Anotācija (ex-ante)

24-TA-1144: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2002. gada 13. augusta noteikumos Nr. 362 "Nacionālās augu šķirņu padomes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pašlaik ir spēkā Ministru kabineta 2002.gada 13.augusta noteikumi Nr. 362  "Nacionālās augu šķirņu padomes nolikums". Ir veikti grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 22. februāra noteikumos Nr. 140 "Latvijas augu šķirņu kataloga nolikums", kas paredz  mainīt šķirņu saimniecisko īpašību novērtēšanas (turpmāk – SĪN) rezultātu izskatīšanas kārtību. Attiecīgi ir jāveic izmaiņas arī Nacionālās augu šķirņu padomes nolikumā (turpmāk - NAŠP), paredzot augu šķirņu ekspertu iesaisti SIN rezultātu izskatīšanā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt, ka augu šķirņu ekspertu grupu eksperti piedalās NAŠP sēdēs un sniedz priekšlikumus šķirņu iekļaušanai Latvijas augu šķirņu katalogā (turpmāk -katalogs). 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik SĪN rezultāti pirms šķirņu iekļaušanas katalogā tiek izskatīti vispirms konkrētās augu sugas ekspertu grupā un pēc tam NAŠP.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai saīsinātu šķirņu izskatīšanas laiku un informāciju par katru šķirni neskatītu divas reizes, paredzēts turpmāk šķirnes skatīt NAŠP, uzaicinot uz NAŠP sēdēm arī  augu šķirņu ekspertu grupu ekspertus. Tas saīsinās laika periodu, kādā šķirnes varēs virzīt iekļaušanai  katalogā.
 
Risinājuma apraksts
Augu šķirņu eksperti piedalīsies NAŠP sēdēs un sniegs priekšlikumus šķirņu iekļaušanai katalogā (noteikumu projekta 4.punkts).
Problēmas apraksts
NAŠP nolikums paredz, ka  personālsastāvu apstiprina uz trim gadiem. Darbam NAŠP lauksaimnieku organizācijas un lauksaimniecības zinātnes pārstāvji virza ekspertus ar ilgstošu pieredzi dažādu lauksaimniecības kultūraugu audzēšanā.  Tā kā  NAŠP darbā ir  svarīgi jomas eksperti ar  pieredzi, nav lietderīgi terminēt NAŠP personālsastāvu uz trim gadiem.
Risinājuma apraksts
Svītrota norma, ka NAŠP personālsastāvu apstiprina uz trim gadiem (noteikumu projekta 1.punkts).
Problēmas apraksts
NAŠP sekretariāta funkcijas nodrošina Valsts augu aizsardzības dienests. Nepieciešams paredzēt, ka sekretariāts  nosūta  informāciju augu šķirņu ekspertiem, ja NAŠP sēdē skata  šķirņu saimniecisko īpašību novērtēšanas rezultātus. 
Risinājuma apraksts
Sekretariāts nosūta informāciju par NAŠP sēdi,  sēdē izskatāmos jautājumus un attiecīgi arī sēdes protokolu  augu šķirņu ekspertu grupu ekspertiem (noteikumu projekta 2.punkts).
Problēmas apraksts
Sēklu un šķirņu aprites likuma 12. pants paredz, ka  NAŠP  attiecīgo jautājumu risināšanā ir tiesības pieaicināt  ekspertus. 
 
Risinājuma apraksts
Precizēta norma, norādot, ka NAŠP var pieaicināt konkrētu augu sugu ekspertus (noteikumu projekta 3.punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskā apspriešana

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi