Anotācija (ex-ante)

23-TA-1155: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 197 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 197 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt, ka:
1) atbalstu visiem piešķir par tādu zemi, kas kārtējā gada 15. jūnijā ir konkrētā atbalsta pretendenta apsaimniekošanā;
2) intervencē "Zaļās joslas", kur aizliegts lietot sintētiskos augu aizsardzības līdzekļus, apaugumu laukmalēs un buferjoslās kārtējā sezonā var apsaimniekot vairāk nekā vienu reizi, lai dabas aizsardzības nolūkos ierobežotu sārņaugu (piemēram, vējauzu, rudzusmilgu), ekspansīvo un invazīvo sugu izplatīšanos labības un sēklkopības laukos. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
No 2023. gada 27. aprīļa līdz 26. jūnijam lauksaimnieki var pieteikties lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanas maksājumiem Lauku atbalsta dienesta (turpmāk – LAD) Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā (turpmāk – EPS), aizpildot atbalsta pieteikumu (turpmāk - ģeotelpiskais iesniegums), saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 197 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 197/2023) noteikto kārtību.

Noteikumos Nr. 197/2023:
1) 3. punktā ir iekļautas atsauces uz atbalsta intervencēm, kur atbalsts tiek izmaksāts par lauksaimniecībā izmantojamām zemes platībām, kas ir atbalsta pretendenta apsaimniekošanā kārtējā gada 15. jūnijā. Šajā punktā trūkts atsauces arī uz tādām intervencēm, kur atbalsts tiek piešķirts par meža zemes platību;
2) 31.3.1. un 31.3.2. apakšpunktā ir noteikts, ka intervencē "Zaļās joslas" laukmaļu un buferjoslu apsaimniekošanas režīms, t.i. ka tajās apaugumu var apsaimniekot tikai vienu reizi sezonā, bet ne biežāk. Šāds apsaimniekošanas režīms no dabas aizsardzības viedokļa nav atbilstošs, ja labības un sēklkopības laukos ir izplatījusies vējauza vai rudzusmilga, vai jebkura cita ekspansīvā vai invazīvā augu suga, jo zaļajās joslas nav atļauts lietot augu aizsardzības līdzekļus šo sugu ierobežošanai, kā tas ir ierastajā lauksaimniecības praksē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar sagatavoto noteikumu projektu ir novēršamas šādas konstatētās nepilnības:
1) atbalsta pretendentiem, kas piesakās uz atbalstu intervencē "Natura 2000 maksājums mežiem" (intervences kods – LA12.) un aktivitātē "Kompensācijas maksājums par Natura 2000 meža teritorijām" (pasākuma kods – M12.2.), nav noteikts konkrēts datums uz kuru apsaimniekošanā esošajai zemei ir jābūt tā īpašumā vai lietošanā. Ar šiem grozījumiem tiks noteikts tāds pats datums, kā citu intervenču atbalsta saņēmējiem, - kārtējā gada 15. jūnijs;
2) ņemot vērā dabas aizsardzības mērķus, atbalsta pretendentiem, kas piesakās uz atbalstu intervencē "Zaļās joslas" (intervences kods – LA10.1.), ierīkojot laukmales vai buferjoslas, un neizmantojot sintētiskos augu aizsardzības līdzekļus apsaimnieko labības vai sēklkopības laukus, kuros ir izplatījušās vējauzas un rudzusmilgas, kā arī citas ekspansīvās un invazīvās sugas (piemēram, Kanādas zeltslotiņa, Sosnovska latvānis u.c.) ir jānosaka, ka tādas zaļās joslas kārtējā sezonā var apsaimniekot biežāk nekā vienu reizi, tādējādi mehāniski ierobežojot šo augu nekontrolētu izplatību. Noteikumos Nr. 197/2023 noteiktā rīcība laukmales un buferjoslas apsaimniekošanai intervencē "Zaļās joslas" ir saistītas ar atbalsta maksājumu nosacījumu izpildi, administrēšanu, uzraudzību un kontroli. Noteikumu projektā iekļautie precizējumi, kas paredz, ka apaugumu laukmalēs var smalcināt vai nopļaut, bet buferjoslās nopļaut un novākt vairākas reizes sezonā pēc nepieciešamības, no dabas aizsardzības viedokļa ir atbalstāmi, jo veicinās sārņaugu (piemēram, vējauzu, rudzusmilgu), ekspansīvo un invazīvo sugu ierobežošanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta:
1) 1. punktā esošo intervenču saraksts ir papildināts ar divām jaunām intervencēm un līdz ar to vienuviet ir noteikts, kādās intervencēs atbalsts var tikt piešķirts tikai par tādu pretendenta apsaimniekošanā esošu zemi, kas ir tā īpašumā vai lietošanā kārtējā gada 15. jūnijā. Tie ir šādi atbalsta veidi:
* "Zaļās joslas" (intervences kods – LA10.1.);
* "Vidi saudzējošā dārzkopība" (intervences kods – LA10.2.);
* "Zālāju biotopu apsaimniekošana" (intervences kods – LA10.5.);
* "Bioloģiskā lauksaimniecība" (intervences kods – LA11.);
"Natura 2000 maksājums mežiem" (intervences kods – LA12.);
* "Kompensācijas maksājums par Natura 2000 meža teritorijām" (pasākuma kods – M12.2.);

2) 2. un 3. punktā ir noteikta rīcība, kā apsaimniekojamas laukmales un buferjoslas, tostarp situācijās, kad tajās ar apauguma apsaimniekošanas režīma palīdzību ir jāapkaro vējauzu un rudzusmilgu vai citu ekspansīvo un invazīvo sugu izplatība, neizmantojot tradicionālajā praksē atļautos sintētiskos augu aizsardzības līdzekļus. Zaļo joslu apsaimniekošana un kopšana nav ražošana, tādēļ četrus metrus plato laukmali un astoņus metrus plato buferjoslu vienu reizi sezonā līdz 15. septembrim var smalcināt vai nopļaut un atstāt vai arī atstāt tajā apaugumu uz ilgāku laiku, nodrošinot, ka tajās visu saistību periodu nav koku un krūmu atvašu, kas vecākas par vienu gadu, un neveidojas kūla. Lai ierobežotu tādu sārņaugu kā vējauzas un rudzusmilgas, kā arī invazīvo sugu izplatību labības un sēklkopības laukos, kuros tās ir konstatētas, apaugumu var smalcināt vai nopļaut vairākas reizes sezonā pēc nepieciešamības, lai izpildītu atbalsttiesīgās platības prasības. Citās platībās, tostarp aramzemē sēto zālāju laukos, ierīkotās laukmales un buferjoslas nav atļauts smalcināt vai nopļaut biežāk kā vienu reizi sezonā un laukmales segumam ir acīmredzami jāatšķiras no pamatlauka. Tas panākams gan ar atšķirīgu seguma sastāvu, gan – ieteicams – ar atšķirīgu pļaušanas  (apsaimniekošanas) laiku.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Lauksaimnieki, kas piesakās intervences LA10.1. Zaļās joslas atbalstam, un meža zemes īpašnieki vai lietotāji, kuru meža teritorijas atrodas Natura 2000 teritorijā, ja tajās ir noteikti saimnieciskās darbības ierobežojumi vai aizliegumi, un piesakās intervences LA12 vai M12 aktivitātes atbalstam.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo atbalsta maksājumu piešķiršana pretendentiem, kuri atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem.
Juridiskās personas
  • Lauksaimnieki, kas piesakās intervences LA10.1. Zaļās joslas atbalstam, un meža zemes īpašnieki vai lietotāji, kuru meža teritorijas atrodas Natura 2000 teritorijā, ja tajās ir noteikti saimnieciskās darbības ierobežojumi vai aizliegumi, un piesakās intervences LA12 vai M12 aktivitātes atbalstam.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo atbalsta maksājumu piešķiršana pretendentiem, kuri atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās komersantu un saimnieciskās darbības veicēju attīstību un palielinās to konkurētspēju.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās komersantu un saimnieciskās darbības veicēju attīstību un palielinās to konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās komersantu un saimnieciskās darbības veicēju attīstību un palielinās to konkurētspēju.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās komersantu un saimnieciskās darbības veicēju attīstību un palielinās to konkurētspēju.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās komersantu un saimnieciskās darbības veicēju attīstību un palielinās to konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība Zemnieku saeima
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiesību akts tika publicēts publiskajai apspriešanai no 2023. gada 9. maija līdz 23. maijam. Saite pieejama šeit: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/a4a3cfca-b0a9-4150-8be6-f9a456187714 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība noteikumu projekta izstrādē tika nodrošināta atbilstoši spēkā esošajiem tiesību aktiem.

Biedrība "Latvijas Biškopības biedrība" 2023. gada 5. maijā un  7. jūnijā sniegtajos atzinumos neatbalstīja Zemkopības ministrijas izstrādāto noteikumu projektu, jo vēlējās paplašināt tā tvērumu, iekļaujot izmaiņas atbalsta intervencē LA10.4. "Biškopības vienību apsaimniekošana apputeksnēšanas vajadzībām", kas būtu pretrunā ar Eiropas Komisijas apstiprināto Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.-2027. gadam (pieejams šeit: https://www.zm.gov.lv/lv/latvijas-kopejas-lauksaimniecibas-politikas-strategiskais-plans-2023-2027gadam-0), kur 660. lapaspusē pie intervences LA10.4. sadaļā "Cita būtiska informācija" ir uzsvērta norāde: "To, ka konkrētajās platībās tiek veikta bišu saimju ganīšana un apputeksnēšanas pakalpojumu sniegšana apstiprinās īpašumtiesības vai cita lauksaimnieka piekrišana, atbilstoši valsts tiesību aktos noteiktajai kārtībai."
Līdz ar to, ministrija uzskata, ka noteikumu projekts 23-TA-1155 nav papildināms ar Latvijas Biškopības biedrības priekšlikumu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsta maksājumi tiek piešķirti par paaugstinātu prasību izpildi lauksaimniecībā un mežsaimniecībā, tai kopumā sniedzot tiešu ieguldījumu negatīvās ietekmes uz vidi mazināšanā, t.i., augsnes un ūdens piesārņojuma mazināšanā un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanā, kā arī augu aizsardzības līdzekļu izmantošanas ierobežošanā.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi