Anotācija

25-TA-1410: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Tiesu ekspertu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Satversmes tiesas 2024.gada 17.decembra spriedumā (lietas Nr.2023-47-01) "Par Tiesu ekspertu likuma 6. panta trešās daļas 5. punkta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 101. panta pirmajai daļai un 106. panta pirmajam teikumam" nolemtajam, izstrādāti grozījumi saistībā ar tiesu eksperta kandidātam noteiktajiem ierobežojumiem. Nepieciešamība efektivizēt tiesu ekspertu eksaminācijas procesu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Sakārtot regulējumu atbilstoši Satversmes tiesas 2024.gada 17.decembra spriedumam un veikt izmaiņas tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas sastāvā, nodrošinot efektīvu šī institūta darbību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
[1] 2024. gada 18. decembrī stājās spēkā Satversmes tiesas spriedums (lietas Nr.2023-47-01) "Par Tiesu ekspertu likuma 6. panta trešās daļas 5. punkta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 101. panta pirmajai daļai un 106. panta pirmajam teikumam", kurā tika atzīts, ka Tiesu ekspertu likuma 6. panta trešās daļas 5. punkts redakcijā, kas ir spēkā no 2024. gada 2. marta, par neatbilstošu Satversmes 106. panta pirmajam teikumam un spēkā neesošu no 2025. gada 1. jūnija. No minētā Satversmes tiesas sprieduma ir secināms, ka nepieciešams tāds tiesiskais regulējums, kas iekļauj pietiekoši saaudzējošu līdzekli, ar kura palīdzību leģitīmos mērķus varētu sasniegt līdzvērtīgā kvalitātē. Proti, Satversmes tiesas sprieduma 17.6. punkta otrajā rindkopā tiek norādīts, ka par saudzējošāku līdzekli, ar kura palīdzību leģitīmos mērķus varētu sasniegt līdzvērtīgā kvalitātē, būtu atzīstams tāds līdzeklis, kas liegtu būt par tiesu ekspertu tikai tādai personai, kura patiešām apdraud sabiedrības uzticēšanos šai profesijai un tiesas spriešanas procesam kopumā. Satversmes tiesa jau ir atzinusi, ka saudzējošāki līdzekļi var būt dažādi. Saudzējošāks līdzeklis var būt gan tāds regulējums, kas noteiktos gadījumos pieļauj individuālu vērtēšanu, gan regulējums, kurā ietvertais ierobežojums ir saistīts ar konkrētām noziedzīgu nodarījumu grupām un ar noziedzīgu nodarījumu aizskartajām interesēm, vai regulējums, kas noteikts uz konkrētu laikposmu.

[2] Saskaņā ar Tiesu ekspertu likuma 7. pantu reizi trīs gados tieslietu ministrs izdod rīkojumu, ar kuru tiek izveidota tiesu ekspertu eksaminācijas komisija. Šī kārtība pēc būtības nav mainījusies kopš 2007.gada, kad spēkā stājās iepriekšējais Tiesu ekspertu likums. Komisijas sastāvu veido 1) tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja pilnvarota persona; 2) apgabaltiesas tiesnesis; 3) prokurors; 4) izmeklētājs; 5) Tieslietu ministrijas pārstāvis; 6) augstskolu akadēmiskā personāla pārstāvis. Minētais sastāvs aptver visas nozares, kurās funkciju īstenošanai ir saistība ar tiesu ekspertīzi – gan īstenošanu, gan uzdošanu, gan politikas izstrādi, gan no zinātniskā aspekta. Līdz ar to likums šobrīd paredz ļoti plašas komisijas izveidi, kur iekļauti dažādu nozaru speciālisti un savas jomas profesionāļi. Tomēr, lai novērtētu tiesu eksperta kandidāta profesionālās spējas attiecīgajā ekspertīžu specialitātē, primāri ir nepieciešamas praktiskās un teorētiskās zināšanas konkrētajā tiesu ekspertīžu specialitātē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai izpildītu Satversmes tiesas 2024.gada 17.decembra spriedumā (lietas Nr.2023-47-01) noteikto, ir nepieciešams izstrādāt regulējumu, kurā ir pārskatītas līdzšinējās prasības personai, kura nevar būt par tiesu eksperta kandidātu. Minētajā Satversmes tiesas spriedumā likumdevējam tiek dota iespēja izvērtēt un ieviest regulējumu, kas paredz vai nu individuālas izvērtēšanas noteikšanu katram kandidātam, kuram ir šie īpašie apstākļi, vai ietvert konkrētu detalizētu regulējumu, kurā atrunāts ierobežojums konkrētām noziedzīgu nodarījumu grupām un ar noziedzīgu nodarījumu aizskartajām interesēm, vai arī ietverts noteikts laika posms. Izvērtējot tiesu eksperta institūtu un tiesu eksperta darba nozīmīgumu tiesvedībā, un atbilstoši Satversmes tiesas spriedumā iekļautajām atziņām, ir izvēlēts optimālākais risinājums prasību definēšanai.
Risinājuma apraksts
Izstrādāts regulējums, kurā, ievērojot Satversmes tiesas spriedumā dotos norādījumus, ir pārskatīti ierobežojumi personai, kas liedz būt par tiesu eksperta kandidātu, un mazināts līdz šim regulējumā ietvertais absolūtā aizlieguma koncepts. Satversmes tiesa savā 2024.gada 17.decembra sprieduma 17.3. punktā norādīja, ka tiesu eksperts pilda nozīmīgu funkciju pirmstiesas izmeklēšanas un tiesas spriešanas procesā, un šī funkcija ir galvenokārt saistīta ar viņa speciālajām zināšanām un pieredzi kādā konkrētā nozarē (sk. Tiesu ekspertu likuma 1. panta 2. punktu). Tiesu eksperta atzinumu procesa virzītājs pirmstiesas izmeklēšanā un tiesa izmanto kā vienu no pierādījumiem un tam nav augstākas ticamības kā citiem pierādījumiem. Tiesu eksperta atzinums procesa virzītājam pirmstiesas izmeklēšanā un tiesai nav saistošs tādā veidā, ka tie savu nolēmumu varētu pamatot tikai ar tiesu eksperta atzinumu. Kā arī šajā spriedumā ir uzsvērts, ka tiesu eksperti nav tiesu sistēmai piederīgo profesiju pārstāvji, bet gan citas ar lietas izskatīšanu tiesā saistītas personas. No minētā var secināt, ka tiesu ekspertiem nav izvirzāmas tādas pašas prasības kā tiesu sistēmai piederīgiem profesijas pārstāvjiem, tādēļ ir iespējams mīkstināt tiesu eksperta kandidātam noteiktos ierobežojumus.

Ņemot vērā minēto, likumprojektā tiek precizēta 6. panta trešās daļas 2. punkta redakcija, nosakot, ka par tiesu eksperta kandidātu nevar būt persona, kura ir bijusi sodīta par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, izņemot, ja tā ir tikusi reabilitēta vai sodāmība ir noņemta vai dzēsta. Ja persona ir tikusi reabilitēta, tas nozīmē, ka tai ir atjaunota labā reputācija vai tai tiek atdotas tiesības (šajā gadījumā - tiesības ieņemt noteiktu amatu). Savukārt attiecībā par sodāmības dzēšanu vai noņemšanu norādāms, ka ar brīdi, kad personai ir dzēsta sodāmība vai sodāmība ir noņemta, persona ir atzīstama juridiski par iepriekš nesodītu. Līdz ar to nav pamatoti tiesu eksperta kandidātam ierobežot tiesības ieņemt amatu, ja izpildās kritērijs, ka persona, lai arī sodīta par tīšu noziedzīgu nodarījumu, tā ir tikusi reabilitēta vai tai sodāmība ir dzēsta vai noņemta.
Savukārt likumprojektā piedāvātajā 6. panta trešās daļas 3. punkta redakcijā ir ietverts izņēmums personai, kas saukta pie kriminālatbildības, bet pret kuru kriminālprocess par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu izbeigts uz nereabilitējoša pamata, jo izdarītais noziedzīgais nodarījums pēc savas būtības ir ar mazu kaitīguma pakāpi. Papildus regulējums arī paredz, ka no normā noteiktā apstākļa, ir jābūt pagājušam noteiktam laika periodam, kas ir identisks tam periodam, kāds noteikts attiecībā uz tiesnešiem likuma "Par tiesu varu" 55.panta otrajā daļā, t.i., ne mazāk kā astoņi gadi. No likumprojekta "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"", kas stājās spēkā 2024. gada 5. janvārī, anotācijas var secināt, ka, pirmkārt, astoņu gadu termiņš ir nosakāms, jo, ņemot vērā Krimināllikuma 7. pantu un 63. pantu, termiņam ir jābūt samērīgam ar sodāmības dzēšanas termiņu. Otrkārt, Satversmes tiesa 2019. gada 5. decembra spriedumā lietā Nr. 2019-01-01 ir paudusi atziņu, ka kriminoloģiskie pētījumi liecina, ka septiņu līdz desmit gadu laikā, uzturoties sabiedrībā bez atkārtota noziedzīga nodarījuma izdarīšanas, lielai daļai sodīto personu risks atkārtoti izdarīt noziedzīgu nodarījumu nokrītas līdz nesodītu personu riska līmenim. Līdz ar to, ņemot vērā tiesu eksperta statusu un lomu nodarījuma vai faktu pierādīšanā, astoņi gadi ir optimāls termiņš, lai gūtu pārliecību, ka attiecīgā persona ir mainījusi savu uzvedību un dzīvi, kā arī pietiekams termiņš, lai labotu un celtu savu reputāciju sabiedrības acīs. [sk. likumprojekta "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"", kas stājās spēkā 2024. gada 5. janvārī, anotāciju].

Attiecīgi ir precizēts saistītais Tiesu ekspertu likuma 24.panta ceturtās daļas 1.punkts, pielāgojot norādes grozāmā 6.panta trešās daļas punktiem.
Problēmas apraksts
Tiesu ekspertu likuma 7. pantā ir noteikts tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas sastāvs un komisijas izveides kārtība. Praksē ir secināts, ka ir nepieciešams noteikt elastīgāku tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas izveides kārtību, kas ļautu pielāgot eksaminācijas komisijas sastāvu katrai tiesu ekspertu specialitātei, kurā tiks kārtots eksāmens. Ņemot vērā, ka jau šobrīd eksāmena norisi organizē Tiesu ekspertu padome, tad arī tiesu ekspertu eksaminācijas komisiju izveide būtu uzticama padomei. Vienlaikus, apzinot normā ietveramo regulējuma saturu, secināms, ka šāda detalizācija ir atbilstošāka Ministru kabineta noteikumiem, līdz ar to ir pārskatāms likuma garam un būtībai normās iekļaujamais regulējums.
Risinājuma apraksts
Tiesu ekspertu likuma 7.pants tiek izteikts jaunā redakcijā, paredzot, ka tiesu ekspertu eksaminācijas komisiju izveido Tiesu ekspertu padome. Ir nepieciešamība izveidot jaunu tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas izveidošanas kārtību, kas paredzētu iespēju Tiesu ekspertu padomei veidot tiesu ekspertu eksaminācijas komisiju atbilstoši tai specialitātei, kurā konkrētajā brīdī ir nepieciešams pārbaudīt tiesu ekspertu kandidāta zināšanas. Šādā gadījumā tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas sastāvā iekļautu tieši tās jomas tiesu ekspertus, kuru specialitātē kandidāts kārto pārbaudījumu, attiecīgi samazinot citu nesaistītu jomu speciālistu formālu iesaisti eksaminācijas procesā. Tāpat arī ir risināms jautājums attiecībā uz komisijas izveidi un darbību, ņemot vērā eksāmena norisi, proti, atrunājams jautājums par komisijas izveidi tiesu ekspertu eksāmena pirmajai daļai (testam) un otrajai daļai (zināšanu pārbaude specifiskos jautājumos konkrētajā tiesu ekspertīzē).
Līdz ar to, ir secināms, ka no normas piemērošanas ērtuma un tiesību normās risināmā jautājumu loka, tas detalizēti būtu atrunājams Ministru kabineta noteikumos, kas regulē tiesu ekspertu sertifikācijas un resertifikācijas kārtību, paplašinot Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumu Nr. 834 "Tiesu ekspertu sertifikācijas un resertifikācijas kārtība" tvērumu un iekļaujot arī jautājumus par tiesu ekspertu eksaminācijas komisiju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Skar tiesu ekspertu kandidātus, kuriem mainās iepriekš noteiktās prasības. Skar Tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas locekļus, jo paredzēts mainīt minētā institūta sastāvu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumi Nr.834 "Tiesu ekspertu sertifikācijas un resertifikācijas kārtība"

Pamatojums un apraksts
Likumprojektā tiek grozīta Tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas izveides kārtība un komisijas sastāvs, turpmāk paredzot šo jautājumu izvērsti regulēt Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr.834 "Tiesu ekspertu sertifikācijas un resertifikācijas kārtība", attiecīgi paplašinot šo noteikumu tvērumu un atrunājot tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas izveides kārtību.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Par minēto jautājumu publiskā apspriešana tika organizēta likumprojekta "Grozījumi Tiesu ekspertu likumā" (25-TA-292) ietvaros. Organizētās publiskās apspriešanas, kas notika no 2025.gada 24.marta līdz 2025.gada 7.aprīlim, ietvaros netika saņemti sabiedrības pārstāvju viedokļi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija
  • Valsts robežsardze
  • Valsts tiesu ekspertīžu birojs
  • Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs
  • Tieslietu ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Veselības ministrija
  • VSIA "Nacionālais psihiskās veselības centrs"
  • VSIA "Daugavpils psihoneiroloģiskā slimnīca"
  • Tiesu ekspertu padome

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiks mainīta Tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas izveides kārtība, tādējādi uzlabojot tiesu ekspertu eksaminācijas procesu, jo tiesu ekspertu kandidātu novērtēšanu eksāmena laikā veiks tikai attiecīgās jomas speciālisti, kuriem piemīt speciālās zināšanas.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Iesaistītās institūcijas noteikumu projekta normu izpildi nodrošinās tai piešķirtā budžeta līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi