25-TA-132: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots, jo spēkā ir stājusies Komisijas 2024. gada 29. novembra Īstenošanas direktīva (ES) 2024/3010, ar ko attiecībā uz sēklās un citā augu reproduktīvajā materiālā sastopamo kaitīgo organismu iekļaušanu sarakstā groza Padomes Direktīvas 2002/55/EK un 2002/57/EK un Komisijas Direktīvu 93/61/EEK (turpmāk direktīva – 2024/3010).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumus Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 352) papildināt ar Eiropas Savienībā regulēto nekarantīnas organismu (turpmāk – RNKO) tabakas gredzenplankumainības vīrusu.
Spēkā stāšanās termiņš
31.05.2025.
Pamatojums
Direktīvā 2024/3010 noteikts, ka dalībvalstis ne vēlāk kā līdz 2025. gada 31. maijam pieņem un publicē normatīvos un administratīvos aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības, un piemēro minētos noteikumus no 2025. gada 1. jūnija.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašlaik spēkā ir noteikumi Nr. 352.
Pamatojoties uz Eiropas un Vidusjūras valstu augu aizsardzības organizācijas izstrādāto metodiku, tabakas gredzenplankumainības vīruss ir iekļauts Komisijas 2019. gada 28. novembra Īstenošanas regulā (ES) 2019/2072, ar ko paredz vienotus nosacījumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem īstenošanai, atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 690/2008 un groza Komisijas Īstenošanas regulu (ES) 2018/2019 (turpmāk – regula 2019/2072). Tabakas gredzenplankumainības vīruss regulā 2019/2072 minēts kā sojas Glycine max (L.) Merr. sēklās sastopams RNKO ar pieļaujamo līmeni 0 %.
Lai panāktu saskaņotību ar regulas 2019/2072 nosacījumiem, tiek grozīta direktīva 2024/3010, tajā ietverot prasības attiecībā uz sojas Glycine max (L.) Merr. sēklās sastopamo tabakas gredzenplankumainības vīrusu.
Noteikumu Nr. 352 14. pielikuma 7. punkts ir jāpapildina ar direktīvā minēto sojas Glycine max (L.) Merr. tabakas gredzenplankumainības vīrusu un tā pieļaujamo līmeni.
Lai ieviestu direktīvas 2024/3010 prasības, ir sagatavots šis noteikumu projekts.
Pamatojoties uz Eiropas un Vidusjūras valstu augu aizsardzības organizācijas izstrādāto metodiku, tabakas gredzenplankumainības vīruss ir iekļauts Komisijas 2019. gada 28. novembra Īstenošanas regulā (ES) 2019/2072, ar ko paredz vienotus nosacījumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem īstenošanai, atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 690/2008 un groza Komisijas Īstenošanas regulu (ES) 2018/2019 (turpmāk – regula 2019/2072). Tabakas gredzenplankumainības vīruss regulā 2019/2072 minēts kā sojas Glycine max (L.) Merr. sēklās sastopams RNKO ar pieļaujamo līmeni 0 %.
Lai panāktu saskaņotību ar regulas 2019/2072 nosacījumiem, tiek grozīta direktīva 2024/3010, tajā ietverot prasības attiecībā uz sojas Glycine max (L.) Merr. sēklās sastopamo tabakas gredzenplankumainības vīrusu.
Noteikumu Nr. 352 14. pielikuma 7. punkts ir jāpapildina ar direktīvā minēto sojas Glycine max (L.) Merr. tabakas gredzenplankumainības vīrusu un tā pieļaujamo līmeni.
Lai ieviestu direktīvas 2024/3010 prasības, ir sagatavots šis noteikumu projekts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 352 14. pielikuma 7. punktā ir noteikts viens sojas RNKO un tā klātbūtnes tolerances līmenis sēklu kategorijām.
Direktīva 2024/3010 paredz vēl vienu jaunu sojas RNKO un tā pieļaujamo tolerances līmeni sēklu kategorijām.
Direktīva 2024/3010 paredz vēl vienu jaunu sojas RNKO un tā pieļaujamo tolerances līmeni sēklu kategorijām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 352 14. pielikuma 7. punktā (noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts) sojas RNKO saraksts papildināts ar tabakas gredzenplankumainības vīrusu un tā pieļaujamo līmeni sēklās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzētājiem un tirgotājiem vai sēklu sagatavotājiem vai saiņotājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzētājiem un tirgotājiem vai sēklu sagatavotājiem vai saiņotājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumi Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams pārņemt direktīvas 2024/3010 prasības.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumi Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams pārņemt direktīvas 2024/3010 prasības.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.2. Cita informācija
Grozījumi abos minētajos noteikumos tiek sagatavoti paralēli šim noteikumu projektam.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024L3010
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 29. novembra Īstenošanas direktīva (ES) 2024/3010, ar ko attiecībā uz sēklās un citā augu reproduktīvajā materiālā sastopamo kaitīgo organismu iekļaušanu sarakstā groza Padomes Direktīvas 2002/55/EK un 2002/57/EK un Komisijas Direktīvu 93/61/EEK.
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Līdz šim pārņemtās, no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības netiek mainītas vai ietekmētas.
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 29. novembra Īstenošanas direktīva (ES) 2024/3010, ar ko attiecībā uz sēklās un citā augu reproduktīvajā materiālā sastopamo kaitīgo organismu iekļaušanu sarakstā groza Padomes Direktīvas 2002/55/EK un 2002/57/EK un Komisijas Direktīvu 93/61/EEK.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants
groza direktīvas 2002/55/EK II pielikumu
groza direktīvas 2002/55/EK II pielikumu
Tiek pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. pants
groza direktīvas 2002/57/EK II pielikumu
groza direktīvas 2002/57/EK II pielikumu
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts,
noteikumu Nr. 352 14. pielikums
noteikumu Nr. 352 14. pielikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3. pants
groza direktīvas 93/61/EEK II pielikumu
groza direktīvas 93/61/EEK II pielikumu
Tiek pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
4. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 2. punkts.
Noteikumu Nr. 352
informatīvās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām 11. apakšpunkts
Noteikumu Nr. 352
informatīvās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām 11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
4. panta 2. punkts
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta dalībvalstu direktīvas prasību pārņemšanas kārtība.
-
-
5. pants
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās kārtība.
-
-
6. pants
Norma netiek pārņemta, jo norādīti adresāti.
-
-
Pielikuma 1. punkts
Tiek pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pielikuma 2. punkts
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts,
noteikumu Nr. 352 14. pielikums
noteikumu Nr. 352 14. pielikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pielikuma 3. punkts
Tiek pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumiem Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/b231af2f-a930-4628-bbe4-babe217ba17e/public_participations
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Noteikumu projekts no 2025. gada 27. janvāra līdz 10. februārim bija pieejams sabiedriskai apspriešanai Tiesību aktu publiskajā portālā. Noteikumu projekts tika nosūtīts arī Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomei, Zemnieku saeimai un Latvijas sēklaudzētāju asociācijai.
Par noteikumu projektu netika saņemti ne priekšlikumi, ne iebildumi.
Par noteikumu projektu netika saņemti ne priekšlikumi, ne iebildumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts augu aizsardzības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Sojas sēklām papildus jānosaka vēl viens jauns RNKO.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
