Anotācija (ex-ante)

22-TA-619: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai augstskolās un koledžās 2022. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, pamatojoties uz Augstskolu likuma 46. panta sesto daļu, kas nosaka, ka Ministru kabinets katru gadu nosaka sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir noteikt sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai augstskolās un koledžās 2022. gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabinets katru gadu nosaka sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai augstskolās un koledžās pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas, tādējādi nodrošinot, ka augstskolas un koledžas pirms reģistrācijas un uzņemšanas sākuma termiņa neslēdz ar studijām saistītus līgumus ar iespējamajiem reflektantiem. Augstskolu likuma 46. panta sestajā daļā ir ietverts deleģējums Ministru kabinetam – noteikt datumu, par kuru ātrāk augstskolas un koledžas nedrīkst veikt reģistrāciju un uzņemšanu. Tas nodrošina, ka augstskolas un koledžas nevar slēgt ar studijām saistītus līgumus ar studētgribētājiem, tādējādi aizsargājot studētgribētājus no saistību uzņemšanās pirms tie ir uzņemti konkrētā studiju programmā. Tas ļauj izvairīties no situācijām, kad studētgribētājs noslēdz kādu līgumu un jau veic studiju maksas samaksu, taču vēl nav uzņemts studiju programmā un tam arī  netiek garantēta uzņemšana studiju programmā. Līdz ar to deleģējums noteikt sākuma termiņu reģistrācijai un uzņemšanai veic tiesisko interešu aizsardzības funkciju.  
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tiesību akta projekts ir nepieciešams, lai nodrošinātu vienādas iespējas uzsākt studējošo uzņemšanu pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas, tāpēc 2022. gadā Ministru kabinetam ir jānosaka termiņš, no kura var sākt reģistrēt un uzņemt reflektantus augstskolās un koledžās pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas.
Reflektantu reģistrēšanas un uzņemšanas termiņš katru gadu tiek noteikts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumu Nr. 335 “Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību” 127. punktu, kas paredz, ka centralizēto eksāmenu sertifikātus Valsts izglītības satura centrs izsniedz piecu nedēļu laikā pēc attiecīgā mācību gada beigām.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 11. marta noteikumu Nr. 157 “Noteikumi par 2021./2022. mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku” 5. punktu 12. klases izglītojamajiem mācību gads beidzas 2021. gada 21. jūnijā. Valsts izglītības satura centrs ir noteicis, ka 2021./2022. mācību gadā centralizēto eksāmenu sertifikātus (vispārējās vidējas izglītības sertifikātus) izsniegs 2022. gada 29. jūnijā  (Valsts izglītības satura centra 2021. gada 16.novembra rīkojums Nr.1-03/335). Tāpēc ar 2022. gada 30. jūniju augstskolas un koledžas var uzsākt reflektantu reģistrāciju un uzņemšanu.
Sākot ar 2012. gadu, tika noteikts agrāks termiņš to reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai augstskolās un koledžās, kas ieguvuši vidējo izglītību ārvalstīs, jo saskaņā ar Augstskolu likuma 46. panta trešo daļu personas, kuras ir ieguvušas vidējo izglītību ārvalstīs, var uzņemt augstskolās un koledžā pilnas un nepilna laika bakalaura un profesionālās studiju programmās, kurās uzņemšanas prasība ir iepriekš iegūta vidējā izglītība, bez centralizēto eksāmenu kārtošanas. Līdz ar to bija iespēja ārvalstu potenciālajiem reflektantiem noteikt ātrāku reģistrācijas un uzņemšanas sākuma termiņu. Termiņš minēto reflektantu uzņemšanai un reģistrācijai tiek noteikts vadoties pēc  Ministru kabineta 2021. gada 13. aprīļa noteikumiem Nr. 234 “Noteikumi par sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai augstskolās un koledžas 2021. gadā” un  Ministru kabineta 2020. gada 20. aprīļa noteikumiem Nr. 245 “Noteikumi par sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai augstskolās un koledžas 2020. gadā”.
Ātrāka reģistrēšanas termiņa noteikšana ārvalstu personām veicinās Latvijas augstskolu un koledžu eksportspēju, kas nacionālās politikas plānošanas dokumentos ir izvirzīta kā viena no augstākās izglītības attīstības prioritātēm.
Tiesību akta projekta mērķis ir visām augstskolām un koledžām nodrošināt vienādas iespējas uzsākt studējošo uzņemšanu pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas.
Tiesību akta projekts nosaka divus sākuma termiņus reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai studiju programmās pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas:
1) reflektantu, kuri ir ieguvuši vidējo izglītību ārzemēs un nepretendē uz studijām valsts finansētās studiju vietās vai studiju programmās, kurās ir noteikts studējošo skaita ierobežojums, reģistrāciju un uzņemšanu pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas augstskolas un koledžas var uzsākt no 2022. gada 18. aprīļa;
2) pārējo reflektantu reģistrāciju un uzņemšanu pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas augstskolas un koledžas var uzsākt no 2022. gada 30. jūnija.
Ātrāks sākuma termiņš reģistrācijai un uzņemšanai ir noteikts ne tikai ārzemniekiem, kuri ieguvuši vidējo izglītību ārzemēs, bet arī Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem, kas vidējo izglītību ir ieguvuši ārzemēs.
Šāds regulējums ir noteikts, lai netiktu diskriminēti tie Latvijas pilsoņi un nepilsoņi, kuri arī ir ieguvuši vidējo izglītību ārzemēs un vēlas pretendēt uz studijām Latvijā.
Ņemot vērā to, ka ir noteikti divi dažādi sākuma termiņi uzņemšanai studiju programmās pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas (ja minētajās studiju programmās nav noteikts studējošo skaita ierobežojums), augstskolas un koledžas varēs izvēlēties – īstenot reflektantu reģistrāciju un uzņemšanu divos paņēmienos (viena reģistrācija un uzņemšana projekta 2. punktā minētajiem reflektantiem no 2022. gada 18. aprīļa; otra – tiem reflektantiem, kuri nav minēti projekta 2. punktā, no 2022. gada 30. jūnija),  vai arī vienā paņēmienā, proti, uzsākot visu reflektantu reģistrāciju un uzņemšanu no 2022. gada 30. jūnija.
Reģistrācijas un uzņemšanas procesā izšķirošā nozīme nav reģistrācijas brīdim. Saskaņā ar Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumu Nr. 846 “Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās” 8. punktu uzņemšanai studiju programmā augstskola vai koledža rīko atklātu un vienlīdzīgu konkursu saskaņā ar augstskolas vai koledžas uzņemšanas noteikumiem, un konkursa mērķis ir atlasīt atbilstošākos pretendentus izvēlētajā studiju programmā. Proti, normatīvajā regulējumā ir noteikts, ka primāri ir sekmības rādītāji, jo uzņemti tiek atbilstošākie pretendenti, nevis tie,  kas pirmie reģistrējas. Ņemot vērā to, ka beigu termiņu nosaka pašas augstskolas un koledžas, augstskolas un koledžas reģistrāciju un uzņemšanu organizēs tik ilgi, lai reģistrēties studijām varētu arī pretendenti, kas visus nepieciešamos dokumentus iegūs tikai vasarā. Augstskolas un koledžas interesēs ir, lai studējošais izvēlas studēt attiecīgajā augstskolā un koledžā, līdz ar to augstskolas un koledžas nenostādīs nelabvēlīgā situācijā tos studētgribētājus, kas vidējo izglītību ieguvuši 2021. gada vasarā. Augstskolas un koledžas konkurē par mazo studējošo skaitu, līdz ar to rēķinās ar lielas studētgribētāju daļas (personas, kas ieguvušas vidējo izglītību šajā gadā) interesēm.
Augstskolas un koledžas rīko vienotu uzņemšanu gan tiem reflektantiem, kas vidējo izglītību iegūst šajā gadā, gan tiem, kas to jau ir ieguvuši ātrāk, līdz ar to tiek noteikts ātrāks reģistrācijas un uzņemšanas termiņš, lai neierobežotu augstskolas un koledžas, kā arī neuzliktu par pienākumu augstskolām un koledžām reģistrāciju un uzņemšanu rīkot vairākkārtīgi.
Risinājuma apraksts
-
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija


Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 2. oktobra Regula (ES) 2018/1724, ar ko izveido vienotu digitālo vārteju, lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām un palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem, un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012 (turpmāk – Regula) paredz izveidot vienotu digitālo vārteju, kas kalpotu kā vienots Eiropas kontaktpunkts, tai skaitā lai nodrošinātu tiešsaistes piekļuvi informācijai, procedūrām, palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem Eiropas Savienības mērogā.
Lai nodrošinātu Regulas mērķu sasniegšanu, tā Eiropas Savienības dalībvalstīm nosaka pienākumus un viens no tiem ir nodrošināt pārrobežu pieejamību pakalpojumiem un procedūrām.
Izglītības un zinātnes ministrijai Ministru kabineta 2018. gada 6. marta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 14 10. §) 2. punktā tika dots uzdevums līdz 2018. gada 1. septembrim izvērtēt Augstskolu likuma 46. panta sestajā daļā Ministru kabinetam dotā deleģējuma mērķi, sagatavot grozījumus Augstskolu likumā un citos normatīvajos aktos, lai atteiktos no reflektantu reģistrācijas un uzņemšanas termiņa noteikšanas, un iesniegt tos izskatīšanai Ministru kabinetā.
Ieviešot Regulu ir jāpapildina vienotās uzņemšanas sistēmas funkcionalitāte un jāizstrādā attiecīgais normatīvais regulējums, ar kuru tiktu noteikts visām augstskolām un koledžām pienākums šo sistēmu lietot, vienlaikus nosakot nosacījumus par termiņiem uzņemšanai studiju programmās.
Tādējādi reflektantu reģistrācija un uzņemšana augstskolās un koledžās līdz 2023. gadam notiks pēc pašreizējās kārtības, bet sākot ar 2024. gadu visas augstskolas un koledžas visās studiju programmās un visos studiju līmeņos reflektantu reģistrāciju un uzņemšanu veiks vienotajā uzņemšanas sistēmā atbilstoši jaunajam regulējumam, ko ministrija plāno izstrādāt līdz 2022. gada 31. decembrim.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Augstskolu un koledžu reflekanti
Ietekmes apraksts
Tiesību akta projekts nosaka termiņu, kad reflektanti varēs pieteikties studijām augstskolā vai koledžā
Juridiskās personas
  • Latvijas augstskolas un koledžas
Ietekmes apraksts
Latvijas augstskolām un koledžām būs noteikts sākuma termiņš reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Augstskolas un koledžas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi