Anotācija (ex-ante)

23-TA-2352: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo drošība Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas rīkotajās nodarbībās un pasākumos" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo drošība Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas rīkotajās nodarbībās un pasākumos” (turpmāk –  Noteikumu projekts) izstrādāts, izpildot Militārā dienesta likuma 17.1 panta devītajā daļā doto uzdevumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt drošības prasības Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas (turpmāk – Izglītības iestāde) organizētajās profesionālajās nodarbībās un pasākumos. Noteikumu projekts nosaka pienākumu pirms katras profesionālo priekšmetu praktiskās nodarbības vai pasākuma veikt iepriekš identificētu risku novērtējumu, lai pēc iespējas samazinātu izglītojamā iespējamo drošības apdraudējumu un organizēt nodarbību vai pasākumu atbilstoši šim izvērtējumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izglītības iestāde nodibināta 2021. gada 1. jūlijā. Izglītības iestāde īsteno mācību programmu, kas sastāv no vispārizglītojošiem un profesionāliem (militāriem) mācību priekšmetiem. Detalizēti izglītības iestādes attīstības vīzija atspoguļota ar Ministru kabineta 2020.  gada 5. jūnija rīkojuma Nr. 306 apstiprinātajā konceptuālajā ziņojumā “Par profesionālās vidējās izglītības iestādes izveidi” (pieejams:https://likumi.lv/ta/id/315251-par-konceptualo-zinojumu-par profesionalas-videjas-izglitibas-iestades-izveidi).
Saskaņā ar minēto koncepciju viens no Izglītības iestādes mērķiem ir nodrošināt izglītojamo militāro iemaņu apguvi, sniegt nepieciešamās militārās zināšanas un prasmes un attīstīt vadītāja (līdera) iemaņas, lai personas pēc skolas pabeigšanas spētu vadīt nodaļas lieluma apakšvienību vienkāršu taktisko uzdevumu izpildei, un iegūtās zināšanas ļautu turpināt studijas Latvijas Nacionālajā aizsardzības akadēmijā vai ārvalstu militārajās mācību iestādēs.
Izglītojamie mācību programmas ietvaros apgūst profesionālos priekšmetus un praksi, piedalās paaugstinātas bīstamības un paaugstinātas fiziskās slodzes nodarbībās un pasākumos. Lai nodrošinātu drošības pasākumu ievērošanu, pirms nodarbības vai pasākuma tiek izvērtētas risku samazināšanas iespējas. Ņemot vērā riska gadījuma iestāšanās sekas un to biežumu, katrai nodarbībai vai pasākumam tiek noteikts riska līmenis: zems, paaugstināts, augsts vai ļoti augsts.
Vairums izglītības iestādes realizētās praktiskās nodarbības un pasākumi ir zemas bīstamības, tai skaitā arī tādi, kas notiek brīvā dabā un kuros ir paredzēta aktīva izglītojamo iesaiste – orientēšanās, lauka kaujas iemaņas u.c. Ikviena nodarbība, kurā plānota šaušana ar pneimatisko ieroci, straikbola ieroci, peintbola ieroci, mazkalibra ieroci, vai paredzēta salūtmunīcijas vai sprādzienu imitācijas līdzekļu izmantošana, ir paaugstinātas bīstamības nodarbība un tajā tiek nodrošināti papildu drošības pasākumi.
Līdzīga pieeja apdraudējuma novērtēšanā, nodarbību vai pasākumu drošības riska līmeņa noteikšanā un iespējama kaitējuma novēršanā ir noteikta 2022. gada 5. jūlija Ministru kabineta noteikumos Nr. 392 “Drošības noteikumi Jaunsardzes centra organizētajās nodarbībās un pasākumos”.
Gan Izglītības iestāde, gan Jaunsardzes centrs praksē nodrošina Aizsardzības ministrijas vadītu jauniešu izglītības formu, kuras mērķis ir jauniešu izglītošana valsts aizsardzības jomā, organizējot praktiskās nodarbības un pasākumus, kā arī izmantojot līdzīgu ekipējumu un materiāltehnisko nodrošinājumu.
Militāro instruktoru kvalifikācija ir pietiekama, lai paaugstinātas vai augstas bīstamības nodarbībā vai pasākumā nodrošinātu nepieciešamos drošības pasākumus.
Noteikumi paredz, ka paaugstinātas un augstas bīstamības nodarbībā vai pasākumā tiek nodrošināts medicīniskais atbalsts. Nodarbībās vai pasākumos, kuros tiek izmantoti mazkalibra ieroči, Izglītības iestāde nodrošina ārsta palīga klātbūtni, bet nodarbībās vai pasākumos, kuros tiek izmantoti kaujas ieroči – Neatliekamās medicīniskās palīdzības iestādes neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes klātbūtni. Minētais tiks realizēts ārpakalpojuma formā, slēdzot vienošanos, un apmaksa par sniegto pakalpojumu tiks veikta no Izglītības iestādei piešķirtajiem finanšu līdzekļiem. Noteikumos arī paredzēta rīcības kārtība nodarbības vai pasākuma dalībnieka traumas gadījumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar 2021. gada 9. decembra likumu "Grozījumi Militārā dienesta likumā", papildināts Militārā dienesta likuma 17.1 pants, tostarp ar devīto daļu, kurā Ministru kabinetam dots uzdevums noteikt kārtību, kādā tiek nodrošināta izglītojamo drošība izglītības iestādes rīkotajās nodarbībās un pasākumos, lai nodrošinātu drošības pasākumu ievērošanu. Šobrīd drošības pasākumus izglītības iestādē nosaka Izglītības iestādes izstrādātie iekšējie noteikumi “Par drošības noteikumiem Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālajā vidusskolā”, kurus ievēro arī vispārizglītojošajos priekšmetos, bet ir nepieciešams izstrādāt drošības noteikumus, kuros tiktu skaidri noteikta izglītojamo un mācībspēku rīcība profesionālo priekšmetu nodarbībās, pasākumos un dažādās neparedzētās ārkārtas situācijās, kā arī noteikt rīcību gadījumos, ja to laikā tiek gūtas traumas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts, ka praktisko nodarbību un pasākumu saturs tiek plānots saskaņa ar Izglītības iestādes mācību uzdevumu, piemērojot aizsardzības ministra noteiktās risku pārvaldības procedūras ietvaros izstrādātās drošības prasības un nosakot nodarbības vai pasākuma drošības riska līmeni, lai novērtētu iespējamos riskus, kā arī izvērtētu iespējamās sekas riska iestāšanās brīdī.
Risku radītās sekas iedala: nenozīmīgas, minimālas, kritiskas, katastrofālas.
Pēc apdraudējuma iestāšanās biežuma:
- mazticams, ka apdraudējums iestāsies;
- reti apdraudējuma iestāšanās gadījumi;
- gadījumi iestājas neregulāri;
- iespējams, ka gadījums iestāsies;
- šādi gadījumi iestājas bieži.
Izvērtējot iespējamos riskus un to iestāšanās iespējamību, tiek noteikts nodarbības vai pasākuma drošības riska līmenis:
- zemas bīstamības nodarbība un pasākums;
- paaugstinātas bīstamības nodarbība un pasākums;
- augstas bīstamības nodarbība un pasākums;
- ļoti augstas bīstamības nodarbība un pasākums.
Noteikumu projekts noteic, ka ļoti augsta bīstamības nodarbības izglītības iestādē aizliegts īstenot.
Organizējot nodarbību vai pasākumu, katrai nodarbībai vai pasākumam ir norīkots vadītājs, kuram ir noteikti uzdevumi. Piemēram, pirms nodarbības vai pasākuma tā vadītājs pārbauda visus nodarbības un pasākuma materiāltehniskos līdzekļus, kolektīvos un individuālos aizsardzības līdzekļus, kā arī ieročus, munīciju un sprādzienu imitācijas līdzekļus, ja tādus plānots izmantot, un tikai pēc šādas pārbaudes dod atļauju sākt nodarbību vai pasākumu. Nodarbības vai pasākuma laikā tā vadītājs kontrolē minēto priekšmetu izmantošanu un nepieciešamības gadījumā drīkst ierobežot jebkuras personas turpmāku dalību nodarbībā vai pasākumā.
Noteikumu projektā ietverta prasība nodarbības vai pasākuma vadītājam īstenot tā vadību, gaitu un drošības noteikumu ievērošanas kontroli. Paaugstinātas un augstas bīstamības nodarbības vai pasākuma vadību un kontroli paredzēts īstenot, tostarp nodrošinot, ka tā vadītājs par nodarbības vai pasākuma sākumu un beigām ziņo Izglītības iestādes Militārās izglītības nodaļas vadītājam, un par augstas bīstamības nodarbības vai pasākuma sākumu un beigām tā vadītājs ziņo Izglītības iestādes direktora vietniekam militārās izglītības un nodrošinājuma jautājumos, kurš savukārt ziņo padotības kārtībā augstākai amatpersonai – Izglītības iestādes direktoram.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts 2024/2025 mācību gadā skars 130 izglītojamos un viņu likumiskos pārstāvjus.
Savukārt 2025/2026 mācību gadā projekts skars vidēji 180 izglītojamos un viņu likumiskos pārstāvjus.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumi ietver šauru personu loku, kā arī nepieciešama to sekmīga un laicīga virzība uz priekšu, saskaņā ar kontroles uzdevumu Nr. 21-UZ-394, kā arī faktu, ka Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālā vidusskola jau veic savu darbību, tajā skaitā, jomās kuras tiek regulētas šajā Ministru kabineta noteikumu projektā, Ministru kabineta noteikumu projekts netiek izsludināts sabiedrības līdzdalībai (publiskajai apspriešanai).

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskola
  • Nacionālie bruņotie spēki

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta izpildei paredzamās provizoriskās izmaksas ir 2000 eiro vienā mācību gadā, kuras veidos Neatliekamās medicīniskās palīdzības iestādes neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes nodrošināšana nodarbībā vai pasākumā, kurā tiks izmantoti kaujas ieroči un ārsta palīga nodrošināšana nodarbībā vai pasākumā, kurā tiks izmatoti mazkalibra ieroči. Projekta izpildi Aizsardzības ministrija (Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskola) nodrošinās tai piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros no valsts budžeta apakšprogrammas 22.12.00. “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumi tiek izdoti, lai pēc iespējas minimizētu riskus apmācības procesā.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi