “Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālā plāna pasākumiem pieejamais Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums”. 

Ņemot vērā, ka pēc VSS-518 izsludināšanas turpinājās sarunas ar EK par Latvijas izaicinājumu izvērtējumu pārejā uz klimatneitrālu ekonomiku, t.sk. atteikšanos no kūdras izmantošanas enerģētikā, tika nolemts, ka TPTP tiks virzīts apstiprināšanai Ministru kabineta  sēdē atsevišķi.

Līdz ar to 2021. gada 3. jūnijā izsludinātais informatīvais ziņojums (VSS-518) tika precizēts un kopā ar tā pielikumu "Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālā plāna pasākumiem pieejamais Taisnīgas pārkārtošanās fonda instrumenta finansējums" virzīts izskatīšanai Ministru kabinetā, lai informētu Ministru kabinetu par  TPTP projekta sagatavošanas gaitu un panākto progresu, kā arī noteiktu atbildīgos par TPTP investīciju pasākumu sagatavošanu.  Informatīvais ziņojums tika izskatīts Ministru kabineta 2021. gada 14. septembra sēdē (2021-TA-2073; protokols Nr.61, 46.§), atbalstot tajā paredzēto pasākumu īstenošanu, nosakot par šī plāna pasākumu īstenošanu atbildīgās nozaru ministrijas un to uzdevumus, kā arī nosakot Ekonomikas ministrijai un VARAM pienākumu līdz 2023.gada 1. jūlijam izstrādāt un iesniegt apstiprināšanai Ministru kabinetā grozījumus normatīvajos aktos, kas paredz līdz 2030.gadam pārtraukt kūdras izmantošanu enerģētikā.  

Savukārt TPTP  2021. gada 17. septembrī un 2021. gada 29. novembrī tika nosūtīts iesaistītajām pusēm (pēc izsludināšanas VSS-518)  elektroniskajai saskaņošanai. TPTP tika veikti precizējumi atbilstoši saņemtajiem atzinumiem. Līdz ar to šis Rīkojuma projekts ir turpinājums VSS-518 procesam saistībā ar TPTP sagatavošanu un saskaņošanu. Ņemot vērā, ka daļa no Taisnīgas pārkārtošanas fonda Latvijai piešķīruma ir no Eiropas Savienības Atveseļošanas instrumenta (NextGen), kas paredz projektu līgumu slēgšanas pabeigšanu līdz 2023. gada beigām un investīciju projektu īstenošanas pabeigšanu un gala maksājumu veikšanu līdz 2026. gada beigām, savukārt otra daļa ir piešķīrums no daudzgadu finanšu shēma resursiem, kas ir pieejami līdz Eiropas Savienības fondu 2021.– 2027.gada plānošanas perioda beigām un kas jāizlieto līdz 2029. gada beigām, nepieciešama operatīva TPTP saskaņošana. 
Vienlaikus, tā kā izstrādes un saskaņošanas procesā ir precizēts TPTP, Rīkojuma projektā iekļauts 2. un 3.punkts, kā arī ar Rīkojuma projekta 6.punktu atzīti par aktualitāti zaudējušiem Ministru kabineta 2021. gada 14. septembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.61 46.§) "Informatīvais ziņojums "Par Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālā plāna projekta izstrādi un plānotajām investīcijām Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda Darbības programmas sestajā politikas mērķī"" 2. un 3. punkts. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nav apstiprināts TPTP, kas ir priekšnosacījums Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 6.politikas mērķa “Taisnīgas pārkārtošanās fonda investīcijas” investīciju plānošanai un ieviešanai Latvijā. 
Risinājuma apraksts
Apstiprināt TPTP, atbalstīt tajā paredzēto pasākumu īstenošanu par TPF finansējumu, nosakot par pasākumu īstenošanu atbildīgās ministrijas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai nodrošinātu tiesisko ietvaru TPF finansējuma piesaistei TPTP paredzētajiem pasākumiem (184 237 327 EUR apmērā). Tā kā ES dalībvalstīm, lai saņemtu TPF finansējumu, nepieciešams izstrādāt TPTP un apstiprināt to EK, Latvijai nebija izvēles iespējas attiecībā uz tiesību akta veidu. Lēmumu pieņem Ministru kabinets (ja Ministru kabinets neapstiprina TPTP, tad Latvija nesaņem TPF finansējumu 184 237 327 EUR apmērā).
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
SIA “PricewaterhouseCoopers” izstrādātie ziņojumi
 
Apraksts
2020. gada 28. septembrī Eiropas Komisija noslēdza līgumu ar tehniskās palīdzības sniedzēju SIA “PricewaterhouseCoopers” TPTP izstrādes atbalstam, tostarp veikusi pētījumus, kas pamato TPTP teritoriju un paredzēto darbību un  nepieciešamību.
 

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

TPTP savlaicīga apstiprināšana ir nepieciešama, lai nodrošinātu šo investīciju iekļaušanu Programmā vienlaikus ar citu politikas mērķu investīcijām, tai skaitā, iekļaujoties Programmas saskaņošanas ar EK laika grafikā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ņemot vērā to, ka TPTP ir priekšnosacījums, kas nosaka tikai ietvaru Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda attiecīgo investīciju īstenošanai, Rīkojuma projekts tieši neietekmē valsts un pašvaldību budžetu. Ietekmi uz budžetu radīs tie Ministru kabineta noteikumi, kas paredzēs kārtību, kādā piešķir un administrē Eiropas Savienības un valsts budžeta finansējumu specifiskā atbalsta mērķa (turpmāk – SAM) Nr.6.1.1. attiecīgajos pasākumos, jo ar šiem noteikumiem tiks apstiprināts katram pasākumam pieejamais finansējums un līdzfinansējuma apjoms un avots. Kopējais plānotais 6.1.1. SAM investīciju apjoms ir 184 237 327 EUR
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1056
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regula Nr. (ES) 2021/1056, ar ko izveido Taisnīgas pārkārtošanās fondu
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regula Nr. (ES) 2021/1056, ar ko izveido Taisnīgas pārkārtošanās fondu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Laika posmā no 2020. gada 4. līdz 18. decembrim ikvienam interesentam ir bijusi iespēja izteikt komentārus, piedaloties TPTP projekta sabiedriskajā apspriešanā. Sabiedriskās apspriešanas izziņa un aktualizētais TPTP projekts publicēts VARAM tīmekļvietnē 2021. gada 18. janvārī.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts netieši veicinās Nacionālā attīstības plāna rādītāju, kuri vērsti uz uzņēmējdarbības veicināšanu, izpildi, kā arī ietekmē rādītāju par SEG emisiju intensitāti un CO2 piesaisti.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekta ietvaros apstiprināmais  TPTP ietver konkrētas veicamās darbības, lai sasniegtu 2030. gadam izvirzītos ES enerģētikas un klimata mērķrādītājus un līdz 2050. gadam panāktu klimatneitrālu ES ekonomiku, jo īpaši attiecībā uz tādu jomu pārveidošanu vai slēgšanu, kurās veic darbības ar augstu SEG intensitāti.
 

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi